probleem verwarming

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste allen,

Ik heb een vraag waarop ik het antwoord niet kan terugvinden op het forum.

De ramen worden binnenkort vervangen en ook het dak van onze gekochte woning zal weldra geisoleerd worden. Nu zijn we dus al aan het uitzien voor een nieuwe ketel en boiler.

Een probleem waarmee we op dit ogenblik geconfronteerd worden en dat we in de toekomst willen vermijden is het volgende :

Zodra de kamerthermostaat in de living de gewenste temperatuur bereikt heeft, is het niet meer mogelijk om de badkamer te verwarmen.
Deze wordt in het begin mee verwarmd, maar verliest haar warmte. Dit zal verbeteren met de nieuwe ramen, maar toch. In de toekomst zullen er wel thermostatische kranen zijn, maar dat maakt niet uit omdat ook zij geen warmte meer zullen krijgen omdat de kamerthermostaat zegt dat de gewenste temperatuur bereikt is.

Bij verschillende merken en handelaars een oplossing gevraagd en ieder heeft een andere oplossing.

Wij zijn echter geïnteresseerd in volgend voorstel :
Op elke radiator wordt een thermostatische kraan geplaatst, de kamerthermostaat wordt enkel gebruikt als klok en voor de minimumtemperatuur. De comforttemperatuur wordt hoger gezet dan nodig, bijvoorbeeld 26°. Om te vermijden dat de temperatuur toch zo hoog oploopt wordt de temperatuur geregeld door de thermostatische kranen. Die zullen zich sluiten indien het voldoende warm is. De CV werkt dan met een frequentiegestuurde pomp. Het toerental van de pomp past zich aan de vraag. Wanneer alle thermostatische kranen gesloten zijn zal de pomp stilvallen. Dus wanneer de thermostatische kraan in de badkamer open staat zal het daar warmer worden ook al is het in de leefruimte voldoende warm.

Is dit een afdoende en goede oplossing ?

Reacties

Zijn er misschien radiatoren "in serie" geplaatst?

Benny

Blijkbaar teistert die kippenboer nog altijd het forum. Luister in elk geval niet teveel naar wat ie verteld.
De tussenkomst van Chathanky is grotendeels correct, een cv-installatie zou hydraulisch ingeregeld moeten worden.
Dat kan op twee manieren, ofwel met voetventielen, ofwel met thermostaatkranen met regelbare Kv-waarde. Maar voetventielen is wel het meest voorkomend.
Door het bijplaatsen van radiatoren wordt het hydraulisch evenwicht gewijzigd, met meer radiatoren heb je een groter debiet nodig, of een hogere watert°. Als bepaalde radiatoren niet warm worden betekent dat, dat de andere radiatoren met al het water 'gaan lopen'. Het hydraulisch inregelen houdt in dat je er voor zorgt dat elke radiator de hoeveelheid water krijgt die hij nodig heeft. Mogelijk heb je ook op bestaande leidingen afgetakt zodat je er nu het gewenste debiet niet doorkrijgt, de diameter van de buis is bepalend.

Groetjes
Hans

Benny, sorry.

Wat bedroevend is de volgende reactie van HdL, nog steeds opererend onder de commerciële inslag van eigen naam en mailadres, en anderen dan steeds verwijten reclame te maken. Over teisteren gesproken! Schijnt op basis van zijn beleving een aardige partner in Chathankey te hebben gevonden.

Welaan, ik heb niks commerciels met dit metier van doen, en wellicht wordt hun inslag je uiteindelijk helder.

Als je het maar begrijpt dat het niet de mijne is… .

Beste Hans (dL),

Welkom terug aan het front!

Geen idee waarom je weg was, maar ik hoop oprecht dat het niet om ernstige zaken des levens ging.

Ik begrijp dat je zonder moeite de handschoen weer wilt oppakken!

Bij lezen was er kennelijk alweer niet van gekomen, of je moet die twee en een halve regel van Chathankey bedoelen… En inlezen was al een moeilijk verhaal. Maar daar hebben jullie elkaar onwaarschijnlijk snel in gevonden. Misschien komt er nog wel een derde bij, maar die ziet zijn eigen beperkingen nog helemaal niet.

Dus daar gaan we weer! Nog even voor mijn vrije nachtdienst.

Blijkbaar teistert die kippenboer nog altijd het forum.

Nou, nou, nou!

Zware woorden, maar dan mag er ook gesteld worden dat deze commerciële betrokkene ook nog steeds niet ingeburgerd is qua begrijpend lezen!

“Luister in elk geval niet teveel naar wat ie verteld.”

Naar de debitant van deze stelling kun je dezelfde stelling opmaken; en met meer onderbouwing, ondanks grote praktische expertise vastgeroest in eigen overtuigingen, en toch wel onkunde het verwoorden van natuurkundig inzicht.

Vandaar wellicht het krampachtig aanhaken op de volgende persoon die over voldoende actuele databases en rekenkundig vermogen beschikt:

”De tussenkomst van Chathanky is grotendeels correct, een cv-installatie zou hydraulisch ingeregeld moeten worden.”

En dan gaat het over twee en een halve regel… .

”Dat kan op twee manieren, ofwel met voetventielen, ofwel met thermostaatkranen met regelbare Kv-waarde. Maar voetventielen is wel het meest voorkomend.
Door het bijplaatsen van radiatoren wordt het hydraulisch evenwicht gewijzigd, met meer radiatoren heb je een groter debiet nodig, of een hogere watert°. Als bepaalde radiatoren niet warm worden betekent dat, dat de andere radiatoren met al het water 'gaan lopen'. Het hydraulisch inregelen houdt in dat je er voor zorgt dat elke radiator de hoeveelheid water krijgt die hij nodig heeft. Mogelijk heb je ook op bestaande leidingen afgetakt zodat je er nu het gewenste debiet niet doorkrijgt, de diameter van de buis is bepalend.”

Hier is door betrokkenen binnen deze site op andere draden al meer over gepubliceerd, en het voorgaande citaat is eigenlijk ook alleen maar te stellen naar de antwoorden op mijn vraagstelling.

En dat verzand dan in een algemenisering waar initiële vraagsteller niets aan heeft.

Zal naar reële invulling dus afhangen wat aan antwoord er uit mijn vervolgvraagsteling komt.

Maar voorlopig ga ik genieten van een nacht niet werken!

Groet, Cp

@ Benny:

Zou je niet met wat meer details kunnen komen over bv. wat voor leiding systeem je hebt en hoe de uitbreiding is uitgevoert, Dit maakt het waarschijnlijk een stuk eenvoudiger.

Je weet wel zeker dat alles goed ontlucht is en dat je geen leidingen omhoog hebt laten konmen om verder op weer er mee naar beneden te gaan?

Met deze beperkte info blijft het gissen.

Beste,
Ik zat enkele jaren met hetzelfde probleem.Ik heb dit volledig kunnen oplossen met het plaatsen van een zone-regelsysteen van honeywell.Dit lijkt een hele boterham maar dat is het niet.Je koopt een nieuwe kamerthermostaat en de daarbijhorende speciale radiatorthermostaten(3 in totaal,dewelke twee zones bestrijken)Eentje plaats je in de badkamer en kan je via de kamerthermostaat volledig onafhankelijk instellen vermits deze thermostaat je huis kan opdelen in twee zones.Zo heb je een volledig aparte regeling voor je badkamer en de rest van je huis.Ik heb dit systeem al enkele jaren in huis en het werkt PERFECT.
Voor meer info ga je best naar de site van Honeywell en je zoekt naar Chronotherm-zone.Je probleem zal volledig van de baan zijn zonder breek-en kapwerk

Johan

Aan CP en de andere geinteresseerden, hierbij enige verduidelijkingen.

Gasketel verplaatst van bovenverdieping naar gelijkvloers maar de bestaande verdeling naar al de radiatoren is behouden. Er is een stuk Alupex van 20 mm geplaatst vanaf de niewe lokatie naar de bestaande verdeler op de bovenverdieping(Lengte 5m). Dus voor de radiatoren beneden gaat het water eerst naar boven en dan terug naar beneden. Het langste traject is denk ik ongeveer 20m enkel.
Op het gelijkvloers zijn vier bestaande radiatoren vervangen door 4 sierradiatoren gebruik makende van het bestaande leidingnetwerk(tot 20m lang) (De thermostaatkranern zijn Danfoss designventielen inox).
Een van de vier bestaande is op m'n bureau geplaatst, een in een andere ruimte maar nog niet in dienst en 2 anderen op m'n grote zolderkamer waar vroeger reeds een radiator hing.
Ten behoeve van deze uitbreiding zijn er op de bovenverdieping verdeelblokken bijgeplaatst( 1 voor aanvoer en 1 voor afvoer en zijn er eveneens nieuwe leidingen naar de radiatoren geplaatst)en verbonden met de gasketel dmv van 4 m Alupex 20mm. Dus achter de CV ketel staat een T stuk. 1 om naar de bestaande verdeler te gaan en een om naar de nieuwe te gaan.

Nu het probleem. Al de radiatoren op het gelijkvloers worden op stand 3 warm en regelen de kamertemperatuur op 21.5°. Zowel de sierradiatoren als de bestaande keukenradiator als deze in de badkamer werken op stand 3.

Zowel oude als nieuwe thermostaatkraan staan ingesteld op stand 3 en geven een constande kamert° van 21.5°C.

Echter deze op het verdiep blijven op stand 3 koud. Zowel deze aangesloten op de bestaande als de nieuwe verdeler blijven koud op stand 3. De temperatuur is ongeveer 15°C op het verdiep. Zet ik deze op stand 4 dan worden deze een beetje warm(regelen zij de t° op een 16 a 17°C.) Zet ik de kranen volledig open (stand 5) dan geven deze direkt vol vermogen en wordt het veel te warm.

Dus waarom werken dezelfde thermostaatkranen op het gelijkvloers reeds op stand 3 en deze op het verdiep pas vanaf stand 4. OP het gelijkvloers is het bij aanvang van verwarming ongeveer 18 a 19°

Mvg

Benny

Zoals al eerder aangegeven is uw installatie uit ballans en dient weer goed ingeregelt te worden. Aleen de reden van verplaatsen brengt dit gevolg met zich mee.

En of dit nou middels voetventielen of kranen zijn met een voorinstelling doet er niet veel toe. degene die inregelt zal dit ter plaatsen snel genoeg zien.

Beste Benny,

”Gasketel verplaatst van bovenverdieping naar gelijkvloers maar de bestaande verdeling naar al de radiatoren is behouden. Er is een stuk Alupex van 20 mm geplaatst vanaf de niewe lokatie naar de bestaande verdeler op de bovenverdieping(Lengte 5m). Dus voor de radiatoren beneden gaat het water eerst naar boven en dan terug naar beneden. Het langste traject is denk ik ongeveer 20m enkel.
Op het gelijkvloers zijn vier bestaande radiatoren vervangen door 4 sierradiatoren gebruik makende van het bestaande leidingnetwerk(tot 20m lang) (De thermostaatkranern zijn Danfoss designventielen inox).”

Die verplaatsing van de ketel is al met al geen enkele reden dat je installatie opnieuw ingeregeld moet worden! De verplaatsing van de ketel en de daardoor langere aanvoer en retourleidingen naar je ketel doen niet af van het onderlinge hydraulisch evenwicht tussen je radiatoren. Hooguit dat de weerstand naar de pomp wat meer wordt, maar die zou evenwichtig verdeeld blijven over alle radiatoren (Tichelmann- principe, ook al lastig te doorgronden voor de hedendaagse professionelen).

”Ten behoeve van deze uitbreiding zijn er op de bovenverdieping verdeelblokken bijgeplaatst( 1 voor aanvoer en 1 voor afvoer en zijn er eveneens nieuwe leidingen naar de radiatoren geplaatst)en verbonden met de gasketel dmv van 4 m Alupex 20mm.”

Er gaat dus tweemaal twee een leidingstreng naar de zelfde verdieping? (twee keer aanvoer, twee keer retour)

“Dus achter de CV ketel staat een T stuk. 1 om naar de bestaande verdeler te gaan en een om naar de nieuwe te gaan.”

Ik denk dat hier meer de ‘kortsluiting’ zit dan op het waterzijdig inregelen van de individuele radiatoren.

”Nu het probleem. Al de radiatoren op het gelijkvloers worden op stand 3 warm en regelen de kamertemperatuur op 21.5°. Zowel de sierradiatoren als de bestaande keukenradiator als deze in de badkamer werken op stand 3.
Zowel oude als nieuwe thermostaatkraan staan ingesteld op stand 3 en geven een constande kamert° van 21.5°C.”

De badkamer en keuken zijn dus ook begane grond? En werken ook als voorheen ?

”Echter deze op het verdiep blijven op stand 3 koud. Zowel deze aangesloten op de bestaande als de nieuwe verdeler blijven koud op stand 3. De temperatuur is ongeveer 15°C op het verdiep. Zet ik deze op stand 4 dan worden deze een beetje warm(regelen zij de t° op een 16 a 17°C.) Zet ik de kranen volledig open (stand 5) dan geven deze direkt vol vermogen en wordt het veel te warm.”

Hoor je daarbij veel geruis of geklots in het systeem (bij stand 5)?

”Dus waarom werken dezelfde thermostaatkranen op het gelijkvloers reeds op stand 3 en deze op het verdiep pas vanaf stand 4. OP het gelijkvloers is het bij aanvang van verwarming ongeveer 18 a 19°”

Ik denk wat door, en wil je vragen het volgende te proberen:

Zet al je radiatoren die het wel goed doen (dus die op de begane grond, naar ik begrijp), voor aanvang van verwarming helemaal dicht. En alle andere die zo gek reageren ook, behalve eentje en open op stand 5. Als je ketel in bedrijf blijft, en die ene radiator dan rap heet wordt, draai je een volgende van het rijtje op het bovenste verdiep open. Daarna sluit je de eerste weer en wacht tot de tweede goed heet is. Zo schuif je door tot je ze allemaal gehad hebt.

Let vooral goed op of je iets aan geborrel hoort, en dat je ketel blijft branden.

En probeer ook nog even uit te vinden of er dom toevallig een kortsluitklep of by- pass in de installatie is opgenomen.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Groet, Cp

Beste Benny, en vooral allen,

Gezien je nog steeds te lezen antwoord van 24-11-2006 07:21 op mijn vraagstelling, en de daar opvolgende reactie van mijn hand, is mijn oorspronkelijke wedervraag op een voor mij niet heldere manier thans niet op de site te herlezen.

Kennelijk door de moderatiedictatuur van Gansemans en ondertussen zijn bende; zal ik mijn bijdrage voor het goede begrip van de gemiddelde lezer nog eens weer herplaatsen.

Het zal duidelijk zijn dat mijn primaire reactie alles van doen had met de initiële vraag… .

Mocht het zo zijn dat ik iets over het hoofd zag, dan verneem ik dat graag per persoonlijke post op mijn hotmail kippenvet.

Derhalve hier het binnen de context ‘verdwenen’ bericht. Ze schijnen echt zo dom te zijn. En niet te beseffen dat waar het hier weggepoetst wordt, het ook nog wel in enkele brievenbusjes is blijven hangen.

Waarbij nog opgemerkt kan worden dat de reacties van een wederopgestane professioneel kennelijk heel erg samen hangt met een dergelijk moderatie ‘gedrag’.

Waarbij je je vervolgens weer kan afvragen wie het bij de BBLV nou werkelijk wat in de melk te brokkelen hebben.

En hoe of dat nu maatschappelijk verantwoord is…. .

Afijn, leest en huivert:

“met thermostatische kranen op al de radiatoren.”

[Ook de nieuw geplaatste?"Jawel"]

Ok, welk merk, type?

[ “zijn sinds dit jaar een 4-tal(correctie) radiatoren bijgeplaatst.”]

Van waar noem je het ‘correctie’ radiatoren?

”[ Waarom?"]4 Sierradiatoren bijgeplaatst en het was zonde om de bestaande weg te doen, deze laatsten hebben een andere locatie gekregen 2 op plaatsen waar vroeger geen hing en 2 bijgeplaatst op een reuze zolderkamer”

Sierradiatoren bijgeplaatst? Naar ik van u begrijp zijn de bestaande verdwenen, dat is anders echt dan bijplaatsen. Sierradiatoren hebben in zijn algemeenheid een beperktere capaciteit dan conventionele. Kunt u ons iets zeggen over de bijbehorende capaciteiten van beiden? Dat zou de zaak al zeer verduidelijken.

Als u er 2 plaatst op een plek waar er vroeger geen hingen en twee bijgeplaatst op een mega zolder mag ik dat dan duiden dat dat dan een uitbreiding is met 4 radiatoren? Of hing er al wat op die zolder?

[“Alle voetventielen staan volledig open.”

Hoort ook zo, vooralsnog niet ter zake doende.

“Tov van vorig jaar moet ik nu m'n thermostatische kranen een stand hoger zetten(van 3 op 4) eer er water doorkomt.”

Das hartstikke fantastisch, maar wordt het dan ook te koud?]

“ De kamert° op m'n bureau is ongeveer 16°. Voorheen had ik hier geen radiator.”

Dit is dus een van de twee, waar er voorheen geen een hing? Maar er komt wel water door?

“In m'n living en keuken en badkamer bv stelde ik steeds stand 3 in voor uiteindelijk een t° van 21° te bereiken. In analogie heb ik nu terug stand 3 ingesteld om terug een 21° te bereiken maar er komt geen water door.”

Als dit een nieuwe situatie is in je bureau kan je niet spreken van teruginstellen. Werkelijk geen enkele vorm van warmte op de leiding of de bovenkant van de radiator?

“Stand 4 laat wel water door en geeft een t° verhoging in m'n bureau .”

Ok, welke verhoging?

“Identiek in m'n slaapkamer, verleden jaar stelde ik deze in op stand 2.8 , nu op stand 3.5 komt er nog geen water door, wel op stand 4. T° slaapkamer ongeveer 15° zonder verwarming.”

Ok, Begrijp dat hier niets veranderd is? Of toch sierradiator?

[ ”Iemand een idee waar dit aan kan liggen?”

Wellicht omdat er geen noodzaak is dat er water doorkomt!]

Dat tracht ik nu eens helder te doorvlooien. Ben benieuwd naar je nadere aanvullingen.

En in dier voege, zie mijn volgende reactie op een andere bijdrage, i.q, die van HdL.

Groet, Cp

Benny, sorry.

Wat bedroevend is de volgende reactie van Hdl, nog steeds opererend onder de commerciële inslag van eigen naam en mailadres, en anderen dan steeds verwijten reclame te maken. Over teisteren gesproken! Schijnt op basis van zijn beleving een aardige partner in Chathankey te hebben gevonden.

Welaan, ik heb niks commerciels met dit metier van doen, en wellicht wordt hun inslag je uiteindelijk helder.

Als je het maar begrijpt dat het niet de mijne is… .

Knip... .

Het probleem wat u schetst is nogal duidelijk, in het begin van het onstaan of uitvinding van CV eenheid, stond de ketel beneden, de verwarmingselementen stonden aan elkaar gekoppeld als een systeem, de eerste radiator stond met zijn uitvoer gekoppeld aan de invoer naar de tweede radiator enzo verder.
Tegenwoordige cv systeem staan radiatoren veelal en veelvuldig in serie gekoppeld.
(Water zal altijd de makkelijkste weg kiezen of nemen).
Wat is nu eigenlijk het verschil en wat gebeurd er.
Een simpel voorbeeld:
Een klein campingpompje, op de pomp plaats ik een gardena aansluiting, ik plaats dit in een bad buiten en sluit deze aan, de opvoerhoogte zal ongeveer 2 meter bedragen, sluit ik echter op dit pompje een tuinslang aan dan zal de opvoerhoogte echter maar ongeveer 1,5 meter bedragen.
Zou ik een verdeelunit maken en 3 extra tuinslangen van 2,5 meter aansluiten dan zal de ovoerhoogte nog maar 30-50 cm bedragen, een van deze slangen plaats ik op een hoogte van 40 cm van de grond.
Gevolg: uit de overige tuinslangen zal meer water uit stromen, op de slang die hoger is geplaatst zal nauwelijks water uit stromen.
Dat is wat er gebeurd in uw systeem, de 2e verdieping kan geen druk opbouwen.
Ja, zou u zeggen, dan heb ik een groter pomp nodig, de meer waterdruk (in het systeem) op kan bouwen.
Niet helemaal waar, daar het systeem beneden goed warm word, heeft u een goed draaiend systeem beneden, maar niet boven.
Nogal logisch immers het water ondervind de minste tegenslag om te circuleren in uw benedensysteem, daar deze ook vlakbij de ketel geplaatst zijn zal aan en afvoer nogal goed plaatsvinden naar de ketel toe.
In tegenstelling tot het water wat naar boven moet naar uw verdieping ondervindt teveel weerstand, en zal daardoor niet voldoende stromen.
Wat moet ik nou?
Radiatoren inregelen.
Nee, omdat uw probleem al veel eerder is ontstaan moet u kijken wat de o.a. de diameter van de leidingen zijn centraal, bij de aftappunten, of splistsingen en de buisdiameter die naar de radiator gaat, daarnaast of en op wat voor punten word de aan en afvoer gesplitst.
De diameter die het grootst moet zijn rond 20 mm buis is bij uw ketel, echter de leidingen die naar radiatoren lopen moeten 12 mm zijn.
Heel simpel om terug te komen op het voorbeeld met het campingpompje, als ik de diameter halveer, van de twee lager gelegen tuinslangen, dan zal bij de hoger gelegen slang wel water doorstromen en een opwaartste druk opgebouwd kunnen worden.
Ja maar ik heb al druk op mijn water!
Ja en nee, de druk van het water in het systeem is standaard, echter de waterpomp zal extra druk in uw systeem brengen waardoor deze gaat stromen.
Voorbeeld: de druk op de ketel in mijn installatie is, 1,3 op de ketel, de druk bij de eerste in serie geplaatste radiator is echter 1.9.
Dit drukverschil word o.a. mede veroorzaakt door de waterpomp die druk op het water zet.
De diameters die naar de radiatoren aangesloten zit is 12mm.
Wat u kan doen is eerst zelf het gehele systeem met een tekening in kaart te brengen en kijken of de aftappunten wel voldoen, wat ik even begrepen heb is dat de aanvoer beneden van het water via een kleinere diameter plaats moet vinden, de diameter van aan en afvoer maakt dus wel degelijk verschil in uw systeem, alswel hoevaak en hoeveel radiatoren zijn er in serie (en waar) aangekoppeld de hoeveelheid water die door uw systeem loopt, en als laatste: heeft de pomp voldoende vermogen.
Als u een tekening maakt en u dit kan laten zien, zal bijvoorbeeld o.a. Hans D u verder goed advies kunnen geven, hoe u mogelijk aanpassingen in uw systeem kan doorvoeren.
Vriendelijke groet,
Christiaan

Christiaan,
volgens mij gaat uw vergelijking met de tuinslang niet op in een gesloten systeem. Als je een gesloten lus van 10m op de grond legt, of die vertikaal plaatst, er is evenveer energie nodig om dat rond te pompen.
De diameter heeft ook niks te maken met de maximum opvoerhoogte, die is enkel afhankelijk van de beschikbare druk.
Je krijgt enkel een kleiner debiet bij een kleinere doormeter en gelijke druk.

Beste

Hierbij het hydraulisch schema, hopelijk verduidelijkt dit een aantal zaken.

Mvg

Benny

Christiaan zei: "Tegenwoordige cv systeem staan radiatoren veelal en veelvuldig in serie gekoppeld."

Je bedoelt waarschijnlijk "in parallel", niet?

Dat maakt een hoop duidelijk Benny.

De lus naar boven mag eigenlijk niet meer naar beneden, tenzij je zelfontluchters plaatst op het hoogste punt van deze lus.
De luchtkollom die onstaat kan je cv pomp niet verpompen.

Als ik het nog goed weet had je de ketel verplaatst van boven naar beneden. Als je op de verlaten aanvoer en retour elk een zelfontluchter plaatst en dan het systeem weer vult ontlucht en op druk zet ben je van de grootste problemen af en zullen ook de laatste radiatoren vanuit de huidige situatie gezien weer warm worden.

Blijft wel staan dat de inregeling nog niet klopt maar ze worden in iedergeval wel warm.

Dat van die leidingen had ik overgens al eerder geopperd maar weinig reactie van jou gehad Benny.

Dat bolletje bij de ketel, is dat je expansievat?
Zo ja dan zit deze op de verkeerde plek. Deze hoort in de retour te zitten nabij je zuigzijde van de pomp.

Zo als getekend belemmert deze je effectieve werking van je cv pomp.

chathanky

Zelfontluchters staan erop en werken ook.

De lus naar beneden werkt ook perfekt
Het zijn de radiatoren boven die pas beginnen te warmen op stand 4 terwijl deze beneden slechts op stand 3 moeten staan.

Het is niet dat ze niet warm worden echter de instelling van de thermostaatkranen is verschillend boven en beneden

Boven en beneden zijn er radiatoren met identieke thermostaatkranen (uitgezonderd deze van de sierradiatoren alhoewel deze ook op stand 3 staan)

Mvg

Benny

Dus aan de ontluchters kan het niet liggen, ik zag later de volledige tekst en gaf al aan dat er wel doorstroming moest wezen.

Ik blijf er toch bij dat de inregeling verstoort is door de aanpassing van je installatie.

Ten eerste kijk of het expansievat in je retourleiding zit voor je cv pomp. Dit is het nulpunt van je installatie. zit deze in de aanvoer, dus achter je cv pomp dan zal je gemiddelde druk van je installatie lager zijn wat effect heeft op de werking van je thermostaatkranen. (negatief effect)

Zit dit wel goed dan moet je kijken of je pomp standen heeft. Zo ja zet deze in de hoogste stand. Staat deze in de hoogste stand dan kun je de voetventielen aan het eind van de strang half open zetten om te kijken of dit boven een positief effect heeft, je kunt in plaats van de voetventielen ook 2 thermostaatkranen aan het eind dicht zetten, dit heeft het zelfde effect.

Ik hoor wel wat de resultaten en bevindingen zijn met wat ik aan gaf.

Chathanky

Hier heb je een punt, het expansievat staat na aanvulling van het schema aangegeven op de perszijde achter de pomp, afgetakt op een van de 2 verdeelblokken boven.

Hoe beinvloed dit de werking van de thermostaatkranen?

Mvg

Benny

Een gedetaileerde uitleg is lastig, maar het komt er op neer dat je statische druk (stilstandsdruk als de pomp niet draait) begint op het punt waar je expansieleiding is aangeloten op je cv leiding. In jou geval begint deze op de aftakking van je eerste strang. (daar zit immers je expansievat)

De druk van je pomp is door deze situatie de helft dan dat hij in de retour zou zitten.
Een thermostaatkraan heeft een proportionele band. bv. een temperatuur ingestelt op 20 graden zal de kraan op precies 20 graden niet helemaal dicht zijn. dit gebeurt onder een goed ingeregelt systeem pas bij 20 graden (een beetje afhankelijk van het type thermostaatkraan) Als de druk kleiner wordt de band kleiner wat zo 1 tot 1,5 graad kan schelen in dit voorbeeld. Ook speelt de in vakterm autoriteit genoemd. (wat heeft het verstellen van de kraan voor effect op de temperatuur van de radiator) Deze wordt ook kleiner.

Als laatste speelt ook nog mee dat de inregeling (hoeveel water moet er door de radiator lopen om het opgegeven vermogen te halen) uit ballans is en er te weinig water krijgt.

Als het niet duidelijk is hoor ik het wel.
Maar het verplaatsen van het expansievat hoor je zeker op zuigzijde van de pomp. Dit geeft zeker al een verbetering. verder zal je de radiatoren daarna moeten laten inregelen om weer een goed werkend systeem te krijgen.

Is het bijplaatsen van bv een sierradiator geen oplossing? Uit de initiële melding leid ik af dat de badkamer niet warm(er) wordt omdat op een bepaald moment er geen warmtevraag meer is vanuit de referentieruimte.
Er wordt geopperd om te gaan verwarmen op WAR. Maar is dit wel een oplossing? Waarom stel ik deze vraag, wel laat mij het verduidelijken.
Bij mij thuis doet zich een gelijkaardig probleem voor. Wij verwarmen met een hoogrendementsketel met een modulerende thermostaat op gewone radiatoren. Ketel en thermostaat gaan een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur zoeken om de ruimte op t° te krijgen. Zelfs wanneer men gaat stoken WAR, gaat men bij een buitent° van een 10°een aanvoertemperatuur krijgen van een 35 à 40 graden. Dit afhankelijk van de gevraagde kamertemperatuur. Aangezien de radiatoren eigenlijk niet berekend zijn voor dergelijke lage temperaturen, gaan ze juist voldoende warmte afgeven om de ruimte op de gevraagde t° te houden. Wil men op de badkamer een hogere temperatuur bereiken dat lukt dit ook bij de WAR niet. Tenzij men gaat foefelen met de thermostaat (bv 26° zetten en 1 radiator dicht draaien in living). Op dat moment gaat de aanvoert° fiks naar omhoog en gaat ook de badkamerradiator voldoende warmte afgeven. Maar ik denk wel dat dan het rendement van de dure ketel naar de vaantjes is. En eigenlijk blijft alles perfect op temperatuur met deze lage aanvoertemperaturen. Vandaar mijn vraag of het niet beter is om door het bijplaatsen van een radiator eigenlijk een overdimensionering te bewerkstelligen waardoor het op de badkamer altijd één of twee graden warmer is dan in de referentieruimte. Op die manier kan de ketel perfect draaien op een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur.

Markie,

”volgens mij gaat uw vergelijking met de tuinslang niet op in een gesloten systeem.”

Scherp gezien in deze, compliment. Ik zal proberen een aantal ernstige misstellingen in deze trachten te verhelderen op basis van eerdere betrokken stellingen van diverse participanten.

Op zich is de verklaring van Christiaan deels te begrijpen voor een leek. Maar het lastige om een werkelijk goed begrip te krijgen is het inzicht bij het fenomeen opvoerhoogte.

Zijn verhaal klopt deels, maar in een gesloten CV systeem moet je er niet van uitgaan dat je een “camping” pompje hebt die het water x meter omhoog kan pompen en dan een fontein effect geeft. Immers dan loopt het water over die meters opvoerhoogte onder vrij verval weer weg.

In een CV systeem is dat anders, het water valt onder een gesloten systeem intern ook weer terug. Daarbij is de te nemen weerstand natuurlijk stukken minder.

De term opvoerhoogte is in gesloten systemen (i.q. dus niet onder vrij verval) bedoelt als een maat voor de weerstandsfactor van het betrokken leidingsysteem.

Wellicht bedoelen de professionelen dit nu als ‘restopvoerhoogte’. Maar ik ben nog steeds in afwachting van een gepokt en gemazeld, en onderbouwd verhaal van een man van de huidige dagelijkse praktijk. En die huidige dagelijkse praktijk is toch niet van echte inhoudelijke kwaliteit. Dat zal vervolgens, in niet onbelangrijke, fijnheden blijken.

“Het probleem wat u schetst is nogal duidelijk,”

Mee eens, maar wat de feitelijke oorzaak is… .

“in het begin van het onstaan of uitvinding van CV eenheid,”
Beter te spreken van een CV- systeem.

“stond de ketel beneden,”

Juist, in aanvang met kolen of hout gestookt.

“de verwarmingselementen stonden aan elkaar gekoppeld als een systeem, de eerste radiator stond met zijn uitvoer gekoppeld aan de invoer naar de tweede radiator enzo verder.”

Helemaal fout, daar weet je echt niks van. Hoofdleiding vanuit de stookkelder naar boven, ringleiding op zolder of boven verdiep, strangen naar beneden, en retour van de radiatoren per verdiep centraal ook weer naar beneden.

Wat je waarschijnlijk bedoeld is het een- pijps systeem van eind jaren 60. Ken het nog van de firma Simplex uit (geloof ik) Amsterdam. Je huis kon instorten, maar je kon je vasthouden aan hun leidingen. Werd veel toegepast in appartementen in combinatie met moederhaard. Je krijhgt de huidige deskundigen werkelijk met geen moeite gek om ze daar nu een modulerende ketel aan te laten sluiten…

”Tegenwoordige cv systeem staan radiatoren veelal en veelvuldig in serie gekoppeld.”

Ow, en hoeveel dan wel? Ik ken niet meer dan twee, maar dan wel met een gedeelde voeding, achter elkaar. Dus dat veelvuldig valt ook wel mee. Maar naar je beweerde was dat vroeger ook al zo… .

”(Water zal altijd de makkelijkste weg kiezen of nemen).”

Ja, natuurlijk, Gods water blijft over Zijn akker stromen. Dat is al tijden zo.

”Wat is nu eigenlijk het verschil en wat gebeurd er.”

Wat er natuurkundig gebeurd in het door jou gestelde voorbeeld is hartstikke juist en aanschouwelijk te begrijpen.

Maar je komt er niet door om het verschil uit te leggen naar een gesloten systeem, zoals ik dat hogerop getracht heb.

“Dat is wat er gebeurd in uw systeem, de 2e verdieping kan geen druk opbouwen.”

En ontleent aan dat gebrek, wil ik het begrip ‘dynamische druk’ bij deze introduceren. Jij hebt het alleen over ‘statische’ druk.

“Ja, zou u zeggen, dan heb ik een groter pomp nodig, de meer waterdruk (in het systeem) op kan bouwen.”

Nee zeg ik als eigenwijs en ‘beproeft beterweter’, niet meer waterdruk, maar een dynamisch drukverschil. De absolute druk zoals je het op de meter afleest, doet er werkelijk geen moer toe! Leer dat geleuter nou eindelijk eens af, of leg het eens begrijpelijk uit!

”Niet helemaal waar, daar het systeem beneden goed warm word, heeft u een goed draaiend systeem beneden, maar niet boven.”

Helemaal niet waar! Het systeem functioneerde goed. En dat is weeral geen redenen om het maar aan het verplaatsen van de ketel te wijten. De makke zit in de uitbreiding.

”Nogal logisch immers het water ondervind de minste tegenslag om te circuleren in uw benedensysteem, daar deze ook vlakbij de ketel geplaatst zijn zal aan en afvoer nogal goed plaatsvinden naar de ketel toe.
In tegenstelling tot het water wat naar boven moet naar uw verdieping ondervindt teveel weerstand, en zal daardoor niet voldoende stromen.”

Ook gij Brutus/Cristiaan… . Ik constateer dat u vooralsnog de kunst van het begrijpend lezen nog niet machtig bent. Zelfs voor de tekeningen had onze Benny dat al heel helder geschreven. Het water gaat voor het benedenverdiep toch eerst naar de bestaande verdeler/collector op het eerste verdiep… .

Knip...

...Plak

”Wat moet ik nou?”

Naar Cristiaan; eerst beter lezen, dan beter denken, dan een hele tijd niets, dan schrijven en daarna beter formuleren.

Naar Benny; eerst rustig beschouwen wie wat hier nu stelt, vooral in welke volgorde. Dat wordt wat lastig en minder duidelijk met het gepoets van de immer drukke Ganzemans, maar misschien heb je de originele berichten nog in je inbox.

We gaan verder:

”Radiatoren inregelen.”
Nee, voorlopig niet. De volgende onderbouwing rammelt al van alle kanten:
”Nee, omdat uw probleem al veel eerder is ontstaan moet u kijken wat de o.a. de diameter van de leidingen zijn centraal, bij de aftappunten, of splistsingen en de buisdiameter die naar de radiator gaat, daarnaast of en op wat voor punten word de aan en afvoer gesplitst.”

Probleem is eerder niet aan de orde, ketelverplaatsing is in essentie ook geen verandering, slecht pas na de uitbreiding. Die kan wel op hetzelfde moment zijn uitgevoerd.

”De diameter die het grootst moet zijn rond 20 mm buis is bij uw ketel, echter de leidingen die naar radiatoren lopen moeten 12 mm zijn.”

Ik denk bij de ketel zelfs liever aan 28 mm, bij de drie strangen die ik op beide tekeningen zie. Leidingen naar de radiatoren in 12 mm? Hier mis ik wat. Zou dan stalen precisieleiding moeten zijn? Ken het wel van authentieke klassiek gefitte installaties. En dan was het voor (kleine) radiatoren 3/8 duim.

”Heel simpel om terug te komen … blabla… die druk op het water zet.”

De statische druk; dat is wat u op de manometer afleest al u de stekker uit de installatie trekt.

De dynamische druk; dat is het verschil wat u zou zien als u een manometer voor en na de pomp zou hebben(maar dat is waarschijnlijk niet zo). Trekt u van beide de statische druk af, het verschil tussen beide is de dynamische druk. Welke veroorzaakt wordt door de weerstand van de gehele installatie, en die de pomp moet overwinnen.

”De diameters die naar de radiatoren aangesloten zit is 12mm.”

Dat schrijft of tekent Benny nergens, en is dus geen realiteit.

Wat u kan doen is eerst zelf het gehele systeem met een tekening in kaart te brengen”
Altijd handig en nader verduidelijkend.

“en kijken of de aftappunten wel voldoen,”

Tis geen SWW he? Afname punten zul je bedoelen?

“wat ik even begrepen heb is dat de aanvoer beneden van het water via een kleinere diameter plaats moet vinden, de diameter van aan en afvoer maakt dus wel degelijk verschil in uw systeem, alswel hoevaak en hoeveel radiatoren zijn er in serie (en waar) aangekoppeld de hoeveelheid water die door uw systeem loopt, en als laatste: heeft de pomp voldoende vermogen.

Ik denk dat je het even behoorlijk wat meer dan even niet begrepen hebt. Op 36 kW zet zo een fabrikant daar echt wel een meer dan passende pomp in!

”Als u een tekening maakt en u dit kan laten zien, zal bijvoorbeeld o.a. Hans D u verder goed advies kunnen geven, hoe u mogelijk aanpassingen in uw systeem kan doorvoeren.”

Ik trachtte het al zonder tekening, en Hans D zou dat idd ook kunnen.

Groet, Cp

Beste Gery,

“Je bedoelt waarschijnlijk "in parallel", niet?”

Ik ben bang dat Christiaan het verschil niet helder weet te formuleren. Blij dat ik niet de enige in die dat gedacht ben.

Groet. Cp

Allen,

Nog even wat nadere opmerkingen naar eerder gestelde debitieringen. Wens geen vendetta, maar heb alleen wat moeite met sommige inhoudelijke kwaliteiten en inzichten. Vandaar deze algemenisering, die waarschijnlijk toch te confronterend voor sommige tenen zal blijken te zijn. Maar zeker niet op gespannen voet met de waarheid staat.

“Dat maakt een hoop duidelijk Benny.”

Niet anders dan hij eerder beschreef! Alhoewel ik drie kringen zie, en maar over twee verdelers gelezen heb.

’De lus naar boven mag eigenlijk niet meer naar beneden, tenzij je zelfontluchters plaatst op het hoogste punt van deze lus.
De luchtkollom die onstaat kan je cv pomp niet verpompen.”

Daar tackelt Benny later deze onzorgvuldigheid zelf, zonder enige inspanning mijnerzijds.

”Als ik het nog goed weet had je de ketel verplaatst van boven naar beneden.”

Ernstig probleem met het korte termijn geheugen? Wellicht en pas hier bevroede en ongekende beroeps ziekte, waarbij het vermogen om terug te lezen weg valt. Hoop toch waarlijk niet dat een Cristiaan daar een etiket als het syndroom van Korsakov op gaat pakken… .

“Als je op de verlaten aanvoer en retour elk een zelfontluchter plaatst en dan het systeem weer vult ontlucht en op druk zet ben je van de grootste problemen af en zullen ook de laatste radiatoren vanuit de huidige situatie gezien weer warm worden.”

Blijkt zowel voor als nadien dat het hier niet in zit… .

”Blijft wel staan dat de inregeling nog niet klopt maar ze worden in iedergeval wel warm.”

Dat is dus ook geen waar.

“Dus aan de ontluchters kan het niet liggen,”

Nee, die zaten er al.
“ik zag later de volledige tekst”

Hetgeen het voor mij herbevestigd dat er eerst hersenloos gepubliceerd wordt, en pas na repliek eens inhoudelijk nagedacht gaat worden. Daarbij treden wel enkele capaciteits- en inzichtprobleempjes op.

“en gaf al aan dat er wel doorstroming moest wezen.”

Mwahhh…

”Ik blijf er toch bij dat de inregeling verstoort is door de aanpassing van je installatie.”

Toch pas in tweede termijn.

“Ten eerste kijk of het expansievat in je retourleiding …blabla… hoor wel wat de resultaten en bevindingen zijn met wat ik aan gaf.”

Benny, tracht mijn eerder gedane voorstel eens toe te passen, en vertel ons wat je bevindingen zijn. Kost je niks, en er kan niets kapot.

“Een gedetaileerde uitleg is lastig”

Valt wel mee als het een beetje begrijpt, maar je moet niet hoeven terugvallen op ISSO publicaties.

“, maar het komt er op neer blabla enz.”

Voorlopig even vergeten, komt naderhand mss wel.

”Als het niet duidelijk is hoor ik het wel.”

Uiteraard.

”Maar het verplaatsen van het expansievat hoor je zeker op zuigzijde van de pomp. Dit geeft zeker al een verbetering.”

Dat lijkt mij maar betrekkelijk, voor de levensduur van het vat: dat is eerder over wegens hogere temperaturen naar het rubber membraam.

Wat me op basis van de tweede tekening meer opportuun lijkt is dat de pomp in de aanvoer van de ketel lijkt te staan, dat gaat met een gietstalen pompwaaier eerder fout als met dat expansievat!

“verder zal je de radiatoren daarna moeten laten inregelen om weer een goed werkend systeem te krijgen.”

Ik blijf erbij dat het in essentie niet in de inregeling van de radiatoren zit.

Groet, Cp

Een gietstalen waaier? Is de ketel uit de tweede wereld oorlog dan?

Het gaat bij het expansievat zozeer om de levensduur in dit geval maar om de opvoerdruk waar de helft van over blijft.
Een pomp met een opvoerhoogte van bv. 7 meter oftewel 70 kpa blijft maar 35 kpa over. En buiten alle bijkomstige manko`s die je dan oplost is dat niet genoeg om het nog goed te laten werken.

De diameter van de leiding is wel een goeie CP. maar die was van je vriend Hans toch? Toch maar afwachten op je pubicatie warmtepompen, op het gerichte onderwerp van laatst een hoop herrie gezien maar via de link van vriend René begrepen dat er wat byzonders aan zit te komen.

Voor de rest zie ik veel herie en weinig wol. Maar dit probleem kun je als chicken natuurlijk weinig aan doen.

Aan CP

Heb op de bovenverdieping alle radiatoren individueel lekker warm gestookt( kraan volledig open en op de andere alles dicht, ook beneden).
Dit is geen probleem.
Enkel bij het opendraaien van de radiator hoor je eventjes een geluid van instromend water maar vervolgens wordt alles kwasi geruisloos stil.
De ketel branndde gedurende de meeste tijd,vooral na het pendraaien van een volgende radiator die zorgde voor vers koel water om te verwarmen.
Echter de vereiste instelling op de thermostaaatkranen is nog steeds hoger als vorig jaar.

Mvg

Benny

Sorie Benny voor de intermetzo.
Cp zal graag zijn visie willen belichten op dit probleem.
Aangezien dat je van mij al een tip hebt gekregen wachten we maar even af.

Beste Benny
Het blijkt echter dat bij uw syteem, de oorzaak ligt in de configuratie.U heeft de ketel eerder boven gehad met hetzelfde probleem, het probleem bestaat nog steeds,
Ik heb uw tekening wat aangepast waarbij u installatie beter zou moeten werken, mischien kan chathanky wat aanvullend hierover zeggen of Hans D,
Het systeem is wat meer in balans gebracht met elkaar.
Daarnaast nog het verschil tussen Parallel en serie dan nogmaals, een lesje:
Uit de voorbeeldtekening:
Indien de radiatoren a,b,c, uitgedraaid worden, of stel dat ze niet opgenomen zijn in het systeem, dan heeft men te maken met een puur Parallel systeem, zodra echter a,b,of c,
aangekoppeld worden en opengedraaid worden onstaat er indien d het hoofdsysteem is; zijn a,b,c, feitelijk serieel aangekoppelde situatie.
Dit verhaal gaat gaat echter ook op, als men uitgaat dat c het hoofdsysteem vormt, staat de rest uit dan is dit een pure parralel werkend geheel, door dan de rest open te of aan te zetten krijgt men feitelijk allemaal opgesplitse subsysteempjes, die echter in een geheel systeem functioneren maar wel in serie aangekoppeld staan.
Het probleem is dus dat een van de subsystemen of meerdere niet goed werkt en uit balans word gebracht.
Heel simpel.
Stop je een stekker (lamp) in het stroomnet (stopcontact) in huis (en verder geen andereapparaatuur etc.), dan is de situatie parallel, (een cirkel met het apparaat en de stroomdraden). Stop je er een stekker bij (lamp), dan is de situatie serieel.
De tekening is aangepast aan uw situatie waarbij niet alle leidingen opnieuw gelegd hoeven te worden, het meest ideale is op de begane grond de a-gemerkte radiatoren samen met b te laten werken, zoals nu,
en feitelijk het tweede gesplitste systeem, vanaf de begane vloer c+d op eenzelfde wijze aan te sluiten, waarbij niet eerst al het water naar boven gaat om eerst c te voorzien van water, maar de splitsing van het systeem al beneden word gemaakt en de aan/afvoer buizen direkt naar de D(radiatoren)en pas secundaire naar c (radiatoren)

(En de kippenboer kan beter op de boerderij blijven of was het de rus ccp)

Christiaan, ik denk dat jij je "lesje" zelf niet goed hebt geleerd betreffende serie en parallel, want wat jij hieromtrent omschrijft, is pure onzin!

Op jouw bijgevoegde schets staan ALLE radiatoren immers PARALLEL, of ze nu opengedraaid zijn of niet.

Als je meerdere stekkers in eenzelfde stopcntact steekt, staan deze alle PARALLEL. Want zouden ze in SERIE staan zoals jij beweert, dan zou de lichtintensiteit per lamp dalen bij elke aanschakeling van een extra lamp.

Ik lees met veel interesse hier alle discusies maar ze brengen me niet naar een uitkomst voor mijn probleem.
Ik woon in een huis metdrie verdiepingen, heb warm water nodig op alle verdiepingen. het huis heeft 7 warmwater aftakpunten en we hebben 14 radiatoren. Het liefst zou ik thermostaat hebben op elke verdieping.
Vroeger waren het drie kleine apartementen, en draaide het huis op drie wand gaskachel van chaffeuteau mourie ( zo iets)Vorig jaar heeft een kachel de geest gegeven en nu draaien twee verdiepingen op 1 ketel, al heb ik geen warm water. wel verwarming. De bovenverdieping heeft een apparte ketel, deze is nu ook kapot, ik krijg geen heet water en geen verwarming. Dus moet er een nieuwe ketel komen. De een wil een ketel instaleren voor 800 euro, de ander spreekt over ketel en apparte boiler, en dat dat met de tijd goedkoper zou zijn de ander geeft een prijs voor een ketel met 1 thermostaat, van 1700 euro. Ik weet het niet meer?
Het enigste wat ik wil is drie thermostaten, warmwater met kracht, en verwarming.
Tips iemand????

Janine,

Ik denk dat je best een nieuwe discussie opstart. Zo wordt jij beter geholpen en wijken we niet te veel af in dit onderwerp, 't is zo al lang genoeg.

Dank je voor de correctie gerrie, je heb volkomen gelijk, helaas was ik vroeger al verstrooid maar, inderdaad heb ik de twee waarden door elkaar heen gehaald.
Ik heb mijn lesjes electronica eerder wel goed geleerd, maar haaldde geen 10 omdat een medestudent, mijn velletje halverwege (tijdens hogeschool) examen weggraaidde, was niet erg, begon dan opnieuw, maar had dan geen zin (nog een keer te controleren) meer driemaal dezelfde vragen te maken.
Sorry maar u heeft gelijk.

Benny,

Dank voor je actie en berichtgeving. Zou je dat spelletje nog een keer willen doen, maar na dat je de gehele installatie uitgeschakeld hebt. En dan per radiator eerst goed ontluchten? Ben serieus met je probleem bezig.

( TAV de moderator: Zodoende hoeft dit, gezien vorige bijdrages, ook niet nodeloos weg gemodereerd te worden).

Allen, ik zit even aan de koffie tussen het werk door.

En ik val werkelijk van m’n stoel van het lachen!

Voor de werkelijke en begrijpende lezer wordt de amusementsfactor onbedoeld toch een stuk hoger.

“Dank je voor de correctie gerrie,”

Ik denk dat je Gery bedoelt.

“je heb volkomen gelijk, helaas was ik vroeger al verstrooid maar,”

Dat is tot op heden dus niet verbeterd?

“inderdaad heb ik de twee waarden door elkaar heen gehaald.”

Waardes of natuurkundige begrippen?

”Ik heb mijn lesjes electronica eerder wel goed geleerd,”

Dat zou kunnen, maar geleerd of ook nog begrepen?

Het door jouw voornoemde voorbeeld heeft niks met elektronica van doen, maar alles met elektrotechniek. Toch een niet gering nuance verschil!

“maar haaldde geen 10 omdat een medestudent, mijn velletje halverwege (tijdens hogeschool) examen weggraaidde, was niet erg, begon dan opnieuw, maar had dan geen zin (nog een keer te controleren) meer driemaal dezelfde vragen te maken.”

Wat een snoodaard, die medestudent! Maar toen ook al een probleem met het korte termijn geheugen?

”Sorry maar u heeft gelijk.”

Het is misschien wat pijnlijk om te constateren, maar zou goed kunnen zijn dat Gery daar niet de enige in is.

En dat geld ook voor het volgende:

“(En de kippenboer kan beter op de boerderij blijven of was het de rus ccp)”

Alweer niet goed gelezen, deze kippenboer zit niet op boerderij, verwerkt en bewerkt ze. En kent derhalve ccp als staande voor ‘critical control points’ inzake het kwaliteitsbeheersingsprogramma HACCP (hazzard analysis of critical control points).

Wat jij bedoeld is waarschijnlijk ccpp, maar toen zal ook wel weer iemand je velletje gejat hebben.
Hoe zit het nu trouwens met de Indonesische connectie?

Die van Chicken naar Power wordt trouwens ook grondig onderschat. Maar daar hoef ik weinig moeite voor te doen.

Koffie op en weer aan het werk! Was dus niet in de tijd van de baas, want dat ben ik zelf.

Groet, Cp

Nou benny, hij heeft meer behoefte an zijken dan je vraag beantwoorden.

Wat betrekking op z`n eigen heeft, weg modereren dus, heeft totaal geen inhoud tot de vragenstelling

Hap!

Groet, Cp

Aan CP

opdracht volbracht maar geen verandering

Mvg

Benny

Als ge overal termostatische kranen zet heb ge geen kamerthermostaat meer nodig, ge kunt ook een tweede pomp monteren die aleen voor je badkamer dient en deze bedienen via een aparte thermostaat in de badkamer.