nieuwe gasketel | Page 5 | Ecobouwers.be

U bent hier

nieuwe gasketel

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van eddy-1
11/05/2004 - 20:26

Hallo,

Ik ben toe aan een nieuwe verwarmingsketel. Ik ben van plan een gasketel(condensatieketel?)te laten te plaatsen, maar Ik heb al zoveel merken gezien dat ik het niet meer weet Graag had ik van anderen geweten welke goede merken er zijn, of wat jullie me aanraden.Misschien ook prijzen als het kan? Ik heb wel vloerverwarming.Misschien belangrijk om te weten?

Alvast bedankt op voorhand,

Eddy

250 Reacties

Reacties

afbeelding van stefan-14
09/12/2005 - 19:26

Bram,

6 liter aan 60°C, meng daarbij een hoeveelheid koud water zodat dit bruikbaar is om te douchen, dus heb je vlug 10 l per min aan 40°C is meer dan voldoende

Stefan

afbeelding van harry-1
10/12/2005 - 12:15

Hallo,kan iemand mij vertellen waar de thermokraan van de radiator op bevestigd moet worden, is dit op de lange koperen buis,of op de radiator rechtstreeks. Ik ben nl. de montagehandleiding kwijt.

afbeelding van Hans Delannoye
10/12/2005 - 13:07

Thomas

Je wil het blijkbaar echt niet snappen, wij proberen zo zuinig mogelijk met energie om te springen, wil dat nu echt niet doordringen in die kop van jou?
Wij spreken over woningen met warmteverliezen van 6 a 7 kW, dat wil zeggen dat zelfs bij minimumlast de ketel te groot is, en dus onvermijdelijk gaat pendelen. En dan krijg je de door jou aangehaalde problemen met veel te veel branderstarts en sleet navenant.
Wat de Vitocell betreft, doordat het vermogen dat de ketel levert kleiner is dan de WW van de boiler, zal dit bijdragen tot een goed brandergedrag, de ketel al continu branden omdat de boiler al de aangeboden warmte kan opnemen. Heeft de ketel een groter vermogen, gaat ie meermaals aan- en afslaan (pendelen). Wat veranderd in dat geval is het geleverd debiet, dat zal iets kleiner zijn. Maar in het geval van de Vitodens 13/16 kW is er nog geen probleem, omdat bij 70° de boiler 15 kW kan opnemen, bij 75° nog een paar kW meer. En de ketel geeft maimaal 16 kW, op de keper beschouwd net de goeie maat.

Hans

afbeelding van frank-36
16/12/2005 - 14:17
afbeelding van frank-36
16/12/2005 - 14:22

Weet er iemand of je een klassieke aan/uit thermostaat ( met weekprogramma) kan aansluiten op een vitodens300 (4.2-13KW) + Vitotronic200 WAR ?
En als het technisch mogelijk is, zou hierdoor het rendement of de levensduur dalen ?

mvg Frank

afbeelding van Hans Delannoye
16/12/2005 - 20:02

Frank

De vraag is, waarom zou je dat doen????

Hans

afbeelding van frank-36
16/12/2005 - 22:15

Hans,
Ik zou graag op een simpele ( en goedkope ) manier twee kringen willen voorzien op die ketel.
Een kring voor het beneden verdiep met thermostaat in de living, en een kring voor het boven verdiep met thermostaat in de badkamer. Met twee aan/uit thermostaten en twee magneetventielen op de collector beneden/boven.

En ik zou het simpel willen houden omdat ik nu nog niet weet of die aparte kring boven wel nodig zal zijn. Met een goede isolatie, luchtdichting en balansventilatie is het misschien niet nodig.

Maar als het rendement/levensduur van de ketel hierdoor daalt dan ben ik wel totaal verkeerd bezig natuurlijk …

Wat zou jij aanbevelen, Hans ?

Mvg Frank

afbeelding van johan-74
16/12/2005 - 22:24

Plaats in uw living een vitotrol 300 (of 200 ) Om uw ketel en benedenkring weersafhankelijk te sturen.
Plaats voor de bovenkring zoals je zelf zegt een klep en thermostaat in de badkamer.

afbeelding van hans-26
16/12/2005 - 22:39

Bram,

Als je het vermogen van je ketel laat zakken, van 15 naar 10 bvb, dan kun je best het volume van je boiler-buffer gaan vergroten. Door de sensors te gaan verplaatsen, kun je het volume van warm water van je buffer gaan aanpassen. Zo kun je achteraf ook prima zonneenergie voorzien, omdat het koudste water altijd onder zit.

Neem liever een dunne hoge buffer dan een dikke lage. ivm gelaagdheid van het water.

Hans V.

afbeelding van frank-36
16/12/2005 - 23:08

Johan, maar wat dan als er beneden geen warmtevraag is, en je het boven in de badkamer warmer wil ?
Maw : hoe kan die thermostaat boven de ketel laten aanslagen ?

Frank

Johan Wrote : Plaats voor de bovenkring zoals je zelf zegt een klep en thermostaat in de badkamer. >

afbeelding van Hans Delannoye
16/12/2005 - 23:19

Frank

Zoals Johan al voorstelde, met de afstandsbediening van de Vitotronic 200 heb je sowieso al 1 kring (WAR) die je kan bedienen met de Vitotrol 200 of de uitgebreidere 300.
De Vitotronic 200 is een WAR, die de pomp continu laat draaien, zodra je dus een kraan opendraait krijg je warmte.
Wil je voor de badkamer een aparte bediening, plaats daar dan een klokthermostaat die een zoneventiel aanstuurt waarmee je de kring opent en sluit. Heeft geen zin volgens mij, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

" Met een goede isolatie, luchtdichting en balansventilatie is het misschien niet nodig. "
inderdaad

Hans

afbeelding van frank-36
17/12/2005 - 13:54

Dat is een goede oplossing Johan en Hans. Dan voorzie ik voorlopig geen tweede kring.
Ik had niet door dat de circulatiepomp bleef draaien.

Wanneer valt die pomp dan wel uit eigenlijk ? Is dat enkel als je de ketel in zomerstand zet en als het buiten warmer is dan een bepaalde temperatuur ?

Ik vroeg me ook af op welke basis de ketel moduleert. Is het op de buitentemperatuur, de temperatuur van de leefruimte thermostaat, of op de retour temperatuur? Of een combinatie hiervan ?

Wordt de ketelwater temperatuur ENKEL bepaald door de buitenvoeler ( afhankelijk van de gekozen stooklijn) of zijn er nog parameters die deze temperatuur beinvloeden ?

En als het nu in de living warm wordt door de zon of feestje, en de pomp blijft draaien. Hoe reageert de ketel/thermostaat hier dan op ? Wordt de keteltemperatuur dan verlaagd, of wordt dit opgevangen door thermostaat kranen ? Ketelwater verlagen zou niet mogen, want dan krijg ik het in de badmaker niet meer warm natuurlijk.

Veel vragen, ik weet het … Maar ik zou het graag volledig begrijpen .

Mvg frank

afbeelding van frank-36
19/12/2005 - 22:20

Ik denk dat het wel eens nuttig zou zijn om de principe werking van de modulerende ketel samen te vatten.

Ik doe alvast een eerste poging . Kunnen jullie die eens corrigeren ?

In een installatie met WAR en één modulerende ruimtethermostaat :

- de verbrandingsgassen worden afgekoeld door het ‘koudere’ retourwater, waardoor een groot gedeelte van de waterdamp die onstaat bij de verbranding condenseert. De energie die vrijkomt warmt het retour water op. Zo kan ongeveer 95% van de energie in het gas overgedragen worden in het cv-water.
-
- Een weers-afhankelijke regeling (WAR) is nodig voor een optimale werking van de regelkring
-
- De WAR rekent een optimale ketelwater temperatuur uit . Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van de buitentemperatuur ( temperatuursensor). Hoe lager de buitentemperatuur hoe hoger de ketelwater temperatuur. De juiste conversiefunctie noemt met de stooklijn, en wordt ingesteld bij de indienstname.

- de modulerende thermostaat in bv de living geeft (in % zeg maar) aan de ketel door hoe groot de gewenste temperatuur afwijkt van de huidige temperatuur.

- De ketelsturing bepaalt aan de hand van dit percentage en de temperatuur van het retourwater aan welk vermogen de brander zal werken.

- De bedoeling is om juist genoeg vermogen te ontwikkelen om de verliezen in de radiatoren te compenseren . De ketel brand hierdoor regelmatig, met hoog rendement , lage slijtage en lage emissie , en de leefruimte temperatuur wordt precies geregeld.

- de modulerende circulatiepomp draait op die manier bijna continu. Het toerental wordt geregeld in functie van het temperatuurverschil aanvoer/retour

- In de andere ruimtes dan de leefruimte kan de temperatuur geregeld worden mbv thermostatische kranen. Die sturen het beschikbare warme water door de radiator indien nodig.

- als er minder vermogen nodig is dan geleverd door de ketel ( minder vermogen nodig dan minimum modulatievermogen) dan zal de brander beginnen aan/uit schakelen. Met een voldoende grote tussentijd als het watervolume in de installatie groot genoeg is.

- als er een andere energiebron in de leefruimte is ( zon, mensen op een feestje) dan valt de ketel langere tijd uit, tot er weer warmte vraag komt. In de andere ruimtes is er dan geen regeling meer mogelijk ( geen warm water beschikbaar)

Ik vrees dat hier nog wel één en ander aan rammelt, dus graag commentaar.

Mijn vraag is eigenlijk nog altijd of het zo is dat mijn badkamer geen warmte meer zal krijgen als het in de living warm is. Niet dat dat nu zo erg zou zijn, maar...

groeten Frank

afbeelding van hans-26
19/12/2005 - 23:10

Frank,

Kun je de kringen niet apart aansturen met zone-ventielen en in iedere kamer een thermostaat. Dan heb je dit probleem toch niet.

Volgens mij een relatieve goedkope oplossing 25 euro per kring

Hans V.

afbeelding van walter-5
20/12/2005 - 10:45

Hey allemaal,

een vraagje is dit verspilling???
Ik wil in living/keuken een finoven zettten op gas en in de andere ruimten een wandverwarming met leembepleistering zetten aangesloten op een condensatieketel.

Is het juist dat zo'n finoven op gas minder verbruikt dan een condensatieketel/radiatoren.
Ik wil deze finkachel plaatsen omwille van : gezelligheid en omdat ik in mijn living/keuken teweinig plaats heb voor wandverwarming.

Deze finkachel kost me omgeveer 2500 euro + dan een condensatieketel bv van atag (of een andere)
Zou ik hierdoor kosten besparen, want tja radiatoren kosten me ook geld en ik denk dat zon finkachel zuiniger is door de stralingswarmte.

afbeelding van Hans Delannoye
20/12/2005 - 18:09

Hans V

Zoneventiel en thermostaat voor 25 euro? Dat is wel heel erg goedkoop. Voor 1 aparte kring kan dat wel een oplossing zijn, maar die was al eens aangegeven -;)
Maar wat als door plotse zoninval alle thermostaten afsluiten? Als de ketel een drukdifferentieel geregelde pomp heeft is dat geen probleem, anders wel. Of je plaatst een bypass, maar dat is energetisch ook geen goede oplossing, en kan weer voor pendelgedrag zorgen.

Hans D

afbeelding van Hans Delannoye
20/12/2005 - 18:16

Walter V

Ja, waarom twee verwarmingsbronnen?
Als ik dit soort dingen lees vraag ik me altijd af, als ie geld teveel heeft, waarom steekt ie geen extra 2000 euro isolatie in z'n huis?
Een finoven minder gas verbruiken, dat zou sterk zijn. De gascondensatieketels verliezen nu nog een paar % aan de schoorsteen, en een finoven zou beter doen? Haalt ie dan meer warmte uit het gas dan er inzit, want dan hebben we wel de oplossing voor ons energieprobleem, enkel nog wat sofisticeren.
En je verkiest een finoven vanwege de stralingsverwarming, maar je zou toch radiatoren plaatsen? Dat lijkt mij ook niet logisch.
Ik denk dat je je eerst eens moet bezinnen over wat je werkelijk wil.

Hans

afbeelding van thomas-15
20/12/2005 - 18:49

inderdaad , zoals Hans Dellanoye al zei

Geen goede oplossing
Prijsopgave klopt totaal niet , je vergeet de kostprijs van een thermostaat (vlug 100€)
en zo loopt de prijs al aardig op

Waarom zou je trouwens dit gaan doen ? , neem een goede TH kraan en je probleem is opgelost - natuurlijk in combinatie met WAR

Thomas

afbeelding van walter-5
20/12/2005 - 18:50

Hans,

Ik weet wel dat je er veel van weet , maar toch eerst tegoei lezen voordat je reageerd.
Ik zeg nergens in mijn tekst dat ik radiatoren neem.
ik wil alleen wandverwarming
En wat die finoven betreft, die straalt warmte uit ook nadat hij afstaat
en het is bewezen dat stralingswarmte warmer aanvoelt dan convectiewarmte.
in de mail zeg ik ook waarom ik deze kachel wil plaatsen; omwille van wandverwarming niet gaat in deze ruimtes en vloerverwarming zie ik zelf nie te plaaatsen, en ik wil geen radiatoren.

Ik kan mis zijn op sommige punten, maar dan moet je ons (leken) nog niet behandelen als minderwaardige.
Dat betekent niet dat ik veel bewondering heb voor je expertise op deze site, maar soms mag je het wel op een andere manier zeggen.

Hoop dat we volgende keer beter overéén komen ;-)

Walter

afbeelding van walter-5
20/12/2005 - 19:02

dus wat ik eigenlijk bedoel is dat ipv. vloerverwarming en/of radiatoren te zetten in mijn living en keuken ik 1 finoven wil zetten.
Want die vloerverwarmin/radiatoren kosten me ook geld.
Rendement is wel minder, maar de stenen van deze finoven blijven toch nastralen, dus heeft het toch ook zijn voordelen

afbeelding van frank-36
20/12/2005 - 22:18

"Maar wat als door plotse zoninval alle thermostaten afsluiten? Als de ketel een drukdifferentieel geregelde pomp heeft is dat geen probleem, anders wel."

Hans, wat is dat juist een drukdifferentieel geregelde pomp ?
Zit dat is een vitodens 300 ? ( 4-13kW)

afbeelding van frank-36
20/12/2005 - 22:21

"Waarom zou je trouwens dit gaan doen ? , neem een goede TH kraan en je probleem is opgelost - natuurlijk in combinatie met WAR Thomas "

Thomas, kun je eens kort uitleggen hoe dit probleem met thermostatische kranen opgelost kan worden ?

bedankt, Frank

afbeelding van Hans Delannoye
20/12/2005 - 22:55

Walter

Ik heb je vraag nog eens nagelezen, en ik heb deze verkeerd geinterpreteerd, maar ik vind ze toch verwarrend. Sommigen van ons lezen meer dan 100 tussenkomsten elke dag, en dan kan je al eens ergens overzien, jij schreef toch: " Zou ik hierdoor kosten besparen, want tja radiatoren kosten me ook geld ", vandaar de verwarring.
" het is bewezen dat stralingswarmte warmer aanvoelt dan convectiewarmte ", en dat klopt, maar als je toch geen radiatoren neemt, heb je geen convectiewarmte, tenzij van de Finoven.
En jou of anderen behandelen als een minderwaardigen? Dat was zeker niet de bedoeling, maar ik sta altijd verbaast al ik hoor hoe goedgelovig mensen zijn. Iedereen zou wat kritischer mogen staan tegenover verkopers die proberen hun ding te slijten. En ik ben geen diplomaat, het spijt me. Ik stel dikwijls vast dat je de dingen beter direct met hun naam noemt, dat komt duidelijker over.
Ik heb ook niks tegen jou oplossing met finoven en ketel, 't wordt alleen een dure grap.

Hans

afbeelding van Hans Delannoye
20/12/2005 - 23:04

Walter

Nog even een reactie op je volgende tussenkomst.
Vloierverwarming in je keuken en living zal toch wel een stuk goedkoper zijn. En zonder zal je dan ook altijd verplicht zijn de oven aan te maken als je het warm wil hebben. Dat vind ik toch wel een flink nadeel.

Hans

afbeelding van Hans Delannoye
20/12/2005 - 23:08

Frank

Om het simpel te zeggen , een pomp met varierend vermogen. Zodra de kranen en ventielen sluiten, verhoogd de druk op de pomp, en deze schakelt dan naar een lager toerental.
En ja, die zit in de 300, maar niet in de 200 dacht ik.

Hans

afbeelding van ruben-6
21/12/2005 - 12:14

Hallo,

wij zijn bezig met de renovatie van onze woning.
Daar ik zelf in de HVAC branche zit was ik benieuwd naar het warmteverlies van onze woning en wou deze dan ook zelf berekeken.
Na één van bovenstaande rekenbladen wat bestudeerd en vereenvoudigd te hebben ben ik erin geslaagd om deze berekening te maken.
Mijn keuze voor een ketel is HR top (gas), vloer of wandmodel van (Remeha, Vaillant, Junkers, Renova bulex, Chaff&Maury, ACV of Oertli)
Ventilatie met warmterec. wordt toegepast.(groot verschil van uitkomst warmteverlies!)
Ik heb reeds enkele offertes ontvangen hierbij werden ketels aangeboden van 35kW.
Nu blijk ik zelf uit te komen op 11,4kW.
Ik weet dat er reeds antwoorden op mijn vragen in dit forum te vinden zijn maar ik kan er toch niet meer zo goed aan uit.

Enkele vragen hierbij:
1)Heb ik in mijn berekening iets over het hoofd gezien?(zie bijlage)
2)Welke vermogen van ketel kies ik nu? 24kW lijkt mij goed als je kan moduleren vanaf +/- 5kW?
3)Welk vermogen heb ik nodig om voldoende sanitair water op te verwarmen (bad of douche + openen van lavabo kraan)? Een doorstromer zal niet volstaan, maar hoeveel vermogen en welke inhoud heb je nodig om een boiler goed te doen werken, kan dit vb met 15kW?
4)Is er een groot verschil in rendement en comfort tussen verschilldende boilers, sommige zouden met een kleine inhoud toch zelfde comfort bieden? (met of zonder spiraal, tank in tank,..)
5)Hoeveel marge neem ik voor de keuze van radiatoren en vloerverwarming?
6)Voor de vloerverwarming weet ik niet wat gekozen: nat half/nat of droog? iemand ervaring hiermee?

Vriendelijk bedankt,
Ruben

ruben,

1)Heb ik in mijn berekening iets over het hoofd gezien?(zie bijlage)
-> ik heb het niet nagerekend, maar rond de 11 kW klinkt logisch voor een goed geisoleerde woning met balansventilatie

2)Welke vermogen van ketel kies ik nu? 24kW lijkt mij goed als je kan moduleren vanaf +/- 5kW?
-> kies een ketel die niet veel meer kan dan 11kW, dus bijvoorbeeld een elcomat van 1,3 tot 13 kW of een viessmann van 4? tot 15? kW (die ketel ken ik niet vanbuiten, maar tis in die grootteorde), tis namelijk zo dat je die laagste modulatie het meest nodig hebt, en als je 60 dagen lang maar 2 kW nodig heeft en je ketel geeft er 5.. zal het toch weer aan/uit zijn. en voor die enkele dagen dat het vriest-dat-het-kraakt zal je met 11 kW toekomen, dus met 13kW zeker.

3)Welk vermogen heb ik nodig om voldoende sanitair water op te verwarmen (bad of douche + openen van lavabo kraan)? Een doorstromer zal niet volstaan, maar hoeveel vermogen en welke inhoud heb je nodig om een boiler goed te doen werken, kan dit vb met 15kW?
-> sanitaire boiler verwarmen kan al met 9 kW (dat is ook het vermogen van een aparte gasgestookte comfort-boiler, die in "klassevillas" kan worden geplaatst volgens sommige installateurs, dus is zeker toereikend voor een gewone woning). zoiezo heb je dus niet meer dan 9 kW nodig voor je boiler

4)Is er een groot verschil in rendement en comfort tussen verschilldende boilers, sommige zouden met een kleine inhoud toch zelfde comfort bieden? (met of zonder spiraal, tank in tank,..)
-> je moet het berekenen op aantal verbruikers en verbruikersgedrag. zo heb ik een klant die weet dat hij lang lang lang onder de douche staat, zijn boiler is dus iets groter gedimensioneerd dan voor anderen. want de ENIGE grote continu-verbruiker is een douche (als je geen spaardouchekop hebt en ook de kraan niet uitzet is dat continu een groot vermogen aan warm water)

5)Hoeveel marge neem ik voor de keuze van radiatoren en vloerverwarming?
-> ik zou geen marge nemen. als je zonder nachtverlaging werkt (wat aangewezen is met een goed modulerende ketel) dan is er weinig verschil tussen die 2 systemen. kies wel voor vlakke radiatoren (type 1) en niet voor radiatoren met panelen-achter-elkaar.

6)Voor de vloerverwarming weet ik niet wat gekozen: nat half/nat of droog? iemand ervaring hiermee?
-> ik ga resoluut voor nat: buizen volledig in de chape.

groeten,
christophe

afbeelding van joost-8
22/12/2005 - 18:46

Christophe,

2) Heb jij goede ervaringen met Elcomat? Het staat me voor dat Hans D, 'peetvader' van dit forum, het eens gehad heeft over de minder goede dienstverlening van de invoerder (lang wachten of wat was het weer, dus stel ik me vragen voor de dienst na verkoop)

Wat denk jij van Atag. Inderdaad gee ketel van beneden 24 kw, als ik het goed voorheb.

3) Klopt het dat je een boiler best wat overdimensioneert zodat die voldoende buffering heeft of verbruikt het warm houden juist veel? Is er een groot verschil tussen de isolatie van boilers?

5) waarom vlakke radiatoren en niet de doordeweeks, goedkopere geribbelde?

Joost

joost,

2) Heb jij goede ervaringen met Elcomat? Het staat me voor dat Hans D, 'peetvader' van dit forum, het eens gehad heeft over de minder goede dienstverlening van de invoerder (lang wachten of wat was het weer, dus stel ik me vragen voor de dienst na verkoop)
-> tja, klanten van mij zijn er goed ontvangen, maar de dienst na verkoop hebben ze nog niet nodig gehad... dus eigenlijk kan ik niet zoveel vertellen dan hans, hij heeft daar al veel meer ervaring mee!

Wat denk jij van Atag. Inderdaad gee ketel van beneden 24 kw, als ik het goed voorheb.
-> atag is te groot :( hun modulatiebereik is niet zo goed. dan zou ik eerder een remeha kiezen (ook 24 kW maar kan lager zakken dan een atag) of een weishaupt (die start ook van 15kW en heeft een interne automatische aanpassing aan de gassoort)

3) Klopt het dat je een boiler best wat overdimensioneert zodat die voldoende buffering heeft of verbruikt het warm houden juist veel? Is er een groot verschil tussen de isolatie van boilers?
-> zooooo veel zal het warm houden van een te grote boiler ook niet verbruiken ALS je boiler echt wel goed is geisoleerd (en daar is inderdaad veel verschil tussen, maar dat kan je zelf verbeteren: gewoon nog wat dekentjes rotswol ronddraaien)

5) waarom vlakke radiatoren en niet de doordeweeks, goedkopere geribbelde?
-> ik bedoel inderdaad de geribbelde met één paneel. je hebt ook geribbelde met 2 of 3 panelen achter mekaar en metalen plooiwerk ertussen, maar die radiatoren zijn eerder voor convectie. een radiator met slechts één paneel (vlak of geribbeld) zal meer straling geven.

groeten,
christophe

afbeelding van ruben-6
22/12/2005 - 21:14

Hallo,

2)bedankt voor de info ik denk dat de ketel van Elco de meest geschikte is.
Deze moduleerd van 2,2 tot 12,6kW.
Hoe komt het dat er zo weinig ketels te vinden zijn < 24kW?
Voor elk klein rijhuis is dit toch al te veel?
Veel mensen raden mij aan toch een ketel van 24kW te kiezen?

4)Ivm het soort boilers de meeste fabrikanten gebruiken deze met Cu-spiraal en vat. ACV maakt veel reclame over RVS tank in tank boilers, deze zouden veel voordelen hebben tov spiraal boilers?

6)Voor de vloerverwarming weet ik niet wat gekozen: nat half/nat of droog? iemand ervaring hiermee?
-> ik ga resoluut voor nat: buizen volledig in de chape.

Volgens onderstaande beschrijving en daar een deel van de vloerverw.gecombineerd wordt met parket lijkt een droog systeem meer aangeraden?
droog systeem:
Het droge systeem resulteert dankzij de goede warmtegeleiding van de metalen in een vluggere warmteafgifte en -verspreiding
De kans op barsten wordt door het droge systeem sterk verkleind
Door de betere warmtespreiding kan er met lagere keteltemperaturen gewerkt worden
de buizen in de goten hebben ruimte om uit te zetten en te krimpen

Vriendelijke groeten,
Ruben

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.