Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

Reacties

Met een droge kunststof borstel moet dat toch wel lukken willem, of zit het erg vast?

In welke mate kan een tulikivi een bovenverdieping meeverwarmen. Onze trap vertrekt vanuit de living naar de slaapkamers boven. Ons vrouw denkt dat deze plaats bij het gebruiken van een speksteenkachel niet zal meeverwarmd worden. Het is niet de bedoeling om daar dezelfde temperaturen te krijgen als in de living.

Ons gedacht en dat van de installateur gaat naar de SARMI/CT (2.2 ton voor 65 m²). Nu begint ze te twijfelen tussen een speksteenkachel en een FLAM cassette.

Hebben mensen ervaringen in deze materie? Zoveel mogelijk argumenten graag om ons vrouw te overtuigen!!!!!

Inderdaad Chathanky, deze keer moet ik het volkomen met je eens zijn.
Verder wil ik iets rechtzetten.
"Eenmaal een speksteenkachel in huis en je wilt niks anders meer (horen). Dit is waar ik het op hou, er is geen andere mening meer welkom."
Het is niet omdat ik vrij aktief deelneem aan dit forum (tenminste dat zal vanaf nu veranderen aangezien ieder woord men hier zegt 3 X wordt omgedraaid en in twijfel getrokken...) dat ik blinde voorstander ben van een speksteenkachel. Wij zijn eigenlijk slechts matig (!) tevreden en ik zal nooit iedereen blindelings een speksteenkachel aanbevelen. Onlangs heb ik een vriend van mij, die zeer geïnteresseerd was, nog afgeraden om een speksteenkachel te plaatsen. Hij woont in een oud slecht geïsoleerde woning met grote living. Als je mijn reacties hier goed naleest zal je merken dat ik al enkele malen gesteld heb eerst te isoleren, dan pas een sp..kachel. Verder geeft ik grif toe dat de aanschaf zeer duur is wat maakt dat de klant ook veeleisender mag zijn, én aangezien wij een zwaarder (en duurder) type hebben genomen dan aanbevolen, en desondanks onze vrij goed geisoleerde woning nog niet voldoende warm krijgen bij vriesweer! Geerts zou hierover Dutry inlichten maar wij hebben nog niets vernomen.
Anderzijds zijn er wel enkele belangrijke voordelen t.o.v. een gewone kachel, vnl op vlak van confort (minder stoken, geen snelle onaangename temperatuursschommelingen en 's ochtens nog vrij warm als je opstaat, ...), ook esthetisch, zicht op het vuur, milieuvriendelijker dan een gewone houtkachel. Of deze voordelen de (dure) meerprijs verantwoorden zal ieder een beetje voor zich moeten uitmaken.

Rufus

Mike:

Verwacht niet dat de bovenverdieping goed warm wordt met een dergelijke verwarming.
Met een gewone houtkachel heb je aan het plafond een hoge temperatuur, dit is met een speksteenkachel minder.
De fabrikant geeft zelfs aan dat het verschil van neushoogte en plafond 1 graad hoer is aan het plafond.
(dit laatste lijkt mij discutabel)

Met een hoge temperatuur aan het plafond zal als gevolg hebben dat je hiermee enigzins je bovenverdieping mee verwarmd. Dit mis je met een speksteenkachel. Met 8 graden minder aan het plafond kan het boven zo ook enkele graden schelen.
Wat je wensen boven zijn weet ik niet maar 20 graden zal je zowiezo niet halen. Ik denk dat je met 12 tot 16 graden zeer tevreden moet zijn. (op de koude winteragen)
Verdere onzekerheden zijn de soort vloer het is, isolatiegaad en wat er op de vloer ligt.

Rufus , 3 ton/70m2 goed geisoleerd . We gaan er vanuit dat je aan de voorwaarde die men steld voldoet (droog hout - de luchtschuif totaal open etc.)liever te dun als te dik hout dus gewoon een lekker stevig vlammenspel .Laats vroeg je advies over een vochtigheidsmeter (heb je die intussen al) en meet je ook de buitenkann van de kachel ??? Ik dacht ook altijd , zo is ie wel heet genoeg , maar toen ik een infrarood-meter aanschafte bleek dat er nog zo'n 20 graden bij kon en dat was goed te merken . Zelf zorg ik er voor dat er altijd genoeg vuur in zit maw ik laat een vulling nooit opbranden tot het kooltjes zijn , want mijn redenatie is : vuling op , de kachel blijft trekken en zuigd dus koudere lucht mee naar binnen waardoor je weer een afkoeling krijgt . Ik stook zo'n 20 kilo hout weg en daar ben ik +/- 3 uur mee bezig .
Misschien wist je dit allemaal al , misschien heb je er wat aan .
gr willem

mike , verwacht er tussen niets en een beetje van , het zijn geen explosie-kachels . Heb je Ulrik zijn verhalen al eens gelezen , daar schijnt het wel te gaan maar ik denk dat dat uitzonderlijk is , gewoon met allen een gunstige situatie .

Dank voor reactie Willem,
Wij stoken (3 tot 5 jaar ge)droog(d) en gekloven hout. Heb geen temperatuurmeter maar wij stoken bij temperaturen van 0 en minder steeds 30 kg hout!
Luchtschuif open ? Neen. Eerst wel, maar op aanraden van Geerts na 1e vulling dicht. Dutry daarentegen raadt dan weer af met luchtschuif toe te stoken...(??) Onze kachel trekt wel heel goed en met de asladeschuif dicht geeft het bij ons wel een beter resultaat maar nog steeds onvoldoende. Geerts ging Dutry hierover inlichten en men zou bij ons thuis komen stoken, wij wachten nog steeds hierop (ruim maand geleden...), en nog op andere zaken (al enkele maanden).
Vandaar slechts matig tevreden speksteenkachelbezitter.
Ook werd ons de tu2200 (1870kg) voorgesteld, wij hebben om zeker te spelen de ttu2700/4 (3ton) genomen zodat wij ruimschoots voldoende zouden kunnen verwarmen. Ook bij het plaatsbezoek door Geerts is ons gezegd dat we met de 3-tonner zeker geen probleem zouden hebben. Niet dus.

Rufus

Maw 15000 euro betaald voor onze kachel en bij vriesweer moeten we nog bijstoken met de cv.

Hier hetzelfde verhaal...
Méér houtverbruik dan verwacht, minder verwarmingscapaciteit dan verwacht...
Kloppen de opgegeven KW?
Opletten voor schade brandhaard!

Hallo Allen,

Ik ben in het bezit van een Sarmi CT en was daar in het begin ook niet echt over te spreken, echt goede uitleg voor te stoken kreeg ik niet van Geerts en was meer aan het testen dan lekker aan het stoken.

Afgelopen week heb ik een simpele IR temperatuurmeter gekocht voor het meten van de kachelwand aan de buitenkant.
Hierbij merkte ik dat we zelfs met de 20kg die we zeker mogen stoken, kachel weegt 2200kg, het niet warm kregen.
De kachelwand bleef hangen op 60-65 graden.
Afgelopen zaterdag 2 maalgestookt, eenmaal tot 60 graden de kachelwand en 's avonds tot 90 graden gestookt.
Geen 40 kg ineens natuurlijk maar ik denk dat we 's middags 12-13 kg hadden en 's avonds een kleine 20kg hout.
Nu is het rendement pas te voelen.
Gisteren, zondag, gewoon 1 maal 's avonds gestookt en vanmorgen was het nog 22,5 graden in huis ipv de 18-18,5 graden die we eerst hadden, oftewel de buffer van de kachel was niet voldoende en kwam niet op temperatuur.

Dus Rufus (en anderen die problemen hebben) als ik u was zou ik een simpele IR-temp meter kopen, dan weet je pas waar je mee bezig bent.
Ik heb hem besteld bij Conrad voor 20 euro!

Ik dacht ook goed te stoken, maar ik had dus geen buffer en ook is je huis nog koel, mijn binnenmuren waren eerst 17 graden en vanmorgen waren ze nog 21 graden, dus das 4 graden hoger en dat is zeer goed te merken!!!
Ik hoop dat de buffer nu al meer is opgeladen en anders ga ik komend weekend weer 2 maal stoken.

Elke dag stookte ik 20 kg hout op maar merkte er niet veel van.
Hij sloeg de warmte wel op maar de buffer was te laag, nu heb ik ik ipv 60 graden een 90 graden buffer en nu is het heerlijk in huis.

Wat ik wel merk van iedereen die er eentje heeft gekocht is de service naderhand niet echt geweldig is en je het maar zelf moet uitzoeken hoe te stoken en hoe het goede rendement eruit kan halen.

Hallo Allen,

Ik ben in het bezit van een Sarmi CT en was daar in het begin ook niet echt over te spreken, echt goede uitleg voor te stoken kreeg ik niet van Geerts en was meer aan het testen dan lekker aan het stoken.

Afgelopen week heb ik een simpele IR temperatuurmeter gekocht voor het meten van de kachelwand aan de buitenkant.
Hierbij merkte ik dat we zelfs met de 20kg die we zeker mogen stoken, kachel weegt 2200kg, het niet warm kregen.
De kachelwand bleef hangen op 60-65 graden.
Afgelopen zaterdag 2 maalgestookt, eenmaal tot 60 graden de kachelwand en 's avonds tot 90 graden gestookt.
Geen 40 kg ineens natuurlijk maar ik denk dat we 's middags 12-13 kg hadden en 's avonds een kleine 20kg hout.
Nu is het rendement pas te voelen.
Gisteren, zondag, gewoon 1 maal 's avonds gestookt en vanmorgen was het nog 22,5 graden in huis ipv de 18-18,5 graden die we eerst hadden, oftewel de buffer van de kachel was niet voldoende en kwam niet op temperatuur.

Dus Rufus (en anderen die problemen hebben) als ik u was zou ik een simpele IR-temp meter kopen, dan weet je pas waar je mee bezig bent.
Ik heb hem besteld bij Conrad voor 20 euro!

Ik dacht ook goed te stoken, maar ik had dus geen buffer en ook is je huis nog koel, mijn binnenmuren waren eerst 17 graden en vanmorgen waren ze nog 21 graden, dus das 4 graden hoger en dat is zeer goed te merken!!!
Ik hoop dat de buffer nu al meer is opgeladen en anders ga ik komend weekend weer 2 maal stoken.

Elke dag stookte ik 20 kg hout op maar merkte er niet veel van.
Hij sloeg de warmte wel op maar de buffer was te laag, nu heb ik ik ipv 60 graden een 90 graden buffer en nu is het heerlijk in huis.

Wat ik wel merk van iedereen die er eentje heeft gekocht is de service en uitleg naderhand niet echt geweldig is en je het maar zelf moet uitzoeken hoe te stoken en hoe het goede rendement eruit kan halen.

Stan,
Dank voor tip.
Maw als ik het goed begrijp heb je eerst gestookt tot 90gr (meer dan 20kg), en om die temperatuur aan te houden ben je dan 20kg blijven stoken of nadien ook telkens meer dan 20kg?

Als men een speksteenkachel verkoopt wordt er gezegd (ook op website Geerts/Dutry) maximum 1kg hout per 100kg speksteen te stoken. M.a.w. dan ga ik er ook vanuit dat wij in onze situatie met 30 kg hout toekomen per dag om onze woning warm te houden. Als men dan nadien zegt dat je meer moet stoken om je kachel op temperatuur te krijgen klopt er toch iets niet ? Nu kan ik op zich daar nog mee leven, maar die 1kg/100kg regel kan ook een stok zijn: heb je schade in je kachel gaat men misschien weer zeggen dat je te veel gestookt hebt.

Wat die service betreft, ik geloof wel dat men van goede wil is bij Geerts, maar wij zijn nu toch al van voor de winter op een aantal zaken aan het wachten ...

Willem,

Om die tegenstroomkanalen te reinigen kun je de borstel die een schoorsteenveger ook gebruikt op maat knippen.
En als je handig bent moet het ook lukken om zelf zo’n borstel te maken.

Dirk Bauwens

Dirk B. ,

Klopt , dit had ik ook in gedachte en heb dat al geprobeerd met de borstel die ik al heb (nylon) alleen de veer is te gespannen en de buigzame stok (riet) is ook te stug dus ben ik opzoek naar iets buigzamere-dunnere en stevige riet ,want je moet er mee kunnen duwen , want het volgende probleem doet zich voor bij mij ; één tegenstroomkanaal kan van onder af , maar de andere moet van bovenaf aangezien ik een warmebank heb , en via die bank het teg.str.kanaal in , dat gaat ff niet dus moet die via de stookruimte omhoog - linksaf en dan weer 180 graden naar beneden met een borstel die je op overmaat knipt en toch zo'n 4á5 keer op en neer haal . Maar het komt allemaal wel goed . Vandaar de vraag : Iemand een idee .
Nu ik toch hier mee bezig ben : In eerste instantie natuurlijk , wat voor kachel - hoe groot - hoe zwaar - hoe te stoken - kan dit of kan dat etc. etc. , komen we natuurlijk op een gegeven moment aan : en hoe nu verder , en dan doel ik op hén, die al enige tijd (jaren) stoken zoals ik (4jaar) en wat je dan dus tegen kom zoals ; beschadigingen-voegen die los komen-inwendige vervuiling zoals hierboven beschreven etc. en hoe dit op te lossen of te voorkomen . Lijkt dit jullie wat , of zeggen jullie 'dit gaat me te ver' , want van een enkeling lees ik al dat de service NA AANKOOP te wensen overlaat . Laat het maar weten , misschien kunnen we er met z'n allen wat mee .

gr. willem

Rufus / Stan ,

Stan , wat jouw verhaal betrefd , exact mijn ervaring ook , ik zou het niet beter kunnen verwoorden, alleen heb ik een dig.inf.rood tot 1000 gr. om ook in het stookgedeelte en daar bovenin te kunnen meten . Alleen ff één vraag waarvan het antwoord ook voor andere zou kunnen gelden; stook jij met de luchtschuif geheel open of tijdelijk open en later wat dichter zetten ???

Rufus ,

Als 1870 kg al genoeg zou zijn , en om op zeker te spelen neem je al een 3 tons kachel en Geerts zegd met de schuif dichter stoken hoe wil Geerts het dan rijmen met de 1870 kg kachel uitgaande van het zelfde materiaal stookruimte .
Je zou het ook andersom kunnen stellen : Geerts , zou jij met 30 kilo hout mijn 3000 kilo kachel ff op temperatuur kunnen brengen in de +/-tijd die jullie opgeven zodat het bij mijn behaaglijk is zonder dat er stookschade ontstaat , zo niet , zou je dan kunnen zorgen dat dat wel kan .
Dit klopt van geen kante Rufus , maar je bent er al mee bezig zoals je melde .
Mijn is verteld in oktober 4 jaar geleden zowel bij de voormalige Tulikivi importeur en bij de N.U. importeur en dealer ; een speksteenkachel MAG je NIET heet stoken - die MOET je heet stoken daar zijn ze voor gemaakt en daar kunnen ze tegen en als je op een zaterdagavond je kennissen wil laten mee genieten dan als de kachel heet is zet je schuif wat dicher zodat de vlammetjes blijven branden . Dit zeiden zij met een iets andere bewoording maar kwam op het zelfde neer . Alleen hield ik de wandtemperatuur niet in de gaten , maar nu met de meter erbij kan er nog een schepje bovenop .
Misschien dat er een groep bij jullie kan worden gevormd en dan met z'n allen die deze klachten ook hebben zich bij Dutry melden , dan laat je hun zweten inplaats dat jij zweet . Maar een temperatuurmeter aanschaffen zou niet verkeerd zijn , geloof me maar .

willem .

Ik stook op temperatuur van de buitenmantel van de kachel,
de temperatuurmeter hangt constant tegen de kachel aan, dus als men kachel afkoelt is naar 60° stook ik hem terug op naar 90°, tijdens het afgelopen vriesweer was dat tot 4x toe per dag, ik denk dat ik zo een 6 à 7Kg hout per stookbeurt vebruik. Hij koelt dus 6° per uur af. huiskamertemperatuur schommeld rond de 21°
Het is een kleine kachel zoals jullie ondertussen al weten (1250 Kg)vlug warm, maar ook vlug afgekoeld. Er is altijd iemand thuis bij ons om de kachel op temperatuur te houden.
Alsook maak ik het stapeltje hout in de kachel bovenaan aan, hier geleerd dat betekent dat al je gevulde hout in de kachel tergelijkertijd dezelvde verbrandingsfasen doormaakt, verbranden, gloeien, uitdoven. krijg je een hogere verbrandingstemperatuur.
Die 1/100 houtvulgewicht regel kan dus naar de eeuwige jachtvelden bij mij.

Peter,

Hij koelt 5° per uur af (foutje) en het zou geen slecht idee zijn mocht Tulikivi standaard een temperatuurmeter ergens in de buitenmantel van de kachel inbouwen.

Kijk Peter , dat zijn goeie berichten jij werk dus op je meter en daardoor weet je dat je naar de 90 gr. gaat en dat het in huis dan lekker is . Zo zijn er misschien nog een paar mensen die op deze manier stoken en dat als pos. ervaren , als die het op het forum willen melden komt er voor de minder gelukkige een ander beeld naar boven en worden we allemaal positief , toch .

Ik vraag me af wat dit doet met de temperatuursgradient van vloer tot plafond.
Is 90 graden een normale temperatuur voor de buitenzijde van de mantel?

Het voordeel van een gelijkmatige temperatuur van vloer naar plafond is met degelijke temperaturen niet meer van toepassing.
Maar ja als het lekker behagelijk is...

Beste stokertjes

Ik ben waarschijlijk weer al de schuldige van het digitale metertje ... weet je nog dat ik van in 't begin temperatuurmetingen heb gedaan aan de kachel die te zien waren op mijn website ?

Ik heb ook Stan en Stef dan ook aangeraden zo een digitaal temperatuurmeterje aan te schaffen omdat zij niet echt tevreden waren van de stookresultaten omdat de meeste mensen bang zijn om te stoken door het verhaal van de kapotgestookte spekstenen en ik vraag mij nog steeds af waar die foto's nu eigenlijk blijven want ik zou ze echt wel eens willen te zien krijgen maar ze komen blijkbaar niet of was het toch maar een uit de lucht gegrepen verhaal ??? laat die foto's nu maar komen hoor naar udm@telenet.be want ik wil ze nu wel echt zien !!!

Na een winter stoken heb je dat temperatuurmetertje niet meer echt nodig maar in den beginne krijg je toch een betere indruk van de temperatuur van de kachel en 't zou zeker geen slecht idee zijn als men dat bij een nieuwe kachel moest bijleveren vind ik en voor een importeur die dat dan in de massa aankoopt kost zo'n ding dan nog geen 10 € en dan kan men b.v. zeggen stook je kachel tot 90 °C en dan weet iedereen of hij genoeg gestookt heeft en er zeker van zijn dat hij op dat moment ver aan het maximum van het kunnen van de kachel zit

Ulrik

Chahanky

We zullen de tempeaturen eens meten een dezer dagen aan de grond op 1,5 m hoogte en aan 't plafond als de kachel op 90 °C staat - temperatuurmeters genoeg ...

Als je doorstookt staat de kachel op 90 graden en nog iets hoger als het min 8 vriest en je gooit er nog een extra blokje op maar een maal de temperatuur rond de 10 graden gaat buiten dan heb ik met 60 tot 70 graden meer dan genoeg

In de winter haal ik bij vriesweer van min 8 °C door de gedeeltelijk openstaande gangdeur op de hogergelegen verdieping in de slaapkamers gang en badkamer 18 tot 20 °C

De schouw loopt door onze slaapkamer en die geeft nog wat extra warmte en ik moet er eerder op letten dat de deur van de gang niet te ver openstaat want dan wordt het echt te warm om te slapen zeker als je in een waterbed slaapt dat ook nog eens verwarmd is, maar geen nood wan als het te warm wordt dan zet ik de airco aan

Ulrik

Goeie tip Ulrik, airco aan als het te warm wordt !!

Nuttige info Stan, Willem, Peter
Ga waarschijnlijk ook een metertje aanschaffen.
Nog enkele vraagjes:
- die wandtemperatuur, ik veronderstel dat jullie die op de warmste plaats meten en tegen de kachel gedrukt ? Bij ons bovenaan en in de hoeken wordt hij nooit zo heel warm.
- vanwaar halen jullie die 90 °? Is dat de voorgeschreven maximum ?

Heb inderdaad ook al die bedenking gemaakt Ulrik, de klant betaalt uiteindelijk toch een bom geld voor een speksteenkachel, dan zouden ze gerust een metertje, dat 2 keer niks kost bij grote aankoop, wel bijgeleverd mogen worden. Wat maakt 10 euro op 10.000 of 15.000 euro ? En dan hebben wij als klanten tenminste een idee tot hoever we kunnen gaan, veel nuttiger dan den 1/100 regel.

Rufus

In mijn geval is de kachel opstoken tot 90° het ideale voor onze situatie, dat zal bij iedereen anders zijn natuurlijk, gelet op het feit dat geen 2 huizen hetzelfde zijn, en er grote en kleine kachels zijn.
Ik had dat uitgeprobeerd met eens tot 70°, 80° en zelfs tot 124°, wat men kachelplaatser ten stelligste afraadde, omdat de kachel kon barsten bij die hoge temperatuur, of de kachel zal na 2 jaar kapot gebrand zijn.

Nog een bedenking,
Herinneren jullie je dat bij de aflevering van de kachel een DVD zat, met daarbij op de achterzijde het wachtwoord en user name tot de (forum)club van Tulikivi gebruikers? Om ervaringen en commentaren uit te wisselen?

http://www.tulikivi.com/tuotanto/extrasis.nsf/index_extra!OpenForm&login

Ik dacht daar mijn vragen geantwoord te zien of terug te vinden, maar nul de botten. Je kunt daar nog niet eens posten! Er is geen forum, het is gewoon een site om wat extra’s of onderhoudsproducten te bekomen, en dan nog in het Fins.
Hebben Tulikivi dealers/plaatsers een zwijgplicht of zo opgelegd gekregen van hogerhand om niet te reageren op forums als deze? Gelezen door hun worden ze wel degelijk.

Of het maximum 90° is dat weet ik niet, de vraag is hier al eerder gesteld.
We hebben het raden ernaar wat de ervaringen zijn van de Tulikivi dealers bij het stoken op deze temperaturen, zij hebben er al 1000 tallen geplaats en opgevolgd in België. Zo werken ze negatieve reclame en onduidelijkheden alleen maar in de hand. En ik heb geen zin om bij iedere vraag te bellen of langs te gaan, een betere communicatie voor grote groepen als forums kan ik niet direct bedenken.
Bij dezen een oproep naar Tulikivi dealers: kom eens uit je hol, neem eens iniatief, het kan alleen maar je product ten goede komen, en eventueel verbeteren. Denk maar aan een temperatuurmeter inbouwen. Zijn we van dat houtweeg-gedoe af, en komt het het gebruiksgemak ten goede.

Peter,

Het wel of niet barsten van zo`n steen zal meer afhangen van het temperatuursverschillen die er ontstaat en niet enkel om de reden dat de buitenkant 100 graden of meer wordt.

Temperatuursverschillen van binnen naar buiten heeft zijn grenswaarde maar ook plotselinge verschillen door afkoelen ook wel temperatuursschok genoemd.

Als ik de berichten mag geloven dat de binnenkant 400 graden wordt, waarom mag de buitenkant dit niet zijn?

Een lagere kachelwandtemperatuur geeft een zachtere warmtestraling en je verbrand je er niet aan. Dit zijn net twee redenen om voor speksteen te kiezen.
Het is dus sowieso niet wenselijk om een speksteenkachel te stoken tot de buitenmantel 400°C is, zelfs niet als dit zonder problemen zou kunnen.

Die 90° lijkt me ook geen verplichting maar naar wat ik hier lees en wat anderen me verteld hebben is dit bij de meesten met een goed gedimensioneerde kachel zo ongeveer de ideale maximum kachelwandtemperatuur.

Vergelijk het maar met vloerverwarming. Die werkt ook met relatief lage temperaturen over een lange tijd om een aangename warmte af te geven.

De tulikivi regel 1kg hout per 100kg speksteen is denk ik omdat je de kachel aan de binnenzijde teveel verwarmd en dus kapot kan stoken, dan is de temperatuur stijging te snel ineens lijkt me als je logisch nadenkt.

Ik stook nu iets minder dan 20kg hout maar ik ben nu mijn huis aan het opwarmen, gisteravond was het 26 graden en vanmorgen was dit nog 23 graden.
Gisteren was het nog van 27 graden binnen naar 22 's morgens, dus de buffer (het huis zelf) begit op te laden, waarom zo warm stoken denken jullie, nu is de gangdeur nog dicht en is het boven redelijk fris, badkamer is nu 16 graden.
Door de slaapkamer loopt de schouw dus die is nu wel al warm genoeg maar ik wil straks de gangdeur openzetten en dan boven ook een buffer creëren voor zover het mogelijk is, want is en blijft hoofdzakelijk stralingwarmte natuurlijk.

Idd Ulrik is de schuldige van alle meters, heeel erg bedankt voor dit alles want nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben.
Dit kan ik echt idereen aanraden, dan kan je ook veel beter stoken en niet alleen per gewicht.
Ik kan straks beetje onthouden met welke temperaturen ik welke wandtemp moet halen om de volgende dag nog heerlijk te hebben in huis.

De temp met ik aan de bovenkant van het tegenstroomkanaal want daar word hij bij mij het warmst.
Devoorkan van de kachel is enkelsteens, net boven de vuurhaard en die komt op 130 graden te staan als ik klaar ben met stoken.

Als je meermaals stookt op een dag minderen houveelheden dan kan je de buffer rustig opwarmen, niet ineens 30 kg in een kachel waar 20 kg in mag want dan verhit je de kachel teveel aan de binnenkant en zal deze misschien wel beschdigen.
Ik heb zaterdag die buffer opgebouwd in de kachel, 2 maal minder hoeveelheid gestookt waardoor de buffer is opgewarmd.
Nu ben ik met het huis bezig maar dat gaat nu ook zeer snel.
Mijn kachelwand verwarm ik nu tijdens het stoken tot 70-75 graden en een uur na het stoken dan is deze rond de 85-90 graden, dit is nu wel tehoog eigenlijk want 23 graden 's morgens is niet echt nodig maar wel heerlijk als je beneden komt en het is zo warm, echt zalig.

Straks zal ik wat minder gaan stoken en dan testen om de kamertemperatuur zo stabiel mogelijk te krijgen.

@ Rufus

Ik zou hem in het weekend als je veel tijd heb eens rustig opwarmen, dus geen 30 kg ineens want dan is de belasting te groot maar 10kg per keer of 15kg per keer, paar uur wachten en daarna weer 10 of 15 kg, paar uur wachten en dan 's avonds de 30 kg stoken zoals je normaal deed.
Theoretisch gezien kan je de kachel op deze manier niet stukstoken omdat de geringe warmte die je er eerst instopt gaat naar de buitenzijde in de buffer zitten en bouw je de temperatuur in de kachel niet te snel op, dus geen 50kg in je kachel gaan stoken ineens want dan is je temperatuur stijging te snel.
Beter een paar keer die buffer opladen met kleine hoeveelheden en daarna je huis gaan opladen, zo ben ik nu ook bezig en dat gaat echt heel goed en je ziet het per dag al warmer worden, muur temperatuur gaat nu ook omhoog, vorige week nog 17 graden en nu zit ik al tegen de 22 graden aan.
Het voelt nu ook heel anders in huis dan eerst, veel behaaglijker.

Straks zal je met de max 30kg hout je huis goed warm kunnen houden want dat is de bedoeling ntuurlijk.

Ik denk dat ik nu met 12-14 kg hout zou toekomen om het dezelfde temperatuur te houden maar ik wil eerst een goede buffer hebben in mijn huis en dan ga ik rustiger stoken.

Ik stook met de luchtschuif open en de asla op een kier, nu is mijn verbrandingsruimte mooi schoon en kan ik al wat rustiger gaan stoken maar laatste tijd was ook redelijk windstil en nu het meer gaat waaien kan de asla gewoon dicht en blijft de stookkamer mooi schoon.

De luchtschuif is denk ik voor iederen anders, aangezien elke schouw en aanvoer anders is, ik heb geen gladde en het is een oude schouw, dus niet zo een goede trek als iemand met een nieuwe rvs dubbelwandige die glad is en snel opwarmd natuurlijk.
Ook de aanvoer, bij mij vanbinnen uit, zal bij iedereen anders zijn en zeker met een buitenaansluiting zeg maar dan zal je nog beter af zijn, mits goed aangesloten en koele droge lucht.

Vloer net voor de kachel is 25 graden, het plafond 23 graden en de muren zijn rond de 22 graden, zo was het gisteren bij mij, ik heb dan wel een extra stuk op de kachel staan rond een enkelwandige buis dus die verwarmd dus ook mee, vandaar ook de plafondtemperatuur wat hoger is dan normaal denk ik, hoe dit bij andere is weet ik natuurlijk niet.

Sorry voor alle spelfouten lees het nu pas.... pfff

halo speksteenstokers
ik stook op gevoel en op me oude temperatuur meter die zo een 1.5 meter van me speksteenkachel hangt de meter van me cv die ik nu toch nie meer nodig heb voor me cv als die zo rond de 24° is stop ik ermee dan heb ik genoeg voor zo een 24u mee voort te kunnen ligt natuurlijk ook weer aan de buiten temperatuur .maar dat is een goeie vraag had ik me ook al afgevraagd waarom geen temperatuur meter inbouwen in de kachel met dat kapotstoken van de kachel ik wacht ook nog steeds op die foto's heb me kachel bij geerts gekocht die zet er zo een 200 per jaar heb aan die gasten gevraag en hebben dat nog maar ene keer tegen gekomen en dan zou er een barst ontstaan of een scheur volgens hen?? zijn er hier op dit forum al met ervaring van stuk stoken ?ik ken iemand van de geburen heb onlangs gevraagd hij stook al 9jaar hellevuur zegt ie eenmaal rooster krom gestookt voor de rest is alles normaal.

Stan

Ik zei toch dat het ging goed komen als je mijn manier van bufferen en stoken volgt

Eerst drie dagen flink doorstoken totdat de woning ( muren ) op temperatuur zijn en dan de temperatuur in de living aanpasen met de juiste hoeveelheid hout en gewoon op temperatuur houden

Zakt de temperatuur toch te veel op een dag, niet panikeren gewoon 's anderendaags een beetje meer hout stoken en kijken of het genoeg was de dag nadien, en al doende leert men

Je weet het hé

Verstand komt met de jaren, maar ervaring is de beste school ...

De Stookduivel

Ulrik

Op de stookavond waar wij laatst heen gingen vertelde de man die de presentatie gaf dat kapotstoken zelden voor komt en dat het in de meeste gevallen komt doordat men hout gooit in een al zeer heet gestookte kachel.
Zijn advies: als de kachel zo heet wordt dat je er niet meer gewoon hout bij in kan leggen moet je zeker geen hout gaan inwerpen vanop een afstand maar stoppen met hout bijvullen. De combinatie van zeer hete stenen en het met kracht ingooien van een houtblok kan de stenen laten barsten.

Hij vertelde ook dat er tegenwoordig (en dit zijn zijn woorden) bij 'hardnekkige gevallen' (mensen die hun kachel herhaaldelijk kapotstoken omdat ze toch houtblokken ingooien als de kachel al heel heet is) geen stenen meer vervangen worden maar dat men in plaats daarvan 'metalen' delen in de kachel plaatst.
Hij vertelde dat deze 'hardnekkige gevallen' ondanks herhaaldelijke uitleg hun speksteenkachel behandelden zoals je met een gewone metalen kachel doet en dat dit uiteraard niet de bedoeling is.

beste iedereen
eindelijk gaan we hier de juiste stooktips en de goeie ervaringen gaan weten.
ik denk dat zo'n temp.meter geen overbodige luxe is.
heeft iemand hier zo'n dvd van tulikivi ik zou die graag eens bekijken.zoja kun je hem opsturen of kan er achter komen ook bedankt alvast.
ook ik ben naar zo'n avond geweest en ik moet zeggen ik was aangenaam verrast.
trouwens mocht de heer dit forum bezoeken bedankt voor de aangename avond.
voor iedereen een aanrader flames and lvining in aalter zeer aangename man ook al heb je bij hem niet gekocht is hij steeds bereid je te ontvangen of raad te geven.

Als je het netjes vraagd komen alle blijde stokers met hun eigen verhaal boven drijven .
Hier wat meetgegevens die ik vanavond heb genomen .

Hiermee meet ik alles , gaat tot 1000 graden
[IMG]http://i14.tinypic.com/6wnebk1.jpg[/IMG]

temp. glas-branderdeur
[IMG]http://i2.tinypic.com/8f3sahd.jpg[/IMG]

temp. speksteen stookruimte , let op het rode puntje , dat is de plek die wordt gemeten
[IMG]http://i18.tinypic.com/6txg9aq.jpg[/IMG]

temp. bovenkant tegenstr.kan.
[IMG]http://i7.tinypic.com/73o7ski.jpg[/IMG]

temp. halverwege zijkant
[IMG]http://i14.tinypic.com/8377jty.jpg[/IMG]

temp. waar r. en l. kanaal bijelkaar komen vlak voor de warme bank
[IMG]http://i18.tinypic.com/72znndk.jpg[/IMG]

temp. warm bank
[IMG]http://i16.tinypic.com/8gehvsj.jpg[/IMG]

D'r is iets niet goed gegaan , morgen nog maar eens proberen of ze groter kunnen .

hoeveel kost een kleine speksteenkachel van +/- 1200 tot 1500 kg?

hier is de tweede deze komt in de keuken.
zou moeten een 31m² verwarmen
http://i13.tinypic.com/870636d.jpg
reactie's mogen nu komen van de mensen die mijn verhaal zo'n beetje gevolgd hebben

Wat id de reden van het afraden icm een grote glaspartij?
En om wat voor gls gaat het?

Mooie reclame op dit forum voor de 2 merken

Een speksteenkachel warmt de muren feller op dan een gewone kachel of CV. De muuroppervlakte is belangrijk omdat de muren als warmtebuffer fungeren. Als je weinig muuroppervlakte hebt wordt de buffer kleiner.

Eigenlijk is het niet anders dan bij CV. Als je veel glas hebt zullen bij CV je radiatoren groter moeten zijn dan als je weinig glas hebt. Hetzelfde voor een speksteenkachel: omdat je buffer kleiner wordt en je meer warmteverlies hebt zal je kachel groter moeten zijn dan bij iemand anders die minder glas heeft.

De glasoppervlakte is echter niet de enige factor die belangrijk is.
Veel glas is niet noodzakelijk een probleem. Wij hebben ook veel glas (+/- 16 m² in een ruimte van 37 m², +/- 18 lopende meter daarvan is buitenmuur, ruimte is 2.65 m hoog) maar profiteren door de oriëntatie optimaal van de gratis zonnewarmte.

Omdat er zoveel factoren meespelen (locatie kachel, isolatiewaarde muren, oriëtatie woning,...) denk ik dat het te simpel is om te zeggen dat een speksteenkachel af te raden is als je veel glas hebt. Volgens mij moet de totale situatie bekeken worden.

Onze kachel staat er pas over 2 weken maar volgens de experts was onze glasoppervlakte zeker geen probleem. Ik hoop in ieder geval dat ze geen ongelijk hebben

Hier de foto's die gisteravond niet geheel duidelijk over kwamen . Met de meter erbij stook ik hem tussen de 90 en 100 graden op , dus T.Shirt teperatuur in de kamer .

http://picasaweb.google.nl/guzzicletto/TempMeeting

Hoi allemaal, we zijn er ook over aan het denken om een speksteenkachel aan te schaffen. Het model wordt waarschijnlijk de TTU 2700/4 van Tulikivi. Nu komt mijn vraag, ideaal zou zijn als we de aansluiting van de schouw langs boven laten voorzien. Nu heeft men ons vertelt (bij Geerts in Kasterlee) dat een zijaansluiting aan de onderzijde "beter" zou zijn en goedkoper. Klopt dit? Alvast bedankt voor jullie reakties!

Bart

Dat klopt inderdaad want ik ben samen met mijn buur net voor nieuwjaar een TTU 2700/4 gaan betellen voor de prijsverhoging van 15 januari met een aansluiting achteraan en ze waren er het prijsverschil ( zo 'n 500 € dacht ik ) eerst vergeten af te trekken. Ik wist ook niet dat er verschil in prijs was, maar dat zij het er spontaan hebben afgetrokken nadat de volledige prijs reeds was opgemaakt en de bestelling ondertekend waarna zij alles nog eens goed controleerden om te zien of er nergens een fout in de berekening zat, bewijst de eerlijkheid van de firma Geerts

Je mag er dus zeker van uitgaan als men daar zegt dat iets duurder of goedkoper is dat het klopt

Ulrik

Steven 65,

Het zal nog een paar weken duren eer ik iets kan laten weten want na plaatsing mag je nog niet onmiddellijk volop beginnen stoken. Zodra ik de eerste ervaringen heb post ik ze hier

We hebben de TLU2000/2 gekocht. Dit is een model met bakoven en een gewicht van 2210 kg.
Hier komt nog +/- 500 kg speksteen bij omdat we de rookafvoer (van onderkant kachel recht omhoog tot aan het plafond) in speksteen laten bekleden. Dus in totaal zitten we aan +/- 2700 kg speksteen.

Ik wil nog eens terugkomen op de temperatuurmetingen.
Stan, u haalde die van u bij Conrad.
Heb eens op hun site gekeken maar vind niet direkt een die interessant is. Welk type hebt u ?
Heb verder nog wat rondgekeken en vind volgende types:
- DVM123 komt regelmatig terug, bij Vael Electronics 59 euro
- laser pyrometer TP4 van dryfast (is die van Willem denk ik ?) 59 euro, maar enkel verkrijgbaar in Nederland, als ik me niet vergis.

Iemand ervaring met de 2 laatstgenoemde, of weet iemand een adres in provincie A'pen waar deze of een ander temperatuurmeter verkrijgbaar is? Ik koop liever iets in de winkel dan on-line.
Of zijn er te vinden in een gewone doe-het-zelver ?

Ik heb geen idee tot hoeveel graden wij onze kachel stoken maar ben wel eens benieuwd.

Ook tips voor een vochtmeter zijn welkom.

Thanks.
Rufus

@ Rufus

Ik heb een simpele IR meter van Conrad, ziet eruit als een pen en kost 19,95 dit is het Bestnr.: 122301 - 89

Heel simpel maar wel zeer gemakkelijk want nu weet ik pas hoe warm de wand is.

U zegt in de provincie Antwerpen.
Ik woon in Putte net over de grens bij Antwerpen in NL richting Bergen op Zoom.
Waar woont u precies dan?
Als het in de buurt is kunt u hem wel lenen of eens langskomen ofzo....

Stan,
Ik woon in Ranst. Dat apprecieer ik dat u hem even wil uitlenen. Ik ga eerst trachten er eentje te kopen, het is toch gemakkelijker er zelf een te hebben. Moest ik er geen vinden laat ik iets weten. Alvast bedankt.
Iemand anders een idee waar eentje te kopen, bij voorkeur prov.Antwerpen ?
Rufus

Rufus , dit zijn de meest simpele dingen , zelf heb ik de mijne ook hier vandaan en voldoet goed maar ik denk dat die bij jullie ook wel te koop zijn .
http://kopen.marktplaats.nl/search.php?q=vochtmeter&g=239&postcode=1754GC&distance=&

Wat de thermometer betrefd ; wat wil je gaan meten , alleen de buitenkant , of ook de hogere themparaturen . Die ik heb gaan +/- vanaf 275 gr. tot 1600 gr. maar daar hangt een prijskaartje aan natuurlijk . Het voordeel vindt ik dat je met en 0,5 seconde een meting heb en met de laserstraal je koude of warmte gebied kan opzoeken . Die ik heb gaat tot 1000 gr. en komt bij Conrad vandaan (vertrouwde zaak)maar een goede automaterialen zaak verkoopt ze ook maar gaan meestal niet hoger dan 275 gr. (wordt in garages gebruikt voor oa spruitstukken te meten of alle cilinders meedoen)
Suc6 met je aankoop en wacht niet tot na het stook seizoen .
(geintje)

gr.willem

Haal je postcode uit je link Willem, Of je moet het geen probleem vinden.