rendement balansventilatie bij -10°C | Ecobouwers.be

U bent hier

rendement balansventilatie bij -10°C

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

09/05/2012 - 10:58

Hallo Allen,

Wat is het rendement van een klassieke balansventilatie bij -10°C als de constructeur 95% rendement claimt?
Toch geen 95% in de praktijk bij -10°C? Op welk getal mag ik hopen?
Gewoon huisje bvb 600m³, 4 personen, 1 badkamer K40.

10 Reacties

Reacties

09/05/2012 - 14:51

 

 

Zolang de ontdooiing niet werkt zal het rendement op droge temperatuur wel plusminus 95 % bedragen.

 

Het hangt van het systeem af hoe de ontdooiing werkt. 

 

Als men een lus in de tuin legt waar de lucht voorverwarmd wordt is er geen gevaar voor bevriezing, en zal het rendement dus steeds 95% bedragen.

 

Andere systemen werken met een elektrische weerstand. Het thermisch rendement van de wtw blijft 95 %, maar er is natuurlijk een elektrische verliespost die in een continentaal klimaat belangrijk kan zijn. Hoeveel??? Misschien vindt men opmetingen in de litteratuur.

 

De eenvoudigste systemen werken met een onevenwicht in de ventilatie: er wordt meer warme lucht uitgeblazen dan er koude lucht wordt aangezogen. Er zit natuurlijk verlies op, naargelang de instelling van het apparaat en naargelang de wintertemperaturen. Het condensatiewater moet worden afgevoerd ofwel worden opgevangen. In ons zeeklimaat zijn deze hoeveelheden meestal niet zeer groot. In Duitsland is dit systeem verboden, maar naar onze ervaring werkt het hier wel bevredigend.

09/05/2012 - 22:26

Hangt inderdaad af van je ventilatietoestel.

Tenzij je een model hebt met warmtewiel werkt balansventilatie zonder AWW/BWW niet goed bij extreem koude temperaturen. Om risico op vorst in de warmtewisselaar te vermijden gebruiken sommige toestellen een elektrische weerstand, of gaan ze meer lucht afvoeren dan toevoeren om de warmtewisselaar vorstvrij te houden. Als de tweede optie niet meer voldoende is gaat bij sommige modellen de bypass open zodat de lucht niet meer over de warmtewisselaar stroomt, en er dus bij temperaturen onder nul geen warmterecuperatie meer is.

09/05/2012 - 22:10

Ik ben geen expert in die zaken,.....

 

Vandaag vertelde mij iemand dat zijn huis van 475m³/h ventilatie +-3kw verlies heeft via zijn balansventilatie en 7,5kw via de buitenschil.

Dit bij -10°C

Ik weet niet welk merk, maar zonder elektrische weerstand lijkt dit toch in verhouding vrij veel.

Zijn redenering was dat bij -10 het rendement verminderde.

Maar beide personen hierboven hebben me al geholpen.

 

Ofwel door onbalans tegen bevriezing ofwel elektrische weerstand.

Dit bij optimaal onderhouden ventilatie en kanalen. Daar ga ik gemakshalve van uit.

 

 

10/05/2012 - 09:46

 

 

Hoe heeft deze pesoon kunnen opmeten dat hij voor 3 kW verlies had op zijn balansventilatie?  Niet zo lang geleden heeft iemand hier op dit forum zijn opgemeten temperaturen meegedeeld. Effectief was bij -10° de ingeblazen lucht veel kouder dan bij een rendement van 95 %, maar er schoot toch nog rendement over. Dit was dus kennelijk een installatie met onbalans, want bij een elektrische weerstand blijft het therrmisch rendement van de wtw onaangetast. Of heeft deze persoon kunnen opmeten hoeveel stroom zijn elektrische bijverwarming verbruikte? 

 

In elk geval hebben wij gedurende de laatste vier jaren, waarvan toch twee winters met zeer koude dagen, nooit met koude ingeblazen lucht te maken gehad. En de hoeveelheid condensatiewater bedroeg voor mijn installatie een tiental liters. Voor de installatie van mijn zoon op het verdiep was er zelfs geen condensatiewater! Dus daar heeft de onbalans niet fel moeten werken. Men vergeet te dikwjls dat bij het systeem D om zo te zeggen nooit in maximale stand geventileerd wordt.

 

Ik heb ergens gelezen dat er installaties zijn waar de ontdooiing snel in werking treedt. Dat is waarschijnlijk ook niet nodig.

10/05/2012 - 16:32

Vervang die elektrische weerstand door een bodemwarmtewisselaar en je hebt een veel kleinere verliespost (enkel de pomp van je BWW), maar je wint ook snel 8-10° bij dergelijke temperaturen, waardoor je dus in vergelijking een beter rendement haalt.

De inkomende lucht is dan geen -10°, maar misschien -2° of zelfs 0° (hangt beetje af van debiet lucht, lengte bww, grootte batterij...).

10/05/2012 - 16:43

 

 

Dat is ook zo. Maar buiten de kostprijs moet men ermee rekening houden dat zulke installatie zeer veel aandacht vraagt om hygiënisch te blijven.

11/05/2012 - 01:46

Een à 2 maal per jaar de filter vervangen. Kun je zelfs eventueel de filter van de inlaat van uw ventilatietoestel weglaten.

Zie niet in wat het probleem met hygiëne is.

Of heb jij het over een AWW (aardwarmtewisselaar) waarbij je lucht via de grond naar binnen zuigt? Daar is er inderdaad een risico.

11/05/2012 - 10:11

 

 

Robin,

 

Welke andere bodemwarmtewisselaars voor een wtw bestaan er nog buiten de AWW?. Meestal dienen die andere toch om een warmtepomp water-water te bevoorraden. Ofwel moet ge nog een bijkomende warmtewisselaar juist voor de wtw op de inlaatlucht zetten, maar dan wordt  het toch ingewikkeld en volgens mij onnodig duur.

11/05/2012 - 11:55

Ik denk dat je het niet goed begrijpt Pierre.

Je hebt AWW en BWW.

AWW (aardwarmtewisselaar) is gewoon een buis onder de grond waarmee je je lucht aanzuigt, zodat deze voorverwarmd. Nadeel is zoals je al vermeldde dat er een vergroot risico is op hygiënische problemen. Zeker bij verzakkingen...

BWW (bodemwarmtewisselaar) is een PE-leiding (socarex) die in de gornd ligt, waardoor een zoutoplossing (of minder ecologische glycol) loopt en waarmee een waterbatterij wordt op temperatuur gehouden. De inkomende lucht gaat eerst via die waterbatterij, voordat je naar je balansventilatie gaat.

Enige wat hier bijkomt is dus een pompje die de zoutoplossing rondpompt en uiteraard die extra waterbatterij.

Een voorbeeldje: GEOSOLE

11/05/2012 - 16:49

 

 

Zo heb ik het wel verstaan, dat men een bijkomende warmtewisselaar nodig heeft om de ingaande lucht op te warmen. Bij verschillende systemen (Paul onder andere?) heeft men nog een afzonderlijke box nodig om voor de ingang van de wtw een pollenfilter te kunnen plaatsen. Wordt alles dan toch niet iets te ingewikkeld? Voor mij is een rendement van 90 % van een gewone installatie met ingebouwde pollenfilter volkomen toereikend. En die ontdooiing door onbalans valt in ons geval wel goed mee.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.