Vitosol 300 heatpipe

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Heeft mischien iemand dit systeem?
Ik zou graag een zonneboiler instaleren maar ik weet niet goed de welke?
Ik heb een ouder huis en zit nu met een ketel die zowel voor de cv als het warm water dient (+een vat van 100l warm houd)
Nu mijn vraag is dit systeem van viessmann beter dan de systemen die je meestal ziet.
http://www.viessmann.be/web/belgium/be_publish_nl.nsf/AttachmentsByTitle/ppr-vitosol.pdf/$FILE/ppr-Vitosol.pdf
Het gaat om de 300 reeks

Reacties

Ulrik, proficiat met je aankoop. Ben eens benieuwd naar je ervaringen. Zal natuurlijk nog wel een tijdje duren ... hartje winter als we het zo mogen noemen.

Denk dat Rivusol gelijkaardig is aan sunsystems & Navitron. Beduidend goedkopere systemen met iets verschillende parameters tov de merkproducten bij productie ervan.

Maar uiteindelijk zal imho de prijs/kwaliteit toch niet zo groot zijn.

de rivusol kost 360eur/m2 effectief oppervlak
de thermosolar 400v kost ongeveer 500eur/m2 en je krijgt 75 eur per m2 subsidie van eandis

misschien handig om andere panelen op die manier te vergelijken

Ulrike, kan zijn dat Viesmann z'n panelen in Duitsland maakt. Maar ik weet ook dat er genoeg gerenomeerde merken zijn die hun produkten ook in China laten maken.

En die winstmarges ... I know. Voor kledij bv is het 2 tot 3x, en dat zonder nog aan China te denken ...

Ik heb ook een Rivusol overwogen, maar met alle premies die ik hier krijg (Eandis + Vlaams Brabant + gemeente + fiscaal voordeel + gemeentebelasting + gezinsbond) kom ik goedkoper uit met een merk dat zich bewezen heeft (SunTechnics) waar in principe niets kan aan miskomen omdat het doodsimpele techniek is zonder gevoelige vacuumbuizen en waar ik ook nog eens 10 jaar onbeperkte garantie bovenop krijg door de gezinsbond.

Een andere overweging was de grote hoeveelheid diffuus licht in onze streken waar een platencollector toch duidelijk een voordeel biedt tegenover vacuumbuizen...

Ulrik,

ik zie dat Rivusol ook verdelers in belgie heeft (ik veronderstel erkende installateurs). Wegen de subsidies dan niet op tegen de kost van de plaatsing?

Eric,
weet je dat wel zeker van dat diffuus licht ?
Ik dacht dat vacuumbuizen hier juist beter scoorden (door de achterliggende conische spiegel die het licht naar de buis reflecteert). Dat zou juist een argument zijn om er in onze streken (met veel diffuus licht) wel voor te kiezen.

Dat vacuumbuizen veel gebruikt worden in de scandinavische landen en duitsland en zo is op zich geen argument. In die landen is het s winters ook veel kouder, en dus gaat een goed isolerende buis daar relatief beter scoren (minder warmteverlies) dan bij ons met onze kwakkelwinters.

Verder zit er wel degelijk heel wat verschil in opbrengst tussen de verschillende merken. Toch niet onbelangrijk, want die panelen liggen er toch voor flink wat jaren, en je haalt ze er meestal niet zomaar even af om ze te vervangen door betere.
Maar het is wel heel moeilijk om de verschilende merken te vergelijken. Iedereen gebruikt zo n beetje zijn eigen manier van voorstellen, en je moet al een techneut om al die waarden goed te interpreteren. Op www.solarenergy.ch kan je resultaten van vergelijkende tests vinden.
Zelf ben ik er nog niet uit wat nu het beste is.
De techniek staat ook niet stil.
Zo heeft Wagner nu een nieuw type glas voor zijn vlakke panelen, zodat het rendement van dat glas gestegen is van 92 (het gemiddelde) naar 96 %.

Wel, dat heb ik uit een vergelijkende studie tussen vlakke plaat en vacuumbuis collectoren. Ik probeer het terug te vinden.
In elk geval, het is net in die landen met minder diffuus licht en koudere temperaturen waar vacuumbuizen ingezet worden (Oostenrijk, Zwitserland...).

Ja, dat is nu net wat ik mij afvraag, wat weegt er het zwaarste, het (al dan niet) diffuus licht of de koudere temperaturen ?
Hoop dat je die studie terugvindt.
Ben wel benieuwd.

Ik ben nog aan het zoeken maar dit vond ik al op het forum:
http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1079863996&first=&last=

Ik heb nog een vergelijkend document tussen vlakkeplaat en vacuumbuiscollectoren teruggevonden, alleen weet ik niet dat ik het hier mag publiceren. Ik heb het ontvangen van SunTechnics. Misschien eens met hen contact opnemen?

Zolang het niet om (al dan niet verdoken) reclame gaat, vind ik dat het moet kunnen om man en paard te noemen.
Een vergelijking tss vlakke plaat en vacuum buizen is iets anders dan reclame maken voor één bepaald merk.
Laat dus maar komen.

suntechnics heeft alleen vlakke plaat dus weet wel niet of ze nutraal zijn met hun vergelijkend document.

van wat ik gelezen heb op de forums is dat 2 jaar geleden ze geloofde dat bij diffuus licht vacuuum slechter zou werken
Maar als ik NU hier en daar lees zeggen ze juist het tegenovergestelde.

Suntechnics heeft mij het document persoonlijk doorgemailed en ik heb het nog niet teruggevonden op hun website, dus weet ik niet of het hier mag gepubliceerd worden, vandaar dat ik voorstelde dat je het zelf aan suntechnics zou vragen...

Om nog even terug te komen op de vacuumbuizen: volgens mij heb je grote kwaliteitsverschillen tussen de verschillende vacuumbuizen op onze markt: ik denk dat de goedkopere chinese modelletjes geen reflector hebben waardoor de nuttige opp. bijna gehalveerd wordt tov een vlakke plaatcollector. Dat zou misschien de reden kunnen zijn dat ze niet zo goed zouden scoren op diffuus licht. Ik ben alleen maar luidop aan het denken, misschien zit ik er helemaal naast...

Ik heb hier een interessant artikel gevonden van Viessman over hun verschillende collectoren. Dit bevestigd mijn theorie over de verschillen tussen de chinese en hoog kwalitatieve vacuumbuizen. Bij Rivusol bv. is er een grote afstand tussen de buizen, terwijl bij Viessman de buizen met ingebouwde reflector mooi naast mekaar aansluiten waardoor de totale opp. nuttig gebruikt wordt:
http://www.viessmann.nl/nl/topinfos/Zuschuesse_im_Marktanreizprogramm_fuer_erneuerbare_Energien_ab_02_08_2007_um_50__erhoeht.DepartmentTeaserDownloadlist.Single.downloadlistitem.23410.FileRef.File.tmp/Vakreeks%20Zonne-energie%20NL.pdf

Een interessante thread (wel in't Frans) over collectoren: http://www.ecoconso.be/forum/showthread.php?p=8594#post8594 met een zeer leerrijke link: http://www.alpilles-solaires.fr/CP_CSV_MN_1_Partout.html
De leveranciers van zonnesystemen zouden steeds het optisch rendement en de warmteverliescoëfficiënten van hun zonnecollectoren moeten meedelen. Op de website van Rivusol heb ik het alleszins niet gevonden...

Nico

ik heb CV op mazout & boiler 200l op elect (nachttarief).
Graag had ik een zonneboiler 300l gehad maar zie de bomen niet meer door bos.
Wat raden jullie aan van merk - systeem? Terugverdienprijs is voor mij belangrijk gegeven.
Ik vermoed dat ik volgende week vertegenwoordiger over de vloer krijg. Dus zou handig zijn om misschien hier reeds bijkomende info te hebben.

Deterug verdien tijd wordt natuurlijk voor een groot gedeelte bepaald door de aanschafprijs. De Viessman systemen zijn relatief prijzig. Ik importeer zelf heat pipe systemen uit China en de prijzen hiervan liggen beduidend beneden de Viessman prijzen. Wat betreft de efficiency van dit systeem kan ik heel duidelijk zijn, dez wordt uitgedrukt volgens de volgende formule: 0,85-1,771xdt/G-0,0192xdtxdt/G. Alle officieel geteste zonnepanelen hebben een soort gelijke uitdrukkingsmethode. Het paneel dat ik lever is door het Fraunhofer instituut getest en voldeed aan alle test criteria. Ik heb mijn toeleverancier geselecteerd op systeem kwaliteit. Op mijn site www.solar2all.com kun je berekenen wat de terug verdien tijd is voor jouw situatie.
Ik wil nog een punt je aanhalen, in China is een totaal van 47Gwatt vacuüm pijp geïnstalleerd in Europa is voor nog geen 0,5 Gw aan vacuüm pipen geïnstalleerd. Voor de snelle beslisser heb ik nog 2 systemen staan met elk 40 heat pipes en 300 l RVS boiler met 2 warmte wisselaar, controler en pomp unit.
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

Groet

Rutger

Bedankt voor je gratis reclame voor jezelf.
We zijn ook allemaal zeer onder de indruk van je formule.
En over heatpipes is hier al zeer veel geschreven.
O a dat er uit china zeer veel goedkope brol komt, en dat heatpipes niet noodzakelijk de beste oplossing zijn, wegen erg duur en vooral geschikt voor een meer extreem landklimaat, met zeer koude winters.

Ik probeer met mijn website zoveel mogelijk mensen zo volledig mogelijk in te lichten over dit soort systemen en alle data zo eerlijkmogelijk weer te geven zodat mensen een goede keus kunnen maken. Ik vindt het jammer dat je de Chineese systemen afdoet als brol, ik wil je graag een keertje uitnodigen om mijn zonneboilers uit China te bekijken en je overtuigen van de kwaliteit.
Als je nog vragen hebt kun je altijd mailen.

Groet
Rutger

uwe boiler heeft maar 5 cm isolatie, dat kan je wel niet echt goed vinden hé!
De goei hebben vanonder 10 en vanboven 15 cm

Je was me voor Walter.
Echter, vanboven 15cm ... zo heb ik er nog niet gezien.

Ik heb maar voor 2 merken opgezocht (omdat ik 1 van die 2 wil gebruiken)en die hebben beide +/- 15 cm isolatie bovenaan.
Maar denk dat er nog verschillende merken het aanbieden.

Wagner heeft 10 cm in ondergedeelte en 15 cm in bovenste gedeelte (PU schuim)(onderkant weet ik niet hoevvel cm)

Elco OKO plus (speciale versie van elco)heeft 4 cm aan de onderkant + 8 cm ondergedeelte en 15 cm bovenste gedeelte
Bij elco is het wel foliflex uit warmte-isolerend melaminehars, dit zou nog beter isoleren dan PUR

Hallo Walter,

Dat is een hele terechte opmerking ik zal eens bij de toeleverancier informeren of ze boiler vaten kunnen maken met 15cm issolatie. Ik heb mij meer geconcentreerd op de gebruikte materialen voor het vat dan de dikte issolatie. Ik denk dat ik mijn vat extra ga issoleren met glas/steen wol, dit kost slechts 3 euro per vierkante meter (11 cm dik). Tot nu toe heb ik het warmte verlies niet echt als een probleem gezien omdat ik ongeveer 120l per dag verbruik.
Ik ik de prijs weet voor de extra issolatie dan kun je dat op mijn web site zien.

Groet,

Rutger

Welke heeft je voorkeur Walter? Ik veronderstel de Wagner?
Heb zelf ook al een studie gedaan begin dit jaar: Wagner en Tisun ...

Yep,

Iemand ervaring met de SKS 2-R 825 van CitrinSolar? Deze wordt verdeeld door Aquasolar.
Een vlakke plaat met druksysteem? Had ik eigenlijk nog niet dikwijls gezien. Tevens nemen ze ook minder m² paneel voor hun boiler. Heeft dit te maken met een drukgevuld systeem? Ik kan me wel voorstellen dat de collectortemperatuur van een leegloop snel zal zakken wanneer je pomp begint te draaien en koud water door de collector duwt waardoor je dus een groter oppervlak zal nodig hebben en een tragere regeling dan een dT van 5°. Maar kan iemand dit bevestigen?

Op www.citrinsolar.de staat meer info vermeld. Staan tevens prijzen op vermeld. De prijzen bij Aquasolar liggen wel iets hoger, maar ja ze moeten ook iets verdienen en heel de zwik invoeren.
Prijs ziet er zeer goed uit, materiaalkeuze en isolatie lijkt me in orde. Zeker als ik de prijs vergelijk met S.nT.chnics.

Graag commentaar gewenst over het systeem van CitrinSolar. Heb een afspraak gevraagd met die brave man om nog een paar vragen te beantwoorden en een offerte op te maken.

Alvast bedankt voor de info,

Siegfried

Aan iedereen,

Al geruime tijd volg ik de discussie op dit forum over de de verschillen in, en voor en nadelen van zonnecollectoren.
Als je de markt van zonnecollectoren afstruint en probeert je en beeld te vormen van het aanbod en daarbij de probeer je ook de onderlingen verschillen te ontdekken dan heb je een groot probleem.
Is er nu niemand die een overzicht heeft of, kan maken van, de op de markt, verkrijgbare zonnecollectoren met daarbij behorende kengetallen, voor-en nadelen en dergelijke. Daarbij denk ik dan aan: het rendementen vanuit standaard instraling, opbrengsten in kwh/m2/jaar, aanschafprijs in euro/m2 en dergelijke en dan alles ten opzichte van de verkrijgbare systemen b.v.vlakke plaat, vacuumbuis, vacuumbuis met heatpipe e.d.
De dissusiie op dit forum is belangrijk, nodig en nuttig maar kan mogelijk beter aan de hand van concrete cijfers.

Rob

Uiteindelijk wordt er gezocht naar dat ene porcentje méér opbrengst voor méér geld. De praktijk leert mij dat je best kiest voor een EENVOUDIG systeem zonder toeters en bellen en dan is de vlakkeplaat collector in een leegloopsysteem volgens mij een betere keuze ook al geeft dit in (theorie) wat minder rendemend. In de praktijk zal je véél minder problemen hebben, geen gedoe met vacuum, glycol, drukvat, enz. Gewoon no nonsens zonneenergie! De zon schijnt met ongeveer 1000 W/m² en het maakt echt niet uit of je daar nu 92% of 95% rendement hebt, het is in elk geval beter dan de 14% van een PV installatie.

Hallo Rob,
Het beste systeem is dat systeem dat het meeste geld voor jouw terug verdiend en waar je de laagste investering voor moet doen. Op de site www.solarenergy.ch kun je zien welke rendementen bij de verschillende type zonnecollectoren horen. Helaas is het nogal wat werk om uit te pluizen hoeveel welk paneel opleverd. Ook wordt er veel misleidende informatie verstrekt, omdat er geen rekening wordt gehouden met reeele omstandigheden. Als reeele condities worden ingevuld (Buiten temperatuur gemiddeld 11C, gemiddelde zonnestaling overdag 240W/m2, gewenste temperatuur 50C, zon niet lood recht op het paneel 45graden) dan heeft een platteplaat collector circa 10,3% rendement, een vacuümbuis met heat pipe 42,7%.
De volgende vraag is natuurlijk hoeveel kost een vierkante meter collector, platte plaat collector €280,-, vacuümbuis collector €320,- (solar2all). Hier zijn de installatie kosten en overige componenten buiten beschouwing gelaten omdat deze voor beide systemen ongeveer hetzelfde zijn.

Hallo,

klopt het dat bvb 5m2 heatpipes een beter rendement hebben in de winter dan bvb 7,5m2 (3panelen) gewone platen?

Iemand ervaring met de Buderus produkten?
bedankt

Hallo,

'k sta op het punt een SFB20-47 20 Tube Solar Panel te bestellen bij Navitron UK. Ze laten me weten dat de leveringskosten idem zijn als ik er 5 bestel ... iemand interesse om er ook eentje aan te kopen? kosten splitten van de shipping?

Groeten Rudi

Kan ik wat meer concrete informatie krijgen? prijs? prijs van de shipping? Wat technische gegevens van de installatie. Hoe kom je bij deze installatie uit?

Met dank,

Flor Van Gheem

Hallo Rudi,

Je kan voor de zelde prijs beter een Solar2all systeem kopen, het systeem van Navitron SFB2047 met 20 pijpen heeft slechts een actief oppervlak van 1,41m2 (solar2all 1.872). Het solar2all systeem is €74,- goedkoper (€520,-). Zuid nerderland is dan ook nog een stuk dichter bij. Helaas kon ik op de site van Navitron geen rendements getallen vinden.

Groet

Rutger

Als men er vanuit gaat dat de beste zonneboiler deze is waarmee je het meeste bespaart, dan koop je best een Chinese Heat Pipe collector. Daar ben ik ondertussen zeker van. Maar je hoeft er als Belg niet naar Nederland voor te gaan hoor. In Belgie zijn er ook reeds invoerders zoals Ignidon, Rivertrade en andere.

Is dit nu de nieuwste primus?

Op bezoek in frankrijk,hebben wij zo veel installatie gezien.
En een beetje info gevraagd. En blijkbaar was dit het nieuwste systeem dat alle andere vacum tube degradeerd!?

Kan mij iemand vertellen waar deze heatpipe hier in belgie of nederland te vinden is.En waar ik meer info hierover vind

SHCMV Tube met diameter van 70mm (in frankrijk verdeeld door sunpower)
jawel afkomstig van China
Op deze site heb ik hier nog niet veel van gehoord.
Maar vertel mij AUB ongezouten je mening!!

Hallo Perc,

De 70 mm vacuümbuizen hebben een meestal enkele glas laag en zijn er in veel varianten te verkrijgen met verschillende rendementen. Voor deel van deze tube is de hoge stagnatie temperatuur van circa 250C. Nadeel van deze eerste generatie vacuümbuis is het lage start rendement van ongeveer 75%, de hoge aanschafprijs en de korte levensduur. De aanschaf prijs is 5x hoger tov een coaxiale vacuümbuis. De korte levensduur wordt veroorzaakt door de met kit verlijmde afdichting, deze gaat op denduur lekken waarna het vacuüm verloren gaat. De moderne coaxiale buizen zijn volledig van glas waardoor deze niet kunnen lekken (beeldbuis). In de vacuümbuis is een plat absorptie oppervlak aangebracht, hierdoor zal de maximale opbrengst alleen verkregen worden als de zon loodrecht op de vlakke staat. De moderne buizen hebben een rond oppervlak waardoor de over een veel grotere hoek (90 graden) een 100% rendement kan worden gehaald, dit wordt ook wel de IAM genoemd. Er zijn slechts 3 dingen waarop moet worden gelet bij de aanschaf van een collector:
1) Wat is het rendement, dit wordt uitgedrukt in no, a1 en a2.
2) IAM (incidence angel modifier), deze factor geeft het rendement aan onder verschillende hoeken.
3) Systeemprijs.

Ondertussen bestaat deze topic 2 jaar , is er al iemand met
praktische ervaring ?
Zelf zou ik een heatpipe systeem aanschaffen .
Iemand met positieve ervaring ?
evt iemand interesse voor groepsaankoop ?

Sinds vorig jaar zomer een heat-pipe zonneboiler op het dak.
Het is een merkloos model, met 24 chinese buizen, 57mm dik en 2 meter lang. Oppervlakte ongeveer 4 m2, en kostte 600 euro via een leverancier op Marktplaats.
Hij wordt aangestuurd door een Aquasol 3 met 80 liter boiler.
Ik moet zeggen ik heb er wel wat problemen mee, mede (misschien) omdat ik het zelf aangelegd heb. De collector is met koperen buizen aangesloten op de zonneboiler. De zonneboiler heeft een limiet van 82 graden, waarna hij zichzelf uitschakelt. Dit maximum haalt hij in de zomermaanden vrijwel elke dag. Direct gevolg hiervan is oververhitting omdat de warmte nergens heen kan, het water uit mijn circuit verdampt en de isolatie rond de buizen eraf druipt.
Een gedeeltelijke oplossing hiervoor is het vervangen van water door Mono propyl glycol (niet giftige variant van radiatolvloeistof). Dit heeft zowel een hoger kookpunt als een lager vriespunt. In dit stadium ben ik nu, en probeer er zoveel mogelijk glycol in te gooien.
Verder over het rendement zeer te spreken. Indien er een beetje zon is, levert het warmte zonder maar ook winter. Vooral de koudste heldere dagen in de winter haalt de boiler zijn maximum.

Meer informatie over de collector op: http://link.marktplaats.nl/167431291

Ervaringen: 40 heatpipes met boiler van 300l in gebruik sinds 24 maart. Sindsdien geen enkele dag bijverwarming gebruikt. Begin mei vanwege hoge temperaturen/veel zon was het noodzakelijk om de hoeveelheid vloeistof in het terugloopsysteem wat bij te regelen. Ik heb de boiler tot 90gr laten opwarmen en toen was er voldoende warmteafgifte om de collector van de heatpipes niet boven de 100gr te laten stijgen. Voordien is de collector om 16u tot 176 gr geweest. Ik ben erg tevreden over het rendement.
De heatpipes zijn van chinese oorsprong en dezelfde als nav***on.
Wat de heatpipes betreft kan ik aangeven dat er een chinees patent van in 1981! stond op de dubbelwandige heatpipes. Dit patent is verlopen in (dacht ik)2001. Sindsdien komen ze hier meer voor. Dus de heatpipe is oorspronkelijk chinees. Vanuit eerste hand heb ik gehoord dat ze veel buizen leveren aan duitsland.
Of dit nu het beste systeem is weet ik niet maar voor zijn prijs is het rendement erg goed en daarbij komt dat het bij veel mensen vooral gaat over de economische terugverdientijd. Dat is dit systeem (met subsidiesaftrek) interessant.
In mijn geval spaar ik op elektriciteit/olie en voor het milieu. Dik tevreden dus.
groeten

Voorlopig 2 tevreden en dan nog met een goedkopere installatie
Bedankt voor de reactie .
Vandaag was ik toevallig bezig met iemand die een container
PV panelen ging bestellen in het goedkope land .
Netto prijsverschil is iets van factor 8 met daarbij nog de uitvoer , invoer ....en hij had ook zin om daar een aantal
heatpipes aan toe te voegen .
Iemand enig idee in regio Chengzen die betrouwbaar materiaal
verhandeld ?

Ik heb gekocht bij Solar2all ( 2 x 20 vacuümbuizen + regeleenheid + inox aansluitleiding+ thermostaat regelkraan, thuis geleverd in Damme ) 2 boiler had ik 2de hands gekocht totaal 220l, het overschot aan warmte stuur ik via een zonneklep (driewegkraan) naar ons zwembad via een bestaande warmtewisselaar (vroeger gebruikt met CV ketel)
Het totaal alles in prijs(btw in) 2447€, zelfde installatie met identieke dezelfde vacuümbuis collectoren en regeleenheid niet geplaatst zonder klein materiaal kost rond Brugge 6500€, geplaatst al in ong. 8500 € na aftrek subsidies blijft nog ong. 4500€ Te betalen. Het is zeker dat ze hier in België prijsafspraken maken. De subsidies gaat integraal als extra winst naar de installateur. Schandalig

Tom schrijft:
> Heeft mischien iemand dit systeem?
> Ik zou graag een zonneboiler instaleren maar ik weet niet goed de welke?
> Ik heb een ouder huis en zit nu met een ketel die zowel voor de cv als het warm water dient (+een vat van 100l warm houd)
> Nu mijn vraag is dit systeem van viessmann beter dan de systemen die je meestal ziet.
> http://www.viessmann.be/web/belgium/be_publish_nl.nsf/AttachmentsByTitle/ppr-vitosol.pdf/$FILE/ppr-Vitosol.pdf
> Het gaat om de 300 reeks

Gekocht bij deze : sunsystems.nl
24*HEATPIPE L:180 CM , RVS FRAME
BOILER 200L DUBBELSPIRAAL EMAIL
POMPGROEP
STURING ...

+/- 1600 Euro inc btw

Alles van duitse oorsprong uitgezonderd het glaswerk .

Vriendelijk kerel moest toevallig passeren en leverde alles thuis en gaf nog wat praktische tips .

Installatie doe ik zelf .
Voor mij is deze goedkoper zonder premies en blijkbaar
bestaan nog aanvaardbare prijzen met europese materialen .

Beste forumlezers,

Ben ondertussen ook al enkele maanden aan het rondkijken op internet ivm zonnecollectoren.
- Wat betreft het verschil tussen vlakke plaat en vacuum heat pipes kan ik kort zijn. Beiden leveren ongeveer even veel energie per jaar (zie je ook meestal in de technische (specs)!
- De vraag is alleen wanneer leveren ze de energie. Hier zit nou net het verschil tussen vacuum en vlakke plaat. Een vacuum type collector heeft in de winter meer energieopbrengst dan de vlakke plaat collector. In de zomer is het net omgekeerd. Hier zit nou juist de winst. In de winter heb je ook meer warmtevraag in je woning. Daarom zal je merken dat vacuumpipes veel meer opbrengen dan vlakke plaat collectoren (tot het dubbele). In de zomer heb je overschot en dan moet je toch het restant aan warmte weggooien.
- De opbrengst is hoger, omdat de heatpipe meer diffuus licht kan opvangen en omdat hij zijn opgebouwde warmte niet terug verliest door warmtegeleiding naar de buitenlucht (hetgeen de vlakke plaat collector sneller doet). Daarom zie deze collectoren ook meer in de koudere streken. Denk bovendien maar niet dat Belgie tot de warmere streken hoort, want dan spreken we over Zuid Frankrijk, Spanje, ... waar de winters nog 10 graden warm kunnen zijn.
- Onderzijds heeft de vacuumbuis als voordeel dat hij inderdaad minder hoekgevoelig is (hoek tov optimale zuidpositie) door zijn ronde vorm, maar hier spreken we maar over procenten.

Ik heb tijdens mijn zoektoch het volgende document (http://www.nulwoning.nl/attachments/Documenten/energie.doc) gevonden waarin een vergelijk wordt gemaakt in een praktische situatie tussen de twee typen van collectoren. Hierin kan je zien dat de vacuumbuis de warmte levert als ze het meeste nodig is. Een aardig extraatje is dat hierin tevens in het kort de PV panelen zijn aangehaald en hun opbrengst in verhouding tot de heatpipes.

Voor mij staat de keuze vast. De vacuumbuis collector is de meest logische als het op technologie aankomt. De prijs is vooral afhankelijk van de plaats waar je koopt (lees merk).

"In de zomer heb je overschot en dan moet je toch het restant aan warmte weggooien.
"

Verduidelijk graag: hoe weggooien?

Het is niet echt weggooien, maar je kan het niet gebruiken.
In de zomer is het boilervat op korte tijd warm. Als de temperatuur boven pakweg 85 a 90 graden komt stopt de pomp en wordt er geen extra warmte meer opgenomen. Hetgeen de zon dan nog toe wil voegen kan niet meer opgeslagen worden. Als je weet dat de boiler op de helft van de tijd al op temperatuur is wil dit zeggen dat je de helft van de zonne-energie niet kan opslaan. Bovendien kan je de warmte maar tijdelijk opslaan (lees enkele dagen) en niet gedurende maanden, tenzij je die in de bodem zou opslaan (laag rendement).

Je mag je dus niet blindstaren op "opbrengst op jaarbasis" of "hoeveelheid zonnestraling". De vraag is wanneer heb je de meeste nood aan de energie en hoe ga je die dan optimaal benutten.

Ik lees bijvoorbeeld op sommige sites (oa Elco) dat je de optimale hoek moet instellen met het paneel. Dit is zuidgericht en ongeveer 35° azimut. Dit is totaal fout! Dit klopt voor een PV paneel, waarbij je de overschot aan energie (die je zelf niet gebruikt) aan het net kunt teruggeven. Dan geldt inderdaad "hoe meer hoe beter".

Ingeval van een collector moet je trachten om in de winter en in de tussenseizoen de energie optimaal op te nemen. Dus, je azimut hoek moet stijgen tot ongeveer 45 a 60 graden.

De pomp is al 3 maal gestopt dit jaar, en we zijn bijna de 8 ste maand, dus dat valt heel goed mee vind ik. Als je vat groot genoeg is kun je die situaties tot een minimum herleiden. Je kan ook anticiperen op hoge temperaturen: Gisteren vb. water 60 ° bereikt: wasmachine stond erop te wachten! Gevolg, na de wasbeurt was de temp nog steeds 60 (gedaald door gebruik wasmachine, maar inmiddels weer door de zon bijverwarmd).
Als je pomp zelfs 10 maal stopt op 365 dagen, loont het dan de moeite zuiver op deze basis de meerkost te doen voor Heatpipes? NB. Over de globaal hogere opbrengs heb ik het hier niet (en ik heb jammergenoeg ook geen VV, anders was de situatie misschien anders geweest).

Beste Jan,

Ik begrijp je situatie niet helemaal. Ik veronderstel dat je gewone vlakke panelen hebt en een redelijk boilervat. Ik zal de kwaliteit van de gewone panelen nooit afdoen. Alles hangt ervan af welke oppervlakte je hebt liggen natuurlijk. En, hoe groter het vat, hoe meer je kan opslaan. Meestal kan je echter slechts een paar dagen overbruggen en schakel je dan over op naverwarming, waarbij de boiler nog wel helpt meeverwarmen.

Eenmaal de temperatuur buiten boven de 15 a 20 graden komt, is er weinig verschil in een vlakke collector en een vacuumtube. De winst zit hem vooral in de winterperiode, waarbij je, als de zon schijnt en het is onder nul, nog steeds je vat op temperatuur krijgt.

Wat betreft de meerprijs zou ik ook de stelling van Rutger willen bijtreden. Er zijn landen waar deze panelen standaard zijn en dit zijn niet enkel de koudere streken. In China bijvoorbeeld vindt je ze hoofdzakelijk. Als ze zo duur zouden zijn, zouden ze daar voorzeker niet voorkomen. De prijs wordt hier volgens mij kunstmatig hoog gehouden. Je ziet genoeg sites waarbij je voor 1600€ reeds een volledige kit hebt (sturing, pomp, boiler en enkele panelen). Haast goedkoper dan een vlakpaneel zou ik zeggen.

@Jan: 5.6 m² vlakke plaat en 200 liter boiler (bij een volgende installatie wordt dat 500). Dagen overbruggen gebeurt nauwelijks en is ook niet nodig dezer dagen, in de winter niet veel effect, maar da's wat de theorie ook zegt ivm installaties met vlakke plaat collectoren, 30 tot 40 % van 't jaar gratis WW.
Ik treed je redenering volledig bij hoor: Prijsafspraken maken dat er enkelen (veel) beter van worden, half België er nog geen heeft en we dit besparingspotentieel qua uitstoot sterk onderbenutten. altijd 't zelfde liedje.

Jan, als er iets is waar vlakke platen beter in zijn is het wel diffuus licht. Wat isolatie btreft heb je met 'echte' heatpipes waarschijnlijk gelijk...