Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ? | Page 141 | Ecobouwers.be

U bent hier

Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

18/10/2005 - 10:24

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

4401 Reacties

Reacties

21/02/2014 - 09:36

Martin,

heb jij ook een inox dubbelwandig rookkanaal?

Met een speksteenkachel moet je toch uw schouw niet kuisen omdat je een schone verbranding hebt....

Er is daar waarschijnlijk geen roet uitgekomen.....

21/02/2014 - 10:09

Beste Geernaert,

Ik heb wel een dubbelwandig inox schouw,maar waarom denk je dat je deze niet moet kuisen?

Ik heb deze gekuist,en als je dan zoals bij mij de bovenste kuisdop er uit neemt kan je zien hoeveel assen er uit de schouw komt.

maar omdat bij mij deze kuisgat niet volledig vrij is zoals op de foto(bijlage) kan ik daar zeer moeilijk aan om deze assen op te zuigen.Ik zou nu wel eens reactie willen krijgen van Peter van de firma Dutry hierover,en of dit normaal is met een opbouw.

volgens de plaatser van de firma energiek is dit normaal bij een opbouw,en moet ik een smalle buis aan de stofzuiger zetten om de assen op te kunnen zuigen.

21/02/2014 - 09:36

Martin,

heb jij ook een inox dubbelwandig rookkanaal?

Met een speksteenkachel moet je toch uw schouw niet kuisen omdat je een schone verbranding hebt....

Er is daar waarschijnlijk geen roet uitgekomen.....

21/02/2014 - 10:33

Ik heb een TU 1000 met 1laag extra,dus ook aangepast,maar mijn gaten zijn volledig vrij en de as kan met stof/aszuiger verwijderd worden.

Dus die firma heeft verkeerd gemetst.

Bel even ter info naar Philipe Vercruyssen in Grammene en luiter daar eens wat ze te vertellen hebben.

04/03/2014 - 21:29

Geermaert,

Ik heb contact opgezocht met philipe vercruyssen, en ook bij hem krijg ik geen verduidelijkheid i.v. met de kuisgat van mijn kachel

En ook zij willen zich onthouden met dit,omdat hun leverancier dutry is.

22/06/2014 - 09:22

hoi stokers

ik heb vorige zomer zelf eens op zoek gegaan en deze winter 1 ste maal geen vuurvaste stenen stuk gestookt , heb er zelf andere ingestoken en die bleven bestand tegen de warmte. me schouw is na 7 winters ook is schoongemaakt er kwam een halve ermer ( bijna halve emmer) roet uit de schouw . 

23/06/2014 - 11:38
Pim

Hallo Wil,

1 x in de zeven jaar je schouw kuisen is dat niet wat weinig?

ik laat het eens in de twee jaar doen. Komt er trouwens niet veel roet uit.

26/08/2014 - 22:47

Lekker stil hier.  Al terug aan de stook met dit miezerige weer?

27/08/2014 - 07:20

Met dit kil weer, vorige week op een morgen slechts 3 graden,

wordt er elke avond een vulling aangemaakt.

Omgekeerde stookmethode, dikke blokken onderaan en fijn hout vanboven.

Kunnen hier tegen een stroomonderbreking van enkele uren, kachel met bakoven en hebben nog een grote fles butaangas en bijhorend gasvuur staan.

Groeten uit het miezerige Crombach

27/08/2014 - 08:12

Heb de mijne al 3 keer aangestoken en telkens 1 pak houtbriketten gebrand !

Met omgekeerd stoken heb je waarschijnlijk veel rook ?

27/08/2014 - 10:27

Integendeel,

door luchtstroom bovenaan en met de kacheldeur een 5-tal minuten op een kier is er na een kwartiertje een hels vuur over de ganse stookruimte.

Voordeel is ook als men de avond ervoor gestookt heeft, de volgende voormiddag vul ik reeds de stookruimte, door de warmte in de kachel droogt het hout een 10-tal uur meer uit en gaat het nog sneller.

Een lading bestaat uit 80 procent goedkoop droog sparrenhout

de rest hout van eigen bomen (eik ,beuk, berk, els, wilg)

of gekregen niet-behandeld afbraakhout.

Groeten uit Crombach

27/08/2014 - 08:45

Hier nog lekker overal 23graden in huis. Geen reden voor kachel...

27/08/2014 - 09:40

Vorige winter juist met houtbriketten gebrand.....

Heb zojuist mijn gaten gekuist ,en 1/4 emmer as uitgehaald........

Met gewoon hout had ik een halve emmer!

Dus houtbriketten hebben praktisch geen rest....!

27/08/2014 - 12:27

Hallo, 

wij hebben een TU 2200 kachel.   Weet  iemand waar je vuurvaste stenen kunt kopen voor deze kachel? 

De stenen die er nu in zitten kosten 25 euro per stuk . ( 9 stuks). 

Wij hebben al eens stenen gehad van http://www.celsius-shop.be/

maar die zijn niet van goede kwaliteit. 

Zelf weet ik niet of je vermiculietplaat mocht gebruiken die ze in houtkachels gebruiken. 

Groeten.

27/08/2014 - 13:58

Bij mij heeft Vercruysse keramische plate gestoken.

deze met een L  plaatjes inox.

En nog nooit schade gehad!

27/08/2014 - 17:22

Geernaert, 

Die platen die er bij mij in staan komen van Ballet in Hasselt. Zij zeggen dat dit corderiet platen zijn. 

Van waar komen u keramische platen . Waar is dat Vercruysse? 

Onze kachel zijn de L -plaatjes in de kachel mee gemetseld. Daar moet ik de plaat achter plaatsen. L-plaatjes bevinden zich in de stookruimte.

bedankt

27/08/2014 - 17:22

Geernaert, 

Die platen die er bij mij in staan komen van Ballet in Hasselt. Zij zeggen dat dit corderiet platen zijn. 

Van waar komen u keramische platen . Waar is dat Vercruysse? 

Onze kachel zijn de L -plaatjes in de kachel mee gemetseld. Daar moet ik de plaat achter plaatsen. L-plaatjes bevinden zich in de stookruimte.

bedankt

27/08/2014 - 18:31

Hallo,

hier heb je de link......

zeer vriendelijke mensen uit Grammene/Deinze

http://www.phvercruysse.be/

Ik heb ze daar 200€ betaald zonder btw(prijs bij plaatsing kachel)

je kan ze evt laten opsturen na betaling.

28/08/2014 - 20:01

Hallo Stookvrienden,

Ik lees hier dat jullie je schouw zelf proper maken, maar is dit wel ok voor de verzekering?

Of laten jullie je kachel ook één keer per jaar door een erkende schouwveger leeghalen?

Mvg,

Rudy  

28/08/2014 - 22:34

ik keus deze ook zelf...maar als je daarna een schouwbrand krijgt en je huis brand af, dan is het andere koek.

maar ik veronderstel dat als de schouw goed is gekuist,dit geen probleem kan zijn

28/08/2014 - 23:42

Rudy

Stel dat je een brand krijgt in de woning dan kan je alleen een probleem krijgen met de verzekering als de brand is ontstaan door toedoen van een slecht onderhouden schouw en niet door een kortsluiting b.v. Als je met een speksteenkachel stookt zoals het hoort ( op een hoge temperatuur ) dan is het haast onmogelijk om een schouwbrand te hebben Een schouwbrand is meestal het geval bij een " gewone " houdkachel die staat te branden met een " smeulend " vuurtje waardoor er geen volledige verbranding is en hars zich kan afzetten in de schouw en als je nadien dan wel eens hard genoeg stookt dan kan het hars dat in de schouw hangt in de fik gaan maar dat zal niet lukken bij een temperatuur van rond de 100 á 150 °C en dat is meestal de gemiddelde schouwtemperatuur van een speksteenkachel Met een speksteenkachel haal je tijdens het stoken gemakkelijk temperaturen van 800 a 1000 °C bovenaan in de verbrandingsruimte en eens je boven de 600 °C stookt ga je ook de harsen van bepaalde soorten hout volledig verbranden waardoor zij zich niet meer kunnen afzetten in de schouw waardoor het bijna onmogelijk is met een speksteenkachel ooit een schouwbrand te krijgen 

04/09/2014 - 20:03

Hallo , 

Dus als ik het dan goed begrijp, is het geld weggegooid om je schouw te laten reinigen door een erkende firma!(Is toch niet goedkoop)

Mvg,

Rudy

04/09/2014 - 22:35

Wat kost zo'n onderhoud?

05/09/2014 - 03:50

ruud-1

jij zegt : Dus als ik het dan goed begrijp, is het geld weggegooid om je schouw te laten reinigen door een erkende firma!

Zo zou ik het niet formuleren, de kans dat je een schouwbrand krijgt met een speksteenkachel is zéér klein maar nooit voor 100 % uit te sluiten want er hangt altijd wel iets in de schouw 

Laat ons zeggen dat als je op de verkeerde manier stookt en je laat jaarlijks de schouw kuisen dat dit evenmin een 100 % garantie is dat je nooit een schouwbrand zult krijgen en het is niet omdat je een schouwbrand hebt dat de hele woning direct in de fik gaat want als je dat tijdig merkt is dat gewoon te blussen en is er verder niets aan de hand 

In ieder geval is het steeds " nuttig " regelmatig de schouw te (laten) kuisen want er komt steeds wel wat as uit de schouw en wat er blijft inhangen hangt veel van de constructie van de schouw af want een dubbel geisoleerde rechte buis tot op het dak ten opzichte van een oude gemetselde schouw die op de zolder b.v. in een hoek van 45 ° naar het dak toeloopt met hier en daar uitstekende stenen er in is een heel andere verhaal  

De vraag is alleen of het jaarlijks nodig is in uw situatie ? maar echt verloren geld is het nooit want het kan natuurlijk nooit kwaad dat de schouw jaarlijks gereinigd wordt - een cv ketel krijgt liefst ook een jaarlijkse beurt maar dat is op vele plaatsen ook niet het geval vanwege " besparingen "  

02/11/2014 - 08:45

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en een beetje aan het rondlezen. De prijzen die ik hier zie passeren zijn enorm. 30a50€ is idd een gangbare prijs. Anderzijds is het wettelijk verplicht uw schouw te laten vegen, zowel bij een kachel als een cv op mazout. En dus idd als er door een brand(meerdere mogelijkheden dan schouw zelf)schade is en u heeft geen attest=geen verzekeringtussenkomst.

voor de veegluik die hald dicht is, een tip, ik gebruik zelf soms overschotten alpexbuis, deze is erg plooibaar en glad, werkt wel hoor ;-)

Ik ben eigenlijk als traditioneel installateur men licht aant opsteken ivm alternatieve verwarmingsmiddelen. Maar dan vooral in renovatie. Hierbij bieden de gekende warmtepompen en zonne-installaties meestal geen soelas. Hout is nog steeds een knap middel maar ook niet meer om op te smossen. Houtvergassers,speksteenkachel,...dat dan weer eerder de toekomst denk ik

06/09/2014 - 15:16

Bij de kachel leverancier 175ex btw en bij een erkende schouwvegerfirma 122 euro 

06/09/2014 - 15:33

ruud - 1

Wat ik doe om de schouw te inspecteren : Mijn schouw is volledig recht geconstrueerd en heb boven op zolder een " trekregelklep " Voor controle neem ik een buislamp ( TL lamp die men gebruikt aan aan een auto te werken b.v. ) daaraan bevestig ik mijn iphone met huihoudfolie en pak deze goed in behalve het oog van de camera Ik steek de lanp in de schouw langs de trekregelklep en zet de camera aan en laat de lamp langzaam zakken en om de 30 cm ( ongeveer de hoogte van de schouwpotten ) maak ik met de stroomdraad een langzame draaiende beweging en zak ik weer verder en als ik beneden ben haal ik het ding dan weer naar boven 

Nadien bekijk ik de gemaakte beelden op de PC en besluit ik of ik de schouw ga kuisen of niet - dat is nu 5 jaar geleden dat ik dat nog heb gedaan omdat er amper een beetje stof in de schouw hangt De kachel zelf heb ik op 8 jaar al 2 keer uitgezogen met de stofzuiger  en zelfs dat is bijna niet eens de moeite - Dat is tot hiertoe mijn ondervinding 

06/09/2014 - 19:31

175 euro ex btw.... Dat kan niet zeg, wat n prijzen.

Hier komen ze ook elk jaar vragen om te vegen. 

Eerste 2 jaar heb ik dat gedaan, maar er kwam zo bar weinig uit dat ik dat niet meer doe.

Dat kostte me 35 euro incl btw.

De kachel zelf heb ik wel veel vlieg-as onderin de kanalen, die doe ik elk jaar stofzuigen, komt voornamelijk omdat ik los hout en veel palettenhout stook.

Hier komt n halve emmer per keer uit.

11/09/2014 - 11:27

Ik heb mijn schouw zelf gekuist,maar heb nu het probleem dat ik niet aan het roet kan voor deze op te zuigen.Dit omdat ze met de opbouw vorig jaar het kuisgat voor 50% hebben dichtgemest hebben.Het roet zit ook niet recht voor het gat,maar aan de zijkant,waar ik niet met een rechte platte buis aankan.

zie bijlage onderaan 

13/09/2014 - 14:09

Daar moet toch iets aan te doen zijn om dit te veranderen!

Wat zegt de invoerder van dit soort werk?

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.