sputterende ATAG HR5050

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Eind vorig jaar heeft onze oude mazoetketel plaats geruimd voor een condenserende ATAG HR5050. Ik maak me een beetje ongerust over het "sputterende" geluid dat de ketel maakt. Mijn installateur verzekerde dat alles normaal is, maar ik wilde via dit forum graag een onafhankelijk advies. Hoe weet ik of mijn ketel bijvoorbeeld voldoende condenseert? Er komt volgens mij een (te?) groot deel van de condens in de rookgassen terecht. Dit verklaart misschien het sputterende (ratelende) geluid dat ik hoor. Mijn bezorgdheid over te weinig condenseren is ontstaan toen de installateur een dichting vergeten was in de schouwdelen. Ik moest toen het lekkende water in een emmer opvangen en tot mijn verbazing was dit enkele liters per dag. Is dit normaal en hoe weet ik of mijn ketel goed werkt?