Muren na-isoleren of niet? | Ecobouwers.be

U bent hier

Muren na-isoleren of niet?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

04/02/2016 - 17:26
mro

Hallo,

Ik woon in een volledig ingesloten rijwoning. Ongeveer 10 jaar geleden heb ik het huisje gekocht en er dan een uitbouw bijgeplaatst over de volledige breedte van de woning (6m), met platdak.

Daarbij werden twee nieuwe bakstenen muren gemetst links en rechts vlak naast die van de buren. op die manier is het huis ongeveer met 8x5,5m uitgebreid.

In de achtergevel zit een schuifraam, de resterende gevel werd geïsoleerd met 5cm platen. Erop is een plat dak bestaande uit houten balken, bovenop de balken osb, dampscherm, 12cm isolatieplaten en epdm.

De nieuwe zijgevels (die volledig ingesloten zitten tussen de muren van de buren) zijn momenteel niet geïsoleerd. Links is het een gewone woning gelijkaardig aan die van mij, mijn living grenst aan hun berging. Rechts is er een garage, niet verwarmd.

Tussen de muren zit dus momenteel een luchtspouw, mijn vraag is: is het de moeite waard om die te laten na-isoleren? Dit kan volgens mij van binnenuit (we plannen toch om op korte termijn te herschilderen).

 

Het gaat over een totale oppervlakte van ongeveer 50m² muur. Welke soort isolate zouden jullie mogelijk aanbevelen? Als ik kijk op het bouwplan en enkele metingen doe in de reeële situatie dan kom ik uit op een spouw van gemiddeld 5 cm breed. Ik vraag me vooral af of luchtcirculatie in de spouw van grote invloed kan zijn op het afkoelen van de muren.

Alvast bedankt voor jullie mening.

17 Reacties

Reacties

04/02/2016 - 19:38

Ik zou het alleen doen als u een killig gevoel krijgt net naast die muren, dus als de zgn. comforttemperatuur nogal laag is.

 

Is die spouw sterk geventileerd? Dan zou ik eerst proberen om de ventilatie tot een minimum te beperken op voorwaarde dat er iets voorzien is onderaan in de spouw om het vocht naar buiten te leiden.

Uw nieuwe zijmuren zijn opgebouwd uit snelbouw-bakstenen neem ik aan?

04/02/2016 - 20:50
mro

Ja, muur is snelbouw 14cm dik.

Alles is hier vv, we hebben geen comfortprobleem.

Als ik meet met een ir-thermometer dan is de vloer 20 à 21gr en de muren ongeveer 18 graden.

Wat betreft de ventilatie; de nieuwe achtergevel is links en rechts tot tegen de oude muren gemetst met een verticale strook vochtkeringsfolie er tussen. Ik kan me voorstellen dat die overgang niet luchtdicht is. De bovenkant is plat dak afgewerkt tot tegen de buren dus dat zou wel moeten goed zijn denk ik.

We willen op korte termijn binnen opnieuw schilderen en ik zie op internet prijzen van ongeveer 25€/m dus op zich is het qua prijs en timing goed doenbaar maar het moet wel de moeite waard zijn natuurlijk.

04/02/2016 - 21:51

Als u geen comfortproblemen heeft dan zou ik het niet doen.

 

Die spouwmuren zijn dan toch redelijk winddicht, dus u verliest langs daar eigenlijk niet veel warmte. De opp. temperaturen van uw muren bewijzen dat!

 

Wel fijn, zo'n IR-thermometer ;-)

04/02/2016 - 22:01
G.

Princetec,

 

Aan de (binnen)oppervlaktetemperatuur kan jij zien of een muur warmte verliest ?

Ik meet 45° aan mijn massakachel, zou die ook geen warmte verliezen dan ?

 

Ik dacht dat ingenieurs het onderscheid kenden tussen temperatuur en warmte.

 

G

04/02/2016 - 23:06

ja maar ingenieurs weten ook dat de drijvende kracht achter warmteverlies (=warmtetransport) een temperatuursverschil is ;-)

 

Dankzij het temperatuursverschil van 45°C - 22°C (binnentemp.) weet uw kachel zijn warmte te verliezen...

 

In dit geval verwarmt onze vraagsteller zijn ruimte via de vloer. De vloer is 20 à 21°C, dus de luchttemperatuur zal ongeveer 19 à 20°C zijn. Dan is een wandtemp. van 18°C zeer netjes! Zijn comfort-gevoel geeft dat ook aan.

04/02/2016 - 23:16
G.

OK. Daar red je je mooi uit.

Maar die vloerverwarming is een berekende gok, want daar sprak mro niet van. Het zou zo maar kunnen dat het om een supergeïsoleerde vloer gaat en dat de luchttemperatuur in de ruimte nog hoger ligt dan de vloertemperatuur.

 

Ook het warmteverlies is nog niet bepaald, want we weten niet op welke muurhoogte mro die temperatuur aan de muur gemeten heeft.

 

Mro zal dus wat duidelijker info moeten geven.

 

Dat gezegd zijnde, zal hij ook best rekening houden waar eventueel condens zal naar toe gaan: nu en in de situatie na isolatie.

Hoe dampopen zijn de muren van de buren ? Wat zit onderaan voor slab aan de muuraanzet en naar waar helt die af ?

En zal hij rekening moeten houden met de gevolgen op vlak van geluidsisolatie, werken van de buren aan hun muur (gaten kappen en isobolletjes zijn weer weg ...)

 

G

 

 

 

04/02/2016 - 23:37

G,

In zijn twee post sprak MRO van :

 

Ja, muur is snelbouw 14cm dik.
Alles is hier vv, we hebben geen comfortprobleem.

 

Algemeen kan je stellen dat zolang MRO geen comfortprobleem heeft, hij niet moet gaan investeren in extra isolatie. Tenzij je kan aantonen dat de terugverdientijd onder de 10jaar uitkomt (Duitse stelregel).

Ik zou zeggen, ga uw gang ;-)

 

05/02/2016 - 00:08
G.

Als de muren van de buren droog zijn zou Mro spouwisoltie kunnen voorzien.

De vochtbelasting zou dan slechts zeer gering zijn en volledig in het blad van de buren komen liggen ( ik weet niet of hij zich daar gewetensbezwaren over maakt).

Maar het is niet uitgesloten dat er toch een waterbelasting is bij de muren van de buren. Ze kunne bijvoorbeeld hoger zijn dan de uitbouw van mro en uitgeven op het Westen. Dan zou de spouw met isolatie natter kunnen worden dan de huidige spouw met lucht. En dat zou zich na een paar jaar kunnen manifesteren aan de muuraanzetten., dus dan ook aan de zijde van mro. Dit een beetje afhankelijk hoe de waterkering aan het fundament van de muur van mro al dan niet aangelegd is.

 

G

05/02/2016 - 00:10

Ik zou sowieso isoleren.

Tenzij je zeker bent dat de spouw aan alle zijden perfect luchtdicht is afgewerkt (dat zou mij verbazen)

 

Dirk

05/02/2016 - 08:56
mro

Ik zal proberen de muren zo goed mogelijk te beschrijven:

links: in feite staan er drie muren, 1 nieuwe van mij, 1 nieuwe van de buren en er tussen een hele oude muur die gemeenschappelijk is denk ik.

De buren waren iets eerder begonnen met hun verbouwing en om een of andere reden kon die oude muur niet meer afgebroken worden, weet niet meer waarom.

Rechts staat mijn nieuwe muur naast een oude muur van de buren, die gelijkvloers was vroeger een werkplaats.

Voor mijn uitbreiding werd er een nieuwe betonplaat gegoten, links en rechts tot tegen de oude muren. Mijn nieuwe muren staan allemaal op een ytongblok als eerste steen. Met op die steen gewoon een strook waterkering.

We hebben momenteel geen vochtproblemen en dat wil ik zeker zo houden :)

Ik dacht dat isolatie geen problemen kan veroorzaken ivm vocht?

05/02/2016 - 22:14

Die oude scheidingsmuur is het beste wat u is overeenkomen... zeker als die niet overgaat in een tuinmuur.

 

Ik neem aan dat die bestaat uit volle bakstenen en dus zorgt voor flink wat massa.

Zoals u eerder zei, zit uw nieuwe muur redelijk dicht tegen de oude en bovenaan komt uw nieuw dak verder dan de spouw. M.a.w. de wind kan niet zomaar los door die spouw blazen.

 

Die oude muur zorgt voor een soort microklimaat in uw spouw. De temperatuur in die spouw zal om en bij de gemiddelde temp. in België liggen, ca. 10°C. Als het buiten vriest dat het kraakt misschien +7°C.

Dus de warmte die u verliest langs uw zijmuren wordt bepaald door het temperatuursverschil van uw zijmuur (18°C) en de temp. in uw spouw (+7°C), dat geeft 11°C (bij vrieskrakende buitentemp!).

(En verder wordt het verlies ook nog bepaald door de U-waarde van uw muur in snelbouwbakstenen).

 

Stel u isoleert die spouw met materiaal XX. Welke temperatuur heeft dan het materiaal XX zelf? Gezien de massa van die oude muur hoger is dan uw nieuwe muur, zit de temp. van XX dicht tegen die 7°C aan, pak +7,5°C.

De drijvende kracht van uw warmteverlies is daardoor gedaald van 11°C naar 10,5°C (bij vrieskrakende temperaturen). Peanuts!

 

Omgekeerd zorgt diezelfde scheidingsmuur net voor afkoeling in de zomer! Met spouwisolatie ga je daar minder gebruik van kunnen maken...

 

Plus, ja, spouwvulling kan vochtproblemen opleveren.

 

Uw luchtspouwen zijn uwen beste kameraad, houden zo! :-)

 

Alleen als u comfortproblemen zou hebben gehad, zou u kunnen isoleren maar dan aan de binnenzijde en met een relatief dun materiaal zowel ter voorkoming van condensproblemen als voor het behoud van binnenruimte. (Een geschikt produkt daarvoor zou bijv. UdiClimate kunnen zijn).

Maar de installatiekost gaat u - in mijn ogen - zeker niet terugverdiend hebben in 10j tijd, laat staan 15j.

 

05/02/2016 - 23:03
mro

Beide oude muren links en rechts gaan wel over in een tuinmuur voorbij de achtergevel.

Maar ik snap uw punt wel, bedankt voor het meedenken.

06/02/2016 - 09:50

Ik volg Princetec hier.

Je hebt blijkbaar te weinig warmteverlies opdat 5 cm isolatie een voelbare verbetering zou kunnen zijn, het loont niet de moeite. Het zou anders zijn moest de andere kant geen binnenruimte maar een buitenomgeving zijn.

Bovendien voor die eventuele kleine winst loop je dan ook nog eens het risico zoals G dat beschrijft.

Dat die oude muur doorloopt tot buiten als tuinmuur is een minpuntje. Echter doordat er geen rechtstreekse vaste verbinding is met uw nieuwe muren lijkt mij de koudebrug al voor het grootste deel vermeden.

Het buitenspouwblad van de nieuwe achtergevel is tot tegen de oude muur gemetseld met daartussen een folie, dus inderdaad niet luchtdicht, maar volgens mij wel voldoende dicht om geen luchtstromen te veroorzaken in de spouw. Hiervoor zou er dan ook een invoer en een uitvoer van lucht moeten mogelijk zijn, dat lijkt mij hier niet het geval. Je  mag dus aannemen dat de lucht in de spouw stilstaand is. Eventueel zou je die verticale aansluiting nog bijkomend kunnen afdichten door een kitvoeg.

06/02/2016 - 14:57
mro

Ja, dat kan ik mogelijk eens bekijken: de verticale cementvoeg deels uitkrabben en opnieuw doen met flexibele kit

09/02/2016 - 21:56
mro

Ter info: gisteren is er iemand langsgeweest van een isolatiefirma om eens te komen kijken. Was een kort en goed gesprek waaruit bleek dat het niet de moeite zou zijn om te isoleren.

Wat ik onthouden heb:

- Weinig kans op subsidies want die zijn bij Eandis enkel voor buitenmuren.

- Toch redelijk riskant om van binnenuit gaten te boren omdat er dan aan de andere kant van de muur stukken kunnen afspringen van de snelbouwsteen die kunnen blijven hangen in de spouw. Bij werken van buitenaf boren ze in de voeg en hebben ze dat probleem niet.

Dus ja, weer iets bijgeleerd :)

09/02/2016 - 22:07

Maar het belangrijkste heb je niet besproken... of althans niet onthouden ;-)

 

  • Heeft de adviseur u iets verteld over de vermeende besparingen aan energie?
09/02/2016 - 22:22
mro

Jawel, maar ik hoorde ook aan zijn doen dat het vermoedelijk niet al teveel verschil zou maken :)

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.