Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ? | Page 139 | Ecobouwers.be

U bent hier

Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

18/10/2005 - 10:24

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

4401 Reacties

Reacties

28/09/2013 - 09:41

Orlbea,

bel even naar vercruysse,voor de soort platen die in de kachel zitten.Ze noemen nog anders dan vermiculite .

http://www.phvercruysse.be/

En ze gaan alle vragen en problemen die je hebt ,goed bij helpen.

Zeer vriendelijke mensen.

Mvg,

Stefan.

29/09/2013 - 10:00

hoi orbea

ik heb ze gehaald bij groenebouwmatrialen.nl , de zijkanten passen precies alleen in de hoogte moest ik ze slijpen, was er weinig werk aan ze zijn 3 cm dik, heb er meer vertrouwen in en was goedkoop.voor €58 was ik gesteld en gaan tot 1300° graden.bij tulikivi betaal je €25 de stuk heb er achter gehoord.en ze gaan allemaal stuk.

16/10/2013 - 10:58

hoi,

Is dit normaal dat de 2 onderste lagen van de speksteenkachel niet echt warm worden ?

eerder lauw?

thx

16/10/2013 - 13:02

Hallo,,

alles moet warm worden!

Je moet een vochtigheidsmeter kopen en je hout testen op het vochtgehalte......mag max 20% zijn!                

Brand  eens met houtbriketten ,die zijn zeker droog,alle kleppen open max luchttoevoer.

Ik brand deze winter alleen met houtbriketten van de colruyt(zie verslag)

Belangrijk de hoeveelheid hout:1 kg per 1000 kg speksteen!

Ik brand 12 kg houtbriketten per stokbeurt indien echt koud,nu brand ik 10kg.is 1 pak(kachel 1200 kg)

mvg,

Stefan.

16/10/2013 - 15:55

Is het dan niet 1kg per 100kg kachel?

Ga het hele topic eens grondig lezen want wil ook massakachel als hoofdverwarming.

18/10/2013 - 09:43

http://www.phvercruysse.be/

Dus 10 kg droog hout voor 1000 kg massa speksteen.(dus 1 kg op 100kg massa)nulleken teveel getikt hierboven.....

wel droog hout!

En koop zeker geen nunnauuni............

wel tulikivi...

En als je er 1 vindt 2éhands kopen ,afbreken en  laten heropbouwen door firma!

16/10/2013 - 16:27

Als je houtbriketten moet aankopen, stook je dan niet beter met een deftige condensatie gasketel ipv met je speksteenkachel ??

Nu stook je reeds 10 kg per dag en als het "echt" koud is, zou je met 12 kg toekomen ?

16/10/2013 - 16:42

Nee,

Ik heb 2 paletten van 96 pakken gekocht aan 199€ de palet.

Dus 400€ voor de gehele winter is geen geld.

Ik heb ook chauffage op gas met hr + maar zal toch duurder zijn indien ik met gas verwarm!

Maar normaal stook ik met gewoon droog hout,maar moet nog gezaagd worden......

Dus 1é jaar met briketten ,en gemakkelijk te stapelen en om te rekenen voor de massa.

Indien graties hout bespaar je 400€ 

Ik krijg graties hout van de tuinman......

Maar ga nu klinkers leggen voor het hout op te drogen,en op paletten .

En mijn huis is nieuw ik kan 2 dagen verwarmen mat 1 stookbeurt 

Dus 44m2 m verwarmen met open keuken lukt met 1200 kg speksteen model TU 1000/3 + extra laag.

Nu voor grotere living grotere kachel!

16/10/2013 - 18:54

400 euro is al veel gas hoor. Bijna 1000 m³ als ik me niet vergis ... Je spreekt over nieuwe woning ... een nieuwe, normaal geïsoleerde, 'kleinere' woning heeft dit als jaarlijks verbruik, alles inclusief.

Dus: of je kachel heeft een schandalig laag rendement, of je woning is slecht geïsoleerd, of het is in de winter 30 °C in je living ...  

Veronderstel dat 1 pallet +- 1000 kg hout is ( 10 kg per pak ) ... 2000 kg hout per jaar dus. Dat is ongeveer 8 000 kWh per jaar ( rekening gehouden met de nodige rendementsverliezen ). Stel, je woning is een E80 ( = paar jaar oud ). Dan verwarm je met 8000 kWh per jaar, 100 m² en geen 50 m² zoals bij jouw ....

Jouw kachel kan dagelijk slechts 28 kWh opnemen/afgeven. Om aan deze waarde te komen mag er slechts 8 kg hout in ( zonder verlies van kachelrendement bij een volledig koude start ).

Conclusie: vermoedelijk gaat er bij jouw een palletje hout van 200 euro, letterlijk in rook op :-)

Dit is zowel het geval bij een TU als bij een NU indien je kachel te klein is en/of verkeerd gestookt wordt. 

16/10/2013 - 19:10

Daar heb je gelijk in,maar ik verwarm ook het warm water met gas.......

En ik weet niet of ik al die briketten nml 2x96 pakketten van 10 kg zal nodig hebben.

Het is de 1 ste keer dat ik hout koop.Brand al 2winters met graties hout.

Dus nu wegens gebrek aan droog hout ,was de beste koop briketten,veel goedkoper of 12 stère bij de marchand6 stère = 1pallet houtbriketten .

Dus is afwachten....

conclusie:dure kachel in aankoop en graties hout is rap terug verdiend.,zoniet is dure investering!

16/10/2013 - 19:52

Dat je kachel bij "gratis hout" rap is terugverdiend zou ik nu toch ook niet dadelijk beweren .... ach, wat is 20 jaar op een mensenleven ;-) ... en dan ook nog duimen dat er geen stukken komen aan de kachelstenen/rooster/glas/... gedurende deze 20+ jaren.

Ik bekom mijn hout door eigen kap van op eigen grond en kan u wel zeggen dat dit hout niet gratis is hoor ... verbruik en onderhoud machinekes, transport hout, ... en dan zullen we het nog maar niet hebben over de tijd die er in kruipt. Mijne tijd kost mij nu wel ( financieel ) niet zo veel ( als braaf werknemerke ) maar indien zelfstandig, dan ligt dit wel anders ...

16/10/2013 - 20:19

Juist,

maar ik heb mijn kachel 2éhands gekocht(stond in villa)weinig gebrand.....

Zelf afgebroken,stenen opgeschuurd  en terug laten opmetsen door F.Vercruysse.

Nu heb ik toch 1500€bespaard op een nieuwe.......

Dus handen uit de mouwen steken

En de meeste mensen stoken hout om de shouwlucht op te warmen!

Dus je bent er ook 1 van die vele die de lucht opwarmen.......Flam cassette  ouderwets en milieu onvriendelijk.......

16/10/2013 - 21:03

Neen hoor, ben niet 1 van die ouderwetse flam cassette stokers :-D ....

Heb zelf de Tulikivi Sonka met bankje staan +- 2300 kg ( en stook deze ook ;-) ) .... ben gewoon realistisch .... Je moest eens weten hoeveel "speksteenkacheleigenaars" voor de vogeltjes stoken. Je kachel haalt maar het beloofde rendement indien je hem ook correct stookt met de juiste hoeveelheid hout. Meestal is het geproduceerde vermogen dan niet voldoende en wordt er veel meer/langer/vaker dan voorgeschreven in gestookt. Die laatste vulling van 4 kg hout gaat bij jouw ook gewoon door je schouw hoor. De verbranding is bij een speksteenkachel uiteraard wel beter dan bij een cassette met ingebouwde ventilator ( type "Flam" ). Over het rendement daarentegen, zou ik echter durven twijfelen.  

Ik stook in de winter 20 kg hout per dag en betaal hierdoor jaarlijks 500 euro minder aan gas. Hoeveel ik jaarlijks uitspaar ( alle kosten afgetrokken ) heb ik nooit durven berekenen. Terugverdientijd, ook nog nooit durven te berekenen. Ik moet mezelf nog gemotiveerd kunnen houden tijdens het dagen/weken lang zwoegen, zweten en zeulen met het hout, niewaar ? ....

Dit gezegd zijnde, een vlammetje in de living is wel super gezellig en die stralingswarmte voelt ook prettig aan. Gaat zeker goed van pas komen als ik met nen 3 dubbele hernia in de zetel lig op mijn 50 ste .... ;-) ...  Per chance heeft de sonka zich dan ( misschien ) net terugverdiend en kan ik ( of de vrouw ) er ook pellets in flikkeren.      

16/10/2013 - 22:49

Tegen dan heb je een butler:-p!

Heb juist 's gekeken naar de sonca ......amai,wat een stuk,20 kg per dag stoken als het echt winters is....?

Ik zou deze niet meer kunnen missen....zo'n zalige warmte.

Ik denk dat veel mensen een te klein volume kopen voor een te grote ruimte......

En  ik heb een oude brandkachel met ronde boog zijn nog altijd de betere heb ik gelezen.

Spijtig dat ik geen pizzaoven kon inbouwen.

Nu ,ik heb nog nooit naar een stookdemonstrtie geweest,maar de dochter heeft me leren stoken.

Maar ik brand graag sparrenhout ,fikt veel beter.....en door de temp verbrand je de harsen.

Nu heb je ook de leemkachel  van buzz ofzoiets......maar zo een Tulikivi  heeft toch een meerwaarde aan je interieur .....

18/10/2013 - 17:40

Beste Geernaert,

Je schrijft...En koop zeker geen nunnauuni....Waarom niet??

18/10/2013 - 17:50

Omdat ik al veel slechte reviews gelezen heb,maar een ex collega zijn pa heeft er een,en met pellets en wel tevreden over......

Dus nu zijn ze misschien al goed tov vroeger.

18/10/2013 - 19:01

Beste geernaert,

Geen Nunnauuni ???

Ik ga hier niks slecht zeggen over Tulikivi ,zoek dat zelf maar uit op de site en de labo proeven van Soapstone.

Doch ik heb vorig jaar in juni een Blanka 3 laten installeren - gewicht 1835 kg.

Mijn huis is van 1978 met living 45 m² en keuken -steeds open deur- van15 m².

het is mij gelukt van beide gans de winter op temperatuur te houden - bij continue vriestemperaturen wel s'morgens een lading

van 10 kg - Normaal stookte ik s'avonds een maal een goeie 20 kg.

N.U. heeft geen beschermingsplaten in de vuurhaard, doch wel een rooster met hoge tanden.

Deze winter goed doorgestookt, dikwijls tot 100°C (op de zijkant gemeten )

Nu na een lang stookseizoen (lange koude winter ) geen scheurtjes in de voegen buitenkant,geen scheurtjes in de stenen en de

voegen binnenkant en de rooster niet de minste vervorming > alles nog als bij de eerste stookdag.! en wel VEEL houtverstookt !

Dit zijn mijn ervaringen en dit zonder een andere merk te willen afbreken.

Dikwijls ligt de fout wel bij de stoker , zelf de beste kachel kan men kapot stoken.!

Nog veel stookplezier en een speksteenkachel is zeker een aanrader!

18/10/2013 - 19:01

Beste geernaert,

Geen Nunnauuni ???

Ik ga hier niks slecht zeggen over Tulikivi ,zoek dat zelf maar uit op de site en de labo proeven van Soapstone.

Doch ik heb vorig jaar in juni een Blanka 3 laten installeren - gewicht 1835 kg.

Mijn huis is van 1978 met living 45 m² en keuken -steeds open deur- van15 m².

het is mij gelukt van beide gans de winter op temperatuur te houden - bij continue vriestemperaturen wel s'morgens een lading

van 10 kg - Normaal stookte ik s'avonds een maal een goeie 20 kg.

N.U. heeft geen beschermingsplaten in de vuurhaard, doch wel een rooster met hoge tanden.

Deze winter goed doorgestookt, dikwijls tot 100°C (op de zijkant gemeten )

Nu na een lang stookseizoen (lange koude winter ) geen scheurtjes in de voegen buitenkant,geen scheurtjes in de stenen en de

voegen binnenkant en de rooster niet de minste vervorming > alles nog als bij de eerste stookdag.! en wel VEEL houtverstookt !

Dit zijn mijn ervaringen en dit zonder een andere merk te willen afbreken.

Dikwijls ligt de fout wel bij de stoker , zelf de beste kachel kan men kapot stoken.!

Nog veel stookplezier en een speksteenkachel is zeker een aanrader!

18/10/2013 - 19:07

Dus je ziet maar,de 1 is tevreden ,de andere niet.......wikken en wegen....

De speksteen komt toch uit dezelfde groeve........dus uw testen?

18/10/2013 - 21:35

Beste Geernaert,

Dezelfde groeve ? waarschijnlijk zijn er in de natuur geen twee dezelfde stenen qua structuur en chemische samenstelling.

Een steenakker weet zeer goed het verschil.

Veronderstel nu dat men de labo resultaten met een dikke korrel zout moet nemen ,waarom dan beschermplaten in de vuurhaard van een Tulikivi ( onder hem mom van een betere naverbranding voor het milieu ) terwij NU het nog steeds zonder deze extra platen kan stellen ? Bij problemen zouden zij toch heel eenvoudig de vuurhaard kunnen voorzien van chamotte stenen deze zijn zeer hittebestendig (1300°C )  niet duur en vrij schokbestendig (ook veel gebruikt in broodovens en houtkachels)

U ziet maar , misschien een ideetje bij eventuele problemen in de toekomst ( alhoewel hopelijk niet )

groetjes

18/10/2013 - 22:30

Wacht maar ,binnen enkele jaren doen NUNI juist hetzelfde of TULIKIVI .....,want,ze hebben TULIKIVI in het begin zo goed mogelijk willen copiëren.....maar ze konden de afgeronde zijkanten niet namaken........blokkige hoekmodellen van NUNI

En nu de vraag:wie was er 1st...de kip of het ei?

18/10/2013 - 22:47

Beste Geernaert,

NUNI hebben toch veel kachels met afgeronde....??

Je voelt je toch niet aangevallen?..Ikzelf heb ook een TTU..

18/10/2013 - 23:04

Zeker niet,wil gewoon duidelijk maken dat NUNNI,ondanks lagere aankoopprijs of Tulikivi,veel aan technologie gewonnen heeft.(vanwaar ze ook komt)

17/10/2013 - 21:13

Inderdaad, dat vergeten velen!  Dat blokje hout 7 a 9 keer vastpakken alvorens deze in de stoof vliegt.  En dit de rest van je leven!  Het moet een echte hobby zijn om dat vol te houden.  Hier geen (speksteen)kachel.  Gewoon een gasketeltje op lage T° dat 24/24 draait.  Daar moet ik niks voor doen.  Nadeel: een gasfactuur van 500 euro per jaar...  Maar ik moet geen tijd steken in dat houtgesleur!  Tijd dat ik in iets anders kan steken!

En inderdaad, eenmaal de 50 gepasseert moet je een aardige conditie hebben en weinig klachten om dat vol te houden!  Ken mensen genoeg die dat niet kunnen.

Ook rekening houden met het volgende:  we wonen alsmaar dichter bij elkaar, iedereen stookt op hout en dat is merkbaar aan de lucht.  Een wandeling op een "gezonde" vriesdag is niet meer mogelijk zonder een porsie roet en rooklucht in te ademen (alhoewel dat dit met speksteenkachels minder is, maar toch...).  Ook de was op hangen (wil ecologisch drogen zonder droogkast) lukt deze dagen niet altijd, of je moet lakens met rookgeur aanvaarden. 

18/10/2013 - 23:56

Beste Griet en Stefan

Je spreekt van een gasketeltje op lage temperatuur - ik hoop voor u dat je daarbij ook vloerverwarming hebt voorzien ? want anders verwarm je zoals dat bij de meesten cv installaties het geval is met " convectiewarmte  " ( warme lucht ) en niet met de veel aangenamere " stralingswarmte " 

Om die veel aangenamere stalingswarmte draait het nu net bij de meesten die kiezen voor een massieve speksteenkachel en daar hebben zij graag wat werk voor over om de kachel op te vullen ( meestal één stookbeurt per dag ) want dat lukt niet door aan de knop te draaien maar dat opvullen moet nu ook weer niet zo erg overdreven worden lijkt mij want zoals u het naar voor brengt lijkt het wel op een ramp

De massieve speksteenkachel hoef je maar 1 uur te stoken in het voor en najaar en bij echt vriesweer 2 tot 3 uur en dat is het dan ook en tegenwoordig zijn er al kachels waar je zelfs  " pellets " kan in stoken 

Je moet de kachel dan één keer opvullen en aansteken en zo een onoverkomenlijk iets lijkt mij dat echt niet en voor de

" stralingswarmte " die je voor die kleine moeite terugkrijgt heb ik dat dubbel en dik over maar stook jij maar rustig verder met je gasketeltje en hopelijk ontploft het ding nooit ...

19/10/2013 - 16:10

Ulrik, jouw  tekst is ook niet nutraal hé! Een Speksteenkachel van ... is ook geen wondermiddel.

Precies of elke gasketel ontploft, met een houtkachel kan ook vanalles mis gaan he!

Wat zij bedoelen is : kosten van een speksteenkachel + als je het hout moet kopen = te dure investering tov een gasketel.

En voor velen de vraag, wat als je te oud word voor hout te kappen.

Daarom hebben wij muurverwarming op gas en een goedkope finoven van 1300 kg.

En doen nu 200 euro aan gas en 2 m3 hout per jaar op.

19/10/2013 - 16:44

waltervaes

Niet elke gasketel ontploft ( gelukkig maar ) maar als je gas in huis hebt zit de kans van een ontploffing er altijd in hoe klein die ook is en beroepshalve ( Civiele Bescherming ) kan ik u wel mededelen dat ik persoonlijk al enkele huizen bij elkaar ben gaan schrapen met de graafmachine na een ontploffing ... de kans is niet groter dan winnen op de Lotto maar als je het zelf een paar keer meegemaakt hebt dan denk je daar wel anders over

Bij mij komt gas in ieder geval NOOIT binnen zelfs niet volledig gratis

Dat een speksteenkachel geen wondermiddel is dat wisten wij al maar hij geeft wel de gezelligste stralingswarmte want waarom zou je er anders zelf een staan hebben ?

Dat het een investering is is ook waar maar je zal hem na 20 jaar niet moeten vervangen zoals een stookolie of gasketel en is veel goedkoper in jaarlijks onderhoud en dat heb ik het alleen nog maar over de afstelling van de ketel om het " hoog rendement " te kunnen behouden en niet over het onderhoud van de schouw en een speksteenkachel heeft bij mijn weten nog nooit een volledige woning vernield

Als je de totale investering zou bekijken over 50 jaar en niet alleen de investering van een speksteenkachel als tweede investering in vergelijking met centrale verwarming rekening houdend met de gezelligheid en met een goed geisoleerde woning zou ik het kostenplaatje wel eens willen bekijken 

19/10/2013 - 17:34

Gasontploffingen bestaan, maar schouwbrand, CO vergiftiging of erger kan ook (en ook boilers die ontploffen door aan te sluiten aan een houtkachel)

Alles heeft zijn gevaar, als je het niet goed aansluit/gebruikt!

Het feit is dat een speksteenkachel te duur is (er bestaan genoeg andere (zelfbouw) massakachels die veel goedkoper zijn)

En als ik dan lees dat er dikwijls vuurvaste binnenstenen kapot gaan, roosters doorbranden,...

Dat in combinatie met de houtprijs die op een 5 tal jaar verdubbeld is,...

Maakt het te duur.

Als ik geen gratis hout had, zou ik ook geen massakachel hebben gekocht.

19/10/2013 - 17:54

waltervaes

Dat van die kapotgestookte brandroosters snap ik eigenlijk nog steeds niet tenminste als je met hout stookt 

ik stook nu al 30 jaar met houtkachels en heb nog nooit een rooster stukgebrand en vraag mij af hoe men dat toch voor elkaar krijgt het blijft mij een raadsel

19/10/2013 - 17:54

waltervaes

Dat van die kapotgestookte brandroosters snap ik eigenlijk nog steeds niet tenminste als je met hout stookt 

ik stook nu al 30 jaar met houtkachels en heb nog nooit een rooster stukgebrand en vraag mij af hoe men dat toch voor elkaar krijgt het blijft mij een raadsel

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.