Milieuvriendelijke wagen | Ecobouwers.be

U bent hier

Milieuvriendelijke wagen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

12/01/2008 - 09:29

Hallo,

via google kwam ik op deze link terecht
http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora/post.php?bn=bbl_lag&site=bbl

De discussie daar dateert van 2005, maar ik heb ongeveer dezelfde vraag: Wat is anno 2008 de meest milieuvriendelijkste brandstof waarop je kan rondtouren?

In de media wordt door velen geopperd dat dat diesel zou zijn, maar ik stel daar zo mijn vraagtekens bij… Ik zou (net zoals in de discussie uit 2005) durven beweren dat dat nog steeds LPG is… Geen roetuitstoot, geen NOx uitstoot, geen uitputting van onze schaarse olievelden (die we nog nodig hebben voor oa plastic trouwens!!), wel uitputting helaas van de gasvelden natuurlijk… maar ja, tmoet ergens vandaan komen he… Een ander nadeel is dan weer de CO2 uitstoot… Die ligt bij LPG wel een stuk hoger dan bij diesel motors dacht ik.

Wat is nu de milieuvriendelijkste: diesel of LPG? En indien LPG: heeft iemand een idee waarom diesel zo gepromoot wordt door onze regering?! :/ Kan ik met een gerust hart ontsnappen aan een ratelende dieselmotor en de dure benzine- en dieselprijzen? Wat met de garantie? Vervalt die niet als ik een LPG installatie laat inbouwen?

met (natuur)vriendelijke groeten

65 Reacties

Reacties

12/01/2008 - 10:57
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

LPG (liquified petroleum gas) is eigenlijk een afvalproduct van de olieraffinaderijen. Er is natuurlijk de kost om het gas vloeibaar te maken en te transporteren.

Over milieuvriendelijkheid spreek ik mij allang niet meer uit. Als je de redenering echt doortrekt dan riskeer je uit te komen bij de stelling dat de mens eigenlijk beter kan verdwijnen om aldus de 'planeet te redden'. Een beetje (milieu)bewuster leven en consumeren, dat is het zowat voor mij.

12/01/2008 - 12:07

Het grote probleem van diesel is de uitstoot van fijn stof.

De woordvoerder van de VAB doet in het tijdsschrift "Uitweg" van januari 2008 volgende uitspraak:
Een dieselwagen (hij bedoelt mét roetfilter) stoot 5 gram fijn stof uit per 100 km. Benzinewagens stoten maar 0,2 gram uit per 100 km. Dat zijn wel gemiddelde waarden, die ook afhangen van de omstandigheden."

Wat ik me dan afvraag: brengt de verbranding van 1 liter mazout thuis in de verwarmingsketel even veel fijn stof voor? En indien niet, hoe komt dat dan?
Ik geef toe dat ik nog de moeite niet genomen heb om het zelf te proberen uitzoeken.

En ja, was het niet de bedoeling van de vorige regering om benzine en diesel evenveel te belasten?
Waarom is dat stil gezet?

groeten
rik

12/01/2008 - 13:12

Een verwarmingsketel zal veel minder fijn stof geven, daar gebeurt de verbranding in een verbrandingskamer (met min of meer continu dezelfde wandtemperaturen) in tegenstelling tot in een motor, daar gebeurt de verbranding niet continu in cilinders. In cilinders is het afwisselend warm/koud en dat zorgt voor onvolledige verbranding op de plaatsen waar het koud is of er geen goede menging met lucht is.

Albrecht

14/01/2008 - 12:06
Jan

Hi all,

eigenlijk is hier nog niet echt een antwoord gekomen op de vraag wat de milieuvriendelijkste wagen is en waarom...

LPG
Diesel
Benzine
Hybride
...

Op het eerste zicht lijken mij LPG en hybride het te gaan halen maar is dat ook zo?

Mvg

14/01/2008 - 12:09
Jan

Hier lijkt LPG de voorkeur te krijgen...:

http://www.uitweg.be/nummer-41/uitweg41_101.html

14/01/2008 - 12:09
Fre

Opel heeft nu ook de combo en zafira op aardgas(CNG= Compressed Natural Gas).
Die kan je ook in overweging nemen.

14/01/2008 - 13:33

"wat de milieuvriendelijkste wagen is "

De benenwagen ;-)

Pragmatisch gezien denk ik dat ik momenteel zou kiezen voor LPG.
* hergebruik van een afvalproduct
* tankstations redelijk goed verspreid

En als toekomstperspectief denk ik dat direct fotosynthetisch geproduceerde brandstof het beste zou zijn.
Dan bedoel ik productie van olieachtige stoffen met behulp van genetisch gemodificeerde algen (of andere fotosynthetische organismen). Het gebruik van reusachtige oppervlaktes landbouwgrond om enkele druppels olie uit de zaadjes te persen is volgens mij een erg inefficiënt proces.

14/01/2008 - 13:45

Jan

Het blijft altijd een beetje appelen met peren vergelijken. Aan welke factor hecht je het meeste belang: zuinigheid en lage CO²-uitstoot? Of fijn stof? Of...

De ecoscore van een voertuig (uitleg zie onderaan) is een poging om het allemaal in éen cijfer te gieten, maar men altijd discussiëren over de verhouding van de parameters.

Daarnaast is er nog kritiek op de ecoscore omdat die de productie en het transport tot bij de koper van het voertuig zelf niet in rekening brengt. Maar dit laatste lijkt me eigenlijk zo goed als onmogelijk.

Uiteindelijk moet je met je eigen gebruikersprofiel rekening houden bij de keuze. Doe je veel korte ritjes in een stedelijke omgeving? Eigenlijk zou je die hoe dan ook moeten proberen te vermijden maar als je ze toch doet dan best niet met een diesel.

Dieselvoertuigen die vooral voor korte afstanden worden gebruikt zouden trouwens volgens de VAB minder prijsgunstig zijn. Dieselmotoren zijn niet geschikt voor korte afstanden, wat voor extra onderhoudskosten kan zorgen.

groeten
rik

De ecoscore is een milieuscore voor voertuigen en geeft een indicatie van de globale milieuvriendelijkheid van een voertuig. Hiervoor worden verschillende schade-effecten mee in rekening gebracht: broeikaseffect, luchtkwaliteit (gezondheidseffecten & effecten op ecosystemen) en geluidshinder. De toegepaste milieuevaluatie laat toe deze verschillende effecten te combineren in één enkele indicator. De werkwijze die hiervoor gehanteerd wordt, is deze van een well-to-wheel benadering. Hierbij worden zowel emissies in rekening gebracht die gepaard gaan met het rijden van het voertuig, als met de productie en distributie van de brandstof (benzine, diesel, LPG, elektriciteit, …). Deze werkwijze biedt het voordeel dat voertuigen met verschillende technologieën en verschillende brandstoffen op eenzelfde basis met elkaar vergeleken kunnen worden.

14/01/2008 - 20:22

I.v.m. wat Albrecht poste:
Zou het niet kunnen dat een dieselmotor fijn stof geeft en verbranding in verwarmingsketels meer vlokkig roet waarvan de deeltjes een grotere afmeting hebben?
Hoe fijner het stof hoe gemakkelijker en dieper het in onze longen kan doordringen en hoe schadelijker voor onze gezondheid, vandaar deze eerst vraag.

Om meer naar de vraagstelling terug te keren:
Hoe zit het momenteel eingelijk met de persluchtmotor van de Franse ingenieur Guy Nègre?

Een auto, als Guy Nègre zijn concept waarheid is, lijkt op het eerste gezicht toch een prachtig systeem:
- grootte als een middelmatige mono-volume wagen (als ik men niet vergis had hij een model naar grootte-orde van bv. een Mitsubitshi Space Runner of Space Wagen). M.a.w. een gezinswagen die een ruim publiek kan interesseren.
- die maar 3L benzine "bijstookt" (vanaf bep. omstandigheden!).
- een redelijke actieradius heeft (was het niet 100km op perslucht en vanaf meer dan 60km/h een 3L benzine?).
- een auto die gebouwd wordt in kleine fabrieken in de landen waar hij zijn afgezetgebied vind. Dit vind ik een positieve sociale visie van die man.

Het enige negatieve dat ik me bij zijn zgn. energiezuinige wagen kan bedenken is dat men de nodige perslucht via electrische energie uit steenkool of kernenergie haalt (want dan valt het milieu-alternatief effect totaal weg).

Positief: Men zou die persluchtenergie kunne betrekken via PV-panelen (PV-panelen->omvormer->compressor...).

Groeten aan allen,
Rudy Martens

14/01/2008 - 21:17

Misschien is de Volvo C30 Recharger wel iets.
In ieder geval 1,9 L verbruik als hij op benzine rijdt is nog niet zo slecht dacht ik.

Groetjes
Dirk

14/01/2008 - 21:28

Dirk,
het is wel 5.5 l verbruik per 100 km, de cilinderinhoud is 1.9 l, niet verwarren please.

14/01/2008 - 21:36

bedankt voor de correctie willy.

14/01/2008 - 21:44

Of was het nu 1.6l cilinderinhoud?

In elk geval houdt het nieuws van deze Volvo sterk verband met het Zweedse besluit een heel pak meer windmolens te instaleren.
http://www.treehugger.com/files/2007/10/linking_turbine.php

14/01/2008 - 21:58

nog een woordje uitleg:
het V2G-concept (Vehicle to Grid, plug-in zeg maar):
Stel (dit wordt theorie) dat 10 % van het belgisch wagenpark vervangen wordt door elektrische wagentjes . Pakken we voor 't gemak een half miljoen electrische wagentjes met elk een batterij aan boord van 30 kWh energieopslag. Dat maakt 15 GWh aan opslagcapaciteit ( dat is DRIE maal de capaciteit van Coo dacht ik) . Als we aannemen dat deze autootjes 95 % van de tijd stil staan, en al die tijd dan aangesloten zijn aan het net en dát op een heel gedecentraliseerde manier (gewoon in het stopkontakt en dus bv de PV-opbrengst van je buur aan het bufferen, om die bij piekverbruik weer los te laten)

Veel meer electriciteit kunnen bufferen dan er werkelijk verbruiken op de baan, is dus een eigenschap van electrische wagens die te gelde zou kunnen gemaakt worden. Amerikaanse onderzoekers hebben berekend dat een V2G-batterij op die manier 3.000 $ per jaar extra kan opbrengen.

Het concept van Th!nk bv zit ook volledig in die lijn: enkel het wagentje verkopen en de batterij leasen, want deze batterij moet gelijktijdig als buffercapaciteit voor het electriciteitsnet ten gelde gemaakt worden.

De Zweedse beslissing onlangs om hun windenergiecapaciteit sterk op te voeren, komt er ook nadat studies hebben aangetoond dat als er gelijktijdig V2G-wagentjes op de markt gebracht worden, er altijd genoeg buffercapaciteit aanwezig zal zijn om de onregelmatige windenergieopbrengst op te vangen.

http://www.newswise.com/articles/view/535841/?sc=dwhp

20/11/2008 - 11:59

@ Ulrik: ik bedoelde de slijtage aan de batterijen. Het is correct dat de slijtage aan de wagen en andere onderdelen een positief aspect is van elektrische wagens. Maar bij de batterijen is dat een ander verhaal, want een volledig batterijpack zoals bij zo'n wagens nodig is, is erg duur (en zou naar schatting moeten plaatsvinden na 3 jaar of na zo'n 100k km).

20/11/2008 - 15:00

Ik geloof ook helemaal in de elektro-auto.
De batterijen zullen in de toekomst inderdaad in een gesloten recycle-kringloop terecht moeten komen.

Verder heeft de elektrische auto alleen maar voordelen.

Ten eerste is er het zeer hoge rendement .. veel beter dan een fosiele auto... en ook veel beter dan waterstof.

Voor de aanhangers van bio brandstof toch even dit :
Als je 1 hectare koolzaad aanplant kan je daarmee met een gemiddelde wagen 22 000 Km afleggen.
De auto stoot dan nog wel fijn stof en andere vervuilende stoffen uit, en veroorzaakt geluidhinder,...
Als je op diezelfde hectare een windturbine plaatst van 2MW (grond blijft dan vrij voor voedselproductie) dan kan je met de stroomproductie van de molen 22 000 000 Km rijden in een elektrische auto !!!!

Dit is een factor 1000 beter !!

Actieradius is ook al geen argument tegen.
De gemiddelde rit met de wagen is namelijk veel korter dan 150KM. En voor mensen die dagelijks de hele dag op de baan zitten is er nog het "batterij-tankstation" hier wordt de batterij niet opgeladen, maar simpelweg verwisseld met eentje die geladen is.

In de toekomst zullen we waarschijnlijk auto's kunnen kopen, maar de batterijen zullen gehuurd of geleased worden (zoals dit bij de think reeds het geval is)

Een batterij wisselen kan in enkele seconden ... veeeeeel sneller dan je ooit je wagen kan voltanken!

En dan is er nog de mogelijkheid om overal op te laden (op het werk, parkeerplaats, thuis, winkelcentrum, .. ) de gemiddelde wagen staat veel meer uren stil dan dat hij rijd.

Verschillende landen zijn momenteel bezig om een inteligent elektro-tanknetwerk uit te bouwen, waarbij met één enkele stekker zowel kracht als data uitgewisseld wordt.

Nog een groot voordeel is dat we door al die batterijen eindelijk een degelijke opslag hebben voor wind- en zonnestroom, waarbij op piekmomenten de auto zelfs weer stroom in het net kan injecteren. (smart-grid)

Alles is mogelijk, we moeten alleen willen ... onze vlaamse toppoliticie kennende zullen ze eerst bang afwachten, en naar de elektroauto kijken als een koe die een trein ziet passeren, om vervolgens na vele jaren dan toch op de kar te springen.

Ik vrees dat we zoveel tijd niet hebben, en dat het van onderuit zal moeten gaan gebeuren....

Dirk

12/11/2008 - 14:50

Rik,

die ecoscore is inderdaad een indicatie. Probleem het bevat geen gegevens van nieuwe wagens op LPG.

Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe wagen en twijfelen tussen de Ford focus clipper econetic (diesel), de skoda fabia greenline (diesel) en de chevrolet nubira sw (lpg).
Als je rekening wilt houden met het milieuaspect en je ken de verbruikgegevens, de uitstoot gegevens en ecoscore maar van 2 van de 3 modellen is het moeilijk vergelijken.

Kent er iemand, uit eigen ervaring, het gemengd verbruik van een Nubira SW SE 1,6 op LPG?

Groeten

Peter

PS Er is overigens maar 1 automerk dat wagens verkoopt op LPG waar je de garantie op de motor NIET verliest, namelijk Chevrolet.

12/11/2008 - 15:36

oeps, enkele schrijffouten.

Rik,

die ecoscore is inderdaad een indicatie. Probleem: het bevat geen gegevens over nieuwe wagens op LPG.

Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe wagen en twijfelen tussen de Ford focus clipper econetic (diesel), de skoda fabia greenline (diesel) en de chevrolet nubira sw (lpg).
Als je rekening wilt houden met het milieuaspect en je kent de verbruikgegevens, de uitstoot gegevens en ecoscore van maar 2 van de 3 modellen is het moeilijk vergelijken.

Kent er iemand, uit eigen ervaring, het gemengd verbruik van een Nubira SW SE 1,6 op LPG?

Groeten

Peter

PS Er is overigens maar 1 automerk dat wagens verkoopt op LPG waar je de garantie op de motor NIET verliest, namelijk Chevrolet.

12/11/2008 - 18:01
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Jammer dat er nog geen tankfaciliteiten voorhanden zijn, maar aardgas lijkt me echt wel een valabel alternatief voor benzine en diesel. Het grote probleem (naast de mogelijkheid, of gebrek daaraan, van het tanken), is het plaatsverlies dat je lijdt als je een CNG-installatie wil laten inbouwen (dat inbouwen is trouwens ook nog niet zo courant).

Natuurlijk kan je een af-fabriek wagen kopen op CNG, maar dit zijn slechts enkele modellen... Een thuisvulinstallatie lijkt ook wel interessant, maar blijft een serieuze investering... Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een wagen die op CNG kan rijden, makkelijk kon overgeschakeld worden naar waterstof, wat ook een voordeel zou kunnen zijn...

Echte alternatieven zullen er pas komen als de derde generatie brandstoffen eraan komen... Vooral biobutanol lijkt me een brandstof met veel potentieel... Maar ja, wanneer komt dat uit de pomp...?

13/11/2008 - 07:29

Vorig jaar kon je blijkbaar een Opel Zafira kopen op aardgas, met een thuisvulinstalatie inbegrepen in de prijs.

Groot voordeel hier was dat je er geen taksen moet op betalen. Zo heb ik het toch begrepen.

Ik had toen het idee, moest ik nu een nieuwe wagen moeten kopen zou ik dit toch eens van dichtbij bekijken.

13/11/2008 - 12:16

Het lijkt me dat de enige milieuvriendelijke waten een elektrische is. Elektriciteit kunnen we duurzaam opwekken, gas/olie enz. niet en dat kan nooit gebeuren. Perslucht heeft potentieel, maar zit met het koelings verschijnsel, waardoor je bij koude omgeving niet zou kunnen rijden. Waterstof is al helemaal geen optie, door de lage efficiëntie van de gehele keten van opwek, compressie (of vloeibaar maken), transport en brandstofcel...

Er zitten al een paar serieuze elektrische auto's aan te komen, kijk maar naar de Tesla, de Mitsubishi iMiev en de Chevrolet Volt.

13/11/2008 - 17:04
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

@matthiasvk

en een gezinswagen? Het hoeft zelfs nog geen kleine monovolume te zijn. Een stationwagen is voldoende.

Peter

13/11/2008 - 20:59
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

@ matthiasvk

Een elektrische wagen heeft veel potentieel, maar wat er met al die batterijen moet gebeuren en hoe dat gebeurt, is weer een andere zaak...

De Tesla Roadster is al gecommercialiseerd (het bedrijf zit nu jammer genoeg schijnbaar wel in de problemen door de financiële crisis), en dat lijkt me echt een fabelachtige wagen... Voor velen onder ons onbetaalbaar, en dat zal nog wel even zo blijven vermoed ik...

14/11/2008 - 09:18

Mathiasvk schrijft
"Elektriciteit kunnen we duurzaam opwekken, gas/olie enz. niet en dat kan nooit gebeuren."

Mag ik hiertegen sterk protesteren aub!

Als we vertrekken van fotosynthese hebben we biomassa die op een duurzame manier geproduceerd is. Die biomassa kan omgezet worden naar gas (methaangas bijvoorbeeld) of naar ethanol, propanol, ... wat als benzine kan gebruikt worden.

En een deel van die biomassa kan bestaan uit olie wat omgezet kan worden naar diesel. De methodes waarbij ganse planten gekweekt worden (soya, koolzaad) om dan enkel de zaadjes te oogsten en er olie uit te persen is recent in de pers afgedaan als inefficient. En dat lijkt me ook maar logisch, als je maar een klein gedeelte (1 a 2 % van de plant?) gebruikt en de rest verloren is.
Maar er zijn andere methodes, zoals algenolie, wat nu al commercieel uitvoerbaar is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biobrandstof_uit_algen
http://www.algaelink.com/ (Nederland)
http://www.sbae.be/about.aspx (Vlaanderen)

14/11/2008 - 15:54

Voor zover ik weet is algenolie nog niet commercieel haalbaar op grote schaal. Verder vind ik biomassa of ethanol niet zo duurzaam - we hebben onze gronden meer nodig voor voedsel dan voor energie zou ik zo denken. Bereken maar eens hoeveel oppervlakte nodig zou zijn om een significant percentage van de gronden te gebruiken om ethanol te maken. Ik ga niet zeggen dat hier geen toekomst in zit, maar ik kan mij niet voorstellen dat biomassa/ethanol en zo meer dé oplossing zijn en dat we moeten vasthouden aan de brandstofmotor.

De batterijen blijven het heikele punt, dat is een feit.

De iMiev lijkt me al een kleine gezinswagen (4-deurs), en de Volt die deels elektrisch zal kunnen rijden is overduidelijk een gezinswagen.

15/11/2008 - 00:43

Elektriciteit uit zonneenergie dat is de enige toekomst op energiegebied !!!

Zonnepanelen bregen 50 x meer op op dezelfde oppervlakte dan biogewassen

Binnen 1 tot 2 jaar komen de eerste elektrische auto's al op de markt en het zal snel gaan zéééééér snel de komende 5 jaar

In Silicon Valley zijn ze er nu al, een personenwagen met 5 zitplaatsen voor 30 000 dollar 352 km rijden kost 3 € stroom om de batterij op één uur terug te herladen

Geen starter meer, geen schakelbak meer ( een soort variomatic met riemaandrijving zoals bij de dafjes van 30 jaar geleden ) geen oliewissels meer

En wat dacht je van het sportmodel dat in 3,9 sec naar de 100 km/u gaat ? er is nog slechts één model over van Ferari dat nog iets sneller is, moet er nog zand zijn ? Ik kijk er alvast naar uit om binnen een goede 2 jaar zo een auto te kunnen kopen want een elektrische auto betekend ook geen geluidshinder en geen CO2 uitstoot geen gat in de ozonlaag en geen opwarminng van de aarde

Kijk ook maar eens HEEL GOED en vooral aandachtig naar de volgende reportage als je milieubewust bent dat je goed begrijpt welke industriele REVOLUTIE ( en niet evolutie ) er op ons afkomt want deze revolutie zal een nog grotere impact hebben dan de opkomst van de computer en zeker even groot zijn als de opkomst van de elektronica en deze bedrijven zitter er tussen

Veel kijkgenot ( reportage duurt wel 50 min ga er dus maar even lekker bij zitten )

Gewoon op de link klikken en wachten tot na de reclamespot voor de reportage ( klikken op 200% )

http://player.omroep.nl/?aflID=8122928

Ulrik

15/11/2008 - 01:24

'k was de link vergeten in mijn vorige bericht van de auto van de toekomst

http://player.omroep.nl/?aflid=8037738

Ulrik

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.