muurverwarming | Ecobouwers.be

U bent hier

muurverwarming

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

09/07/2006 - 11:24

Wij wensen in onze badkamer vloer- en muurverwarming te gebruiken.

Er zijn twee muren die hiervoor in aanmerking komen.
Zie bouwplannen in bijlage. (linkerbovenhoek = noorden)

Ofwel de linkse buitenmuur naar het noorden gericht.
We gebruiken 10cm rockwool spouwisolatie.
Bruikbare oppervlakte = 8.27m2
Nadeel : er is warmteverlies naar buiten mogelijk.

Ofwel de onderste binnenmuur recht tegenover een raam.
Bruikbare oppervlakte = 6.75m2
Nadeel : Ik meen ergens gelezen te hebben dat men beter geen muurverwarming toepast in een muur recht tegenover een raam maar vraag me niet waarom ???

Zijn er forumgenoten die mij kunnen helpen deze knoop door te hakken ?

36 Reacties

Reacties

09/07/2006 - 15:35

de vraag is in de eerste plaats; Waarom denk je dat je muurverwarming nodig hebt? Gaat je vv niet voldoende energie kunnen leveren?Of anders gesteld wat is je nodige vermogen voor je badkamer?

Ik denk dat je in de eerste plaats voor de keuze van de muur in die geval moet kiezen voor de meest praktische. En dat is in dit hier zou ik zeggen die muur waar je het minste gaat tegen hangen. Daarom zou ik de muur waartegen je bad staat nemen.

Walter

09/07/2006 - 19:18

Ik zou ook de muur van je bad nemen. Muurverwarming is stralingswarmte, als je in je bad staat om je af te drogen heb je er wat aan. Je zou eventueel nog wat beter kunnen isoleren specifiek voor die muur door de muurverwarming aan te brengen op een cementgebonden houtwolplaat (zoals Heraklith) die op 4 cm EPS gelijmd is. Wordt zo verkocht, en is eenvoudig zelf te plaatsen. Van veel warmteverlies door je muur moet je dan niet veel schrik meer hebben.

Wout

09/07/2006 - 23:05

Ik dacht eerst de clima-brick van Terca Wienerberger te gebruiken, maar ik denk dat ik beter de buizen op de muur bevestig i.p.v. in de voorgevormde gleuven van de snelbouwstenen. Het plakwerk zal dan wel enkele centimeters dikker moeten zijn en waarschijnlijk ook gewapend.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

IK moet ook nog eens uitrekenen wat de warmtevraag van mijn badkamer is. Ik ben op zoek naar een programma of excel die me hierbij kan helpen.

09/07/2006 - 23:25

Stal je van dat plakwerk niet te veel voor, dat is echt een piece of cake. Eerst de buizen net onder plakken en dan in de nog natte pleister een wapeningsnetje drukken. Dan daarover de afwerklaag. De bepleistering is natuurlijk in totaliteit wel dikker, dus meer materiaalgebruik, maar dat kost omzeggens twee keer niks. Wij hebben voor heel onze woning voor 235 EUR extra betaald voor 32 m² muurverwarming, dus 7,34 EUR/m², wapening en extra werk en materiaal inbegrepen.

Wout

10/07/2006 - 20:36

hoeveel Watt per m2 mag je verwachten van vloer- en van muurverwarming ?

10/07/2006 - 21:18

naar t schijnt is dit maximaal 100W/m².

Als leek, kan ik je wel niet vertellen bij welke temperatuur en HOH afstand dit is....

teizman

11/07/2006 - 23:20

als je enigsinds kunt gebruik je alle mogelijke muren, je badkamer kan niet warm genoeg zijn, bij mij is dit toch zo, aan kastjes verllies je ook oppervlakte, alsook achter je bad,de enkele meter buis die je extra gebruikt zal niet zo enorm veel meer kosten, muurisolatie van 10 cm in de spouw is ook voldoende, gans mijn huis is zo geisoleerd, en heb overal muur verwarming.

Guido

11/07/2006 - 23:22

een badkamer is over het algemeen niet zo enorm groot.

Guido

19/08/2006 - 10:41

Beste,

Ik wil even mijn redenering laten testen aan de mening van het forum.

Op dit moment hebben we overal in het huis vloerverwarming gepland, met in de badkamer nog extra muurverwarming.

Nu dacht ik dat het beter zou zijn in de slaapkamers boven geen vloerverwarming, maar enkel muurverwarming toe te passsen. (onze) Slaapkamers hebben maar een heel geringe warmtebehoefte (we hebben dikke dekens), en de vloer zal in hout zijn, dus geen koude voeten. Bovendien slapen wij graag met de ramen open.

Aangezien tussen boven en onderverdieping 15cm rotswol-equivalent zal zitten (en nog 20cm in het plat dak erboven) zitten de slaapkamers dan bijna buiten de verwarmde schil (met uitzondering van tochtverlies via binnendeur, die geen PH deur zal zijn, maar een gewone binnendeur).

Indien verwarming nodig is op de slaapkamer (bijvoorbeeld bij ziekte of als de kinderen studeren) kan de kamers vrij snel worden opgewarmd via de muurverwarming.

Voordelen lijken me dat dit niks extra kost tegen over vloerverwarming (iets minder buizen nodig wegens snellere reactietijd muur, iets duurdere bepleistering); pakweg 30%$ minder stookkosten (omdat de slaapkamers dus normaal niet verwarmd zullen worden) en een snellere reactietijd indien toch verwarmd moet worden.

Nadelen ... please shoot. Wat met bijvoorbeeld de Balansventilatie ?

Mvg

Jan Van Achte

19/08/2006 - 21:47

Jan,

een paar opmerkingen:
- in een beter geisoleerde woning zakt je temperatuur in de slaapkamers haast nooit onder de 18°C. 'Snel' opwarmen is dus niet nodig. Dat lijkt me niet echt een goede motivatie voor muurverwarming. Vloerverwarming zal ook snel genoeg zijn.
- Muurverwarmingsbuizen zijn meestal dunner, dus je zal meer meter nodig hebben om eenzelfde vermogen af te geven als vv-buizen. Het sneller opwarmen van wandverwarming is geen reden om minder buizen te nemen. Het sneller opwarmen is enkel een gevolg van het feit dat enkel de pleisterlaag moet opgewarmd worden en niet de hele vloer voordat er warmteoverdracht is naar de kamer. Als je jouw redenering volgt zou je anders wel eens te weinig vermogen in je kamers kunnen hebben (vermogen is iets anders dan 'snel' opwarmen).
over het algemeen verwacht ik eerder dat wandverwarming duurder zal zijn dan vv (pleistkost is snel bijna het dubbele).
- graag 'met de vensters open' slapen. Mensen hebben graag frisse lucht om te slapen. Zonder balansventilatie is dat alleen mogelijk met de vensters open. Met balansventilatie kan dat ook met de vensters toe. Normaal zal je datzelfde gevoel hebben als met de vensters open slapen met balansventilatie. Maar dat moet je toch eens in de praktijk ondervinden om het zelf vast te stellen.

Waarom heb je extra wandverwarming nodig in je badkamer? Heeft die zo een kleine vloeroppervlakte?

Walter

19/08/2006 - 23:38

Walter,

Bedankt voor je reactie.

Neen, de kamers zijn groot genoeg, maar wel met houten vloer.

Maar is er een reden (buiten eventuele meerkost) om geen muurverwarming te kiezen boven vloerverwarming ?

Voor mij zou de reden om geen vloer- maar wel muurverwarming te kiezen net zijn omdat ik voor een uurtje warmte 's avonds dan sneller (dus met minder energie?) de slaapkamer dan toch van 18 naar 21 graden krijg.

Waar zit de val ? Waarom zou ik geen muurverwarming plaatsen ?

Bedankt voor het meedenken.

Jan

20/08/2006 - 10:39

Jan,

het enige wat wat moeilijker is, is een installateur vinden die muurverwarming kan/wil plaatsen. Voor de rest zie ik niets dat je zou moeten tegenhouden.

Maar zoals ik reeds zei, ik denk niet dat je het voor de snelheid moet doen. Ik ga er van uit dat je plant van goed te isoleren. Even voor een uurtje verwarmen bestaat dan eigenlijk niet. Eens opgewarmd, zal je kamer de volgende 24 uur weinig afkoelen.

Walter

20/08/2006 - 10:55

Muurverwarming is heel makkelijk zelf te plaatsen, je moet alleen die profieltjes op de kop tikken waar je de buis in vastklikt en die je op de muur schroeft. Buis is bij ons dezelfde als voor de vloerverwarming.

Je vertrekt met de buis in de buurt van je collector (met enige reserve), je maakt je breiwerkje op de muur en weer terug richting collector en je zaagt de buis af (wederom met enige reserve). Voor muurverwarming is bifilaire plaatsing niet echt nodig, dus dat maakt het nog eenvoudiger qua legpatroon.

Wout

22/08/2006 - 19:27

Dag allen

Is het mogelijk om muurverwarming te plaatsen in de badkamer in een betegelde douche?

In onze badkamer zouden we 600 Watt tekort hebben met de vloerverwarming voor 24°C te halen. (isolatie 15 cm muur/15 cm vloer) Kan er ook wandverwarming geplaatst worden op een strook van 50 cm boven de deuren?

Groeten
Mieke

22/08/2006 - 19:50

Mieke

600 Watt tekort om 24 graden te halen bij welke buitentemperatuur? -15C? - 20C?

Betekent dit niet direct ook dat je bijvoorbeeld genoeg hebt aan enkel vloerverwarming tot zeg -10 graden buiten of - 5 graden. En kun je die paar dagen per jaar dat het buiten het hele etmaal lang (want daar praten we over) kouder dan -5 of -10 is niet met 20 of 21 graden in de badkamer af?

Ik zou het bij vloerverwarming laten, zonde van de extra kosten.

PS als t echt koud is buiten kun je ook je regime van je vloerverwarming verhogen dan kirjg je met dezelfde vloerverwarming meer afgegeven vermogen. Paar dagen per jaar...

Arnold

22/08/2006 - 19:52

Jan,

OOk met muurverwarming zal het te lang duren om de kamer van 18 op 21 graden te krijgen, bij vloerverwarming wellicht 8 uur, muurverwarming 4 uur??? (Experts, verbeter me of geen een betere indicatie)

Het lijkt me eenvoudiger alles bij vloerverwarming te houden

Wij hebben in alle slapakamers vloerbedekking (tapijt) en overal vloerverwarming, echter afgelopen winter in geen van de kamers aangehad, gemiddeld toch minimaal 18 a 19 graden in de ramens (komt door de vloer van beneden heen he)

Mvg Arnold

22/08/2006 - 23:03

Ook met muurverwarming zal het te lang duren om de kamer van 18 op 21 graden te krijgen, bij vloerverwarming wellicht 8 uur, muurverwarming 4 uur??? (Experts, verbeter me of geen een betere indicatie)

=> lijkt me veel die 8 uur. Ik zou eerder zeggen 2 uur en 1 uur. Maar het hangt nogal van een hoop factoren af (aanvoertemperatuur kan wel eens tss 30 en 40°C liggen, hoe dik de vloer, hoe dicht de buizen bij elkaar liggen). Wij hebben rond het vriespunt buiten een aanvoertemperatuur van minder dan 30°C. Daarmee zal het dus behoorlijk lang duren voordat er veel gewarmd wordt. Heb je een aanvoertemperatuur van 40°C, zal het bv vele malen sneller gaan.
Nu eens dat vv of wandverwarming begint te 'stralen' zal het er comfortabel zijn voordat de lucht echt volledig is opgewarmd.

Walter

22/08/2006 - 23:08

Mieke,

"Is het mogelijk om muurverwarming te plaatsen in de badkamer in een betegelde douche?

In onze badkamer zouden we 600 Watt tekort hebben met de vloerverwarming voor 24°C te halen. (isolatie 15 cm muur/15 cm vloer) Kan er ook wandverwarming geplaatst worden op een strook van 50 cm boven de deuren?"

Die wandverwarming kan zeker in de douche. Het enige wat me verbaasd is dat je 600 watt te weinig hebt. Dat lijkt me zeer veel met de isolatiediktes die je opgeeft. Wat is je totale opp (en opp bruikbaar voor vv)van de badkamer en het totale verlies van de badkamer? Onze badkamer heeft minder dan 500Wat nodig in het totaal en we hebben minder isolatie in de muren(ze heeft wel weinig buitenmuren).

walter

23/08/2006 - 11:45

@Walter,

"Onze badkamer heeft minder dan 500 Watt nodig in het totaal"

Dat lijkt mij wel heel erg weinig. Tegen mij heeft men gezegd dat men in een badkamer gemiddeld 15 tot 18 m2 muurverwarming plaatst. (Een gemiddelde slaapkamer 10 à 15 m2). Als ik dit terugkoppel naar een vermogen van 100 Watt/m2 komt dit neer op 1500 à 2000 Watt voor een badkamer, hetgeen mij niet onrealistisch lijkt ... 500 Watt daarentegen?

23/08/2006 - 12:57

Wout,

en waar vind je zulke profieltjes?

Peter

23/08/2006 - 14:04

@David

"...Tegen mij heeft men gezegd dat men in een badkamer gemiddeld 15 tot 18 m2 muurverwarming plaatst. (Een gemiddelde slaapkamer 10 à 15 m2). Als ik dit terugkoppel naar een vermogen van 100 Watt/m2 komt dit neer op 1500 à 2000 Watt voor een badkamer, hetgeen mij niet onrealistisch lijkt ... 500 Watt daarentegen?..."

Om de 200m2 van ons huis te verwarmen hebben we in totaal een goede 6KW nodig. Als ik dan voor de 10m2 van de badkamer plots 1500W zou nodig hebben zou dat wel straf zijn. 1/20 van mijn huis zou dan 1/4 van de verwarming verbruiken. Bij ons is minder dan 500Watt absoluut realistisch. We hebben het in ieder geval nog nooit koud gehad.
Het is absolute onzin om uitspraken te doen als zoveel m2 nodig te hebben in een gemiddelde huis. 'Men' moet eerst rekenen. Dan kan je uitspraken doen.

Walter

23/08/2006 - 15:11

Peter,

ik heb je een PM gestuurd.

Wout

23/08/2006 - 17:57

Ik reken, met het werkblad van Björn, dat ik, bij -8°C, een vermogen van 400 W nodig heb om de badkamer op 23°C te kunnen houden. Die 500 W lijkt mij dan ook heel goed aan te nemen.
Ikzelf zou ook een inloopdouche willen afscheiden van de rest van de badkamer met een muur met muurverwarming. Op die manier wordt het stralend oppervlak groter dan de vloeroppervlakte, maar deze ruimte vraagt ook de hoogste temperatuur van het hele huis. Ik zit wel met weinig buitenmuur en een relatief klein raam.

bert

24/08/2006 - 07:11

Bedankt voor de reacties!

Walter, onze badkamer heeft een oppervlakte van 7,5 m².

De bruikbare opp voor vloerverwarming is 3,5 m².

Ze staat ook maar aan 1 buitenmuur.

Groetjes
Mieke

24/08/2006 - 10:06

Mieke,

en wat is het nodige vermogen?
Ik zou dan zeggen dat je met je 3,5m2 vloer, een goede 300Watt kan produceren. Het zou me dan verbazen dat je nog 600Watt nodig hebt voor de muurverwarming (met jullie isolatiediktes).
In totaal 600Watt lijkt me voldoende (de berekening moet natuurlijk uitsluitsel geven). Dan blijft nog een 300Watt nodig uit wandverwarming. Een goede 3m2 moet dan volstaan. Boven je bad bv moet je die opp kunnen vinden.

Walter

19/09/2006 - 14:03

wie heeft goede ervaring met muurverwarming ?
we overwegen dit te plaatsen op verdieping (vloerverwaming op gelijkvloers) ipv radiatoren; welke goede ervaringen, installateurs, vergelijking kostprijs met radiatoren, etc.

huis zal degelijk geïsoleerd zijn met 12cm MW in spouw en 23cm isofloc in dak

dank voor alle suggesties

20/09/2006 - 20:43

mijn muurverwarming ligt in gans het huis inclima-brick van Terca, dit is een van de duurdere systemen, maar werkt heel gemakkelijk en zelf te doen, ik gebruikte iets meer muuroppervlakte dan als ik vloer had, edn het warmt iets vlugger op, in mijn badkamer heb ik voor alle zekerheid een desing radiator geplaatst, bij verdere afwerking van mijn woning ga ik iedere plaats een aparte termostaat geven en de kringen appart sturen, mijn gedacht no zuiniger

21/09/2006 - 22:20

Vanessa,

Wij hebben daar goeie ervaringen mee.
Wonen in een heel oud huis. Halfsteense binnenmuur tussen badkamer en slaapkamer.
De muurverwarming in de badkamer, verwarmt zo ook voor een stuk onze slaapkamer. In de slaapkamer zelf zitten enkel leidingen tegen de buitenmuur, onder en naast de ramen - die bijna de hele oppervlakte beslaan. (de buitenmuur werd wel 12 cm geïsoleerd met Steicotherm, dan de buizen en dan afgewerkt met 3cm leem)
Zalig gevoel geeft dat.
In de badkamer (12m²) 1 muur verwarmd + nog een beetje onder en naast het raam. Het was daar in de winter nooit koud! (en dan moet je weten dat onze ramen nog niet vernieuwd zijn)

Eenvoudig om zelf te plaatsen, wij hebben alles zelf gedaan, ook de leem.
En geen plaatsverlies door radiatoren.
Doen zou ik zeggen!
Inge

22/09/2006 - 22:09

Wij hebben dit ook op de slaapkamers...

Wél een Nadeel: niet teveel kasten plaatsten én GEEN gaatjes boren in de muren....

Heeft wel nog nooit aangestaan, 18°C zonder verwarming in putje winter vinden we voldoende.

Greetz!

JB

27/09/2006 - 21:57

Als je nog moet gaan bouwen:
Er bestaat momenteel ook snelbouwsteen waarin groeven voorzien zijn om de muurverwarmingsbuizen in te plaatsen.
Daarna enkel nog bepleisteren.
Groeten,
Rudy Martens

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.