Hoog gasverbruik

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hi

Ik woon net in een nieuwe woning, en ben nog aan het wachten op mijn binnendeuren.
Voorlopig heb ik doeken gehangen. Nu duurt het och nog vrij lang voordat de woonkamer op temperatuur is, deze morgen meer dan 2 uur om van 18 ° naar 21° te gaan.
Ik woon hier nu 2 volle weken en heb bijna 350m³ gas verbuikt voor warm water + cv.Dit is veel te veel.
Alhoewel ik niet aan de minimum geisolleerd heb. 6cm pur in de muur + een 14cm isolerende steen (weet dat je met een steen metst en niet isoleerd, maar dit is toch 1-2 extra cm), en dan een vitodens 300
Wat zou ik nu het beste doen, de cv ketel terug op 45° zetten ipv de 60°, mijn thermostaat continu op 20 ° laten staan, of gewoon nog even voorboeren tot mijn deuren er in staan.
Ik weet dat bij een nieuwe woning het verbruik tijdens de eerste winter hoger ligtomdat deze moet opdrogen, ik had echter gehoopt dat die extra isolatie en die cv ketel dit zouden compenseren.

Thomaske

Reacties

Thomaske,

Voorlopig effe afwachten...

Hoe lang staan de muren, bepleistering, vloeren, ... er al?

Jeroen

Thomas,

voor je trage opwarming, denk ik eerder dat je je water op een hogere temperatuur moet zetten.
Eventueel ook eens laten nakijken door je installateur waarom dit zolang duurt. Vraag eens na bij welke watertemperatuur je radiatoren zijn berekend. Het antwoord denk moet in de eerste plaats komen van je installateur.
Ivm je deuren: wij zitten ook in dezelfde situatie; geen binnendeuren. Het hele wordt echter verwarmd behalve berging en garage en de sas tss deze twee en de rest van het huis.
Hier hangen 2 wolle dekens momenteel. En ik heb niet het gevoel dat er overmatig veel koude verdwijnt langs de dekens. Nochtans is het in de garage momenteel maar een 10°C. Er is ook geen tocht gevoel. Misschien kan je je lakens door iets dikkere dekens vervangen.

En verder denk ik absoluut niet dat je woning goed geïssoleerd is; Maar net het Belgische minimum. Wat zijn je berekende energie verliezen?
Ik vrees dat je er mee zal moeten leven dat je jaarlijks meer dan 1000 euro zal uitgeven aan verwarming (misschien kom je wel aan 1.500 Euro)

Walter

spijtig , enorm spijtig

dat je geen WAR hebt op die vitodens 300

waarom toch ? das stom

thomas

Walter,

wat die isolatie betreft, daar ben ik het niet met eens.
Mijn architect had zelfs maar 4 cm voorgesteld.
Ik heb daarenboven nog 8-10 cm isolatiechappe onder mijn 7 cm gewone chappe liggen en tussen de 20 en 35 cm in mijn dak steken, en klas K1.1.
Het kan zijn dat ik er mee zal moeten leren leven, maar 6 cm pur en de geisolleerde snelbow is alleszins beter dan de standaard 4cm die men in belgie gebruikt.
Dat het geen LEG is, dat weet ik ook.
Wat die WAR betreft, dat kan nog altijd komen, eerst even de kat uit de boom kijken.
Wat het vloeren en bezetten betreft, bezetten in augustus, vloeren in september, dus alles is echt zeer recent.
Mijn radiatoren zijn voor 55° uitgerekend.
Ik krijg het zeker warm dat is het ptobleem niet, het duurt alleen een beetje langer.

mvg,

Thomaske

Hi,

was ik nog vergeten, net ff gechecked, volgens mijn dossier zou ik een algemeen isolatieniveau van K42 hebben bij die 4 cm Pur, maar daar geloof ik eerlijk gezegd niet in.

mvg,
thomaske

Thomas,

dit is inderdaad geen antwoord op de vraag van Thomaske....

én zeker ook geen reden voor het hoge gasverbruik, tenzij 15% misschien.

groeten

jeroen

hoe ga je dat nog veranderen op termijn ?

jouw installateur zal een regeling van een ketel moeten ruilen dan

je kan die niet zomaar achteraf gaan inbouwen
je moet de bediening gaan veranderen...

het blijft stom , geen war
minder comfort - meer verbruik
en slechts voor een klein prijsverschil van +/- 250€ (heb niet nagekeken)
ik verkoop nooit zonder WAR , slechts in zéér uitzonderlijke gevallen
de WAR van Viessmann is zo goed , en biedt zo veel mogelijheden voor dat kleine prijsverschil dat het echt te belachelijk is om er geen te nemen.

Als je installatie goed berekend is , moet je nu met +/- 50° perfect toekomen om de boel goed op te warmen
ik steek dit bij ons thuis nu in de convectoren (50°C)(overgedimensioneerd) en de boel warmt perfect !
natuurlijk met WAR

Thomas

Hi Thomas,

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat ik nu ook met +/- 50° zou moeten toekomen.
mijn insziens heb ik 2 problemen, namelijk een te recente woning, demetswerken zijn gestart in maart, en in november ben ik er gaan inwonen (mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat je in een nieuwe woning de eerste winter altijd kou zult hebben), en tweede, er staan geen binnedeuren in.
Ik vermoed dat het de combinatie van beide is en daarmee mijn vraag, zou het beter / goedkoper / zijn om mijn cv continue te laten draaien op bv 45 °, en de thermostaat dan naar beneden te halen tot 20° ip 21.5

Wat nu die War betreft, ik weet niet of je zelf een recente ketel hebt , maar bij mijn weten is dit tegenwoordig een module zoas de Vitodens 100 mdule die je er inplugt.
Ik kan dus perfect omschakelen.
Omdat ik het probleem dat ik nu heb een beetje verwacht had, ben ik gestart zonder WAR, dan heb ik zelf nog een deel onder controle.
Ik heb nog zin om een zonneboiler bij te steken binnen een jaar of twee, en dat wil ik dan combineren.
Ik kan verstaan dat je zegt dat het stom is, maar ik ben een gewone burger, die een beetje een inspanning probeert te doen, maar versta mij ook, dat ik eerst wat vertrouwen moet krijgen in al die sturingen en zeker moet weten dat mijn installatie zonder ook goed functioneerd.
Wanneer er zich dan iets zou voordoen (heb de installatie zelf geïnstalleerd) dan weet ik vanwaar het komt indien ik later een probleem zou ondervinden bij de omschakeling.
Als ik bij het begin van mijn bouw beter geweten had, dan had ik 10cm Pur gestoken en 1500 euro meer uit gegeven, daar heb ik nooit op gekeken,bij mijn keuze moest het eerst en vooral goed zijn, en liefst ook nog mooi.
Voor het geld heb ik het zeker niet gedaan, anders had ik die 2000 euro zeker niet meer uit gegeven aan mijn vitodens 300. maar dat zijn gedane zaken, en die nemen geen keer.

Ik heb mijn installatie omgesteld op 45 ° en zal de proef op de som nemen.

ik wil er trouwens nog bij zeggen dat ik dit onbehagelijk gevoel uitsluitend in de woonkamer heb, de keuken en badkamer zijn en warm genoeg , en daar gaat het mijns insziens sneller.

Volgende week weet ik meer.

mvg,

thomaske

ik denk dat je het niet goed begrijpt

je kan niet zomaar naar een WAR overgaan hoor ..
dan moet jouw installateur de bestaande module overnemen , en omruilen voor module WAR (met opleg + 250€)

de vraag is , of hij dit zal doen
ze heeft immers al gedraait

thomas

Hi Thomas,

Ik denk dat je mij niet goed begrijpt, dat ik dan een nieuwe war moet kopen, en me dit enkele honderden euro's kost, dat is een zeer bewuste keuze die ik gemaakt heb.
Ik verwacht absoluut niet dat mijn leverancier (ik heb de installatie zelf gedaan) de gebruikte vitodens 100 terug overneemt, dit is een veronderstelling van U. Ik zou als koper ook geen gebruikte module willen, en ik verwacht van een installateur / leverancier niet dat hij mijn oude "rommel" terug neemt.
Het zou mij verbazen dat Viessmann deze modules niet apart verkoopt , er kan er toch altijd eentje stuk gaan, trouwens, als ze kunnen verkopen, waarom zouden ze het laten.

Maar goed, we zullen dat binnen een jaar of 2 dan wel zien.

mvg,

thomaske

Thomas

Niet iedereen begrijpt het nut of de werking van een war, de vraagsteller is niet stom, al heeft inderdaad niet de beste oplossing gekozen.

Als er al iemand stom is, dan ben jij het. Mensen raadplegen ons forum omdat ze vragen hebben waar ze geen antwoord op hebben, er bestaan geen stomme vragen, alleen stomme antwoorden.

Jij schrijft: "Als je installatie goed berekend is , moet je nu met +/- 50° perfect toekomen om de boel goed op te warmen."
Dat is ook een stom antwoord, want jij weet niet met welke parameters de warmteverliesberekening van Thomaske gemaakt werd.

" ik steek dit bij ons thuis nu in de convectoren (50°C)(overgedimensioneerd) en de boel warmt perfect ! "
overgedimensioneerd, kan jij dan niet rekenen zodat je correct kan dimensioneren?

Hans

Thomaske

Je gasverbruik is wat het is.
Ik zou je aanraden de verwarming voorlopig continu te zetten, of de nacht maximaal een graad of drie minder dan de dag. En als je een nachtregime gebruikt, een paar uren vroeger overgaan naar dag. En op die manier je huis langzaam opwarmen.
Mag zijn dat je gasverbruik nu wat tegenvalt (je huis moet volledig opgewarmd en drooggestookt worden), maar er kouwelijk bijzitten om een paar m³ gas te sparen, gaat je niet gelukkiger maken.
Maar het klopt dat naar onze normen je huis maar matig geisoleerd is, een paar cm "isolerende?" chape is zo goed als niks. En 6 cm in de muur is ook niet echt je van het. En ik mag dan hopen dat die goed geplaatst is, anders is dat helemaal niks waard. Kijk ook eens naar de inbouw van je ramen, zorg dat deze goed aansluiten tegen de binnenmuur m.b.v. een of andere tape. Kan wonderen doen;

Hans

hallo,

tis hier weer plezant en een paar contradictio intermini (berekenen op 50° én overdimensioneren én zeggen dat het correct is bestaat niet... je berekent gewoon op de gewenste temperatuur, al is dat op 30°, en zorgt dat elk element JUIST die grootte heeft)

de eerste periode is het heel normaal dat je veel moet stoken!! er hangt superveel vocht in je huis, wat dan ook zeer veel warmte zal opnemen (bij de bouw van een huis worden 1000n liters water gebruikt, dat verdampt niet op 1,2,3)
wat je moet doen: stoken met de ramen op kipstand! door dat je fel stookt gaat je huis opwarmen en het vocht in muren enz... verdampen. verdampt vocht MOET je buiten krijgen, want... anders kruipt het terug in je muren dus moet je de ramen op kipstand zetten. resultaat is dat je eigenlijk voor buiten aan het stoken bent, dus dat je keteltje best wel op 65° zal mogen draaien om het warm te houden. positief is wel dat je huis dan sneller zal drogen, zodat je na een aantal maanden al veel zuiniger kan gaan verwarmen.

WAR of niet: dat zal hooguit een paar % verschil maken.
temperatuursverlaging zou ik voorlopig echter niet doen: zowel dag ALS nacht doorstoken en BLIJVEN ventileren, dan zal het vocht op de meest efficiente wijze snel uit huis geraken.

met je gebruikte isolatie zit je ZEKER al een stap beter dan de gemiddelde belg! proficiat! nu nog wachten tot je huis droog is en dan kan je volop gaan genieten van je toch al IETS beter geisoleerde woning.
die binnendeuren zullen je verbruik zeker nog iets doen dalen (als je niet werkt met balansventilatie of zo, want anders zal de ventilatie toch heel je woning op temperatuur brengen)

groeten,
christophe

PS: hou het hier AUB een beetje beleefd!! zowel ik ALS hans zijn ook professionelen, die vermoedelijk meer van CV afweten dan sommigen zouden vermoeden (al hebben hans en ik wel een totaaaaal verschillend beroep), maar wij vermelden dat hier niet, wij proberen gewoon ANTWOORD te geven op de vraag ZONDER de bouwheer in de grond te boren. de keuzes van zijn woning ZIJN gemaakt, nu is het vragen wat de GEVOLGEN van die keuzes zijn.

om mijn antwoord te vervolledigen (maar dat is eigenlijk naast de vraag van de vraagsteller)

als je met een goede laagenergiewoning zit dan kan een WAR (weersafankelijke regeling) wel wat betekenen: want in een echte LEW vraagt het opwarmen van de massa soms meer energie dan het op temperatuur houden, dus een WAR en geen nachtverlaging zal in een LEW toch wel de betere oplossing zijn.

Om de vochtigheid uit de woning te halen kun je misschien een droger( luchtontvochtiger) huren voor een paar dagen. En zien naar het resultaat. Anders inderdaad genoeg verwarmen en dan de vensters een minuutje of 3 open zetten zodat de vochtigheid naar buiten kan.

ik vrees dat je er met 3 minuten niet geraakt...
voor een normale bewoning wordt al 3 maal per dag 15 minuten doortochten aangeraden om efficient en voldoende te verluchten (als je natuurlijk geen balansventilatie of raamroosters hebt), voor het uitdrogen vrees ik dus dat het wel meer dan 3 keer per dag 15' mag zijn!

een bouwdroger in combinatie met verwarmen zou natuurlijk ook efficient zijn

groeten,
christophe

Thomaske,

Zo duur hoeft dat niet te worden zo'n WAR.

Je had al de beslissing genomen eerst conventioneel te regelen. Wel, als je eerst eens de zegeningen van een WAR wilt ervaren , dat kan ook op een goedkope manier.

Tip 1:

Gewoon van af nu site's als marktplaats in de gaten houden en zoeken naar een CENVAX 4000. Prima regeling, en als je zelf al je instalatie gemonteerd hebt, zal het aanleggen van de CENVAX ook geen probleem zijn.

Die dingen komen vrij van oudere instalaties waar ze naderhand op gemonteerd zijn. De ketel is nu aan vervanging toe en de nieuwe is veelal met een geintergreerde WAR uitgevoerd. Dus schiet de gebruikte over...

Stukken goedkoper, geen instalateur nodig. Kom je in goeden doen, kun je altijd nog zo'n ding in de ketelkleuren kopen.

In Nederland krijg ik ze veelal voor 40,- Euro los. 50,- inclusief verzending per post. Heb zelfs een cacade regelaar van CENVAX te pakken gekregen voor 95,- !

Tip 2:

Geen bouwdroger gebruiken, dat gaat veels te rap. Krimpschuren en zettings verschijnselen kunnen je deel zijn. Die dingen functioneren prima, maar gebruik ze alleen na watercalmiteiten.

Tip 3:

Koop van de besparing een goede hygrometer met paardenhaar. Je bent dan zeer betroken bij de terugloop van het vocht in je woning. Wellicht ga je na x tijd een samenhang zien. Meten is weten!Ter verevening van de dampspanning is het best wel een goede dat uw binnendeuren nog niet gearrivverd zijn. Wees wel bedacht geen condensatie in de koudste ruimte's te krijgen, hier dan wat sterker verluchten.

Succes!

Groet, CP

Thomas

Heb je lange leidingen naar je radiatoren in de woonkamer en lopen deze door de "isolatiechape"?
Welke opp is je woonkamer

Benny

CP

Je kan met die regelaar eigenlijk niks aanvangen met een Vitodens 300. Veel beter is de regeling van de fabrikant, omdat dan de brander moduleert op de buitent°, en niet op de kamert°.

Hans

'thomaske'

ik heb het eens nagekeken en die module WAR zal je dan 347€ gaan kosten ,
veel geld , voor iets wat je van in den beginne kon hebben voor een geringe meerprijs van 223€

Dat noem ik stom , persoonlijk vindt ik
en dat vinden ze bij viessmann ook ;
een condensatieketel is geen condensatieketel zonder WAR

waarom dan dergelijk duur toestel gaan kopen
je kan zelfs van hun WAR een gewoon systeem maken dmv instellingen.
Als je kijkt wat die regeling voor verhoogde werking maar is , das twee keer niks
Je hebt zelfs geen controle voor toerentalregeling van circulatiepomp...

Thomas

Thomas,

Stop er nu eens mee met een vraagsteller "stom" te noemen.
Denk dat je het niet echt begrijpt maar iemand die dit forum al een tijdje volgt, vergt geen aandacht aan jou commentaren. Ze zijn te eenzijdig.

Wat ik nu STOM noem, is wat jij schrijft in je vorige antwoord.

.... vindT ik ...

Tja, iemand stom noemen en dan zo'n blunder maken !?

Yoeri.

Thomas,
hou inderdaad toch eens op om mensn stom te noemen; Thomaske heeft zijn redenen om (nog) geen WAR te nemen, en over die redenen kan misschien gediscussieerd worden,maar daarom moet je hem toch niet persoonlijk op zo'n grove manier aanvallen?
Het verhaal van Thomaske is voor ons herkenbaar: een huis zonder binnendeuren en nog vol vocht van plakker en chape. Wij zitten aan het eind van een zware renovatie, net verhuisd, en momenteel is het geld gewoon op; dan kan je wel zeggen dat een WAR 'maar' 250 € kost, maar ook die 250 € moet ergens vandaan komen...

Jos

ps Thomaske, ik zal ons gasverbruik eens in de gaten houden en hier posten, voor zover de situatie in twee verschillende huizen vergelijkbaar is natuurlijk…

Hi,

Laat ons stoppen met verwijten naar elkaar te gooien, dat brengt ons niet verder. Mijn antwoorden naar Thomas toe waren zeker niet in die rchting bedoeld, indien zo opgevat sorry.

Nu, wat mijn buizen betreft, ik heb eerst de isolatiechappe gelegd, en daarboven de buizen, die liggen dus in de gewone chappe. Dit leek me de bese oplossing.

Wat de tip betreffende de bowudroger betreft, die ga ik zeker opvolgen. Er heeft in september reeds een bouwdroger gewerkt, en voor die 135 euro per maand kan je niet sukkelen. Dit zal voor dit weekend zijn, en die laat ik overdag, terwijl ik ga werken draaien. Savond gaat hij af.
Ik heb ondertussen de temp naar 50° gehaald en verwarm nu continue. Mijn verbruik daalt niet, maar stijgt ook niet.
Christoph, ik ga uw raad opvolgen betreffende de temperatuur, en eens testen wat er gebeurd indien ik hem op 65 graden zet.
Ik weet dat ik met 6 cm zeker geen LEG kan hebben, maar ik hoop alleszins dat het toch een grote slok op de borrel zal geven. Als ik toen had geweten wat ik nu weet dan had het 10 cm Pur geweest ipv de combinatie 6cm pur + 14 cm isolerende steen,die 1200 euro extra had het niet gemaakt maar ja, das te laat.
Aan mijn dak kan ik nog iets doen, daar is 20 isover rockwol gestoken , uiteraard zonder dampscher, en al een gedeelte met 14 cm homathermplaten. De isover moet dienen om mijn keerpers op te vullen zodat ik met mijn homatherm mooi kan aansluiten, en dan afdichten met een folie.
Die homatherm staat in het voorjaar op het programma.
Alvast bedankt voor de positieve respons.
Wat die War betreft, had ik geweten dat ik die ook kon overbruggen / uitschakelen, dan had ik die van in het begin gestoken. Dit was mij echter niet bekend.

Groetjes,

thomaske

Thomas,
Ik zeg niet dat het aan je ketel of besturing zal liggen,maar een veel voorkomend probleem is ook wel dat de aanvoerleiding van de gasmeter tot aan de ketel niet de juiste diameter heeft,als deze te klein is ,dan zal je ketel veel draaien maar niet genoeg gas krijgen,d.w.z. je ketel brandt veel en komt niet op temperatuur.Je kan het vergelijken met honger,je hebt honger het aanbod is te weinig,dus ga je de hele dag maar te kleine porties krijgen en de honger blijft de hele tijd duren,wat ik wil zeggen is dat je ervoor moet zorgen dat er genoeg aanbod is.beter een te grote diameter van buis dan te klein,een richtwaarde is dat je bij een brandende ketel 20mbar gasdruk moet hebben voor het gasblok in ketel,statisch 21 of 25 mbar en dynamisch 20 mbar,je installateur kan je dit met een eenvoudige test bewijzen,groetjes

Hi Nick,

Ik geloof niet dat de aanvoerleiding een probleem is.
Mijn Leverncier heeft dit uitgerekend, en rekening houdende met een gaskachel die ik volgend jaar ga installeren heeft hij gezegd 5/4" te gebruiken.
Dit was zowel volgens de keuringsdienst als de gasmaatschappij een overkill, maar ja zoveel meer heeft dat nu ook niet gekost.

mvg,

thomaske

Hans D,

Ik was er van uitgegaan dat die ketel er zonder WAR op zijn retourtemperatuur al moduleerde.

Toepassing van de cenvax volgens mijn opinie zou al veel beter zijn dan een gewone porportionele aansturing via kamerthermostaat.

Ik zie trouwens ook nogal eens dat 'officiele' instalateurs, als het ingewikkeld wordt dat ze de aanvoervoeler verleggen van de aanvoer naar de retour...

Jouw opinie?

Groet, CP

Welaan,

Even ook weer als ophaalpost. De griep gaat mij na het seizoen overvallen, maar dat neemt niet weg dat ik kan constateren dat de twee meest manifeste installateurs op dit forum in deze draad het toch wat te ingewikkeld werd...

Die ene ongelovige is verdwenen, en de andere reageerd niet...

Rare jongens die installateurs... Zeker Romeinen int zicht.

Groet, CP

CP

1. 1 zot kan meer vragen stellen dan 100 geleerden kunnen e-benatwoorden.
2. antwoorden is geen verplichting, zeker niet aan mensen die onder een alais deelnemen.
3. het antwoord is al meermaals gegeven, ik heb geen zin alle dagen hetzelfde neer te schrijven.

En aangezien volgens jou die Cenvax toch veel beter is, neem dan die maar, jou goed recht.

Hans

Beste Hans D,

Of het wellicht in de voornaam of beroepsmatige achtergrond zit weet ik ook niet (Hans Valcke reageert ook niet op directe email !), maar hier hebben weer eens een reactie.

-CP
1. 1 zot kan meer vragen stellen dan 100 geleerden kunnen e-benatwoorden.-

Juist, zoals het hier staat is het Freudiaanse karakter (wat normaal voor mensen moeilijk te herkennen is) tamelijk transparant geworden. Het is inderdaad voor de geleerden een ware opgaaf inhoudelijk te reageren op aspecten die ze normaal als hun eigen territorium beschouwen. Zij zijn dan ware meesters in staat voor een grote massa een toegankelijkheids- en aanvaardbaarheidspatroon te creëren.

Op het moment dat dat niet lukt wordt dwarrelt hun grootste natte droom, geëjaculeerd en wel, verdroogd en schilferend, en zonder dat ze het zelf beseffen, hun van het lijf af en wordt het zo transparant als het nu is… .

Dat verdriet mij zeer! Hans D beschikt zeker over expertise, en ondanks een erkend gemis aan diplomatie, nijgt het er nu naar dat zijn reacties, ook naar aanleiding in andere staarten, toch eens aanleiding zijn tot een herijking.

Hans D is toch ook geen Thomas? Daar beleef ik hem (Hans) toch heel anders in!

-2. antwoorden is geen verplichting, zeker niet aan mensen die onder een alais deelnemen.-

Belze eigenheimer! Het eerste is juist, bij het tweede leg je geheel en op eigen kracht je nek zelf neer.
Weer dat geneuzel over ALIAS.

Jij valt mensen daar over aan, evenals mensen die merknamen noemen, of naar jouw opinie reclame maken. Daar heb ik je al eerder over aangesproken in een andere draad. Maar je blijft maar vastzitten in je beleving. Mijn alias is zeer plausibel, en naar jou uitgelegd, aan de andere lezers ter beoordeling op basis van mijn inbreng. Heb ik nog geen commentaar op gehad. Dus als je nu echt een grote knul bent, vraag je je buurjongetje of het slimme neefje eens om een hotmail of ander niet zakelijk email account te maken, wat ook maar geenzins verwijst naar die zonnepijpen. be toestand. Dan ben je pas echt een vent! En stop anders gewoon al ware het een ware warmte verlies schatting met dat geblaat daar over! Verberg je niet achter het feit dat je dat computergedoe niet snapt, doe ik ook ni, en jij ook bent niet dom.

-3. het antwoord is al meermaals gegeven, ik heb geen zin alle dagen hetzelfde neer te schrijven.-

Helemaal jouw goede recht! Maarre, op welke vraag bedoel je? Alleen maar jouw antwoord? Waar anderen regelsgewijs een antwoord verkrijgen, krijg ik puntsgewijs een antwoord op vragen die ik eigenlijk niet stel… . Terwijl ik geen inhoudelijke antwoorden krijg op vragen die ik wel stel.

-En aangezien volgens jou die Cenvax toch veel beter is, neem dan die maar, jou goed recht.

Hans-

Zie hier, heb je praktisch, of Freudiaans selectief wat gemist. Zie een ander, zo niet direct terug te vinden draadje op deze site ( Kan dat niet gestructureerder?. Per deelgebied of zo?), mijn debiteringen over merken. Net zoals jij dat zeer stellig kan beweren, heb ik nooit beweerd dat Cenvax de beste is… .

Dat heb ik niet gedaan (wellicht valt iemand me bij waar dat nou weer stond), hooguit een oplossingsroute gecreëerd, die niet aansluit bij de gemiddelde gedachtegang ener installateur….

Jij mag helemaal uitmaken hoe en wat jij zot en vooral wie vindt. Zal de rest van het forum ook doen. Ben benieuwd.

Hoe jammer!

Groet, CP

CP, je kan ongelooflijk uit je nek lullen....

Kristof, een tekst kan veel meer bevatten dan op het eerste zicht lijkt!
Los van bovenstaande discussie die ik niet to-the-point vind ,maar wel plezierig!