Nu al PV-panelen voor (toekomstige) electrische auto? | Ecobouwers.be

U bent hier

Nu al PV-panelen voor (toekomstige) electrische auto?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

07/01/2010 - 00:33

Binnenkort ga ik een garage/hobbyhuis bouwen. Nu vroeg ik me af of het 'slim' zou zijn om daar meteen PV-panelen op te plaatsen om het opladen van een toekomstige electrische auto te compenseren.

Voor ons huishoudelijk verbruik hebben we al 3080Wp aan PV die zowat ons gehele verbruik kompenseren (op een paar 100kWh/jaar na). Ook voor een auto lijkt me dit nuttig én voordelig. Zodra ze uit beginnen komen en er een is die aan m'n wensen voldoet (betaalbaar en genoeg actieradius, zo'n plug-in Prius die 20km electrisch kan rijden zou al goed zijn), dan wil ik alle moeite doen om me er een aan te schaffen en dan ben ik al van de kost van de panelen af. Voordeel is nu ook dat ik ze meteen bij de bouw kan leggen = minder kosten aan pannen en minder installatiewerk.
Anderzijds: wat als electrische auto's geen succes worden (bv doordat waterstof toch beter zou zijn) of als het effectief op de markt komen nog vele jaren zou duren?

Wat zouden jullie doen?

5 Reacties

Reacties

07/01/2010 - 19:46

Minder kosten aan pannen?

Inbouwen van panelen kost heel wat meer per m² dan de winst die je aan minder panelen zal overhouden.

Het inbouwen betekent ook dat je panelen minder zullen opbrengen. Er is afkoeling (via wind) nodig om de panelen maximaal te doen renderen.

 

Als je uiteindelijk geen elektrische auto zou aanschaffen dan kan je het teveel aan elektriciteit nog altijd voor andere doeleinden gebruiken (bijverwarming, jacuzzi, productie van waterstof......).

Waterstof zal m.i. te duur zijn voor de modale burger omdat naast de productie ervan de opslag en het vervoer aan extreem lage temperaturen dient te geschieden.

 

Luc

08/01/2010 - 14:04

Digital,

 

PV panelen leggen om er een elektrisch voertuig mee te voeden is wat ik net gedaan heb.

 

Het is op dit moment zowel economisch als ecologisch een goede keuze denk ik.

 

De PV panelen betalen zichzelf op een jaar of 6 af ... met de certificaten die je daarna opstrijkt kan je een elektrisch voertuig kopen dat je bovendien gratis voltankt ...

 

Probleem is dat de elektrische voeruigen nog niet dik gezaaid zijn .. er zijn er al enkele te koop, maar op massaproductie, en lagere prijzen is het toch nog een jaar of 3 wachten denk ik (renault komt komt eind 2012 zomaar even met 4 modellen op de proppen)  www.renault-ZE.com

 

 

Ondertussen produceren uw panelen stroom, en als je die niet kan gebruiken riskeer je onder nul te draaien met uw KWh meter, en daarvoor krijg je niks terug (ik zit in dat geval, en ik overweeg om daar een zaak van te maken, ... gewoon uit princiepe... ben er nog niet helemaal uit)

 

Ik heb wel al een elektrische scooter. ... eigenlijk is dat veel ecologischer... zeker voor de korte en middellange afstanden .. en zeker in de zomerperiode ...( nu is rijden daarmee net iets minder aangenaam  :-)  )

 

De kinderen naar de sportclub brengen achterop de scooter gaat bovendien sneller, en ze vinden het nog leuker ook.

Het verbruik is ongeveer 4 KWh/100 km ... mijn tracker heeft dit jaar al 28 kwh opgebracht, dus daarmee zou ik al 700 km hebben kunnen rijden.

 

De reden waarom ik nu reeds mijn panelen gelegd heb is dat ik mijn leven zo snel mogelijk "post peak proof" wil hebben.

 

Dirk

 

 

 

11/01/2010 - 08:54

Ik zag gisteren op kanaal Z (dacht ik) een programma over auto's, oa de geschiedenis van Bugatti.

Daar presenteerden ze een electrische sportauto: actieradius 350 km, optrekken naar 100: 3,7!!!! Dat is bijna zo snel als een Porche!!! Technisch zijn er nog maar weinig problemen denk ik!

Ik denk dat we veel sneller dan we zelf denken allemaal electrisch rijden!

 

11/01/2010 - 08:55

Ik zag gisteren op kanaal Z (dacht ik) een programma over auto's, oa de geschiedenis van Bugatti.

Daar presenteerden ze een electrische sportauto: actieradius 350 km, optrekken naar 100: 3,7 sec.!!!! Dat is bijna zo snel als een Porche!!! Technisch zijn er nog maar weinig problemen denk ik!

Ik denk dat we veel sneller dan we zelf denken allemaal electrisch rijden!

 

11/01/2010 - 12:10

Yeah right, dat was de Tesla Roadster, gebouwd op een Lotus standaard model, te koop voor €99.000. Dat alles voor slechts 2 zitplaatsen en bagage die niet veel groter dan een toiletzakje kan zijn. Dan waren er ook nog de zeer ongerustellende problemen met de 2-gang versnellingsbak bij de lancering. Ik denk niet dat er op dit forum 1 iemand interesse heeft voor die wagen. Het is wel de allereerste serie 100% elektrische wagen met een aanvaardbare actieradius. Hij heeft in tegenstelling tot de gangbare praktijk Li-ion cellen. Die mogen dan geen geheugeneffect hebben, het nadeel ervan is wel dat dit type cellen begint te verouderen vanaf productie, ongeacht het gebruik ervan. Na 3-4 jaar is het beste eraf.

Van de Tesla roadster zijn er (om begrijpelijke redenen) tot nu toe maar een 900-tal verkocht (op een periode van 3,5 jaar).

Een antwoord op de originele vraag lijkt me op dit moment zeer moeilijk Er zal waarschijnlijk wel een markt voor elektrische auto's komen, de vraag is wanneer. Iedereen spreekt erover, maar slechts in de vorm van toekomstplannen. Misschien zijn de PV-cellen tegen de tijd dat de elektrische auto interessant is, ondertussen een stuk rendabeler geworden.. Dan heb je een investering gedaan die verouderd is tegen de tijd dat ze rendeert.

Ook als er ooit iets wordt van de veelbesproken persluchtmotor (die kan ook elektrisch 'geladen' worden) zit je weer met dezelfde problematiek. Idem voor waterstof-zelfproductie.

 

Mvg, Marc

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.