Isoleren kruipruimte | Ecobouwers.be

U bent hier

Isoleren kruipruimte

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

02/12/2004 - 16:12

Beste

Begin jaren 90 heb ik m'n woonhuis geplaatst en indertijd gekozen voor een kruipruimte onder m'n woning. De goede grond was vrij dik en kon goed gebruikt worden om achteraan op te hogen. Om in lijn te blijven met de buren is de uiteindelijke diepte van m'n kruipruimte 120cm geworden. Om niet te veel geld in de grond te steken is gekozen indertijd voor het niet gieten van een vloerplaat, enkel een fundering onder de draagmuren. De waterhuishouding is vrij variabel, in de winter kan het grondpeil stijgen tot 50 cm in de kruipruimte, in de zomer geen water tot op 3 m diep.
De vloeropbouw van m'n huis is vrij klassiek zijnde welfsels aangevuld met een druklaag van 2 a 3 cm, vervolgens een uitvullaag van een 10tal cm argex, 5cm chape en daarop de vloer. Argex was toen blijkbaar het wondermiddel wat mij ervan weerhouden heeft om geen isolatieplaten te steken(bv 5cm styrodur). Tot op heden heb ik nergens problemen met schimmel, opstijgen dvocht etc.
Bij m'n jaarlijkse inspectie en na wat rond te vertoeven op dit forum, 2 dagen cursus bouwteam te volgen bij cedubo en nog wat literatuur zijn er een aantal zaken ter verbetering en mijn idee was dus de vloerplaat langs de onderzijde te isoleren. Deze periode is de temperatuur in m'n kruipruimte variabel tussen 13 en 17 °C . Langs de volledige buitenomtrek (20 cm breed, een voorbeeld van een koudebrug) en onder de vloerplaat van m'n garage heb ik condens tegens de welfsels, voor de rest zijn deze welfsels droog( dus onder de verwarmde ruimtes). Ik had gedacht aan styrodur platen 5 cm dik met wafelstructuur die ik tegen m'n welfsels kan lijmen met watervaste kleefcement. Het eindresultaat zou volgens mij moeten zijn dat ik vanaf dan condens aan de onderzijde van m'n isolatieplaten ga hebben maar hier zouden de styrodurplaten moeten tegenkunnen daar zij bijna geen vocht opnemen.Ik veronderstel dat de temperatuur in de kruipruimte ook wat zou gaan dalen daar ik denk dat ik deze nu verwarm via m'n vloerplaat.
Is dit een goed idee of dreig ik hiermee een kemel van formaat te schieten?

9 Reacties

Reacties

17/08/2005 - 14:22

Om m'n overzicht te behouden

Gisteren gekeken 16° met een max van 18° deze zomer in de kruipkelder

Mvg

Benny

08/02/2006 - 07:57

Benny,

heeft je isolatie het beoogde effect?

Allen,

Zelf kan ik langs boven de vloer niet isoleren(renovatie) maar zou ik dit wel in de kruipkelder dit kunnen doen. Ik kan nu van iemand dakisolatie kopen (rollen glaswol, ik weet wel dat dit niet het beste is maar 16 cm...en voor een prijsje)Kan ik deze ook met knauf of kleefcement tegen de ruwe welfsels aanplakken??

Bedankt voor jullie reactie

Marc

08/02/2006 - 17:56

Volgens mij zijn rollen glaswol niet geschikt hiervoor, gezien de densiteit bij rollen meestal wat lager is.
ik denk als je rotswol of glaswol wil gebruiken dat je beter voor een stijve plaat kiest.

08/02/2006 - 18:57

Sabbe,

inderdaad ze zijn slap natuurlijk maar ik dacht (hoop)dat ,als ik ze, aan de zijkanten en in het midden goed insmeer(met knauf of kleefcement) dat ze wel boven zouden blijven...

09/02/2006 - 12:22

als u ze kan hangen zou ik er gewoon kippen gaas of zo onder spannen zo dat het niet kan zakken,

09/02/2006 - 12:31

marc

OF het nu een spectaculair resultaat is, ik weet het niet. In ieder geval kan je je geld volgens mij beter aan andere zaken besteden bv dakisolatie en HR glas.

Mvg

Benny

20/11/2007 - 22:01

beste Benny,

ik heb begrepen dat je ± kerstmis 2004 polystyreenplaten hebt gebruikt om de onderkant van je vloer te isoleren.
Als gevolg daarvan is de temperatuur in de kruipruimte tijdens het stookseizoen lager gebleven. Kun je aangeven of het de klus waard was, nu je drie jaar ervaring hebt (lager gasverbruik) ?

21/11/2007 - 06:56

@ eivor

Ik heb ondertussen een lager gasverbruik maar dit is meer tgv van de 30cm isofloc in het dak dan de 4cm dikke platen onder de vloer.
De vloerisolatie heeft denk ik een 5% opgeleverd ( 150m³ op voorheen gemiddeld 3000m³).

IK denk eraan volgend jaar m'n vloer te vervangen en dan in een keer deftig te isoleren met inbegrip van plaatsing vloerverwarming.

Hoogstwaarschijnlijk gaat m'n vloeropbouw er dan zo uitzien, van onder naar boven. Hierdoor denk ik beter gebruik te maken van m'n aangebrachte platen omdat ik in feite maar 16cm ter beschikking heb voor vloerverwarming.
Zo heb ik dan toch het gevoel dat het niet allemaal weggesmeten geld is.

-dun laagje PUR op de naden en muuraansluitingen in de kruipruimte(nieuw te plaatsen)
4cm dikke isolatieplaten(bestaand)
vloerplaat (welfsels met druklaag-bestaand)
3 a 4 cm PUR als uitvulling(nieuw te plaatsen)
3 of 4 cm PIR platen ( lambda 0.025)(nieuw te plaatsen)
7cm chape met inbegrip van buizen vloerverwarming(nieuw te plaatsen)
1cm tegel(nieuw te plaatsen)

Samenvatting: ok igv van vloerverwarming wanneer je bv relatief weinig isolatie onder je vloerverwarming kan plaatsenm aar in het andere geval zijn er betere prioriteiten

Mvg

Benny

14/02/2008 - 11:49
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Even inpikken op deze thread
Wij willen onze houten planken vloer in de woonkamer herleggen wegens trillingen enzovoort en deze dan ook tegelijk isoleren.
De vloeropbouw is als volgt:
kruipruimte 50 cm met daarin steunbalken verankerd in de muren van 17 cm hoog/dik en dit om de 30 à 40cm.
de ruimte is 4 x 4m (16m²). Onderste vloer is beton.
Daarop ligt dan de houten planken vloer genageld en daarop is ballatum gekleefd (tja vorige bewoners hadden rare smaak).
Het advies dat we kregen van een aannemer is:
een dikke plastiek folie vastmaken aan de onderkant van de steunbalken met latjes. Dan tussen de steunbalken isolatie (glas of rotswol) induwen. Daarop dan verder werken verder af te spreken met parketlegger.

Wij hebben nu schrik als we de ruimte luchtdicht afmaken dat we misschien in die ruimte vochtproblemen krijgen, nu is deze droog.

Ons idee was om eerst een laagje schelpen te leggen en dan verder te werken zoals hierboven beschreven (indien ons budget dit toelaat natuurlijk want daar hangt alles vanaf).

Ik heb ondertussen al enkele prijsoffertes opgevraagd bij schelpenhandelaars (vooral nederlanders).

Is dit de moeite waard of laten we gewoon zoals het was.

Tips en ideeën welkom.

Ps: we hadden al condensatieproblemen nadat we nieuwe ramen hadden gestoken en alle kieren hadden gedicht maar deze zijn opgelost door te ventileren.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.