Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ? | Page 142 | Ecobouwers.be

U bent hier

Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

18/10/2005 - 10:24

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

4401 Reacties

Reacties

13/09/2014 - 16:31

geen respons meer

13/09/2014 - 18:00

Martin,

dit moet opnieuw gemetst worden op de kosten van de firma!

Ik zou Testaankoop contacteren en zo druk proberen zetten op de firma Dutry.....

En evt dreigen met een advocaat!

je het tenslotte veel geld betaald voor deze speksteenkachel !

Mvg,

Stefan

27/12/2014 - 21:46
dix

geerneart ,

over 2 jaar terug zou martin al een oplossing krijgen voor zijn problemen met zen kachel.... Men kan mij niet wijsmaken dat er 1ne "degelijke vakman" dit na 2 jaar niet opgelost krijgt... als ik lees en zie "welke blunders" er bij martin al zijn uitgezet aan zen kachel dan had ik al lang "testaankoop... inspecteur decaluwe radio 2 of de rechtbank gecontacteerd".... man man wat een klungels.... en dan zoveel centen..!!!!    Martin heeft al ruim voor 25000 euro extra kosten gemaakt aan isolatie.... en als ik zie "hoe een geklungel" er is uitgevoerd !..... zo'n firma of plaatsingsdienst is niet waardig dat ze nog een kachel mogen verkopen....ik heb 13 jaar in de verwarmingsector gewerkt , 14 jaar zelfstandig geweest...als ik bij mijn klanten dit moest afleveren.....man, dan kon ik na 2 jaar men boeken neerleggen denk, want niemand zou me betalen denk.....   Prettige feesten allemaal !

13/09/2014 - 18:27

Ik zou het niet moeilijker maken dan het om weer met dutry dit proberen op te lossen en een losse stofzuigerslang kopen bij de handyman ofzo.

Dan het flexibele gedeelte gebruiken om bij de assen te komen.

Ik doe dit zelf ook, zo kan ik in elk hoekje komen wat normaal onmogelijk is.

14/09/2014 - 12:47

Stan,

als ik er met een stofzuiger slang bij kon was er geen probleem.

deze zijn te dik om in het gat te kunnen,laat staan achter de hoek.

Ik heb een harde pvc buis moeten plat maken die ik op de stofzuiger kon zetten,maar kan met deze niet opzij.

en natuurlijk wil ik de leverancier of dutry hiermee het vuur niet aan de schenen leggen,maar als ik dit probleem aan de hand van de foto voorleg,en hen daarmee ook met de vraag kom hoe ik dit moet aanpakken,had ik wel graag een antwoord gehad,of een oplossing hiervan.

27/12/2014 - 18:37

Eindelijk kunnen wij weer eens echt stoken met de speksteenkachel ...  Zalig 

27/12/2014 - 18:52

Mijn Tu 1000 brand al elke dag,nu al een 2 uren.....zalig!

de hondjes liggen languit te genieten (golden retrievers)

laat het maar vriezen......

31/12/2014 - 23:13

ik stook om de dag  zo warm is het hier T900, en allemaal goed 2015

07/11/2015 - 07:30

Martin , het bovenblad is dat gelijmd ? Anders kan je dat eraf halen , en de dichtlegstenen zijn niet gelijmd , die kan je normaal gewoon eruit halen . Dan kan je het roet aan de buis wegzuigen . Ik denk dat ze hun vergist hebben met het aantal lagen . 

06/02/2015 - 08:28

Dag iedereen,

ik ben volop al deze pagina's aan het lezen, ben momenteel aan pagina 74...

Intussen hebben we wel al een speksteenkachel gekocht: een NunnaUuni Latus L met extra laag. Deze zal begin maart binnen zijn. Dus hopelijk kunnen we in de tweede helft van maart al genieten van onze kachel. In hoeverre onze woning 'goed' geïsoleerd is, weet ik niet. Muren bestaan uit thermoblokken met 5 cm isolatie in spouw. Glas is HR+.Dus waarschijlijk voldoende geïsoleerd, maar niet potdicht. Vandaar mijn vraagje, is er al iemand geweest die problemen had toen hij de kachel stookte en tegelijk de dampkap aan had? De schouw moet nog geplaatst worden. Vanuit het plafond in de living is een koker voorzien die op zolder uitkomt. De schouw zal een inox buis zijn die rechtdoor tot zo'n 75 cm boven de nok uitkomt.

Vriendelijke groeten,

Frederk

06/02/2015 - 11:09

Beste Frederiik_R

Als je schouw een " normale " trek heeft ( volgens de regels van de kunst ) zal dat geen probleem zijn 

Als de trek een beetje " op het randje " is dat zal dat in de meeste gevallen enkel een probleem kunnen geven als men tijdens het koken ( of als de dampkap in werking is ) net op dat moment ook de kachel wil aansteken 

Eens dat de kachel al staat te branden is de trek van de schouw voldoende en heeft een normale dampkap daar weinig of geen invloed meer op

In nieuwe en zeer goed luchtdichte woningen is dat een heel ander verhaal 

Voor je een probleem kan krijgen moet de afzuiging van de dampkap ook groter zijn dan de trek van de schouw  - dat is meestal niet het geval in tegendeel want de meeste dampkappen in een keuken zuigen maar een 400

tot 800 m3/ u lucht naar buiten ( op papier dan toch  ) mijn dampkap heeft een afzuiging van 1500 m3 en zelf dat is geen probleem als de kachel aanstaat 

Een rechte geisoleerde gladde buis die boven de nok uitdteekt en liefst minimum een 7 tal meter lang is ( 10

is nog beter ) zou normaal gezien geen enkel probleem mogen geven

Ulrik

06/02/2015 - 11:32

Bedankt Ulrik,

al heel veel van je opgestoken via dit forum, nu nog in de praktijk omzetten :-).

De schouw zal vanaf bovenkant kachel iets meer dan 7m zijn (als hij die effectief 75 cm boven de nok laat uikomen).

Volgende week wordt de nieuwe keuken geplaatst, dampkap heeft idd een debiet zo'n 850m³.

De kachel heeft wel geen externe luchttoevoer, ik weet niet of dit een rol speelt?

Frederik

07/02/2015 - 01:27

Frederik

Een schouw moet altijd boven de nok van het dak uitkomen want anders kun je terugslag krijgen bij felle wind 

16/02/2015 - 19:44

Intussen offerte gekregen van man het rookkanaal zal plaatsen.

Hij zal de gemetste koker na het plaatsen van de inox flexibel, vullen met isolatie.

Is dit aan te raden? 

Groeten,

Frederik

17/02/2015 - 13:00

Waarom niet direct een dubbelwandige flexibel*? Lijkt me technisch beter en je buis blijft nadien beweegbaar in je rookkanaal.

Dacht zelfs dat een oude schouw opvullen met isolatiekorrels (je geeft wel niet aan op welke wijze ze het oude rookkanaal gaan naisoleren) niet toegelaten was en zeker afgeraden werd.

Een enkelwandige is aan de binnnzijde ook niet glad maar geribbeld.

*Als het een dubbelwandige is zie ik het nut niet in om het rookkanaal op te vullen met isoaltie want dat gaat ook het opdrogen van het stenen rookkanaal tegen.

17/02/2015 - 14:43

Het 'rookkanaal' is eigenlijk een gemetste koker vanaf plafond woonkamer die uitkomt op zolder (wel logisch :-)).

Dit werd zo voorzien omdat we 10 jaar geleden toen we bouwden wel al dachten om ooit een kachel te plaatsen.

Het was toen wel al de bedoeling om hier een inox buis in te steken. De persoon die gekomen is doet al heel zijn leven niets anders, dus ik geloof hem wel. Ik kan wel nog eens informeren ivm helemaal dubbelwandig.

Dank voor de info.

Frederik

18/02/2015 - 10:19

Hier ook een gemetste koker van vloer tot boven nok dak hoor. En die is voor de speksteenkachel opgevuld met een gladde dubbelwandige non flexibele inox buis.

Een speksteenkachel is natuurlijk geen kachel (de rookgassen die door de schouw gaan zijn lager van temperatuur) maar normaal wordt zo'n enkele geribde buis alleen gebruikt voor rookgasafvoer van mazout- en gasketels.
Bovendien is de meerprijs van een dubbelwandige inox buis verwaarloosbaar in het totaalplaatje van een speksteenkachel (zeker als je dan nog eens extra gaat opvullen met isolatie korrels die waarschijnlijk ook niet gratis zijn).

En eigenlijk is het echte punt ook niet enkel of dubbelwandig maar dat een enkelwandige flexibel niet glad is aan de binnenzijde.

18/02/2015 - 10:47

Een dubbelwandige buis moet je plaatsen voor de veiligheid .

Ook voor  het rookkanaal te kuisen,en bij evt schouwbrand kunnen ze erbij door de delen schouw te demonteren.......

Zal een meerprijs zijn,maar voor de veiligheid van je familie moet je niet uitsparen op een enkelwandige buis!

18/02/2015 - 12:45

Je post hier wel een foto van een stijve buis (en die is altijd glad van binnen) en TS wil een flexibel. :-)

Daarom ook dat bij een flexibel het extra belangrijk is een dubbelwandige te nemen, door de argumenten die je al aanhaalt.

Ik neem wel aan dat de gemetste schouw voldoende boven de nok van het dak uitkomt (maar dat spreekt TS zijn stelling dan weer tegen dat ze slechts op zolder uiktkomt). Zoniet zie ik al helemaal niet in hoe je met een flexibel boven je dak gaat uitgeraken. Temeer dat het uitstekende deel zeker geïsoleerd moet zijn en sowieso dus dubbelwandig (indien gemetste schouw niet boven de nok uitkomt.

Een flexibel is trouwens uit één deel en kan niet uit elkaar gehaald worden.

(ben trouwens zelf ook voorstander van een harde dubbelwandige buis maar gezien TS op een flexibel stond ben ik daar maar niet op ingegaan).

18/02/2015 - 14:31

Heb nog volgende info verkregen. Aan het plafond komt een 'unifitter' 150mm effen en dan in de koker een enkelwandige vaste buis. De tussenruimte wordt opgevuld met vuurvaste isolatie om warmtegeleiding naar de buitenkant te voorkomen. Dit zou een beter isolatieresultaat geven dan dubbelwandige buizen en zo kan ook het unifitterstuk verankerd worden.

Groeten,

Frederik

18/02/2015 - 14:32

Heb nog volgende info verkregen. Aan het plafond komt een 'unifitter' 150mm effen en dan in de koker een enkelwandige vaste buis. De tussenruimte wordt opgevuld met vuurvaste isolatie om warmtegeleiding naar de buitenkant te voorkomen. Dit zou een beter isolatieresultaat geven dan dubbelwandige buizen en zo kan ook het unifitterstuk verankerd worden.

Groeten,

Frederik

19/02/2015 - 12:10

Frederik_R

Dat zou wel kunnen kloppen wat die man zegt 

Hoeveel isolatie je rond de buis kunt plaatsen hangt natuurlijk af van de binnendiameter van de schouw

Een feit is wel dat dubbelwandige geisoleerde buis zéér duur is de lopende meter en de isolatie is een 3 tal cm dik tussen de buizen en daar zit je aan vast

De vraag is wel of het nuttig is nog dikker te isoleren ? maar ik denk van wel 

Belangrijk is wel dat je een gladde buis hebt aan de binnenkant omdat deze makkelijker te poetsen is en er zal ook veel minder vliegas aan de buizen blijven hangen in de ribbeltjes want die zijn er niet 

19/02/2015 - 12:56

Frederik,

uw bestaande gemetste koker, is die gemetst in vuurvaste potten?

groet

Wouter

20/02/2015 - 21:49

Wouter,

door het plafond zit een vuurvaste pot, ik denk een stuk 3. Daarna is het gewoon een gemetste koker met thermoblokken

Groeten,

Frederik

03/03/2015 - 19:49

Iemand ervaring met stoken met pellets in zijn speksteenkachel?

hoe lang blijft 1 vulling branden

kostprijs van zo'n rooster

wel graag reactie van ervaringen aub,niet van wat ik kan vinden op het internet.

04/03/2015 - 00:11

Dag Martin,

Ik heb sinds 2 jaar een pelletsrooster. Deze kost €250, vorige maand was mijn rooster doorgebrand. 2 gaten. Ben terug naar Ballet in Kermt geweest en heb een nieuwe rooster gekregen. Deze nieuwe rooster vertoond na enkele weken stoken, opnieuw een barst. Heb opnieuw contact opgenomen met Ballet, die op hun beurt het zijn gaan melden bij de invoerder. Ik wacht nu nog op een antwoord. Voor de rest ben ik er wel tevreden over. Je steekt het vuur aan met zipblokjes en je kan rustig het huis voor enkele uren verlaten. Voor mij persoonlijk ideaal, gezien mijn gezinssituatie, maar eerlijk gezegd, je krijgt niet hetzelfde effect als met hout stoken. Groetjes Patrick

04/03/2015 - 00:11

Dag Martin,

Ik heb sinds 2 jaar een pelletsrooster. Deze kost €250, vorige maand was mijn rooster doorgebrand. 2 gaten. Ben terug naar Ballet in Kermt geweest en heb een nieuwe rooster gekregen. Deze nieuwe rooster vertoond na enkele weken stoken, opnieuw een barst. Heb opnieuw contact opgenomen met Ballet, die op hun beurt het zijn gaan melden bij de invoerder. Ik wacht nu nog op een antwoord. Voor de rest ben ik er wel tevreden over. Je steekt het vuur aan met zipblokjes en je kan rustig het huis voor enkele uren verlaten. Voor mij persoonlijk ideaal, gezien mijn gezinssituatie, maar eerlijk gezegd, je krijgt niet hetzelfde effect als met hout stoken. Groetjes Patrick

04/03/2015 - 00:56

@ Martin62

ik vraag mij af waarom men nu persé de kleine pellets in een massieve speksteenkachel wil gaan branden ? Koop dan toch gewoon hardcompactbriketten dat is net hetzelfde als pellets en je moet er geen extra brandrooster voor aankopen ( die je dan blijkbaar toch kapot stookt ) en je hebt net hetzelfde resultaat als met de kleine pellets - ik heb net 2 ton besteld ( Nestro ) deze hebben een afmeting van 10 cm x 30 cm en zijn per 5 stuks verpakt  in pvc ( 10 kg ) en stonden vorige week in aanbieding - 1 ton voor 215 € aan de deur geleverd 

04/03/2015 - 10:04

Patrick,wat bedoel je met niet hetzelfde effect? En hoeveel uren zijn enkele uren? Heb je een foto van je rooster?

als je met hout stookt ben je met je kachel bezig en moet je thuisblijven daarvoor.het is mij dan deze winter een paar keer overkomen dat ik tijdens het stoken door omstandigheden weg moest.

Ulrik,houtbriketten stoken heb ik geprobeerd van het merk  wonter bric.

maar daar kan je na 1 vulling geen 3 uurs van weg.

Op de website van dutry schrijven ze dat 1 vulling volstaat met pellets voor 24 warmte

1 vulling met pellets zou hetzelfde zijn dan 3 vullingen gespreid over 2-4 uurs met hout

en zoals je mij nu kent,ben ik nu veel voorzichtiger  voor ik tot bestelling overga

04/03/2015 - 11:59

Op de website van dutry schrijven ze dat 1 vulling volstaat met pellets voor 24 warmte " 

Hangt er vanaf hoe je deze uitdrukking gaat interpreteren natuurlijk 

Één zak pellets is bij de meestal fabikanten 10 of 15 kg

Als jij in één lading van 10 of 15 kg massief hout in de verbrandingsruimte steekt heb je eveneens 24 u warmte en begrijp het goed ook een zak pellets van 10 of 15 kg ligt zeker geen 24 u aan een stuk te branden dus wat is het verschil ??? Ik zie geen enkel voordeel of misschien zijn er mensen die dat iets gemakkelijker of properder vinden om te vullen met een schopje ? Verder zie ik geen enkel voordeel ( mijn idee erover he ... ) 

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.