probleem aanzuiglucht D-systeem. | Ecobouwers.be

U bent hier

probleem aanzuiglucht D-systeem.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

26/05/2014 - 14:46

Hallo,

De aanzuiglucht voor het ventillatiesysteem (D) bij mijn vriendin gebeurt in de tuin.

De aanzuiging gebeurt met een 'T' stuk en de helling van de aanzuigbuis ligt zo dat alle condenswater naar het 'T' stuk loopt.

Bedoeling is dat het condenswater dan via de onderkant van de T in de grond loopt.

In de winter staat het grondwater echter zo hoog dat de aanvoerbuis via de T-volloopt, en dat het ventillatiesysteem uitgezet moet worden tot het grondwater terug gezakt is.

Enige mogelijkheid is om die T vanonder toe te maken, en te voorzien van een pompje of iets dergelijks om het condenswater weg te pompen...

Heeft er iemand anders ook dergelijk probleem gehad ? Zouden er dergelijke pompjes bestaan, het gaat maar om hele kleine debieten en de meeste hydrofoorpompen zijn overkill... Het moet allemaal redelijk klein zijn, de buis is maar 110mm diameter.

groeten,

Nayy

46 Reacties

Reacties

26/05/2014 - 18:27

Beste,

Ik zou eerst proberen om die T langs onder perfect waterdicht te krijgen.

Daarna kan je afwachten of zich wel degelijk condens gaat verzamelen daar, dat is nog lang niet zeker.

 

26/05/2014 - 19:53

indien dit de oplossing is, er zijn wel degelijk kleine pompjes op de markt , die werken met een vlottersysteem en die een paar liter weg kunnen pompen. Worden geplaatst aan de afvoer van bvb. condensatieketels die onder de rioolbuis opgesteld staan (kelder).

Goolgle eens op condensaatpompje

enigste probleem dat ik zie is dat deze pompjes met een opvangbakje werken, en geen echte dompelpompjes zijn, dus niet volledig in het water mogen staan.

 

Langs de andere kant weet ik dat er ook in de boot en camperwereld kleine dompelpompjes bestaan op 12 V om op boot en camper wat waterdruk op te bouwen vanuit een opslagtank van water.

google maar eens op 12V dompelpomp

 

nog een tijdssturinkje erop en je bent vertrokken

 

veel succes

26/05/2014 - 22:03

Een buis van 110 voor de toevoer van alle ventilatielucht is gewoon te klein.

oplossing lijkt mij een condensbuis (met gesloten T natuurlijk) van vb 200mm waar in geval van condens pompje in kan.

27/05/2014 - 07:24

Was ook mijn gedacht. Minimaal 160 of liefst 200 voor aanvoer over dergelijk lange afstand.

Maar het heeft weinig tot geen zin om enkel die T naar 200 te brengen als de rest van de aanvoer (aardwarmtewisselaar) slechts 110 is hé.

Kleine dompelpompjes bestaan er genoeg op 12 of 24V. Zoek daar maar eens op.

26/05/2014 - 22:57

Hallo,

 

bedankt voor de input... blijkbaar bestaat er niets kant en klaar en wordt het knutselen...

 

Iemand enig idee wat de kans is van géén condens te hebben ?

Indien de kans op condens heel klein is maak ik gewoon die buis van 125 ( het is geen 110 zoals ik eerder zei) vanonder toe... en zien we wel.  Kans op condens zal vooral in de zomer optreden neem ik aan...

Het gaat hier om een relatief klein huis, dus relatief weinig aanvoer van lucht. De aanvoerbuis is ook kort (9 meter onder huis en slechts 3 meter in de tuin) en zit maar max 60cm diep. Het was ook niet bedoeld als 'canadese buis'.

 

Indien de kans op condens reëel is zal ik de buis ineens door 1 van 200 vervangen, zo kan er later eventueel een pomp in...

 

groeten,

 

Nayy

27/05/2014 - 07:27

Kans op condens is 100%. Dus daar moet je niet op hopen.

Tjah, een "canadese put" van amper een 9-tal meter en slechts 60 cm diep (zit het grondwater echt zo hoog?) is eigenlijk zonde van het geld/moeite.

27/05/2014 - 10:34

Robin,

Het was niet bedoeld als Canadese put... :-)

Ja, het grondwater zit in de winter echt zo hoog... waren vroeger moerassen...

 

groeten,

 

Nayy

27/05/2014 - 11:12

Hier heeft er toch iemand serieus geknoeid met het ontwerp.
Ik zou de buis laten voor wat ze is en overgaan op een bww. Je gaat volgens mij niet in staat zijn die buis waterdicht te krijgen en je gaat blijven vechten met het grondwater.
Voorzie om te beginnen wel al direct een aanvoer aan de woning zodat je systeem niet meer uit moet. Beter geen aww dan geen verlichting.

27/05/2014 - 18:45

Dan was dat een zeer vreemde keuze om te kiezen voor een (afkooksel van een) AWW. BWW was hier inderdaad de enige juiste keuze. En zelfs ideaal, gezien de hoge grondwaterstand. Bij ons is de grondwaterstand ook redelijk hoog en bij vorst halen wij nog temperaturen van 8-9°C.

28/05/2014 - 09:40

 

 

Men kan zich wel de vraag stellen of het de moeite loont zulk  onvolledig systeem te blijven handhaven, enkel voor de aanzuiging van de ventilatie D. Met een rechtstreekse buitenluchtaanzuiging werkt zulk systeem toch helemaal niet slecht.

28/05/2014 - 14:12

Hallo,

 

Ik was zelf niet betrokken bij het ontwerp... probeer nu alleen een oplossing te vinden...

Ik heb dezelfde vraag gesteld: waarom gekozen voor die aanzuiging, het antwoord is dat het hier om een relatief kleine renovatie woning gaat. (4 meter gevelbreedte). Het aantal technische leidingen dat weggewerkt moest worden was al redelijk groot. 1 aanzuig leiding minder die naar het dak moest maakte veel uit... daarom is ervoor gekozen om de aanzuiging zo te doen... het is nooit de bedoeling geweest van een koelend of opwarmend effect te hebben van de aanzuiglucht... de motivatie was plaatsbesparing...

Achteraf kan je moeilijk nog veel veranderen... met een beetje geluk wel oplappen.

Een volwaardig AWW of BWW systeem is trouwen praktisch onmogelijk in deze situatie doordat de tuin te klein is (8*4m). Dieper graven gaat ook niet omdat de tuinmuren instabiel worden. (poging tot plaatsen van een waterput zijn opgegeven, omdat de tuinmuren al instabiel werden)

 

groeten,

 

Nayy

 

28/05/2014 - 17:30

Hier ook AWW van meter of 8, niet voor opwarming  maar om makkelijker midden in de woning te geraken + gaten in vloerisolatie minder erg dan gaten in dakisolatie. + bww.

28/05/2014 - 10:59

De kans op condens is moeilijk in te schatten, hangt van vele dingen af.

Ik kan enkel getuigen dat ik gedurende 3 jaar nog nooit condens heb waargenomen en ik lees op fora wel meer zulke ervaringen.

Uiteraard zijn er ook andere ervaringen waarbij ik me ook de vraag stel of het wel degelijk altijd over condens gaat dan wel over een lek in de AWW die enkel tot uiting komt bij hoge grondwaterstand.

Het gaat hier duidelijk niet om een AWW, gewoon een verlenging van de aanzuigbuis. Ik veronderstel dat deze opstelling is bedoeld om een betere locatie van de aanzuiglucht te hebben (minder omgevingsgeluid, minder vervuiling, lekkere tuingeurtjes?)

29/05/2014 - 06:54

Geen condens? Charel, dat lijkt me sterk.

Als je de hoeveelheden condens ziet die een systeem D verlaat gewoon door de warmtewisselaar, dan lijkt het me sterk dat dit omgekeerd niet zo is.

Buitenlucht (relatieve vochtigheid tussen 70 en 90%; in juni, juli, augustus rond de 75% => cijfers Nederland: http://www.klimaatatlas.nl/klimaatatlas.php en http://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_luchtvochtigheid) met RV van 75% en temperatuur van 25°C heeft een dauwpunt van 20.3°C.

Zelfs lucht van 18°C en RV van 75% zal een dauwpunt hebben van 13,5°C. Dus in de zomer is condens een zekerheid.

28/05/2014 - 17:44

als het zo zit zou ik gewoon de leidingen verder gebruiken, maar ze wel hermetisch dicht maken , ook de T onderaan. Enkel bovengronds je aanzuigbuis laten uitkomen. Je kan dan een jaar eens de "condenswaterstand" in het onderste van de T in de gaten houden, en indien nodig een klein dompelpompje installeren.

28/05/2014 - 18:20

Ik ken dit systeem onvoldoende, maar kan je niet gewoon een emmertje met touwtje onderaan zetten en om de x aantal tijd dat emmertje ledigen? Het lijkt me niet te gaan om kubieke meters water per dag...? Als dat lukt is dat alvast low tech :-)

28/05/2014 - 18:42

Schitterend idee, vooral het low-tech-gehalte spreekt me aan. Uiteraard enkel bij sporadisch gebruik.

Emmertje wel voorzien van een verzwaarde bodem zodat het niet opdrijft als er water onder loopt.

29/05/2014 - 09:42

Ik heb begrepen dat de bestaande buis nog er uit kan. Ik zou ze dan vervangen door een buis in Geberit. Die buizen worden gelast (eigenlijk aan elkaar gesmolten), of met een electromof verbonden. Dan heb je een oplossing die gegarandeerd waterdicht is. Indien nodig kan je achteraf nog altijd een pomp in de T plaatsen. Indien de hoeveelheid condens erg beperkt is, kan je eventueel het water uizuigen met een waterstofzuiger (als de put tenminste niet te diep is).

29/05/2014 - 11:07

de waterdichtheid van de pvc-buizen mag toch geen probleem zijn (rubber mof). Indien dit niet zo is zouden toch enorm veel rioleringsbuizen moeten lekken ?

Iets anders is als de pvc buis tijdens het plaatsen ergens beschadigd of niet goed in elkaar gepast is , dat is een andere zaak, en dan ga je natuurlijk blijven grondwater trekken.

Wel wat graafwerk nodig om de onderste T waterdicht te maken (kan met een eenvoudige blinde mof)

29/05/2014 - 11:15

Op de waterdichtheid van de moffen bij pvc buizen mag je eigenlik niet rekenen. Afvoerbuizen die zichtbaar zijn (in kelders en dergelijke) worden om die reden dan ook gelijmd. Vaak zie je aan de moffen met dichting van afvoer in opbouw sporen van lekken. Als het grondwater rond de buis staat, is er ook nog een beetje druk, wat de insijpeling nog versterkt. Je zou de pvc natuurlijk ook kunnen lijmen ondergronds, maar met grotere diameters wordt dit ook weer moeilijker. En zowel voor lijmen, lassen of met rubber dichtingen geldt natuurlijk: werk verzorgen. Dichtingen en buiseind eerst invetten (met bijvoorbeeld bruine zeep of vasiline). Voor het lijmen grondig ontvetten.

29/05/2014 - 12:47

Rioleringsbuizen, pvc of pp, met rubber dichtingen zijn  nochtans in mijn ervaring betrouwbaarder dan gelijmde pvc.

Gelijmd kan geen zetting verdragen zonder te barsten, met rubbers is de installatie flexibeler.

Waarschijnlijk denk je nog aan het oude systeem met losse rubber O-ringen.

29/05/2014 - 14:05

Neen, ook met de moderne dichtingen. Maar je hebt gelijk dat een gelijmde installatie enkel kan barsten, niet buigen. Vandaar dat ondergronds lijmen geen goede optie is. Bij opbouw installatie's moet je rekening houden met mogelijke zettingen, ook door warm water. Het kan dan ook nodig zijn om een uitzettingsmof te gebruiken in langere stukken, en de buizen voldoende vrijheid geven in de beugels.

Ik zou gewoon voor geberit gaan. Iets duurder, maar geen problemen te verwachten.

01/06/2014 - 23:54

Hallo,

 

Vandaag de T uitgegraven en de onderkant met een blinde mof toe gemaakt... 't was met rubberen afsluitingen. Ik heb de buitenkant extra afgekit... zou normaal waterdicht moeten zijn.

Ik heb ook in de aanzuigbuis kunnen kijken, en die was kurkdroog... in de verste verte geen spoor van condens...

 

Nu wachten op een zwoele onweerachtige dag, en als er dan geen condens in de buis is, zal er nooit condens in komen...

 

Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor de gedane suggesties.

 

groeten,

 

Nayy

02/06/2014 - 16:54

1. als er niet veel condens in de buis komt is een waterzuiger nu en dan veel eenvoudiger, en daarmee kan je tot de laatste druppel oipzuigen.

2. wat de waterdichtheid betreft van deze buizen, deze zijn allemaal gemaakt voor overdruk, bij gebruik in deze situatie is er sprake van onderdruk.  voeg daar de mogelijkheid bij van drukkend grondwater, en waterdichtheid is verre van zeker.

3. rioolbuizen zijn bedoeld voor rioolwater en niet voor ademlucht!  hiervoor gebruik je normaliter buizen uit zuiver nieuw matertiaal, en liever geen gerecycleerde brol.

hans d

 

02/06/2014 - 19:15

Hans,

Ik weet niet of het ooit getest is maar volgens mij is zo een neopreen lippendichting, zoals die in de meeste kunstofbuizen gebruikt wordt, even dicht van binnen (afvoerwater) naar buiten als van buiten (grondwater) naar binnen. Die dichting wordt namelijk bij het monteren tussen mof en buiseinde ondoorlaatbaar samengeperst.

Maar inderdaad voor ventilatielucht gelden andere normen voor de buizen dan voor riolering, zij mogen geen weekmakers bevatten. Niet de ordinaire pvc gebruiken dus.

Al vraag ik me wel steeds af hoeveel van die weekmakers er worden afgegeven aan de passerende lucht, hoe lang dat proces duurt,  hoeveel er van in de woning blijft hangen , hoeveel er terug wordt afgevoerd bij normale ventilatie en hoeveel we er dus nog van zouden kunnen opnemen. En ook, wat zou dan de verhouding kunnen zijn met alle andere eventueel schadelijk stoffen die in de binnenlucht aanwezig kunnen zijn.

02/06/2014 - 21:03

charel

ik heb dat ook nooit getest, vandaar dat ik het nooit zo maar zou aanraden, integendeel.  en de meeste dichtingen zijn ook niet symmetrisch.

net zoals bij PVC worden bij PE en PPc gerecycleerd materiaal gebruikt.  het is niet voor niets dat in de voedingsindustrie enkel  kunststoffen worden gebruikt van 100% nieuw materiaal.

02/06/2014 - 21:59

Hans,

Het lijkt mij toch heel logisch dat als een dichting verwezenlijkt wordt door een bijeengeperste neopreenring dat dan de dichting in twee richtingen even effectief is. En bij straatriolering bijvoorbeeld is de dichting van buiten naar binnen even belangrijk als van binnen naar buiten.

Nooit getest dacht ik? Ik bedenk me nu pas dat mijn AWW is gemaakt uit betonbuizen van drie meter met telkens een neopreenring ertussen, 14 dichtingen in totaal. Ze zitten op twee meter diepte en volop in grondwater dat hier regelmatig op min 50 cm zit. Perfect dicht.

Bij de voedingsindustrie neem ik aan dat de aard van het materiaal veel belangrijker is omdat daar het voedsel langdurig in rechtstreeks contact is hiermee en volop de tijd heeft om eventueel schadelijke stoffen in zich op te nemen.

Voor alle duidelijkheid ik wil hier geen pleidooi houden om u niets aan te trekken van het soort materiaal dat je voor ventilatie gebruikt, ik heb enkel maar de neiging om één en ander in dat verband wat te relativeren. Ik denk dat we ons in onze woningen door de band met veel schadelijkere stoffen omringen dan met lucht die even door een kunstofbuis is gepasseerd.

 

 

02/06/2014 - 22:06

Hallo,

 

Inderdaad, beter vermijden als het kan, maar als het geïnstalleerd is, is het te laat...

voor wat 't waard is: ik heb analyses gedaan op ftalaten, degene die ik analyseerde ( er zijn enorm veel verschillende soorten...) waren stoffen met vrij hoge kookpunten...Weet het niet meer juist vanbuiten, maar zeker een stuk boven de 200°C.

Het zijn visceuse vloestoffen, beetje vergelijkbaar met olie... die verdampen niet bij kamertemperaturen... Die gaan zeker niet allemaal 'door je woning vliegen'. En mochten ze dan nog rondvliegen dan gaan ze er even makkelijk  terug uit als er in geraakt zijn via je ventillatie...

En ftalaten zijn additieven die bijna in alle kuststoffen aanwezig zijn....  of je nu wil of niet je zal er dagelijks binnen krijgen...

 

Bij bepaalde flexibele pvc buizen kan je de ftalaten er uit extraheren door ze in aceton te leggen... je kan met die buis achteraf niets meer doen, die wordt helemaal hard.

 

Ik vraag me trouwens af welke kunststoffen ze gebruiken voor 'genormeerde' aanzuigbuizen voor canadeze putten. PE of PP ? hier gaan waarschijnlijk ook wel additieven in verwerkt zitten...

 

Dit is zeker geen pleidooi voor pvc in de ventillatie... denk alleen dat overreactie ook niet nodig is. Het huis waar ik het over heb is het alleen de aanzuigbuis die uit pvc bestaat... de rest bestaat uit metalen buizen.

 

groeten,

 

Nayy

 

 

03/06/2014 - 08:47

de klassieke AWW buizen (of toch degenen waar ik weet van heb) bestaan uit 100% nieuw materiaal, PE of PPc in voedingskwaliteit.  en ik hoop dat ze daar toch niet teveel rommel insteken.  maar scheikunde is niet mijn specialiteit, kan daar dus zeker niet over oordelen. 

daarom ook dat ik al jaren de AWW heb afgezworen en mij richt naar de BWW, en daarmee vermijd je een hele hoop mogelijke problemen.

03/06/2014 - 09:22

Hans, ik snap uw voorkeur voor BWW ten opzichte van AWW. Zeker als je niet alles zelf in de hand hebt.

AWW heeft hier en daar onterecht een slechte faam gekregen, terwijl het eigenlijk de uitvoerders waren die in de fout zijn gegaan.

Zoals dat voor zowat alles geldt: Je kan de beste  materialen en systemen nemen maar als de uitvoering niet goed is krijg je toch nog problemen.

 

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.