dakisolatie | Ecobouwers.be

U bent hier

dakisolatie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

16/08/2004 - 09:30

beste forummers,
ik weet dat er al veel en lang over gesproken is (alles nagelezen), maar toch blijft mijn vraag onbeantwoord : ik wil een schuin dak van pannen isoleren, er is geen onderdak,dus dacht ik aan flensdekens van 15cm..Ik heb extra planken van 90x22(verticaal) bevestigd om de 45cm, om deze dekens op te hangen, toch blijft er nu tussen kepers en eventuele flensdekens nog een ruimte over van 5 cm. Zou ik daar ook nog isolatie moeten steken, zoja welke (en moet deze aansluiten met het papier van de deken),of laat ik daar beter een ventilatieopening ? of een heel ander voorstel ??

76 Reacties

Reacties

17/11/2005 - 23:00

Pieter, (en/of de anderen)

Ik ben ben, puur uit nieuwsgierigheid, in oude vraagstaarten plus- en minpunten van alle types onderdak bij mekaar aan't zoeken.
Pieter Maes zegt in deze vraagstaart:
"Ik ben er zeker van dat als je de biplex aan elkaar taped je een voldoende sterk en voldoende winddicht onderdak krijgt. In principe kun je dan al isoleren en genieten van het resultaat. Maar dan heb je nog geen dampopen onderdak."
Even advocaat van de duivel spelen: moet de "microperforatie" van Biplex niet voor dampopenheid zorgen?

Lieven

05/12/2005 - 20:00

Voor de kepers aan ons dak hebben wij isolatie van 20 cm dik genomen. Voor de isolatie van de zoldervloer zou ik 15 cm nemen (hier ergens gelezen). Probleem is echter dat de leverancier van de bouwmaterialen niet binnen de beoogde termijn (zijde deze week) de juiste/beste isolatie kan leveren. Noodgedwongen heb ik dus gekozen voor spijkerflensdekens van 15 dik (hier niet zo geliefd naar ik meen). Indien wij die spijkerflensdekens plaatsen verwijderen we dan best de alu folie, of mag deze zo geplaatst worden? Denk dat dubbele dampdichtheid niet zo goed is of maakt dit niet veel uit?

05/12/2005 - 21:15

Filip,

Wat bedoel je met dubbel dampdichting?

Bedoel je schuindak isolatie + vloer isolatie = 2?

Elke isolatie laag heeft een dampscherm nodig.

Dus dampscherm/rem in schuindak + isolatie met dampscherm/rem in de zoldervloer. Mét alufolie aan de warme zijde. Al naden goed aftapen + laten aansluiten aan het dampscherm van de muurisolatie. (=bepleistering in tradi bouw is meestal de damprem)

Jeroen

nb verder niks tegen flensdekens...

09/12/2005 - 10:05

Hallo,

Binnenkort wil ik m'n zolder (hellend dak) isoleren ; deze zal enkel als opslagplaats moeten dienen. De kepers zijn 6 cm dik, dus wordt de isolatie ook slechts 6cm.

Ik zou kiezen voor het plaatsen van spijkerflensdekens in glaswol. De kepers hebben niet allemaal dezelfde breedte, meestal 40 cm maar er zijn ook enkele van 32 cm.

Mijn vraag is : kan ik overal een deken gebruiken van 45 cm breedte en deze samenduwen tussen de kepers ? Of moet ik deze op maat snijden ?

Bedankt voor jullie tips !

09/12/2005 - 20:48

Jeroen,

De klassieke spijkerflensdekens zijn eigenlijk maar geschikt voor zeeer gelijkmatige kepers , en dan liefst is de afstand tussen de kepers 1 cm smaller dan de dekens (bvb. deken breed 45 cm = afstand tussen kepers 44 cm).

Voor ongelijkmatige tussenafstanden ben je beter af met isolatieplaten (bvb. deltaplaat van Rockwool of Uniroll van Isover) die je dan zelf op maat snijdt (altijd 1 cm te breed voor een goede afdichting)

Daarna afwerken met een dampscherm dat je op de kepers vastniet , randen afkleven en klaar is kees !

Spijkerflensdekens beginnen te duwen tussen ongepaste kepers is gekkenwerk !

Indien je wat dikker wenst te gaan kan je haaks op je kepers , na plaatsing van de eerste isolatielaag , nog balkjes aanbrengen en daar tussen weer een isolatielaag aanbrengen (2X6 is nog altijd 12cm).

Veel isoleerplezier !!

09/12/2005 - 21:00

Beste Tom,

Is de zoldervloer ook geïsoleerd?

Indien niet, is die 6cm belachelijk weinig voor een dak en moet je minstens naar 15cm gaan.

Je kan eventueel combinatie van beide doen. Dus 6cm in het dak (cfr. Geert) en 15 of 20cm in de vloer.

jeroen

11/12/2005 - 10:16

Inderdaad : de vloer van de zolder (= plafond van de slaapkamers) is reeds geïsoleerd met 12 cm glaswol + dampscherm.

Ik weet wel dat 6 cm niet veel is op een dak, maar de zolder zal nooit bewoond worden. Het is mijn bedoeling om er de temperatuur wat te temperen, dwz in de zomer minder heet en in de winter niet ijskoud.

Dus als besluit : isolatie beter niet samendrukken ?

11/12/2005 - 12:45

Jeroen

6 cm rotswol in het dak zal in de zomer geen temperende invloed hebben, voor de winter zal het wel wat geven, op voorwaarde dat alles correct geisoleerd is, en dat lukt bijna niet met flensdekens. Die passen nooit juist tussen de balken, en dan zit je dus met mogelijke koudebruggen.

Hans

11/12/2005 - 14:58

het koeleffect van dakisolatie (piekwarmtedoorslag / faseverschuiving) begint pas goed z'n effect te hebben vanaf ongeveer 20 cm (voor cellulose tenminste, voor minerale wol is dat nog meer) isolatiedikte .
je moet niet vergeten dat de temperatuur van dakpannen/leien makkelijk kan oplopen tot 80°C in de volle zon .
met 6 of 12 cm zorg je er alleen maar voor dat die hitte 's avonds NOG langer blijft hangen ...

vriendelijke groet
bart humbeeck

11/12/2005 - 15:02

het koeleffect van dakisolatie (piekwarmtedoorslag / faseverschuiving) begint pas goed z'n effect te hebben vanaf ongeveer 20 cm (voor cellulose tenminste, voor minerale wol is dat nog meer) isolatiedikte .
je moet niet vergeten dat de temperatuur van dakpannen/leien makkelijk kan oplopen tot 80°C in de volle zon .
met 6 of 12 cm zorg je er alleen maar voor dat die hitte 's avonds NOG langer blijft hangen ...

vriendelijke groet
bart humbeeck

11/12/2005 - 16:55

Heeft er iemand ervaring met de isolatie actis? Wat is jullie mening hierover?

http://www.actis-isolatie.be

Heeft er hier al iemand meegewerkt in nieuwbouw woningen?

Mvg Dieter

11/12/2005 - 18:35

Dieter

Dat is ook zo'n sprookje. Het WTCB heeft daar een studie over gemaakt, en hun mening was niet echt flatterend voor Actis en consoorten.
Het enige dat Actis kan is IR-reflecteren en je zou het als dampscherm kunnen gebruiken. Daarbij is het schofterig duur.
Als je interesse hebt, ik weet nog iemand die een hoop van dat spul heeft liggen en er voor een prijsje vanaf wil.

Hans

12/12/2005 - 09:32

@Bart : bedankt voor je reactie, maar hierdoor begin ik te twijfelen of het isoleren wel zin heeft ;-) Dus volgens jou is 6 cm te dun om een effect te hebben.

Maar aangezien mijn dak geen onderdak heeft, is die 6 cm toch beter dan helemaal niets? Bijvoorbeeld : ik was deze zomer de vloerplaten aan het vernieuwen. De temperatuur op zolder was kokend heet omdat de leien hun hitte direct afgeven aan de binnenkant.

Helpt een (dunne) isolatielaag daartegen dan niet ?

HELP!

jeroen VDV,

weet je waarom je hout nog in goede staat is? omdat het kan ademen: je houtconstructie is geventileerd (want het is volledig open naar de zolder toe)

als je nu isolatie gaat aanbrengen tot bijna tegen de leien dan gaat die NIET meer kunnen ademen EN ga je condensvocht op de isolatie krijgen (want onder de dakbedekking heb je vaak condens, en die drupt dan naar beneden op je ONDERDAK)

jij hebt nu GEEN onderdak en was ook niet van zin er een te plaatsen dus... condens onder de leien drupt op je hout en isolatie; er is geen ventilatie meer, resultaat: na 20 jaar is je houtconstructie van je dak in slechte staat.
wat je dus ZEKER moet doen is een isolatie nemen die die condens kan bufferen, en langs binnen een dampdoorlatend scherm nemen (dus bijvoorbeeld papiervlokken met een proclima zelfregelende damprem langs binnen), dan zal de condens worden gebuffert door je isolatie en heb je GEEN vochtproblemen met je hout.
en volgens duitse testen mag je papiervlokken perfect tot tegen de dakbedekking blazen. de eerste laag kunnen ze dan eventueel nat blazen vooraleer je je damprem aanbrengt, dan zijn alle porien van de leien gesloten. vooraleer ze dan onder druk gaan inblazen moet je wel ZEKER zijn dat alle leien GOED vastzitten!!

groeten
christophe

12/12/2005 - 13:24

Zou nog even willen doorgaan op vraag van peter om in twee tijden te gaan isoleren, dus in plaffond onder zolder en dan nog eens tussen spanten onder dak zelf.

Wij zouden ook zo willen werken om zolder toch enigszins draaglijk te houden en omdat je in plaffond altijd met koudebrug zit thv overgang met muur.

Wij zouden dus nu de deltaplaat willen steken thv plaffond en dan laten we plakker komen die met stucanet werkt en dan plaffond pleistert. Ik lees hier dat ik dampscherm ook onder deze isolatie zou moeten plaatsen maar ik vraag me af of plakker dit zo plezant gaat vinden dat deze folie dan de basis wordt voor zijn pleisterwerk. Zijn hier oplossingen voor ?

Alvast bedankt.

mvg,
piet

piet,

de opbouw zal dan als volgt zijn:
- houten balken met daartussen de deltaplaat
- dampscherm of damprem, maar zeker goed luchtdicht
- houten latjes van 2cm dik
- daartegen de stucanet (dat is een ijzeren gaas, en je zegt zelft dat de plakker dat ging gebruiken)
- daarop dan het plakwerk

groeten,
christophe

12/12/2005 - 18:23

Hi,

Een vraagje voor de specialisten...

is 9 mm osb dampopen, damprem of dampdicht?

ik zou het graag gebruiken in de volgende dakopbouw...

Groendak
Resitrix (Epdm)
roofing
osb 12mm
spanten 180mm met cellulose ertussen
osb 9mm

dalhelling van 0 tot 35 graden

dank...

13/12/2005 - 18:22

Christophe, Piet,
Ik heb destijds deze vraag over dak én zoldervloer isoleren gesteld. Ik ben er nog steeds niet uit. We hebben een klassieke contructie met betonnen breedvloerplaten voor de verdiepingen. Als ik hierop wil isoleren: kan ik dan gelijkaardig opbouwen als met de houten vloerconstructie? 1.Dampscherm op de chappe, 2.isolatie erbovenop, 3.loopvloer. Hoe kan ik de verdeling maken van de isolatie? vloer: x cm en dak x cm? Nu is er 18 cm rotswol in het dak voorzien.
Christophe,
de kwestie over het verluchten van de zolder 'hangt' nog steeds: is dit een absolute noodzaak om dit te doen (remember de paddestoeltjes)

Peter

peter,

9 mm is damprem

je dakopbouw:
Groendak = OK
Resitrix (Epdm) = OK
roofing WAAROM? epdm is toch al waterdicht?
osb 12mm = OK, maar beter is houten schalieberd te nemen, dat reageert beter op de eventuele condens.
spanten 180mm met cellulose ertussen = OK
osb 9mm = minder OK: je wandopbouw moet ZEKER aan één zijde (variabel) dampopen zijn, en dat is deze constructie niet. ik zou dus toch prefereren van een proclima te nemen of een fermacell (fermacell zou ook luchtdicht zijn, maar dan moet je de naden wel HEEL goed dichtkleven met tech7, net zoals je de naden van je OSB goed toe moet kleven!)

voor die vloer:
1.Dampscherm op de chappe = OK (pak maar een damprem, dat is ook al goed, en zeker alle naden goed afkleven),
2.isolatie erbovenop = OK,
3.loopvloer.

verdeling: 18cm vloer en 10cm dak tegen de celit (samen is dat veel meer dan 18, maar splitsen heeft anders niet altijd het gewenste effect)

groeten,
christophe

PS: de paddestoeltjes herinner ik mij niet meer... zolderverluchting is niet noodzakelijk als je met dampopen en vochtbufferende constructies zit (zoals proclima en papiervlokken), maar dat dampopen moet dan zeker goed zitten! en de temperatuur mag niet te hoog kunnen oplopen!

13/12/2005 - 22:53

christophe,

Oeps, blijkbaar 2 "Peters" in de tread.

Ik ben diegene met de OSB

Mijn dakdekker wil eerst een genagelde roofinglaag om er dan Resitrix op te kunnen lijmen. Anders geeft hij geen garantie. Ik zou het eventueel zelf doen zonder de roofing, maar resitix word blijkbaar zeer goed afgeschermd van parikulieren.
Spijtig...12mm osb is reeds geleverd
Okee... geen osb aan de binnenkant,

maar "proclima" is een folie daar moet nog wat extra tegen en met fermacell bedoel je waarschijnlijk gipsvezelplaten, hoe zit het dan met de eindafwerking. Is verf ook dampopen?

Dank

Peter2

voor de plafonds nemen wij natuurverven van galtane of leinos en die zijn inderdaad echt dampopen :)
ik weet dat sommige DHZzaken ook zogezegde dampopen verf hebben, maar die is toch heel wat minder dampopen dan de natuurverven (natuurverf is trouwens heel aangenaam in gebruik: geen hinderlijke geur tijdens het schilderen!)

met het gebruik van fermacell moet je wel eerst een laagje fijnplamuur tegen de platen zetten (waardoor ze iets minder dampopen worden), anders kan je ze niet zo mooi schilderen.

groeten,
christophe

PS: dat een fermacellplaat luchtdicht is kan je op volgende link lezen
http://www.silka.nl/html/ndl/nl/tb_4890.php?countries_id=6&language_id=7&area_code=3&main=4758
maar HOE luchtdicht dat dat is weet ik niet.

20/12/2005 - 16:42

Welke zijn de mogelijke onderdaken die ik kan gebruiken wanneer ik met cellulose papiervlokken wens te isoleren.

Heb reeds gehoorde van houtvezelplaat (celit).

Wat is de prijs hiervan en kan dit echt wel tegen water?

Wat zijn mogelijke alternatieven, voor en nadelen graag.

Hartelijk dank voor de raad en adviezen.

Mvg Dieter

20/12/2005 - 18:33

Dieter

Isolerende houtvezelonderdakplaten (Celit, Steico, Isolair, Gutex,...) zijn de enige echt water- en winddichte onderdaken, tegelijk scoren die ook acoustisch bijzonder goed. En eigenlijk de enige goede oplossing als je met cellulose wil isoleren. Prijzen hangen af van de gebruikte dikte (21, 22, 24, 35, 54mm,...) Voor een 24mm moet je rekenen op een kleine 8 euro per m², 21mm bijna 7 euro.

Er zijn nog goede folieonderdaken (Solitex, Tyvek, Dörken,...), maar niet zo geschikt voor cellulose.

Hans

21/12/2005 - 18:55

Hallo,

Ik heb hier alles een beetje kunnen volgen, alhoewel soms wel een beetje technisch......
Ik sta ook voor de keuze. Leien zonder onderdak. Wil de zolder als slaap- studeerkamer inrichten.
Is een overzetdak een optie?
De leien zouden dan fungeren als onderdak. Hieronder dan rotswol van 20 cm?
Heb geen idee van de prijs.
Zijn hier verder nog nadelen aan verbonden?
Ik vind hier niets op dit forum over overzetdaken!

Graag deskundig commentaar!

22/12/2005 - 10:33

Ben deze zomer begonnen mijn leien dak zonder onderdak te isoleren: leien eraf, onderdak in celit gelegd, goed afgetaped, nieuwe latten overheen. Dakwerker nieuwe leien laten leggen. In fasen breng ik nu 20 cm rotswol aan langs de binnenkant. De (asbestvezel-)leien waren 30 jaar oud en in behoorlijk slechte staat, dus was dit voor mij de beste, hoewel misschien niet de goedkoopste, optie.

06/01/2006 - 14:08

'k zal hier ook eens mijn situatie uitleggen:

schuin pannendak met menuiserite onderdak.
kepers van 6x7 (denk ik).

Wat ik dacht te doen:

onderdak winddicht maken door af te tapen (waarmee???). Er zitten ook een aantal gaten in het onderdak. Hoe krijg ik die dicht?
Hoe dicht je de overgant muurplaat/muur: pur-schuim?

tegen de kepers planken nieten die mij een totaal geven van 16cm. Dan daartussen deltaplaat van 16cm plaatsen (kan die goedkoop kopen). Maar ga ik die kunnen plaatsen met die kepers? Je moet normaalgezien 1cm breder hebben dan afstand tussen de spanten, maar de kepers zijn 6cm breed (over de eerste 7cm; euh, vrees dat mijn uitleg wat ingewikkeld is)

Proclima dampscherm vastgemaakt op die nieuw aan te brengen spanten

09/01/2006 - 09:38

niemand?

09/01/2006 - 10:19
Leo

Als tape? Pro clima of gelijkwaardig
Gaten? kleintjes: met tape, grote: stuk onderdak vervangen
Overgang? opvullen met pur en naderhand dampscherm door laten lopen en aftappen tegen de muur (evt. met houten lat en lijm)

Isolatie? neem een aparte plaat 6cm voor die kepers uit te vlakken en dan een 2de van 10cm dik. Of neem een plaat van 6cm die je evenwijdig zet met de keper tegen de plaat, dan heb je ertussen een vlak dat overal even breed is en 16cm diep.

Mvg
Leo

10/01/2006 - 00:33

Tussen de houten balken van mijn zoldervloer lag een rotswoldeken van zes cm dikte met aluzijde naar onder gericht. Ik legde er gewoon één bij met de aluzijde naar boven, zonder die te nieten of af te werken met plakband of folie. Bovenzijde in Alulaag zorgde voor minder vezeltjes in de lucht en risico voor waterschade.

In 1985 was een stormpan met menuiserit en 6 cm isolatie de standaard. Van winddichtheid of meer isolatie was toen geen sprake. Gevolg: overal kieren en dus warmteverliezen.

Nu zou ik deze dekens uitnemen en recupereren door ze hoger aan de dwarsbalken te bevestigen met de alu naar onder geicht om dan vervolgens de lege zoldervloer op te laten vullen met cellulosewatten (&boorzuur). Boven die cellulosevlokken nog een plastiekfolie aanbrengen is moeilijk realiseerbaar door de vele middelste steunbalken.
Zoldertje kan trouwens hierdoor niet worden gebruikt. Zoldertje is verlucht via buis naar een tweede schoorsteenkoker.

Wat zie ik over het hoofd? Zou ik condensatie krijgen? Want dan pas zou mijn promotie voor meer isolatie bij vrienden e.d. op hoongelach onthaald worden.

Om het nog moeilijker te maken: de gyprocplaten bevestigd onderaan de zoldervloer, zijnde de slaapkamerplafonds, heb ik bekleed met houten kastanjeplanchetjes en tussenin 2 cm dikke isomoplaatjes. (Ik dacht alle kleine beetjes helpen.)

Als ik jullie adviezen zo doorneem weet ik niet meer of ik wel op de goede weg ben? Ik zie namelijk het bos door de bomen niet meer.

10/01/2006 - 20:46

Ik heb een dak met zeer onregelmatige kepers, als isolatie onder men biplex onderdak dacht ik aan deltaplaat, van 16cm tss de kepers, mag ik eventuele kleine openingen tss 2 zeer dicht bij elkaar liggende kepers isoleren met bv een isolatieschuim???

Mvg
Davy

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.