Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ? | Page 110 | Ecobouwers.be

U bent hier

Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van andy-11
18/10/2005 - 10:24

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

4401 Reacties

Reacties

afbeelding van snarfsnoom
18/12/2011 - 15:35

Hallo Bramcup

Hebt gij het P10 pelletsysteem al gebruikt en wat zijn uw bevindingen?

Groeten Frans.

afbeelding van bramcup
18/12/2011 - 16:01

Ja hoor, natuurlijk heb ik dat al gebruikt ;-)

werkt prima, zeer intens vuur voor een uur of 2 na aansteken ( met volledige vulling pellets ) . Enige nadeel is dat na deze 2 eerste uren het redelijk lang duurt voor alles volledig is opgegloeid ... hierdoor moet je de schoorsteenklep en luchtinlaat wat te lang laten openstaan naar mijn mening. Een deel van de warmte gaat hierdoor verloren. Rustig stoken is niet echt aan de orde bij het P10 systeem ... kunt U wel voorstellen wat het geeft als 15 kg pellets in de fik staat ;-) het vuur is intenser als doorstoken met hout ... tussentijds bijvullen gaat ook niet, alles moet erin voor je het aansteekt. De stookruimte bij de sonka is wel redelijk breed, bij een smaller stookbed is het vuur misschien iets minder intens. 

Is een mooie aanvulling op het 'stukhout stoken' wat mij betreft. Pellets zijn echter niet gratis, denk dus wel dat de kosten oplopen als je enkel met pellets gaat stoken ( 15 - 20 kg per dag bij koud weer ). Hier ligt veel hout klaar voor de kachel dus ik heb het systeem meer als backup gekocht, en natuurlijk ook een beetje uit nieuwsgierigheid :-)

afbeelding van martin62
19/12/2011 - 18:53

Beste stokers,

Is er iemand op deze forum die mij kan helpen of die weet waar ik een onafhankelijke expert kan vinden voor mijn kachel,en die voor een bewijs kan zorgen op papier als er evt mankementen zijn .

afbeelding van orbea
19/12/2011 - 19:01

Martin van waar ben jij , en waar heb je je kachel gekocht?

afbeelding van nayy
20/12/2011 - 00:04

Martin,

Kan je niet op 1 of andere manier gegevens verzamelen over je kachel die niet warm wil worden ?

Het hout dat erin gaat geeft zijn energie af:

- ofwel ad oven (kan je meten)

- ofwel met de rookgassen (kan je meten)

Het hout dat niet verbrandt:

- ofwel blijft die achter in de asse (kan je zien)

- afwel onverbrande deeltjes die meevliegen met de rookgassen. (dit is moelijker te meten, maar zal normaal geen tientallen % zijn)

Met een IR thermometer kan je bij benadering alle temperaturen meten.

Meet de hoeveelheid hout dat eringaat in kg, indien je hout droog is zal het max 20% vocht bevatten. Energieinhoud van het type hout kan je opzoeken

Meet de temperatuur van de rookgassen, normaal mag die bij massakachels niet te warm worden. (mijn kachel met een rendment van 83 % zou max rookgassen van 212°C moeten hebben, dus bij massakachels zou dit een stuk lager moeten zijn.) Wie weet blaas je gewoon alles door je schouw...

groeten,

Nayy

afbeelding van Ulrik
20/12/2011 - 00:53

martin

even ter info : ik deed reeds temperatuurmetingen tijdens het stoken van 10 kg ( droog ) hout een hele tijd geleden

de resultaten daarvan en de manier waarop kan je met onderstaande link als

" diavoorstelling " bekijken op mijn fotowebsite

https://picasaweb.google.com/113030494562129751043/Temparatuurmetingen02...

Mvg Ulrik 

afbeelding van wilvandekempen
20/12/2011 - 06:05

hoi stokers

hoi martin ik zou een brief schrijven naar tulikivi zelf in finland (ik had een beklag gedaan bij diegenen die me kachel hadden geplaast,op zijn beurt kwam toen tulikivi zelf van finland kijken.

20/12/2011 - 10:26

Hoi stokers

Telkens als ik hout bijvul komt er zwarte rook uit de schouw ongeveer 3min , daarna geen rook meer.

Er staat voor het huis een auto geparkeerd en daar zit roet aanslag op.

enkelwandige inox schouw van 180mm, in de woonkamer afgekast met gyproc, op de zolder gaat de inox buis in een betonnen schouwpot 220mm (3m) ,en dan 1,2m dubbelwandig met een niet trekkende schouwkap.

Het hout dat ik stook bevat 15% vocht. Stook altijd hevig , stookkamer ziet wit na het stoken maar regelmatig zwarte kringen op de vlammen. Neem mijn verluchting uit de woonkamer. Heb het hout ook al heel fijn gekliefd en minder hout per vulling zelfde resultaat.

Iemand die weet hoe dit komt?

groeten Frans

afbeelding van bramcup
20/12/2011 - 10:52

In het begin tijdens de "testfase" heb ik dit ook wel een paar keren gehad .... telkens bij het stoken van palettenhout .... Ik stook nu dus geen paletten meer maar enkel zuiver gezaagd, gekliefd en gedroogd hout.

Wat de rede hiervoor was weet ik niet, maar denk dat het komt door een onvoldoende aanvoer van verbrandingslucht juist na het inwerpen van een nieuwe lading palettenhout. Dit hout ontvlamt zo goed als onmiddelijk met een zeer groot "brandoppervlakte". Het duurt even voordat je schouw(trek) en je aanvoer deze "zuurstofstoot" kan leveren.... 

Is maar een theorietje he ... Ik stook eigenlijk redelijk grote blokken. Heb gemerkt dat het vuur dan minder aangejaagd brand maar wel nog een mooi groot vuur geeft ( en geen rook natuurlijk ). 

afbeelding van martin62
20/12/2011 - 10:53

snarfnoom,

ook ik heb dit probleem.

ik zet bij een vulling alles open onderaan,maar ik moet dan wel alles langer laten opstaan dan 3 min.

daarna zet ik alles weer dicht,als de vlammen gezakt zijn kan ik alles dicht zetten.Maar in principe moet ik dan weer een vulling doen en alles terug open zetten

afbeelding van bramcup
20/12/2011 - 11:38

Bij de nieuwe generatie kachel met wervelkamer zoals de valkia van Frans en sonka van mij moet je de toevoerschuif zoiezo volledig openzetten tijdens het stoken ... je mag deze enkel in het midden zetten op het einde van een stooksessie wanneer je nog enkel gloeiende kool in de kachel hebt liggen. Aslade een klein stukje uittrekken kan wel nog om wat extra zuurstof toe te voeren maar dit is bij mij nooit nodig. Ik steek de kachel wel aan met de toevoerklep volledig naar rechts en niet in het midden ( zoals in handleiding staat beschreven ), dit heeft bij het aansteken een beter resultaat ( properdere ruit ).

afbeelding van dix
03/01/2012 - 16:07
dix

prettige feesten

afbeelding van martin62
20/12/2011 - 10:34

Beste Willy

Heb je daar een adres van?hoe lang heeft het dan geduurd eer die man van finland kwam kijken?

20/12/2011 - 13:31

H,oi stokers

Ik zet de toevoerklep in het midden bij het aanmaken na de aanmaak fase zet ik de toevoer helemaal rechts.

Heb ook al geprobeerd met direkt helemaal rechts te zetten.

De aslade zet ik niet open want dan heb ik snijbrander effekt en rookt het nog heviger.

Ik weet daarom niet of het met de lucht toevoer te maken heeft.

Paletten hout stook ik ook niet want dan rookt het ook heviger.

Ook stookte ik eerst met buiten lucht en heb algestookt met binnen en buiten lucht (heb nu de buiten lucht terug af gesloten) allmaal met het zelfde resultaat.

In het begin had ik ook fijn stof op de meubels liggen, stookte toen met toevoer in het midden ,heb toen ook naar de kachel deur laten kijken , deze trok boven kant niet aan tegen de kader, hebben ze een rondel geplaatst achter het haakje rechts boven , maar als de toevoer te lang in het midden laatstaan terwiijl ze hevig brand heb ik een beetje fijn stof op de kast. Heb mijn schouw ook al laten verhogen ( nu 6,5)maar het resultaat voor of na de verhoging vande schouw is het zelfde. (mijn huis staat volledig vrij geen hoge bomen of hogere gebouwen naast mij.

Ook als de kachel hevig brandt maakt ze goed hoorbaar lawaai.

afbeelding van wilvandekempen
21/12/2011 - 06:33

hoi stokers

heb geen adres maar ga op de site van tulikivi? ik weet het niet meer maar ik denk dat het enkele weken geduurt heeft voor hij kwam,zij doen een ronde als er problemen zijn bv 2 of 3 mensen hebben problemen met een kachel komen ze kijken,bij mij zijn ze zelf tot in de verluchting geweest.

afbeelding van martin62
21/12/2011 - 14:53

Beste stokers

Ik heb vandaag de leveringsbon gevonden van mijn TTU 2700/4

Op de site van Dutry staat er op dat de TTU 2700/4 een gewicht heeft van 2870kg.

Maar op de leveringsbon staat er 2330kg.Zo zou ik 540kg tekort komen aan speksteen.

Is er iemand die zijn leveringsbon nog heeft? en die mij kan zeggen of dit klopt met het gewicht van jullie kachel?

afbeelding van zonnewoud
21/12/2011 - 15:18

Martin,

Jij heb als ik het goed heb gezien, een bovenaansluiting en op de prijslijst staat vermeld:

TTU 2700/4T   (dat is jou type) heeft een gewicht van 2620 KG.

Het adres in Finland is:

Tulikivi Oyj,  Fl-83900  Juuka  Tel. +386 207 636000,   Fax. +386  207636120

Theo

afbeelding van martin62
25/12/2011 - 20:10

Beste zonnewoud,

waar kan ik deze informatie vinden dat mijn kachel 2620kg weegt?

afbeelding van zonnewoud
26/12/2011 - 11:33

Martin,

Deze informatie heb ik van de prijslijst van Tulikivi van 2010.

Ik zal jou per mail een kopie sturen.

Er is volgens mij wel een verklaring voor de gewichts verschillen, bij jullie model zitten 6 isolatie platen die de rookkamer vormen voor de boven aansluiting (zie tekening )

Deze platen hebben de nummers  4x nr. 2058  30x105x360 mm.

en 4x nr.30x300x600 mm Skamolex. 

Zou men hiervoor speksteen hebben gebruikt dan was het gewicht aanzienlijk zwaarder geworden van deze kachel, echter men heeft daarvoor niet gekozen op de fabriek.  Je zou aan Ulrik kunnen vragen of hij bij zijn buur op de tekening kan kijken of men daarwel speksteen heeft gebruik in de bovenzijde van de rookkamer als keer plaat, al heeft zijn buur een uitvoering met het rookkanaal aan de onderzijde.

Op de bijlage (stuklijst) bij jou tekening staan ook per steen de gewichten vermeld, deze zou je kunnen optellen.

Groet en fijne warme Kerstdagen.

Theo.

afbeelding van Ulrik
21/12/2011 - 16:24

martin62

Mijn buur heeft ook de TTU 2700/4 staan maar wel met onderaansluiting 

op de prijslijst van 2009 staat een gewicht van 2880 kg 

echter in onderstaande fototreeks ( foto 14 ) kan je het etiket van de fabrikant zelf zien en dat vermeld 2980 kg maar dat zal waarschijnlijk gewicht van de " verpakte " kachel zijn 

https://picasaweb.google.com/113030494562129751043/TTU2700402?authkey=Gv...

het totale gewicht zal wel kunnen verschillen door boven of onderaansluiting maar 500 kg verschil lijkt mij toch wat veel ...

als de foto die jij gebruikt echt deze van u kachel is dan heb je 3 rijen steen boven de kacheldeur en dat is ook bij mijn buur het geval 

't is dan ook moeilijk te geloven dat er 500 kg verschil zou kunnen op zitten en ik heb het vermoeden dat het gewicht dat op de bestelbon staat eerder niet zal kloppen dan wel het " reële " gewicht van uw kachel 

Ulrik

24/12/2011 - 09:37

Hoi Bramcup

Wilt gij de kachelwanden eens meten in het midden, voor en zijkanten en ook de laag onder de kacheldeur ,2uur na de stoken?

Prettige feestdagen aan al de stokers !

Groeten Frans.

afbeelding van bramcup
25/12/2011 - 14:20

Frans

Just gemeten na een lading pellets deze keer ( 20 l ) . links en rechts : +- 65 °C, voor boven ruit : +- 73 °C, voor onder ruit : +- 32 °C 

groetjes en prettige feesten

25/12/2011 - 16:19

Hoi Bramcup

Bedankt voor de gegevens, maar kunt gij mij ook eens laten weten hoevel graden links en rechts tweede steen vanonder?

Frans

afbeelding van bramcup
25/12/2011 - 20:11

+- 35 °C minder heet dan 2 de steen vanboven 

31/12/2011 - 13:44

Hallo Bramcup en stokers

Ik ben de laatste dagen iets aan het uitproberen geweest inverband met mijn schouwrook problemen.

Ben er achter gekomen dat de kachel teveel lucht nam via de buiten verluchting.( heb 2 buizen van 110mm die,waarvan een buis eigelijk maar voor een vierde open was) . Heb nu de buis met een vierde opening volledig afgesloten en krijg nu enkel lucht door een buis van 110mm (er word voorgeschreven van een buuis van 150mm te gebruiken voor de verluchting ,maar naar mijn mening krijg je dan teveel lucht binnen) . Resultaat, steek de tuli aan zoals het voorgeschreven is en heb toch minder rook,vooral geen zwarte rook meer eerder licht grijs -wit en geen stoomtrein effect, na een minuut en half komt er geen rook meer uit de schouw.Het vuur is ook veel minder intens,geen zwarte kringen meer op de vlammen,bij het aansteken van de tuli worden de haardstenen wel zwart maar branden nadien helemaal terug wit. Kan nu ook paletten en dennenhout stoken zonder zwarte rookvorming.Het verschil in t° tussen de kachelwand L.en R. is na het stoken ook kleiner ongeveer 15°. Ook gebruik ik nu minder hout 16kg in plaats van 20a22kg,heb ook de indruk dat de kachelwanden sneller opwarmen, het kachel raam blijft ook zuiver (ook geen witte plekken) en een blok hout leggen tussen het raam en de vuurhaard is niet meer nodig ,vlammen komen niet tegen de ruit. Ik heb al die tijd onnodige warmte door de schouw gejaagd.(kreeg het wel warm,maar dan door teveel te stoken ) . Heb ook nog 2 tegels in v-vorm voor mijn buiten verluchting gezet, en dit om te beletten dat de wind horizontaal voor de verluchtings buis door waaid anders zou die de lucht terug kunnen buiten trekken. Bram je hebt mij ook eens gezegd dat je redelijk dik hout stookt en ook geen paletten hout kunt stoken. Daarom denk ik dat uwe sonka ook teveel lucht neemt, en ik denk dat er hier op dit forum nog stokers zijn die dit voor hebben. Ik denk bijvoorbeeld Martin en Piet .Jullie moeten het maar eens uit proberen .

Groeten Frans 

en een fijne jaarwisseling aan al de stokers.

afbeelding van bramcup
02/01/2012 - 21:46

Frans,

Ik kan wel palettenhout stoken he .... ik verkies dit niet te doen aangezien de verbranding hierbij minder goed en te hevig is ( misschien door te grote luchtinlaat/schouwtrek ). Paletten nemen te veel plaats in om te stokkeren en zijn daardoor ook moeilijk droog te houden. Ook heb ik gemerkt dat lang niet alle palettenhout onbehandeld is ( dit is niet altijd zichtbaar ) wat ook voor zwarte dampen kan zorgen. Bij het hevig stoken van klein gekliefd hout heb ik ook geen zwarte rook hoor. Ook bij het aansteken van de kachel rookt mijn schouw niet.  Als je naar de netto oppervlakte kijkt van de ( afgeplakte ) luchtinlaat aan de voorzijde van de kachel dan komt dit idd overeen met een buis van 100 a 110 mm . Je mag echter niet vergeten dat deze buis normaalgezien wordt voorzien van een rooster waardoor er een grotere buis moet voorzien worden dan 110. Thuis steekt een pvc buis van 160 tot buiten boven de grond ( zelfde manier als de verluchtings T's voor kruipkelder ) ... hierop ligt een galva afdekrooster met kader ... het netto "doorlaat" oppervlakte van dit rooster komt allicht in de buurt van de oppervlakte van een buis van 110 zonder rooster of van de luchtinlaat van de kachel zelf ( 2.5 x 30 cm ). Persoonlijk zou ik eerder een trekregelaar in je schouw zetten ( zoals Ulrik reeds aanhaalde ) ipv je luchttoevoer te verkleinen. 

Dat ik grotere blokken hout kan stoken zie ik eigenlijk meer als een voordeel dan als een nadeel ...     

afbeelding van Piet1968
27/12/2011 - 23:31

Beste Snarfsnoom,

Ik heb hetzelfde probleem. De kachel is na het stoken kraakhelder. Ik stook met briketten. 

Het lijkt wel of de schoorsteen te teveel trek heeft, zodat er zoveel lucht door de haard gaat

dat deze afkoelt.  De rook uit de schoorsteen is een beetje donker gekleurd en komt er 

met hoge snelheid uit. Het lijkt wel alsof het beter word wanneer je de schuif voor 

luchttoevoer helemaal naar links(afsluit) doet en alleen de toevoer via de deur (bovenaan)

openlaat.

Gr.

Piet

28/12/2011 - 19:36

Hallo Piet

Jij hebt zeker geen model van de nieuwe generatie,ik heb bij mijn valkia geen toevoer via de deur.

Ik kan mijn tuli alleen of helemaal open zetten (midden aanmaak) of lucht verdeling langs de haardblokken(helemaal rechts). Nu hebben ze mij gezegd minderhevig te stoken, dat kun je alleen door dikker hout te stoken of als het dunner is minder hout per vulling.Gisteren palettenhout gestookt en sylvester den maar dan rookt de schouw continu (niet hevig en donker grijs).Ik dacht eerst dat het hout niet droog genoeg was ,maar heb ook al hout briketten gestookt en rookt ook. Denk niet dat de schouw te hard trekt, heb klep al eens een beetje meer diagonaal gezet maar dan word het raam vuil en de stookkamer ziet dan meer grijzig dan wit. Ik zou niet weten waaraan het ligt . De verbranding is wel goed hebben ze mij gezegd,maar toch komt er rook uit de schouw.

groeten Frans

afbeelding van dix
28/12/2011 - 20:27
dix

ik zal maar een oostenrijkse tegelkachel zetten....als ik hier al die reacties lees..... en ik zie hoeveel er geexperimenteerd word, gemeten en gemeten....blijft er dan nog tijd over om ervan te genieten?????

men broer stookt +-15 kg per dag droog hout in zijn tegelkachel. ben er zelf van de week geweest, aangenaam 22 a 23 graden...eeens de kachel een uurtje brand voel je nog een gezelligere temperatuur.

dit is een systeem van inbouwhaard/tegelkachel.... zen ruit blijft kraak proper en eens om de 14 dagen asse verwijderen...brand volledig leeg....en even de ruit cleanen...

heeft ze zelf gezet en nooit problemen gehad...

ik stel me dan de vraag met die dure spekkachels en die proffesionele (???) plaatsers en firmas's..

Preetige feesten....

afbeelding van mark-h
30/12/2011 - 16:57

heeft er iemand ervaring met het stoken van pellets in een NU?

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.