enquete bijverwarming passiefhuis

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste,

ik zou een enquete willen houden onder de passiefhuis bezitters en bouwers.

Qua bijverwarming van de woning en het sanitair water zijn er vele mogelijkheden: gasboiler, pelletketel, pelletkachel, tegelkachel, lucht-luchtwarmtepomp, elektrische weerstand, mazoutketel, ....

Graag zou ik, naast het (verwachte) bouwjaar van uw passiefhuis, willen weten wat jullie geplaatst hebben voor de bijverwarming van de woning en voor de (bij)verwarming van het sanitairwater.

Voor diegene die m.b.v. de ventilatielucht bijverwarmen: staat er een radiator (of ander) in de badkamer of de leefruimte?

groeten

Peter

Reacties

Beste Bert,

Wij hebben geopteerd voor het 1° toestel (nog niet geplaatst). Het 2° toestel is ons afgeraden door aanhangers op dit forum en zelfs door v*** dealers.

Vinne

Jan, (Ben jij van B-L?)

Ik dacht rond de 10000€ BTW incl maar dat ben ik niet zeker aangezien ik nog geen offertes gevraagd heb. Het is allesinds een eenvoudige installatie waar je géén werk mee hebt.

Bert,

Nee nee ik ben helemaal niet van bbl, alleen hebben wij ook plannen om een passiefhuis te gaan bouwen en zijn we eens de mogelijkheden aan het bekijken kwa bijverwarming.

Vinne,

Om welke redenen werd het tweede toestel je precies afgeraden?

Mvg

Jan,

Ik bedoelde eigenlijk of je van Beveren-Leie afkomstig was.

Verder weet ik dat er nog combitoestellen bestaan maar ik weet niet of deze in Belgïe verdeeld worden. Wie weet raad?

Nee,

Ik ben afkomstig uit Brugge en we zouden graag een passiefhuis in Loppem gaan bouwen...

Alle informatie ivm dergelijke systemen is van harte welkom!

Mvg

Persoonlijk denk ik dat bij de meeste combitoestellen het buffervat erg klein is (max. 250l). Zeker als je er nog zonnepanelen op wil koppelen...

Maar wat denken jullie hiervan: de investeringskost even buiten beschouwing gelaten!!!

Een water-water warmtepomp met bvb geleved vermogen 6kw. Deze zal meer vermogen kunnen leveren dan gevraagd... maar je zou ze kunnen regelen dat deze uitsluitend op nacht- en weekend tarief draait; of enkel indien er onvoldoende water van een voldeoende hoge temperatuur in de boiler is. Op deze warmtepomp zou je een voldoende groot buffervat kunnen koppelen (minstens 500l), waarop je gemakkelijk later een zonneboiler kan aansluiten. Met een dergelijk buffervat heb je alle warmwatercomfort.
En stel dat je dan nog PV-panelen plaatst... dan is de elektriciteit voor de WP ook geleverd...

Bruno

bruno

Dan heb je nog altijd een wtw installatie nodig alsmede in alle ruimtes vloerverwarmin om de warmte te verdelen.

Idee van een passiefhuis is juist dat de meerkosten in isolatie al deels terugverdiend worden in besparing op installaties.

De aangegaalde genvex kost (bruto) 5500 euro ex BTW; daar komen dan enkel nog de kanalen bij een een zonnecollector en je hebt je complete warmwatervoorziening, ''ketel'' en warmteverdeling.

Een cv ketel, zonneboiler, wtw installatie met kanalen, vloerverwarming/radiatoren en pompen komt al snel op een paar duizend euro meer.

Jouw voorstel is in aanschaf juist duurder dan ''traditioneel'' dus valt af voor pasiefhuis.

Arnold

Arnold,

Ik ben het niet echt eens met uw stelling. Het is echter correct te stellen dat voor een passiefhuis een goedkoper systeem voor verwarming en sanitair warm water mogelijk is.
Mijn stelling is echter dat voor een passiefhuis je ook kan zoeken naar een zo voordelig mogelijke oplossing; en ik bedoel hier niet het financiele aspect. Laat dat even buiten beschouwing.
Het rendement van mijn idee is mijn inziens heel wat hoger dan bij uw voorstel. Uw genvex combineert enkele technieken zoals bvb ventilatie. Ik kan in mijn idee gebruik maken van bvb en paul-lueftung, welke een niet geevenaarde efficientie heeft. Zowel uw als mijn systeem is combineerbaar met een zonneboiler... Vergeet niet dat u met uw genvex toestel soms puur electrisch zal moeten verwarmen en dat de boiler beperkt is, zeker voor bepaalde omstandigheden...

Ik was enkel op zoek naar het beste rendement qua energetisch verbruik. Ik vind niet dat de prijs voor een bepaalde techniek bepalend is om in een passiefhuis te gebruiken of niet. Het is een beetje zoals een zonneboiler --> die verdien je ook niet terug; het is dus een zeer dure techniek. Maar kan je daarom zeggen dat die afvalt voor een passiefhuis? Ik denk van niet.

Bruno

Iemand ervaring met het compacttoestel van Paul? Het ziet er goed uit, heb alleen nog geen prijzen gevraagd... Wie verdeelt dat hier in Belgie? Op hun site enkel iemand uit Limburg of zo... Groetjes, Tania

Op volgende lnk een prijslijst van paul-lueftung toestellen:
http://www.umweltheizung.de/images/katalog/lueftostar-mehr.pdf

Die iemand uit limburg of zo is echt wel aan te raden. Heb met verschillende mensen gesproken die daar een installatie gekocht hebben en zij zijn erg positief, zeker over (na)service en kennis van zaken. 'k Heb er zelf pas mijn ventilatietoestel gekocht. 'k Moet wel zeggen, niet gemakkelijk om de installateur te pakken te krijgen wegens 'te druk'.

Groetjes,
Bruno

bruno

Niet mee eens

Stel (evem fictief want verschilt uiteraard per woning) dat mijn voorgestelde systeem 5.000 euro goedkoper is dan uw voorstel. Daarvoor kan dan additioneel 1000 kWh per jaar met pv opgewekt worden terwijl het meervrrbuik bijv. maar 500 kWh is.

Het is dus zinloos meer geld in een verwarmings + sww systeem te investeren als de zelfde euro investeren in PV (zonder subsidies!!!) het dubbele oplevert.

Arnold

Interessante lectuur. Vruchteloos gezocht naar het zo beweerde "tunneleffect" waar je niets meer van verwarmingsinstalltie zou nodig hebben.

Peter,

Hoeveel m² is uw passief woning en hoe warm je je woning elektrisch bij tijdens de voorgaande dagen? Heb je een aantal elektrische vuurtjes, elektrische wand/vloerverwarming, ... hoeveel Kw heb je staan, stook je de hele dag door of enkel als je van je werk komt, ...

Wij twijfelen er tevens aan om dit elektrisch te doen, maar als het buiten 0)C is denk ik wel dat je niet toe komt met bv 2 x 2000W radiators of wel?

Groeten
s

S,

binnen of buiten afmeting?
- Buiten is 10,74 op 9,09.
- Binnen is 9,6 op 7,95.

De 3 elektrische radiatoren zijn besteld. Voorlopig verwarmen we met elektrische vuurtjes.

Situatie voor 1 december was 1 toestel van 2000 W in de leefruimte, rest niets.
Sinds 1 december is het 1 toestel van 2000 W in de leefruimte en 1 van onbekend vermogen in kinderslaapkamer, (dit om kamer op temperatuur van 18° te brengen).

Toestel in leefruimte staat continue aan op de stand 1400 W. Hij is temperatuur-geregeld zodat hij automatisch uitvalt als temperatuur van +/- 20° bereikt is. Dit toestel werkt, schat ik, helft van de tijd.
Het ander toestel op de kinderkamer werkt +/- 1 uurtje juist voor het slapen gaan. Rest van de dag niet.

Het toestel in de leefruimte staat continue aan omwille van verschillende redenen.
- mijn vrouw is momenteel thuis wegens recente bevalling
- het is gemakkelijker/voordeliger om kamer gewoon op temperatuur te houden

Nu is de temperatuur in de slaapkamers schat ik 14 à 16° (afhankelijk van het weer van de laatste dagen). Heb echter geen nauwkeurige thermometer. Temperatuur wordt gemeten met van die kartonnen metertjes van kind en gezin. Op de slaapkamers is het fris maar doenbaar.
In de badkamer is het wel te fris temeer daar wij daar de fout hebben gemaakt een tegelvloer te leggen (voelt zonder kousen heel koud aan). Rest is voorzien van kurk.

Berekening gaf aan dat wij 3,5 kW moesten voorzien. Hebben dat tot nu toe zeker nog niet nodig gehad. Houden met 1,4 kW (niet continue werkend) de leefruimte op te temperatuur.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Peter

Wie kan er 15 - 25 - 35 jaar vooruitkijken voor verwaming?
Bouw je beter geen "hybride-PH" gezien de onvoorspelbare toekomst?

Hybride:
Voorzie aardgasaansluiting en gasleiding voor warmwater, woonkamer (voor een klein gesloten toestel) en laat ze eindigen in de tuinberging (voor het geval flessengas goedkoper wordt dan aardgas met vaste kosten.
Voorzie tevens stopcontacten (aparte circuits) en plaats voor enkele extra zekeringen voor als je elektrisch wil verwarmen.

Dit zijn slechts zeer kleine meerkosten waardoor je later veel geld kan uitsparen.

Zo kan je omschakelen zonder grote verbouwingskosten.
Zoals je bij 'aanpasbaar bouwen' zonder grote kosten je woning rolstoeltoegankelijk kan maken.

OF noem het een 'kameleonwoning'?

PS: persoonlijk hou ik van de mogelijkheid van directe warmte: als je nat/verkleumd thuiskomt is die 'warmte' wel eens welkom.

Petervc,

Dat lijkt me slimmer dan naverwarming op de wtw.

Toch wel heel raar

Neem een eenvoudige standaard woning, hang er een simpele HR wandketel in 28 kW of zo en gang een 8 tal radiatoren op.

Welk passiefhuis verwarmingssysteem kan hier tegenop? Geen enkele, de kompaktapparaten zijn duurder, de zonneboilersystemen en pelletketels al helemaal en warmtepompen ook. Een altherma systeem met vloerverwarming kost ook al snel het dubbele.

Dus feitelijk is al het geleuter dat de meerkosten van een passiefhuis al deels goedgemaakt worden door besparing op installatie een marketing truc van de eeuw!

Die welbekende knik in de bouwkosten door het wegvallen van de verwarming bestaat eenvoudigweg niet

sterker nog, doordat standaard gasketels niet ver genoeg terug kunnen moduleren zijn die in ph niet toepasbaar en heb je dus juist een DUURDERE installatie

Of een eli verwamring maar dan is je gebruikskosten weer 3-4 x zo hoog.

Ik kunt dus beter geen ECHT passiefhuis bouwen en de laatste 10.000-15.000 euro in de zak houden. Daar kun je PV voor kopen als je wilt of anderszins. Je hebt dan een bijna passiefhuis.

De energie die voor productie van al die extra isolatie etc. nodig is verdien je ook energetisch nooit terug. Het is net als een PV paneel voor 90% in de schaduw leggen om toch maar die 10% energie op te kunnen wekken omdat die toevallig gesubsidieerd is...

Mvg Arnold

Rik

"Dat lijkt me slimmer dan naverwarming op de wtw."

Vind je dat ook een slecht idee als bijkomend "verwarmingselement" in een klassieke goed geïsoleerde woning? Meer bepaald enkel verwarming van de toegevoerde lucht in de woonkamer.

Alain

Wij gaan ons passiefhuis verwarmen met een pelletkachel(CV=15/85) in samenwerking met een zonneboiler.
De zonneboiler moet dan hoofdzakelijk zorgen voor het SWW in de zomermaanden, op zonnige winterdagen kan die natuurlijk ook nog zijn steentje bijdragen.
Persoonlijk hadden wij liever geopteerd voor een gasketel maar de gas ligt niet in de straat en een propaantank hebben we na veel wikken en wegen ook afgevoerd.
Als nadeel is er natuurlijk het prijskaartje, ergens vind ik het ook een zotte kost maar elektrisch verwarmen is wel het laatste waarvoor we zouden kiezen.

Arnold,

Ik kan je helemaal volgen. Met naverwarming op de wtw alleen kan men het niet rooien; de bouwkostenknik door "wegvallen van de verwarming" bestaat niet.

Alain,

Hopelijk begrijp ik je vraag goed (want mij lijkt een woord te ontbreken). Maar inderdaad vind ik in een klassieke (zeer) goed geïsoleerde woning de (tot de woonkamer GELOKALISEERDE) naverwarming van de aangevoerde lucht beslist zinnig.
Zoals ik op dit forum al meermaals te kennen gaf, kan men voor badkamer en slaapkamers beslist weg met een vorm van elektische verwarming, voor de de tijd dat die daar maar nodig is.

Jimmy,

Mag ik eens vragen: voor welke pelletkachel heb je geopteerd? Is dat een type waarvan de luchtdichtheid is geverifieerd? Met andere woorden: hoe ben jij er zeker van dat je met de pelletkachel door de blowerdoor-test zal geraken?

Filip

Filip,

Momenteel zijn wij nog in de bouwfase maar hoogst waarschijnlijk gaan we kiezen voor ene van sht. Voor die luchtdichtheid zie ik niet echt problemen: het lijkt me wenselijk dat de uitlaatgassen rechtstreeks naar buiten gaan en deze kachel is ook voorzien van een externe aanzuig, volgens mij komt het er gewoon op aan van deze aansluiting goed af te dichten.

Jimmy

Hallo Jimmy,

Een externe luchttoevoer is uiteraard een minimumvereiste, maar ik zou de luchtdichtheidseis van een passiefhuis toch niet te licht opnemen. Het afdichten van de toe- en afvoerkanalen is niet echt het probleem, ik denk hier vooral aan de luchtdichtheid van de kachel zelf: glasraam, vulopening, aslade, allerhande kabel- en leidingdoorvoeren... Voor sommige toestellen kan ik mij voorstellen dat je visueel nog één en ander kan natrekken, maar hoe complexer het toestel (en pelletkachels zijn vrij complex), hoe meer een echte luchtdichtheidstest van het toestel zich zal opdringen.

Een kleine maand geleden heb ik de vraag overigens voorgelegd aan het passiefhuisplatform en die hebben me als volgt geantwoord: "Merken van luchtdichte kachels zijn: Wodtke en Ökofen. Deze merken hebben luchtdichte kachels volgens de Duitse normen. Hierbij wil ik opmerken dat het Passiv Haus Institut Duitsland deze Duitse norm in vraag stelt naar luchtdichtheid van gebouwen." In Protokollband Nr. 36 "Heizung mit Biobrennstoffen für Passivhäuser" van het Passiv Haus Institut staat trouwens de aanbeveling om speciale kleppen te voorzien in de luchttoevoer- en rookgasafvoerkanalen teneinde de luchtdichtheid te garanderen. In dat geval mag je kachel zelf dus rustig lekken zonder daarmee de blowerdoor-test in gevaar te brengen.

Een alternatief dat in de Protokollband ook vermeld wordt (maar nu dus blijkbaar toch in twijfel getrokken wordt), is de Duitse DIBt-toelating op luchtdichtheid. Wodtke heeft enkele (pellet)kachels met een dergelijke toelating.

Waar ik persoonlijk grote moeite mee heb, is met de complexiteit van deze zaak. Omwille van het lage vermogen dat je slechts nodig hebt, ben je haast verplicht een pelletkachel met waterkring te nemen, en daarbovenop ook nog eens (al dan niet gemotoriseerde) kleppen te voorzien in de luchtkanalen. Beetje overkill, me dunkt.

Filip

Jimmy, overkill?
Voor mij is het primaire energieverbruik, gebruikersgedrag en doorgedreven isolatie wat telt. Een passiefhuis met bio- verwarming is volgens mij de absolute top. Ieder zijn mening natuurlijk.
Mon

Mon,

"Voor mij is het primaire energieverbruik, gebruikersgedrag en doorgedreven isolatie wat telt."
Volledig akkoord, daarom kiezen we ook voor een passiefhuis hé. En bio-verwarming beschouw ik zelf ook als de ecologische top, maar ik stel me gewoon de vraag of de technische installatie uiteindelijk nog wel in verhouding staat tot het (beperkte) vermogen dat je nodig hebt. Maar da's ieder zijn keuze.

Ik hoop dat ik één van de dagen trouwens eens de EPB-berekening rond krijg, kwestie van de invloed op het E-peil (primair energieverbruik) van een pelletkachel eens te bekijken.

Filip

Filip,

"Ik hoop dat ik één van de dagen trouwens eens de EPB-berekening rond krijg, kwestie van de invloed op het E-peil (primair energieverbruik) van een pelletkachel eens te bekijken."

Verwacht van de EPB maar niet teveel voor een pelletkachel

Filip, met dit weer( geen zon) zal je ook in een passiefwoning voldoende vermogen nodig hebben om een comforttemperatuur te realiseren van om en bij de 21 a 23°C. Op jaarbasis zal dit minder frequent zijn dan bij de ,,standaard,, woningen.
Mon

Ik verkies toch wel een compactunit vanwege de eenvoud en, misschien iets waar meestal geen rekening mee wordt gehouden, de plaatsbesparing.

Uiteindelijk zet ze de verwarmingsinstalatie binnen je isolatieschil. Geïsoleerde vloeropp. kost geld in "productie" en verwarming, dus hoe minder je daar van nog hebt voor technieken hoe beter.

De compactunit van mijn keuze: 60 cm x 60 cm op de grond, 120 cm x 60 cm op 1,80 m hoogte.

Zonneboiler + pelletkachel + ventilatie-unit + eventuele wand of vloerverwarming: ouch! om over de complexiteit en prijs nog maar te zwijgen.

Groeten
Bart

Bart, klopt qua eenvoud en ruimtegebruik is dat een optimale oplossing. Echter om een woning van zeg 4 kW warmtelast naar zeg 1,5 kw warmtelast te krijgen moet je onevenredig veel kosten bouwkundig maken, ook energetisch (milieutechnisch) verdien je dat nooit terug. Voor milieu is het dus beter een bijna passiefhuis te bouwen

Dan voldoet zo'n compactunit echter niet

de comfortzone ce65 is dan een goed alternatief

Of een zonneboiler (solinor bijv heeft het vat in de collector geintegreerd, geen eigen pomp en dus zeer envoudig en nul ruimtegebruik) i.c.m. een wtw unit (recoupaerator o.i.d.) en een pelletkachel met evt een naverwarmingselement in de wtw toevoer.

Kosten van zonneboiler, pelletkachel en wtw unit komen ongeveer overeen met de kompaktunit met aww maar je verwarmingsvermogen is 5 ipv 2 kW

Mvg Arnold

Waarom ook niet naar zeer kleine mazoutbranders kijken, er zijn er speciale die gemaakt worden om in boten en vrachtwagens (kabineverwarming) te werken. Ze starten van een 4kw (1,5kw lage stand) en gaan tot een 12 kw. één van de voordelen is dat ze met warm water kunnen werken en zeer compact zijn (lees onder de moterkap ingebouwd + kleine luchtaanvoer darmen en afvoeren). Je hebt dus de combinatiemogelijkheid van een warmwatertoestel + ruimteverwarming op redelijke temperatuur.

Als ik me niet vergis kost zo'n toestel een 2000 euro. Als het toestel niet veel moet werken, zou dit wel eens een goedekope oplossing kunnen zijn voor een passiefhuis.

Zie ook :

http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1224084512&first=&last=

Misschien is een caravan/camperverwarming op LPG ook een te overwegen alternatief?

Al ben ik niet zeker of hiervan 'gesloten' types bestaan.
Ze zijn in elk geval krachtig genoeg voor een PH of een goede LEW.
En LPG is milieuvriendelijker en in flessen te vullen.

Bovendien kan je via het ringverwarmingssysteem er ook andere ruimten (bv. badkamer).

Ik weet echter niet of dit wel mag ifv bv. veiligheids- of andere normen.

http://www.truma.com/truma05/nl/producten/index_produkte_rubriken_nl_105542.html

Peter

Gas in flessen is ook een alternatief. Ik vind het wel handig als er enkel water opgewarmd wordt, een aantal campertoestellen doen lucht en water.

Bij enkel water kun je het geheel buiten het beschermd volume brengen en heb je minder "verluchtingsproblemen".

Inderdaad interessant om te vernemen of dit eigenlijk wel mag, het kunnen immers goedkope alternatieven zijn.

Mmm Diesel en gas lijkt interessant maar zelfs bij huidige lage prijzen komt de prijs toch op 10-15 cent (diesel zelfs >15) per kWh netto dus maar heel ietsje voordeliger dan puur electrisch

Kijk de verbruik in lh er maar op na

Mvg Arnold

/douwnloads/Vortrag weglaten natuurlijk. Onder downloads vind je allerhande info ivm. verwarmingssystemen voor passiefwoningen.Zéér interessant! Primair energieverbruik aan de orde.

Mon,

lees mijn post van 17-12-2008 15:40 eens. Deze is nog altijd van toepassing. Gebruikt vermogen is nog altijd niet meer dan 1400 W (en dan nog eens niet continu).

Op een prachtige zonnige dag als vandaag ben ik een zeer gelukkige man. En dat is niet alleen omwille van het mooie weer maar ook omdat onze woning zonder enige verwarming momenteel in de leefruimten een temperatuur haalt van 22°C.
En dit met een installatie van 100 euro (gekocht in de aldi).

Een PH waar de installatie kost weg valt kan inderdaad maar dan zit je met 2 of 3 kleine simpele elektrische verwarmers.

Peter

Peter, hoeveel electriciteitsverbruik heb jij op jaatbasis? P.V.-panelen?

peter hoe maak je warm water?

Mvg Arnold

peter

Omdat je nu puur electrisch verwarmd is je primair energieverbruik verdrievoudigd. Je passiefhuis met zeg 15 kWh per jaar per m2 verbruik heeft nu een primair verbruik vergelijkbaar met een 45 kWh woning, dat is maar net aan een LEW.

Je had beter de laatste 10.000 euro aan doorgedreven isolatie etc kunnen besparen en er een fatsoenlijke installatie aangeschaft. Dat was beter geweest voor milieu (want zelfde energieverbruik primair maar het produceren, transporten en aanbrengen en straks verwerken van die extra bouwmaterialen gaan we energietisch nooit terugverdienen.

Maar je zou ook een lucht-lucht wp kunnen installeren met een COP van ca 5 (daikin, mitsubishi, tosihba, samsung etc). De hebben een jaarrendement van ca 4 dus dan is je primaire energieverbruik weer terug op nivo en heeft die extra isolatie WEL rendement.

Nu geef je met de ene hand en neem je met de andere

Kosten ca 1200-2000 euro

Mvg Arnold

@mon,

wij wonen hier nog maar 6 maanden en ken dus mijn jaarverbruik nog niet.
Teller staat nu op 900 kW.

@ah
warm water maken wij met een zonneboiler die elektrisch wordt naverwarmd.

Dat het primair verbruik verdrievoudigd geldt dat ook voor groene stroom?

In het totaal heb ik inclusief BTW, 16435,86 euro betaald aan alle isolatie waarvan ik 1280 euro van de belastingen heb mogen aftrekken. Als ik dus 10000 euro minder aan isolatie had uitgegeven zou er niet veel zijn overgebleven en twijfel ik of ik zelfs een E100 woning had gehad.
Overigens ben ik in tegenstelling tot huizen met een gas, mazout of pelletketel: CO2-vrij.

Lucht-lucht WP met COP van 5?? Dat is vrees ik een sprookje. Zelfs een water water WP haalt hoogstens een COP van 4. En bij mijn weten is water water is efficienter dan lucht lucht. Denk ook dat die kosten van 1200 euro vrij laag geschat zijn.

En waar moet ik die warmtepomp op zetten? Op mijn balansventilatie. Heb hier al verschillende mensen dit horen afraden inclusief de installateur van mijn BV.

Peter

@ peter b:

Wat betreft primair energieverbruik voor groene energie.

Je koopt mss wel groene stroom maar om momenten dat die windmolen niet draait komt het ook van een klassieke centrale.

Mocht je een reeks accu's in uw huis staan hebben die je oplaad met zonnepanelen of een windmolen dan pas ben je zeker van 100% groene stroom. In alle andere gevallen moet er nog één of andere centrale blijven draaien om de onregelmatigheden op te vangen.

Het effectieve primair energieverbruik zal zowieso wel een stuk lager zijn natuurlijk met groene energie ipv fossiele.

Om dit juist te kunnen bepalen zou je eigenlijk de momenten moeten kunnen meten dat je stroom afneemt en uw groene bron niet levert op dat moment. En dit vervolgens in rekening brengen met elkaar. ,-)

Sorry hoor Bert,

maar met die redenering ben ik het niet eens. Op momenten dat er voor mij groene stroom geproduceerd wordt en ik die niet gebruik gaat die naar mijn gebuur en wordt zijn primair verbruik tijdelijk niet verhoogt met een factor drie.

Op de momenten dat er te weinig groene stroom geproduceerd wordt moet een klassieke centrale bijpassen maar op momenten dat er te veel groene stroom geproduceerd wordt kan deze klassiek centrale tegen een lager regime werken als normaal. Het is een tweerichtingsverkeer.

Ik betaal voor groene stroom en die moet dus ook geproduceerd worden. Of die groene stroom bij mij of bij mijn gebuur verbruikt wordt doet er niet toe. Wat er wel toe doet is dat er door mijn aankoop meer groene wordt geproduceerd en minder klassieke stroom. En er dus globaal gezien een daling is van het primair verbruik.

Peter

Peter

Jammer genoeg zijn bepaalde "groene stromen" veel minder beschikbaar bij piekverbruiken en onvoorspelbaar. Daarvoor worden klassieke centrales draaiende gehouden, om onmiddelijk te kunnen overnemen. Boevendien moet het beschikbare productievermogen met "klassieke brandstoffen" voor de volledige piek aanwezig en operationeel blijven.

Dat kost zeer veel geld en is op zich niet echt milieuvriendelijk. Zolang electriciteit niet goed gebufferd kan worden, is dit een groot probleem.

allez dan maar allemaal weer naar fossiele brandstoffen zeker, ook voor PH ??
Jullie moeten eindelijk maar eens weten wat jullie willen hé

Als bijverwarming in het passieve gedeelte van mijn huis ga ik een radiator zetten die aan de Cv pelletkachel hangt van het niet passieve gedeelte van mijn huis.
Het zit zo. Door de uitbreiding van onze zaak wordt ons woongedeelte living en keuken ingepalmd.
Wij doen een aanbouw die we trachten passief te maken. In theorie dus geen verwarming nodig maar voor de zekerheid om een periode zoals we ze nu meemaken door te komen plaatsen we een radiator in onze nieuwe leefruimte. Misschien 2 omdat sommige bewoners moeilijk te overtuigen zijn dat het wel degelijk warm kan zijn in een woning zonder verwarming. Het is de bedoeling dat die dingen nooit zullen aanstaan.
Ik weet wel dat onze situatie niet dat is wat men in deze topic behandelt maar ik wou het toch even kwijt

Arnold schrijft:

"Echter om een woning van zeg 4 kW warmtelast naar zeg 1,5 kw warmtelast te krijgen moet je onevenredig veel kosten bouwkundig maken, ook energetisch (milieutechnisch) verdien je dat nooit terug. Voor milieu is het dus beter een bijna passiefhuis te bouwen"

Deze stelling zou kunnen kloppen, of misschien ook niet. De vraag is inderdaad of het maken en plaatsen van de laatste cm isolatie niet meer energie kost dan er later in de gebruiksfase van de woning zal worden bespaard.

Dus aan Arnold de vraag waar hij de cijfers/studies haalt die zijn stelling staven.

groeten
rik

Peter,

Zijn er eigenlijk al wel mensen die in hun passiefhuis helemaal geen bijverwarming meer nodig hebben ?

Peter (B.)

"En waar moet ik die warmtepomp op zetten? Op mijn balansventilatie. Heb hier al verschillende mensen dit horen afraden inclusief de installateur van mijn BV."

Goeie opmerking, want van al die mensen die eender wat op hun balansventilatie bijzetten zijn er ook niet zoveel die daarmee alles opgelost hebben.

Peter

In de woonkamer plaatsen, waar je nu je ALDI apparaat hebt staan van 1400 watt

12 uur x 1400 w wordt dan misschien 8 uur van 500 watt of zo

In ieder geval merk je het direct in je geldbuidel want je spaart per dag 13 kWh ofwel ca 2,60 EUR uit. Als je dit een stookseizoen van 150 dagen volhoud heb je hem zo terug verdiend.

Rik

Uiteraard moet je dit per woning bekijken of de laatste cm isolatie energetisch verantwoord is. En de benodigde energie hangt af van soort isolatie, waar het geproduceerd wordt etc. en zelfs van de installaties in de woning.

Maar Wij beiden voelen het wel aan denk ik. Ter verduidelijking; volgens de website van rockwool (.nl) zijn voor een spouwmuur met 75mm steenwol isolatie t.o.v. een NIET geisoleerde spouwmuur de energetische (niet alleen c02 maar gemiddelde van alle ''productieeffecten'' ca 5%

Dus een Rc van 0,5 naar 2,2 geeft een ''energetisch rendement'' van ca 20 (5%)

Ofwel een u van 2,0 naar 0,8 = een u waarde verbetering van 1,2 geeft een rendement van 20

Even afgezien van positieve en negatieve factoren (interne warmtewinsten, ventilatie etc) en zeeeeer algemeen zou je dus kunnen zeggen dat een verbetering van 1,2/20 = 0,06 van de u waarde met 75mm rockwool op milieu ''neutraal'' efect hebben.

stel je hebt al 200 mm rockwool en dus u waarde van stel 0,19

Met 275mm rockwool zou je dan dus op ca u=0,13 komen en zijn de milieueffecten door productie van deze isolatie nooit meer terug te verdienen gedurende levensduur hoogstens te compenseren.

Dat wil zeggen alles boven de 200mm Rockwool of anders gezegd alles boven een Rc van 5,5 lijkt leuk maar je doet er niemand een plezier mee

Mvg Arnold