gevelbekleding: pleister of hout??? | Ecobouwers.be

U bent hier

gevelbekleding: pleister of hout???

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

11/05/2004 - 21:10

Beste lezers, we renoveren momenteel een rijhuis uit 1910. Het achterste gedeelte hebben we wegens de slechte staat moeten afbreken, en opnieuw opbouwen. Het eerste verdiep achteraan (tussenverdiep van 11m op 3m) en de achtergevel vanaf het tweede verdiep (5m op 2.5m) is opgetrokken in ytongblokken van 20cm. We moeten deze stukken dus in ieder geval nog isoleren. We dachten eerst aan crepi of aan een PU(?)-isolatie van 4 cm + cementbezetting, maar beginnen nu te twijfelen of we geen houten gevelbekleding zouden nemen.
Wat zijn jullie ervaringen met en de voor- en nadelen van bepleistering? Hoeveel kostte dit ongeveer per m²?
Wie heeft ervaring met gevelbekleding in ceder- of ander hout? Kan je dat zelf plaatsen? Hoeveel kost dat ongeveer per m²? Hoeveel cm moet je daarvoor voorzien (onze ramen zijn besteld, daarvoor was gerekend op 6cm gevelbekleding in totaal)?
Alvast bedankt voor jullie antwoord !

11 Reacties

Reacties

09/03/2007 - 22:01

Hallo,

zou dit systeem kunnen werken met harde resolplaten?
(van binnen naar buiten):
- bestaande (lege) spouwmuur
- eerste laag (5cm) harde RESOL plaaten met pluggen bevestigd
- tweede laag geschrankt daarop, ook met pluggen
- dan een vertikale panlat dwars door de 10cm isolatie in de muur vastmaken (bestaan zulke lange vijzen/hamerpluggen, ... ?)
- daarop de beplanking horizontaal.

Sven

14/03/2007 - 21:00

Sven,
ja, ik heb zulke lange vijzen (140mm) en zelfs met pluggen al gezien in de bouw. Dan moeten die volgens mij ook wel tot 170-180mm bestaan.

Ik ga langs de buitenzijden van mijn muur twee lagen van circa 7.5 cm resol kleven met een hybride-polymeerlijm en/of met een speciaal PU-schuim (o.a. voor het dak waar ik dan 2 lagen van 10cm resol ga kleven).
Voor de muren komt dan op het resol komt een crepi in een bewapingsnet. (Als hechtprimer gebruik ik een watergedragen siliconenprimer die de hechting van de crepi nog eens met 50% verhoogd en onder het crepi een extra bescherming geeft aan het resol tegen het indringen van regenwater).
Met dit systeem kan ik reeds meerdere jaren verder en later (als ik nog een goed bij kas zit...) is het de bedoeling om er nog een extra buitenwand voor te plaatsen.

Dat kleven (en ook 'mijn' crepisysteem) wordt natuurlijk door Kingspan Resol totaal niet gegarandeerd omdat dit geen normale toepassing is voor hun product.
Het is dus volledig op eigen risico dat ik dit voor eigen doel doe.

Om terug te komen op jouw idee van die pluggen.
In Duitsland moet er een firma een soort pluggen in composietmateriaal op de markt brengen waarmee men door een 150mm dikke isolatielaag kan gaan. Het composiet heeft goede (lees betere dan metaal...) isolerende eigenschappen en is stevig genoeg om er bv. bloembakken aan te vijzen. (Die zouden wel +- 10 - 15 Euro per plug kosten!).

Je zou natuurlijk zelf een soort alternatief isolerend plugsysteem kunnen maken door met polymeerlijm metalen vijzen in te kleven in stukken kunststof buis (in dit geval geen PE of PP want daar hecht lijm niet op).

Als variant op vijzen zou je dan ook met fijne draadstangen van bv. 5-6mm diameter kunnen werken en dat latten met moeren op die draadstangen bevestigen. (Een systeem waar ik zelf aan denk voor mijn huis).

Kritiek, opmerkingen of beter: nog meer ideeen?
Laat maar horen hé,
Beste groeten,
Rudy Martens

19/09/2007 - 15:26
Pol

Ik heb ook een volle buitenmuur te isoleren.

Ik snap alleen de bouwmethode niet volledig.

Verbeter me aub als ik fout zit;

Ik plaats halfharde isolatieplaten (welke?) van 6 cm rechtstreeks tegen de gevel, tussen balkjes van 6,8 cm.
Op die balkjes een waterafstotend scherm.

Daarover de buitenafwerking (hout planken of sidings).

Heb ik dan nog een voldoende grote luchtlaag ? Is die wel nodig en mag die luchtlaag onder de waterafstotende scherm ?

Dank voor info ...

Pol

19/09/2007 - 15:52
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Wij zijn bezig met thermowood en doen het zo:

Planken van 14cm breedte en 3cm dik plaatsen we met haakjes op onze gevel. Hier tussen plaatsen we 12cm isolatie (isocomfort35 omdat dit het goedkoopst is) Hierover komt een dampopen folie die we telkens 1cm naar binnen op het hout vast maken. Zo maken we een geventileerde spouw. Hierop plaatsen we panlatten en hierop komt dan het hout.
De extra laag panlatten is nodig omdat je anders geen spouw hebt die doorloopt van onder tot boven. Dan kan je hout achteraan niet of alvast moeilijker drogen (heeft men ons verteld)Letop dat je ook onderaan en bovenaan een opening laat voor de luchtcirculatie.
Heb ook mensen gezien die het op jouw manier deden en na 2 jaar ziet het er nog perfect uit. Wij nemen echter het zekere voor het onzekere ...

19/09/2007 - 16:47
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

die
wat bedoel je precies met planken op de gevel plaatsen met "haakjes"?

20/09/2007 - 08:42
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

de planken komen rechtop te staan op de gevel. Dwz dat de dikte van 3cm tegen de gevel staat. De 14cm breedte steekt vooruit. Omdat je geen betaalbare nagel of vijs van 16cm kan vinden werken wij met haakjes van 2 op 6 cm waarmee wij de plank aan de muur bevestigen. Per meter zetten wij 1 haakje beurtelings links en rechts van de plank.

pfft, zoiets simpel is moeilijk kort, bondig en duidelijk uit te leggen, da valt tegen :)

20/09/2007 - 08:53
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Die,

Ik ben echt wel geïntresseerd in hoe je precies te werk gaat, ik ben nl ook van plan te werken zoals jij (jullie). Kan je specifiëren hoe die haakjes er precies uitzien, eventueel een merk vermelden? Hoe zet je die haakjes trouwens vast?
in ieder geval, zeer bedankt!!

20/09/2007 - 10:46
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Daan,

Waar woon je ergens anders moet je eens even langs komen. Dan is alles direct duidelijk.

Maar ik doe alvast een poging:

Haakjes zijn niet van een bepaald merk. Maar stel ze je ze zo voor: neem een ijzeren (verzinkt tegen roesten) plaatje van ongeveer 5 op 8cm met verschillende gaten in. Dit plaatje is dan geplooid na ongeveer 5cm. Zo krijg je een haak met één been van 5 en één van 3 cm. Het been ben 3cm bevestig je tegen de muur gewoon in een plug en met een tirfon. Het andere been plaats je tegen je hout. en zet je vast met een korte tirfon. In het lange been is een gleuf zodat je de plank nog wat naar voor of achter kan schuiven.

maar als ge van niet tever moet komen spring dan zeker eens binnen. Dat is zoveel duidelijker. Dan kunnen we ook nog wat ideetjes uitwisselen

20/09/2007 - 11:25
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Die,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt met je haakjes! Nog een vraagje, wat bedoel je met "tirfon"? Zal wel dialect zijn voor iets anders?

20/09/2007 - 12:15
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

via google afbeeldingen krijg je een foto van een 'tirfon'

03/11/2009 - 17:10

Let op dat je ook onderaan en bovenaan een opening laat voor de luchtcirculatie

 

Hoe zit dat met dakafdichting?

 

Ik heb op mijn muur latten van 10cm en 2cm dik vertikaal - isolatie - doek - tengellat vertikaal- panlat horizontaal- thermoplank van 2cm.

Op mijn platdak komt er epdm,  opstand 30cm bovenop OSB met daarop ook epdm met randprofiel van 60?

mag die dan niet tot over mijn planken laten komen?

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.