nieuw hier isolatie en energie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

hoi

ik ben nieuw hier en aan men ruwbouw bezig(zelfbouw)ben 25jaar en beperkt budget.

k34 e72 , 280vierkante meter bewoonbare opp

ik heb volgende waardes van isolatie:

Gevel Pur λ= 0,023 W/mK : 10 cm (kan niet meer verandert worden zit er reeds tussen)

plat dak PUR λ= 0,026 W/mK : 18 cm

plafond naar zolder gespoten PUR 10 cm

vloer boven kruipruimte gespoten PUR 10 cm

ik zou graag beneden vloerverwarming leggen
boven?? weet ik nog niet
raamprofiel van belisol 70mm

men epb man rade mij systeem A aan als ventilatie ( kost zogoed als niets wat pvc buis en geen onderhoud geen verbruik..)

nu men vraag:
-is het nodig om meer isolatie te steken in vloer en dak( spouw gaat niet meer zit er al tussen)??
-systeen c+ evo ofsysteem A of toch systeem D??
-verwarming met gas of warmtepomp lucht lucht of lucht water...?
- boven vloerverwarming of radiators of...
-extra verwarming nodig beneden? zoja gas of hout of...

ik ben ook van plan zonnepanelen te leggen

kunnen zogoed als alles zelf leggen of bouwen maarwe hebben geen verstand van isolatie
waardes en energie wat nu de beste verwarming is ventilatie....

hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven
mvg pettakie

Reacties

Tot nu toe heb ik nog geen purplaat tegengekomen met maar aan 1 zijde folie. Jij wel?

Ok, aan de ene kant is het blinkend alu, de andere kant is het mat.

Uit hun technische fiche:

Eurowall is een isolatieplaat met een kern in hard pur-schuim, bekleed met een gasdicht meerlagencomplex van kraftpapier en metaalfoliers waarvan één zijde reflecterend en één zijde matgrijs. De reflecterende zijde moet naar de spouw gericht worden.

anthony

er zijn vele verschillende soorten, en als je met een stratificatieboiler werkt kan je perfect met een interne WW werken.  en je hoeft de boiler ook niet verder op te warmen dan nodig i.f.v. je warmwaterverbruik.  't is niet omdat je boiler 500 lt is, dat je die helemaal moet opwarmen toch?  overigens als je met een friswaterstation werkt, zal je toch ook datzelfde deel van de boiler moeten warmhouden?

ik zie zo direct drie nadelen aan de externe WW (friswaterstations):

1. je hebt weer een extra pomp, sturing en elektriciteit nodig, en je hebt geen warm water bij de minste panne in een van die onderdelen, dat voor het aspect bedrijfszekerheid. 

2. een ander minpunt vind ik dat de retourtemperatuur altijd hoger ligt dan de koudwatertemperatuur, en de boiler ondraan minder afkoelt, wat dus een minderopbrengst voor de zon betekent.

3. je neemt altijd enkel maar het warmste water uit de boiler, bij interne doorstroom gaat het koude water direct avnaf onderraan beginnen voor te verwarmen, tgen dat het koude water in de bovenste zone voor SWW is is het water met wat geluk al voor de helft voorverwarmd, waardoor je minder energie uit de bovenste laag haalt.

ik zie zo direct maar 1 uitzondering, en dat is als je met seizoensopslag begint, dan zou ik ook extern gaan.  dat is wat ik overigens ook ga doen met onze zonnebuffer, daar komt wel een externe WW.  maar dat gaat dan ook om een veel groter vat.

en nog eens, ik wil echt niet bepalen wat jij mag schrijven, ik probeer echt alleen maar een zo volledig mogelijk overzicht van de plussen en minnen te geven.  en daar zitten echt geen kwaaie bedoelingen achter.  als je argumenten tegen mijn bovenstaande opmerkingen hebt hoor ik die graag, want misschien zie ik ook wel iets ober het hoofd.

hans d

 

spinner

en wat zeker vast staat, is dat je bijzonder goed moet ventileren in een huis vol PUR.  dat is eigenlijk de essentie van anthony's betoog.  want ofwel ventileer je de VOS buiten, of je adem ze in.

een verwittigd man is er twee waard!

 

 

Beste Anthony,

 

Gans deze discusie geeft goed aan hoe groot de hetze is tegen het systeem C. Als ge bij het WTCB komt, vraag er eens achter hoever ze staan met een fatsoenlijke handleiding over de hoedanigherden, de berekening en de uitvoering van het systeem D. Het is inderdaad waar dat er veel amateurisme heerst.

 

Kwestie van luchtdichtheid, dit is ook nog zo een mythe. Kijk eens wat ik op 21/04 hierboven op deze site daarover geschreven heb.

 

Ons huis is in 2007 gebouwd, zonder speciale aandacht van onzerwege voor de luchtdichtheid. De blowerdoorproef heeft n50 = 2,8 uitgewezen, en 2,55 met zolder- en garagedeur toe. Natuurlijk geeft dat aanleiding tot in-/exfiltratie, aangezien geacht wordt dat met systeem D de luchtdruk binnenshuis neutraal is (niet afhangt van beide ventilatoren) en de infiltratie dus gewoon afhangt van de wind. Ik kan u wel vcerzekeren dat met het systeem DUCO, met het grootste gedeelte van de RTO's toe, de ventilator sterker moet aanzuigen, en dat de infiltratie dan 66 % hoger ligt dan bij onze balansventilatie. 

 

Er worden geweldig veel stommiteiten verteld, en dit allemaal om het systeem D maar te kunnen afbreken. Mij gaat ge nooit kunnen wijsmaken dat een gewoon systeem C+ veel warmte-energie uitwint, of dat bij het systeem C+ of C+ EVO; wanneer de uitlaat langs de badkamer toe staat, er voldoende lucht in de slaapkamers kan komen als de wind niet meewerkt.

pierre

geen van beide oplossingen kan mijn goedkeuring wegdragen, zo simpel is het eigenlijk.  maar je weet dat ik geen believer ben van systemen C!

anthony

ik wil hier toch ook nog eens op reageren.  luchtdichting is bij een systeem C (of C+, C ster, C 3 sterren...) nog belangrijker dan bij een systeem D.  stel, je huis is ze lek als een zeef (wat voor de meeste huizen, ook nieuwbouw het geval is), wat gebeurt er dan met een systeem C?  er wordt lucht afgezogen in bv de badkamer, tot daar toe alles normaal.  maar waar komt die lucht vandaan?  als het badkamer flink lekt, komt de lucht voor een groot deel langs daar naar binnen en wordt promt weer afgezogen.  gevolg, de badkamer wordt voldoende verlucht, dus geen probleem.  behalve dat het er mogelijk toch redelijk koud wordt.  maar aangezien de lucht uit de badkamer komt, komt ze niet (of in mindere mate) uit de slaapkamer, en wordt deze dus onvoldoende verlucht.

wat wel een feit is, is dat bij een huis dat lekt als een zeef, de energetische prestaties natuurlijk heel magertjes zijn, dat staat als een paal boben water, maar dat heeft geen invloed op je gezondheid.  en ik geef graag 100 euro meer uit als dat mijn gezondheid ten goede komt.

te zware ventilatoren, dat denk ik niet.  uiteindelijk haalt die duco ook 325 m³/h, wat vergelijkbaar is met systemen D.

potentiële gezondheidsproblemen, dat durf ik larie te noemen, die potentie is niet hoger dan bij C-systemen, integendeel zou ik zeggen.  bij D ben je tenminste zeker dat er overal voldoende verse lucht komt.  tenminste als alles naar behoren gedaan is.  maar dat is ook bij C-systemen zo, ook daar kan je de mist ingaan als je een hoop stommiteiten doet.  en wat dat betreft, dat geldt voor allle technische installaties.

 

 

Hans,

 

Ik betwijfel toch dat ge bij systeem C+ of C+ EVO altijd voldoende lucht krijgt, vooral als het windstil is.

 

Het type-huis dat in de berekeningen van het WTCB en van de Universiteit van Gent als basis dient heeft 3 slaapkamers, waar het normdebiet 193 m³/h bedraagt. Bij een huisgezin van 4 personen blijven toch 4 x 25 = 100 m³/h nodig. Maar de afvoer op de eerste verdieping moet langs een afvioeropening in de badkamer gaan die berekend is op 50 m³/h. Dit is op voorwaarde dat deze afvoer niet praktisch afgesloten is als er niemand aanwezig is in de badkamer. Met de afvoeropening open blijft het debiet beperkt door de snel stijgende tegendruk in de afvoerleiding.

 

Nu moeten die heren van de universiteit mij eens komen vertellen langs waar de verse lucht die nodig is in de slaapkamers naar buiten moet gaan. Die kan toch niet allemaal over de ventilator gaan, want om deze lucht langs het gelijkvloers af te zuigen moet de ventilator voldoende onderdruk geven om het warmte-effect te overwinnen; In normale omstandigheden is dit bijkomend 1,6 Pa. Deze bijkomende onderdruk zuigt natuurlijk op de eerste plaats bijkomende lucht aan op het gelijkvloers (langs RTO's en infiltratie), zodat de ventilator reeds verzadigd is alvorens er één kubiek meter van boven naar beneden komt.

 

Met de afvoeropening toe gebeurt de enige ventilatie op het verdiep dan als dwarsventilatie, op voorwaarde dat er wind staat en dat de RTO's ook lucht naar buiten laten. Maar in dit geval is de energiewinst veel kleiner dan door de universiteit beweerd wordt. Het is een schizofrene toestand: ofwel hebt ge energiewinst maar dan geen ventilatie in de slaapkamers, ofwel hebt ge dwarsventilatie (als er wind staat) maar weinig energiewinst). Renson vertikt het om iets meer te vertellen over de RTO's, hoeveel lucht er langs daar naar buiten kan gaan.

pierre

ik twijfel daar niet aan, ik ben daar zeker van dat je niet krijgt wat er nodig is :-)  als jij dat ergens uit m'n commentaar hebt begrepen, heb ik me slecht uitgedrukt.  en net daarom zal een goed luchtdichte woning met eender welk systeem C beter scoren dan een woning met een slechte luchtdichting.  maar ik moet sowieso niks hebben van een syteem C, als het al met 1 motor moet, doe mij dan maar een systeem B.  dan heb je ten minste controle over hoeveel verse lucht er in de woon- en slaapruimtes komt.

 

Beperkt budget maar wel een warmtepomp met PV overwegen? Concentreer je nu eerst op bouwkundige maatregelen (isolatie, kierdichting) en als er later budget is kun je altijd nog een PV-installatie plaatsen.

 Resol kan wel ecologisch zijn, maar is zeer kwetsbaar.

 

Deze week werden mijn K3 laten geleveren en de helft is onbruikbaar: bij de helft van de pakken is er 1 hoek kapot: deze hebben blijkbaar vocht gehad en de hoeken zijn verpulverd. Denk niet dat ik deze nog kan leggen. De helft van de levering is wel ok.

Toch en schande hoe sommige chauffeurs omgaan met zo'n delikaat product.

resol is niet direct schadelijk voor het milieu, maar het is en blijft een kunststof op basis van aardolie.  ik zou dat dus toch zeker geen ecologisch product noemen.  het is hooguit aanvaardbaar als er geen andere alternatieven zijn.

 

 PUR is wellicht het minst milieuvriendelijke isolatiemateriaal dat er bestaat.
Als je weinig plaats hebt en toch hoge isolatiewaarde wil, neem dan Resolplaten (Kooltherm van de firma Kingspan) die stukken ecologischer zijn dan PUR en veel beter isoleren ook. Die hebben zowel platen voor de vloer (K3) als voor het dak...

Met een kleine warmtepomp lucht-lucht zal je het echt niet redden als het vriest zoals vorige 3 winters omdat je huis te weinig geïsoleerd is. In jouw geval is een gasketel economisch rendabeler; en veel goedkoper dan de zware warmtepomp die je zou nodig hebben. Je moet al een zeerlageenergiewoning hebben eer een warmtepomp interessant wordt en de hoeveelheid PV-electrische panelen niet al te groot wordt om dit ding electrisch te voeden....

carol

véél beter isoleren?  1 of 2 duizendste van een watt per mK zou ik nu niet direct veel noemen, dat heeft nauwelijks eneige invloed, tenzij bij heel grote diktes.  resolschuim scoort ecologisch inderdaad iets minder slecht dan PUR of PIR, maar het blijft een kunststof op basis van aardoliederivaten. 

wat de WP betreft, zeker lucht/lucht is alleen maar geschikt voor heel kleine en heel goed geïsoleerde woningen die minstens de passiefhuisnorm halen.  maar ik zou dan eerder voor biomassa gaan

.

 Firma heeft de slechte platen weggenomen en een heel nieuw lot geleverd. Deze keer zijn de platen perfect, geen enkel plaat met een hoekje af.

 

 

 Weer een slecht pak, ditmaal verdtonen alle platen van 1 pak een indeuking, een productiefout.

Met die K3 platen heb ik niks dan last.

 

mijn ervaring met de maatvastheid van resolplaten is ook niet zo erg gunstig moet ik zeggen.  en ik begrijp dan ook niet dat zo'n groot bedrijf blijkbaar zelfs de moeite niet doet om fatsoenlijk rechte platen te maken, en ze dan ook nog op een degelijke manier te stockeren, want daar lijkt het toch wel heel sterk op.

je bent dus echt niet alleen.

 Tot nu toe nog geen nieuws voor een eventuele omruiling door de leverancier.

Seffens moet ik nog naar de vrederechter (was minder dan 1800€) voor een pak van missschien 100e

 De indeuking heeft deze keer niets met stockering te maken. Gewoon een productiefout.

Wim, mag ik je een tip geven: trek het je zo weinig mogelijk aan, koop een nieuw pak platen zonder deuken en focus je op de rest van je bouwwerkzaamheden. Het zal je heel wat stress besparen, waardoor je bouw hoogstwaarschijnlijk vlotter zal gaan. Die 100 euro is jammer, maar als je teveel focust op die 100 euro, kan het maar zo zijn dat het je nog veel meer kost dan wanneer je het van je afzet.

Ik spreek uit ervaring. Ik probeer zelf op alles zoveel mogelijk te besparen, maar bij tegenslagen trek ik me dit zo weinig mogelijk aan en doe gewoon verder.

Succes

 Na een week nog geen antwoord, dus ik met de plaat onder de arm naar de leverancier.

Na wat discussieren zou ik een nieuw pak krijgen. Leverancier had ook  de vertegenwoordiger van KingSpan gecontacteerd (wanneer ik daar was dus)

Toen ik thuis kwam kreeg ik telefoon van de vertegenwoordiger en die is een uurtje later langsgekomen.  Ik heb de gegevens van het slechte pak doorgegeven (om zo de andere klanten op sporen waarschijnlijk).

't is dus opgelost (behalve als het volgend pakket van hetzelfde lot is)

 

 

 

 

 

 Was te verwachten: het vervangpakket was van hetzelfde lot :(

 

Terug contact genomen met de fabrikant en die hebben dan rechtstreeks een pakket laten leveren via een transporteur.

Eind goed al goed.

 

Hallo,

"lekt" Resol ook?

Groeten

AHL