Poroton en/of PUR muurisolatie | Ecobouwers.be

U bent hier

Poroton en/of PUR muurisolatie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

21/05/2004 - 19:51

Hi,

Wij gaan bouwen en ik zit met de volgende vraag.
mijn architect heeft een muurisolatie van 4cm PUR voorzien. Dit lijkt me veel te weinig. Ik zou sowieso 6cm laten steken. Ik vraag me echter af of het niet interessanter is om bv een poroton baksteen te laten gebruiken als binnenmuur (van de buitengevels) en nog extra 4/6 cm PUR te steken .
Wat is jullie advies hier omtrent ?

Bedankt voor de info,

Nick

14 Reacties

Reacties

19/08/2005 - 14:24

Vorige week hebben we oude stallen afgebroken, en daar is ongeveer 60m² PUR-platen uitgekomen, naakte gele platen, vrij hard en 3cm dik. Ik zou deze op m'n garage willen gebruiken. (dan toch beter dan storten, hoop ik...)Momentele dakopbouw: holle welfsels, afschot met chape, versleten roofing. Nieuwe dichting wordt EPDM rubber op die pur-platen.
Laat ik nu die oude roofing best liggen als dampscherm of is dat niet nodig met die pur-platen, of is er een reden om die roofing zeker weg te doen?
Met dank voor de reacties...
Mark.

07/03/2006 - 14:56

weet iemand waar ik de technische fiche van de röben-poroton steen in het nederlands kan vinden? ik vind ze alleen in het duits.
kurt

11/04/2008 - 17:17

Volgend jaar starten wij met de bouw van ons huis. En het is de bedoeling om zelf zo veel mogelijk te doen om de kostprijs te drukken.

Normaliter waren we van plan tralieblokken van ploegsteert te gebruiken voor de binnenmuren. (kennen degelijkheid van dat product: mijn vader en mijn broer hebben er eigenhandig hun huis mee gezet...oersterk en beter dan gewone snelbouwstenen hen insziens).

Nu ben ik in mijn zoektocht gestoten op de gebakken Poroton kleistenen van Roben die verlijmd worden in plaats van gemetst. Volgens mijn vader (die goed genoeg weet hoe tijdsrovend metsen is voor iemand wiens vak het eigenlijk niet is) lijkt dat verlijmen een koud kunstje:...het gaat veel sneller vooruit, is gemakkelijker uit te voeren (op vwde dat je eerste laag pas ligt) voor een doe-het-zelver van mijn kaliber (ben niet technisch geschoold maar heb wel poten aan mijn lijf en ben niet bang van te werken).

Heb al hier en daar geinformeerd naar het product:
Poroton-steen is inderdaad duurder MAAR....
Tralieblok Ploegsteert (14/14/29): 8,50 euro/m2 (22 in m2)
(zonder uw mortel)
Roben Poroton: 10,92 euro/m2 (8 stuks in m2)
(lijm inclusief)
Dus voor de prijs hoef je het m.i. niet te laten...cement en zand kosten ook geld toch?

Verder heeft Poroton betere lamda-waarde (wel Duitse norm).
Kheb ergens gelezen dat je die Duitse norm moet vertalen naar Belgische norm...zijn die dan niet gelijk? Scheelt dat dan zoveel...en zoja met welke Belgische waarde komt dat dan overeen?

Nog een verkoopsargument: Door verlijmen: weinig of geen voegen...gevolg daar geen of kleinere koudebrug (is toch irrelevant: nl. uw ononderbroken isolatieschil tss beide muurbladen doet koudebrug van cementvoegen toch teniet?

10 keer minder water nodig bij aanmaak lijm invgl. met aanmaak mortel...resulteert in minder hoeven droog te stoken van nieuwbouw, lagere verwarmingskosten

vuurbestendig, krimpt niet, vormvast...dus gn scheuren i/d muren

Weinig slechts over te horen...

De enige 'nadelen' die ik tot op heden heb gevonden inzake Poroton:
1) verlijmen: fouten kan je haast niet meer corrigeren
2) lagere druksterkte dan ploegsteert (slechts 10N/mm2, terwijl Ploesteert 18N/mm2)Is dit een substantieel verschil wetende dat wij een woning gaan zetten met een volwaardig 1ste verdiep met betonnen gewelven onder 1ste verdiep en onder het piramide-dak?
3) heb gezien dat men enkel de onderkant v/d steen in de lijm dompelt (waarom niet de zijkanten ook...hangt het geheel dan niet sterker aan elkaar? Waarom wordt dit niet gedaan in de praktijk?)

Kortom...welke van de 2 producten raden jullie mij aan...
Van met mortel gemetste Ploegsteert zijn we zeker van zijn degelijkheid uit ervaring...van gelijmde Poroton binnenmuren kennen we niets uit ervaring.

Kan iemand mij helpen beslissen...

14/10/2008 - 00:39

niemand een antwoord over de Rôben stenen?
Zou het ook graag weten vandaar ;-)

Zeker over de poreusheid, gaan die stenen dus snel kapot als je er iets wil inslaan of inslijpen?

14/10/2008 - 19:50

Hallo,

dat was schrikken dat ik deze vraagstaart hier nog terug zag opduiken.
Mijn bouw is ondertussen af en heb inderdaad en poroton en 6cm pur geplaatst en dat is geen overbodige luxe geweest, dat ahd zelfs nog iets meer mogen zijn.
Ik heb in de gehele konstruktie van mijn bouw 1 grote fout gemaakt, en dat is de opbouw van de vloer.
Daar heb ik een armzalige 2000 euro bespaart door isobet mortel te leggen ipv pur, en dat heb ik nu geweten.
Wat voelt nu het koudste aan, yep mijn vloer met als resultaat, ik ga nu extra purplaten steken in de kruipruimte.
Veel succes met je bouwprojekt.

14/10/2008 - 21:22

Hallo,

Wij hebben net onze ruwbouw gezet met Röben. Gelijkvloers, betonnen welfsels, eerste verdieping, plat dak met betonnen welfsels. Geen probleem ivm draagkracht.

Niets dan lof over de bouwwijze. Supersnel en degelijk systeem. Voor aannemer was het ook de eerste keer en hij was toch behoorlijk onder de indruk! Wel goed gronderen vóór het pleisteren want de stenen zuigen zeer sterk.

Bij ons was de lijm idd ook sneller op dan de stenen. Wij hebben wel moeten betalen voor de extra zakken (eigenlijk niet aan gedacht om ze gratis te vragen...)

Enkele tips:

Wij hebben de stenen verzaagd met een 'recipiozaag'. Dat ging veel sneller dan met bv een slijpschijf.

Onderste steenslaag (ligt in de mortel) in hoogte aanpassen aan de kamerhoogte. Wij hebben dit niet gedaan en hebben onze bovenste steenslaag bijgevolg moeten metsen.

Groeten,

Bart Vandezande

15/10/2008 - 20:49

Hallo,

we zullen binnenkort nog snel ons rijhuis uitbreiden, nl. een uitbouw achteraan ca 70m2 = 210m3, perfect zuid-oost, met 1 gemeenschappelijke muur en een vrije muur. Omwille van de beperkte ruimte willen we toch noch doorgedreven te isoleren, en denken we aan de volgende opbouw langs de vrije muur.

Terca porotherm 14cm en 9cm op "moeilijk" gemeenschappelijk stuk
+ 6cm Recticel + spouw 2cm en ook een terca porotherm 9cm als gevelsteen; dit pleisteren met acryl/latex gevelbepleisteringsproduct.

in de vloer komt 10cm gespoten PUR, en een warm dak met opbouw van 8cm Eurothane bi3 + EPDM, tussen de roostering nog eens 16cm Isover glaswolplaten.

Hierbij hebben we twee vragen:

1)
zullen de isolatiewaarden van onze buitenmuur voldoende (lees isolerend, energiebesparend, optimaal en comfortabel) zijn?

2)
is de isolatie van (warm) dak/platform voldoende om een premie te ontvangen?

dank voor uw antwoorden en suggesties,

groeten Paolo

15/10/2008 - 23:46

De premie zal je niet mis lopen.
Heb je geen vensters (waarover je niets zegt) ?
Het kan zijn dat de isolatie van je muur er nog weinig toe doet.

16/10/2008 - 10:26

14,4 m² venster met GLAS 1,1 betekent zowat U = 1,3 W/m² voor het venster, en met 2 tot 3 m² koepels (driewandig)erbij, heb je zowat 23 W/K verliezen via die delen.
Als je daarrond zegge 40 m² muur hebt bij je uitbreiding à 70 m²vloer (beide met U = 0,25 zowat) en 67 m² plat dak (U = ca. 0,14 W/m²K), betekenen je vensters + koepels ruim 1/3 van het transmissieverlies.
M.i. kan je best nog beter doen voor vensters en vloer ; voor de 40 m² muren zou je niet veel meer bijwinnen;

Rik

16/10/2008 - 19:42

danke Rik voor uw interessante berekening;

het schuifraam in thermisch onderbroken Alu zal inderdaad U1,1 op papier hebben, maar bestaat uit viersezioenglas en omwille van de wetgeving ook van gelaagd glas 3.2.3-4; mogelijk zullen de waarden hiermee wat verbeteren. de koepels vervangen door dubbel zo dure Velux-koepels is niet echt een optie; anderzijds hebben we weinig keuze voor iets anders. suggesties?

P

16/10/2008 - 20:20

Hans,,

ik heb wel een 12 cm liggen hoor, helaas was niet meer mogelijk vanwege de opbouw.
Nu wat betreft eigen schuld dike bult, ik geef je 100% gelijk, en daarom dat ik dit hier ook verkondig.
Wees niet zuinig op je isolatie.
en ja dat verkondig ik tegen iedereen die het horen wil.
In mijn dak had ik zelf onder kontrole, en dat is zeer goed gelopen (40cm), in de muur verklaarde zowel de architect en mijn aannemer me bijna voor gek, nu ja, zij betalen de rekeningen achteraf niet he.
Nu, mijn rekening valt nog mee hoor, verleden jaar 800 euro aan gas/ jaar, wat niet wil zeggen dat dit niet minder kan.
Nu, ik ga je raad opvolgen van de eps platen , zal ze dit weekend bestellen 6cm zou ditvolstaan is 8cm beter of moet het meer zijn?
De dikte maakt niet uit hoor, het is een kruipruimte en zo dikwijls ben ik er niet in nodig.

Nick

16/10/2008 - 21:09

Poolo,

Oei, met alu ga je niet eens U=1,3 halen, maar slechts 1,45 of zoiets. Waarom geen houten ramen ?

Rik

17/10/2008 - 14:22

oorspronkelijk was het wel de bedoeling houten ramen steken, maar ik kan me het niet verklaren, maar alle offertes zijn duurder voor hout dan alu; en het onderhoud natuurlijk..

17/10/2008 - 20:10

@ Hans D.

Hoe ziet de opbouw van een vloer (op vollegrond) er dan uit met EPS? Is die isomo wel drukvast?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.