electrische wagen | Ecobouwers.be

U bent hier

electrische wagen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

14/01/2016 - 21:24

Is natuurlijk niet direkt met bouwen te maken, maar ik denk dat hier toch wel wat geïnteresseerden te vinden zijn.

ik had zo gedacht dat al wie de aankoop van een elektrische wagen overweegt , hier in deze topic zijn ervaringen/ prijzen die kunnen bekomen worden kan delen .

Ik heb volgende deals al tegengekomen :

 

- peugeot Ion : nl prijs 30000 , nu : 21000 (peugeot geeft 30 % salonkorting) -5000 (fed premie) : 16000 euro

- nissan leaf : nl 24000 , nu -5000 (nissan korting) en -5000 (fed) = 14000 euro , maar wel 79 euro batterijhuur

 

Wie doet beter ?

 

wat me nog tegenhoud is : - ion/Imiev en C zero (= zelfde model) : alledrie maar vier zitplaatsen

                                           - renault zoe en nissan leaf : batterijhuur van 79 euro per maand : niet leuk , ik verbruik per maand zoveel niet in diesel, en dan heb je nog geen kilometer gereden. Na x aantal jaar batterijhuur betalen heb je nog niets in ruil (behalve dat je ze mag teruggeven als ze kapot is , maar de andere merken (waar de batterij erbij zit) geven meestal  toch 5 jaar garantie op de batterij, daar mag je lang huur voor betalen, hé)

 

 

PS , ik rij zelf al vier jaar met een twizy , wie daar de aankoop van overweegt mag gerust mij eens contacteren

39 Reacties

Reacties

15/01/2016 - 12:49

Begint zowat op het PV verhaal van enkele jaren terug te lijken: kapotsubsidiëren.

15/01/2016 - 13:49

Toch hoop ik dat het evenveel succes heeft, dan geraakt ook dat eindelijk gestart.

16/01/2016 - 14:41

Maakt het uit of je elektrisch of fossiel stilstaat?

19/01/2016 - 17:33

Om stil te staan ben je sowieso beter uit elektrisch, aangezien je dan 0 verbruik hebt. Met fossiel, verbruik je nog steeds, aangezien de motor dan nog draait; tenzij met start-stop systemen.

 

Voor de rest moeilijke, discutabele, materie.

19/01/2016 - 17:44

Dat geldt alleen als je de verwarming uit laat :-). Bij dit weer een 25% vandere je verbruik.

Walter

19/01/2016 - 17:56

Wat dat "kapotsubsidiëren" betreft valt één en ander nogal mee denk ik.

 

De premie van de overheid is lager dan het bedrag dat de overheid ontvangt aan BTW !

Kost de belastingbetaler dus nul komma nul euro.

We krijgen er schonere lucht voor in de plaats. We hebben de slechtste luchtkwaliteit in Europa !

= Voordeel voor iedereen.

 

Als de fabrikanten de premie verdubbelen kost dit de belastingbetaler weeral niks.

 

Het heikele punt is de productie van de wagen, en vooral de batterijen. Zoals vandaag weeral blijkt uit het nieuws ... (cobalt ontginning door kinderen, maar evengoed voor de batterijen van onze smartphone)

 

Dirk

15/01/2016 - 20:42

Voor wat het waard is.
Wij hebben nu al een dik jaar een nissan leaf. Deze is een firmawagen. Ik bekijk daarom de kosten wat op een andere manier.

Wat ervaringen :
We rijden er best veel mee: 17.000km is niet weinig. Daar zit best wat werk verkeer in.
Verschil verbruik gewone weg versus autostrada is best groot. Op autostrada aan 120km/h kan je maar een 90 km uit de batterij halen. Op gewone weg is 120km haalbaar.
Verschil verbruik zomer-winter best groot. Op koudste dagen toch tegen 20% meer verbruik.
Met een fietsendrager en fietsen op de koffer nog een goede 60km bereik als je autostrada neemt.
Standaard lader is maar 1.5kw of laadt maar een 10 km per uur. Als je in de voormiddag de batterij bijna leeg rijdt kom je in de namiddag dan niet ver meer. Om optimaal van de auto te gebruiken heb je dus een sterkere thuislader nodig. We gebruiken thuis nu eentje van 3kw. Dan laad je voor ongeveer 20km per uur.
Je leert terug rekenen om te zien hoe ver je kan rijden. En vloekt als laadpalen dan niet werken of niet elektrische auto's de plaats innemen.
We hebben wel de plaats om thuis te laden maar heeft iedereen dat?
Heben momenteel een probleempje op de elektriciteit. Als auto laadt, we koken, wasmachine, warmtepompen verwarming en SWW draaien kom ik op een kring over de maximale stroom. Ik moet eens uitpluizen of ik iets kan veranderen of een zwaardere zekering nodig heb.
Superplezante auto om mee te rijden....
Irritant dat de auto niet toont in dashboard of je Standlichten of gewone lichten aanstaan. Al een paar keer vertrokken met enkel mijn Standlichten.
Irritant dat je standaard niet kan zien welke temperatuur de verwarming nastreeft. Je moet telkens die temperatuur veranderen om te zien wat de doeltemperatuur was.
In Auto stand geeft de verwarming te weinig verluchting aan de voorruit. Ze dampt dus te veel aan. Je moet daarom constant uit de auto stand maar je kan niet zien hoe hij dan wel ingesteld is. Dus je prutst te veeel me de verwarming.
Allerlei toestanden om verbruik te kennen (website app...). Maar mijn meter voor de laadpaal geeft toch dat veel meer geladen is dan de auto zegt. Ik moet dit eens zeer goed noteren (verschil 20a30%?).

Voilà als me nog iets te binnen schiet pen ik het neer.

Walter

16/01/2016 - 10:38

Interessant, die ervaringen!

Ik wil het topic niet kapen, maar toch denk ik dat als we ons huidig wagenpark vervangen door elektrische auto's we er verre van zijn. Er zijn er gewoon teveel (==> files,...). Bv. alle woon-werkverkeer van minder dan 15 km lijkt me in de meeste gevallen vlot te doen met een elektrische fiets (niet vergeten, het regent-bijna-nooit in België of in Nederland). En met de batterijen van één elektrische auto, kan je al redelijk wat elektrische fietsen "bevoorraden".

Zelf hebben we één auto, een +- 14-jaar  dieselwagen met geen 7000 km/jr. Ik denk niet dat we het milieu een dienst zouden bewijzen door een elektrische wagen aan te schaffen. Zo is de kans groot dat onze auto tweedehands ergens anders alsnog opduikt.

16/01/2016 - 10:54

Ik denk voor niet ervaringsgerelateerde opmerkingen, start je eigen vraagstaart.

Walter

16/01/2016 - 11:33

Walter, ik geef je gelijk, maar aan de andere kant: mocht iemand een topic starten over "ervaringen met particuliere windmolens", dan zou ik het ook niet kunnen nalaten daar enkele kanttekeningen bij te plaatsen. Zo ook bij "ervaringen van de elektrische wagen": de eerst vraag die je je moet stellen is: "heb ik die e-wagen eigenlijk wel nodig"? Maar zoals gezegd: ik wil het topic niet kapen en zal dan verder ook niets bijdragen, ik heb nl. geen elektrische wagen :-). En de eerst volgende stap zou misschien eerder een autodeelwagen zijn (mag een diesel zijn, maar een e-wagen is ook goed) i.p.v. een eigen e-wagen.

16/01/2016 - 10:52

Maakte een foutje: op gewonen weg kan 150km uit de batterij komen, niet 120km.

16/01/2016 - 10:52

Maakte een foutje: op gewonen weg kan 150km uit de batterij komen, niet 120km.

16/01/2016 - 14:45

Bedankt voor de praktijkervaring. Vooralsnog niet bruikbaar dus (als je hem zelf moet betalen).

Vraag me wel af, als ze betaalbaar en gebruiksvriendelijk worden, en iedereen gaat, met of zonder subsidie overschakelen naar zo'n voertuig waar al die elektriciteit dan vandaan gaat moeten komen om dat wagenpark rijdende te houden?

16/01/2016 - 15:50

How, how, zeker goed bruikbaar en een plezier om mee te rijden!

Zelf rijd ik sinds twee jaar met een elektrische Kangoo. Slechts één nadeel, dat trouwens niet voor iedereen hoeft te gelden, de beperkte actieradius ( 110 km)

16/01/2016 - 17:50

We hebben gisteren een Leaf met 30 Kwh batterij bestelt.

Zodra die geleverd is kunnen we stoppen met het gebruik van fosiele energie.

 

Ikzelf rijd ondertussen al een jaar of vijf rond met een elektrische scooter (momenteel Govecs 2.4)

In mijn ogen nog altijd veel ecologischer dan een elektrische auto.

Vreemd dat er niet meer mensen mee rondrijden.

 

Ook de overheid is blijkbaar blind voor de mogelijkheden.

 

dirk

16/01/2016 - 17:59

Hoe plan je de 30kwh batterij te laden?

16/01/2016 - 18:21

Via de meegeleverde lader of een wallbox. (snelladen onderweg kan ook)

Het is de bedoeling om alleen op te laden als er aanbod is van wind- of zonneenergie (volgens de voorspelling van elia)

 

Dirk

16/01/2016 - 18:45

Ok: hou er rekening mee dat met de meegeleverde lader een zowat lege batterij 20uur laden nodig heeft.
Dus als je 's avonds zowat leeg thuis komt heb je 's morgens maar nog steeds een beperkt rijbereik.
Een idee welke laadbox je eventueel op het oog hebt?

Walter

17/01/2016 - 10:39

Walter,

Twintig uren opladen lijkt mij erg overdreven.

Bij mij duurt het zowat 9 uur om 22 kWh op te laden met de bijgeleverde noodkabel die je eender waar in een gewoon stopkontakt kunt steken.

Bij de gewone thuisbox duurt het maximum 8 uur.

Voor een batterij met 34 kWh zou het dan aan die thuislader ongeveer 12 uur kunnen duren van volledig plat (wat nauwelijks zal gebeuren) tot volledig vol. 

17/01/2016 - 10:48

Idd een lapsus : had even in mijn hoofd dat de standaard lader 1.5kw was. Niet dus: even gaan nakijken : het is een 10A lader dus 2.4kw. Het is dus een goede 12uur laden voor de 30kwh batterij. Of een 15 km per uur laden.
Mijn laadpaal werkt aan 16A. Ik denk dat dit het maximum is dat mijn leaf kan laden via de standaard aansluiting.

Walter

17/01/2016 - 10:04

Ik vermoed dat je een elektriciteitscontract hebt met enkel groene energie? Bij welke leverancier zit je, als ik vragen mag?

Alleen laden bij aanbod van wind- of zonneenergie: hoe pak je dit concreet aan? Is dat een standaardmogelijkheid bij het laden, of is dit iets wat je manueel moet instellen? Kan dit onafhankelijk van de plaats waar je laadt (bv. aan het werk versus thuis)? Het lijkt me alvast slim in te spelen op vraag-aanbod, want waarschijnlijk gaan we id toekomst naar een systeem waar de verbruiker zelf meer zal moeten zorgen voor die verhouding ("afgedwongen" door een hogere prijs op piekmomenten).

17/01/2016 - 09:58

Dag Dirk,

Heb je een goede  prijs  kunnen bekomen voor de leaf  ?

En ga je batterij kopen of huren ?

16/01/2016 - 19:00

Ikzelf rijd ondertussen al een jaar of vijf rond met een elektrische scooter (momenteel Govecs 2.4)
In mijn ogen nog altijd veel ecologischer dan een elektrische auto.
Vreemd dat er niet meer mensen mee rondrijden.

Niets vreemd aan. Wat een E-scoouter doet kan ik net zo goed met de fiets doen, onafhankelijk van de voorspellingen van Elia of wat voor weer dan ook. Wel is mijn actieradius dan beperkt tot ong. 200 km.Maar ook hier is de overheid blijkbaar blind voor de mogelijkheden ;-)

17/01/2016 - 22:51

@ Walter : De standaard (huis-tuin en keuken) lader zou 3 KW zijn

Met een wallbox zou ik 6 KW kunnen laden. (dus vol in 5 uur)

Bovendien gaat de batterij maar zelden helemaal leeg zijn in ons geval (mijn echtgenote gebruikt de wagen vooral om van en naar het station te rijden, en boodschappen allerhande te doen) Het is en blijft een auto, en die proberen we zo weinig mogelijk te gebruiken. (10 000 Km/jaar)

 

@ Geert : Sowieso de beurskorting van 5000 € - de overheidspremie van 4500€ ... en in de garage hebben we daar nog een aantal honderd euro afgekregen. We hebben gekozen voor de goedkoopste versie zonder opties (die heeft al meer luxe dan nodig is)  De batterij gaan we waarschijnlijk huren, maar daar zijn we nog niet helemaal uit. Je zou bijna een glazen bol moeten hebben om de juiste keuze te kunnen maken.  :-/

@ m2ts : Ik ben klant van Ecopower, maar onze PV panelen produceren al vele jaren meer stroom dan we verbruiken. We hebben dus een zwaar negatieve meterstand. Vraag en aanbod op elkaar afstemmen is iets wat ik voor mezelf doe als experiment, om te kijken hoever je daar kan in gaan. (en dat blijkt heel ver) Ik kijk daarvoor gewoon naar het weer, of ik kijk op de site van elia (waar je in real time de productie van zon en wind kan volgen)  Eigenlijk kan daar gewoon een simpele app voor gemaakt worden denk ik.

 

@ IvoB : Ik weet niet hoe goed je de Govecs kent, maar ik zie mezelf geen 90 km fietsen in twee uur tijd :-) Met de productie van 1 (één) PV paneel brengt mijn govecs mij jaarlijks 5000 Km ver. Ik gebruik die scooter vooral voor woon-werk verplaatsingen die schommelen tussen 20 en 80 km. Een beetje luxe mag je wel hebben vind ik.

 

Dirk

 

18/01/2016 - 07:29

80 km woon/werkverplaatsing, chapeau dat is 160 km per dag. Dat doe ik idd ook niet. 60 km is voor mij ook het maximum terwijl 35 km eigenlijk de comfort grens is. Niet voor de te leveren inspanning (alles went) maar omdat je anders te lang onderweg bent. Bij 60 km was ik toch al dagelijks 5 uur onderweg en dat was maar drie keer per week haalbaar (er zijn ook nog andere dingen te doen). Bij 35 km is het 1Hr25 per rit dus best doenbaar. Zeker als je weet dat je er met de auto tussen de 45 en 80 minuten over doet. Maar ik heb het anders opgelost en de knoop doorgehakt: na deze winter gaat de auto de deur uit en stop ik met uithuizig werken dus geen woon/werkverkeer meer :-)

De besdte oplossing is nog altijd minder gemotoriseerd verkeer dan ander gemotoriseerd verkeer.

18/01/2016 - 13:08

Met die 80 km bedoel ik 40 km heen, en 40 km terug ..

Verder helemaal mee eens dat minder verkeer veel beter is dan "ander gemotoriseerd" verkeer.

Ik rijd zelf niet met de auto, en heb zelfs geen rijbewijs ;-)

Vroeger deed ik woon- werkverkeer met een ligfiets (12 km enkele rit)

Als je energiespaaradvies aan huis wil geven moet je je nu eenmaal verplaatsen.

Daarvoor is de govecs ideaal, al is het in volle zomer net iets leuker dan in de herfst of winter :-)

Als het stenen uit de grond vriest (zoals vandaag) is een fiets wsl aangenamer dan een scooter, omdat je jezelf warm fietst.

 

Dirk

19/01/2016 - 17:49

Dirk, 

Al een velomobiel overwogen? Eventueel met elektrische ondersteuning. Helaas is de aankoopprijs wel aan de hoge kant. Maar het is een plezier om mee te rijden.

Voor mijn woon-werkverkeer lukt het redelijk: 32 km heen, 32 terug (Telkens +/- 1u). Helaas heb ik geen elektrische ondersteuning en moet ik 51m klimmen. Met elektrische ondersteuning zou het comfortabeler (en sneller) zijn.

18/01/2016 - 19:58

ivm. de huur of aankoop van de batterij heb  ik volgende redering :

 

ofwel huur je , en betaal je per maand een 80 euro. Na 4 jaar heb je de kostprijs van een nieuwe batterij bijeen "gespaard" , maar op het einde van de rit ben je je geld zowieso kwijt. Het enige dat je "overhoudt" is het recht om als de batterij kapot of minder vermogen heeft (ong 75 %) je een nieuwe mag vragen.

Pittig detail , bij renault is het zo dat je de waarde van de batterij zelf moet verzekeren. Dit staat zo in het huurcontract. Dit is in mijn ogen pure oplichterij : je huurt een batterij,die nooit je eigendom zal zijn,  maar het risico op brand en diefstal wordt netjes op  de huurder afgewenteld.Bij een normale huur zit dit risico in de huurpijs inbegrepen.

 

ofwel koop je ze, ok, is een meerprijs van 3-4000 euro , maar als je dit in een lening giet (tegenwoordig soms aan 0 %) moet je de kost ook niet 1 keer op tafel gooien. De meeste merken geven dan ook 5 jaar garantie , dus dan ben je ook zeker dat in de loop van die 5 jaar als ze defect is, je ze mag omruilen. Na 4 jaar afbetalen heb je tenminste nog iets : de eigendom van je batterij. Bij de huur heb je ...niets.

18/01/2016 - 20:32

Geert,

In plaats van te zeggen 'bij de huur heb je...niets' zou je ook kunnen zeggen 'uw wagen, hoe oud hij ook is blijft beschikken over een niet verouderde batterij'

Dus een substantieel deel van de wagen is nauwelijks onderhevig aan veroudering, wat bij een eventuele verkoop een troef of een meerwaarde kan zijn.

Trouwens, als er tegen de tijd dat de eerste batterijen versleten zijn, er ondertussen betere zijn ontwikkeld (grotere range, kortere oplaadtijd) dan krijg je hiermee ook weer een welgekome upgrade.

Maar psychologisch voelt het voor mij ook beter moest ik niet meer die maandelijkse huurkost hebben, nu lijkt het of ik er helemaal geen voordeel mee doe. Hetgeen ik bespaar aan brandstof geef ik uit aan huur, aan iets dat niet van mij is.

Rationeel gezien meen ik dus dat huren in dit geval beter is, gevoelsmatig is het pure bezit aantrekkelijker. (is dit typisch Belgisch?)

18/01/2016 - 20:40

Probleem is dat je dit moet afzetten tegen de duurzaamheid van de batterij.
Batterij verouderen. Als je ze veel gebruikt verouderen ze sneller. Gebruik je ze niet verwacht ik ook veroudering, Zonder deze kennis is het echter een gok.
Als nissan meedeelt hoeveel laadcycli haar batterijen moeten/zullen aankunnen, wat de spreiding is van de veroudering je beter oordelen.
Zelf denk ik dat huren enkel voor de veelgebruiker zinvol is.

Walter

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.