hoe plafond met houten roostering en cellulose pas maken | Ecobouwers.be

U bent hier

hoe plafond met houten roostering en cellulose pas maken

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

01/11/2012 - 22:28

Ik heb een roostering gemaakt met houten latten van 10cm waartussen isolatie zal komen. Daarop heb ik een intello damprem geplaatst. Ik ben nu bezig met de plafondlatten af te werken, maar ik krijg die plafondlatten niet waterpas, er zit namelijk soms wat verschil op de hoogte van de latten van 10cm. Wat raden jullie mij aan om te doen? Ik heb ergens gehoord of gelezen dat je die latten kan afregelen zodat ze pas zijn, maar hoe wordt dit gedaan?

2 Reacties

Reacties

02/11/2012 - 06:41

Ik hoop dat je de plafondlatten niet geniet of genageld hebt want anders kan je ze niet meer los doen om bij te regelen.

 

Zorg er eerst voor dat de buitenste kanten pas hangen, met een pasdarm/roterende lazer/... daarna kan je alles uitlijnen door een touwtje tussen te spannen en/of een lange alu regel er tegen te leggen.

 

Het verschil moet je dan opvangen door de latten op te kaleren op de roostering. Je kan in de handel speciale blokjes krijgen van verschillende dikte om er tussen te steken, maar je kan ook gewoon multiplex plaaten verzagen van verschillende dikte in kleine plaatjes. Als het op mm aan komt steekt men er al eens een DPC folietje tussen of zo. Het verschil vang je dus op en daarna vijs je uw plafondlat vast met de uitvulling er tussen.

 

Tegenwoordig gebruikt men ook al eens speciale regelvijzen die je in de bouwhandel/houthandel wel zult vinden. Deze hebben een soort schroefdraad waar je in één beweging uw lat vastvijst en de hoogte kan regelen. Heb hier nog geen ervaring mee.

06/11/2012 - 15:52

Bedankt bertvdg voor jouw raad, ik ben voor de optie met de regelvijzen gegaan, ik moet wel zeggen dat het niet makkelijk is om een vijs van 7cm in een balkje van 2cm breed niet scheef te vijzen. Indien je dit wel doet draait jouw vijs zot en steekt er dan een stuk uit, de vijs kan je ook niet meer verwijderen dan...

Bedankt ook Sven Van Overtvelt om mij snachts een mail te sturen dat ik ik jou de volgende dag mocht contacteren via gsm. 
Sven stelde ook voor om met regelvijzen te werken, en met een kruispuntlezer als referentie om alles mooi pas te krijgen. 

Merci heren!

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.