tussenvloer en cellulose | Ecobouwers.be

U bent hier

tussenvloer en cellulose

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

16/10/2010 - 20:02

Hallo, We hebben een skeletbouw en willen de tussenvloer isoleren, voornamelijk tegen geluid.We hebben op de houten trekkers planché geplaatst. Deze planché (2,2 cm dik) vormt het plafond van de benedenverdieping. We willen graag hierop papiervlokken, als isolatie gebruiken (vloer van de eerste verdieping). Op de planché plaatsen we een houten raamwerk, waar we papiervlokken tussen gebruiken. We sluiten het geheel af met OSB. Volgens enkele plaatsers van cellulose zouden we open moeten inblazen gezien de leidingen en kabels van elektriciteit. Volgens een plaatser kan je ook papiervlokken als doe-het-zelver loskloppen in een metserskuip met een elektronische mixer. Erna kan je de vlokken uitstrooien tussen het raamwerk. Wie heeft hier ervaring mee? Ideeën van cellulsoe-merken die ik het best gebruik? Thermofloc heeft cellulose in z'n gamma om zelf te plaatsen. Wie heeft hier ervaring mee? Zijn er nog merken met een systeem van cellulose zelf te plaatsen? Wim

10 Reacties

Reacties

18/10/2010 - 07:33

Kortom moet er een dampscherm geplaatst worden op de plaché alvorens cellulose te storten??

Mensen die ervaring hebben met zelf aanbrengen van cellulose (zonder inblaas)

Wim

18/10/2010 - 07:51

Als het geheel binnenshuis blijft, dus tussen het glv en het 1ste moet er in principe geen dampscherm.

 

Is de isolatie om contact geluiden te vermijden zoals voetstappen op de plaché? Indien ja, is deze manier niet zo effectief. Ofwel moeten uw houten balkjes losgekoppeld zijn van de planché, of je moet een zwevende vloer plaatsen wat mij gemakkelijker lijkt.

 

Zwevende vloer kan je gemakkelijk maken door op de planché cellulose matten - vlasmatten of rotswol matten te plaatsen (met hoge dichtheid wel- drukvast) en daarop uw nieuwe vloer meestal eerste OSB3 en dan de afwerkwerking. Op deze manier koppel je de vloer los en vermijd je het contact geluid wat dikwijls het grootste probleem is.

19/10/2010 - 10:06

Wim,

 

Een stofdicht papier is wel aangewezen, zodat er geen vuil door de kieren naar beneden kan vallen.

 

Dirk

19/10/2010 - 07:03

Dank je wel voor de info. De muren hebben we bezet met leem zodat de vochregulatie in evenwicht is.

Groet,

Wim

19/10/2010 - 10:00

Wim,

 

Zoals Bert reeds aangaf is dit niet zo'n goede manier om contactgeluid te vermijden.

Hoe dik dacht je te isoleren?

Welke vloer komt er uiteindelijk bovenop?

 

Ik heb zelf ook cellulose in de vloer (zelf losgeklopt met boormachine) maar ik heb ook gezorgd voor "massa"

Bij mij zit de isolatie wel tussen de balken.

Onderaan tegen de balken heb ik planken geschroefd. Op deze planken heb ik dan een laag leem gestort (massa) van ongeveer 8cm (omwikkeld met papierfolie) De rest van de ruimte heb ik opgevuld met zelf losgeklopte cellulose (dit gaat zeer makkelijk, en volgens mij met alle merken)

Bovenaan op de balken ligt er dan een osb plaat.

Op deze osb ligt houtvezelisolatieplaat (contactgeluid) met daar bovenop ofwel houten vloer (zwevend) ofwel fermacel & linoleum

Dit zorgt voor een zeer goede geluidisolatie.

 

In jouw geval zou ik ook eerder houtvezelisolatieplaat leggen op de osb.

Je kan één laag leggen van bvb 20 mm met daartussen de leidingen, en vervolgens een tweede laag (20mm of meer) en daar bovenop dan de vloer.

Let op, vloer wel zwevend leggen !

 

Een andere mogelijke opbouw in jouw geval kan zijn :

planché/papierfolie/houten raamwerk met daartussen de leidingen en los gestorte (gedroogde) leem (slechts enkele cm hoog) /osb/houtvezelisolatieplaat/fermacel vloerplaat/afwerking (hout, tegels, linoleum, ....) 

Je krijgt dan 2 x massa (leem/fermacel) met daartussen een zacht materiaal (houtvezel) wat voor een perfecte geluidisolatie zal zorgen.

Als je ook thermische isolatie nodig hebt kan je het raamwerk hoger maken, en opvullen met een deel leem en een deel cellulose.

 

Ik ga er van uit dat het een nieuwbouw is, want anders is het voordeliger om de cellulose niet zelf los te kloppen, maar te laten plaatsen (fiscaal voordeel!)

 

Dirk

 

23/10/2010 - 21:13

Dag Dirk,

Ik wil ook parket zwevend leggen op een houtvezelplaat. Worden de planken steeds in de tand en groef aan elkaar verlijmd of zou het ook mogelijk zijn om de planken zonder lijm in elkaar te schuiven? Zo zou ik eventueel het gebruik van lijm willen vermijden. Of indien niet mogelijk, welke ecologische lijm kan je hiervoor gebruiken?

Het stuk parket dat ik wil plaatsen grenst ook aan twee zijden (dus zowel in de breedte als de lengte van de planken) aan een natuurstenen vloer.

Gebruik je daar het best een afdekprofiel of bestaat er ook een alternatief waarbij er geen verhoging is van de vloer op die plaats?

Pieter

23/10/2010 - 23:07

Pieter,

 

Ik probeer ook steeds lijm te vermijden.

Je kan bvb stroken houtvezelisolatieplaat leggen van ongeveer 40cm breed.

Tussen de stroken leg je dan houten latten die 3 à 4 mm dunner zijn dan de houtvezelplaat.

De vloer kan je dan vervolgens aan de latten vastschroeven (voorboren schuin in de tand van de vloerplank met de diameter van de schroef)

Als je meer hoogte moet overwinnen kan je eerst een volledige laag houtvezelisolatie leggen, en een tweede laag zoals hierboven beschreven.

De tussenlatten mogen in dat geval even dik zijn als de tweede laag houtvezel.

 

Dirk

 

25/10/2010 - 12:53

Weet iemand waar ik terecht zou kunnen voor het bijvullen van papiervlokkenisolatie? Ik heb zes jaar geleden een houten chalet gekocht dat als "ecologisch prototype" gebouwd werd. De woning staat op poten van de grond, is volledig in hout met cellulosevlokken als isolatie. Nu is de onderkant ondertussen volledig moeten vervangen worden omdat er een waterlek in huis was geweest en de cellulose nat is geworden (dus niet meer bruikbaar was). Echter merken wij dat onze woning totaal niet goed geisoleerd is, want zodra het vriest, gaat het ook vriezen in huis als de verwarming niet blijft aanstaan (wij wonen maar halftijds daar en halftijds ergens anders). Zou het mogelijk zijn dat de vlokken naar beneden zijn gezakt? Indien dat kan, kan met dan, door een klein gat te maken in de wand, machinaal terug vlokken bijspuiten?

De woning heeft enkel electrische verwarming en dit kost ons in de winter handenvol geld. We overwegen nu ook een houtkachel of kleine pelletkachel te plaatsen, maar vrezen voor problemen met de brandverzekering aangezien de chalet helemaal is gemaakt uit OSB binnenin en buitenaf is afgewerkt met lariks shingles.

Iemand enige tips?

25/10/2010 - 13:12

via de websites van de invoerders van cellulosevlokken kan je lijsten met erkende plaatsers verkrijgen.

zorg dan ook zeker dat de plaatser een geregistreerd aannemer is zodat de factuur ook ingebracht kan worden in de belastingen

Buiten het feit van verdwenen isolatie door het waterlek, mag de invloed van reten en kieren zeker niet onderschat worden.

Veel plaatsers van cellulosevlokken zijn ook vertrouwd met luchtdichting, misschien kan je tegelijkertijd ook enige luchtdichting verbeteren ?

25/10/2010 - 19:53

@ Anouk,

 

Brandverzekering maakt normaal geen verschil tussen een stenen huis of een houten huis. Ook niet met een houtkachel ofzo in...

 

Wat wel is dat het volgens de regels van goed vakmanschap moet geplaast zijn. Maar dat is met alles zo...

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.