Wandopbouw Houtskelet... zijn wij wel slim bezig?? | Ecobouwers.be

U bent hier

Wandopbouw Houtskelet... zijn wij wel slim bezig??

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

24/10/2007 - 19:57

Wij zijn bezig met het bouwen van een houtskelet-woning. Ik merk dat onze wandopbouw erg afwijkt van wat hier meestal wordt aangeraden. Zijn wij wel goed bezig? Nu kunnen we misschien nog bijsturen...

Onze wandopbouw (buiten naar binnen)

- Gevelsteen
- Spouw van ca. 2 cm
- Dampscherm dat water tegenhoudt (damp kan wel naar buiten)
- osb plaat
- dan de keepers met 16 cm isolatie
- leidingspouw
- gipsplaat

Kan dit???

11 Reacties

Reacties

24/10/2007 - 20:28

Euhh, volgens mij niet zo slim bezig...
Wat zit er tussen je kepers met isolatie en je leidingenspouw ?
Normaal komt daar je dampscherm : ofwel een folie ofwel een OSB-plaat
In beide gevallen zeeeer goed afwerken voor de luchtdichtheid, aub.
In de opbouw die jij beschrijft zou je het dampscherm kunnen vervangen
door een damprem (veel beter dampdoorlatend, eventueel zelfs "inteliigent"
dwz meer of minder dampdoorlatend in functie van de temperatuur), en je
OSB tussen de structuur en de leidingspouw zetten. Dan ga je effectief naar
buiten toe dampopen werken. Een OSB-plaat laat quasi geen damp door.
Een van de redenen dat vaak (vooral bij goedkopere SOD en prefab HSB
leveranciers) foutief toch met OSB langs de buitenkant van je structuur
gewerkt wordt, is de stevigheid en winddichting. Als je de structuur kan
prefabriceren met een OSB er langs buiten op dan staan je muren er bij wijze
van spreken op 1 of 2 dagen, stevig genoeg om wat wind op te vangen.
Je kan dan rustig op eigen tempo DHZ de binnenkant afwerken.
Als je een goede dampopen structuur wil neerzetten moet je bij het plaatsen
van de structuur zowel de binnen- als de buitenplaat al op je structuur
zetten...meer werk, minder dat je zelf kan doen, dus duurder, maar wel beter.
Ter info, onze opbouw (van buiten naar binnen) :
- horizontale houten bardage 16mm
- verticale lattage (bevestiging & verluchting bardage) 24mm
- Steicoplaat (Pavatex, Gutex, Celit,... kan ook) 22mm
- structuur, met ingeblazen Thermofloc (Isofloc,...) 160mm
- OSB-plaat 18mm, naden volledig afgeplakt (luchtdichting !!)
- technische spouw 56mm, nog op te vullen met isolatie (vlas, kurk,...??)
- Fermacell 12mm of 18mm (de stukken met muurverwarming in)

PS : Een van de alternatieven die ik al wel eens gezien heb voor het dadelijk
installeren van de binnen- en buitenplaat van je structuur is het aanbrengen
van een soort metalen Sint-Andries-kruisen aan de binnenkant van je
buitenste plaat voor de stevigheid. Enige voordeel : iets minder werk bij
plaatsing van het skelet, iets meer tijd om zelf de OSB binnenbeplating te
zetten zonder dat je structuur intussen wegwaait/instort... ;-)

24/10/2007 - 20:59

"...gevelsteen, dampscherm, osb, keepers met isolatie...."
=> dat scherm is geen dampscherm maar een vochtscherm. Een damscherm laat geen damp door.
=> ABSOLUUT heb je een dampscherm nodig tss isolatie en leidingspouw. Je bent nog net op tijd om te corrigeren. En geen ook voldoende aandacht aan het dampscherm. Het moet echt dicht zijn.
Je leidingspouw kan je nadien nog opvullen met isolatie.

Walter

25/10/2007 - 00:25

Filip,
Ik hoop voor jou dat Walter gelijk heeft en dat je een vochtscherm hebt langs
de buitenkant dat nog een beetje dampopen is.
Waar je nu best voor zorgt is dat je binnenblad (dus tussen de isolatie en de
leidingenspouw) nog dampdichter is dan het buitenblad, m.i. door bv. een
dikkere OSB dan buiten + een dampscherm aan te brengen.
Het principe is eigenlijk eenvoudig : als je wil dat vocht, dat om een of andere
reden in je isolatie is terechtgekomen, naar buiten uitdampt, dan moet je van
binnen naar buiten steeds dampopener werken.
Onthou het voor je dakopbouw als het nog niet te laat is, want daar speelt dit
een nog veel belangrijkere rol !

25/10/2007 - 18:12

Filip,

zeker bijsturen maar wat is de vraag.

ik sta niet 100% achter rover zijn oplossing. Vocht komt zeker in je isolatie, dus als beide dampdicht zijn problemen.
Plaats achter je isloatie een damprem, intello db+ bvb, dan je leidingenspouw, latwerk, giosvezelplaat.

Je zou boven in je skeletten gaten van bvb 10cm diameter kunnen boren. Bovenop je skelet een strip celit. Dit mee aangewerkt in je dampopen dakkonstruktie.
Welke isolatie en vochtscherm heb je gebruikt?

25/10/2007 - 20:14

Kris heeft ergens gelijk : het vocht dat ongetwijfeld wel in je isolatie zal
opduiken moet er langs ergens uit, zeker als het rotswol is (cellulose kan dit
een beetje beter en langer bufferen, maar ook niet eeuwig natuurlijk).
Enig probleem : met een OSB langs buiten en bv. een Intello DB+ langs
binnen, komt je vocht er langs de binnenkant uitgedampt...niet ideaal.

Ik begrijp trouwens niet goed dat aannemers een dampopen folie zoals een
Delta Vitaxx gebruiken bovenop een OSB plaat : wat is daar nu het nut van ?
(voor je begint te reclameren tegen je aannemer, effe opmerken dat de
producent deze werkwijze voor een dak zelf aanraadt in zijn documentatie,
wat ik dus echt niet versta, maar 't ligt misschien aan mij natuurlijk).

Iemand op het forum die hier iets zinnigs over kan vertellen ?

25/10/2007 - 20:27

Beste,

Je moet van binnen naar buiten meer dampopen gaan.

MAW Een osb aan de binnenzijde, naden afgetaped, dan skelet met isolatie EN dan isolerende dampopen plaat bv. Celit 3D of Steico.

Indien er bij jouw vocht in de constructie komt, kan het er nooit meer uit.

Een goed afgetaped dampscherm aan de binnenzijde, daarop terug balkjes voor leidingzone, daar bovenop gipsvezelplaat (of minder goed: gipskartonplaat) KAN ook een alternatief zijn.

Mvg

JB

25/10/2007 - 21:42

Filip,

hoe is je dakkonstruktie? als je nog kan bijsturen; Kies voor een houtvezel onderdakplaat en sluit deze aan op je osb aan de buitenkant.
Isoleer je dak met cellulose en open je houten skeletten van de muren bovenaan. Voor stijfheid te houden kan je een balkje voor en achter vijzen. Op deze manier komt je rockwool in contact met je cellulose. Ik denk dat je dan genoeg damp kan afvoeren om niet in de problemen te geraken.
Je buitenste osb zal waarschijnlijk niet perfect luchtdicht zijn geplaatst waardoor je toch wat gaat ventileren.
Kan iemand dit bevestigen?

25/10/2007 - 21:47

ter aanvulling,

filip lees eens de replieken van Paul Eykens, forumlid en specialist in deze materie.
MVG

ps komt goed, gene stress

26/10/2007 - 10:52
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Terzijde: wist niet wat een bardage was, even ingetikt op google images en op site terechtgekomen met ogenschijnlijke, leuke PH-constructie (naar beneden scrollen geeft talrijke constructiedetails): http://www.architectes-bordeaux.com/projet.php?id=64&id_categ=10

26/10/2007 - 11:52

Merci allemaal. Ik ga ook zeker eens Paul Eykens opsnorren en alles eens bespreken met de architect.

Ons dak ligt er nog niet op, op dit moment ligt er op het dakgebinte een delta vitaxx scherm met daaronder de keepers en de isolatie (16 cm Rockflex). Daaronder komt dan normaal gewoon de gyproc... allicht daar beter ook nog een damprem tussen?

26/10/2007 - 19:30

Filip,

Onze opbouw:

9 gevelsteen
4 spouw (met latten in op de pavatex tegen te houden)
1.8 pavatex
16 HSB met isofloc
1.8 OSB
6 leidingenspouw mss nog isolatie er in...
1.2 Fermacell

Mvg

Wim

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.