Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ? | Page 11 | Ecobouwers.be

U bent hier

Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van andy-11
18/10/2005 - 10:24

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

4401 Reacties

Reacties

afbeelding van wendy kok
29/10/2007 - 12:44

Willy,
Die CV ketel van 30 kW draait niet continu (dat mag ik toch hopen).
Een speksteenkachel geeft wel continu warmte af.
Je vergelijkend rekensommetje over het vermogen van een speksteenkachel en de CV ketel zegt dus niet zoveel denk ik.

Dirk,
Op de stookavond vertelde men ons dat teveel stoken gebarsten stenen kan geven. De steen krijgt dan de warmte die afgegeven wordt namelijk niet meer verwerkt.

Daarom is het belangrijk dat de kachel zwaar genoeg is.
Het is hier in deze discussie al verschillende keren gezegd: beter een te grote kachel dan een te kleine.

Zoals Rufus zegt is de stookhoeveelheid volgens de experten 1kg hout/ 100kg speksteen.
Als je meer warmte nodig hebt (owv grotere te verwarmen oppervlakte, veel glas of slecht geïsoleerde woning) heb je een grotere kachel nodig.

afbeelding van Dirk Bauwens
29/10/2007 - 15:29

Peter,

Ik denk dat die grafiek in hoofdzaak bedoeld is om algemeen te laten zien hoe, ongeveer, de verschillende kachels zich in de tijd gedragen ten opzichte van de stookbeurten. Nochtans mijn complimenten dat je die grafiek aanhaalt! Dat betekent tenminste dat je de zaken ook intellectueel benadert en dat is alleen maar toe te juichen.

Een kleinere kachel moet, noodzakelijkerwijs, een hogere oppervlaktetemperatuur hebben dan een grotere kachel om dezelfde hoeveelheid warmte te kunnen afgeven. Daar kan men niet omheen. Een lichtere, kleinere kachel heeft alleen daardoor al hogere schoorsteenverliezen dan een zwaardere, grotere kachel. Kleinere kachels hebben bovendien, meestal toch, kortere warmtewisselende kanalen, nog een nadeel. Verder produceert een kleinere, hetere kachel ook warmere woonkamerlucht en een meer intense straling dan de zwaardere, relatief koelere kachel. Ook dat betekent uiteindelijk meer verliezen, dus minder nuttige warmte.

Natuurlijk, ik beschrijf een aantal algemene natuurkundige principes. Of een kachelfabrikant die maximaal toepast in zijn kachels is een andere zaak. Het blijft best mogelijk dat een lichter type van merk A een hoger rendement heeft dan een zwaarder type van merk B. Wanneer we ervan uitgaan dat alle kachels hun brandstof volledig verbranden, dan is alleen de energie die door de schoorsteen verdwijnt, verlies. Alleen door dat verlies te meten, kent men ongeveer het nuttig rendement van een kachel.

Dirk Bauwens

afbeelding van beaver
29/10/2007 - 16:52

Ik stook elke dag mijn tulikivi van 19.00 tot 21.00 u en gooi er dan nog een paar blokken op om vlam te houden. Is wel hout dat ikzelf kap (wilgen knotten). Nooit problemen gehad met de kachel. Volgens mij mag je een speksteenkachel 24u/24 stoken, alleen is dat maf omdat je dan hout aan het verspillen bent.

afbeelding van stievie
29/10/2007 - 17:02

Beste stokertjes,

Kan iemand mij zeggen wanneer ik mag beginnen met instoken?
Onze kachel is geplaatst van begin oktober ( de 8 ste )
door de firma Brouce (Diksmuide)
Volgens hen moet ik een week of 4 wachten ...
Klopt dit of kan ik nu gerust beginnen met instoken ? ( nu ik in verlof ben deze week zou dit wel heel goed passen)
Graag jullie advies/mening...

mvg,

Stievie

afbeelding van chathanky
29/10/2007 - 17:28

Het geeft een ìndicatie zo`n grafiek maar lineair zal die lijn niet lopen.
Je hebt een aanwarm en een afkoelcurve in zo`n grafiek zitten.
De gewichten van de massa komen ook niet overeen. Je komt 16% buffer te kort en bij gelijke omstandigheden komt de 1250 kg deze 16% energie te kort.

Waarom moet een kleine kachel een hogere oppervlaktetemperatuur hebben?
Als je er van uit gaat dat het verwarmend oppervlak kleiner is wel. Is het oppervlak gelijk dan kun je met dezelfde temperatuur stoken.
Nogmaals dimensioneren van de kachel is heel belangrijk.
Deze kunst zou een kachelbouwer toch moeten beheersen om zo tot een goed product te komen.

Het gaat er voor sommigen niet echt makkelijker op worden denk ik.

afbeelding van peter stassen
29/10/2007 - 18:03

Aan Dirk Bauwens

Wat versta je onder de zogenaamde "omgekeerde" stookmethode?
Wanneer al het hout volledig opgebrand is, zet ik alle kleppen dicht (aslade, venster en schoorsteen).

De opbouw van ons huis laat spijtig genoeg niet toe om wat warmte te transporteren naar onze badkamer?

Peter Stassen

afbeelding van Dirk Bauwens
30/10/2007 - 10:13

“Omgekeerd” stoken doet men door de houtstapel van boven naar beneden te laten opbranden. Daartoe vult men de stookkamer zoals gewoonlijk, maar men legt het aanmaakhout bovenop de houtstapel in plaats van eronder. Met deze stookmethode gebeurt het verbranden véél gelijkmatiger.

Na de stookbeurt met de traditionele hoeveelheid hout mag men niet meer dezelfde stookmethode toepassen indien men onmiddellijk daarna nog zou willen verder stoken. Dan mag men alleen bijvullen met mate: zo’n twee of drie houtblokken en bij voorkeur flink dikke stukken. Reden: de stookkamer is dan zo heet dat alles dat men erin legt, spontaan zal vergassen. Te veel hout kan dan zo snel vergassen dat de kachel stikt door te veel brandbare gassen en te weinig zuurstof.

Dirk Bauwens

afbeelding van Dirk Bauwens
30/10/2007 - 10:35

Aan Peter Stassen,

Met alle respect en sorry voor mijn bemoeien, maar het kan toch niet zo moeilijk zijn om voldoende warmte te transporteren naar de badkamer, via een buisje met daarin warm water? Een door en door warme badkamer is iets wat ik ieder mens gun. Dat is toch heel wat anders dan wanneer men kortstondig een electrisch kacheltje moet aansteken?

Dirk Bauwens

afbeelding van Dirk Bauwens
30/10/2007 - 11:24

Aan Stiefke,

Het is mijn mening dat je die kachel mag instoken met regelmatige vuurtjes, echter alleen met kleine hoeveelheden hout tegelijkertijd, zodat de kachel zo langzaam mogelijk opgewarmd wordt. Zo krijgt de kachel alle tijd om langzaam te kunnen uitzetten en krijgt alle nog aanwezige vocht de tijd om langzaam te verdampen. Er ook altijd op letten dat ook de kleine hoeveelheden hout goed branden, dus geen smeulende vuurtjes en niet zuinig zijn met de verbrandingslucht.

Desgewenst zou je de kachel ook kunnen opwarmen door er bijvoorbeeld een aantal dagen en nachten een brandende halogeenlamp (van bijvoorbeeld 1000 Watt) in te leggen. Dat kost natuurlijk electriciteit, maar de warmteafgifte is erg regelmatig en de constante opwarming van de kachel zal hem erg goed doen uitdrogen.

Dirk Bauwens

afbeelding van Dirk Bauwens
30/10/2007 - 11:45

Aan Beaver,

Men verspilt in feite alleen maar hout, wanneer de rookgassen zo heet worden dat onaanvaardbaar veel energie naar buiten wordt gepompt via de schoorsteen. Dat is iets wat met de meeste houtkachels sowieso altijd gebeurt.

Dirk Bauwens.

afbeelding van peter-68
30/10/2007 - 18:43

Dirk,

Het mes snijd aan 2 kanten, Met het uitgespaarde budget(6000 Euro)door een (te)kleine kachel dwing je je zelf bij wijze van spreken om verder te investeren om het rendement te verhogen door bv.: superisolerend glas (vergeet Velux dakramen niet), beter afsluitende buitendeuren en ramen, isolatie bijsteken waar het nog kan, een warmtereflecterende plaat achter de kachel tegen de muur. Of er iets anders mee doen, een zonneboiler of doordoen voor een PV installatie.
Alsook som ik hierboven al 4 dingen op waar je subsidies voor kan genieten, of noem het een lange termijn belegging, het verdiend zen eigen terug.

Waar waren we alweer Tulikvi of Nunnauuni?
hehe :)

Peter,

afbeelding van siegfried
30/10/2007 - 21:45

Rufus,
Wat die kg's /massa betreft hebben wij niks van gehoord bij aankoop van onze Nua.. . Enkel het maximaal gewicht per stookbeurt. Ze geven hiervoor volgende op:
cyclus van 48 uur:
max. 24 kg = 6 x 4kg (brandduur: 2u40)
cyclus van 24 uur:
max. 16 kg = 4 x 4kg (brandduur: 2u00)

Daarnaast vermelden ze de temperatuur van de bakoven: "Wanneer het grootste gedeelte van de toegestane hoveelheid hout is verbrand." Deze ligt dan op 250°C. (Veel te warm om te bakken, maar kom, dat is iets anders.)

Nu moet ik zeggen dat ik die 250°C bijna haal. Stoken we enkel met fijn kurkdroog gekloven zachthout, dan krijg ik hem hoger. Maar dan moet dat ding wel de hele tijd staan razen.
Dit even ter zijde.

Het gewicht van de kachel 2.500 kg. Dus die Tulikivi-regel lijkt wel op te gaan. Het belangrijkste denk ik toch in heel de zaak is hoe je de boel opstookt. Als je met een klein vuurtje stookt, krijg je de kachel niet helemaal heet gestookt en verstook je toch veel hout. De afgegeven warmte moet nog altijd hoger zijn dan de warmte van de kachel, anders neemt deze laatste geen warmte meer op en verdwijnt dit alles via de schouw. Of klopt dit verhaaltje niet?

Wat de maximum temperatuur betreft. Nua.. geeft aan dat de bakoven nooit warmer dan 350°C mag zijn. Nu als dat ding 200°C is, dan blijf je aan de buitenkant wel niet tegen de kachel staan want dat is serieus warm. Dus zo snel denk ik niet dat je dat ding zal oververhitten. Was dit echter vroeger geen probleem bij Tuli met hun vuurhaarden (waren niet uit speksteen?) Overal hoor je dat die krengen tegen onmogelijk hoge temperaturen kunnen. Een kalme verhoging van de temperatuur, zoals in een haard, kan dan toch zo erg niet zijn? We spreken hier niet over een thermische scholtest waarbij in een wip de 1000°C wordt bereikt en nadien een koude ijsdocuhe over de stenen.
Best dus eens testen met wat temperatuurmeters overal op en in geplakt.
Wie boort er een gat in de zijne? ;-)

@ Dirk,

Wat die stookwijze betreft, bovenaan aansteken, vind ik enkel terug bij Tichelaar. De andere reppen hier met geen woord over. De uitleg op de website van Tichelaar vind ik echter nogal verwarrend. Ik begrijp nog steeds niet waarom dit beter zou zijn voor de verbranding.
Enige verklaarbare uitleg hiervoor? Ik vind wel dat die mannen nogal goed hun best doen wat betreft de stookwijze. Veel meer dan de jongens uit Scandinavië.

groetjes,
Siegfried

afbeelding van Ulrik
31/10/2007 - 02:22

Siegfried

Wie boort er een gat in de zijne?

Dat deed ik vorig jaar al en je kan dat zien op

http://picasaweb.google.nl/ulrik.deman/Temparatuurmetingen02?authkey=EMCUZNcbhSI

Het is een Tulikivi TU 2200 / 4H ( 3 ton )

Ook " omgekeerd " stoken paste ik reeds toe en stel daarbij vast dat het niet alleen gemakelijker aansteken is maar het grootste voordeel is dat je bijna geen rookvorming hebt in de kachel en als je dan buiten na het aansteken naar de schouw gaat kijken en je wil nog enige rookvorming zien dan moet je dat wel binnen de eerste minuut doen want nadien is het wel echt zoeken naar rook die uit de schouw komt

Ik heb ondertussen ook een Rivsol zonneboiler aangekocht met 200 l RVS boiler met dubbele warmtewisselaar en collector van 2 x 10 vacuümbuizen en één warmtewisselaar daarvan zal eveneens aangesloten worden op een warmtewisselaar die op de achterzijde van de speksteenkachel zal geplaatst worden om de zonneboiler mee op te warmen als de zon het laat afweten en deze boiler wordt in serie geplaatst met een 150 l bestaande elektrische boiler

Ook daarvan komen er dan foto's maar dat zal nog niet voor de maand november zijn wegens tijdsgebrek voor de plaatsing

Ulrik

afbeelding van raf-5
31/10/2007 - 10:10

aan Stiefke,

't is niet slecht een 4-tal weken te wachten, dan kan je kachel goed uitdrogen, maar op een paar dagen zal het ook niet aankomen.
volg wel best goed de instookprocedure (heb ik hier al eens ergens op dit forum vermeld)
ook aan te raden: start best niet op een dag dat er geen wind is

aan Peter en Siegfried,

ik hoor het allemaal graag zeggen, meerdere keren per dag stoken met een kleinere kachel om hetzelfde rendement te halen. Maar praktisch ? Bij ons volstond ook een TU 2200/4 (1860 kg) maar dan zouden we bij vriesweer 2X/dag moeten stoken. M.a.w. op werkdagen 's morgens een uurtje vroeger opstaan om te stoken, of eigenlijk vroeger (schouwklep nog dchtzetten nadat het vuur uit is).
Nu staan we 's morgens op en is het aangenaam warm in living en keuken.

Rufus

afbeelding van jan kesters
31/10/2007 - 11:29

Ik moet ben het hier met Rufus volledig mee eens. Mijn schoonbroer heeft een Valkia (1400kg) laten plaatsen en ik
een TU 2800/4. Ik hoef mijn kachel een maal per dag te stoken om de 24 uur(op een paar uurtjes ervoor of erna hoef je niet tekijken) dit gebeurd iedere avond. Mijn schoonbroer
moet om het zelfde warmtecomfort te krijgen s'morgens en s'avonds stoken. En het is zoals Rufus zegt de kachel moet niet alleen aangestoken worden, je moet ook nog wachten tot ze uit is om je klep dicht te zetten, terwijl het in bed soms ook wel gezellig warm kan zijn.

groetjes
Jan

afbeelding van Dirk Bauwens
31/10/2007 - 14:42

Siegfried,

De omgekeerde stookwijze alleen bij Tigchelaar?? Zeker niet. De omgekeerde stookwijze werd, ruim 20 jaar geleden, door de bekende Finse kachelbouwer Heikki Hyytiainen “herontdekt” en sindsdien door hem overal en altijd gepromoot als superieure stookwijze.
De kachels van Fetze Tigchelaar worden ondertussen al bijna 10 jaar specifiek gebouwd voor die omgekeerde stookwijze. De uitleg op zijn website vind ik niet verwarrend. De vergelijking van de methode met de manier waarop een kaars brandt, vind ik een erg duidelijke illustratie. Niemand zal er ook maar aan denken om een kaars onderaan aan te steken. Toch steekt bijna iedereen een houtstapel onderaan in brand. Wat de macht van gewoontes en vooroordelen illustreert.

Anderen reppen met geen woord over omgekeerde verbranding? De 12 Ambachten hebben daar verschillende artikelen over geschreven en zij bevelen deze stookwijze al vele jaren aan als de beste. Ook in Amerika wordt via de prachtige Masonry Heater Association deze stookwijze reeds jarenlang gehuldigd: dit wordt vermeldt in het artikel op http://www.woodheat.org/tips/topdown.htm

Dat Tulikivi en Nunnauuni die eenvoudige manier van correct stoken niet zomaar promoten, verbaast me niet. Dat zijn immers bedrijven die alleen maar keihard commerciële principes navolgen. Op stookgebied leren of stelen zij alleen maar van een ander. Die firma’s implementeren alleen maar wanneer er aan te verdienen valt. Wanneer je het “gouden vuur” van Nunnauuni bekijkt of de “wervelkamer” van Tulikivi, dan kun je daarin de commerciële toenadering richting het omgekeerd stoken herkennen. In plaats van een gratis natuurlijke stookwijze te adviseren, gebruiken zij een kunstmatige (en daardoor verkoopbare) methode om de meeste verbrandingslucht boven de houtstapel te krijgen.

Dirk Bauwens

afbeelding van peter-68
31/10/2007 - 18:38

@ Rufus

Bij ons is de vuurmaakster :) altijd thuis, inderdaad als er een bepaalde tijd van de dag niemand aanwezig is is een grote buffer nodig.

Peter,

afbeelding van dirk-28
31/10/2007 - 19:14

Beste,
reactie op mijn schoonbroer Jan:
Als je continu de exacte temperatuur in huis wil hebben, moeten wij 2 keer per dag stoken. Eén uurtje 's morgens en 's avonds twee uur om aan je max.stookproces te komen.
Aangezien mijn vrouw en ik gelijktijdige werkuren hebben, zou het beter zijn dat we tweemaal per dag stoken om de temperatuur stabiel te houden tijdens de vriesperiode.
Logisch is het eigenlijk niet: Waarom moet het 25° zijn als we werken zijn?

Groetjes,
Dirk

afbeelding van dirk-28
31/10/2007 - 19:27

Niet verkeerd bedoeld he Jan!
Je redenatie klopt wel hoor!
Greetz,
Dirk

afbeelding van stoffe-1
01/11/2007 - 12:00

vrienden van mij gaan hun 12 ambachten kachel verbeteren door er een muur van bakstenen tegenaan te bouwen.

zo komen zij ook aan hun massa en zullen ze ook minder moeten stoken.

verder vroeg ik me eigenlijk af of er geen mogelijk bestaat om vuur met een timer te bedienen.
dit zou ook voor mijn 12 ambachten kachel handig zijn.

stoffe

afbeelding van Dirk Bauwens
01/11/2007 - 12:37

Stoffe,

Waarom zou een muurtje tegen een kachel bouwen die kachel verbeteren??
Volgens mij krijgt die kachel daardoor juist een slechter rendement.
Over welk soort kachel van de 12 Ambachten gaat het?

Dirk Bauwens

afbeelding van siegfried
02/11/2007 - 22:42

Ulrik,

Deftig uitgemeten, heb ik gezien. Spijtig dat ik niet in mijn schouw kan, inox met van die korrels er rond. Zou natuurlijk ideaal zijn om continue je schouwtemperatuur te meten, kan je direct zien of de rooktemperatuur te laag of te hoog is.

Rufus,
Een grote is inderdaad handiger dan een kleine. Ik mag er eigenlijk nog een 300kg bij doen. De sokkel waarvan ik eigenlijk dacht dat die niet zou opwarmen, blijkt eveneens goed warm te staan. Dus we hebben er ene van 2.800 kg.
Voordeel is dat ik thuis werk, dus tijd zat om de kachel aan te steken en er nog van te genieten ook. Een keer stoken is huidig voldoende. Ben echt benieuwd naar nog eens een vrieswinter. Vorig jaar was het ook meer een kwakkelwinter. Maar zo -10 zou ik wel eens willen hebben met de speksteen. Het houtverbruik vorig jaar was al 50% gezakt ten opzichte van onze insert vroeger. (Afwerking en isolatie worden ook steeds beter, dus dat zal ook wel wat schelen.)

Dirk,
Ben al enkele dagen aan het proberen met de omgekeerde stookmethode. Inderdaad eenvoudiger, eenmaal alles erin knallen en je bent gerust voor een uurtje. Wat de rook betreft zie ik niet echt een verschil. Wel wat de zachtere verbranding betreft. Hij "vliegt" niet in brand, hij gaat stil aan naar het gekende hevige vlammenspel.
Ik heb tevens de indruk dat hij sneller opwarmt hiermee. Gisteren en vanmorgen twee ladingen gestookt en hij zat direct op 200°C (de oven, voor het stoken zat hij op 120°). Ik probeer morgen nog eens op de "normale" manier. Eens zien of dit werkelijk een verschil maakt. Sneller opwarmen is tevens minder hout nodig.
Weeral iets bij geleerd, se; 't leven kan toch schoon zijn, he?

Enkele dagen geleden sprak je tevens over het feit dat bij een tweede vulling je niet teveel en te snel mag opgooien. Dit had te maken met het "vergassen" van het hout. Graag wat meer info, want hier kan ik niet echt volgen. Kan je zien als dit gebeurt? Meestal wacht ik tot er nog een paar gloeiende kolen over zijn. Dat ding is toch direct terug aan het branden.

Bedankt voor de info en fijne avond verder.

Siegfried

afbeelding van Ulrik
03/11/2007 - 02:22

Je moet bovenstaande link kopieren en plakken in google het lukt anders niet

Ulrik

afbeelding van Dirk Bauwens
03/11/2007 - 11:25

Siegfried,

Hout “vergast” altijd in een kachel. Echter, in een hete stookruimte gebeurt dit veel gemakkelijk dan in een koude stookruimte. Er mag dan minder hout dan normaal bijgevuld worden, anders verstikt de kachel in een overvloed van houtgassen. Dan kan er nauwelijks nog verse lucht bij de brandbare gasvormige stoffen, waardoor die niet meer kunnen branden. Ze verlaten dan de kachel als zéér zichtbare rook. Waar het op aankomt, is dat men moet zoeken naar de optimale hoeveelheid hout die men per tijdseenheid vergast. Dat gas moet dan gemengd worden met voldoende verbrandingslucht. Wanneer uit de schoorsteen geen zichtbare rook komt, is dit het teken dat men goed bezig is. Bij koud weer mag wel een transparant wit condenspluimpje te zien zijn.

Dirk Bauwens

afbeelding van Dirk Bauwens
03/11/2007 - 12:30

Siegfried,

Je schreef:”Het houtverbruik vorig jaar was al 50% gezakt ten opzichte van onze insert vroeger. (Afwerking en isolatie worden ook steeds beter, dus dat zal ook wel wat schelen.)”

Een goede tegenstroomkachel haalt inderdaad (en makkelijk) 2 maal meer nuttige warmte uit hout dan een gemiddelde houtkachel. Je moet er echter ook rekening mee houden dat je kachel nu ook de hele nacht blijft doorverwarmen! Iets wat je insert zeker niet deed!

Een anekdote over dit betreft iemand die me wat cynisch opmerkte dat hij nog evenveel hout verbruikte met zijn finoven als met zijn gewone houtkachel. Terwijl ik tenslotte had beweerd dat een finoven minimum tweemaal meer warmte haalt uit hout. Daarop vroeg ik hem hoe warm het in zijn woonkamer was, ’s ochtends, wanneer ze opstonden. Hij zei: 23 graden. Ik vroeg daarop of hij zich nog kon/wou herinneren hoe koud het ’s ochtends was met zijn gewone houtkachel. Ah ja, kwam het antwoord: toen was alles volledig afgekoeld...

Dirk Bauwens

afbeelding van patrick g
04/11/2007 - 22:35

Het principe (1kg hout per 100 kg speksteen) door Geerts en anderen verkondigt als zaligmakend heeft twee redenen.
Indien je veel meer gaat stoken, worden de stenen zo warm (ook de bank) dat je er niet meer tegen kan leunen of op zitten.
En een tweede belangrijker punt is dat hun spekstenen brandhaarden toch niet die extreme hoge temperaturen aankunnen en dat de stenen na verloop van tijd gaan barsten (des te sneller je bijvult, des te hoger is je verbrandingstemperatuur, de kachel en ook de brandhaard is immers nog niet afgekoeld)
Dit heeft dus niets met verzadiging te maken.

afbeelding van Anonieme gebruiker
05/11/2007 - 07:18
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

wie heeft er op deze forum een speksteenkachel en komt het vaak voor dat er stenen barsten, ik heb van deze zomer een speksteenkachel

afbeelding van raf-5
05/11/2007 - 10:52

Patrick,
De (spek)stenen gaan niet barsten enkel en alleen door de hitte, wel mogelijk is dat ze beschadigd kunnen worden door hitte in combinatie met een houblok die er ingegooid wordt.
Rufus

afbeelding van wendy kok
05/11/2007 - 12:38

Hoe warm worden de stenen (de buitenkant) van de kachel als je de aanbevolen hoeveelheid hout stookt?

Heeft er iemand gemeten waarden van het verschil in temperatuur van de binnenmuren als je met radiatoren verwarmt en als je met een speksteenkachel verwarmt?
Volgens onze info zou de temperatuur van de binnenmuur hoger zijn als je met een speksteenkachel verwarmt.

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.