omrekenen vermogen radiatoren naar lagere temperatuur | Ecobouwers.be

U bent hier

omrekenen vermogen radiatoren naar lagere temperatuur

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

05/04/2013 - 13:31

Beste Ecobouwers,

Omdat ik een nieuwe verwarmingsketel wil plaatsen ben ik op zoek gegaan naar het vermogen van mijn bestaande radiatoren uit de jaren 70.

Ik vond enkel gegevens over het vermogen bij 80 graden. Het totale vermogen is iets meer dan 30kW, dus zou ik in principe een ketel van 35kW moeten plaatsen, wat mij onnodig veel lijkt.

Ondertussen heb ik ook geen 80 graden meer nodig om mijn inmiddels geisoleerde huis warm te krijgen. Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat max 60 graden genoeg is.

Weet iemand een formule om het vermogen van radiatoren op 80 graden om te rekenen naar het vermogen op 60 graden?

Bedankt!

142 Reacties

Reacties

05/04/2013 - 15:00

Je hebt daar tabellen voor. Hier bijvoorbeeld http://www.radson.com/docs/Brochure-LTR-NL.pdf laatste pagina.

 

Geert

05/04/2013 - 17:01

Als weet hoeveel water er opzit, kan je KWh uitrekenen.

Voorbeeld  4 radiatoren met 50L water

Vb. 50L à   80C° geeft  4,65 KWh 

       50L à   60C° geeft  3,49  KWh

 

05/04/2013 - 22:49

euh???  Waar haal je dat? Afgifte van een radiator is helemaal niet lineair met de aanvoertemperatuur. Wat bedoel je met hoeveel water er op zit?  De inhoud van de radiator?  En hoe speelt dat een rol met de afgifte?

De afgifte staat in functie van energie die je radiator afgeeft bij een bepaald debiet.  Bij radiators wordt het debiet veelal zo geregeld dat je bv een delta T van 20°C over je radiator krijgt.  

Kijk in de Radson tabel: 

zie je bv bij 22°C binnentemperatuur voor een radiator 80°C, delta T20°C, een 'correctie factor' van 1,07 (correctie toe te passen op nominaal vermogen van de radiator).  

Bij aanvoer 60°C, delta 20°C, een correctie factor van 2,69; Maw aanvoer van 60°C geeft heeft meer dan 2keer minder vermogen (zelfs ongeveer 2.5 keer minder).  Dus helemaal niet lineair met de temperatuur.  

Je moet naar het dynamische verhaal kijken, waarbij debieten, delta T, omgevingstemperatuur samen een vermogen geven.  En veelal kan je dat maar proef ondervindelijk vaststellen (moeilijke rekenoefening tss afgifte door straling versus conductie).  

Walter

06/04/2013 - 09:31

Walter -8

Als je water van 60C° door een radiator laat stromen ,

en in die radiator zit stromend water continu 10 L à 60C°

Geeft/ verbruikt  deze radiator max. 0,7KWh.

Is ruimte 21C° is KWh afgifte minder.

Radiator geeft  niet meer KWh als er in zit , om 10L op  60C° te houden

Of dat water is ,ijzer of beton. maakt niet uit

Is het theoretisch max. van  KWh opwekking en afgifte.

Praktisch zullen er zeker ander factoren meespelen.

Snelheid pomp /warmteafgifte vermogen.(grote van koelribben)

Theoretisch is dit het het max.KWh verbruik en afgifte.

 

 

06/04/2013 - 10:28

los van het feit dat je vermogen in kW weergeeft en niet in kWh volg ik je helemaal niet.  Van waar tover je ineens die 0,7kW(h??) te voorschijn?  Welke formule is dat?  En vooral; wat heeft dat te maken met vermogen van een radiator; want met jouw formules kom je tot onzin (zoals beweren dat er maar 25% verschil is in vermogen tss 80°C en 60°C regime).  

Er zijn radiators met 10 liter inhoud die meer vermogen kunnen afgeven dan een radiator van 50l; hangt af van radiator opbouw, afgifteoppervlakte,....  

Ik raadt niemand aan om met jouw uitleg een schatting te maken die het vermogen geeft van zijn radiator; je zal er snel een factor 2 naast zitten (zie de eerste tabel van radson).  Jij 'voorspelt' een verschil van 25% tss 80°C en 60°C; in werkelijkheid is het een factor 2 en meer.  

Walter

 

06/04/2013 - 13:04

Walter-8

Daarom spreek ik van  theoretisch max.

Een elektrisch weerstand kacheltje van 2KWh

Hoeveel KW zal die max .afgeven in woning op een uur?

Met grote of kleine koelribben?

De verminderings faktor  warmte afgifte bij CVradiatoren .

zal afhangen van snelheid pomp en

het thermisch geleidbaarheid radiatoren.

Als je zo  radiatoren uitrekend voor condensatieketels ,

zal je nooit bedrogen uitkomen.

Vanaf het moment dat het vermogen van radiatoren te klein is,

moet ketelwater hoger , om toch de nodige MJ in woning  te halen

en is  de werking van condensatie  verloren.

Door te hoog retourwater.

 

 

 

 

 

 

06/04/2013 - 13:49

ik denk dat je niet weet wat het verschil tss kW en kWh; het vermogen van een weerstand wordt gegeven in kW, niet in kWh (dat staat voor verbruik).  Je vraag is dus fout; die moet zijn: hoeveel verbruik in kWh zal een electrische weerstand hebben in 1 uur met een vermogen van 2kW.   Het antwoord is hier een verbruik van 2kWh.  Na 10 uur zal die een vebruik hebben gehad van 20kWh.  

Waar jij het over hebt is niet een 'theoretisch' maximum; je hebt gewoon iets uitgevonden dat op geen enkele manier iets te maken heeft met een werkelijkheid, theoretisch noch praktisch.  Op die manier heeft jou eerste opmerking in deze vraagstaart geen enkele waarde.  Het antwoord vertelt niets over een eigenschap van een radiator (ik zou ook niet weten waarover het wel iets vertelt).  Ik ben nog altijd benieuwd welke formule je gebruikt hebt om te komen tot die getallen.  Dat vertelt misschien iets over de fout in je redering.  

Wakter

06/04/2013 - 14:44

Walter-8

Als een leefruimte Vb. 3Kw per uur nodig heeft/warmteverlies ,

om leefruimte op 21C° te houden

heb je 3KWh per uur nodig.

Of je dat elektrisch doet of met water of met houtverbranding enz..

Of met bak water(rondom met koelribben) van 65 L aan 60C°.

Enkel de snelheid van  convectie afgifte à materiaal ,

waar warmtebron in zit  is belangrijk .

Elektrische verwarming  van 2KW of stijkijzer van 2KW,

is wel een verschil in snelle convectieafgifte leefruimte.

Als alles zo goed werkt met tabellen en formules,

Waarom dan al die kranen voor bijsturingen?

Tabellen en formules zijn richtlijnen en indicaties , praktijk meermaals fout .

Door factoren die zelfs niet vastgelegd zijn in tabellen en formules.

Als er een rendement word berekend in woning bij -10C°,

kan je het max rendement van radiatoren ook berekenen.

Beter een max. dan een min.

 

 

 

 

06/04/2013 - 14:57

nog eens opnieuw: wat is de betekenis van je bak water van 65l aan 60°?  Wat wil je daar mee zeggen?  Ik weet nog altijd niet wat je wil zeggen met 65l aan 60°C, of hoe dat iets te maken heeft met een vermogen van een radiator.  Hoe reken je hier?

Als ik je zie toveren met waardes, de eenheden niet juist zet (je leert, want in deze post is het ok), kan ik geloven dat je weinig waarde hecht aan tabellen en formulles.  Ik heb ze echter nog nooit weten falen (hoe kan een formule nu falen?).  Misschien is het gewoon dat je niet goed weet wat die formules en tabellen weergeven dat je in de praktijk dingen fout ziet gaan.  Ik zie in de praktijk alleen maar dingen fout gaan omdat er niet gerekend wordt of zeer fout wordt gerekend.

Walter

06/04/2013 - 19:29

ik denk dat het gewoon het getal is aan energie die in water zit, die kan vrijkomen als je dat water laat staan, dus op zich vind ik   het logisch hoor. Maar toegegeven een Jaga heeft veel minder water en zal toch meer thermisch energie vrijgeven, precies door de circulatie van het water. Dus op die manier heb jij zeker ook gelijk, dat het getal niet het beste manier van rekenen is. Laten we zeggen zonder te rekenen, dat bvb uw huis 20% extra isoleren ervoor kan zorgen dat je 20% lager delta T kunt stoken. Dus iemand die radiatoren staan heeft die zijn huis verwarmen aan '60° kan na een grondige renovatie van zijn isolatie erin slagen om datzelfde huis te verwarmen op 60-20 of delta 40° x 50% = delta 20° of kan zijn ketel op 40° stoken. Puur theoretisch beredeneerd, moet dat lukken. Sowieso loopt het allemaal zo verkeerd niet, want uiteindelijk een thermostaat corrigeert waar nodig. En die 40° is de temperatuur die je dan nodig hebt als het eens keihard vriest

06/04/2013 - 22:15

'...dus op zich vind ik   het logisch hoor"; wat vind je logisch?  En wat heeft dat logische te maken met vermogen van een radiator?

60-20°C, is ook niet echt een realistisch stookregime.  

En het loopt idd niet allemaal verkeerd zolang de radiatoren idd het vermogen kunnen leveren bij ontwerp temperaturen.

Walter

  

 

13/04/2013 - 19:32

 

repost in beter leesbar formaat...

"100L en 1 Lper uur???? jongens toch
Als je een vat van 1000L wilt leeg maken met max 500 handelingen.
word dan niet eerst inhoud van uitscheppotje gemeten?
De berekening van inhoud en behoeft(KWh) is voor/naar  LVT radiatoren toe.
Is wel de bedoeling om met water van 60° systeem normaal te laten werken.
60/40/20.
Bij te weinig water inhoud van radiatoren zou het  kunnen,
dat aanvoer T° moet verhoogd worden.
Zo heb je geen LVT radiatoren meer.
Dat is wat topicstarter toch wilt. 
Nu kan hij de inhoud vergelijken met zijn radiatoren."

Met stijgende verbazing lees ik je commentaren.  In een discissue probeer je meestal de andere te begrijpen en dan uit te leggen waar zijn redenering fout gaat.  Ik heb het zeer moeilijk jouw redenering te volgen.  Vooral omdat ik de indruk heb dat je geen redenering geeft.  Iedere opmerking van jou lijkt op nog meer foute veronderstellingen te rusten.  

De manier waarop jij een radiator uitlegt is alsof je die vult met water, nadien wacht tot die afgekoeld is, en dan terug het water vervangt door nieuw warm water (je uitscheppotje).  Maar dat is niet de manier waarop een verwarming werkt of ook niet de manier waarop een vermogen berekend is.  Een verwarming is een continue systeem, niet iets met uitscheppotjes*.  

Het enige wat er gebeurt is warm water door een circuit te sturen aan bepaalde druk, met debieten; de radiatoren die daarop aangesloten zijn gaan een deel van die energie overdragen naar de omgeving.  Daardoor komt er terug koud water aan bij de ketel en die warmt dat terug op en de kringloop gaat verder.  Als zoiets start, wordt natuurlijk eerst het koude water uit de radiatoren geduwd.  Maar na enige (korte) tijd is al dat koude water uit die radiator verdwenen kom je in je stationair regime. Bv een regime met aanvoer 60°C, afvoer 40°C.  Het enige waarbij het volume van de radiator een rol speelt is hoe lang het duurt voordat je in dat stationair regime komt.  Radiator met weinig inhoud, zal snel in stationair regime komen (die zijn ook veelal veel lichter in materiaal), radiator met veel volume zal iets langer duren.  Maar uiteindelijk kom je in dat stationair regime met een bepaald debiet en temperaturen.  Het is onder die omstandigheden dat het vermogen van de radiator gemeten wordt. Er wordt dus niet 500keer opnieuw een potje gevuld; het potje blijft gevuld, alleen vervangen we de inhoud continue.   Afhankelijk van type radiator krijg je dan een bepaald vermogen.  En nog eens: het maakt niet uit hoeveel volume je radiator had.  Dat speelt enkel een rol wanneer je installatie start of stopt (en voor berekenen max vermogen speelt dat dynamisch karakter geen rol).  

Hier is bv een voorbeeld van een berekening: http://www.lht-bvba.be/radiatoren-berekenen.html

Je ziet bij een radiator staan 2520W, 3,5l/minuut.  Je kan dan een radiator plaatsen die bv 3.5l inhoud heeft en een vermogen van 2,2kW; daar wordt dan om de minuut de vollige inhoud van de radiator ververst; je kan ook jouw referentie radiator daar plaatsen; die had dan ongeveer 13,5l inhoud; daar zal het dan een goede 4 minuten duren voor de volledige inhoud is ververst.  Maar in beide gevallen is het vermogen net even groot.  En dat vermogen is net even groot door de verschillende ontwerpen van de 2 radiators.  En die beide radiatoren gaan ongeveer op dezelfde manier reageren als je naar lagere temperaturen gaat (wel goed correctie tabellen van de fabrikanten hier nakijken).  

Ik had nu graag gezien waar in dit verhaal iets fout zit volgens jou.  Daarnaast kan je misschien vertellen hoe dat jij dat radiator verhaal ziet.  dan kan ik misschien een poging doen jouw redenering te begrijpen.  

Ik ben nog altijd benieuwd welke radiator jij aanraadt voor een regime 60-40 als je 5kW nodig hebt.  Idd die 27l voor 5kW; of zoals de tabellen van de fabrikant zeggen in totaal 10kW norm vermogen.  

Walter

*: ergens begin vorige eeuw liep Planck tegen een probleem waarbij het leek dat energie kleine pakketjes werd overgedragen.  Maar dat is een ander verhaal en quantum theorie hebben we echt niet nodig om een radiator te verklaren.  

 

 

 

06/04/2013 - 10:24

" Het totale vermogen is iets meer dan 30kW, dus zou ik in principe een ketel van 35kW moeten plaatsen, wat mij onnodig veel lijkt."

Is eigenlijk verkeerde redenering; oude huizen, hadden veel vermogen om het afgekoelde huis 'snel' te kunnen opwarmen.  

Op zich zou dat oude huis veelal al kunnen toekomen met de helft van het geinstalleerde vermogen als je huis  niet laat afkoelen.  Enige wat mogelijk probleem is, is dat je afgekoelde huis er langer zal over doen om op te warmen.  Bij geisoleerde huizen, enkel vermogen nodig om het warm te houden (koelen toch nauwelijks af als je verwarming uitlaat).

In jouw geval best volgende oefening: warmteverliesberekening maken van nieuwe situatie; een temperatuursregime kiezen, nakijken of je radiatoren nodig vermogen per ruimte kunnen leveren.  Indien niet, ofwel grotere radiator plaatsen, ofwel hoger temperatuursregime.  Indien wel, kijken of een lager temperatuursregime mogelijk is.  

Merk nog op dat er groot verschil is tss een convector en een radiator; in de jaren 70 werden veel huizen met convectoren voorzien; hierbij is vermogen verlies nog groter dan bij radiator als je de temperatuur laat zakken.  

Walter

06/04/2013 - 18:55

Walter-8

"""

ofwel grotere radiator plaatsen, ofwel hoger temperatuursregime. 

"""

Eerste zal zeker kloppen bij een nieuwe condensatieketel,

tweede is al verkeerd,

hogere T° , zal condensatie na warmtewisselaar gebeuren ,

namelijk in schouw.

06/04/2013 - 22:06

goede opmerking dat je idd bij nieuwe ketel moet kijken of je schouw geschikt is.  Maar dat geldt ook wanneer je wel condenseert.

Walter

07/04/2013 - 20:31

"...Merk nog op dat er groot verschil is tss een convector en een radiator; in de jaren 70 werden veel huizen met convectoren voorzien; hierbij is vermogen verlies nog groter dan bij radiator als je de temperatuur laat zakken. " 

 

Idd, wij hebben convectoren (huis begin jaren '80) en als de ketel op 45° stookt voel je er amper warmte afkomen. Bij 70° staan ze dan weer goed heet en is het direct (te) warm.

 

Is er eingelijk (buiten dit) veel verschil tss radiator en convector ? Ik heb altijd gehoort dat de radiator warmte straalt en de convectore lucht opwarmt maar is dit werkelijk zo en maakt dat dan een verschil ?

07/04/2013 - 21:27

Een radiator zal gedeeltelijk stralingswarmte geven (voorkant) en gedeeltelijk convectie (lucht die door de radiator gaat). Voor een convector is het 'schouweffect'  belangrijk. De warmteafgifte wordt eenerzijds bepaald door de de warmtewisselaar, en anderzijds door de hoogte van de kast. Hoe hoger de kast, hoe hoger de warmteafgifte. De hogere temperaturen die voor een convector nodig zijn, hangen samen met het schouweffect. Bij een lage temperatuur zal dit effect minder zijn, waardoor het afgegeven vermogen daalt. Dit kan verholpen worden door het plaatsen van een ventilator.

08/04/2013 - 17:56

"Ik heb altijd gehoort dat de radiator warmte straalt en de convectore lucht opwarmt maar is dit werkelijk zo en maakt dat dan een verschil ?"

Dat is op zich idd de uitleg.  iets vollediger

't is eigenlijk nog wat ingewikkelder; er is warmteoverdracht door straling en conductie tss lichamen.  Vloerverwarming, je massakachel (als die niet te heet staat) zijn vooral straling, beetje conductie; bij hogere temperaturen wordt de conductie overdracht groter (dat is ook de manier waarop je vooral energie door je muren heen verliest).  Daarnaast heb je door de opwarming van de lucht bij het verwarmingslichaam ook convectiestromen die ontstaan. Hierdoor wordt er constant koudere lucht aangevoerd en kan er een grote warmteoverdracht zijn naar de lucht.    Bij een radiator/convector zijn bij hogere temperaturen de convectiestromen die zorgen dat je ruimte opwarmt geraakt en dat de radiator zijn vermogen kan afgeven.   

Bij een convector zetten ze rond het verwarmingslichaam veelal nog een bekisting; hierdoor is het element van straling/conductie nog kleiner dan bij een gewone radiator.  Ga je naar lagere temperaturen dan wordt de convectie stroom kleiner en krijg je minder vermogen afgegeven naar de ruimte.  Bij een convector wordt de warmteoverdracht dan echt kleiner, bij een radiator kunnen conductie en straling nog wat meer vermogen afgeven. Vallen de conductiestromen dus weg valt ook het vermogen van de convector weg.  Die luchtstroming kan je dan eventueel nog forceren met een ventilator als je op lage temperaturen wilt verwarmen.   Daarom dat een convector veelal bij lagere temperatoren dus een lager vermogen zal hebben dan een radiator.  Maar misschien is de convector zo ontworpen dat je bij lagere temperaturen nog meer convectiestromen kan hebben dan de radiator en dat die dus toch nog meer energie kan afgeven. 

En verder is wikipedia je vriend ;-).

Walter

08/04/2013 - 20:26

Walter-8

Een belangrijke  factor, speelt hier ook mee.

Dat alles wat je aanhaald is optimaal bij LV 45% à 50% in woning.

En veel minder bij LV 20 %

en vind je niet op wikipedia ;-)

08/04/2013 - 20:29

ik wat de stand van de sterren nog vergeten te melden....

08/04/2013 - 21:24

Walrter-8

Hou jong, sterrenwichelaar, wist ik niet,:-))

 

LV 50% duurt luchtopwarming iets langer dan bij LV 20%,

maar blijft warmte ook langer in woning aanwezig.(door enthalpie)

Woningen die slecht geisoleerd zijn ,(meer warmte verlies)

hebben  door opwarming / warmteverlies een beter compensatie bij LV 50%

Wat een beter warmtecomfort weergeeft.

en is nog gezonder ook.

08/04/2013 - 21:53

Chris, 

en deze opmerking zou even relevant zijn als je eerste opmerking over de energie-inhoud van 50liter water in deze vraagstaart (waarvan ik nog altijd wacht over hoe je aan die cijfers komt)?  

Je bent echt vermoeiend; je hebt over je eigen uitvinding ivm luchtvochtigheid en verwarming al een eigen vraagstaart.  Ik zie geen reden waarom je dat hier moet poneren omdat in die andere vraagstaart ook niemand jou gelooft.  

Je had hier eerder de opmerking "Tabellen en formules zijn richtlijnen en indicaties , praktijk meermaals fout ."  Het is niet omdat je een woord als enthalpie gebruikt dat je opeens iets slim zegt.  Ik ben bang dat je me jouw formules en tabellen gewoon nergens gaat komen.  Misschien in die andere vraagstaart ove rluchtvochtigheid eens een poging tot berekening naar voor brengen wat het verschil zou zijn door die luchtvochtigheid.

Walter

08/04/2013 - 23:55

walter-8

Sorry dat u de wijsheid in pacht hebt.

Enthalpie , gewoon iemand aangegeven dat het inwendige energie is

 Vb. bij  opgewarmdelucht.

Om dat eerst in LV 50% te steken is er meer energie nodig dan bij LV 20%

maar zal ook langer aanwezig zijn.

Nog nooit van accumulatie gehoord?

Zal te vermoeiend zijn zeker.

 

Een woning dat 3KW per uur warmtevelies heeft,

bij vb. 5C° buiten T

Kan met bufferketel van +-1600 L à 60C°

de woning 24 uur op 21C° houden.

Om dat te verwarmen met water van 40C°

heb een buffketel met +-3300 L nodig.

Enkel warmte afgifte bij 40C° /  60C° in grote of kleine radiatoren ,

kan  een dirigerende rol in spelen.

 

 

 

 

 

 

09/04/2013 - 00:57

Fantastisch dat de LV50 een hogere enthalpie heeft: en hoe spaar je dan energie?  

reken me nu eens voor hoe je met 1600l die woning met 3kW 24 uur warm kan houden; ik ben zeer benieuwd.  En zeker als je dat met radiatoren wil doen.  

En wat heeft dat met de vraagstaart te maken?

Walter

09/04/2013 - 08:57

Walter-8,

Voor het eerste verwijs ik u naar

http://nl.wikipedia.org/wiki/Enthalpie

Lv 50% zit 60% meer waterdamp in dan bij LV 20%

 

Woning met 3kW per uur warmteverlies :

Om woning 24 uur op 21C° te houden , is er +-72 kw nodig

1600L water verwarmen van 21C° naar 60C° =+-72 kW.

Om alle MJ goed te  verdelen over 24 uur .

Is er een goede mix van radiatoren nodig.

En als radiatoren te klein zijn .....

Nospan zal nog meer isoleren.

Zo kan  Cv ketel met minder vermogen.

Huidige radiatoren zullen dan (mogelijk )groot genoeg zijn,

met lager cv  ketel T°

Enkel  warmte afgifte bij lagere cv T° kan een probleem zijn.

Een radiator die helemaal open staat en zijn rendement goed afgeeft ,

is beter dan te grote radiator,

die intern zijn aanvoer T° niet kan behouden .

(slecht rendement door minder afgifte)

Zelfs snelheid van cv pomp kan dit niet verhelpen.

 

 

09/04/2013 - 11:45

Chris, natuurlijk zit in lucht met hogere LV meer water; wat heeft dat te maken met verwarmen of energie besparen????  Of nog hoeveel zou je dan besparen?

Beweren dat je een boiler van 60°C tot 21°C kan laten afkoelen en daarmee zinvol kan verwarmen is praktisch niet haalbaar.  Dat kan gewoon niet.  Dat zou een voorbeeld worden van '"Tabellen en formules zijn richtlijnen en indicaties , praktijk meermaals fout ." terwijl er iemand alleen maar met cijfers heeft getovert die niets ter zake doen.  Zoals ook je bewering dat er 111kWh zit in je boiler van 60°C; alsof je die tot 0°C zou kunnen afkoelen voor verwarming. 

 Hou je aan realistische manieren van verwarmen: je kan maar met die boiler zinvol verwarmen tot een 40°C en zelfs dat is zeer laag.  Je kan dus gewoon op geen enkele manier uit die boiler van 1600l op 60°C een volledige dag overbruggen.  Leren rekenen zou ik zeggen. 

Walter

 

09/04/2013 - 08:20

chris

da's vreemde wiskunde.  aangezien er met radiatoren wordt verwarmd ga ik er van uit dat bij een buitent° van 5°C 40° aanvoertemperatuur toch het absolute minimuim is.  met je 1600 lt buffer heb je dan (puur theortetisch, want je zal vermenging in de buffer krijgen) 1600 * (60-40) *1.163 = 37.216 w opslag.  met een warmtebehoefte van 3kW kom je dus hooguit 12 uur toe, dat is de helft van wat jij hier voorrekend.  in de praktijk zal dat nog wel wat minder zijn.  en met 40° heb je niks!

dus toch beter eerst even rekenen voor je dingen gaat poneren, of sla ik nu compleet de bal mis?

 

09/04/2013 - 09:16

Hans

Hoeveel KW zit er in 1600L water van 60C° ? +-111KW

En hoeveel KW heb je nodig om huis op 21C°/24uur  te houden?

72KW = warmte verlies (3kwx 24 uur)

 

09/04/2013 - 09:37

kris,

aub; geef nu eens de berekening hoe je tot die energie in dat water komt?  Hoe reken je zo iets uit?

Hans heeft de berekening gedaan als die 1600liter afkoelt van 60° tot 40°C (zoals hij zegt  is 40°C al een zware limiet voor de ondergrens voor aanvoer van radiatoren en de vraag is of dat zelfs al niet veel te laag is).  Hij  komt dan uit op 37kWh (opletten voor de eenheden, Hans maakte ook die fout maar hij toont tenminste hoe hij rekent).  En die 37kWh is dus niet genoeg als je zoals uit je berekening volgt 72kWh nodig hebt. 

Walter

09/04/2013 - 11:04

Walter,

Theoretisch

Gaat enkel over hoeveel KW er verloren gaan

 en hoeveel kw er nodig is om dat op peil te houden.

Woning met 3KW verlies per uur.

( 3KWx 24 uur)= 72 kw warmteverlies in woning .

Klopt toch.

Een klein CV keteltje dat continu(24 uur)draait en  water aanvoerd van 60C°,

en na 24 uur een gas verbruik heeft van 7 m3

heeft ook op 24 uur +-72 KW in woning gevoerd.

Of dat water uit bufferketel (1600l van 60C°) komt of van cv ketel,

input energie zal +- het zelfde zijn.

1600l water elektrisch opwarmen van 0° naar 60° = +-111 KW

1600Lwater elektrisch opwarmen van 21° naar 60° =+- 72 kW

Wat Hans zegd klopt een beetje warmte afgifte bij laag ketelwater 40C°

kan voor problemen zorgen .(weinig of geen convectie)

Heb ik trouwens zelf ook aanggeven.

 

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.