Vitosol 300 heatpipe

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Heeft mischien iemand dit systeem?
Ik zou graag een zonneboiler instaleren maar ik weet niet goed de welke?
Ik heb een ouder huis en zit nu met een ketel die zowel voor de cv als het warm water dient (+een vat van 100l warm houd)
Nu mijn vraag is dit systeem van viessmann beter dan de systemen die je meestal ziet.
http://www.viessmann.be/web/belgium/be_publish_nl.nsf/AttachmentsByTitle/ppr-vitosol.pdf/$FILE/ppr-Vitosol.pdf
Het gaat om de 300 reeks

Reacties

Beste Eric,

Ik denk toch dat er iets moet recht gezet worden over de heatpipe. Waarschijnlijk spreken een aantal websites elkaar tegen. Bij Sunsystems (http://www.sunsystems.nl/AJAX.htm), bij wikepedia en bij andere sites vind ik steeds dezelfde conclusie. De heatpipe werkt goed bij diffuus licht. Laat je weten waar het tegenovergestelde staat?

Heat pipes zijn om twee redenen beter in diffuus licht:
1) Heat pipes zijn rond en vangen het diffuus licht over een hoek van 180-360 graden op. Voordeel vacuümbuis tov platte plaat circa 25%.
2) Het rendement van een paneel wordt minder als er minder licht is.( in de collector platte plaat formule is de zon intensiteit een variabele) Als er een temperatuurverschil van 50 graden is gewenst en de zon is 500 watt/m2 dan is het rendements verlies van de platte plaat tov van de vacuümbuis 40%.

Rutger

Ik heb vandaag een heatpipe buiten gelegd met thermometer aan het uiteinde , totaal geen zon wel regen gezien vandaag en de temperatuur had een maximum van 80°C .
Ik weet niet of de vlakke plaat in onbelaste toestand hetzelfde zou bereiken .

Inderdaad, de vlakke plaat haalt die temp ook. Dit soort metingen in onbelaste toestand heeft weinig zin...

Stop eens met dat gezeur over heatpipe of vlakke plaat!
Dit is een discusie van 5 jaar geleden!

Heeft er iemand ervaring met nieuwe SHCMV tubes.
Blijkbaar is in belgie of nederland geen vraag of kennis van dit systeem.
Wie weet waar ik deze kan verkrijgen?
Alle info is welkom.

Perc
En na het gezeur , wat zijn SHCWV tubes ?

Perc
En na het gezeur , wat zijn SHCWV tubes ?

SHCWV staat voor solar collector with super heat metal vacuum tubes.

Voor hen die wat meer willen weten wie er nog meer "heat pipes" vacuumbuis zonnecollectors levert. Kijk even op onze web site
Onze heat pipe units geven 4.2 GJ per jaar
U weet dat er nu subsidie mogelijk is voor de aanschaf van kleine zonneboilers met een collectoroppervlak tot zes vierkante meter. van af sept zal het eerste jaar de subsidie 200 euro per GigaJoule bedragen. Voor grotere zonneboilers geldt een subsidie van 180 euro per GigaJoule. Voor de collector van SunRay betekent dit een subsidie van 756 euro. (Let op er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. ) Met behulp van de subsidie kunnen in vier jaar in totaal tussen 50.000 en 60.000 zonneboilers met subsidie aangeschaft worden.

SHCWV vacuum buizen vind je in nederland bij ZiZon, 10 buizencollector is 2,7 gigajoule. Iemand hier al ervaring mee.

Hallo,

 

Ik ben van plan om vacuumbuis zonnecollector van firma 'Paradigma' te plaatsen.

Geeft iemand daar ervaring mee?

 

er is een test van 28/8/2008 in het Duitse WarenTest (de duitse test-aankoop)

die is nu gratis te downloaden via deze link:

http://www.test.de/themen/umwelt-energie/test/Solaranlagen-Die-besten-f…

 

In die test is specifiek getest volgens de standaardpakketen die firma's aanbieden: collectoren + sturing + boiler.

Dus moet je er ook rekening mee houden dat sommige opmerkingen ook over de boilers gaan....

 

Algemeen is er volgens hen niet zo veel verschil tussen de vlakke plaat of vacuumbuizen... maar vermits alle systemen in een testopstelling gemonteerd worden hebben ze volgens mij niet zo'n echte praktijk test kunnen doen.

In de zomer is er immers altijd teveel zonneenergie en zijn zowel vlakke plaat als buizen even goed. Het is in de tussenseizoenen en winter dat je met vacuumbuizen er meer uit zal halen dan vlakke plaat.

 

In die test is ook Paradigma getest.

Die test is natuurlijk al 4 jaar oud ondertussen is er al heel wat veranderd! Ze hebben in 2009 & 2010 een Duiste Solar Award gewonnen. Ik vermoed dat de buffer met warmtewisselaar van paradigma toen niet werd gestest. Sowieso is paradigma het enige merk dat geen WW heeft en rechtstreeks het water in de buffer opwarmd. Dit moet het hoogste rendement opleveren. De WW maakt ook ogenblikelijk SWW aan met kleine dT tov buffer. Feit dat water wordt gebruikt ipv glycol heeft ook weer zijn positieve invloed op rendementen en efficiëntie van warmteoverdracht. Sommigen denken dat er veel energie verloren gaat met de vorstbeveiliging echter in deze test zijn er 3 merken die met glycol nog meer energie verbuiken op jaarbasis. Gezien de goede isolatie van de vacüm buizen zou water van 10°C al volstaan voor antivrieswerking en dit ook slechts pulserend. Ik ben alvast overtuigd en denk dat het Paradigma zal worden. 

Ik heb recentere test teruggevonden waar jaarlijks energie verbruik bij de laagste is van de test. In deze test werd de Expresso niet getest welke de beste is uit het gamma. 

http://www.test.de/Kombi-Solaranlagen-So-sparen-Sie-Gas-und-Oel-1758237-1758135/default.ashx?col=9&col=10&col=11&col=12&col=13&col=14&col=15&col=17&col=18&col=19&col=20&col=21