Garagepoort binnen beschermd volume | Ecobouwers.be

U bent hier

Garagepoort binnen beschermd volume

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

12/05/2004 - 10:18

Beste,

Het ontwerkp van onze K30 woning is klaar maar nu zijn we nog op een isolatieprobleem gestoten. Wij bouwen (aug 2004) een eensgezinswoning met een garage in. De garage bevind zich in het bescherm volume. De buitenmuren van de garage isoleren is geen probleem maar wat doen we met die verdomde garage poort? Geen garage voorzien is geen optie!

1) Onderaan zitten we al met het blauwe steen probleem
2) Bovenaan zitten we met een betonnen balk. Plaatsen we de garage poort op de buiten muur of op de binnenmuur. Ik denk op de binnenmuur maar dan zitten we met gevelstenen die tot aan de garage poort komen.
3) Aan de zijkanten zitten we met metalen U profielen die helemaal niet thermisch onderbroken zijn.

Ik ben reeds op batibouw op zoek gegaan naar een degelijk geisoleerde garagepoort, maar zonder succes, die constructuurs wanen zich nog in de middeleeuwen op dat vlak.

Kan er iemand mij een goede oplossing voorstellen en wat moet ik dan als U-waarde gebruiken voor deze oplossing in mijn berekeningen?

Als tussenoplossing heb ik gevraag dat we de binnenmuren bovenaan met cellenglas voorzien, dit is een optie om de garage uit het beschermd volume te krijgen maar deze oplossing verkies ik niet.

Groeten Dirk

10 Reacties

Reacties

08/02/2006 - 19:35

Mijn kantelpoort is een ramp en een absoluut foute keuze geweest. Maar ja...

Ik zou graag de speling langs beide kanten (2 * 1,5cm) afdichten met een soort rubber afdichting.

Iemand een idee waar je zulke dingen kan krijgen?

bedankt!

jeroen

08/02/2006 - 19:51

In kantelpoorten bestaat er wel iets degelijks, 8cm dik, dubbele sluiting zoals bij een raam, houten sluitprofiel. Vorig jaar gezien op batibouw of antwerpen bouwcentrum. Op de onderkant heb ik niet zo gelet, maar wat wel opviel was dat ze volledig naar binnen openging, waardoor veel plaatsverlies. Maar waarschijnlijk is dit de enige manier om een goede sluiting te kunnen bekomen.

08/02/2006 - 20:19

Markie,

Helaas gaat het om een model dat deels buiten draait...

Enig idee waar ik dat produkt kan vinden?

jeroen

08/02/2006 - 20:40

Neen, maar ik ga dit jaar zeker terug naar batibouw, 'k zal er op letten.
Ze viel mij toen direct op door het dikke poortblad, en was volledig in meranti afgewerkt.

20/10/2006 - 15:47

Ik heb contact opgenomen met hormann en hun sectionale poorten zijn geisoleerd als volgt :

HET beste model heeft een u-waarde van 1.5.
In hun industriele sectie hebben ze een spu-model dat een waarde heeft van 1.0 of zelfs eentyje van 0.7 voor de totale poort. Kostprijs ken ik niet en of je veel keus hebt in motieven en kleuren weet ik ook niet.

Iemand van het forum liet mij ook weten dat je een gewone kantelpoort achteraan kan opbouwen met pur-platen tot aan de zijkanten met een speciale lijm en nadien afwerken met triplexplaat eropgekleeft. Je kan gemakkellijk tot 12 cm gaan,
wat ongeveer u=0.15 haalt.

Enige probleem blijft dat op het moment dat je de auto binnenzet de poort een periode open is en bij bv 5° C laat je die mooie koude lucht zomaar binnen in je LEWwoning en daar gaat je winst van je isolatie.

Hoe lossen ik dit op ?

20/10/2006 - 15:51

Ik heb contact opgenomen met hormann en hun sectionale poorten zijn geisoleerd als volgt :

HET beste model heeft een u-waarde van 1.5.
In hun industriele sectie hebben ze een spu-model dat een waarde heeft van 1.0 of zelfs eentyje van 0.7 voor de totale poort. Kostprijs ken ik niet en of je veel keus hebt in motieven en kleuren weet ik ook niet.

Iemand van het forum liet mij ook weten dat je een gewone kantelpoort achteraan kan opbouwen met pur-platen tot aan de zijkanten met een speciale lijm en nadien afwerken met triplexplaat eropgekleeft. Je kan gemakkellijk tot 12 cm gaan,
wat ongeveer u=0.15 haalt.

Enige probleem blijft dat op het moment dat je de auto binnenzet de poort een periode open is en bij bv 5° C laat je die mooie koude lucht zomaar binnen in je LEWwoning en daar gaat je winst van je isolatie.

Hoe lossen ik dit op ?

20/10/2006 - 16:01

Mijn garage is ook aan het huis vast. Ik heb de poort voorzien zo ver mogelijk van de verwarmde ruimtes en een sectionaal poort met 42mm pu. Het is waar dat ik grote koude bruggen heb, zeker aan de blauwe steen.
Maar als die poort open gaat komt alle vrieslucht ook binnen. Dus ik opteerde daar minder aandacht aan te besteden en de woonruimtes beter te isoleren.

Later ga ik op de gemene muur met de verwarmde ruimtes isolatie plaatsen langs de kant van de garage.
De vloer (met de kelder) en het plafond is met polystireen welfsels. Dit is zoals het systeem met aarde potten, alleen dan uit polystireen en de koudebrug van de welfsel wordt ook overlapt met polystireen.

20/10/2006 - 18:13

Garagepoorten kan je goed isoleren( gebruik polystereen) . Om het simpel te zeggen, koop een poort vervaardigd uit hout, laat ze volledig in het beschermde volume binnenkomen. Isoleer in de kaders en dan nog eens op het kader zodat je van het houtwerk niets meer ziet(volledige opp.). Het kader waar de poort ,,tegenslaat,, is een L-profiel. Deze isoleer je langs binnen of langs buiten zoals een passiefraam, dwz. zoweinig mogelijk hout zichtbaar door isolatie. Je voorziet 2 dichtingsstrips in de stijl die rust op de vloer en minstens 1 in de L-profielen (2 zijkanten en 1 bovenkant). De blauwe steen kan je isoleren door:
-langs de buitenzijde een stijve plaat geextrudeerd polystereen (min.60MM dikte )te plaatsen aansluitend aan de onderkant van de blauwe steen
-langs de binnenzijde, de rij tegels wegnemen die aansluiten aan de blauwe steen, desnoods de stenen wegkappen die een aansluiting aan de blauwe steen onmogelijk maken, isolatieplaat plaatsen aansluitend tegen de blauwe steen tot juist onder de dikte van de vloertegel, ook aansluiten aan de vloerisolatie of toch zo diep mogelijk .De tegels lijm je op de dikte van de isolatie 60MM, de rest van de tegels op de chappe of mortelbed. Laat een voeg van 3mm tussen blauwe steen en tegels. Deze kan je dichtkitten en is er daardoor geen contact met de blauwe steen. Isoleer de binnenmuur tussen garage en leefruimte zoals de buitenmuren.
Mon
Mon

20/10/2006 - 19:52

"Enige probleem blijft dat op het moment dat je de auto binnenzet de poort een periode open is en bij bv 5° C laat je die mooie koude lucht zomaar binnen in je LEWwoning en daar gaat je winst van je isolatie."

Dat probleem wordt sterk overroepen en is er eigenlijk helemaal geen.
Lucht is een zeer slechte accumulator, 2 minuten na dat je de poort gesloten hebt ben je al lang vergeten dat die heeft opengestaan.
Je gaat meer energie verspillen aan de opwarming van die koude auto, al wordt dat dan misschien weer wat gecompenseert door de warme motor...

21/10/2006 - 19:39

een ander probleem bij het snel sluiten van de garagepoort :

hoe ga je de "vervuilde" lucht van de uitlaatgassen naar buiten krijgen? ventileren jullie garage samen met woning via balansventilatie ?

in mijn jeugdjaren had ik parkieten in de zomer buiten, in de winter in de garage, de eerste winter had ik om de andere dag een dode, volgens dierenarts door het starten van auto en binnenrijden en poort niet op te laten om te verluchten !!!

parkieten werden verhuisd naar veranda

Stefan

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.