Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ? | Page 10 | Ecobouwers.be

U bent hier

Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van andy-11
18/10/2005 - 10:24

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

4401 Reacties

Reacties

afbeelding van chathanky
26/10/2007 - 19:28

Zeer bijzonder dat speksteen sneller warmte opneemt dan afstaat.
In de contekst die gesteld wordt geld dit eveneens voor baksteen beton en water en noem het maar op.

Je warmt de steen op met een overtemperatuur van 1180 graden om hem vervolgens ag te laten koelen met een temperatuursverschil van 20 a 40 graden.
Niet zo vreemd dat het langer duurt dat speksteen afkoelt.
Koel het eens af met dezelfde ondertemperatuur dan zal hij net zo snel opwarmen als afkoelen.

Die kilo hout per 100 kg speksteen geeft je een opwarming van ongeveer 20 graden ten opzichten van zijn omgeving.(als dit voldoende is om je warmteverliezen aan te vullen is dit ok toch) Het is niet een grenspunt van speksteen om warmte op te nemen. Kom je te kort dan warm je de speksteen nog wat verder op. 2 kg en je zit op zo`n 60 graden en een overtemperatuur van 40 graden.

Zo byzonder is speksteen ook weer niet.
Het is door zijn hoge soortelijk gewicht en de iets grotere soortelijke warmte tov andere steensoorten een compacte warmtebuffer.
Met beton kom je ook aardig in de buurt en mits je de omvang aanpast zal dit net zo goed werken.

afbeelding van Anonieme gebruiker
26/10/2007 - 21:28
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

pfff
chathanky, waar heb ik gezegd dat het bijzonder is dat speksteen sneller opwarmt dan afkoelt ?????

afbeelding van chathanky
26/10/2007 - 21:36

26-10-2007 17:00 IP: logged rufus

Dirk,
U begrijpt me best, heeft niks met knopje te maken...
Nogmaals, ik heb die 1kg/100kg regel niet zelf uitgevonden, maar is een algemeen voorgeschreven regel. Jij mag voor mijn part gerust 10kg per 100kg speksteen stoken (ik vermoed dat jij geen speksteenkachel hebt maar wel een finoven ?).
Ik zie niet in wat dat te maken heeft met commerciële redenen.
Het woord verzadiging dat ik gebruikte had misschien beter gekozen kunnen worden. Men kan mogelijk de kachel nog warmer stoken maar dat is af te raden voor eventuele beschadiging en ook niet extra renderend.

Mon,
Als ik me goed herinner heb je zoals wij een ttu2700/4, die je toch warm stookt op +-3u, en hij geeft zijn warmte af gedurende 24à36u, m.a.w. hij neemt zeer snel warmte op (typische eigenschap voor speksteen), sneller dan dat hij afgeeft, dan kan je hem toch helemaal opladen ?

mvgr
Rufus

Hier zo toch?

afbeelding van mon jansegers
26/10/2007 - 22:42

Wat je ook bedoelt met ttu27OO/4..., ik stook met een 25 jaar oude haardcassette.Rendement? Ik verstookte daarmee in onze woning (2 jaar geleden U-30) 3,5 stères brandhout, alléén voor verwarming. Ik heb geen ander actief verwarmingssysteem. Dit jaar heb ik bijgeisoleerd tot een U-20 woning. De bedoeling is het san. water en woningverwarming te realiseren met een finoven. De voordelen zijn gekend, stralingsverwarming, bio, rendement, low-tech etc... . Voor ik begin aan de bouw van een finoven wil ik zeker zijn dat ik met dergelijke oven mijn combi-zonneboiler tot min.50°C kan opwarmen en gelijktijdig de woning kan verwarmen bij -3°C tot 22°C(of het gevoel).Dat is de doelstelling. Nu hoor ik voor- en tegenstanders. Ik wil nu eindelijk weten of dit al of niet mogelijk is voor ons huis:
-woning U-2O
-3 bew.
-open plan
-133M2 verwarmde opp.
-380M3 inhoud
-45M3 massa in de geisoleerde schil
-1000l combiboiler, doorstroom
-250l/dag
-12,5M2 zonnepanelen
-6m2 wandverwarming

1)Indien het wel mogelijk is:
Welke warmtewisselaar aub?(buisjes, binnenwerk zonnepaneel, inox-vat, lucht/waterwisselaar)
Welke verhouding warmteafgifte naar water en ruimte?(bv.80/20)

2)Indien niet mogelijk:
Welke oplossing voor warm water en woningverwarming aub?

Mag ik de finovenspecialisten/bezitters vragen er werk van te maken, jullie visie is beslissend, ik kan nergens anders terecht.
Mon

afbeelding van chathanky
26/10/2007 - 23:24

Dan zou ik eerst eens even bekijken wat je maximale warmteverliezen zijn. Aan de hand daarvan kan je je massa berekenen van je kachel.
En natuurlijk de daarbij gewenste temperatuur van de massa en het verwarmend oppervlak.

Een kleine massa met een hoge temperatuur kan maar dit koelt wel sneller af dan een grote massa met een lagere temperatuur.
Je zal de verliezen zowiezo nodig hebben om later te bepalen hoeveel hout je gaat stoken bij een bepaalde buitenconditie.

Wat een k20 woning verliest bij -8 zegt mij niks.

afbeelding van mon jansegers
27/10/2007 - 00:25

Bij de correcte berekening (1982) had de woning een K-32 waarde en een warmteverlies van 109OOkwh/jaar voor verwarming. Hopelijk kunnen deze cijfers meer helpen. De U-2O,na bij-isoleren, heb ik gevonden door vergelijkbare woningen (muren 30cm isolatie, vloer 26 styrofoam, dak 30 a 4Ocm, tripleglas U-60 in houten
kader,balansventilatie,luchtdiching. Kan je deze cijfers gebruiken om het warmteverlies te berekenen bij een U-20 waarde?
Ik vraag ook dat onze woning kan verwarmd worden bij een vriestemperatuur van -3°C tot 22°C. Aangezien ik een combiboiler bezit is het wenselijk deze max. te benutten.
Als we de boiler kunnen laden met 8O% uit de finoven, dan is het mogelijk dit warm water te verdelen naar badkamer, keuken, wasmachine, wandverwarming en desnoods naar de water/lucht wisselaar op de ventilatie. Zo heb ik een flexibel verwarmingssysteem. De resterende 20% gaat naar straling en convectie in de woning, zo onstaat er geen oververhitting. Ik geloof eerder in een zeer zware finoven min. 10kw maar ik ben in deze materie absoluut niet thuis.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Mon

afbeelding van chathanky
27/10/2007 - 09:20

De genoemde maatregelen zit meer in een buurt van een ph, of is k20 een passief huis?

afbeelding van mon jansegers
27/10/2007 - 09:56

Een passivhaus heeft een u-wert van minder dan 15. Onze woning is een degelijke laagenergiewoning tot ''nahe''passiefhuiswoning.
Oh ja, er is ook een AWW aangesloten aan de ventilatieunit.
Mon

afbeelding van Anonieme gebruiker
27/10/2007 - 18:25
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

chathanky,
u hebt toch een bril nodig denk ik

afbeelding van chathanky
27/10/2007 - 20:32

Vertel rustig verder Rufus.

afbeelding van chathanky
27/10/2007 - 20:42

hij neemt zeer snel warmte op (typische eigenschap voor speksteen), sneller dan dat hij afgeeft.

Dat schreef je toch rufus?

Zo ja dan blijft mijn antwoord hierop nog steeds staan.

afbeelding van Anonieme gebruiker
27/10/2007 - 22:28
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

chathanky,
Lees mijn bericht aub in de juiste context, maw als antwoord op mon 26/10 14u43. Het was gewoon een eenvoudige vaststelling dat de speksteen snel opwarmt (door het vuur) en langzaam afkoelt (door gewone afkoeling), en zodoende kan opgeladen worden.
Laten we hier dus niet verder over mierenneuken.

mon,
ik vind het knap dat je met je woning van 25 jaar oud zulke goede k-waarde haalt. Eerlijk gezegd dat is beter dan onze woning die we vorig jaar hebben gebouwd (klassieke woning).
Heb er nu wel wat spijt van dat we voor de aanvang van de bouw te weinig geïnformeerd hebben ivm energievriendelijk aspect. Mogelijk komen er nog pv-panelen, maar voor de meeste andere energiebesparende maatregelen (zonneboiler, ventilatie,..) is onze woning niet aangepast.

rufus

afbeelding van chathanky
27/10/2007 - 22:51

Het is geen mieren**** maar ook op de site`s van kachelverkopers te vinden.
Ze doen het voor dat het zo bijzonder is maar zo kan je elke buffer wel ophemelen naar een zeer speciaal product.

Ik heb het idee dat jij heel lelijk uit de hoek begon te komen met de nodige opmerkingen.
Ik denk toch eerder dat jij het verhaal uit de juste context haalt.
Ik kan er ook niks aan doen dat ik voor 25% zicht heb.

afbeelding van Anonieme gebruiker
27/10/2007 - 23:10
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

chathanky,
jij bent echt een toffe kerel. wanneer gaan we eens een pint pakken ?

afbeelding van chathanky
27/10/2007 - 23:23

Dank je, een goed aanbod maar dan gaan we het hier niet over hebben.

afbeelding van mon jansegers
28/10/2007 - 00:53

Zou het niet toffer zijn zich met mijn probleem eens bezig te houden? Dankjewel.
Mon

afbeelding van peter stassen
28/10/2007 - 10:22

Hallo,
Zelf beginnen wij aan onze vijfde winter met een speksteenkachel. Na een zeilstage bij de Finse Marine en het bezoek aan verschillende familiewoningen was ik verkocht. Wij kochten onze Tilikivi 2200/4 (± 2.000 kg) bij de firma Broucke (Diksmuide). Deze kachel is sinds de installatie onze enigste verwarming. Hiermee verwarmen we één grote open ruimte in een T-vorm met rechts van de zit- en eetplaats (37 m²) de keuken (13 m²) en links de veranda (12 m²). Deze ruimte is goed geïsoleerd en de ramen, die tot aan de vloer komen, bezitten allemaal super geïsoleerd glas. In de winter hangt er wel een gordijn tussen de veranda en de eetplaats. Wij hebben onze kachel niet met zijn rug naar de muur laten plaatsen. Hij staat met zijn zijde in een hoek van 45° graden zodat de warmte van de achterkant naar de keuken straalt. Voor zij die nog nooit in een ruimte hebben gezeten waar een speksteenkachel staat, kan je het gevoel van warmte vergelijken met in de winter in een veranda zitten bij een zonnige dag.
Je moet er wel mee leren omgaan. Vuur maken is misschien geen kunst, maar het vraagt toch enige kennis. De basis is en blijft: zuurstof, warmte en brandstof. Het is wel noodzakelijk dat je de kachel goed voorbereidt. Wanneer je na de zomer je kachel weer opstart, moet je goed beseffen dat je ook je schoorsteen terug moet opstarten. Daarvoor is het noodzakelijk dat je, enkele dagen na elkaar telkens voor dat je de kachel aansteekt, de kuisopening die zich het dichst bij de schoorsteen bevindt, opent en 4 tot 5 pagina’s van een krant (geen prop, maar in een sigaarvorm) in laat opbranden, met alle kleppen open (deze van de schoorsteen, van de asladebak en de schuif boven aan het venster). Het heeft wel meer effect als je eerst de kachel opvult met de eerste lading, vervolgens de schoorsteen opstart en dan het vuur aansteekt. Doe je dit niet dan leidt dit meestal tot roetaanslag. Je moet wel beseffen dat de eerste dagen de ruimte opgewarmd wordt, maar dat de muren ook nog doordrongen moeten worden van de warmte.
De discussie over droog en nat hout ga ik hier niet voeren, maar tracht eens natte takken die je in het bos hebt gesprokkeld aan te steken en je mag daarvoor zelfs aanmaakblokje(s) gebruiken.
Waar de meeste mensen mee sukkelen is dat deze drie elementen in het brandproces niet op hetzelde moment evenveel aanwezig zijn. Bij het aansteken hebben we veel zuurstof nodig. Zij die veel last hebben van roetaanslag, moeten eens kijken naar hun rooster waar ze het hout opleggen. Dit rooster moet zo ver mogelijk naar achter liggen in de brandkamer. Aan de kant van de deur wordt er op dit rooster een gebogen kap geplaatst zodat er tussen het venster en deze kap een opening is. Hoe groter deze opening (bij ons 2 cm), hoe meer lucht er van onder naar boven langs het venster wordt gevoerd en hoe minder, om niet te zeggen geen, roetaanslag. Het is ook niet verstandig om je dampkap op te zetten als je het vuur juist aanmaakt. Eens het vuur goed brandt (= veel beschikbare warmte) mag de dampkap opgezet worden.
Over hoeveel hout je moet branden, ga ik hier de discussie niet meer aan. Van begin oktober tot vorige woensdag heb ik om de twee, soms drie dagen een opplooibare boodschappenbak (50x35x30 cm) vol droog hout van 30 cm lang met een totaal gewicht van ± 20 kg gestookt waardoor ik 23° C in mijn leefruimte heb. Vanaf nu brandt ik dezelfde hoeveelheid maar elke dag. Bij extreme koude (< 5°C) stook ik een halve bak meer.
Nog enkele randopmerkingen.
Verwacht van een speksteenkachel niet onmiddellijke warmte. Werkende mensen, zoals wij, komen ’s avonds pas thuis en moeten dan nog koken en de haard aansteken. Een combinatie die niet ideaal is (dampkap <> zuurstof). Na twee tot drie weken stoken, waarbij de muren ook doordrongen zijn van warmte en een kachel die niet volledig afgekoeld is, zal de kachel genoeg warmte afgeven nadat de eerste lading opgebrand is.
Wanneer het buiten mistig is, is er minder luchtcirculatie en zal een schouw die minder goed trekt ook meer moeilijkheden geven om het vuur aan te maken omdat de zuurstof aanvoer niet ideaal is.
Met een speksteenkachel als hoofdverwarming heb je geen CV nodig om de badkamer te verwarmen. Voor de korte tijd die je er maar in doorbrengt volstaat een elektrisch vuurtje. Maar laat dan wel minimum twee keer per winter je cv eens draaien zodat je kan controleren of je radiatoren nog werken en niet lekken. Je zal de cv snel genoeg weer uitzetten om te genieten van de aangename warmte van je speksteenkachel.
Warme groeten en succes met het roetvrij branden,
Peter

afbeelding van Dirk Bauwens
28/10/2007 - 14:09

Aan Peter Stassen,

Je geeft, vind ik, een goede uitleg waar heel wat mensen van zullen kunnen leren!

Wat ik me nog afvraag: gebruik je ook de zogenaamde "omgekeerde" stookmethode en sluit je ook de schoorsteen helemaal af na een stookbeurt?

Wat ik nog wil opmerken, in verband met jouw situatie: het moet toch goed mogelijk zijn om wat warmte te transporteren naar je badkamer?

Dirk Bauwens

afbeelding van Dirk Bauwens
28/10/2007 - 15:01

Aan Peter (Van Torhout vermoed ik),

Wat je schreef: dat 3 stookbeurten in een lichtere kachel hetzelfde zijn als 1 in een zwaardere kachel, is niet helemaal waar.

Een zwaardere kachel bezit niet slechts meer massa, hij is normaal gezien ook een pak groter dan een lichtere kachel. Grotere kachels hebben grotere warmtewisselende oppervlakken en werken daarom met een hoger rendement dan lichtere kachels. Uiteindelijk betekent dat minder warmteverliezen naar buiten en dus meer nuttige warmte in huis.

Dirk Bauwens

afbeelding van mon jansegers
28/10/2007 - 16:10

Aangezien er op mijn post van 26 en 27 oktober niet veel reactie komt zal ik het nog eens proberen met volgende gegevens:
-onze woning heeft nodig voor verwarming: 3000kwh/jaar
-onze woning heeft nodig voor sanitair water/ 1200kwh/jaar
TOTAAL= 4200kwh/jaar via de finoven.
Kan ik dit realiseren met een FINOVEN met WARMTEWISSELAAR
water/water en met 2,5 stères brandhout?
Mon

afbeelding van Dirk Bauwens
28/10/2007 - 18:57

Rufus,

Ik kan een beetje begrijpen waar die regel van 1 kg hout/ 100 kg speksteen vandaan komt, maar men mag zich daar niet blind op staren of zich krampachtig aan vastklampen. Anders bestaat het gevaar dat, uit overdreven voorzichtigheid, een bepaalde kachel niet voldoende zal verwarmen of dat iemands, andere kachel teveel verwarmt. Waar het uiteindelijk om draait, is dat men dagelijks, ongeveer de juiste hoeveelheid hout verbrandt die nodig is. Het maakt voor de speksteenkachel zelf weinig uit of hij op bijvoorbeeld gemiddeld 60 graden staat, of op 90 graden. Op gebied van warmteafgifte maakt het wel veel verschil uit.

Dirk Bauwens

afbeelding van Dirk Bauwens
28/10/2007 - 16:49

Wie zou er dan moeten reageren, Mon??

Zowat alle professionele ontwikkelaars houden zich, per definitie, erg tegen de vlakte wat innovaties betreft. Die mensen schuimen alleen maar, door hun onkunde, het hele internet af, op zoek naar wat nieuws.

Een uitzondering op die regel, is Fetze Tigchelaar. Maar die man komt dan weer, veel handen te kort.

En ikzelf..., je kent mijn verhaal.

Dirk Bauwens

afbeelding van chathanky
28/10/2007 - 20:12

monjansegers:

Je zal toch een warmteverliesberekening moeten hebben van het vetrek waar je stookt.
en Jaarverbruik valt zo weinig over te zeggen wat het verlies is bij een koude winterdag.

Als je dit weet kun je bepalen met wat voor vermogen je die verliezen kunt opvangen.

Dus wat is jou warmteverlies bij zeg eens -8 graden bij een binnentemperatuur van???

Je zal andere ruimtes die gescheiden is door wanden plafonds niet geheel verwarmen met de stalingswarmte van de kachel. Je pikt hoogstens wat graadjes mee door het opwarmen van die delen.

afbeelding van peter-68
28/10/2007 - 20:43

Aan Dirk Bauwens,

Ik verbruik nu vandaag voor men 1,25T kachel:

16 Kg. hout over 2 stookbeurten/24u.voor 21° constant (stel de 1/100 regel is 25 Kg maximum) dan is 16 Kg --> 64%

Bij de 3T kachel is 64% --> 19,2 Kg op 1 stookbeurt/24u. wat je ook nodig zal hebben omdat je meer massa moet opwarmen en afkoelt.

Ik maak daaruit dat een 3T kachel meer comfort geeft, maar ook meer verbruikt.

Ik kon op 26/10 men kachel opstoken met 8,5 Kg palettenhout
tot 113° gemeten op de zijbuitenkant, nadat hij was afgekoeld tot 43°

Peter

afbeelding van Dirk Bauwens
28/10/2007 - 21:07

Dag Peter,

16/25 = 64% ??? Wat voor soort pseudo-wetenschap is dat?

Het rendement van een kachel wordt (onder andere) bepaald door de temperatuur van de rookgassen. Een zwaardere kachel, die bovendien een groter warmtewisselend oppervlak heeft, haalt met gemak een groter rendement, doodgewoon omdat de rookgassen meer afgekoeld worden. En er zijn nog meer argumenten die pleiten voor een hoger rendement door zwaardere kachels.

Dirk Bauwens

afbeelding van chathanky
28/10/2007 - 21:29

Peter:

De redenering is niet juist. Een 3 tons kachel zal waarschijnlijk een groter verwarmend oppervlak hebben.
Zo zal de ruimte temperatuur hoger zijn ook al is het de 3 tons buffer van dezelfde temperatuur.
Stook jij gewoon dezelfde 16 kg in de 3 tons kachel dan zal de temperatuur van de buffer lager zijn maar het verwarmend oppervlak groter.

Leg mij eens uit waar die extra energie anders blijft binnen je geisoleerde schil.

De redenering van Dirk is ook niet juist, je kan een kleine buffer net zo goed laten renderen als een grote.
Je zal wel de stookruimte evenredig moeten aanpassen zo ook de hoeveelheid hout die je stookt.
Zoiets noemen ze toch dimensioneren?

afbeelding van Dirk Bauwens
28/10/2007 - 22:09

Chatanky,

Mijn redenering is "ook niet juist" ??

Maar goed... we nemen een lading brandhout met een totaal gewicht van 20 kg. Dat vertegenwoordigt waarschijnlijk het dagelijkse energieverbruik van een gemiddelde woning. In welke "kleine buffer" zou jij de energie die in het hout opgeslagen zit, opslaan?

Dirk Bauwens

afbeelding van mon jansegers
28/10/2007 - 22:13

Chathanky,
Onze woning is een volledig open plan. Alle leefruimtes op het gelijkvloers. Alléén een open mezanine is met de living gekoppeld door een open trap. De haard verwarmt de gelijkvloerse verdieping in een straal van max. 8m.
Meer kan ik voor het ogenblik niet zeggen. Is dit voldoende?
Mon

afbeelding van chathanky
28/10/2007 - 23:29

Helaas monjansegers, Als de plannen open zijn dan is dit ook de gelegenheid voor een warmteverliesberekening, dit geeft je een beeld wat de verwachte energiekosten ongeveer op gaan uitkomen.
Ook is het een gelegenheid om naar een energiebehoefte te streven en uitwerken hoe hier aan te voldoen.
Als dit bekend is kun je daar je verwarmingsvermogen bepalen en hoe je dit graag opgelost ziet.

Dirk,
Het is maar net hoe je er mee omgaat, wil je dit in 1 stookbeurt per dag of wil je dit verdelen door meerdere malen per dag.
Voor gezinnen die overdag niet thuis zijn kan het een optie zijn om te kiezen voor meerdere malen per dag, je gaat toch niet je huis op comfort niveau hoeden als je de hele dag niet thuis bent.
Is er overdag altijd iemend aanwezig kun je overwegen om met meer buffer en zo ook met minder stookbeurten per dag.
Een kleine buffer verder verwarmen levert zeker meer verlies op dat is ook logisch omdat je rookgastemperatuur hoger wordt en zo de mussen buiten verwent.

Momenteel stook ik 2 kilo met deze omstandigheden met een houtkachel zonder buffer. de temperatuur is na de stookbeurt 23 graden en `s avonds nog steeds 22 graden.
`s ochtends is het 20 soms 20,5 graad. Echt afkoelen doet het huis niet.
Als ik al zie dat er 16 kg per dag gestookt wordt vindt ik dit aardig veel.
Maar je het kan aan het formaat van het huis liggen en dat ik aan beide kanten buren heb.

Ik blijf er toch bij dat je de stookruimte hoort aan te passen aan de groote van je buffer. En zo ook de buffer aan je warmteverlies en je dagelijkse behoefte.
Dit geeft een beter rendement dan een te grote buffer die je eens per dag stookt en vervlgens enkel voor je goudvis het huis warm houdt.

De behoefte is voor iedereen verschillend zo ook de keuze van de kachel.

afbeelding van peter-68
29/10/2007 - 10:12

@ Dirk,
men theorietje ging hier van uit.

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.