Dampkap in passief huis | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

Dampkap in passief huis

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

23/12/2007 - 11:46

Hoe werkt een dampkap in een passief huis? Is het mogelijk de afgezogen lucht aan te sluiten op het ventilatiesysteem?

41 Reacties

Reacties

11/01/2008 - 07:38

mTTs:
om beiden redenen, de keuken staat naast de badkamer en omdat op de badkamer de vochtsensor van de BV staat.

Chathanky:
Ik deed deze constructie omwille van het positieve reactie van één of meerdere forumleden die dit systeem reeds toegepast hadden en er tevreden over waren.
Mc Donnalds... ik denk met de instelling van de meeste forumleden dat ze wel op een andere manier koken dan die keten. Bovendien is de MD een industrieele keuken die uuuren per dag draait.
Wat eender welke 'filter' zelf betreft Chathanky, dan begrijp ik 100% je reactie. Ik heb het zelf trouwens op het forum hier al geschreven, een filter, het woord zegt het zelf laat altijd IETS door m.a.w. is nooit of ter nooit perfect.

Wat die metaalfilters betreft moet ik wel zeggen dat ik zelf verwonderd sta dat die kwalitatief erg goed werken.
Bovendien moet je ze enkel wassen met een heet sopje ipv om de paar weken weeral sysnthetisch materiaal in de vuilbak te moeten gooien en dat geeft me ook al een beter gevoel.

11/01/2008 - 13:17
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Waar blijft de rest van de lucht die er in overmate in je badkamer wordt geblazen?

Je bv doet een x aantal m3/h maar geen 250 of voor een zwaardere kap 400 of 600m3/h.
Wat is het ventilatievoud in je badkamer? 20 40x. en dan niet met zuivere lucht.

Met de kleinste twijfel gaat het niet de kant op dat het praktisch, veilig en comfortabel je badkamer gebruiken is.

11/01/2008 - 16:58

Rudy ,

het ging, dacht ik niet om stoffen die uit de kookpotten verdampen maar om stoffen doe vrijkomen bij de verbranding van aardgas. Onder de pot dus.

Ik ben toch niet helemaal gerustgesteld.

Kunnen de mensen die met een recirculatiedampkap werken ook eens meegeven welk type kookvuur zij gebruiken.

Tientallen mensen die al jaren op gas koken zonder problemen met dergelijke dampkappen, dat zou mij wel gerust stellen.

Jan

11/01/2008 - 19:22
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Dat recirculeren niet zo gezond is kun je uit deze info wel opmaken dacht ik.

http://tessu.nl/

11/01/2008 - 21:44

Mijn repliek stond chronologisch niet op juiste plaats daarom een tweede poging:

Dag Chathanky:

In de eerste link die je opgeeft lees ik:
“Tevens ontstaan er bij het verhitten boven de 250°c zogenaamde pak’s (polycyclische aromatische koolwaterstoffen), ook hiervan is bewezen dat deze kankerverwekkend zijn.”

Mijn eerst opmerking:
Verhitten boven de 250 graden Celsius is totaal abnormaal in een keuken tenzij heel de boel aan het aanbranden of afbranden is.
180 graden Celsius is al abnormaal, en het absolute maximum voor bv. het bakken van frieten.

Tweede opmerking:
Caroteen, de oranje kleurstof in wortelen (pro-vitamine D) is een polycyclische aromaat. Schadelijkheid is dus niet rechtstreeks te linken of iets al of niet een polycyclische armaat is!

In je tweede link merk in de inleiding volgend opmerkelijke zin op:
“Based on the literature review there is no relevant paper
on significance of indoor air quality for productivity in kitchen.”

Het gaat hier ook weer over een industriële keuken en NIET een huishoudelijke keuken zoals wij hier op het forum beogen voor onze privé-woningen!

OK,
Ik geef toe dat het niet het ideaal is van luchtverversing.
Het gaat hier wel over het recupereren van warmte via de balansventilatie die in de woning aanwezig is.

Mijn verse lucht haal ik binnen via de balansventilatie en de warmte van mij dampkap recupereer ik tegelijkertijd.

11/01/2008 - 21:46

Typfout:
polycyclische armaat,moet zijn: polycyclische aromaat

12/01/2008 - 14:48
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Je vergeet het eerste deel te lezen Rudy, het is niet enkel bij verhitten boven de 250 graden.

Maar hoe krijg je je systeem in ballans als je in een ruimte laat zeggen 400M3 lucht toevoert en veel minder afvoert.
In de keukenruimte voer je de m3 van je ballansventilatie + de genoemde 400m3 van je dampkap.

Waar komt die lucht vandaan die je keuken nodig heeft en waar voer je de overtollige lucht af in de badkamer?

14/01/2008 - 22:06

Chathanky:

250°C Ok, ik kan het wel ééns zijn met jou voor deze problematiek bij lagere temperaturen, maar dat is dan mogelijk 'voer' voor een nieuw topic.

Mijn dampkap blaast uit in de badkamer en net daarom plaatste ik de vochtsensor (op instructie van de BV-leverancier) zo hoog mogelijk in de badkamer.
Die vochtsensor staat dan bovendien nog een tweetal meter loodrecht op de uitblaasrichting van die dampkap.

Resultaat:
Bij verhoogde luchtvochtigheid gaat de balandventilatie automatisch naar een hogere ventilatieniveau. (Is me op de korte woonperiode van 3 maanden wel erg opgevallen omdat je inneens de BV automatisch naar een hoger niveau hoort gaan).

Dus: Ik zie totaal geen probleem met lucht aan of afvoer.

14/01/2008 - 23:06
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Nog 1 uitleg wat je nu ongeveer doet in de huidige situatie.

Neem 2 afzuigpunten, de badkamer en de keuken.
Ze zuigen beide zeg eens 75 m3/h af.
Je dampkap doet veel meer dan 150m3/h.
Je blaast bv. (ik ken de gegevens van je kap niet) 400m3/h.
Tijdens dit gebruik blaas je 400m3 kooklucht die enigzins ontvet wordt door je vetfilter de badkamer in.
75m3/h wordt direct (na enige menging van verse badkamerlucht) afgezogen.
Je hebt een overschot van 325m3/h. Die verplaatst zich (als je met je ballansventilator een rooster of kier hebt gemaakt in de deur) terug naar je keuken. Daar zuig je 75m3 van de gemengde kookdamp af.

Er is nu nog een overschot van 250m3 die dus weer door je dampkap heen trekt. Dit kringetje blijft tijdens het gebruik gewoon doorgaan en je concentratie kookdamp neemt toe totdat je klaar bent met koken.
Daarna zullen de afzuigpunten in staat zijn om de vervuilde lucht af te voeren naar buiten.

Met een slimme aanpak had je beter een motorloze afzuigkap kunnen nemen en die op de keukenafzuigpunt moeten aansluiten.
Het voordeel de grote concentratie vervuilde lucht gaat direct naar buiten zonder de badkamer en de keuken te besmetten met je kooklucht (al dan niet slecht voor je gezondheid).

Vandaar mijn betoog doe het rechtstreeks naar buiten of laat dit doen door de ballansventilatie en een motorloze afzuigkap.
Ook met een ballansventilatie is het niet erg als je voor het koken de ballans tijdelijk verstoord. Zet desnoods een raam of deur in de nabijheid open.

De kwaliteit van de kap zelf is heel belangrijk voor het rendement. Je ziet tegenwoordig de meest fraaie kappen, maar de wekzaamheid komt hier vaak in het geding.
Ook de plaatsing op de goede hoogte en de locatie tov. de wand heeft veel invloed opde werkzaamheid.
Met een goede kap van 300m3/h en alles goed geplaatst geeft meer effect dan een slechte kap die slecht geplaatst is en 600m3/h doet.

05/02/2008 - 17:20

Voor de geinteresseerden:
De Duitse firma BERBEL heeft een dampkap ontwikkeld die werkt met afvoer rechtstreeks naar buiten en een automatische omschakeling naar recirculatie. Mooie oplossing.
Mon

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.