dampscherm | Ecobouwers.be

U bent hier

dampscherm

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

06/02/2003 - 12:27

Dag allemaal,

Bij het isoleren van ons dak gebruiken we glaswol. 16 cm tussen de kepers en 5 cm tussen de profielen waar de gyproc tegen komt. Ik heb vorig jaar een cursus gevolgd over bouwen en daar spreekt men altijd over een dampscherm. Ik vraag me echter toch af of dit echt nodig is.
We hebben als onderdak celit4D platen gebruikt, deze zijn dus dampopen en glaswol heet toch ook waterafstotend te zijn. Als je dan ook voldoende ventileert, wat is dan nog het nut van een dampscherm ?

Erik

14 Reacties

Reacties

28/07/2007 - 22:24

Wij kregen voor de isolatie een offerte voor rockwool met spijkerflens118 alumium dikte 180 mm (Rollen met 1 zijdige aluminiumfolie met spijkerflens en achterzijde met dampopen kraftpapier).
Als ik ga kijken op de site van Rockwool, staat daar dat het functioneert als damprem.
Is dit aan te raden?

30/07/2007 - 16:36

Gina,

Nog een kleine toevoeging:
Rockwool maakt in DUITSLAND reclame voor rotswol met een vochtgestuurde damprem. In België zijn ze zo ver nog niet.

Bert

02/08/2007 - 22:57

Paul en Bert,

Nu zit ik toch met een vraag als jullie schrijven 'goed aftapen en niet enkel nieten'. Ik zie bij onze dakconstructie, die zoals je weet geïsoleerd werd met papiercellullose, dat de damprem die op de gordingen is vastgeniet (en zoals het hoort verlijmd aan de muur) wat lijkt door te zakken waardoor aan de nietjes kleine gaatjes van misschien toch een 1 mm ontstaan ...

Allemaal aftapen dus?

Groetjes,

Joost

03/08/2007 - 08:16
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Kan ik ergens of kan er mij iemand vertellen hoe je nu best zo'n dampscherm plaatst?
Momenteel zijn we 18 cm isolatie aan het steken tussen de kepers (die hebben we moeten ophogen waren maar 6cm).
Mijn man is van plan om deze met koperen nagels te nagelen en de overlappingen van 10 cm af te tapen. De muren worden ook verder geïsoleerd met 18 cm.
Ook de gyproc zou direct tegen de keepers gevezen worden (dus door dampscherm).
Hij is er van overtuigd dat alles luchtdicht blijft.
De elektrische leidingen worden opbouw.
Zijn we nu goed bezig of moeten we toch nog een aantal zaken in acht houden.
Tja we zijn maar leken die raad vragen aan vrienden en kennissen (meestal wel uit de bouwsector maar die hebben het soms ook niet altijd bij het rechte eind ook al doen ze dat met echt goede bedoelingen).

03/08/2007 - 08:55

nog een lattenwerk tussen de gipsplaten en de kepers is aangewezen dat kost je bijna niets extra en laat je toe om je latten op juiste afstand te plaatsen in functie van de afwerking. dan heb je tevens een ruimte om kabels weg te stoppen en vermijd je risico om damprem te doorboren.

03/08/2007 - 09:48
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

@ Xavier
hoe bedoel je nog lattenwerk?
Dat moet je toch ook vastmaken aan kepers en balken.
Nu zoals ik het begrijp van mijn man, komt het dampscherm niet op de balken (komt er wel tegen en wordt daar dan afgetaped).
En dan zou de gyproc tegen op de balken gevezen worden.
Nuja ik zal zelf eens moeten gaan kijken hoe het er uit ziet.
Alvast bedankt voor de reacties.

03/08/2007 - 10:49

Vé,

je moet over je damprem sowieso nog een latwerk aanbrengen waarop je later je afwerking schroeft. Doe je dit niet, dan scheuren de nietjes door bij het inblazen van de cellulose.

Ik ben niet zeker of je nu over de bekende blauwe vochtgestuurde damprem spreekt (ik vermoed van wel). In dat geval kan je in plaats van die tape beter de lijm (in kokers) gebruiken om de banen onderling luchtdicht aan mekaar te kleven. De verbinding is zekerder, want die tapes durven loskomen, daar zijn problemen mee geweest bij heel warm weer, en bovendien ga je goedkoper uitkomen. Nietgaatjes kan je aftapen of er de ecocol die aan je vingers hangt in afsmeren, maar echt nodig is dit niet. Na het inbazen zal je vanzelf wel zien dat er sommige gaatjes toch nog om een stukje tape vragen...

Voor de aansluiting van damprem op de zijmuur heb je een andere lijm nodig. Vraag je leverancier naar de juiste producten of kijk op de website van de fabrikant, het is belangrijk dat dit goed gebeurt want je kan er later niet meer aan ! Het is een secuur prutswerk, er kruipt veel tijd in.

Nog een tip i.v.m. het latwerk, waar ik door scha en schande heb bijgeleerd : als je dit al meteen goed uitricht, zodat je een perfect vlak dakvlak krijgt als je achteraf je afwerking plaats, dan spaar je heel veel tijd uit. Ik heb de latten er veel te rudimentair opgevezen en moest achteraf vaststellen dat deze niet mooi in lijn stonden. Een groot deel moest ik er terug afhalen, en heb ik dan door een professionele plaatser terug uitgericht. Dit geeft een prachtig resultaat (afwerking met gipsvezelplaat). Het enige dat je hiervoor nodig hebt is geduld, een lange rechte aluminium lat of waterpas of een touwtje, en van die kleine houten schijfjes in verschillende dikten (ik kan niet op de naam komen) om onder de latten te steken om ze uit te richten.

Als je dakschrijnwerker zijn werk heel goed heeft gedaan heb je misschien niet al te veel werk daarmee, bij mij was dit toch nog een behoorlijk karwei. Succes !

Wout

03/08/2007 - 11:24
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

@ Wout
Nee we gebruiken geen cellulose.
We hebben 18 cm rotswol geplaatst (zijn nog bezig, wel heel goed aangedrukt en alles goed vol) van R***l, deltaplaat 212.
Het dampscherm is van OWOFLAM PE wit.
Op de muren hebben we ook een houtskelet gezet en daar steken we ook 18 cm in, dus hier moet dan ook het dampscherm op komen.
En het plan is om iedere keer in de 4 hoeken te nagelen en eventueel te nieten.
Het zouden van die speciale plate nagels zijn.
Naar wat ik begrepen heb is het houtwerk al pas gezet. Mijn man heeft met een pastouw (of zoiets) gewerkt.
Ik maak me gewoon zorgen omdat je toch een pak investeert (en zelfdoe'wers hebben geen belastingsvermindering) dat je het naar de vaantjes zou helpen met een slechte afwerking.
Nu ik vertrouw mijn man wel, hij is nogal handig en weet van aanpakken maar soms pak je het gewoon verkeerd aan.
Ik ga het vanavond zelf nog eens bekijken en uitdokteren en als ik nog vragen heb zul je me hier zeker over terug zien.
groetjes

03/08/2007 - 12:17

OK Vé, dan ben ik van de verkeerde premisse uitgegaan... maar wat ik zei over het latwerk blijft gelden. Als je man een pastouw heeft gebruikt zit je al heel goed denk ik !

Maak je niet teveel zorgen over dat zelf doen : misschien besteed je er zo wel meer tijd en aandacht aan, en is het resultaat zeker zo goed. Maar inforatie inwinnen is natuurlijk altijd verstandig.

Succes nog !

Wout

03/09/2007 - 11:23
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Een vraagje. Ik ben mijn dak aan het isoleren (houtwol). Moet het dampscherm meteen geplaatst worden, of is het geen probleem dat dat 2 maanden (ofzo) later gebeurd?

tx

03/09/2007 - 11:28

Zolang er in de ruimte geen vochtproductie (lees: leven) is kan het geen kwaad.

03/09/2007 - 11:46
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Wat is leven? Ik bedoel, het gaat om een deel van het dak waar we elke dag wel passeren (soort overloop naar slaapkamers)? Of is dit te miniem? Als we bovendien elke dag goed verluchten (er zijn twee veluxen, dus dat is wel mogelijk)!

03/09/2007 - 12:27

Kris,

als je op een hoog punt een opening maakt (jouw velux) dan werkt die opening dikwijls als luchtafvoer voor heel het gebouw.
Pas dus maar op dat je via je veluxen niet al het vocht van slaapkamers en badkamer afvoert, want dat is dikwijls de situatie.
Zeker in de winter kan dat heel veel condensatievocht opleveren.

Geert

03/09/2007 - 13:39
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Dus toch maar beter direct het dampscherm plaatsen?

Ik zou namelijk liever uit praktische overwegingen later het dampscherm willen plaatsen. Ik ga van dat blauwe "papier" van ProClima plaatsen en dat is toch redelijk fragiel. En aangezien ik met een stelling werk ben ik bang geregeld stukken kapot te scheuren, omdat ik die stelling natuurlijk veel moet verplaatsen en verschuiven in een nauwe ruimte!

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.