speksteenkachel 2

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste,

Mijn woning is 25 jaar oud, dubbelglas (groot glasopp) met living 85m2 in Zweedse chaletstijl (afstand vloer - dak living 5 meter; dus open) en biedt weinig mogelijkheden voor bijkomende isolatie.

We verwarmen nu met hoogrendementsgasketel, maar voor gezelligheid (en bijverwarming) overwegen we een (speksteen)kachel te installeren. Daarnaast wensen we ook de gasrekening te reduceren. Is dit aan te raden? Enig idee van prijs? Wat zijn mogelijke nadelen?
Zijn er alternatieven (misschien met concessie te doen aan rendement) die goedkoper zijn? WAt zijn jullie ervaringen?

Met dank

Jan

Reacties

Willem,

Als je met een speksteenkachel (of andere tegelkachel) verwarmt fungeren de muren als warmtebuffer (ze slaan warmte op).
Om het comfortabel warm te krijgen moet de warmtebuffer in je woning groot genoeg zijn.

Als de binnenzijde geïsoleerd is kan er minder warmte opgeslagen worden en wordt je warmtebuffer kleiner.
In een ruimte met veel glas is het om dezelfde reden vaak niet aangewezen om een speksteenkachel te plaatsen.
(Iedere eerlijke verkoper zal je afraden om een volledig glazen veranda met speksteen te verwarmen.)

In mijn geval wordt het vele glas gecompenseerd door een gunstige oriëntatie en een grotere kachel maar dat is niet in elk woning mogelijk.
Aan de binnenzijde geïsoleerde buitenmuren zijn waarschijnlijk ook niet ook altijd een probleem. Er spelen immers heel veel factoren mee.
Zeker verschillende opinies vragen dus en niet alle verkooppraatjes zomaar geloven.

Rufus,

Ik heb onlangs op het werk nog een discussie gehad over die binnenmuren in silicaatsteen.
Onze conclusie was dat deze steen geen voordelen heeft ten opzichte van gewone baksteen, tenzij je de ruimte aan de andere kant van je silicaatsteen ook wil meeverwarmen is het volgens ons zelfs een nadeel.
Silicaatsteen accumuleert de warmte goed en geeft die weer langzaam af maar tegelijk is het ook slecht isolerend. Baksteen accumuleert iets minder goed maar isoleert beter. Als het de bedoeling is de warmte in 1 ruimte te houden heb je dus beter baksteen.

Pluto, en nu ook Wendy;
Ik had ongeveer dit antwoordt verwacht, en inderdaad je geeft een extreem voorbeeld, maar dat maakt niet uit. Maar ik ben inderdaad bezig met na-isolatie in de spouw (nog in een pril stadium), komende week komt er iemand kijken of het toepasselijk is voor m'n woning, en zo niet dacht ik aan binnenmuur isolatie. Maarrrrr, wat is mij verteld bij de aankoop van mijn sp.st.kachel; de natuurlijke eigenschappen van speksteen, wat bij jullie natuurlijk ook bekend is, en één daarvan is dat speksteen reageerd op de omgevingstemperatuur. Is de omgevingstemperatuur +/- 21-22-23 graden, zal de kachel geen tot weinig warmte afgeven zodat hij veel langer z'n warmte vast houd, is daar en tegen de omgevingstemperatuur onder de +/- 21-22 graden zal hij z'n warmte weer af gaan geven. Dit lijkt op wat jij ook zegt, maar de omringende warme lucht zie ik ook als een buffer waar op de kachel zegt van ; nu even niks afgeven. Het gaat bij mij om 3 kamer muren met een totale lengte van 18 meter incl. +/- 14m2 glas HR++ en een binnenmuur van 9 meter lang. Waarschijnlijk zal ik de kachel niet meer naar de 90á100 graden hoeven te stoken om evengoed een goede temperatuur te krijgen. De binnenmuur en het plafond zal natuurlijk ook z'n warmte opnemen, en er staat ook altijd een gangdeur open. Je zal misschien wel een beetje gelijk hebben, maar zo extreem zal het bij mij niet worden, maar mocht een binnenmuur isolatie door gaan, zal ik wel even bij mijn dealer langs gaan met deze vraagstelling.

gr. willem

wij gaan ook een finoven zetten 1300kg , 2 X stoken.
we gaan ook langs de binnenkant (muren)isoleren met pavatex plaat (zou wel warmte bufferen)+ wandverwarming met 4 cm leem (zou de warmte ook bufferen)
dan bufferen onze muren toch gedeeltelijk + ons plafond (welfsels) + de chappe van onze vloer? (wel parket op)

Pluto

Uw voorstelling van de geisoleerde schil met of zonder warmteopslagvermogen vind ik keigoed voorgesteld want zo is het ook

Wendy

Dat de Silicaatsteen niet beter is kwa isolatiewaarde ten opzichte van gewone baksteen kan best zijn maar ik heb nog nooit de isolatiewaarde vergeleken, toch een kleine opmerking bij deze, want het gewicht per m³ van de Silicaatsteen is een heel stuk hoger en waarschijnlijk is hij daardoor beter in opslagvermogen van de warmte en wat ook megenomen is het is een zeer milieuvriendelijke kalkzandsteen die zéér weinig energie vraagt in productie en ook de minste radioactiviteit heeft van alle bakstenen

Rufus

Wat ik bij uw situatie nog steeds niet kan begrijpen is dat jij met een 3 tonner voor 70 m² niet dezelfde resultaten kan halen als ik en dat dan nog in een nieuw gebouwde woning

Volgens sommigen op dit forum is mijn woning niet echt super geisoleerd ( zoals ikzelf zei ) en volgens Wendy is mijn Silicaatsteen ook al niet goed isolerend waarbij ik mij dan de vraag stel hoe komt het dan dat ik bij vriestemperaturen van min 10 °C toch moeiteloos de 25 °C haal en op de bovenverdieping ook nog eens 18 °C met één stookbeurt om de 24 uur in mijn slecht geisoleerde woning dat moet men mij eens uitleggen tewijl jij met moeite 22 °C kan halen of helemaal niet bij dezelfde temp, nogthans heb ik geen toverkachel of toverhout

Ik heb inderdaad in de vloer betonnen welfsels zitten ( kruipkelder ) maar daarop zit 6 cm piepschuim dus het opslagvermogen van deze welfsels valt volledig weg

het plafond is ook met betonnen welfsels waarop gewoon behangen is ook daarop en onder de chape zit 6 cm piepschuim dus deze doen wel mee als accumulator en de binnenmuren van de spouwmuur zijn 14 cm dik ( zoals gebruikelijk )

Waar ik wel ten stelligste van overtuigd ben is dat je beter met glaswol ( halfstijve platen - gebakkaliseerde minerale wol zo stond het in de beschrijving ) in de spouwmuur zit dan met echte harde platen ( polyurethaan ) als men deze niet zéér zorgvuldig en vooral PROPER geplaatst heeft, is de isolatiewaarde van de hele muur omzeep want één plak mortel die niet verwijderd is geweest is voldoende waardoor je als gevolg hiervan op elke laag dan een koudebrug ( trapsgewijs oplopende driehoekkige spleet )krijgt op al de bovenliggende lagen en in vergelijking met minerale wol ( glaswol ) kan deze wel een niet verwijderde mortelplak gemakkelijk overbruggen waardoor de isolatiewaarde perfect intact blijft, en vele metsers die ik reeds aan 't werk heb gezien nemen het hiermee niet zo nauw ( nu krijg ik natuurlijk alle metsers op mijn dak ) ik denk dat daar de grote oorzaak in vele gevallen moet zitten want ik kan mij geen enkele andere reden indenken waarom het verschil bij Rufus en mij zo groot is

Bij de huidige temperaturen kan ik reeds gemakkelijk om de 48 uur stoken als ik dat zou willen, maar ik stook iets minder door om toch om de 24 uur mijn kacheltje eens te kunnen doen branden ...

Ulrik

Ulrik,

"met moeite 22°" zo dramatisch is het ook weer niet. Enkel bij vriesweer tot -10° moet de cv bijspringen. Het probleem is vooral de aanpalende keuken (opening 2m), in living is er geen probleem.
Ik benadruk enkel maar dat ecomama met 1 stookbeurt 135m2 niet op temperatuur kan houden. En bijkomend probleem is dat zij de speksteenkachel als hoofdverwarming wil en dus op niets kan terugvallen.

Wat die isolatie van de spouwmuren betreft, dat kan niet de oorzaak zijn. Wij hebben de ruwbouw zelf opgetrokken, dus zelf geïsoleerd en daar heel nauwlettend op toegekeken dat alle platen goed in mekaar sluiten, en dan op de meeste plaatsen afgetaped.

De oorzaken zijn denk ik eerder te zoeken in (te) goede schouwtrek en misschien onvoldoende warmtebuffer. Ook moeten de gordijnen nog geplaatst worden wat ook een verschil zou maken. Vermoedelijk is ook de afstand keuken-kachel wat groot. De verkopers spreken over een stralingswarmte van 8 tot 10m, maar doe daar maar 2 meter af. Ook dat zou voor ecomama een vereiste zijn dat haar kachel centraal staat voor een oppervlakte van 135m2, wat nog niet eens ter sprake is gekomen.

Stookgroeten.
Rufus

Je moogt ook niet vergeten te stoken hé want hout is niet hetzelfde als mazout zulle !
Ik heb ook al paletten gestookt, maar tarara zeg, dat is meer lucht dan iets anders. Ge hebt dan wel snel een grooooote stapel brandhout, maar die stapel is ook verdomd snel weg. Ik prefereer bronsgroen eikenhout indien mogelijk.
Ook niet vergeten : in de koude week in december en onlangs in februari moet je dubbel zoveel stoken als in de voorbije week. Ik weet het perfekt want ik schrijf het allemaal op.

PS deze morgen kruiwagen 206 van dit stookseizoen in de ketel gekeild.

vr gr
Pluto

Ik heb alle voorgaande berichten aandachtig gelezen en bedank iedereen voor de informatieve bijdrage!

Wij staan op het punt een Tulikivi kachel Silo/C met TM001 aan te schaffen. Totaal gewicht bijna 1800 en een verwarmvermogen van 30-80 m2. Onze woonkamer (incl. half-open keuken) is 60 m2. Lijkt ons dus prima.
Wie heeft er ervaring met dit type van Tulikivi ? Het is een nieuw model met wervelkamer.

Alvast bedankt!

Corine

@ rufus

Je zegt :

De oorzaken zijn denk ik eerder te zoeken in (te) goede schouwtrek

Misschien zou het geen slecht idee zijn om ook een " trekregelklep " te plaatsen zoals dat bij mij het geval is toen ik nog met de Flam inbouw cassette stookte ( te zien op )

http://picasaweb.google.nl/ulrik.deman/Trekregelklep?authkey=I4aLMxayhjY

Door deze klep wordt de trek ook bij vriesweer beter geregeld want door de temperatuurstijging in de schouw wordt er daar dan automatisch koude lucht in de schouw aangezogen waardoor de temperatuur gaat zakken en je een constante temperatuur krijgt en de kachel beter regelbaar blijft

Ulrik

Ulrik,

Geerts heeft ons aangeraden de (te) goede schouwtrek op te vangen door de schouwklep een beetje dichter te zetten. Dat doen we als 't hard waait maar er is echter weinig of geen verschil merkbaar. De schouwtrek is vermoedelijk niet de enige reden. Moest ik er zeker van zijn dat dat de enige reden is zou ik het overwegen. Tegen volgende winter komen er gordijnen, dat zou volgens Dutry wel een opmerkelijk verschil zijn.

Gisteren heb ik als test eens 15kg hardcompaktblokken gestookt en dat brandt heviger dan gewoon hout en het resultaat is ook beter dan 15kg gewoon hout. Ook minder as. Maar de prijs daarentegen... ons gewoon hout is gratis (buiten het werk maar dat is een hobby).

Stookgroeten.
Rufus

Advies gevraagd.

Hallo speksteenvrienden,

Ik heb sinds 3 weken een Leila 1 met een bovenaansluiting, met sokkel goed voor een 1900 kg.
Ik stook afvalhout van een vloeren bedrijf, het betreft hier afval van eiken vloerendelen.

Deze zijn zo'n 10x10x2cm, krukdroog maar ik kan hiermee mijn huiskamer van zo'n 38 vierkante m maar amper warm stoken.
Heb ik het verkeerde hout, stook ik niet goed?
In mijn vorige huis had ik een tulikivi 1000/6 en daar kon ik een kamer van 45 m mee warm stoken.

Hoop op jullie advies

groetjes ger

Ger,

Mijn advies : neem eerst de vraagstaart "Tulikivi of NunnaUuni?" door. Daat vindt u veel info en moet er niet steeds in herhaling gevallen te worden.

Wat mij ook steeds opvalt is dat hier heel wat vragen gesteld worden die eigenlijk beter gericht worden aan de verdeler. Zij hebben de kachel verkocht en zijn er toch voor betaald ?

Stookgroeten.
Rufus

Beste Rufus,

Ik heb hem van een dealer gekocht en die is daar net mee begonnen, heeft er nog minder verstand van dan mij, dus vandaar.

mvg
Ger

Ger,

Aan het hout kan het in principe niet liggen, maar alleen eik (zwaar) hout is normaal niet de ideale voeding voor een speksteenkachel. Best stook je licht hout waarmee je een goed brandend vuur kunt stoken. Is dat mogelijk met die eikenhouten planken? Indien niet meng je deze best met wat lichter hout bvb palettenhout.
Voor eventuele andere oorzaken (isolatie ed) waarom je het niet warm krijgt, best eerst de volledige vraagstaart doornemen.

Rufus

Hoi Rufus,

Die afval plankjes zijn krukdroog, en natuurlijk onbehandeld.
Heb gisteren bij de buurman dennehout gehaald om te zien of dat iets uit maakt, dus niet.
Voordat ze deze kachel kwamen plaatsen had ik zelfs het idee als ie maar te te groot is 1900kg voor zo'n 38m, maar het verbaasd mij dat er niet meer inzit, moet wel zeggen dat ik de binnenkachel niet helemaal wit/grijs stook, bovenin is ie nog wel wat zwart.

Zou ik niet fel genoeg stoken, maar dat eiken hout brand als een brandweer en veel minder as dan met dennehout.

bvd voor je reactie.

mvg
ger

Wij hebben vrijdag bericht ontvangen van Ballet in Kermt dat ze de dinsdag na Pasen de kachel komen plaatsen.Wij hebben gekozen voor Phata C, die zou onze living van 39m² en onze keuken van 16m² moeten verwarmen. We kijken er naar uit om de vlammetjes te zien branden.

Grtz
Patrick

Ger,
Hoeveel kg stook je, en hoe lang ?
Wordt je kachel aan de buitenkant tot bovenaan heet ?

In principe mag het geen probleem zijn om 38m2 warm te stoken.

hoi hoi,

Afleidend uit de commentaren lijkt de ruimte dus toch wat groot om alleen met speksteen te verwarmen. misschien toch een systeem voorzien dus waar we op terug kunnen vallen indien nodig. En een warmteverliesberekening laten maken.

en de kachel zou DE centrale plaats van de woning innemen. Dus Rufus hopelijk houden we het dan bij 1. lol

Tja, op het binnenhalen van de kruiwagens hout; dat weet je op voorhand wanneer je voor een kachel kiest.

laat de commentaren maar komen
bedankt!

Ecomama,

Een alternatief zal je sowieso altijd moeten voorzien.
Als je in de winter bijvoorbeeld langer weg wil gaan moet je je woning immers vorstvrij kunnen houden.

Hiervoor zou je electrische weerstanden in de kachel kunnen inbouwen maar aangezien er twijfel is of een kachel in jouw situatie wel de volledige ruimte zal kunnen verwarmen is een volledig apart systeem waarschijnlijk een betere oplossing.
Als het heel koud is kan je dan beide systemen tegelijk gebruiken.

Alternatieve mogelijkheid is alle aansluitingen en leidingen voor een alternatief systeem voorzien.
(Voorbeeld alle leidingen voor CV leggen maar ketel en radiatoren nog niet plaatsen.)
Als je dan merkt dat de kachel niet voldoet kan je heel makkelijk het alternatieve systeem afwerken. Voldoet je kachel wel dan zijn deze voorzieningen nog niet voor niets.
Ook als je ouder wordt kan dit immers handig zijn. Niet iedereen blijft immers gezond genoeg om een kachel te stoken.

Denk er over om een speksteenkachel te plaatsen.
DE oppervlakte is een kleine 90m². Overal dubbele beglazing, alle plafonds zijn geisoleerd. Bij het nieuwe gedeelte zijn de buitenmuren geisoleerd. De oude niet, maar zijn met spouw en 32cm dik.
Welke kachel is volgens jullie het beste?

Welke kachel is volgens jullie het beste?

't Zal niet verstandig zijn om op de stoel van de verkoper te gaan zitten. Ga je eerst oriënteren wat er zoal te koop is, en lees eerst wat wij zoal te vertellen hebben gehad, ook op het andere topic met z'n ruim 1100 vragen en antwoorden, dan stap je al voorbereid een zaak binnen met al wat vragen die je anders niet te binnen zou schieten.

Ben naar een dealer geweest, die komt binnenkort kijken.
Heb al jullie mails op dit forum gelezen, is interresant.
Soms wel verwarrend, bv. in 2004 kan X zijn huis niet verwarmen met een bepaalde speksteenkachel van een bepaald gewicht, in 2007 gaat dat dan wel???????????

Wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Heeft er iemand ervaringen met de firma Duty uit Knesslare?
Tevreden?
We zouden er ook de elektische weerstanden bijnemen om de woning warm te houden daar wij dikwijls afwezig zijn voor enkele dagen.Kan je daarmee de woning goed verwarmen?

rechtzetting:Firma Dutry

Benny
Je merkt terecht op dat :

Soms wel verwarrend, bv. in 2004 kan X zijn huis niet verwarmen met een bepaalde speksteenkachel van een bepaald gewicht, in 2007 gaat dat dan wel???????????

Dat ligt in de meeste gevallen aan de (verkeerde) manier van stoken

in 't begin zijn de meeste mensen daar een beetje bang van ook omdat zij gewend zijn van met een gewone houtkachel te stoken waardoor zij de neiging hebben het hout zo traag mogelijk op te stoken zodat de kachel zo lang mogelijk kan branden met een bepaalde hoeveelheid hout want eens het hout opgebrandt is is het ook gedaan met warmte geven van een (gewone) houtkachel

Om van deze gewoonte te " ontwennen " vraagt wat tijd en de stookmethode in een massieve speksteenkachel is totaal anders want hierin moet je doorstoken zodat je hogere temperaturen haalt waardoor ook de rookgassen volledig gaan verbranden en je zéér hoge temperaturen in de kachel krijgt waarvan de warmte opgeslagen wordt in de speksteenmassa die bij een gewone houtkachel door de schouw verdwijnt indien deze niet tijdig de warmteproductie kan uitstralen

Doordat zij dat in den beginne meestal niet doen wordt de kachel ook niet zo warm met als gevolg dat de warmteafgifte niet voldoende is maar indien zij overstappen op sneller branden dan krijgen zij met dezelfde hoeveelheid hout een veel beter resultaat en kan het dus best zijn dat zij nadien de woning wel kunnen verwarmen

Je moet ook eens de rubriek Speksteenkachels ... Tulikivi of NunnaUuni lezen op het bbl forum

Ulrik

Maakt dat "langzame" stoken dan uit?

Of je 5kg hout nu in een uur weg stookt of in 3 uur, aan het afgegeven vermogen zal weinig verschil in zitten.

Chathanky

Klopt niet wat jij zegt, want er is een redelijk groot verschil heb ik ondervonden en ik niet alleen

Als je goed doorstookt haal je veel hogere temp waardoor de naverbranding van de rookgassen veel beter verloopt waardoor het rendement stijgt, en bij het stoken met dezelfde hoeveelheid briketten b.v. 10 kg kan dat wel 10 graden verschil geven op de eindtemperatuur van de kachel heb ik gemeten en dat voel je goed

Ulrik

Dat zou mogelijk zijn maar ik denk als je dit voelt dat je de nijging hebt om een kilo meer te stoken om dit te compenseren.

Die 10 graden eindtemperatuur zou ook anders verdeelt kunnen zitten over de massa.

Je zegt :

Die 10 graden eindtemperatuur zou ook anders verdeelt kunnen zitten over de massa.

Daar heb ik sterke twijfels over want ik meet steeds op dezelfde plaats de temp aan de buitenmantel en de temp gaat zich na verloop van tijd steeds stabbikiseren over het geheel van de kachel en dat kan je niet tegenhouden

Ulrik

Dat is mischien ook het nadeel dat je op 1 punt meet.
Je hebt al een verschil tussen de binnenmantel en de buitenzijde van de steen. En die waren zo`n 300 graden na het stoken voor de binnenmantel en zo`n 100 graden aan de buitenzijde. (reken dit niet af op een paar graden ik gebruik ze indicatief)

Met minder fel stoken kan die verhouding mischien wel anders verhouden. bv. 250 graden binnenmantel en 80 of 90 raden voor de buitenzijde.

Anders om kan ook maar dan zijn de temperaturen verder in de stookkanalen minder warm doordat een kleine vlam sneller afkoelt. (denk aan een waakvlam om de massa mee te verwarmen)
Enkel wat dat kleine vlammetje raakt zal de temperatuur stijgen terwijl je nooit de gehele massa warm krijgt.

Wat ik toch nog steeds zéér eigenaardig vind en al meermaals heb vastgesteld is dat, als je van in 't begin flink doorstookt dat de temperatuur van de buitenmantel van de kachel zelfs nog verder naar beneden gaat, en pas na een dik half uur begint te stijgen, raar maar waar

Ulrik

Hallo,
Wij zijn bezig met een halfopen nieuwbouwwoning en ik zou zéér graag een speksteenkachel in onze woonruimte hebben.
De living en keuken lopen nl. in elkaar over en is eigenlijk 1 grote woonruimte. Ook de trap naar de slaapkamers en badkamer komt in de leefruimte alsook de gang.
Op batibouw heb ik bij mensen van Goemaere gestaan,
heeft iemand hier ervaring mee qua advies/prijs/kwaliteit/plaatsing/dienst na verkoop?

Karina

Wat ik toch nog steeds zéér eigenaardig vind en al meermaals heb vastgesteld is dat, als je van in 't begin flink doorstookt dat de temperatuur van de buitenmantel van de kachel zelfs nog verder naar beneden gaat, en pas na een dik half uur begint te stijgen, raar maar waar

Ulrik

Uitgaande dat je telkens op het ZELFDE punt meet ....vreemd
en op welk punt meet je.

Willem je zegt :

Uitgaande dat je telkens op het ZELFDE punt meet ....vreemd
en op welk punt meet je.

Wat is daar zo vreemd aan ?

De kachel staat met de achterkant 6 cm van de muur en ik heb daar een stuk mousse tussen gestoken die de temperatuurvoeler tegen de kachel drukt en dat is op de hoogte van zo'n 10 cm onder de terugstroomplaat die in de kachel steekt

Ik heb 2 1/2 laag stenen boven de bovenkant van de glasdeur en de voeler steekt dus ongeveer halverwege deze hoogte

Ulrik

karina,wij hebben een speksteenkachel van goemaere en ik denk niet dat zij zo professioneel bezig zijn dan bv geerts voor tulikivi,ze hebben hun voor en nadelen,als ik u mag aanraden erop te staan dat er zeker iemand komt kijken voor je maar enige beslissing neemt. Ze zijn ook geneigt om te lichte kachels te verkopen ,maar qua prijs zitten ze zeker goed.Ook een van de plaatsers moet bij mij niet meer binnen komen(vloer kapot!)gelukkig had ik vloer over en hebben wij dit zelf hersteld.

Ulrik,

Anders gezegd: Het is 'vreemd' (eigenaardig) dat je op één meetpunt .......... .

hallo speksteenkachel liefhebbers.

Volgens mij is de speksteenkachel tot een status symbool verheven. Hoe duurder hoe beter

Als ik lees voor hoeveel geld je moet isoleren dan werkt volgens mij elke kachel met weinig hout. Ik zelf heb een gewone houtkachel met thermostaat welke de lucht inlaat regelt. Deze kachel kan ik vol met hout laden ongeveer 10 kilo en dan brand deze zonder problemen ook 7 uur zonder dat ons huis geisoleerd is het toch 20 graden. We hebben pas dit huis gekocht en gaan nog wel isoleren. En voor die 12000 tot 15000 euro die een speksteenkachel normaal mag kosten kan ik dan veel kachelhout kopen van 35 euro per kuub(€12000:35=342kuub) Als dit geld nog geleend is kan je alleen al van de rente die je moet betalen je hout voor een gewone kachel kopen €12000x5%=€600 rente per jaar gedeeld door €35 is 17 kuub hout.
Rijk worden is geen kunst het is alleen de vraag wie.

Ylse,

Ik vind persoonlijk dat de bekende speksteenkachels meer kosten dan ze waard zijn. Maar, het zijn toch redelijk goede kachels. Dat kan van de gemiddelde gewone houtkachel zeker niet gezegd worden.

Vooral de houtkachels waarbij men het vuur met de luchtinlaat gaat regelen, zijn perfecte voorbeelden van hoe het NIET moet. Een houtvuur smoren door de verbrandingslucht te knijpen, is net hetzelfde als smeken om een schoorsteenbrand! Om dan nog niet te spreken over een uiterst slecht verbrandingsrendement en onnodige(!) overlast voor de omgeving.

Dirk Bauwens

Dirk,

Ik ben het helemaal met je eens.
Wij hebben een klein speksteenkacheltje (Altech Eclipse), door verkeerd stoken van mijn kant hebben we een schoorsteenbrand gehad met gelukkig minimale gevolgen.
De luchtinlaat werd door ons te veel gesmoord, mijn advies luchtinlaat zoveel mogelijk open laten staan, als de kachel eenmaal goed brand kan de bypass klep wel gesloten worden maar niet de luchttoevoerklep.
Als alle vuur uit de kachel verdwenen is kan eventueel de luchtoevoerklep ook gesloten worden zodat de kachel langer warm blijft.
Voordeel is dat de verbrandingskamer op deze manier ook mooi schoon brandt.
Nu stook ik de kachel 2 uur op en laat hem 6 uur afkoelen, daarna weer 2 uur opstoken enz.
En natuurlijk op z'n tijd de schoorsteen laten vegen.

Dirk en Bart
volgens mij komt schoorsteenbrand niet door de luchttoevoer te smoren maar door te nat hout stoken zoals u weet brand niet het hout maar het houtgas, houtgas komt door warmte vrij. Dus bij minder lucht is minder warmte en dus minder houtgas.Wat schoorsteenbrand veroorzaakt is te nat hout stoken. Het vocht in het hout gaat als stoom de schoorsteen in en condenseert in de pijp en in dit vocht zetten roetdeeltjes zich af.
Ik snap het principe van een speksteenkachel en dat is anders dan van een gewone kachel alleen ik snap de prijs niet.

Dirk en Bart
volgens mij komt schoorsteenbrand niet door de luchttoevoer te smoren maar door te nat hout stoken zoals u weet brand niet het hout maar het houtgas, houtgas komt door warmte vrij. Dus bij minder lucht is minder warmte en dus minder houtgas.Wat schoorsteenbrand veroorzaakt is te nat hout stoken. Het vocht in het hout gaat als stoom de schoorsteen in en condenseert in de pijp en in dit vocht zetten roetdeeltjes zich af.
Ik snap het principe van een speksteenkachel en dat is anders dan van een gewone kachel alleen ik snap de prijs niet.

Ylse
Het kan best waar zijn wat je zegt, na de schoorsteenbrand heb ik de pijp laten demonteren en bleek dat deze prachtig schoon was van binnen dus moet het wel houtgas geweest zijn.
De pijp was een maand geleden ook net geveegt.
Echter ten tijde van onze schoorsteenbrand stookte ik met kurkdroog hout, de brand ontstond na een kwartier van het aansteken van de kachel, de echte verbranding was nog niet op gang gekomen.
Sinsdien bij het aansteken van de kachel laat ik het deurtje iets open, als er eenmaal flink wat vuur in in de kachel zit die ik het duurtje dicht.
Zolang er vuur zit in de kachel laat ik de luchttoevoer klep helemaal open.
Als ik zou gaan smoren krijg ik een vieze aanslag op het kachelraam, dat is nu vele malen minder.

Ylse,

Zoals Bart getuigt, kan men ook met superdroog hout heel snel een creosootlaag in de schoorsteen krijgen. Hout dat verhit wordt, valt uiteen in veel verschillende componenten. Sommige daarvan zijn teerachtige producten. Wanneer een vuur onvoldoende zuurstof toegevoerd krijgt, dan is er gegarandeerd zeer onvolledige verbranding. Onverbrande teerachtige stoffen zullen zich vooral in de schoorsteen afzetten. Zo’n creosootlaag wacht dan alleen maar op een fikse stookbeurt om te kunnen smelten en in brand te vliegen…

Dirk Bauwens

De voornaamste oorzaken van een schoorsteenbrand zijn:

1. roetophoping in het kanaal
2. creosootvorming (teervorming)
3. verbranden van te nat hout
4. stoken van het verkeerde hout (harsrijk hout zoals dennen- en grenenhout) in combinatie met (1) of (2)
5. verkeerde stooktechniek
6. te weinig beluchting
7. verhouding kachel en kanaal komt niet overeen
8. beschadigd rookkanaal
9. bouwtechnisch slecht rookkanaal

(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoorsteenbrand)

de voornaamste reden volgens mijn schoonbroer,pas gekuiste schoorstenen
hij heeft jaren bij de brandweer geweest in braschaat en telkens vertelde hij schouwbrand moest blussen
vroeg men al aan de eigennaars wanneer is uw schouw gekuist,het antwoord was dan meestal, jamaar kheb ze juist late kuisen
hij zegde dat schouwkuisers veel te weinig aandacht geven om een schouw goet te kuisen,en daardoor veel te veel losgekomen matriaal in de schouw blijft zitten
mijn overbuur had ook een finoven geplaatst en binnen de week schouwbrand,en ze is over veertien pas gekuist zegde hij
waarop ik hen attent maakte wat mijn schoonzoon altijd vertelde
ik weet dan ook dat de klusjes man van mijn schoonzoon ook schouwbrand had en gezegt had dat de schouw gekuist was

Mijn schoorsteen was ten tijde van de brand ook net een maand daarvoor gereinigd.

Ylse,

Je zei:
'Ik snap het principe van een speksteenkachel en dat is anders dan van een gewone kachel alleen ik snap de prijs niet.'

Vergelijk eens
een volkeramische vloer met een natuursteen vloer
of een Lada met een Mercedes
of kleding 'made in China' met kleding 'made in Belgium'
Snap je dat prijsverschil?

Een speksteenkachel (of alternatief) als statussymbool? Ik denk het niet. Volgens mij is dit gewoon een verantwoorde investering, die kachel staat immers voor je leven, in de privé van je huis.
De auto voor de deur die vaak een veelvoud kost gooi je na max. 10 jaar op de schroothoop.
Een groot huis wordt door velen opgemerkt en bewonderd en kost je handenvol geld aan verwarming, onderhoud en afwerkingsmateriaal.
Als je de prijs van een sierhaard + sierschouw optelt en dat vergelijkt met de prijs van een speksteenkachel valt die speksteenkachelprijs nog wel mee. (Zeker als je ziet wat je ervoor in de plaats krijgt.)

Er zijn ook goedkopere alternatieven voor massieve speksteen.(Is hier al regelmatig over gepost en volgens wat ik hier op het forum gelezen heb zijn die niet minderwaardig.)
En het is zeker niet zo dat de meeste speksteenkachels in grote huizen of bij rijke mensen staan.

Hallo,

Wij zijn van plan om een speksteenkachel te laten plaatsen.
Heeft er iemand ervaring met de firma "Bouwcenter Dils" uit Hulshout ?
Hartelijk dank voor jullie reacties !

Groetjes,
Hermine

Ylse schrijft
"...kachelhout kopen van 35 euro per kuub..."

Waar kun je brandhout vinden aan die prijs?
Ik heb de afgelopen weken eens zitten informeren, en het goedkoopste wat ik vind is toch al rap het dubbel.

Welke prijzen hebben jullie onlangs nog betaald?

@ michel:

Overkill, idem voor de andere vraagstaart(en) waar je dezelfde boodschap naliet. Teveel aan het opdringen...sorry.