Verwarming en SWW bij een passief woning anno 2015 | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

Verwarming en SWW bij een passief woning anno 2015

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

09/04/2015 - 21:48

Hallo, wij gaan een nieuwbouwwoning in houtskelet zetten en hebben beslist te investeren in een betere schil (isolatie) door voor passiefbouw te kiezen.

De woning is compact, de ramen worden afgestemd voor zonnewarmte, en de beglazing en isolatie zal volgens passiefnormen zijn. Tegen de overhitting installeren we automatische screens. Qua isolatie geraken we aan K17. 

Eén ding waar we maar niet uitgeraken, is de verwarming en het SWW (Sanitair Warm Water). Ik heb al heel wat online opgezocht, passiefhuizen bezocht (via georganiseerde dag via dit forum) en we zijn ook langs DUBO geweest. Als we één conclusie kunnen trekken, is dat men het gewoon niet weet. De informatie die ik via Google en/of dit forum vind, is vaak ook gedateerd (2006 - 2012).

Graag zou ik jullie feedback krijgen over enkele installaties die we in het hoofd hebben. Jaarlijkse netto-energiebehoefte voor verwarming en per m² vloeroppervlakte: 14,96 kWh/m²

Alle configuraties hebben:

• Systeem D ventilatie (Paul Novus 300)
  • PV-panelen
  • Infraroodverwarming in de badkamer
  •  

Configuratie 1

• Lucht-lucht warmtepomp (die ook als koeling gebruikt kan worden) met afgifte enkel op onderverdieping
  • Thermische zonneboiler

We komen dan op E14 uit.

Voordelen: geen gasaansluiting nodig, extra nodige elektriciteit kan met PV-panelen gerecupereerd worden.

Nadelen: 5000 à 6000eur voor de installatie, prestaties van warmtepomp betwijfelbaar, zonneboiler heeft lange TVT

Configuratie 2

• Pelletkachel op onderverdieping
  • Thermische zonneboiler

We komen dan op E22 uit. Voordelen: gezellig (haard)

Nadelen: gasaansluiting nodig; blijft dure installatie; zonneboiler heeft lange TVT

Configuratie 3 

• Kleine gas CV met boiler
  • Overgedimensioneerde warmteafgiftesystemen op de onderverdieping

E-getal nog niet bekend

Voordelen: klein systeem; heeft zich al bewezen; €3000 installatie + € 1000 gasaansluiting

Nadelen: gasaansluiting nodig; owv de lage behoefte is het moeilijk de ketel te dimensioneren; als we géén PV-panelen meer zouden doen, hebben we geen hernieuwbare energie

NB

• Het is mijn eerste post hier en ik ben geen expert, dus focus aub op het idee :-)
  • Ik ben er bewust van dat PV-panelen, warmtepomp en zonneboiler niet groen-groen zijn.
  • Ik ben er ook van bewust dat door de overheid BEN gestimuleerd wordt en dat eigenlijk beter de isolatie gestimuleerd wordt (ipv. dure technieken in een slecht(er) geïsoleerd huis).

Bedankt!

41 Reacties

Reacties

13/04/2015 - 11:09

Kan je een lucht-lucht warmtepomp buiten eigenlijk ook in een soort glazen serre zetten? (met genoeg verluchtingsgaten dan)

Dan is het altijd wat warmer...

(misschien vergezocht)

12/04/2015 - 17:36

Weeral dubbel?

12/04/2015 - 19:47

Onze WP boiler hangt wel aan uitlaat van ventilatie, sys D ;-)

boiler in kelder : dit kan perfect binnen beschermd volume van EPB liggen, en toch buiten luchtdichte schil !

net als bij ons maar dan een gelijkgrondse berging :o

12/04/2015 - 22:13

Welk luchtdebiet vraagt die wp boiler? Normaal gezien is het debiet van een ventilatie D veel te laag voor een wp boiler. En hoe zit dat met de ingaande temperatuur? De uitblaas van een D is toch maar enkele graden hoger dan de buitentemperatuur.

Kelder kan inderdaad binnen het beschermd volume liggen, maar dat is niet vanzelfsprekend. Een bovengrondse berging zal meestal gewoon mee in de geïsoleerde schil liggen, maar inderdaad niet noodzakelijk in de luchtdichte schil. Bovendien kan de kelder nog in het nadeel zijn vanwege grotere lengte van de warmwaterleiding.

12/04/2015 - 22:42

Mij lijkt het debiet van de ventilatie ook te weinig voor de WPB, tenzij je dat debiet als toevoegend neemt. Dus het volledige debiet van de ventilatie aangevuld door buitenlucht.

Indien de inzuiglucht van het ventilatiesysteem via een aardwarmtewisselaar of bodemwarmtewisselaar komt dan is die al minstens 8 tot 10 graden. Deze lucht wordt dan opgewarmd door de vertrekkende lucht van 22 graden zodat de vertrekkende lucht uiteindelijk zelfs in het slechtste geval nog altijd minimum 12 graden zal zijn wat ruim voldoende is om een goed rendement te halen met de WPB.

De kelder hoeft helemaal niet in het beschermde volume te liggen, de lucht is daar altijd minimaal 12 graden rekening houdend met de afkoeling van de WPB. Na elke werking van de boiler zal de temperatuur een paar graden gedaald zijn maar tegen dat de boiler terug opstart is inmiddels de temperatuur weer een paar graden gestegen. De kelder kan je immers beschouwen als één grote warmtewisselaar tussen ondergrond en kelderlucht.

12/04/2015 - 23:09

Ter info: bij ons is het een Genvex, met ervoor een BWW.

12/04/2015 - 23:30

Voor de goede werking moet de kelder inderdaad niet in het beschermd volume liggen, liefst zelfs er buiten. Maar EPB kan er moeilijk over doen omdat het toestel buiten het beschermd volume staat.

13/04/2015 - 17:17

je kan kelder toch binnen "beschermd" volume nemen, een paar cm isolatie aan binnenzijde (of buitenzijde) van de kelder volstaan hiervoor toch !

en dan luchtdicht (en passief geïsoleerd) tussen kelder en woning !

PS : ik heb nooit geschreven dat WPboiler enkel de lucht van ventilatie krijgt, dit zou effectief te weinig zijn, maar lucht van ventilatie 100 - 150 m³/u + rest van buiten kan toch ook ? de WP-boiler heeft 300 m³/u nodig bij ons, net zoals zovele andere toestellen

voordeel van deze opstelling : slecht 3 doorboringen naar buiten voor boiler + ventilatie ;-)

13/04/2015 - 19:32

Oké, nu ben ik helemaal mee Stefan.  ;-)

12/04/2015 - 22:45

Dat is nu al de derde keer dat mijn reactie dubbel gepost werd.

Ik ondervind ook dat de site soms hapert en trager werkt. Wat is er aan de hand?

22/06/2015 - 10:11

Update van onze huidige plannen:

- Ventilatie D: Paul Novus 300 met enthalpiewisselaar

- Verwarming: lucht-lucht warmtepomp van Panasonic met airco functie. Enkel op onderverdieping. Op de bovenverdieping leggen we de aansluitingen, maar nog geen toestel.
Geen verwarming op de badkamer, eventueel bij verwarming met losstaand elektrisch vuurtje. Een infraroodpaneel mag niet owv. gezien als vaste elektrische verwarming.

- SWW: waarschijnlijk warmtepomp. Nog niet zeker van binnen of buitenunit, zie hier: http://ecobouwers.be/forum/post/warmtepomp-boiler-vs-met-buitenunit

- PV-panelen: 5720 wattpiek. Ons huidig verbruik plus iets extra voor nieuwe gezinslid en warmtepomp(en).

De warmtepompen komen onverwacht goedkoper uit dan een klassieke gasaansluiting. We sparen zo ook vaste kosten van gas en de aansluiting zelf uit.

De ventilatie willen we zelf doen en zoeken nog iemand die ons daar bij kan begeleiden.

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.