duurzaam hout als gevelmateriaal | Ecobouwers.be

U bent hier

duurzaam hout als gevelmateriaal

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

24/06/2003 - 09:29

allemaal,

Een niet echt 100% ecologische vraag:
ik denk eraan om hout te gebruiken als gevelmateriaal. Ik heb momenteel echter nog wel wat bedenkingen rond de duurzaamhheid en het verouderingsproces van hout als gevelmateriaal, zeker omdat ik ook een minimaal onderhoud wens te hebben.
Al de voorbeelden die ik vind, zijn jonge woningen, dan wel woningen waar het hout verborgen zit onder een dikke laag verf.
Kent er iemand voorbeelden van woningen met hout als gevelmateriaal die al meer dan 10 jaar oud zijn (regio Brabant)?

Walter

8 Reacties

Reacties

14/02/2006 - 11:25

Lennie,

Is dat Brems uit halen?

MVG,
F

14/02/2006 - 11:53

@Frank: ja inderdaad dat is Brems uit Halen

28/03/2006 - 13:58

Ik ben een renovatie/buitenisolatie aan het voorbereiden met gevelbeplanking als afwerking. Verschillende handelaars raden me in dat verband sterk af om lariks onbehandeld in te zetten. Op dit forum las ik al dat lokale en Siberische lariks niet zouden voldoen. Hoe zit dat - of welke soort larix is duurzaam genoeg om te laten vergrijzen?

Groeten,
Carl Windels.

18/08/2006 - 19:21

Een vraag omtrent aanbrengen van gevelbeplanking wetende dat de opbouw een massieve muur is met daarop een houtskelet+papiervlokken + folie (solitex plus.
Het idee is om een aaneengesloten ruwe vertikale bekleding met gezaagde planken te bekomen.
Dus geen overlapping, we willen een zo egaal mogelijk oppervlak met zo klein mogelijke voegen en toch regendicht.

Om dat te bereiken heb een nogal onortodox idee…
Hieronder wat ze in NL een opdekwerk noemen..(www.houtinfo.nl)

Wij zouden in plaats van een opdekwerk, net het omgekeerde willen doen, de brede gevelplanken boven de smalle dus.

Opbouw zou zijn:
Houtskelet + isofloc met solitex.
Horizontaal lattenwerk (HOH 60 cm) (weliswaar met kleine 0.5 cmafstandshouder voor vochtafvoer op de Solitex)
Vertikale ruwe gevelplank van 3 cm breed 22 dik. Deze vervangen eigenlijk mijn vertikale panlatten.
Vertikale gezaagde gevelplank van 14-18cm breed aaneengesloten geplaatst. 2 planken sluiten aaneen boven de vorige

Zo kunnen we de opbouw relatief waterdicht en geventileerd krijgen en bereiken we het aaneengesloten effect met ruwe afwerking.
Bovendien zijn de planken ongeschaafd dikker, duurzamer en een pak goedkoper dan in profiel gezaagde en geschaafde planken.
(wij hebben zo’n 250m2) dus t is niet voor nieks.

Mijn vragen:
1. is dit een goede opbouw of af te raden
2. Hoe nagelen 1x in smalle, 2 maal in brede plank?
3. Hoeveel spatie min laten tussen 2 brede planken 5-7mm, of kan dat met thermohout tot 1-2 mm.

Risico’s die ik zie:
Als we ietsje te diep nagelen we de solitex kunnen beschadigen.
Met deze opbouw is er ook het risico dat de solitex door het inblazen van de Isofloc tegen het horizontaal lattenwerk gedrukt wordt, wat op zich geen kwaad kan maar wel waterafvoer kan belemmeren.
Gebruik van houtvezelplaten kan dit laatste oplossen maar is budgettair minder interessant.

Bedankt alvast voor de reacties.

Xavier Gantois

18/08/2006 - 19:22

Een vraag omtrent aanbrengen van gevelbeplanking wetende dat de opbouw een massieve muur is met daarop een houtskelet+papiervlokken + folie (solitex plus.
Het idee is om een aaneengesloten ruwe vertikale bekleding met gezaagde planken te bekomen.
Dus geen overlapping, we willen een zo egaal mogelijk oppervlak met zo klein mogelijke voegen en toch regendicht.

Om dat te bereiken heb een nogal onortodox idee…
Hieronder wat ze in NL een opdekwerk noemen..(www.houtinfo.nl)

Wij zouden in plaats van een opdekwerk, net het omgekeerde willen doen, de brede gevelplanken boven de smalle dus.

Opbouw zou zijn:
Houtskelet + isofloc met solitex.
Horizontaal lattenwerk (HOH 60 cm) (weliswaar met kleine 0.5 cmafstandshouder voor vochtafvoer op de Solitex)
Vertikale ruwe gevelplank van 3 cm breed 22 dik. Deze vervangen eigenlijk mijn vertikale panlatten.
Vertikale gezaagde gevelplank van 14-18cm breed aaneengesloten geplaatst. 2 planken sluiten aaneen boven de vorige

Zo kunnen we de opbouw relatief waterdicht en geventileerd krijgen en bereiken we het aaneengesloten effect met ruwe afwerking.
Bovendien zijn de planken ongeschaafd dikker, duurzamer en een pak goedkoper dan in profiel gezaagde en geschaafde planken.
(wij hebben zo’n 250m2) dus t is niet voor nieks.

Mijn vragen:
1. is dit een goede opbouw of af te raden
2. Hoe nagelen 1x in smalle, 2 maal in brede plank?
3. Hoeveel spatie min laten tussen 2 brede planken 5-7mm, of kan dat met thermohout tot 1-2 mm.

Risico’s die ik zie:
Als we ietsje te diep nagelen we de solitex kunnen beschadigen.
Met deze opbouw is er ook het risico dat de solitex door het inblazen van de Isofloc tegen het horizontaal lattenwerk gedrukt wordt, wat op zich geen kwaad kan maar wel waterafvoer kan belemmeren.
Gebruik van houtvezelplaten kan dit laatste oplossen maar is budgettair minder interessant.

Bedankt alvast voor de reacties.

Xavier Gantois

18/08/2006 - 22:25

Xavier,

ik denk dat het idd moet kunnen. En doordat je een vrij dikke spouw hebt, ben je zeker van het goed uitdrogen.
Zelf hebben we een 150m2 thermowood gevel verticaal geplaatst, maar met de 'normale' tand en groef, ook tegen massieve muur, houtskelet, rotswol en met houtvezelplaat als vochtscherm.

Misschien een paar opmerkingen:
- duurzaamheid geschaafd vs ongeschaafd: de twee schrijnwerkers waarmee ik heb samengewerkt beweerden allebei dat geschaafd hout duurzamer is dan ongeschaafd. Daarmee redenerend denk ik niet dat je de ongeschaafde dikkere planken moet nemen voor de duurzaamheid.
- je verticale 'panlatten' moeten ook nauwkeurig gepositioneerd worden. Dat zal dus iets trager werken dan een 'normale' gevel opbouw.
- nagelen: je kan eventueel alles enkel nagelen op de kruispunten van de verticale en horizontale panlatten. En met een nagelpistool denk ik niet dat je ooit moet bang zijn om in je vochtscherm te gaan. Wat trouwens ook geen ramp is (het is geen dampscherm...).
- Voor de afstand tss de ruwe balken: dat zal wat afhangen van de nauwkeurigheid van de ruwe planken. Als er veel speling zit op de breedte van een plank (wat ik me bij een ruwe plank wel kan voorstellen), heeft het geen zin een spouw van 1-2 mm na te streven, maar zal het handiger werken van direct een spleet van 5a10mm na te streven.

Estetisch gezien denk ik dat die spouw tss de planken wel feller geaccentueerd gaat worden dan bij gewone tand en groef.
Nu het prijsverschil tss ongeschaafd en geschaafd is nu ook niet zo groot (minder dan 10%?). Bij jouw opbouw, moet die verticale lat van dezelfde duurzaamheid zijn als de gevelplanken. Met een plank van 3a4cm zit je snel aan 20% extra gevel hout. Duurder dan ongeschaafd dus. En die planken moeten ook nog gezaagd worden (voor de kostprijs van het zagen heb je een tand en groef plank, die echt massaproduktie is).
Zeker als een aannemer het plaatst, verwacht ik dat jouw oplossing duurder gaat zijn.

Walter

19/08/2006 - 00:30

Walter,
Je kan wel eens gelijk hebben wat de kostprijs betreft.
Bij een eerste vergelijking komt de kostprijs materiaal ongeveer gelijk uit met tand en groef profiel, dus daarvoor moeten we het idd niet doen. Lijkt idd ook meer werk.

Nog eventjes over nadenken en prijzen vergelijken...

Bedant voor de tips.
Xavier

28/02/2007 - 21:49

we hebben voor volgende opbouw gekozen

Dus na de heisa omtrent UV bestendigheid van thermowood hebben we gekozen voor ongeschaafde kastanjeplanken, worden geplaatst met open voeg op een UV bestendige folie.

Dus een goedkoper alternatief voor bovenstaande opbouw

Xavier

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.