Passiefhuis : finse blokhut principe , volledig in hout bouwen, alternatieven... | Ecobouwers.be

U bent hier

Passiefhuis : finse blokhut principe , volledig in hout bouwen, alternatieven...

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

03/05/2010 - 15:45

Hallo iedereen, na een jarenlange zoektocht hebben we eindelijk onze grond op de buiten gevonden waar we al zolang op zoek naar waren. Doelstelling is er een passiefhuis op te bouwen, om zo groen mogelijk te kunnen leven, nulenergiewoning op termijn na te streven, waterfiltering, moestuin voor seizoensgroenten en fruit. Als ik kijk naar wat er in belgië op de markt te vinden is dan zie ik dat passief wonen alsmaar meer opmars maakt in een toch enigszinds traditionele/conservatieve sector, we weten allemaal dat we met een baksteen in de maag geboren zijn, of dat lijkt toch zo. We hebben vele jaren in het buitenland gewoond en daar zijn we met andere bouwprincipes in aanraking gekomen. Daarom zouden we graag volledig in hout bouwen, geen houtskelet, maar met volledige 20cm dikke houten balken, geen canadese stijl (ronde balken) maar toch een strakke moderne woning met voldoende glaspartijen. Er zijn een paar bedrijven die dit aanbieden in België, een van die bedrijven voert op maat (architect) gemaakte huizen in van Finland. Vrienden van ons hebben zo'n woning gerealiseerd en bij ons was de klik er meteen om ook iets dergelijks te bouwen. Het is er zeer aangenaam in wonen, het is als een groene long, vochtregulatie is optimaal, temperatuur doorheen het jaar ook. Ze hoeven weinig of geen verwarming te gebruiken in de winter (speksteenkachel), en in de zomer is de woning lekker koel. Als ik kijk dan zie ik dat er op dit forum weinig of geen posts zijn mbt op deze manier van bouwen. Graag had ik ook geweten waarom : 1. onbekend is onbemind? 2. word dit niet aanvaard als een passieve woning? nochtans zijn de Kwaarden en Ewaarden in lijn met wat een passief huis is, driedubbele beglazingen/heel goed geïsoleerd/... 3. zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? 4. welke architecten staan hier voor open? 5. we houden van hout, maar we snappen niet waarom er steeds naar houtskeletbouw word gegrepen indien er oplossingen bestaan om de woning volledig in hout te bouwen, zonder isolatie lagen van een ander type. 6. alle andere bedenkingen zijn welkom en onze beslissing is nog niet definitief , we staan open voor alle opmerkingen,... 7. niet zoveel mensen willen zo alternatief bouwen? 8. prijs ligt niet veel hoger dan een traditionele woning 9. ligt het aan het economisch principe van vraag en aanbod, waarbij hier de vraag een stuk lager is? 10. we realiseren ons wel dat zo'n type houten huis negatieve aspecten heeft, het huis zet zich nog tot 4 jaar na de bouw, het zakt aardig wat, alle leidingen zoals water/elecktriciteit moeten gebeuren op basis van andere principes waarbij een gewone elecktricien weinig of geen ervaring mee heeft, vandaar eerder sleutel op de deur principe,... 11. op veel plaatsen moet er traditioneel gebouwd worden met bakstenen van stedebouw, sommigen lossen dit op door houtskeletbouw te gebruiken met een siersteen ervoor, bij ons echter mogen we volledig in het hout bouwen. we kijken uit naar jullie feedback, ons bouwavontuur kan eindelijk beginnen ;-) vriendelijke groeten, Cumulus libre

24 Reacties

Reacties

03/05/2010 - 16:27

Een vraagje: 20 cm massief hout en hoeveel isolatie?

Als het alleen het hout is , kom je nooit aan de isolatiewaardes en krijg je het ook niet luchtdicht. (wat belangrijk is voor passiefhuis.)

03/05/2010 - 17:37

 hallo Walter,

 

in principe 22cm , geen isolatie en dat is ruimschoots genoeg normaal gezien. 

Kijk naar de scandinavische landen, maar ook in de alpen in Frankrijk om een voorbeeld te geven, daar bouwen ze met dezelfde diktes (en zelfs minder tot 12 cm) en isoleert het meer dan voldoende...

idd de luchtdichtheid, dat garanderen ze ons, maar ik heb er nog een cijfermateriaal over gezien !

anderzijds gaat het hier niet over ronde balken zoals bij de canadese stijl waar ze wel meer met luchtdichtheid problemen hebben. 

In feite gaat het als volgt, de sterke en meest isolerende stukken uit het hout zijn die van de kern. zo'n 6-7 cm dik als (bij bomen van meer dan 100 jaar en die ginder maar 1 cm per jaar groeien omwille van het mindere licht) je deze verlijmt (met natuurlijke lijmen) dan kom je aan 3x7 en 3x7 uit op balken van 22 cm dik en breed. Maw in 1 balk heb je 9 kernen die verlijmd zijn over de lengte. Deze kernen hebben veel hogere isolerende waarde (omwille van de kernen ) dan als je een ronde balk (1 kern) zou nemen en die op mekaar stapelt (zie canadese stijl). Aangezien je de 9 kernen zo verlijmd bekom je een balk die veel minder kromtrekt en die dus mooi uitgelijnd is met als gevolg dat dit de luchtdichtheid bevordert.. 

verder zit je in zo'n woning met geen enkele koude brug, behalve uw fundaties die je dan terug net als bij een passief traditioneler huis kunt isoleren (30cm etc.)

Het verwarmen van een houten huis is veel gemakkelijker aangezien hout warmte reflecteert en je niet telkens de woning zelf moet opwarmen (denk maar aan de warmte die vandaag steeds verloren gaat bij het opwarmen van je muren etc.. ). Ik weet dat je bij een passief huis niet meer zozeer de termen verwarmen in de mond neemt , maar toch het is dezelfde filosofie.. kleinere input / output veel groter.

luchtdichtheid : vrijwel perfect door gebruik te maken van hoek- en tanddichtingen, die lekkage uitsluiten..

Vochtregulatie : hout leeft en bij het openen van zijn porien zal het te veel aan vocht in de lucht worden opgenomen, tot de verzadeging is bereikt (40l/m3) . Daarna zal het hout het vocht langzaam aan de omgeving toevoegen , gemiddelde luchtvochtigheid in zo'n woning varieert van 45 tot 75%.

groeten,

cumulus libre



04/05/2010 - 07:35

Beste cumulus,

Ik heb van de bouwstijl die je beschrijft nog nooit gehoord maar heb de volgende bedenking. Hout heeft geen massa. Het warmt wel snel op maar koelt even snel terug af. In een passief huis heb je daar geen voordeel aan. Je moet liefst materialen hebben die weinig temperatuurschommelingen vertonen. Ook al warmt een stenen muur traag op, eenmaal opgewarmd blijft deze temperatuur lang behouden. Omgekeerd met koelte in de zomer. Je hebt nu eenmaal weinig of niets in je passief huis om te verwarmen. Dus de weinige warmte die je produceert moet je zo lang mogelijk behouden. Dus denk ik dat je redenering over het voordeel van hout ten opzichte van warmtewinst niet juist is.Misschien ben ik fout en hebben die balken die je beschrijft met hun aaneengelijmde kernen een grotere massa dan gewoon hout. Volgens mij voor laag energiewoning met verwarming OK, maar niet voor passief- of Nulenergiewoning. Ik zou er mij toch maar eens goed over informeren als ik jou was.

16/11/2010 - 16:45

Ik kan hiermee niet akkoord gaan. Wij hebben ook een volledig houten huis, weliswaar niet passief. Ik heb deze middag de pelletkachel uitgeschakeld nadat hij van 10 tot 12 uur had verwarmd. Bij uitschakelen was het 22° het is nu 16:43 en het is nu nog altijd 21,3° warm.

Ik heb dus maar 0,7° warmteverlies op bijna 5 uur. Ons huis is van voor 1998 en is naar huidige normen maar matig geïsoleerd, wel van boven tot onder. Dus hout laat de warmte wel degelijk binnen.

04/05/2010 - 08:46

Cumulus,

hout isoleert zo wat 3 keer minder dan isolatie.  Ook jouw kernhout.  Voor Passiefhuis heb je rap 22cm isolatie nodig in je muren. Ik zie dus niet in hoe iemand jouw beweringen ooit hard kan maken.

En in scandinavische landen bouwen ze echt zo niet.  Laat je dat niet wijsmaken.

Walter

03/05/2010 - 19:27

probeer toch maar onpartijdige info te vinden.

Want firma's durven dikwijls met cijfers te goochelen.

Als je een passiefhuis wilt gaan bouwen zou je beter eens bellen met http://www.passiefhuisplatform.be/

 

 

04/05/2010 - 08:44

Beste,

Om de minimale isolatiewaarde voor niet transparante bouwdelen van een passiefhuis te halen, zou uw massieve houten muur maar liefst 75 cm dik moeten zijn (U<15W/m²K, met lambda 0.113 geeft dat 75 cm);

Ziedaar de reden waarom houtskelet toegepast wordt: je haalt die waarde met ongeveer de helft van de muurdikte en met slechts een fractie van de nodige hoeveelheid hout, en dus veeeeeel goedkoper.

Eventueel zou je je houtmassiefbouw kunnen kombineren met een klassieke isolatie om die isolatiewaarde te halen, maar dan nog blijft dat een houtskelet interessanter is om velerlei redenen.

Als je toch zo graag hout ziet, wat houd je dan tegen om een houtskelet langs binnen en langs buiten te bekleden met enkele centimeters van een houtsoort naar keuze ?

Veel succes.

04/05/2010 - 09:16

Nu, het zou wel kunnen in houtmassiefbouw maar met extra isoleren en het aanbrengen van luchtdichting kijk maar op deze link (zonder nu reclame te willen maken).... http://www.debacker.be/woning/passiefhuisproject.html Het is wel moeilijker dan in een gewoon HSB woning denk ik.

 

Met houten balken van 22cm ga je er inderdaad niet komen. Hoe goed ze ook samengesteld zijn....De lambda waarde van grenen of gelijkaardige zit ergens rond de 0,14 dacht ik. Om van een isolatie te spreken moet je naar 0,5 gaan.

 

U waarde voor passief is 0,15 of lager. Met een houten balk van 22cm zit je nog maar op een U waarde van 0,63. De balken zouden naar de 80cm dikte moeten gaan. Om nog te zwijgen over luchtdichtheid....geraakt volgens mij nooit door de blowerdoortest...

 

Houtmassiefbouw moet je dus combineren met andere materialen.

 

 

 

04/05/2010 - 13:36

Hallo Walter, Peter,Patrick en Bert,

 
alvast bedankt voor jullie input, ik zie waarom een forum als de eco-bouwers ontzettend nuttig kan zijn !
 
Ik ben dan een ingenieur maar snap heel goed dat ik zo goed als geen background in deze materie heb, en ik zal enkel maar goede beslissingen kunnen maken door naar mensen met ervaring als jullie te luisteren !
 
Voor ons is het belangrijkste dat we zo milieu bewust gaan bouwen, later zo onafhankelijk mogelijk zijn van energieleveranciers en tegelijk een gezellig/open huis bouwen (dat laatste is natuurlijk subjectief).
We staan beiden open voor nieuwe suggesties ...
 
Er houd ons idd niets tegen om te werken volgens principes van houtskeletbouw, dikke isolatie, buitengevel in hout om zo onze doelstellingen bereiken,.. het word dan ook een hele uitdaging om de juiste keuzes te maken... alsook om ons door de juiste mensen te laten begeleiden.
 
Ik ga er ook direct aan toevoegen dat ik wat sceptisch tegenover grotere bouwfirma's sta die recentelijk op de kar zijn gesprongen, want laten we eerlijk zijn passief bouwen is tegenwoordig een krachtige marketing term.
Volledig akkoord dat ik me moet informeren bij PHP maar ik wil vooraleer ik me bij hen laat bijstaan zoveel mogelijk willen informeren, zodat ik een waardige discussie kan voeren met hen, en hen ook ten gronde kan begrijpen en hen kan duidelijk maken waar we naar toe willen. Het moet een dialoog zijn ;-) en PHP zal liever iemand zien komen die al weet wat hij wil en zich al goed heeft laten informeren, en laten we eerlijk zijn zo ver zijn we nog niet... 
 
We hadden graag zo snel mogelijk ervaring opgedaan bij mensen die al dergelijke woningen hebben verwezenlijkt. 
 
Waarom ik zo naar een volledige houten woning neigde tot nu toe, omdat dit zo goed als volledig uit natuurlijke elementen bestaat, het principe van de groene long... Misschien laat ik me hier leiden door hun marketing, maar het leek me natuurlijker dan werken met isolatielagen enz... die in mijn ogen het ademen van de woning niet bevordert, maar ik neem aan dat het systeem D voor luchtcirculatie hier de vervanger is.. en de firma waar ik het over had die stellen in principe ook voor om te werken met extra isolatie om tot hogere waarden te komen zoals ze idd ook in scandinavië doen,... 
 
We willen zeer compact bouwen op een grote grond (die we wonder boven wonder gevonden hebben, tussen geraardsbergen en ninove) omgeven door groen en zo een mooie symbiose te hebben, waterrecuperatie, moestuin, schapen,  etc... 
 
We hadden graag ook eens verwezenlijkingen kunnen gaan bekijken, waar we ook een idee van het totale kostplaatje hebben, wat we vandaag wel al hebben bij deze massieve houtbouw, maar nog niet gezien hebben bij passieve woningen op onze maat.
Hebben jullie enig idee waar we zo'n woning kunnen gaan bezoeken? Op PHP zie ik vnl data voor in het najaar , op 30 mei is er wel salon bois&habitat.. maar een concrete realisatie dat zou ons heel wat vooruit helpen om zo ook eens een ander vb te zien. ik heb al een paar realisaties bekeken in boeken, en ook op de projecten verwezenlijkt op php maar daar gaat het meestal over grotere woningen die niet op ons van toepassing zijn, we zijn maar met twee en met 160m2 zouden we  voldoende hebben, 
 
bij PHP zie ik in de nabije toekomst enkel en alleen cursussen die gegeven worden aan professionals, zijn er andere plaasten waar ik terecht kan? 
 
groeten,
Cumulus libre
04/05/2010 - 14:02

Cumulus,

misschien geven de projectfiches een verkeerde indruk, maar eigenlijk is het gemiddelde passiefhuis eerder iets op jouw grootte ipv

kijk eens op http://www.ecobouwers.be/klimaathuizen

Hier vind je zeker woningen voor jouw grootte (wat ik een 'normale' grootte van gezinswoning zou noemen).

Walter

04/05/2010 - 14:07

 Zoals al vermeld zal je met het blokhutsysteem steeds bijkomende isolatie nodig hebben - en luchtdichting (isolatie is gebaseerd op stilstaande lucht). Het blokhutsysteem zelf lijkt me niet het meest ecologische, want je hebt er toch nog relatief veel hout voor nodig (ofschoon een hernieuwbare grondstof wil dat niet zeggen dat we daar ook niet spaarzaam mee mogen omspringen). Het lijkt er romantisch om in een bos zelf wat bomen te kappen (zelf zie ik me ook zo bezig), maar in onze context lijkt me dat toch niet ideaal. Je kan voor de isolatie dan bijvoorbeeld kiezen voor houtvezel (afvalhout nuttig gebruikt) of andere plantaardige stoffen (vlas, hennep,...).

Wat betreft het houtskelet: als je graag grote glaspartijen wil, kan je ook kiezen voor het paal-balk systeem (of zwaar skelet) - opgebouwd uit spanten: je hebt dan géén dragende muren - en dus een maximale vrijheid om je ruimte in te vullen - glaspartijen, vides, ... Dit systeem wordt nogal veel gebruikt als strobalen worden gebruikt om de buitenmuren mee op te vullen - maar je kan er gelijk welk materiaal in gebruiken. Bijkomend voordeel: het dak staat er al vlug op, dus de meeste tijd zit je al droog.

De buitenafwerking kan je in houten planken doen (met een dakoversteek hoeft het dan geen canadees cederhout uit de oerbossen te zijn of tropisch hardhout - maar kan je ook grenen planken gebruiken) - en er bestaan ook bepleisterbare houtvezelplaten om bijvoorbeeld een kalkpleister toe te passen. Allemaal dampdoorlatende ("ademende") materialen. Opgelet: ventilatie kan je niet bekomen door "ademende" materialen toe te passen, je moet steeds voor één of ander verluchtingssysteem kiezen. Het gebruik van dampremmen kan wel beperkt worden als de buitenwand voldoende dampopen is, en je isolatie in staat is vocht te bufferen (dus géén minerale wol, wel organische vezels).

Hout is inderdaad zeer aangenaam om mee te werken (beton en staal lijken me eerder iets voor bruggen e.d., niet voor een residentiële woning) - en zeer stimulerend voor de creativiteit in ons. Veel succes met je project.
 

04/05/2010 - 15:34

ik stel voor dat er ook contact wordt gezocht met architecten die voldoende kennis hebben met zowel het ecologische (hout als grondstof) als het passieve. Je kan architecten vinden via de website van het Vibe of hier via de link Professionals onder het logo van de website.

Zo vonden wij ook onze architecte die al meerdere passiefhuizen heeft ontworpen (weliswaar in HSB).

04/05/2010 - 20:27

isolatie kan ook ademen en damp doorlaten of bufferen, dus even goed dan je houten blokhut.

Een houtskelet is volgens mij nog milieuvriendelijker dan alleen massieve blokken hout.

Werken met fermacell/formaldehyde vrije OSB/ intelligent dampscherm/isolatie/celit plaat, zal waarschijnlijk het ideale

Houtvezelisolatieplaat, cellulosevlokken, vlas ... zijn ecologische isolatiematerialen.

Via VIBE vind je er wel wat over (ook aannemers)

Kamp C in Westerloo is ook een aanrader (hebben daar een leemcursus gevolgd)

 

Als je voor een passiefhuis gaat zoek dan eerst een Architect die veel ervaring heeft met passiefhuizen.

En, best niet met SOD of grote firma in zee gaan.

Zoek zelf veel op dit forum, zodat je je aannemers goed in het oog kunt houden, wat dat is dikwijls nodig.

 

 

06/05/2010 - 10:05

Hallo,

 

we hebben ons ingeschreven voor cursus in kamp C volgende week, kijken er naar uit !

ingeschreven maar nog geen bevestiging ;-) .

en vandaag ga ik eens op zoek goede lectuur in de php shop, aanraders?

zou ze vanmiddag ergens willen gaan halen....

 

groeten,

cumulus libre 

15/10/2010 - 12:01

Hallo Iedereen,

 

ondertussen zijn we 4 maand verder, ik heb dit forum hier goed doorgenomen en al veel opgestoken, waarvoor dank aan iedereen.

Jullie hadden idd gelijk mbt tot bovenstaande post.

Wat hebben we de afgelopen maanden al gerealiseerd , niet zoveel op het eerste gezicht maar schijn bedriegt soms :

1. architect gekozen

2. zelf plannen getekend met alle opmerkingen van PHP in het achterhoofd --> architect heeft al een eerste draft getekend, het ziet er goed uit ;-)

3. zelf maquette gebouwd om te zien dat alle geometrie, estetische plaaatje klopt ifv tuin en orienteringen. Alsook de penetratie van de zon ifv het seizoen (voor plaatsing van ramen, dat doen we met zaklampje ;-)

4. uren en uren gelezen : beurzen aan het bezoeken. Vele en vele discussies, challengen van verkopers, en hun salespitches doorzien, indien mogelijk ;-)

 

Welke conclusies hebben we vandaag al gemaakt :

1. de buitenschil is het belangrijkste voor ons --> meer investering maar is het waard

2. energievoorziening : basic beginnen : condens en zonneboiler maar mogelijkheden om uit te breiden naar de toekomst : waterpomp , PV... zie andere post want daar heb ik nog wat vragen mbt sanitair warm water en vloerverwarming, waar ik heel wat tegenstrijdigheden hoor.

3. vermoedelijk ( endeze beslissing ligt me het zwaarst en heeft ook grootste impact) geen Systeem D ventilatie ! Gevolg geen Passief huis certificaat moeglijk , dat leidt dan weer dat we zo passief mogelijk gaan bouwen maar dat we niet de allerduurste en laatste materialen hoeven te gebruiken (bv naar beglazing toe 0,85 ipv 0,74Uu / binnen met hout werken en dan hoeven we niet naar de extreme K<15 waarde mikken maar ook tevreden zijn met 15<K<20.

4.Hercirculatie dampkap

5. vloerverwarming : alhoewel we weer twijfelen (zie ander post ivm zonneboiler) waar leveranciers zonneboiler voor vloerverwarming in vraag stellen en een cassette voor de gezelligheid in de winter.

6. ifv aanbestedingen die we zullen doen zullen we kiezen voor hout massief of skeletbouw, uiteraard zonder kwaliteit uit het oog te verliezen.

7. hemelwater recuperatie maximaliseren

8. Ik wou eigen water terug recycleren (vrienden op woonboot doen dit) maar wettelijk is hergebruik na filtering niet toegestaan, dus enkel filteren voor terug te gaan naar riolering (we zijn verplicht aan te sluiten)

9. niet groot bouwen, 1de verdieping onder dak (dik geïsoleerd uiteraard) , wel L vorm dus compact factor minder optimaal maar laat ons wel toe meer te verwarmen met zonne-energie : rechtsreekse opwarming woning enerzijds en grotere dakopp naar voor PV pannelen naar toekomst anderzijds.

10. zo natuurlijk mogelijke materialen, FSC hout, isolatie, enz  maar ook naar recyclage toe ..

11. beperkt of geen domotica

 

zoals je ziet we staan al verder maar nog een hele weg te gaan, maar we vinden het leuk

ik wou eerst hier feedback geven op jullie input en wat ik zover geleerd heb, anderzijds heb ik toch nog vragen maar daarvoor zal ik op de juiste plaats nieuwe posts plaatsen,

 

groetjes

Cumulus_libre

 

 

 

23/12/2010 - 11:32

Cumulus_libre,

Beste,

Met heel veel aandacht heb ik de posts gelezen op dit forum. In de (nabije) toekomst zouden we graag een eigen houten woning willen (laten) optrekken, overtuigd van de vele voordelen en vooral de charme.  Maar wat de kennis omtrent deze betreft, bevind ik mij nog in de startblokken en is alle informatie en zijn alle raadgevingen welkom.

Ik ben al een aantal keren naar het salon in Namen geweest maar voor constructies zoals deze van De Backer (gyproccenwanden) kan ik echt niet warmlopen.  Biospeed heeft dan wel m'n aandacht getrokken omwille van de mogelijke formule van consturctie onder begeleiding, maar ik vermoed dat er meer is ...

Onze voorkeur gaat dus naar een volledige houtconstructie. 

U vermeldt dat er een firma bestaat die invoert vanuit  Scandinavië (Finland ?)  . Kunt mij de gegevens van deze firma eens doormailen ?

Ik ben er ook nog niet in geslaagd een architect(e) te vinden die ervaring heeft met dit soort projecten. Via welke weg kan men die gemakkelijk vinden ?

Hebt u eventueel wat tips voor mensen die in de startblokken staan met een project van houtbouw?

Dank en groeten,

Raphaël

15/10/2010 - 14:05

Cumulus Libre,

waarom je uiteindelijk niet voor een balansventilatie (type D) kiest vindt ik nog wel de meest vreemde keuze.... Hiermee krijg je nochtans de beste garantie dat er steeds goede ventilatie gebeurd, (te) vochtige lucht verdwijnt en binnenkomende lucht krijgt recup warmte.

Welke ventilatiesysteem gaan jullie dan gebruiken ? Type C ??

dat is in principe een verlies van warmte (en voelbare koude die binnenkomt aan vensters)

en zeker bij een LEW een relatief grotere verlies van warmte.

Maar ook even terzijde: hoe wordt de luchtdichting verzorgt tussen de houten balken ?

 

15/10/2010 - 19:09

 Hallo Kris, 

 

ik antwoord graag, maar is niet zo eenduidig beide antwoorden : 

A. Systeem ventilatie D : ik was theoretisch er zeker voor gewonnen, het klinkt goed, en dat zal het vermoedelijk ook wel zijn maar ik heb een aantal bemerkingen :

1. onderhoudsvriendelijkheid (aanzuig via buizenstelsel en het onderhouden ervan )

2. Filter die moeten vervangen worden op regelmatige basis/afhankelijkheid 

3. we gaan met een vide werken en zowel benedensvloers als boven zijn de ruimtes open, gevolg weinig of geen kamers die behoefte hebben aan luchttoevoer in ons huis behalve, technische ruimte en badkamer aan de noordkant, waarbij de badkamerlucht alweer moet afgezogen worden, geen normale dampkap maar hercirculatie dampkap.

4.  we bouwen scandinavisch, in hout geen gyproccen wanden, vochtregulatie zal natuurlijk gebeuren / relatieve vochtigheidsgraad is 40-45% in zo'n huistypes

5. ik zie in scandinavische landen maar evengoed japan (die ook zeer veel invoeren uit scandinavië en die heel punctueel en strakke woningen willen/zen) dat ze niet met balansventilaties werken zoals hier, vocht is er geen zo'n probleem als hier bij onze traditionele bouw methodes, in feite verluchten ze de woning op regelmatige periodes. Ik hoor je het al zeggen de warmte ben je zo direct kwijt, klopt maar je moet rekening houden dat dergelijke woningen heel snel opwarmen. Ik kan het ook niet helemaal theoretisch uitleggen, maar we hebben vrienden in belgie die wonen in zo'n huis en kennen andere architecten en dokter die allemaal zeer tevreden zijn, zelf hebben we er ook al in verbleven, zomer en winter, in feite maar een wand van 18 cm hout (bestaande uit 6 boomkernen per balk, verlijmd met natuurlijke lijmen ) geen extra isolatie , en het is er altijd aangenaam vertoeven, normale speksteenkachel doet het werk voor een huis van ongeveer 300m2.  in badkamer wel elektrische speksteenverwarming, maar zelden nodig.

6. ik ken weinig architecten die ervoor gewonnen zijn voor het systeem D nochtans wel voor alle andere passieve aanpassingen / daarnaast ken ik verschillende mensen die er eentje hebben, de meningen zijn echt zeer uitgesproken, verschillende zijn tegen, anderen dan weer tevreden.

7. we zijn er nog niet honder procent uit, morgen ga ik op de biss beurs nog eens luisteren, maar we staan open tot alle input... ;-) alsook onze architect! En ik weet dat de meesten hier overtuigd zijn van dit type D systeem, maar ook niet allemaal ;-)

 

B. luchtdichtheid van onze woning terug twee puntjes ;-)

1. zonder cellulose en enkel balken van 16cm tot 22cm : principe is zoals uitgelegd zware balken met inkepingen, belangrijk is dat het dak voldoende zwaar is en drukt op de woning en zo de balken zich zetten de eerste jaren. zo moet je rekening houden met een daling van 1 cm per meter per jaar, na drie jaar zou het huis zich volledig moeten hebben gezet.. en that's it...  ik heb verschillende pressuratie testen nagelezen van scandinavie tot japan voor deze huizen (vb : Oulu University ; Seinäjoki University ,... ) en die kwamen allemaal terug met resultaten < 1l/h maar de meeste testen kwamen uit tussen 0,55 en 0,75 wat dus aanvaardbaar is als we zien dat onze traditionele bouw daar op zijn minst een veelvoud van is en  de normering van 0,6 bij een passief huis.. 

2. met cellulose, vermoed ik , halen ze dezelfde resultaten want de isolatie is aan de buitenkant van de woning, ... 

 

Algemeen : het is kwaliteit naar afwerking toe, en deze huizen hebben hun degelijkheid in barre klimaten bewezen, zowel naar isolatie en luchtdichtheid toe... en jep het principe onbekend onbemind is hier vaak van toepassing, het is een niche markt ;-) maar daar storen we ons niet aan ;-)

groetjes

Cumulus_libre

 

 

 

 

18/10/2010 - 12:43

Balansventilatie D heeft zeker zijn nut....

Onderhoud van zo'n systeem zou beperkt zijn tot de filters regelmatig vervangen. Plaatsing van een F6 fijnstoffilter bij de ingang van (aanzuigende kant) van ventilatie zorgt ervoor dat er geen stof binnenkomt.

Dus hiermee wordt zuiverdere lucht de woning binnengebracht. Hiermee blijven de ventilatiekanalen al hele lange tijd proper.

Het grote probleem voor een correcte ventilatie D is eigenlijk de ventilatiekanalen.

Daar zijn er grofweg 3 types in te onderscheiden:

- Galva-buizen: ronde buizen van gegalvaniseerd metaal, meest ideale maar kunnen soms moeilijker geplaatst worden door grotere diameter, gemakkelijk te reinigen

- PE-buizen: ronde buizen van PE plastiek maar kleinere diameter, moeten soms meerdere kanalen naast elkaar gelegd worden voor eenzelfde ruimte voor voldoende ventilatiedebiet, moeilijker te reinigen

- 'platte plastiek kanalen': zijn plat, beperkter debiet dus meestal meerdere buizen nodig voor correcte luchtstroming

Ik vermoed dat het grootste probleem dat vele eigenaars eerder problemen ondervinden door slechte uitvoering van de kanalen (verkeerd type, te veel bochten etc.)

22/10/2010 - 16:10

Hallo Kris, Hans, Walter,

 

thx voor alle informatie, jullie hebben me overtuigd ;-)

we gaan ons ook een Balansventilatie unit aanschaffen, als we alle pro's en cons afwegen dan komen we daar toch op uit, het zou een beetje gek zijn ook om alles passief te proberen te realiseren en daarvoor af te haken.

soit ik bekijk het tussen kiezen voor de lepra en cholera, geen leuke keuze.. maar goed ik heb me er bij neergelegd ik ga voor een mechanische balansventilatie en dat betekent minder autonomie (vanaf dan verplicht filters vervangen en kuisen van buizen, etc...)

Maar de voordelen daar ga ik op focussen en die zijn er wel degelijk !

De zoektocht kan nu beginnen, ik zie dat het een van de meer technischere materies is die je hier kunt terugvinden op de site.

 

thx !

groeten,

Cumulus_libre

15/11/2010 - 20:26

Hallo allemaal

Ik heb de posts hier met veel aandacht gelezen! Ik en mijn vriendin zijn ondertussen al enkele maanden aan het twijfelen of we nu willen

a. Bouwen: HSB/LEW, op langere termijn lagere energiefactuur maar wel op korte termijn veel geld neertellen + bouwgrond aankopen !!

b. Verbouwen: hier kunnen we al intrekken en onze verbouwingen én kosten spreiden over jaren. Nadeel is dat je jaren in de verbouwing zit en misschien toch nog net geen LEW hebt.

Tijdens een overnachting in een Zwitserse B&B zijn we helemaal verliefd geworden op de traditionele houten bouwstijl van daar. Vooral het hout aan de binnenkant (vuren?) vonden we prachtig, de buitenkant hoeft niet persé in hout.

Heeft iemand ondertussen ervaring met zo'n huis? Ik heb op internet enkele bouwfirma's gevonden die dit soort huizen (in lage energie of passiefhuis) neerzetten, maar heb geen idee van de prijzen. Is bouwen met hout veel duurder t.o.v. een 'standaard' LEW.

 

groeten,

Pascal

16/11/2010 - 11:45

Je mag HSB of HB (houtbouw) in LEW niet verwarren met de LEW volgens huidige EPB normen.

Een goed uitgevoerde LEW in HSB/HB zal beter geisoleerd zijn dan de wettelijke LEW. Dus ook op (langere) termijn ga je besparen op energierekening.

Ook niet vergeten dat hout een vochtregulerende werking heeft dus meestal heb je een gezonder binnenklimaat.

Het extra dat je betaalt voor de houten constructie/afwerking tov. 'standaard' LEW (en ik veronderstel dat je bedoelt 'massief' =  steen/baksteen) krijg je terug in lagere energiekosten en meer comfort.

Wel opletten als je gaat voor gelijmde houtconstructie dat je kiest voor formaldehyde vrije lijmen.

23/12/2010 - 13:13

       Ook niet vergeten dat hout een vochtregulerende werking heeft dus meestal heb je een gezonder binnenklimaat.

Kris, ik ben (net als jij blijkbaar) overtuigd van de vele voordelen van H(S)B, maar je moet toch ook niet te enthousiast de slogans uit de reclamefolders naroepen, baksteen is toch ook vochtregulerend ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.