Meerprijs >10cm isolatie in spouw | Ecobouwers.be

U bent hier

Meerprijs >10cm isolatie in spouw

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

24/08/2012 - 15:18

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand een idee heeft over de meerprijs om meer dan 10cm spouwisolatie te plaatsen. Volgens mijn architect is dit een grote meerprijs eens je meer dan 10cm isolatie in de spouw steekt, omwille van de bredere fundering en de langere spouwhaken. Maar in welke grootte-orde deze meerprijs zich situeert (bvb per m²) spreekt hij zich niet uit... Me beperken tot 10cm isolatie in de spouw lijkt me eigenlijk "passé" !

Iemand een idee?
Bedankt voor de hulp !

Peter

75 Reacties

Reacties

24/08/2012 - 20:07

 Ik vind dat persoonlijk een beetje overdreven "eens je boven de 10cm isolatie komt de kostprijs omhoog gaat"...

 

- Die fundering moeten ze toch graven, als deze dan plots 10 of 15cm breder wordt is voor die kraan niet veel moeite.

- Die afgevoerde grond van die extra breedte van fundering zal heus de wereld niet zijn. Hooguit enkele m³...

- Die extra beton storten ook niet. Idem, hooguit enkele m³...en wat extra ijzer (of staalvezel)

- Die spouwhaken, als die dan wat langer worden, ze moeten er ook zitten, een lange of een korte indraaien is evenveel werk.

- enz...

 

Ik zou u zeker niet beperken...eens uw huis er staat kan je aan uw isolatie niets meer veranderen. En..., energie zal zeker niet goedkoper worden met de jaren.

24/08/2012 - 21:18

 Peter,

Groot gelijk dat je meer wil isoleren, ik zou durven suggereren: ga voor VEEL meer...

Als uw architect daarin niet meegaat... Zou ik een andere zoeken.

Veel succes!

25/08/2012 - 00:10

Bedankt voor de reacties al. Ik heb vanavond zelf eens zitten rekenen wat de meerprijs zou zijn voor extra isolatie, pakweg van 10cm Eurowall naar 15cm. Hierbij mijn berekeningen, alle opmerkingen welkom...

  • Funderingsbeton: nu 45cm breed en 25cm dik over een lengte van 75m (omtrek van de woning) voorzien
    ==> We maken daar 55cm breed van
    ==> 2m³ extra funderingsbeton ==> 500 euro?
  • Muren kruipkelder: nu 80cm hoog en 29cm breed over een lengte van 75m voorzien
    ==> We maken daar 39cm breed van zodat we 10cm extra breedte hebben voor de extra isolatie/spouw
    ==> 6m³ extra betonsteenmuren in kruipkelder ==> 2000 euro?
  • Spouwhaken 30cm ipv 22cm, over een geveloppervlakte (excl ramen-deuren-poorten) van 121m², 5 spouwhaken per m²
    ==> 250 euro voor 600 spouwhaken?
  • Recticel Eurowall 15cm ipv 10cm: 3000 euro?

Dat zou in totaal dus op een kleine 6000 euro komen om 5cm extra spouwisolatie te plaatsen? Ik zal dat ooit wel kunnen terugverdienen, maar het lijkt nogal lang te worden? Of mis ik me ergens in mijn berekeningen?

Bedankt voor jullie opmerkingen !

 

Peter

25/08/2012 - 07:01

 Het is wat ruim gerekend maar geleverd en geplaatst door een aannemer zou uw berekening wel kunnen kloppen.

 

Of je het ooit zal terug verdienen zou je eigenlijk eerst een warmteverliesberekening moeten maken voor beide mogelijkheden. Uiteraard zal dat een langere terugverdientijd zijn. Met elke cm extra isolatie gaat het verbruik ook niet recht evenredig naar beneden. Vandaar dat de architect waarschijnlijk bij zijn 10cm PUR blijft omdat dit ongeveer het economisch optimum zal zijn.

 

Maar ik zou toch geruster zijn dat ik een deftige geïsoleerde woning heb. Want wat gaan de energieprijzen doen? Zeker niet dalen maar eerder tot ongekende hoogtes stijgen, is het nu niet zal het wel binnen 10-15 jaar zijn. Of wat al er in de winter bij -10 effectief die gevreesde black-out komt in België? Met 15cm PUR in de muur zal je uw woning op temperatuur kunnen houden met een kleine houtkachel. Of denk ook aan de (mss nooit) verkoopwaarde van een goed geïsoleerde woning binnen 20 jaar...

 

Maar focus niet teveel op die muurisolatie. Wat is er in het dak voorzien? Vloer? Glas? Ventilatiesysteem D?

25/08/2012 - 08:07

Bedankt voor de reactie Bert. De architect werkt inderdaad naar huidig economisch optimum, maar hij houdt wat mij betreft niet genoeg rekening met de evolutie van de energieprijzen over 10-20 jaar... En isolatie plaats je bovendien toch liever voor meer dan 20 jaar he ;-)

In het dak had de architect 16cm rotswol voorzien tussen de spanten van het dak, ik wou eigenlijk minimum 20cm. Verder vraag ik me af of tussen de spanten wel een goed idee is ivm "koudebrug" van de spanten?

Vloer: volgens huidig lastenboek 6cm gespoten PUR, ik wou eerder naar 10cm gaan.

Ramen: Glas met U=1,0 en alu profielen type CS-86HI / CP-155HI van Reynaers, met automatisch aangestuurde screens op de oost-zuid-west kanten.

Ventilatiesysteem D, gascondensatieketel met vloerverwarming en lagetemperatuursradiatoren in de slaapkamers en badkamers.

Voorlopig voorzie ik niets van zonnepanelen, zonneboiler of warmtepomp omdat ik mijn centjes vandaag liever in isolatie steek. Die andere dingen komen later dan wel...

Ciao,

 

Peter

25/08/2012 - 09:42

 Wat betreft die koudebrug van die spanten is dat eenvoudig op te lossen met een isolerende onderdakplaat van houtvezel zoals celit 4D, pavatex,...Dit helpt trouwens ook goed naar warmtedoorslag in de zomer.

 

Correct dat je eerst aan isolatie denkt en dan pas aan zonnepanelen en dergelijke.

26/08/2012 - 08:18

 niet blindstaren op die TVT (waarom toch altijd), denk ook eens aan veel meer zomer- en wintercomfort.

29/08/2012 - 10:30

Peter,

 Fundering moet het gewicht van je huis dragen; extra isolatie verzwaart je huis niet; dus moet de fundering niet 'sterker worden'.  

=> fundering nu 45 cm:waarom zou die breder moeten?

=> muren kelder: wat is dit; 1 steen van 29cm ?  verbreden kan ook door 2 stenen van bv 15cm naast elkaar; moet geen volle steen zijn (want huis wordt niet zwaarder).  

15cm isolatie is: 14cm snelbouw+15cm isolatie + 2cm spouw + 9cm gevelsteen = 40cm; Gevelsteen en snelbouw mag 'oversteken': past misschien zelfs op je 29cm muur.  

=> spouwhaken: ik zag prijzen van 300 Euro voor 1000 spouwhaken van 30cm (ok is een 4 jaar geleden).  Zijn die echt zo duur geworden?  spouwhaak prijs is ongeveer prijs/kg 30cm is 30% meer dan 22cm; zit je nu aan 500 euro voor spouwhaken?

=> PUR is duur: maar ook die 10cm PUR weegt  al door op je budget; Zoals flesjespa zegt; minerale wollen proberen voor gelijkwaardige isolatie.  

'niet terugverdienen' is relatief; investeer je 6.000 Euro extra in je huis voor isolatie, dan kan je je huis binnen bv 10 jaar terugverkopen voor 6.000 euro meer (+ nog inflatie winst); al die tijd heb je minstens het plezier gehad van je isolatie.  Dus dan heb je  minstens en je geld terug en een lagere verwarmingsfactuur.  Kies je voor de 6.000 euro mooiere gevelsteen, extra oppervlakte, andere dakpan, duurdere keuken... heb je alleen je geld terug na verkoop.  De isolatie is dus altijd de beste investering fincancieel gezien.  Maar misschien is geld minder belangrijk en heb je bv liever een mooie keuken.

Ik zou vooral je architect aan het werkt zetten; kijk na wat je K-doel is (voor  nieuwbouw minstens K25 zou ik zeggen); en kijk met je architect hoe dit gehaald kan worden.  Hier rekeningen maken op het forum is misschien goed om voor jezelf eens alles te bekijken; maar je architect heeft een beter zicht op welke de mogelijkheden zijn (bv je hebt een groot dakopp versus muuropp; dan is is er veel winst te halen in (goedkope) extra dakisolatie).  

Laat je niet afschepen met 'te duur'; laat bepalen hoeveel te duur is, en dan kan correct een beslissing maken.  

Walter

 

27/08/2012 - 10:17

Ik betaalde in 2009 210€/m³ funderingsbeton en/of funderingsmetselwerk.

Jij betaalt 333 euro aan funderingsmetselwerk.

Ja, je fundering wordt iets duurder. Is het het allemaal waard? Wees maar zeker.

Ipv pur in je gevel, zou je voor rotswol kunnen gaan: meestal 20% goedkoper.

Ben je zeker dat je de juiste archi hebt? Hij tekende je een typische K40 woning qua isolatiewaardes terwijl jij echt de intentie hebt naar LEW te gaan.

Niet te lang talmen en meteen isolatiediktes laten opvoeren.

Dakspanten bestaan tot 22cm: neem meteen die soort (hoef je niet te gaan uitdikken).

Wil je je kruipkelder behouden? Wij gaven die op en goten een betonplaat (met 60cm argex er onder-). Was goedkoper dan welfsels...en die argex telde mee in EPB!

 

Ik heb van in het begin de meerkosten aan o.a. fundering bijgehouden. Wel, op minder dan 6 jaar heb ik die terugverdiend.

En de hogere comfortbeleving heb ik al sinds dag 1.

 

 

27/08/2012 - 13:27

 

Niet rekening houden met de terugverdientijd van een investering is absolute onzin.
Een Euro kan nu eenmaal maar 1 keer uitgegeven worden.
Geld dat uitgegeven  aan muurisolatie kan niet uitgegeven worden aan een andere maatregel die misschien meer opbrengt op economisch en / of op ecologisch vlak . Behalve natuurlijk als je over een onbeperkt budget beschikt.
Ook voor isolatie bestaat een economisch optimum.
Misschien zal dat opschuiven naarmate energie duurder wordt maar dat is helemaal onvoorspelbaar.
Misschien komt er weldra een isolatie op de markt die veel beter isoleert voor een kleinere dikte.
Je bouwt nu de rest is koffiedik kijken.
 Maar waarom moet de isolatie absoluut in de spouw ?
28/08/2012 - 07:37

"Geld dat uitgegeven  aan muurisolatie kan niet uitgegeven worden aan een andere maatregel die misschien meer opbrengt op economisch en / of op ecologisch vlak ."

Euh, zijn we het er al niet lang over eens dat isolatie op dat vlak geen concurrentie heeft? Net omdat het nooit stuk gaat (en dus niet afgeschreven dient te worden).

En alle andere technieken die je zou willen introduceren, kan je altijd nog achteraf toevoegen. Isolatie kan maar 1 keer: tijdens het bouwen.

Om het economisch optimum van isolatie te kennen, moet je de toekomstige energieprijzen kennen. En daar reken ik dan liever voorzichtig negatief ipv optimistisch.

De typische "fout" van TVT-berekeningen is dat er van uitgegaan wordt dat de investering afgeschreven geraakt. Wel, met isolatie heb je dat niet.

Misschien moet je minder vaag zijn en concrete alternatieven voor isolatie naar voren schuiven. Ik ken er alvast geen.

28/08/2012 - 12:10

Beste

voor de eerste centimeter is isolatie ongetwijfeld steeds de beste keuze, voor de 15 de cm kan ik me inbeelden dat een douche wtw wel economisch/ ecologisch interessanter wordt.

eddy 

29/08/2012 - 09:03

Flesjespa, dat isolatie altijd de voorkeur heeft staat buiten kijf. Maar misschien toch eens de verschillende isolatiematerialen en het soort isolatie naast mekaar leggen ipv slogantaal ???? Waarom de spouw verbreden ( met bijhorende supplementaire kost ) als er ook gevelislatie kan ?  Over welk soort isolatioe spreken we ? Misschien is extra dakisolatie of vloerisolatie economisch / ecologisch te verkiezen bij eenzelfde uitgave? Maar laten we over TVT spreken. Als ik in een compleet ongeisoleerd huis  14 cm dakisolatie steek dan is de TVT een stuk korter dan wanneer ik in een goed geisoleerd huis de voorgevel afbreek , de fundering verbreed en 50 cm isolatie in de nieuwe spouw steek. Dus ja ook isolatie schrijf je af. Als je ( extra) geld moet lenen om de spaouw ( extra) te isoleren moet je wel degelijk langer afbetalen en duurt het langer vooraleer je isolatie investering terugbetaald is.

In ons landje zouden de huizen 50 % overgewardeerd zijn ( in Nederland zijn de prijzen afgelopen jaar al gedaald )  Als je dus je huis extra isoleerd met het idee dat het daardoor meer waard is  ben ik daar dus niet zo zeker meer van wat de energieprijs ook doet. Dus ja TVT is wel degelijk belangrijk

 

 

28/08/2012 - 17:15

 Jef, 

er zijn als je 10cm isolatie plant, geen betere investeringen dan meer isolatie.  Niet ecologisch, niet economisch.  

Ik wil trouwens wel eens zien hoe je die terugverdientijd berekent.  

Je stelt correct dat je het geld maar 1 keer kan uitgeven; dat is dan ook de enige beperking.  Binnen je budget moet je huis passen.  Maar als je dan moet eindigen met een slecht geisoleerd woning, dan is er bij het ontwerp iets serieus fout gegaan.  De architect heeft dan niet goed gepeild naar de prioriteiten van de bouwheer.  

Ivm terugverdien tijd: ik beweer dat niet goed isoleren (en dat is ongeveer alles wat niet passiefhuisniveau aan isolatie is), een negatieve investering is; binnen minder dan 5 jaar zal passiefhuis  isolatie de norm zijn; verkoop je je minder geisoleerd huis binnen 20 jaar, dan zal het in concurrentie staan van iets jongere woningen die veel beter geisoleerd zijn.  Daardoor zal je een lagere verkoopprijs kunnen bedingen dan voor een huis dat wel correct geisoleerd is.  

Het effect van goede isolatie is trouwens nu al te zien op de koopmarkt: LEW vinden duidelijk makelijker een verkopen dan minder geisoleerde woningen.  Dit effect zal alleen maar versterken.  

Walter

29/08/2012 - 09:08

Walter, De vraagstelling hierboven gaat niet over 10 cm gevelisolatie maar over het verbreden van de fundering om meer dan 10 cm isolatie te steken.  Voor de rest klopt het natuurlijk dat slecht isoleren erg dom is. Maar is overisoleren verstandig ?

29/08/2012 - 10:29

 Jef, 

ivm verbreden fundering; zie mijn antwoord hier boven.  

Maar ik wist niet dat er iets bestond als 'overisoleren'.  Wat is dat?

Walter

29/08/2012 - 12:56

Wat is overisolatie ? Als je rond je koffiethermos een isolatielaag zet van 1 m dik zal de koffie niet warmer blijven als de stop slecht geisoleerd is ( wat hij bijna altijd is trouwens) Voor het huis hetzelfde . De ramen , de koudebruggen beperken de resultaten van je doorgedreven spouwisolatie. isolatie is zo sterk als het zwakste punt van de isolatie

29/08/2012 - 14:20

 ok; als je dat bedoelt met overisoleren; Maar ik denk niet dat er hier sprake is van 'overisoleren'.  

Walter

29/08/2012 - 15:32

Walter , Ik zocht naar isolatiewaarden en vond onderstaande op Wikipedia. Ik geef gerust toe dat ik geen expert ben en ongetwijfeld zullen de isolatiewaarden sindsdien wel verbeterd zijn maar ik vermoed dat het principe blijft bestaan. Een goed geïeoleerde muur isoleert beter dan geïsoleerd glas. Dus je kan je spouwmuur wel degelijk overisoleren of met andere woorden geld weggooien dat elders beter gebruikt kan worden. Finaal komt muurisolatie pas op de laatste plaats van de isolatiemethoden

Gebruikelijke isolatiematerialen hebben warmtegeleidingscoëfficiënten tussen 0,035 en 0,05 W/m2 K. Dit betekent dat de isolatiewaarde van de spouwmuur beter is dan 0,35 tot 0,5 W/m2K bij een isolatiedikte van 100 mm. Onder meer het binnen- en buitenspouwblad zelf dragen ook nog wat bij aan de isolatie. Ter vergelijking: de beste kwaliteit dubbel glas (HR++) heeft een isolatiewaarde van 1.0 W/m2K. Hoe lager de isolatiewaarde, hoe minder warmte (uitgedrukt in Watts) er per vierkante meter en per graad temperatuurverschil naar binnen of naar buiten gaat.

29/08/2012 - 16:50

 Jef, 

Ik denk dat je voor wat betreft isolatie waarde goed begrijpt wat het effect is van ieder materiaal.  Ivm glas versus muurisolatie is het verhaal toch ingewikkelder dan te gaan praten over 'overisolatie' van de muren.  Dan klinkt wat alsof er een ongezond effect zou optreden wat niet het geval is.  Hoogstens een economisch effect waarbij je voor hetzelfde geld een beter geisoleerd huis had gekregen door isolatie anders te verdelen.  Ik zou bv nooit gaan spreken over 'overisolatie'.  Misschien wel over 'te veel ramen'.  

Gezien glas slecht isoleert moet je zien dat je er niet te veel van neemt; Langs de andere kant kan glas zorgen voor zonnewinst in de winter (of oververhitting in de zomer).  

Neem je bv passiefhuis norm, dan zie je dat het drievoudige glas daar nog steeds 5 keer slechter isoleert dan de opbouw van de PH muur.  Neem je dan bv je raam opp 1/5 van je muur opp (wat best al veel glas is), zal er evenveel energie door de ramen verdwijnen als door je muren.   De overstap van 2-voudig naar 3-voudig glas kost je voor de ramen toch snel een 100Euro/m2 extra (grofweg 60Euro/m2 voor het glas, 40 Euro voor betere kaders/plaatsing).  Dan is het afwegen wat je het beste doet; extra isolatie in de muren of beter glas.  Betere ramen zullen ook een comfort winst opleveren (de temperatuur langs de binnenzijde is hoger).   Grofweg, zolang er geen 15cm rotswol in je muren zit moet je niet overstappen naar 3-voudig.  Dan is de isolatie winst/euro het hoogst voor betere muur isolatie.  Neem je meer isolatie heeft het zin om over 3-voudig glas te beginnen nadenken.  Veelal zal muur isolatie nog wel goedkoper zijn, maar  met de comfort winst voor 3-voudig glas is dan toch dikwijls de moeite om over te stappen.  

Jan hieronder gaf een prijs van ongeveer 10Euro/m2 voor 2cm extra PUR isolatie (voor de vuist gerekend met de cijfers die hij gaf; overstap naar 3-voudig glas zal voor glas ongeveer 30% besparing geven.  

Maar zoals met veel zaken is het allemaal afwegen; het glas bv kan je later vervangen; dat gaat weer eenvoudige met vaste ramen; dus nu wel extra isolatie in de muren en kiezen voor extra veel vaste ramen?

Allemaal keuzes....
Walter
 

30/08/2012 - 06:49

 " Grofweg, zolang er geen 15cm rotswol in je muren zit moet je niet overstappen naar 3-voudig"

Toch wel een eigenaardige conclusie. Het zwakke punt van isolatie is inderdaad oa de ramen. Ik vrees dat of je nu 15 cm of 80 cm in je muren steekt, de warmte zal via de ramen verdwijnen niet via de muren. Ook al blijft  muurisolatie goedkoper dan 3 laags glas , de muur nog meer isoleren zal noch economisch noch ecologisch noch op gebied van comfort een meerwaarde leveren

30/08/2012 - 08:56

 Jef, 

zoals jij het uitlegt lijkt het alsof er meer warmte door de ramen verdwijnt als je meer isoleert; dat is natuurlijk niet zo.  

Als ik je goed begrijp raad je iemand aan om drievoudig glas te plaatsen als hij10cm rotswol heeft gepland in de muren om beter te isoleren.  Is het dat wat je wil vertellen?

Walter

30/08/2012 - 09:33

Heren,

Ik heb voor mijn specifiek geval eens de proef op de som genomen mbt het warmteverlies waarbij ik 3V-glas vergelijk met 5cm extra spouwisolatie. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van de Warmteverliesberekening van Steven Van Lier. Bij 3V-glas heb ik 800W minder warmteverlies, terwijl ik bij 5cm extra PUR (dus van 10cm naar 15cm PUR en niet rotswol in de spouw) maar 400W minder verlies. Gezien de investering voor mij quasi overeen uitkomt (allebei een 6000 euro), lijkt het mij dus beter om te investeren in 3V-glas dan in die 5cm extra spouwisolatie. De eerste 20j doe ik daar zeker op economisch vlak een betere zaak aan.
Ciao,

Peter

30/08/2012 - 11:12

Beste peter

400 W is dit dan 400 kwh per jaar?

mvg

eddy

30/08/2012 - 11:45

Eddy,

Neen, dat is een verkeerde conclusie. 400W is het geraamde gedaalde warmteverlies bij -20°C buiten, en dat is het gelukkig niet de ganse tijd ;-) Het warmteverlies zal dus lager liggen als de temperatuur hoger is buiten, bvb 100W minder warmteverlies bij 0°C buiten voor 15cm PUR (ipv 10cm). Het aantal kWh bereken je door het effectieve warmteverlies (dat dus evolueert met de buitentemperatuur) te vermenigvuldigen met het aantal uren.

Ciao,

Peter

30/08/2012 - 21:15

Beste

voor minder dan 6000 euro heb je een photo voltaische zonneinstallatie die zelfs nog  +/- 72 kwh levert in de maand januari (= koudste maand?)

Dit is +/-2.3 kwh per dag of +/-100 watt per uur. Als het dus in januari gemiddeld warmer is dan 0° graden ben je beter af met een pv installatie.....

eddy

 

03/09/2012 - 14:33

Beste,

 

Ik ben hier niet zo heel erg in thuis, dus laat me een oversimplistisch vb nemen: stel dat het van begin November tem eind feb gemiddeld -20 graden is

 

Dan bespaar je in jouw vb met 5cm extra PUR 400W*24*120 dagen = 1152kwh, dus grosso modo 115 liter mazout (1l =+-10kwh)

Dus je bespaart aan de prijzen van vandaag een 100europer jaar, en in de praktijk nog veel minder want de gemiddelde temperatuur is natuurlik nooit -20 graden 4 maand aan een stuk

 

Waar zit de fout in mijn vb?

03/09/2012 - 23:04

Dag Stijn,

 

Volgens mij zit er helemaal geen fout in je berekening (tenzij de verhouding kWh - L mazout niet correct zou zijn ==> ken ik niets van dus kan dit niet beoordelen). Voor mijn aardgasverbruik zou dit neerkomen op 50 euro per jaar aan prijzen van 2011, en daarbovenop werk ik bij een gasleverancier en krijg ik 30% korting op bovenstaande prijzen. Dus de terugverdientijd is aan huidige gasprijzen 120j voor de gewone verbruiker, voor mij 200j !! Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de aardgasprijzen zullen stijgen in de komende 50j, hoeveel is koffiedik kijken. Maar zelfs met een verdubbeling zal ik er niet snel toe komen om de investering terug te verdienen... Bovendien zal het inderdaad geen -20° zijn 24u/dag gedurende 4 maanden.

Ik zie de investering van 6.000 euro voor de upgrade van 10 naar 15cm PUR in elk geval niet zitten in mijn bouwplannen (hou er ook rekening mee dat de investering bij mij hoger ligt door de grote omtrek van de woning en de kruipkelder), en zal die eerder investeren in andere mogelijkheden om energie te besparen. In geval van te hoge prijsstijgingen kan ik nog altijd binnen 20j een warmtepomp en zonnepanelen plaatsen! In tussentijd zal ik die 6.000 euro proberen slimmer te investeren in isolatie of warmteterugwinning door bvb 3V glas te voorzien (wat niet enkel economisch interessant is maar ook het comfort van de bewoners verhoogt).

Moest ik ergens een reken- of redeneringsfout maken, dan hoor ik het graag !

Ciao,

 

Peter

04/09/2012 - 10:18

Peter;

 

ik zie alvast geen fout. En ik volg je. 1000den euro's investeren om enkele 10 tallen par jaar te winnen is financiaal gezien niet realistisch

28/08/2012 - 18:16

INFO: prijs van vorig jaar(2011) 1.700 euro extra (zonder BTW) om van 10 cm naar 12 cm Recticel isolatie te gaan.

Grondplan vrijstaande woning +/- 8.50 x 8.50m, gelijkvloers + eerste verdiep (muren en ramen vier zijden) en tweede verdiep vertrekt van de dakrand. zolder (enkel twee zijmuren, twee dakhellingen met dakpannen). Hier rotswol van 18 cm. (was al voorzien) geen meerprijs.

Binnenspouwblad 14 cm, isolatie 12 cm, luchtspouw 2 cm(dacht ik) & buitenspouwblad 9 cm = 37 cm.

mvg ,jan

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.