wandopbouw houtskeletbouw technisch OK ? | Ecobouwers.be

U bent hier

wandopbouw houtskeletbouw technisch OK ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

18/11/2011 - 06:18

goeie middag Onze architect raadt ons voor onze HSB met balansventilatie syst D volgende opbouw aan , van buiten naar binnnen : gevelmetselwerk 65mm spouw 20mm isolatie PU 100mm Recticel Powerwall OSB 18mm, horizontaal te plaatsen, volledig te verlijmen, dampdicht af te plakken houtskeletwand 140mm met daarin de leidingen. Gyproc 12,5 mm                

 Ik lees echter op fora en zo dat de ideale opbouw zou zijn : gevelmetselwerk, luchtspouw, celit, houtskelet met isofloc, osb luchtdicht afgeplakt, leidingspouw geisoleerd, gyprocplaat.

Is er iets mis met de opbouw van mijn architect ? Puur technisch bedoel ik dan... Ik weet dat 10 cm PUR in de wandopbouw niet ecologisch is, maar onze wandopbouw moet zo smal mogelijk zijn, en 10 cm PUR isoleert beter dan 14 cm Isofloc, vandaar...

Maar eigenlijk gaat mijn vraag dus enkel over het al dan niet technisch correct zijn van deze wandopbouw... Iemand met een gefundeerde mening ? dank u  alvast voor jullie reacties !

19 Reacties

Reacties

18/11/2011 - 09:50

Op zich klopt de opbouw wel volgens mij. Luchtdicht aan de warme kant van de isolatie door de osb af te plakken. Verlijmen lijkt mij niet nodig als je gaat aftapen op de naden. De aanwerking van de osb (aan vloerplaat, dak, doorbooringen,..) is wel erg belangrijk en moet minitieus uitgevoerd worden. Windicht is de recticel ook wel, zorg ervoor dat ze de naden daarvan ook aftapen, ook op de hoeken etc! Het enige dat je opbouw niet is, is dampopen.

In de bioecologische bouw wordt luchtdicht en dampopen gebouwd. Celit aan de buitenzijde zorgt voor de winddichte en dampopen buitenzijde van het te isoleren compartiment, De osb of damprem aan de binnenzijde van het te isoleren compartiment zorgt voor de luchtdichting van dit compartiment. De isolatie in het compartiment moet dan uiteraard ook 'dampopen' zijn, daarom oa wordt er graag Isofloc gebruikt. 

Het enige non-argument voor  het gebruik van (relatief dure Recticel) wegens plaatsgebrek om dan een houtskelet van 140mm niet te isoleren voor de leidingen, begrijp ik  niet zo goed. 

Doe zeker een blower door test tijdens de bouwfases (bv na afwerking van luchtdichting, na plaasting van elek en ventilatie,...) en niet alleen op het einde bij de oplevering. Als er iets fout zit in de luchtdichting kan je nog gaan ingrijpen, op het einde is dat niet meer mogelijk!

Veel succes verder!

18/11/2011 - 11:13

Ok dank je wel Hobbes voor je reply...

Ik dacht er ook al aan om inderdaad die 14 cm van 't skelet zelf ook te gaan volproppen met isolatie, die ruimte is er toch, maar isofloc is in mijn opbouw dus inderdaad niet mogelijk, moet je dan rotswol of glaswol of minerale wol of iets dergelijks gebruiken ? Wat is dan de meest milieuvriendelijke isolatie voor in't skelet zelf, gecombineerd met betaalbaar ?

het "dampopen" aspect dat ik nu niet ga hebben in mijn opbouw, zou dat echt problemen kunnen opleveren ?

Ik zit al met een balansventilatiesysteem om het vocht in de woning zelf te reguleren, of heeft dat geen positief effect daarop ?

Of is dat dampopen aspect eerder om vocht die in 't houtskelet zou zitten, naar buiten af te voeren ? Hoe kan dat vocht er ueberhaupt ingeraken trouwens in mijn geval ?

Lots of questions :-)

 

18/11/2011 - 11:59

Arnold

Er bestaan ook een heleboel bio ecologische varianten in plaatmateriaal (cellulose, hennep, wol, houtvezel,...) maar wat er nu juist de beste eco score haalt, weet ik zo van buiten niet. Dat moet je even nakijken op de isolatiematerialenlijst van VIBE, dan kan je zelf je afwegingen maken. Brandbaarheid en geluidsdempend vermogen kunnen ook meespelen in je keuze

Gezien de balansventilatie denk ik niet dat je problemen gaat krijgen, maar dat is ook afhankelijk van het vakmanschap van de aannemer en architect.

Een koudebrug of een luchtlek in een constructie kan zorgen voor een continue condensatie op een al dan niet zichtbare plek, zo kan je bvb vocht krijgen in een constructie. Ook niet vergeten dat het bouwhout ook een factor vocht in zich heeft die in de loop van de eerste jaren nog uitdampt (hoewel dat geen problematische hoeveelheden zijn).

18/11/2011 - 13:40

Arnold,

 

Waarom doe je het niet meteen zoals het hoort?

 

Vb skelet van ongeveer 18cm gevuld met isolatie en aan de spouwkant dampopen, waterdichte, isolerende houtvezelplaat. (evt extra dik)

De leidingspouw (vb 60mm) kan je dan ook nog opvullen met isolatie.

Deze opbouw isoleert beter, is duurzamer, en wsl ook nog goedkoper.

 

Dirk

18/11/2011 - 22:27

Laat ons aannemen dat ik bij onze nieuwe setting blijf.... 

Kan ik nog iets "verbeteren" zonder al te ingrijpende dingen te gaan doen ?

Kan ik de 14 cm van het skelet ongestraft opvullen met rotswol of minerale rol of iets anders, zonder risico op problemen ?

Zou ik problemen kunnen krijgen met geluid van buitenaf ? Ik heb subjectief het gevoel dat 14 cm isofloc met 5 cm opgevuld leidingspouw (met rotswol of zo) beter geluid zal buitenhouden dan 12 cm PUR zoals in  onze nieuwe opbouw... Correct of niet ? 't is nu niet dat we aan een drukke weg wonen, 't is ook een open bebouwing, maar je weet maar nooit...

19/11/2011 - 07:58

Arnold, je wenst een zo dun mogelijke muur met toch goede isolatiewaarde.

Zoals je architect voorstelt heb je een muur van 29 cm + spouw en facade (totaal +/- 45 cm). Echter met dure powerwall platen en ongeisoleerd skelet (ik kan je verzekeren dat dit een klankkast is, dus isoleren moet je zeker doen).

Waarom dan niet gewoon een skelet (TJI-liggers) van bv. 26 cm voorzien met langs binnen osb+gyproc en langs buiten celit. Een spouw van 4 cm is ruimschoots voldoende hoor. Zo heb je ook een muur van 45 cm, maar wel damopen en veel goedkoper + veeeeeel ecologischer.

19/11/2011 - 14:07

Robin, je bedoelt het goed maar je rekent met verkeerde getallen, denk ik.

De wand van de thread starter (inclusief voorziening voor leidingen en buitengevel):

65 + 20 + 100 + 18 + 140 + 12 = 355mm

Hier is 100mm PU isolatie voorzien, laten we rekenen met lambda 0.028

 

Voor dezelfde isolatiegraad met cellulose (lambda 0.038) heb je ongeveer 136mm dikte nodig. Je hebt dan ook een extra leidingspouw nodig. Dus: van binnen naar buiten: gyproc 12.5mm, leidingspouw 60mm, OSB 18mm, houtskelet + cellulose 136mm (theoretisch) > 140mm (praktisch), houtwol 28mm, spouw 20mm, facade 65mm.

12 + 60 + 18 + 140 + 28 + 20 + 65 = 361mm. Dus 6mm meer (of identiek, want het kan zijn dat de houtwol 22mm is) geeft dezelfde isolatiegraad, maar is dampopen, ecologisch en eenvoudiger om uit te voeren.

 

Mvg, Marc

 

 

19/11/2011 - 16:43

Marc

Je kan de leidingspouw ook isoleren en een leidingspouw van 60mm is al fors.

19/11/2011 - 17:11

Dat is juist, maar in de oorspronkelijke opzet kan je ook het houtskelet bij isoleren. En ik dacht dat 60mm leidingspouw standaard is. Diepe doosjes voor elec zijn al 55mm, dacht ik. Afvoerbuis van 40mm + houder of bocht heeft dat ook al nodig. Met die dikte kan de leidingspouw ook dragend zijn voor de verdiepingsplatformen.

20/11/2011 - 10:51

De dikte van de leidingspouw is inderdaad nuttig als daar de verdieping op gedragen wordt.

De oorspronkelijke opzet bijisoleren is niet zo eenvoudig. Het kan alleen met vochtbufferende isolatie (bv. cellulose) en een extra vochtregulerende damprem. Om het dampscherm goed aan te brengen voor een leidingspouw ben je wel even bezig, het is net om dat te vermijden dat er een afzonderlijke leidingspouw voor de ingeblazen isolatie wordt voorzien...

19/11/2011 - 21:51

 Na het herlezen zie ik inderdaad dat hij een parament van 65 bedoelde.

Als je de 140 mm opvult met cellulose (lambda 0,038) of een product met gelijkaardige lambda-waarde, dan bekom je een U-waarde van 0,13 (passiefniveau dus met powerwall en lambda 0,024), wat zeer goed is. Alleen zeer jammer dat het dus dampdicht is (vocht zal zich opstapelen in de cellulose, want de dampdichting zit achter de cellulose.

Zonder de cellulose in het skelet bekom je een U-waarde van 0,20.

Je kan ook zo werken:

65+20+20(houtwolplaat)+200 (TJI) + 18 (OSB) + 60 leidingspouw + 12,5 gyproc = 39,5 cm; U=0,13
 - met TJI 160 = zelfde dikte als uw opbouw, maar U=0,16
 - met massieve balken van 50x168 = dikte 36,4 cm; U=0,16
 - dragende muur + leidingspouw gevuld met cellulose lambda 0,038

In ieder geval is deze opbouw ecologischer, gezonder en goedkoper!

@ gommer: dit is rekening gehouden met het skelet voor de U-waarden hé.

20/11/2011 - 12:13

Ik zie net dat ik zelf verkeerd gerekend heb (bij de nieuwe opzet met cellulose). Maar de juiste berekening staat nu al hierboven in het nieuwe antwoord van Robin.

20/11/2011 - 13:20
wgb

Volgens mij heb je al snel condensatie als er geen PE of een ander soort damprem in de constructie is aangebracht.

20/11/2011 - 14:03

In de opbouw met cellulose is OSB de damprem en naar buiten toe is het meer dampopen (houtwolplaat).

22/11/2011 - 16:05

Nog iemand die met mijn huidige opbouw een probleem heeft? Technisch dan, buiten het niet-ecologische aspect...

Ik zie m'n architect morgen, vandaar dat ik zo veel mogelijk zaken wil weten om toch zeker te zijn dat ik geen problemen krijg met mijn PUR-opbouw over x-aantal jaren, niet dat ik de architect niet vertrouw, maar ik heb ergens een "psychologisch" probleem met de PUR-opbouw :-(

Als jullie zeggen "klankkast" door het skelet van 14 waar enkel de leidingen inzitten, is dat dan van lawaai van buiten naar binnen, of lawaai dat binnen gemaakt wordt dat uitvergroot wordt ??

De muren beneden gaan we alvast in steen doen, kwestie van toch iets of wat massa te creeeren tegen oververhitting, dus da's toch al iets...

Mijn architect is zo overtuigd van zijn perfecte opbouw, ik voel me d'er toch niet gerust op ...

Het vocht dat eventueel tussen de OSB en de direct aansluitende PUR-platen zou zitten (of zou ontstaan) kan dan toch niet weg, gezien het niet-dampdoorlatende effect van PUR-platen ? of zie ik dat verkeerd ?

22/11/2011 - 16:44

Klankkast effect is inderdaad een versterkend effect van elk geluid dat zich tot aan die klankkkast kan voortplanten: contactgeluid van de aanpalende ruimte, van een verdieping hoger, maar ook van buiten (vergeet niet dat die PUR een lichte opbouw is).

 

En schrik van de argumenten van je architect? Wat is dat nu. Een architect is niet God de vader. Jij bent nog altijd klant en als jij zegt hoe je het wil, dan moet hij/zij zich aanpassen, nog steeds onder zijn/haar verantwoordelijkheid. Laat hem/haar maar bewijzen dat de betere aanpak niet kan volgens hem/haar.

 

Ik zou ook geen ruimte verspillen met stenen binnenmuur. Als je massa wil, dan heb je al enerzijds de cellulose en anderzijds is een chappe meer dan voldoende.massa.

22/11/2011 - 20:53

Arnold,

ik heb de indruk dat jouw architect in de 'klassieke' muurconstructie met buitenspouwblad-luchtspouw-isolatie-binnenspouwblad, gewoon het binnenspouwblad vervangt door een houtskelet (en dan nog leeg), maar op deze manier verlies je de voordelen die een HSB biedt tegenover een klassieke muuropbouw waaronder niet in het minst de betere isolatiewaarde voor een zelfde dikte van wandopbouw.

Een houtskelet zetten van 14cm en die niet vullen met isolatie zou gewoon doodzonde zijn en jammer van uw centen.

Heeft je architect wel ervaring met HSB ?

Neem voor dezelfde dikte van je huidige opbouw dan een leidingspouw van 6 cm en een houtskelet van 18cm, volledig gevuld. en als je dan toch bezig bent, 20cm is beter, 30 nog beter...

 

"Het vocht dat eventueel tussen de OSB en de direct aansluitende PUR-platen zou zitten (of zou ontstaan) kan dan toch niet weg, gezien het niet-dampdoorlatende effect van PUR-platen ? of zie ik dat verkeerd "

Als je de HSB niet vultmet isolatie zal er geen vochtprobleem zijn, als je die wel opvult wel, maar ik zeg het nog eens, die houtskelet niet vullen zou echt doodjammer zijn.

Veel succes

Patrick

 

 

20/12/2011 - 11:35

Is er iemand die ervaring heeft met het volledig bouwen van een houtskelet, passiefwoning?

Dank u alvast voor jullie reacties!

24/12/2011 - 16:27

 @Frank D:

 

Wat had je graag geweten? Wij beginnen eind januari met HSb passiefhuis. Bijna alles gaan we zelf doen.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.