Koelruimte en koele schuur. | Ecobouwers.be

U bent hier

Koelruimte en koele schuur.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

06/01/2003 - 17:51

Hallo iedereen,
Beste wensen enzovoort,

Zijn er mensen onder jullie die ervaring hebben met koelruimtes?

Ik zal even zeggen waarom. Vrienden van mij verkopen allerlei groen en aanverwanten aan bloemisten.

Zij hebben een schuur en 2 aanpalende garages die ze willen verbouwen. De schuur tot algemene opslagruimte. De 2 aanpalende garages tot frigo.

De vereisten voor de schuur zijn: vorstvrij in de winter en zo fris mogelijk in de zomer. De koelruimte zal actief gekoeld worden (4 à 6° Celsius). Dus daar komt er een elektriciteitsrekening en terugverdientijden in zicht. (Over terugverdientijden is hier al veel gezegd, maar in een bedrijf ligt dat nog net iets anders.)
Bij de schuur geen koeling in de zomer, geen verwarming in de winter (tenzij er vorstgevaar is).
Ik moet er wel geen tekening bij maken dat een koele schuur een pluspunt is als je levende planten verhandeld.

De schuur is traditioneel: anderhalve steense muur (boomse baksteen) en een zadeldak met boomse pannen. Het dakgebinte moet vernieuwd worden en er moet een grote poort in komen.
De twee garages zijn snelbouw met een golfplaten dak. Hier moeten de garagepoorten dichtgemetseld worden en moet er een doorgang komen naar de schuur.

Waar ik aan dacht was de garages langs buiten te isoleren en daarna af te werken met houtvezelplaat en een afwerking (hout of iets anders).
Het dak van de garage moet dan wel vernieuwd worden en daar komt dan ook isolatie tussen de balken.
Op die manier worden de bestaande muren een onderdeel van de koude massa. Dan heb je een stabielere temperatuur en minder ventilatieverliezen als je produkten in en uit de frigo haalt.
Maar hoe zit dat met een damprem? Moet je er dan één plaatsen langs buiten? De warme vochtige lucht bevindt zich in de zomer buiten en kan in je isolatie dringen want die is langs buiten winddicht en niet luchtdicht. Dan zou je condensatie krijgen tegen de huidige bakstenen muur aan.
Ik denk dat je hier niet vanonder kan. Maar als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben: graag info.
In de "tradionele" frigo bouw is dit niet van toepassing omdat men daar met volledig dampdichte materialen werkt. Meestal PUR.

En als het nu eens hard vriest? Dan is het warmer in je frigo dan buiten? Dit laatste zal denk ik geen probleem zijn want de temperatuursverschillen zijn kleiner dan in de zomer (of het moet al steviger dan -10° Celsius vriezen). Een luchtdichte pleisterlaag binnenin zal wel volstaan.

Ook dacht ik aan vloerisolatie met Argexkorrels. En daar bovenop een voldoende stevige betonnen vloer.
Vloerkoeling zou beter zijn dan luchtkoeling maar dat is niet echt een ernstige optie. Ik zou niet weten wie dat aanbiedt.

Voor de schuur dacht ik aan isolerende houtvezelplaat (celit 4D) op de nieuwe dakbalken en kepers te plaatsen en daarna de boomse pannen te hergebruiken.
Verder zou het al een hele prestatie zijn moest dat gebouw volledig winddicht afgewerkt geraken. Extra dakisolatie en een damprem zal denk ik nogal duur zijn.
Hier wacht ik een beetje op de resultaten van mijn eigen warmteverliesberekening (minimum 0° binnen bij -8° buiten).
Hier dacht ik om de vloer net niet te isoleren. De vloer/aarde dient dan als buffer om de temperatuurschommeling in het gebouw te beperken. In die warmte verliesberekening van Björn moet je de grond gelijkstellen met 6° dus dat is ideaal. Desnoods probeer je een beetje de koudebrug tussen vloer binnen en grond buiten te breken door de vloer te isoleren langs de rand van de schuur, maar verder dacht ik: als vorstvrij de norm is dan kan je niet beter zijn je gebouw met zo weinig mogelijk warmteweerstand te verbinden met de aarde. Of sla ik hier toch de bal mis.

Heeft er iemand info in hoeverre een pannedak met enkel Celit 4D eronder de hitte doorslag beperkt en de piek in temperatuur op je zolder verlaat in de zomer??
Hoe snel het binnen vriest dat is niet zo evident te berekenen. Zelfs al weet je hoeveel energie je in het gebouw moet steken om 0° te behouden, hoe lang duurt het voor dat gebouw afkoelt?

Ik heb al een hele boterham bijeengeschreven merk ik.
Als je info hebt. Of mensen kent die dit soort toepassingen al eens gedaan hebben. Laat het weten.

Groeten
Geert De Winter

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.