Naverwarming zonneboiler: Elektrische weerstand of warmtepomp?!? | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

Naverwarming zonneboiler: Elektrische weerstand of warmtepomp?!?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van wonderke
27/10/2014 - 14:33

Dag allemaal,

We zijn aan het renoveren, en gaan een nieuwe SWW installatie plaatsen. Dit wordt 95% een zonneboiler. Dit is voor ons het interessantst (we hebben geen gas in huis maar wel een zuidgericht dak).

We hebben reeds verschillende offertes ontvangen, maar we twijfelen momenteel tussen 2 opties:

- Optie 1 = Zonneboiler met naverwarming via 3Kw elektrische weerstand
- Optie 2 = Warmtepomp-zonneboiler. De naverwarming in de wintermaanden gebeurt dus via de warmtepomp. (merk = Weishaupt)

Er zit echter een enorm prijsverschil tussen beide installaties! (kleine 3000 euro verschil).
Nu is mijn vraag: Is de warmtepomp echt zoveel beter dat deze de meerprijs waard is en zoja, halen we dit er dan uit? Hieraan gekoppeld is uiteraard de vraag wat het verbruik is van zo'n elektrische weerstand. Want 3000 euro aan elektriciteit, dat is toch al wat!

Wat zijn jullie ideeën, en vooral ervaringen hiermee?
Wat is onze beste keuze?

62 Reacties

Reacties

afbeelding van wonderke
29/10/2014 - 14:30

Dus nu zou je het enkel de investering doen om een DWW bij te plaatsen? Waar komt deze te staan? Ik veronderstel niet bij de ketel... Of net wel? En wat dan met die lange afstanden, heeft die DWW dan nog wel zijn nut?

Het is net omdat ik je verhaal wil proberen volgen, dat ik deze vragen stel.. en eens het volledige verhaal begijp (zowel financieel als technisch uiteraard) kan ik zien of jouw idee inderdaad het beste is voor ons..

 

afbeelding van robin demey
29/10/2014 - 14:46

DWW komt liefst direct onder je douche uiteraard. In uw geval zal de DWW enkel de koudwatertoevoer naar je thermostatische kraan kunnen voorverwarmen. Maar met een zeer zuinige douchekop haal je nog makkelijk tegen de 50% besparing uit je DWW.

Die lange afstanden hebben daar niets mee te maken.

En zoals met alles: de beste besparing is de kwh die je niet verbruikt. Dus een spaardouchekop bespaart meer dan al het andere. Elke investering daarna heeft een langere terugverdientijd dan zonder spaardouchekop. Vandaar dat een DWW bv. een terugverdientijd heeft van amper een jaar bij verspillende douchekop met elektrische boiler, maar met gas/mazout en zeer spaarzame douchekop makkelijk naar 10-15 jaar kan gaan.

Zelfde verhaal met zonnecollectoren en dergelijke.

Voordelen DWW tov andere investeringen:

  • lage investeringskost
  • relatief hoog rendement (40-65%)
  • onderhoudsvrij (arm)
  • zowat onbeperkte levensduur
  • geen bewegende delen: lowtech

PS: ik zeg dit niet omdat ik zelf DWW verkoop (wat ik trouwens gewoon doe omdat ik die zelf bijna nergens vond)

Meer uitleg kun je vinden op mijn website: ecobouwadvies.be/douchewarmtewisselaar

afbeelding van wonderke
29/10/2014 - 15:53

Dus volgens jou is momenteel de beste oplossing: 

- Voor de douche de DWW gebruiken . (Ik moet je er wel nog bij vermelden dat de douche eigenlijk boven (of in, hoe je het best uitddrukt) het bad gebeurd, dus de douche wordt in het bad genomen. Ik weet dus niet of dan zo'n DWW nog een optie is..)

- Het bad wordt gewoon aangesloten via het warm water van de bestaande ketel. 

 

 

afbeelding van robin demey
30/10/2014 - 09:36

Op zich maakt dat voor je DWW niets uit hoor.

afbeelding van brother paul
30/10/2014 - 21:44

Als ik die spaardouchestand gebruik moet ik mijn water al drie graden hoger zetten en ben ik eerder gestoomkuisd dan gewassen maar enfin ik ben geen idealist zeker? Dus volgens mij spaar ik water maar niet zoveel warm, water.  Veronderstel dat je 50%water spaart,  maar dat wat je spaart gewoon een fractie van het 15 graden water en dat je 100% warm water laat stromen.  Dus uw warm water is eerst  46 graden en wordt met 15 graden gemend tot38graden en in de spaarstand verbruik je alleen 46 water 

afbeelding van robin demey
02/11/2014 - 14:30

Paul.

Het maakt niet uit hoeveel je moet mengen (behalve voor rendement WP of zonneboiler mss). Wat uitmaakt is welke temperatuur je uiteindelijk gebruikt.

Dus 12 liter à 38° of 4 liter à 46° => reken voor jezelf uit wat zuiniger is.

Of ik zal het voor jouw doen. Vertrekkende van 10°C, want dat is +/- de temperatuur van leidingwater/regenwater.

12 liter à 38°C => 391 Wh/minuut

4 liter à 46°C => 167 Wh/minuut => zelfs met 6L/minuut kom je slechts op 250Wh

Al vraag ik me af hoe jij bij 46°C komt hoor.

afbeelding van brother paul
02/11/2014 - 19:02

Ik moet dat ding op maximum zetten maar voel me meer gestoomkuisd dan gewassen,  maar inderdaad is toch zuiniger blijkbaar 

Aan Ecobouwadvies :

 

Een pelletbrander op een bestaande mazoutketel plaatsen !!????

Het bestaat ja en is technisch mogelijk, maar ik zou het nooit aanraden aan een klant .

Waarom niet?

Een mazoutketel brand als hij goed afgesteld is heel proper, zonder veel roetvorming in de ketel en daarom kan je dan ook 1 jaar wachten om de ketel opnieuw te kuisen. De eigenaar van deze ketel is dit nu dus zo gewend. 

Als je hier nu een pelletbrander op monteerd, bezorg je deze klant een ketel die hij minstens om de maand serieus moet kuisen en na 14 dagen brand hij al terug slecht omdat hij helemaal vol vliegas ligt binnenkant.. Houtketels en pelletketel zijn allemaal speciaal gemaakt om ervoor te zorgen dat het vele as in de aslade terecht komt. Een bestaande mazoutketel is ontworpen voor een mazoutbrander en niet voor een pelletbrander. Deze dienen eigenlijk om op een bestaande houtketel te zetten eerder.

Tequiero, Bart

afbeelding van robin demey
02/11/2014 - 14:24

Dag Bart

Bedankt voor de toelichting. Het was maar een mogelijkheid die ik aanhaalde naar "low-budget" investering toe.

Verder moet de TS zelf eerst zich grondig informeren over voor- en nadelen hé.

Het was dus zeker niet bedoeld als aanrader als de beste oplossing.

afbeelding van Benji
01/11/2014 - 14:03

Vragen over Warmtepompen en andere zonneboilers etc :  Ik ben er ook mee bezig , heb 9850 KW  aan zonnepanelen die lekker wat opbrengen jaarlijks , maar :  in verband met warmwater : onklopbaar is een onmiddelijke doorstromer op gas , absoluut het goedkoopste zowel in aanschaf als in kort termijn gebruik , de tweede optie is wat in de Uk allegemeen in gebruik is , een electrische doorstromer voor de douche , nadeel : je moet een el aansluiting apart leggen van 6mm2 dik en zekering van 25 A minimum  en tweede nadeel je moet hem gebruiken op nachttarief om ongeveer aan hetzelfde prijskaartje te komen van gasverbruik . dus je zit hier vast tussen 22h en 07 h smorgens om goedkoop onmiddelijk warm water te hebben , maar het is onklopbaar kwa minimale verliezen ; elke opslagboiler zowel op zonnewarmte , als op gasverwarming als electrisch  rechtstreeks of via een centralke verwarming gekoppeld gaat je dagelijks een energie verlies geven dat tussen de 1000 en de 1500 watt ligt DAGELIJKS alleen om water te hebben dat gebufferd is , ik spreek dan nog niet van het verlies in je leidingen om het tot aan je bad of douche te krijgen . deze waarde heb ik zelf opgemeten gedurende een winterperiode, de boiler in huis opgesteld in de stookplaats van de Cv dus niet in de kou !  als je die verlieslatende opslagtank in huis plaatst gaat die warmte toch nog ergens benut worden in de huisverwarming van de plaats waar hij staat , dus niet op zolder of in een stal .. maar tensliotte is dit zuiver verloren want niet gebruikt voor wat het doel is : een warmbad of douche . elke warme douche kost je voor 10 minuten zo een 1 a 1,2 kw aan energie zowel in gas als in electriciteit  dus je verliest dagelijks in je buffer zoveel als wat je voor één douche nodig hebt ! nu ik persoonlijk heb de verliezen beperkt op deze wijze:  ik heb een dubbeltariefmeter en om te beletten dat overdag die electrische boiler aan dure electriciteit gaat opladen MOET er een klok tussen die snachts oplaad , je dient hiervoor uit te rekenen hoeveel uur hij noidig heeft om de boiler kompleet op temperatuur te brengen ( 60 C)  en die tijd stel je in VOOR 07 uur het tijdstip dat de tariefwisseling gebeurt , op die manier heb je de zuinigste electriciteits verwarming voor je boiler , en of dat nu een warmtepompsysteem is of niet ,dat tijdstip van opladen is cruciaal voor je rendement !   over een warmetpompsysteem het volgende : zolang je COP 3 is of hoger zal je aan dezelfde electriciteitsprijs  verwarmen als je dat met gas zou doen aangezien elect driemaal meer kost dan gas ! maar of dat de hogere aankoopprijs zal verantwoorden is aan jou om te besluiten .. ik ben nog steeds aan het puzzelen wat me het beste uitkomt !   en vergeet niet dat je twee volle dagen nachttarief krijgt met het weekend , dus je kan je klok daar op afstemmen onm ook overdag in tweekend te genieten van goedkoop doorstroom warmwater !   Gelijk welke buffer is zo goed als zijn isolatiepakket is en dat moete meer dan 100ù goed zijn, wat commercieel in de handel is verliest veel te veel !   Het beste vergelijk is het volgende : je buffer is een battery die je oplaadtr , als je er een licht op aansluit gaat de battery plat na verloop van tijd , het licht is je verlies van de buffer  , het isolatieverliees   hopelijk is mijn uitleg zinvol ;; 

Groeten en veel plezier aan het puzzelen . Benji

afbeelding van robin demey
02/11/2014 - 14:34

Benji,

Volgens jouw heeft mijn boiler meer verlies dan mijn totaal jaarlijks SWW-verbruik.

Waar haal jij die cijfers? Zelf gemeten? Hoe dat dan?

afbeelding van walter-8
29/10/2014 - 14:17

90liter buffer: je begint daar warm water uit te halen, ketel merkt dat,.bv omdat buffer van 65graden naar 50 graden gaat. Ketel begint dan direct je.buffer terug op te.warmen. En vermoedelijk gaat op dat.moment het opwarmen sneller dan het afkoelen, ook al blijft je kraan lopen. Gewoon.omdat je.ketel veel vermogen heeft.
Dat kan je trouwens nu een.testen: warm water kranen open.en komt er ooit koud water uit?
Minuten water laten lopen voordat het warm is? Hoe lang is het écht? 30seconden?
Vergeet ook niet dat zonneboiler met electrische naverwarming nog steeds duurder warm water maakt dan met je mazoutketel. ook al verpruts je telkens wat water( wat voor het bad vullen niet verloren is).
Voor mij blijft in de eerste plaats een.architect de beste oplossing.

Walter

afbeelding van brother paul
01/11/2014 - 22:16

Omdat 90l water van 60 graden 150l  bad van 73 graden oplevert 

afbeelding van wonderke
29/10/2014 - 16:37

Ok, ik begin nu misschien stillaan te beseffen dat de investering voor de zonneboiler eigenlijk niet een goed idee is. 

Dat ik beter de huidige ketel kan blijven gebruiken, en het geld opspaar om andere energie-winnende kosten uit te voeren.

Als ik later de huidige (mazout-)ketel zou willen vervangen, wat gaat dan in mijn geval (dus is nu combinatie voor CV en SWW) de beste optie zijn?

Let wel op: zoals voorheen reeds gemeld zittel alle chauffages in ons huis op één dezelfde leiding, dus niet elke chauffage apart naar de ketel. Hierdoor zullen waarschijnlijk de opties beperkter zijn.

 

Ik hoor het graag van jullie!

En al enorm bedankt iedereen voor de vele reacties!

alle chauffages op dezelfde leiding:zo had ik het ook begrepen toen ik schreef: de leiding in de badkamer aftappen...
bij mij ligt de chauffage er ook van de 70'er jaren: 1 leiding heen en 1 terug die zich weliswaar uitsplitst naar de verschillende kamers en radiatoren toe.... TENZIJ ER TOEN AL IN JE HUIS VLOERTVERWARMING LAG (wat nogal ongebruikelijk was voor een huis uit de jaren 70).
Ik bedoelde dus een T-afsplitsing net voor je radiator naar de naverwarmingsspiraal van de boiler sturen.
Let wel: dit is puur een antwoord op je vraag hoe in jouw geval een eventuele zonneboiler na te verwarmen op de meest economische manier. Ik ben volledig voorbijgegaan aan het feit dat een zonneboiler enkel voor een dagelijkse douche en een wekelijks bad economisch niet interessant is... Wie een zonneboiler installeert, gebruikt die meestal voor ALLE warmwater (keuken, bad, douche, wasmachine). Je moet zoals anderen hier doen, het hele plaatje zien van nog uit te voeren renovaties, zelfs al doe je nu fase 1: de badkamer. Die SWW-leiding en c.v-leidingen blijven bruikbaar na latere renovatiewerken, hoewel ik die SWW-leiding nu ook al wat zou isoleren waar je erbij kan.
.
Later de huidige ketel vervangen: ecologisch en economisch algemeen gangbaar is dat men eerst alles heel erg goed isoleert, en kijkt hoeveel je verbruik zakt met de bestaande ketel/verwarmingsbron. Päs als je de toekomstige verbruikscijfers zal kennen, kan je de juiste keuze maken bij het vervangen van de huidige ketel. Nu is dat natte-vingerwerk.
In een bestaand huis is meest te besparen via dakisolatie en deze ingreep kost ook het minst. Daarna volgt de spouwmuren naïsoleren. En dan isolerend glas nog voor je aan vloerisolatie denkt; terloops opgemerkt dat isolerend glas in bestaande houten kaders mogelijk is (budgettair interessant), en bij vloerisolatie de huidige vloer opengeboken wordt en de lmoigelijkheid voor vloerverwarming zich aandient. Zoals je ziet komt het vraagstuk verwarming op het laatste

afbeelding van robin demey
30/10/2014 - 09:44

Je huidige ketel zo lang mogelijk behouden lijkt mij het best (financieel ook), gezien je eerst moet investeren in energiebesparing (trias energetica).

Dus na uw badkamer EERST dakisolatie voorzien. Die bespaart het meest, zeker nu de premies nog niet afgeschaft zijn: informeer je daarrond best zo snel mogelijk. Misschien is het financieel interessanter om dit nog voor je badkamer aan te pakken.

Je spreekt over enkel glas op de bovenverdieping? Dat zou ik dan ook zo snel mogelijk aanpassen. Zijn de houten kaders nog goed (niet rot, niet te dun/koud), dan kan je opteren om enkel het glas te vervangen. Kostprijs +/- €100/m2 voor zeer degelijk isolerend glas. Dat is ook sterk comfort-verhogend.

Spouwen navullen kan dan ook, wel eerst uw spouw goed laten onderzoeken of die niet te veel koudebruggen heeft (vol mortelbrokjes bv.).

 

Een relatief goedkope oplossing om uw bestaande ketel goedkoper te laten stoken is hem ombouwen naar pelletketel, zoals ik eerder al eens aanhaalde: +/- €2.000 en pellets kosten +/- 40% minder dan mazout. Nadeel: opslagruimte voor pellets nodig (silo en extra voorraad).

afbeelding van wonderke
30/10/2014 - 09:56

Wel, ik ben intussen ook overtuigd van wat jullie allemaal hebben verteld.

De beslissing is zo goed als rond om de zonneboiler NIET te plaatsen.

Daarentegen heb ik al opgezocht voor de spouwmuur te laten isoleren (PUR laten injecteren). Ook hier krijg je nog een mooie premie voor (6€/m²). En deze zal het meeste opbrengen naar energiewinst. En binnen de 4 jaar is de kost eruit gehaald!

Het dak is reeds geïsoleerd. Maar dat is door de voirge eigenaars gedaan, ettelijke jaren geleden. Ik ben wel zinnes om hier nog extra isolatie aan te brengen, bovenop de bestaande isolatie. Het kan enkel verbeteren, toch?

Met de renovatie van de badkamer zal meteen daar een nieuw raam geplaatst worden, met dubbele beglazing HR++. De andere ramen zal voor een latere fase zijn. Ik zou opteren om de bestaande houten kaders mee te vervangen: Ze zijn niet meer in de meest fantastische staat & als je enkel het glas vervangt heb je geen recht op een premie.

 

Klinkt dit al beter? :-)

afbeelding van robin demey
30/10/2014 - 12:48

Heb je er al op gelet dat als je spouwmuurisolatie en glas tegelijk (zelfde jaar geloof ik), dat je dan meer subsidies krijgt ;-).

Dit klinkt inderdaad meer Trias Energetica :-)

Succes met de werken.

afbeelding van wonderke
02/11/2014 - 14:44

Ja, de combinatiepremie.. Heb ik al zien staan, maar ik vrees dat ons budget dat voorlopig nog niet toelaat :-)

afbeelding van walter-8
30/10/2014 - 14:00

Dat is al een veel betere benadering.
Naar kosten toe denk ik wel dat je beter bepaalde zaken ineens doet. Dus ineens alle ramen vervangen zal goedkoper zijn dan nu een raam en binnen paar jaar nog een paar ramen.
Als je idd nog alles enkel glas hebt denk ik dat je beter eerst alle ramen vervangt en later de muren isoleert. Betere ramen zal een hogere comfortwinst geven en energiebesparing.
En dit gezegd zijnde, als de ramen worden uitgebroken en je gelijktijdig muren isoleert, kan de isolatie zeer correct worden geplaatst (je kan beter in de spouwen kijken of alles goed zit).
Ik begrijp dat je financieel het niet ruim hebt. Vergeet daarom zeker niet alle subsidies na te kijken ( zeker renovatiepremie).
En zelf denk dat je nog steeds beter ook wat geld stopt in een architect opdat je geen verkeerde keuzes maakt in heel je bouwproces.
Succes nog met de verbouwingen.
Walter

afbeelding van wonderke
30/10/2014 - 14:19

Ons budget is nu al beperkt, wat gaat het ons niet kosten om een architect in te huren... Daar kunt ge al enkele ramen van laten vervangen!

Het is nu ook niet dat we het hele huis gaan renoveren... Enkele ruimtes worden aangepakt: badkamer, keuken en zolder.

De rest blijft zoals het nu is (en die ruimtes zijn goed).

Enkel als we ooit de keuken herdoen zou ik overwegen een architect te raadplegen, want we zoeken dan meteen een (of enkele) mu(u)r(en) open te breken...

 

Bedankt voor de geleverde info tot hiertoe!!!

afbeelding van walter-8
01/11/2014 - 10:35

De reden dat ik een architect aanraad is dat correct verbouwen niet evident is.
Ik bedoel daarbij niet direct dat je een architect moet nemen voor de hele verbouwing, maar iemand met ervaring eens naar je plannen laten kijken kan wonderen doen.
Ik zie gewoon teveel kleinere verbouwingen die zo slecht ontworpen zijn dat al het geld dat geïnvesteerd is gewoon verloren is omdat het geen enkele meerwaarde geeft aan de woning. Je loopt dit risico voor de technieken en ook voor je isolatiewerken.
Ivm isolatie, er bestond bij vibe een dienst om voor een zeer beperkt bedrag advies ivm isoleren te krijgen. Dan krijg je een goed zicht op welke werken voor welk bedrag zinvol zijn. En als je voor de isolatiewerken en ramen vervangen extra tips nodig hebt, start zeker een extra vraagstaart.

Walter

afbeelding van wonderke
31/10/2014 - 12:27

Kan er iemand zeggen wara je een degelijke spaardouchekop kunt kopen? 

afbeelding van Benji
01/11/2014 - 14:09

bij de beenhouwer op de hoek  ofwel in de gamma of bij de badinstallateur , wat een vraag jongens ;-))

afbeelding van wonderke
01/11/2014 - 18:23

Bedankt Benji!

Terwijl de meeste mensen hier steeds een deftig antwoord probere te geven om anderen te helpen, zijn het vooral antwoorden zoals de jouwe die de forums verzeiken! Dus nogmaals bedankt hiervoor!

 

Je kan alles in de gamma kopen, maar heb je dan ook iets deftig? 

Daarom dat ik ook de vraag heb gesteld. In de hoop dat er concrete antwoorden konden gegeven worden, van mensen die er bvb ene gekocht hebben, concreet zoals merk etc...

Concreet in waarop je vooral moet letten (staat er bvb een bepaald verbruik op een waterbesparende kop)...

 

Ik ga alvast maandag eens kijken bij de buurtslagers, hopelijk liggen ze in reklame! (zucht)

 

Indien hier geen reactie meer op zou komen, mag deze topic worden afgesloten door een moderator, voor de andere grapjassen zich ook komen aanmelden!

afbeelding van robin demey
02/11/2014 - 14:36

Kijk gewoon in de catalogussen van de betere merken (bv. Grohe heeft zeer zuinige koppen). Kies de kop die je wil en tik het nummer in op Google. Je vindt er zeer scherpe prijzen.

afbeelding van wonderke
02/11/2014 - 14:44

Grohe zal ik dadelijk eens opzoeken.

Wel heb ik er denk ik al tegengekomen van Hansgrohe (of zoiets).

Is dat wat een degelijk merk?

afbeelding van robin demey
03/11/2014 - 06:55

Grohe en Hansgrohe zijn beide zeer kwalitatieve merken met een gezamenlijke geschiedenis:

http://bestemerken.be/verschil-tussen-grohe-en-hansgrohe/

afbeelding van wonderke
02/11/2014 - 13:28

Bedankt Ingir, hier ben ik tenminste wa mee ;-)

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.