gevelisolatie: langs buiten of binnen?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Bij onze verbouwing hebben wij net een betonnen vloerplaat laten gieten waarboven isolatie en vloerverwarming etc zal komen. Wij dachten aanvankelijk de buitenmuren (24cm baksteen) te isoleren naar buiten toe dmv diffutherm. Maar onze aannemer raadt ons dat af omwille van: a) weinig duurzaam (barstjes met verloop van tijd, met vocht- en isolatieproblemen tot gevolg), b) verkrachting van het "karakter" van het oude huis, en c) kostenplaatje. Hij raadt aan om te werken met een rondomrond nieuwe binnenmuur gemetseld vanop de vloerplaat. De opbouw van buiten naar binnen zou dan zijn: buitenmuur + oude bepleistering (verwijderen of laten?) - isolatie (rotswol? dikte?) - binnenmuur (snelbouw/ytong/silicaatsteen?). Graag snel advies hierover want om allerlei technische redenen moeten we hier de eerstvolgende dagen een beslissing in nemen!!

Hierbij stel ik ook nog deze vragen: Is het niet nodig een luchtspouw te voorzien of eerst de buitenmuren te onderspuiten/onderkappen (alvast één topgevel staat vrij vochtig)? In bepaalde vertrekken willen/kunnen we echter zo weinig mogelijk plaats verliezen. Is het mogelijk daar direkt te bepleisteren op de isolatie (dus zonder binnenmuur). Is het geen zonde de inertie van de 24cm dikke buitenmuur niet te benutten?

Alle advies en bemerkingen welkom,

Frank

Reacties

Dag iedereen,

Het meeste is wel duidelijk, maar nog even als ik mag. Ik kreeg het volgende advies, dat ik hier toch even in de ring wil gooien.

Bij de renovatie van ons rijhuis, hebben we zoveel mogelijk isolatie voorzien. Dak, zij- en achtergevel OK. Maar voor de straatgevel sta ik voor de keuze: niet isoleren (en zodoende één grote koudebrug overhouden met energieverlies maar zonder risico op structurele schade) of langs binnen isoleren (belasting van de gevel). Ik koos uiteindelijk voor de tweede optie, en wou als volgt werken: bakstenen gevel, cellulose of vlas (vochtregulerend vermogen),damprem,fermacell. De roostering van de verdiepingsvloeren heb ik opengemaakt zodat ik de hele voorgevel over heel zijn hoogte vrij heb. Maar daarbij ben ik op een huiszwam gestuit (!), die ondertussen vakkundig werd bestreden. Het vochtprobleem dat de zwam in huis haalde, is ook van de baan (nieuw dak). Maar met deze zwamaffaire is mijn enthousiasme voor binnenisolatie wel ernstig gezakt. Noem het psycho of niet, ik huiver eens zo hard van het risico om toch eens vocht in de gevel te hebben. Aan de buitenzijde is deze gevel (1,5 steen, baksteen , kalkmortel) gereinigd en behandeld met een hydrofuge (spatwaterdicht maar “dampopen”, dixit de man die het deed… maar zekerheid heb ik niet…).

Het advies dat ik kreeg luidt als volgt:
Een spouw van 1 cm tussen binnengevel en isolatie. Niet isoleren met vezelmateriaal (dampopen), maar met schuimmateriaal (relatief dampdicht). Binnenzijde geen damprem maar een dampscherm, liefst metaalhoudend. Helemaal onderaan de gevel, dwars door de muur, een aantal gaten (14mm dia bvb.) die aflopen naar buiten toe. Deze gaten geven een zekere garantie op dampopenheid.

Mijn vraag was: zouden een paar gaten onderaan voor deze 8 m hoge gevel volstaan? Misschien is het beter deze spouw halfweg te onderbreken en daar nog een reeks gaten te boren?
Antwoord: niet doen, je riskeert uitdrukkelijk convectie in de spouw.
Volgende vraag was: vochtige lucht is lichter dan droge en zit dus bovenaan, terwijl de gaten onderaan zitten?
Antwoord: de gaten moeten vooral eventueel condenswater kunnen afvoeren, en moeten dus beneden ziten.

Bon, dat is mijn huiswerk nu. Een beslissing nemen! Ik voel er wel wat voor, al ligt dit voorstel niet in lijn met m’n voorkeur voor de natuurlijke materialen. Kunnen de critici nog even uit hun pen kruipen?

Dank en gegroet!

Kris