thermoparels

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Er is bij ons een bedrijf geweest en deze zeggen dat de spouwmuren met thermoparels ingespoten moeten worden en dat je deze kosten in 3 jaar terug verdient.
Weet eimand of dit de beste techniek is en/of dat het waar is dat wij zoveel energie gaan besparen?
BVD
Jolanda

Reacties

beter laat dan nooit, voor eventueel geïnteresseerden:
Ik heb ook polystyreenparels zelf in mijn spouwmuur gestort, om 2 redenen:
- de spouwmuur is bovenaan niet toegemaakt, en de wind blies dus vanuit de stootvoegen onderaan tot in het dak.
- de isolatie - 3 cm polystyreen - in de spouw mankeert hier en daar, zeker op de hoeken van het gebouw, sluit niet overal aan, ligt los afwisselend tegen binnen- en buitenblad. Hierdoor kan de lucht zeer goed rondom de isolatie circuleren waardoor de isolatiewaarde nihil is. En 3cm is toch al veel te weinig.

Resultaat, positief en negatief:
+ Je kunt het met wat vindingrijkheid zelf
+ Door de stootvoegen met waterdoorlaatbaar doek (genre filterdoek dampkap) op te vullen en de spouw vol te gieten langs boven is de trek volledig verdwenen (de vele kleine bolletjes zijn weliswaar niet luchtdicht maar door de weerstand die de lucht ondervind bij zijn weg er doorheen is deze trek minimaal.
+ De onvolkomendheden in de isolatieschil zijn weggewerkt, en het totaal isolerend vermogen is hoger.
+ polystyreen bolletjes zijn blijvend waterafstotend, en gaan dus geen grote hoeveelheden water doorheen de isolatiemassa horizontaal transporteren, ook al zit er hier en daar geen massieve polystyreen plaat.
+ polystyreen bolletjes verspreiden zich zonder moeite vanzelf
+ polystyreen bolletjes (ik gebruikt gerecycleerde van Verpola) kosten bijna niets, je betaalt eigenlijk alleen voor het transport
+ je kunt alles er terug uit laten stromen voor recyclage later

- Toch een minpuntje: door elk spleetje rond ramen komt er wel een bolletje, dus je moet wat bijvoegen.
Ook een doorvoer voor bijvoorbeeld een dampkap of elektriciteitsdraad moet zorgvuldig geblokkeerd worden tegen de steeds hun weg naar beneden zoekende bolletjes

Conclusie: ik ga het nu ook doen voor de isolatie van mijn kruipkelderbodem, gezien ik in de kruipruimte niet door kan (te laag, geen doorverbindingen). Dit zijn grote hoeveelheden, dus nu ga ik niet meer met mijn bestelwagentje toekomen.

Beste Nico,

bedankt voor al deze info.
Voor onze keuken (bijgebouwtje) zitten we met een dubbele muur + lege spouw van een goeie 8cm.

Daar we het platte dak boven deze keuken volledig moeten vervangen zal deze spouw langs boven volledig bloot komen te liggen.

Is het werkelijk zo makkelijk deze bolletjes erin te gieten? Zij zouden volgens mij overal aan blijven kleven, niet? (statische electriciteit)

alvast bedankt voor je feedback hieromtrent,
teizman

Nico,
mateloos geitereseerd.
Ik heb ook zo'n kruipkelder. Maar als je er niet inkan, hoe ga je ze er dan inbrengen?
En wat kost een m³ PS-bolletjes?

Voor de spouwmuren:
Ik kocht ze in zakken van 400l bij Verpola, zelf getransporteerd. Prijs 12€ per zak of zoiets, ik moet het opzoeken.
Ik had vooraf een proef gedaan met zo'n klein zakje bolletjes van de Brico, om zeker te zijn dat het goed zou gaan.

Transport doet Verpola niet, tenzij zeer grote hoeveelheden (kruipkelder: grote hoeveelheden?).
Vraag eens prijs?

Omdat ik niet goed aan de muur aankon met zo'n grote zak, heb ik de zakken opengedaan aan de sluiting bovenaan, er een geribte buis van zo'n buis-in-buis systeem voor verwarming/sanitair ingestoken en door middel van een snelbinder van een fiets heb ik daarrond de hals van de zak goed gesloten rond deze buis, en er door een gaatje het uiteinde van een haardroger ingestoken. Met KOUDE lucht (anders smelten de bolletjes) heb ik de zak "opgeblazen", en dan komen de bolletjes uit de buis eruit, waarmee ik dan de spouw kan bereiken en deze kan laten vollopen.

Ik dacht voor mijn kruipkelder aan een gelijkaardige truc maar met behulp van een bladblazer en een grotere diameter buis. Ik heb één kelderverluchting (T-stuk in diameter 160) geplaatst enkele jaren terug per grote ruimte. Ik denk eraan om nog een klein boorgat diameter 22mm of zo te maken aan de tegenovergestelde zijde van deze ruimten om de lucht af te voeren, zo hoog mogelijk tegen het plafond, en zo eens te proberen. Binnenkort hoop ik verslag te kunnen uitbrengen. Als iemand een beter idee heeft?

Voor de kruipkelder te isoleren zal ik zeker niet de kleinste bolletjes pakken, want deze plakken toch ietswat want bevatten in de kwaliteit die ik koos noch kleine stukjes 'breuk'. Voor dezelfde prijs krijg je andere doorsneden van bolletjes, natuurlijk hebben die iets minder luchtdichtheid tot gevolg; je koopt als het ware meer lucht en minder polystyreenbolletjes voor dezelfde prijs.
Ik moet nog concreet uitzoeken hoe ik ze ga inblazen, want ik probeerde het met een zandstraalpistool op een pneumatische groep maar dit lukte niet (verstropping). En een kruipkelder is wat groot om te vertrouwen op het zelfverspreidend vermogen van de bolletjes.
Vermoedelijk zal ik hier ook eerst een test doen met één of twee zakken die ik overhield.

Tip: bereken eerst het volume dat je nodig hebt:
zorg ervoor dat je alle maten in dezelfde eenheid zet om fouten te vermijden (meter bijvoorbeeld) en dan maar tellen. Voor spouwvulling zoals bij mij waar er al schots en scheef piepschuim platen inzitten, zul je niet het theoretisch volume bereiken door afklemming van deze platen tegen de wanden. Ik schrok er toch van hoeveel ik er wél inkreeg: 7 zakken van 400l, en ik moet nog 2 muren doen.

Da's €28 / m³. Mijn kruipkelder is 40cm hoog, (*80m²=32m³)en heeft nergens verluchting. Ik heb erin kunnen kijken door een gat in de vloer te maken waar ik net met m'n digitale camera doorkon.

Of het met een bladblazer kan lukken weet ik niet, die hebben meestal een hakselfunctie, die wel eens roet in het eten zou kunnen gooien. Bij de minste opwarming gaan die bollekens vastkleven.
Ik heb nog een compakte afzuiging voor een zaagtafel staan, dat moet wel lukken, denk ik.
(je mag die gerust eens komen halen)

Resultaat van het "blind" fotograferen

Ik zou blazen met de bladblazer, niet zuigen. De hakselfunctie heeft daar dus geen effect op.

Ik gebruik hetzelfde principe als ik voor de spouw heb gebruikt: een buis in de zak steken en de hals van de zak er goed rond binden met een snelbinder, en dan ergens onderaan in de zak een gaatje maken en daardoor iets steken dat blaast. Met de bladblazer zal ik daar ook nog een snelbinder rondbinden, want hoe groter het gat, hoe sneller dat er lek zal optreden. Zodra de druk stijgt beginnen de bolletjes door de buis te vliegen.
Natuurlijk met een stofzuiger die ook kan blazen kun je het ook proberen, maar of die blaast tot het ander eind van de kruipkelder?

Ik nam ook foto's zoals jij, via mijn enkele verluchting die ik aangebracht heb: dezelfde toestand denk ik, bij mij is het gewoon bosgrond, ik zie zelfs nog takken liggen.

Ik dacht de opvangzak te vervangen door een darm en de parels gewoon op te zuigen.
Lijkt me voor zo'n hoeveelheid wat handiger.

Wat is de diameter van die isomo bolletjes?

....en wat is eigenlijk het verschil met sls20 en sls20F.

En welke voor + nadelen hebben deze verschilpunten?

alvast bedankt,
teizman