Verwarmen klein gebouw met een WP LL | Ecobouwers.be

U bent hier

Verwarmen klein gebouw met een WP LL

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

04/04/2012 - 12:36

Ik heb deze vraag ook gesteld op een bouwforum, maar had hier ook graag eens gehoord.
Ik zou graag een losstaand gebouw willen verwarmen met een WP LL, maar na wat opzoekingswerk wordt het steeds ingewikkelder.
COP en EER verschilt wel eens en soms zijn het dan ook nog wel eens 'voorlopige resultaten'.
Zou iemand me hier kunnen helpen.

Project:
Totaalrenovatie ; HSB van 8,5 op 4,5 meter.
Binnenruimte 8 m lang op 4 m breed op 2,5 m hoog.
De ruimte is ongeveer in de helft ingedeeld in 2 even grote kamers.
Isolatie : vloer 8 cm pur, muur 14 cm rockwol, plat dak 23 cm rockwol.

De WP dient vooral voor verwarming. Bedoeling is één buitenunit en twee binnenunits.
Ook wordt me een vloermodel aangeraden, zou aangenamer/efficiënter zijn om te verwarmen? Staat bijna dagelijks aan tussen 9-20u. Dus verbruik graag zo laag mogelijk.

volgende offertes heb ik al binnen :

Daikin :
Buitenunit 2MXS50H met 2 binnenunits FVXS25F (vloermodel)
Buitenunit 2MXS50H met 2 binnenunits FVXG25K (vloermodel nexura)
Buitenunit 2MXS50H met 2 binnenunits FTXS25J (wandmodel)

Hitachi :
Buitenunit RAM-52QH5 met 2 binnenunits RAK-25NH6A & RAK-25NH6A

Verder zie ik dan Mitsu en LG courant worden gebruikt.
Maar heb hier voorlopig nog geen offerte van.

32 Reacties

Reacties

04/04/2012 - 19:49

En wat is nu uw vraag?

05/04/2012 - 07:10

Welke te kiezen of vooral welke niet en waarom.

05/04/2012 - 08:54

Je kan info vinden op http://www.topten.ch. Hier vind je merken getest en gerangschikt volgens allerhande criteria.

Mon

 

07/04/2012 - 07:55

 Zolf,

alles begint met een warmteverliesberekening, daarvoor ontbreekt nog info over de ramen.

Mij lijkt het dat je mits nog wat extra isolatieinspanning, aandacht voor luchtdichtheid en niet te grote raamoppervlakte makkelijk toekomt met 1 binnenunit (een kleintje!)

Veel klassieke installateurs/verkopers hebben moeite met de wat beter geisoleerde projecten, ofwel omdat ze van warmteverlies geen kaas gegeten hebben en/of omdat zo een project niet zo interessant is voor de verkoop... 

De kleine toestellen van de door u aangehaalde merken zijn aan elkaar gewaagd. Uw installatiekost zal een stuk lager uitvallen.

Weet dat uw voorstel van de LL-wp bij velen hier op het forum op weinig sympathie kan rekenen, maar mits gebruik enkel overdag en dus bij goede toestellen bij buitentemperaturen met behoorlijke cop, vind ik het geen slecht idee.

Veel succes

07/04/2012 - 09:34

Er zijn nog merken in overweging te nemen: o.a. Toshiba, Mitsubishi, Sanyo, Stiebel Eltron, Airwell .... . Inderdaad, zonder degelijke warmteverliesberekening zal het niet lukken. En vergeet zeker de luchtdichting niet, maximaal n50= 1.5. Buiten de isolatiegraad en luchtdichting zal de verhouding glasoppervlakte met vloeroppervlakte bepalend zijn om 1 of 2 units te installeren. Een blowerdoortest is in dit geval wel de moeite waard om uitsluitsel te geven.

 

08/04/2012 - 13:10

Er moet inderdaad een juiste warmteverliesberekening gemaakt worden.

Er zijn twee apparte kamers, met elkaar verbonden via een gang van 85 cm breed. Dus zal met twee toestellen moeten werken.

Men raadt me de vloermodellen aan, aangenamer voor verwarming. Als ik dan het lichtste model kies kom ik telkens uit op een 2,5kw toestel. Meer dan voldoende, maar lager gaat dus niet.

Waarom LL?

-HSB is goed geïsoleerd, dus heb niet veel nodig.

-Indien nodig, kan ik in de zomer ook koelen.

-Zuivert de lucht.

-Simpele plaatsing, alle leidingen zijn max 3m lang

-Goedkoop in aankoop

Voorstanders van LL of niet, welk zijn alternatieven? Je moet denken, ik heb verwarming/airco geplaatst aan een aanvaardbaar verbruik voor 4000 euro all in.

-vloerverwarming is te duur, en zijn beperkt in vloeropbouw (van dek tot vloer ongeveer 16 cm)

-gas heb ik in het huis, maar niet in de losstaande bijbouw, een gasleiding leggen + fatsoenlijke schouw + radiatoren en al zijn leidingen kost ook geld. mazout is er niet.

Ik kan zoveel isoleren ik wil, maar zal toch iets van verwarming moeten voorzien.

Sanitair warm water wordt voorzien door een elektrische doorstromer of een kleine keukenboiler.

Indien iemand een beter idee heeft, hoor ik het graag...

 

08/04/2012 - 14:02

Kan je je bestaande verwarming uit het huis niet uitbreiden?

M.a.w. 2 zeer goed geïsoleerdere leidingen leggen?

09/04/2012 - 11:09

Gasconvectoren zijn ook nog een alternatief. Butaan en/of propaan in flessen zijn een mogelijkheid.

Mon

 

 

09/04/2012 - 21:37

airco zuivert de lucht?????  waarop baseer je die bewering?  volgens mij is het eerder andersom, SBS (sick building syndrom) is typisch een gevolg van airco.

't is ook altijd hetzelfde, ook jij kijkt weer enkel naar de aankoopprijs, alsof dat het enige criteria is?

10/04/2012 - 17:28

 

Hans,
Airco is natuurlijk geen toestel om de lucht te zuiveren. Er zijn wel filters aanwezig om het toestel te beschermen tegen stof en houden dit dus tegen.
Als je met airco ook verwarmt dan is aangeraden om minimum twee keer per jaar de filters te reinigen.
Je poetst toch ook wekelijks je huis?
Er zijn wel meer dingen dan alleen airco die SBS veroorzaken.
Het ventilatie-systeem met enkel extractie en roosters boven in de ramen, de koude maand januari 2012 lieten vele mensen hun extractie aan staan maar de roostertjes in hun ramen deden ze dicht.
Ook niet gezond voor je woning denk.
08/04/2012 - 19:00

Toen ik vorig jaar mijn ketel heb laten vervangen heb ik dit ook overwogen. Maar volgens de sanitaire mannen aan wie ik offertes vroeg zou de afstand en zo ook het verlies te groot zijn.

Tot aan radiator is het ongeveer 23 meter waarvan 11 meter in de grond, 65 cm diep.

Ik zit binnen ook met radiatoren en werk met buitenvoeler. De temp van leidingwater staat redelijk laag, voor het huis voldoende, maar ga ik in de winter nog warm water hebben tot aan de bijbouw?

Nu ligt er een wachtbuis van 90mm waar alle leidingen mooi door kunnen, voor een geïsoleerde buis ga ik opnieuw moeten opbreken.

Ook verlies ik het voordeel van in de zomer, indien nodig, te koelen.

09/04/2012 - 06:44

Persoonlijk vind ik het splitsysteem in jouw situatie geen slechte oplossing onder de voorwaarde dat je het koelen niet toepast. Je kan met een buitenzonnewering de ruimtetemperatuur 5 tot 6 graden verlagen t.o.v. de buitentemperatuur, dat is meer dan voldoende. De EER- graad (efficientiegraad moet minimum 5 zijn).

Mon 

09/04/2012 - 09:21

Hier kan ik wat mee. Als ik het begrijp toch. Indien je verwijst naar de EER van het toestel zit ik bij daikin tussen 4,55 en 4,63. De rest moet ik nog opzoeken.

Normaal is het ook niet de bedoeling om te verkoelen. Maar voor de zeldzame piekdagen in ons landje had ik graag de mogelijkheid gehad maar hopelijk is onze isolatie voldoende.

Eigenlijk is onze bouw niet echt losstaand. Wel van de woonst, maar staat met de oost en zuidkant tegen twee garages.

Enkel de noord 4,5 m en westkant 8,5 m hebben buitenafwerking en dus zon.

De noordzijde heeft een voordeur uit glas en een raam van 1,5 op 1 m

de westkant heeft een raam van 2 op 0,6 m

Ik vermoed dus dat het extreem moet zijn eer dat ik koeling nodig heb. 

09/04/2012 - 10:48

Er zijn reeds toestellen aan te kopen met een EER van 5.62! Dat is nog wat anders!  De glasoppervlakte tov. de vloer is ongeveer 14%, dat valt ook mee. Jouw isolatiegraad valt ook mee, mogelijk iets te weinig voor het dak.

Als je nu buitenzonwering voorziet voor het raam aan de westkant (zomer) en een extra  isolatieplaat aan de ingangsdeur  tijdens de winter dan zit je helemaal snor, de glasdeur zal anders een heel oncomfortabel gevoel geven (koudestraling) bij vriesweer en noorderwind. Niet onderschatten! Een sas zou de gepaste oplossing kunnen zijn. Vergeet de luchtdichting niet; dwz. dubbele dichting ramen en buitendeur met een ''kaltefeint'' onderaan deze deur. Als alle muren en plafond zijn gestuct, de ramen aan de muren met de juiste luchtdichting afgewerkt en de spatie onder de waterkering (plint) met cement zijn dichtgemaakt dan heb je volgens mij een goede luchtdichtheid. Een degelijke warmteverliesberekening blijft echter noodzakelijk. In deze relatief kleine ruimte zijn interne winsten, zonnewinsten, ventilatieverliezen en -winsten, transmissieverliezen (o.a perimeterisolatie,?), verliezen en winsten v/d verwarmingsinstallatie (buizen, muurdoorvoering etc..), gebruikersgedrag van de installatie, openen ramen en deuren. Dit zijn belangrijke componenten om het correct toestel te definieren.

Succes,

Mon       

09/04/2012 - 21:39

verlies heb je enkel als je niet fatsoenlijk isoleert, je kan echt wel de temperatuurval tot een paar graden beperken.  maar ja, isoleren, daar hebben de meeste installateurs nog niet van gehoord.  zelfs vandaag nog niet, ergerlijk.

10/04/2012 - 17:36

 

Als men niet fatsoenlijk isoleert is daar de installateur toch niet voor aansprakelijk ?
Dit is dan eerder toch een fout van mensen zoals jij ,aannemer en architect?
Het zijn de installateurs die de warmteverliesberekening uitvoeren en bepalen welk  vermogen er geplaatst wordt.
Hoe beter jullie isoleren, hoe kleiner het vermogen ze zullen plaatsten, en hoe minder ze verdienen :-)
09/04/2012 - 13:47

 

Zolf,
 
Ikzelf heb ook 3 wp, twee Daikin een één general.
Bij de firma waar ik werk plaatsen we meestal Daikin (VRV)voor grotere installaties , voor de gewone woning het merk General. Ook Hitachi (wat problemen mee de laatste tijd) Mitsubishi en Airwell.
Omdat ze Daikin de Rolls-royce noemen vind ik het merk General niet minder goed.
Als je de hoofdverwarming ook met warmtepomp wil, geeft het vloermodel wel het beste comfort tegenover een wand model.
Ook wanneer je verwarmt blaast deze zen warme lucht langs onder uit (warmte stijgt).
09/04/2012 - 15:22

General kende ik nog niet, de vermogens bij lage temp ziet er voorlopig goed uit.

Bij daikin vind ik die niet terug...

09/04/2012 - 16:38

Ik heb me laten vertellen dat Daikin niet online wou zetten wat General wel deed: http://liveheatpump.be/t/nl

 

 

09/04/2012 - 16:40

Er zijn veel betere merken dan LG. Informeer maar eens goed, het is de moeite waard. Info kan je vinden op Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse sites. 

12/04/2012 - 15:40

Hier even de voorlopige tussenstand

Mitsu buitentoestel MXZ-2B40VA met twee vloerunits MFZ-KA25VA
Volgens plaatser voldoende om tot -15 perfect de zaak te verwarmen.
de 2B40VA met cop 4,44 zou volgens site Mitsu nog 2,7kW bij -10, de 2B52VA met cop 3,71 geeft 3,8kW bij -10 (cop cijfers eurovent)
Is de 2B40VA voldoende?

Daikin buitentoestel 2MXS40H of 50H met twee vloerunits FVXG25K of FVXS25F
Ik vind weinig cijfers terug, maar heb dezelfde vragen als hierboven.
Welke cop en wat bij -15°?

Fujitsu (blijkbaar hetzelfe als General) buitunit AOYG18LAC2 met (de 14LAC2 gaat niet met vloermodellen?) met vloermodel AGYG09LVCA, heeft cop 3,97. maar de andere cijfers vind ik niet terug.

COP en EER vind ik soms terug via Eurovent, zijn deze correct? van de rest van de cijfers begrijp ik niks van.

Hitachi en LG heb ik ook nog bekeken maar kan nu al niet meer volgen.

Ivm de warmteverliesberekening. Ik heb dit gevraagd aan een verkoper van Mitsu, hij ging deze opstellen, maar is volgens mij niet echt objectief.

Dus hier nog even alle waarden duidelijk samengevat

8cm pur in vloer, 14 cm rotswol in muur, 23 cm rotswol in dak, venster 150 op 100 cm noorderkant, voordeur glas noorderkant, venster 200 op 60 cm westkant. Is hsb volgens de regels geplaatst. Dus hoeveel kW zou ik nodig hebben bij -10° of -15°?

12/04/2012 - 19:09

hier kan je bestandje downloaden en de gegevens zelf invullen, normaar zit je er niet ver naast

http://www.heatpumpconfigurator.be/download/download-HPC

14/04/2012 - 11:12

thx spinner!

heb alle gegevens ingevuld en kom uit op 2,8 kW bij -10 buitenlucht.

Via transmissie1770 W en via ventilatie 780 W,

Indien ik met het toestel rond de 3 kW opbrengst blijf, zit ik wel goed denk ik.

17/04/2012 - 10:20

Als ik zekerheid wil hebben in de winter, zal ik toch moeten gaan naar een 5 kW toestel ipv een 4 kW. Ok de COP ligt dan wat lager, maar in de winter zal het toestel alles getrokken krijgen.

Voorlopig lijkt Fujitsu/General de beste cijfers te hebben voor de verwarming in de winter, voor zover ik hun gegevens mag geloven.

Met een 5 kW toestel haal ik 4,8 kW bij -10° en 3,83 kW bij -15°, ruim voldoende dus. En heb COP van 3,97.

Bij Mitsubishi haal ik met een 5 kW toestel 3,8 kW bij -10°, de andere gegevens zijn niet bekend. En heb COP van 3,86.

Bij Daikin vind ik niets terug.

Ik wacht nog op een offerte van Fujitsu, welke ik denk de goedkoopste te zijn.

Welke zouden jullie nemen?

17/04/2012 - 10:49

Je bent TOSHIBA vergeten. Met deze erbij heb je de beste toestellen op de markt.

Mon

17/04/2012 - 11:39

Mon, voor zover ik kan terugvinden heeft toshiba niet echt een vloermodel. En het fleximodel heeft tegenover de rest mindere cijfers.

17/04/2012 - 15:07

Goed, dan heb je de beste toestellen bestudeerd.

Groetjes.

Mon

17/04/2012 - 16:36

 

Voor mij mag het Fujitsu/General zijn.
Ik weet niet hoever je staat met de bouw.
 Als de buitenunit tegen je muur aan komt te staan (20à35cm. ervan) om het dak een beetje te laten doorlopen, alleen omdat de buitenunit droog blijft als het regent.
Dit is niet dat uw buitenunit er niet tegen kan, maar wanneer het buiten koud is en het regent dan zal deze minder snel in ontdooiing gaan.
 
17/04/2012 - 17:38

buitenunit staat ongeveer centraal op het platte dak, dus geen beschutting.

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.