CREG: tekort aan electriciteit vanaf 2008 | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

CREG: tekort aan electriciteit vanaf 2008

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van dirk vh-1
09/10/2007 - 20:32

Vandaag op de radio een alarmerende melding over het tekort aan electriciteit vanaf 2008. het licht gaat niet uit in 2015 of 2025. Het licht gaat al uit vanaf volgend jaar.

Zie http://www.creg.be/pdf/Studies/F715NL.pdf

Is de CREG een dochtbedrijf van Electrabel?

Dirk

121 Reacties

Reacties

afbeelding van mikason
12/10/2007 - 12:20

Jan,
denk het niet ,

10jaar terug koste een wagen een schim van nu , energie was goedkoper , zelfs huizen en bouwmaterialen waren veel goedkoper en toch bouwen we nog meer , kopen we meer electriche toestellen en kopen we meer wagens !

Er moet inderdaad bespaard worden op energie wantzoals we nu bezig zijn kan het niet blijven duren !

Maar zoals je weet laten niet veel mensen hun luxe varen omdat het duurder wordt , ze besparen op andere dingen of nemen een financiering om hun tv of frigo af te betalen !

Met mijn beroep kom ik dagelijks in contact met wat mensen alemaal finacieren en geloof me , sommigen betalen 10 leningen terug per maand !

afbeelding van wendy kok
12/10/2007 - 12:43

Sven,
De armen zullen moeten besparen op energie (voor zover ze dat nog kunnen), de rijken ontsnappen eraan want die kunnen het zich permiteren zonder dat ze er minder voor moeten eten.

Beaver,
Blij dat er hier nog iemand is die inziet dat investeringen niet voor iedereen evident zijn :-)

Maarten,
Niet iedereen stopt de was in de droogkast uit luiheid of gebrek aan goesting.
Als je met 2 voltijds werkt, 2 kleine kinderen hebt, een kleine woning en Belgisch weer is het niet evident alles droog te krijgen zonder droogkast. Je kan natuurlijk de was op de verwarming leggen of in de leefruimte zetten maar dat is ook niet goed. En de winterjas van zoonlief is sowieso niet droog op 1 nacht, dus dan moet je al een 2de jas kopen of hem een dag zonder jas naar school sturen.

afbeelding van Anonieme gebruiker
12/10/2007 - 12:50
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

.. en ik die dacht dat het aantal rokers spectaculair gedaald was vanwege de hoge tabaksprijs, dus dat financieel "pijn doen" wel degelijk iets oplevert.
NB heb net mijn was van de baby opgehangen voor de houthaard. Ja, ik heb loon ingeleverd om 's vrijdags thuis te zijn en dat kan gemakkelijk de helft van de belgen zich permitteren: 4/5 gaan werken om meer levenskwaliteit te hebben, kinderopvang en droogkast uit te sparen, stofzuigen en boodschappen gaan doen zodat de (eventueel moegewerkte) mama zaterdag ook weer meer tijd heeft.

afbeelding van maarten-16
12/10/2007 - 12:58

Jan,

Zie naar het straat beeld, het rijdt vol met SUV's, wat kost dat niet aan aankoop, verbruik, verzekering, ... .
Onlangs een verhaal gehoord van iemand met zeer zware voet die per maand 500€ aan benzine in zijn wagen stopt. Dit is de heilige koe waar niet aangeraakt mag worden.
Trouwens in NL rijden veel minder SUV's rond.

Voorts politiek, veel blabla en schone schijn,
weet je nog verhofstad met zijn CO2-tax op verpakkingen (deze industrie draagt maar 0,5% bij tot de uitstoot).
Paars ging zuinige auto's fiscaal aantrekkelijk maken, er zijn er 700 verkocht op een jaar. Ondertussen werden de SUV's ook aantrekkelijker gemaakt; er zijn er 60.000 verkocht op een jaar.
CDNVA ging BHV splitsen in 5 minuten.
Groen beweert dat je de kerncentrales kunt sluiten zonder onderbrekingen, zonder verhoging van de CO2-uitstoot ...

Wendy,

Geen probleem met de droogkast hoor. Maar bij vele mensen draait die ook in de lente en de zomer. Onze voorouders deden het ook zonder (wij trouwens ook).
Wij wassen meestal op 30 tot 40°C af en toe op 65°C. Een kookwas is echt niet nodig, met de huidige wasmiddelen.

Zo wordt alle luxe altijd maar meer en meer als normaal aangevoeld. Kan je nog een wagen vinden zonder airco of elektrische ruiten?

We worden ook gepushed om van die luxe gebruik te maken.

Maarten

afbeelding van frankdh
12/10/2007 - 13:07

Probeer zo maar eens van een auto zónder airco af te geraken...

Frank

afbeelding van mikason
12/10/2007 - 13:29

Wendy,

je spreek van de "armen"

Veel mensen zeggen dat ze geen geld hebben voor hun electriciteit te betalen , maar ze hebben 2 gsm's , computer die ze enkel gebruiken om een spelletjes te spelen, een lcd tv ,2 wagens , draagbare gps en noem maar op !

Ik heb al deze dingen ook maar de dag dat ik mijn facturen van electriciteit en water niet meer kan betalen zijn dat wel de dingen die het eerste buiten gaan !

afbeelding van digitaloverdose
12/10/2007 - 15:03

In deze kontekst van een dreigend electriciteitstekort vin ik het toch wel echt straf dat er nen hoop subsidies voor groene energie afgeschaft worden, en dan nog wel met terugwerkende kracht. En dat een bedrijf zoals Ecopower, dat niet in de eerste plaats om winst draait, tegengewerkt wordt door het afschaffen van het recht van opstal van zonnepanelen.
De omgekeerde wereld in mijn ogen...

En ondertussen zie ik gedurende de afgelopen maanden vanop mijn werk dat onze noorderburen wéér een windmolenpark uit de grond aan't stampen zijn. Daar kunnen zulke dingen blijkbaar wel allemaal zonder problemen.

Mischien maar goed dat madam Moerman opgestapt is want ik heb altijd al gevonne dat die zo nen air had van 'ik zit hier om er voor mij en mijn entourage het beste uit te halen en wat de rest denkt kan mij gestolen worre'.
Was zij trouwens ni dezelfde madam die een paar jaar geleden nog een catfight aan't houden was met een andere politica om mee te kunnen op een snoepreisje (zo zal zij het wel bezien hebben) naar China?

afbeelding van gunter
12/10/2007 - 15:32

@Beaver,

Ik moet u gelijk geven. Ik denk dat 80% op dit forum bij de "toplaag" van de verdieners zit. 75% van de mensen (ALLE mensen) hebben een netto-inkomen dat gelegen is tussen 1.000 en 1.500 euro per maand. In het beste geval maakt dit voor tweeverdieners dus 3.000 euro per maand of 36.000 euro per jaar. Die gaan GEEN 10.000 euro geven voor één of andere installatie (wat bijna 1/3e is van hun jaarinkomen), zelfs niet met subsidies.
Wie doet trouwens deze investeringen? Mensen die hun huis bijna afbetaald hebben of tweeverdieners die ruim boven de 3.000 euro uitkomen. (OK, er zullen ENKELE uitzonderingen zijn).
Zo lang Groen!'en, BBL'ers e.a. niet gaan erkennen dat al deze mooie voorstellen slechts voor een goede 15% van de bevolking aanvaardbaar zijn, zal er nooit iets veranderen.

Om het nog over de 'armen' te hebben : zonder wagen (want vaak in ploegenstelsel werkzaam) en zonder GSM (want niet bereikbaar voor hun interimkantoor of werkgever die flexibiliteit vraagt) worden ze nog armer.

Dit gezegd zijnde hoop ik dat iedereen achter zijn computer (hoe komen jullie anders op het forum?) in een warm, goed geïsoleerd huis (maar wel duur) zich de bedenking maakt dat slecht een kleine groep mensen al deze investeringen kunnen dragen.

afbeelding van tomasz-2
12/10/2007 - 15:37

vraag is natuurlijk of in deze maatschappij dingen als een gsm, computer, (lcd)TV,... nog luxe-producten te noemen zijn die je de "armen" nog kan ontzeggen.

Immers:
-Is een auto dan geen luxeproduct?
-Is onze gemiddelde maaltijd geen decadent festijn?
-Zijn onze gemiddelde huizen geen paleizen?
-Heb je een ligbad wel echt nodig? of een douche zelfs?
-Is drinkwater om uw uitwerpselen weg te spoelen wel aanvaardbaar in een wereld met te weinig drinkbaar water, en is hierbij aansluitend water uit flessen geen belachelijke luxe (en verspilling)?
-moeten onze kleerkasten uitpuilen van door kindjes te maken kledingstukken?
-Is de obligate jaarlijkse vakantie van levensbelang?
-...

Ik wil maar zeggen: de grens tussen comfort en luxe is al dik 50 jaar aan't verschuiven (toen waren alle dingen die ik hier opsom en heel wat meer LUXE), in ons westers wereldje tenminste.

En ondertussen willen we van die "vieze walen" vanaf want die kosten ons geld... (het geld dat we nodig hebben voor onze oh zo essentiele nieuwe I-pod. Ni dat we er honger van krijgen ofzo)

M.a.w.: we worden steeds verwender en we zijn steeds minder content en minder begaan met de rest van de mensen/mensheid.
Eerlijk gezegd een evolutie die me zorgen baart. Zolang dit blijft duren ziet het er niet goed uit vrees ik. De enige manier waarop wij (colletief) gaan inleveren is, denk ik, oorlog, crisis,... En het is, helaas, evident dat dat eraan te komen staat binnen -laat me optimistisch blijven- 50 jaar.

Nog een prettig weekend allemaal!

afbeelding van tomasz-2
12/10/2007 - 15:44

Gunther,

het gaat niet om installaties van 10.000 euro.
Het gaat om de INSTELLING.
Zeker bij de "toplaag": rij maar eens door brasschaat ofzo; Het kan niet groot (en lelijk) genoeg. En maar glas en vieze sfinxsen in de tuin enzo, maar isolatie, waddisda?

Bovendien is het de toplaag die huizen verhuurt aan de hiervoor beschreven "armen". Zij bezitten al die enkel beglaasde woningen, en waarom zouden zij die wat onderhouden of zelfs verbeteren? economische onzin (voor de eigenaar)..

afbeelding van jimmy-7
12/10/2007 - 15:50

@ gunther,

waarom zou een goed geisoleerd huis duur zijn.
Probleem is niet de isolatie, mensen bouwen gewoon te groot!! men moeten zich gewoon maken aan het leeftijdswonen: dwz: bouwen met gemakkelijk uitbreid- of inbreidbare systemen...

afbeelding van beaver
12/10/2007 - 15:58

Terloops : mijn kritiek op de soms onwezenlijke gasten hier op het forum (die denken dat iedereen zomaar energie-investeringen kan doen) is geenszins met de bedoeling dan maar bij de pakken te blijven zitten. Maar de overheid moet serieus de kar trekken om de gewone mens mee te laten delen in efficiënt energiebeheer ! Kan je u voorstellen wat de overheid allemaal zou kunnen doen met de extra fiscale inkomsten die Electrabel heeft binnengereven dankzij een fiscale ontsnappingsroute (zie pers vandaag!).

afbeelding van gunter
12/10/2007 - 16:00

Tomasz,

Ik ben het helemaal eens met uw visie dat het over de INSTELLING gaat, maar hoe ga je dit oplossen?

Als voorbeeld geef ik bv. de energienorm waaraan een woning moet voldoen. Mijnheer en mevrouw Brasschaat kunnen dit zonder probleem betalen. Hogere brandstofprijzen? Idem . Dit zijn allemaal goed bedoelde initiatieven, maar het zijn de minderbegoede die op de eerste plaats het slachtoffer zullen zijn en blijven.

Het klopt ook dat deze 'toplaag' met dezelfde (verkeerde) instelling woningen/appartementen verhuurt. Als er een wet zou komen die een minimum aan isolatie (vb. dubbele beglazing verplicht) zou opleggen, was dat een mooie zaak. Jammer genoeg hebben de verhuurders ook nog genoeg politieke connecties via allerhande lobbygroepen om dergelijke wetten te kelderen, nog voor ze gestemd kunnen worden.

Maar hoe ga je deze groep van mensen bereiken? Via hun portomenee alleszins niet, want die is dik genoeg. De meesten weten niet eens wat hun wagen verbruikt. En via Gore zijn film zal het in 99% van de gevallen ook niet lukken...

Als je erover nadenkt, wordt je er soms moedeloos van!

afbeelding van maarten-16
12/10/2007 - 16:32

CO2-besparende investeringen moeten niet altijd duur zijn.

Een spaardouchekop doet het al bijna zo goed als een zonneboiler en kost maar een fractie van die zonneboiler.

Spaarlampen zijn ook niet zo duur.

Radiatorfolie ook niet echt duur. Zit bij mij trouwens ook rond de frigo en de vriezer.

Zuinige E-toestellen zijn op termijn zeker de goedkoopste oplossing.

Een paar bakstenen in uw flushtank van het toilet ...

12/10/2007 - 17:13

Terloops:

Deze draad ging over her CREG-rapport: "CREG: tekort aan electriciteit vanaf 2008", doch lijkt zoals vele andere onderwerpen (jammergenoeg) weer te belanden in een algemene "hoe bespaar ik energie(inclusief water) en wie kan het wel en niet en waarom"-draad.
De vrragstaart gaat dus over het zeer concrete elektriciteits-tekort-probleem.

12/10/2007 - 17:20

Je moet de problematiek van "verhuren" niet te eenzijdig voorstellen. 30% van de huurders betaalt onregelmatig of zelfs helemaal niet. Beschadiging en diefstal van inboedel is schering en inslag. Denk jij dat een verhuurder die met zulke situatie's geconfronteerd wordt nog extra geld aan dat gebouw gaat spenderen ? Waarom denk je dat er zoveel leegstand is ?

vr gr
Pluto

12/10/2007 - 20:48

tomasz
echt echt waar wat je daar schrijft

gunter
inderdaad een moeilijke zoniet onmogelijke opdracht. als de politeik niet direct mee wil, vanuit de basis:
- een revolutie? groene guerilla?
EN/OF
(ook vanuit de basis,)
- het enorme economische en sociale potentieel van het echte groene verhaal eens echt op gang trekken zodat de investeringen betaalbaar worden en veel mensen er hun geluk mee verdienen? (= hun aandelen)
- De onderzoekswereld warm maken om allerhande groen onderzoek uit te voeren, en het arsenaal jonge enthousiaste studenten aansporen thesisen en doctoraten in te dienen over groene onderwerpen? (= hun kinderen)
- Groene trainingskampen organiseren in de vakanties; (= in hun gemeentes)
- ontzettend doordachte bewustmakings- en voorlichtingscampagnes zodat een meerderheid van de bevolking het groene idee wil steunen en de groene reflex aanleert? (= in hun omgeving)
- ....enzenz, een aanzet tot een brainstorm

ik denk trouwens dat de groene zijde op alle vlak eens een echt professioneel blok moet worden...
ik hoop dat de groene muizen beetje bij beetje die tegenwerkende zuilen aan het wegknabbelen zijn...
een probleem is dat we het allemaal zo druk hebben om die strijd er nog bij te nemen...

groeten, jos

12/10/2007 - 22:09

Er zullen inderdaad wel 'armen' zijn voor wie geldt dat ze niet/moeilijk nog geld op kunnen hoesten voor groene investeringen. Maar laat ons niet alle 'armen' over dezelfde kam scheren heh.

Als ik door een gemiddelde sociale woonwijk rijdt, dan verschiet ik er al lang nimeer van dat er op verschillende opritten een schoon BMW'ke of terreinwagentje staat hoor. Vaak staan er op het lokale speelplein ook wel de nodige hangjongeren, mét een schoon scooterke als ze al dan ni oud genoeg zijn om zich een bakske te kopen met de nodige plastieken accesoires op. En mijn maten van vroeger die in zo'n wijk woonden gingen evengoed jaarlijks op verlof, evengoed als een ander meermaals zelf...

Als ik dan zo nen uitleg hoor dat zulke mensen vrijgesteld zouden moeten worden van de verantwoordelijkheid om wa aan het milieu te moeten doen omdat ze't recht moeten hebben om mee te kunnen genieten van de huidige luxe van de middenklasse, dan gaat mijn haar overeind staan.
Als 'rijke middenklasser' ben ik al 6 jaar nimeer op reis geweest, hebben wij slechts ene GSM (een afdankertje van m'n schoonzus) en rijden mijn vrouwke en ik rond in oude bakken van 14 en 15 jaar oud. Kleding kopen we slechts als het echt nodig is en zeker ni als 'hobby'.
Wel hebben we aan onzen bouw zo'n 18.000€ aan investeringen gedaan, puur voor het milieu en een zuinig energieverbruik. En vermoedelijk gaan we die levensstijl nog wel enige jaren aanhouden want we willen de oude bakken op termijn ook vervangen door milieuvriendelijkere exemplaren.

afbeelding van edwardV
12/10/2007 - 22:51

Omdat de vraagstaart toch zowat om zeep is, als je denkt de mensen energiebewust te maken met termen als: groene guerilla...groene zijde...groene trainingskampen (waarom ook geen groene strafkampen)...en nog meer van dat dictatoriaal gebrabbel? Jos, gaat niet echt lukken vrees ik. Krijg zowaar nog spijt van elke groene stem die ooit uitgebracht heb bij de verkiezingen. Ik ben eerlijk gezegd nog banger voor dat soort lui dan voor de global warming. Ik wil mijn kinderen het beste geven voor de toekomst en daar hoort dat soort totalitaire apparaat niet bij.

13/10/2007 - 08:37

Wegens vraagstaart om zeep: Overdose, je zal hoogstwaarschijnlijk wel je argunmenten hebben, maar waarom koop je geen recentere wagen met 2 maal minder verbruik en 3 maal minder uitstoot met het geld dat je inmiddels uitspaarde vanwege uw energiebesparende investeringen? Heb je nieuw al voor 10000 €, okkazie en 2 jaar oud voor minder dan de helft.

13/10/2007 - 10:00

Tja, als je net gebouwen hebt, dan heb je dat geld ni zomaar voor't grijpen en jammer genoeg verdienen m'n investeringen zich niet zo snel terug.
Daarnaast zit ik nog met wat kosten voor de afwerking van het huis. Ik doe het weliswaar wel allemaal zelf, maar materiaal op zich kost ook geld.

Wat zuinigheid betreft valt het overigens wel mee met m'n wagentjes: de ene zit aan gemiddeld zo'n 6.25l/100km en de andere aan 5l/100km.
Maar over een goed half jaar hoop ik door 'de kwaaie' door te zijn en denk ik werk te gaan maken om 1 van de wagens te gaan vervangen.

afbeelding van piggy
13/10/2007 - 11:51

Help even rekenen:

3000 euro netto per maand in het bakje (totaal)
100 euro voor gas en eli (wegens geïsoleerd)
800 euro voor lening (heb je al een deftige lening voor)
300 euro per persoon om te leven (eten, drinken, kledij)
(gezin van 3 personen)
maakt de totale som per maand 1200 euro over die je kunt besteden aan:
- diesel of benzine voor de wagen (neem 100 euro/maand)
- GSM, digitale tv, internet (neem opnieuw 100 euro/maand)
- ...

Als je dat samentelt, dan kom je per maand een 1000 euro over (of ietsje minder afhankelijk van je luxe uitgaven), en hiervoor heb je al heel wat materiaal, of dikt je spaartegoed ferm aan.

Dus je hoeft helemaal geen 5000 euro/maand te verdienen om goed te kunnen leven en energieinvesteringen te doen.

Jammer genoeg komen de meesten met 300euro/persoon/maand niet toe, net vanwege die luxe, of uitstapjes, ...

Denk daar maar eens over na!

MVG, Piggy

PS.: het minitieus bijhouden van alles wat je uitgeeft (tot zelfs een drankje op café of het parkeergeld van 0,5 euro) geeft een heel goed beeld waar je je geld 'verspilt'.

afbeelding van edwardV
13/10/2007 - 14:08

Oeps,

ben ik dan de uitzondering die betaald voor (of ben ik niet minitieus genoeg)?

brandverzekering
aankoop auto
autoverzekering en taks
(afval)water
de kinderen die willen sporten
schoolkosten
tuin een beetje opfleuren
huis een beetje opfleuren
die domme pc waar ik nu achter zit
familiepolis
wat meubeltjes
ziekenkas
vakbond
huisvuil
belastingen
en zo gaat dat lijstje nog even door

Ik zie maar één manier om hier aan te ontsnappen: naar de derde wereld verhuizen

afbeelding van piggy
13/10/2007 - 16:52

Danny,

ik mag er toch vanuit gaan dat je bovenstaande niet elke maand opnieuw moet betalen?

MVG, Piggy

13/10/2007 - 18:40

danny,
ik ben allerminst voorstander van enig totalitiar gedoe, wat ik opsomde was een aanzet tot een brainstorm mbt tot mogelijke antwoorden op een vraag die gunter stelde, eigenlijk enkel bedoelt om aan te tonen dat veel dingen mogelijk zijn, als er tijd voor kan worden uitgetrokken.
Maar je pikt er natuurlijk enkel die paar woorden uit die je best uithomen, zo werkt het populisme...

afbeelding van edwardV
13/10/2007 - 19:10

@ Piggy: gelukkig niet, maar gedeeld door 12 (of moet ik m'n 13e maand meerekenen?) vind ik ze best ook de moeite van het vermelden.

@ jos: over populisme gesproken. Nam zowat elk woord over uit jouw lijstje. Ben toch blij dat ik je 'totalitair' verkeerd begrepen had.

afbeelding van gunter
14/10/2007 - 20:30

Voor 800 euro de maand, kan je momenteel om en bij de 120.000 euro lenen. Neem het van mij aan(als zoekende naar een woning) dat u hiervoor nog nauwelijks een garage kan kopen (bij manier van spreken). De goedkoopste woningen kosten tussen de 150.000 en 160.000 euro. Dit zijn woningen waar de warme lucht door elk gaatje gaat. Om dit te kopen bedraagt uw lening (zonder externe sponsors) ee goede 1.000 euro per maand. Er schiet dan echt niet veel meer over om 'groene investeringen' te doen.
Piggy leeft trouwens in een 'ideale' wereld, wat blijkbaar gaat er niets stuk. De grootste onverwachten kosten zijn herstellingen e.d. (en inderdaad ook taksen, belastingen etc.). Ik raad u dus aan om op één spaarrekening gedurende drie 'normale' maanden 3.000 proberen samen te sparen. U zal nog versteld staan van het resultaat...

De link met de CREG nu : de CREG had het over een elektriciteitstekort. Waarmee kan je elektriciteit besparen? Spaarlampen, sluipverbruik uitschakelen etc. Maar waarschijnlijk gaat dit onvoldoende zijn om het tekort op te vangen.

Blijkbaar is iedereen de stroompanne van vorig jaar vergeten, toen half Europa in het duister zat. Er is stroom genoeg, maar op een echt piekmoment mag het netwerk niet overbelast worden, want dan krijg je een soort domino-effect waardoor netwerk na netwerk zich gaat uitschakelen. Er moet een constante bevoorrading mogelijk zijn, dat grote pieken goed kan opvangen en tot op heden voldoen de alternatieve bronnen niet aan deze eis. Ze zijn gewoon niet constant genoeg en zeker niet snel genoeg aanspreekbaar.

Men moet dus naar iets duurdere middelen gaan die de piekverbruiken afvlakken, maar deze middelen kosten voor veel mensen gewoon te veel. Niet iedereen kan een windmolen, PV-panelen of anderen hulpbronnen installeren.

afbeelding van piggy
15/10/2007 - 08:48

Gunter,

veel hangt af van hoe lang je de looptijd van die lening neemt. Enfin, neem nu nog 1000 in de maand.

Heb je nog steeds wat over. Laat ons om makkelijk te nemen 500 euro per maand nemen voor de spaarboek.

En ivm dat stukgaan: in een renovatieplaats je nieuwe dingen, waar je meestal toch 2 jaar garantie op hebt. Moet je in eerste instantie niet met stukgaan rekenen (of je moet doelen op tv, gsm, ...)

Enfin: veel hangt af van je leefpatroon. Ik ken hier in de geburen een oude vrouw die alleen woont van 87 jaar en dat mensje doet het met 102kWh elek per jaar, tesamen met 1200kg kolen. Het gebied me wel te zeggen dat ze 4 maal kleiner woont dan de meesten onder ons...

15/10/2007 - 11:04

@ gunter
Het hangt er maar van af wat voor een woning je wil kopen natuurlijk. Ik kocht vier jaar geleden een klein arbeidershuisje van 100 jaar oud, eigenlijk gewoon 4 muren want het was tot op de draad versleten. Ik betaalde hiervoor slechts € 40.000. Op 4 jaar tijd zijn de vastgoedprijzen uiteraard gestegen, maar voor € 70.000 vind je nog van die huisjes. Ik heb wel twee jaar in die woning gekampeerd (geen douche, chemisch toilet, stof...), dus je moet jezelf die 'luxe' kunnen ontzeggen. Ondertussen investeerde ik nog eens € 50.000 in de woning. Dus voor € 90.000 heb ik nu een piekfijn huisje, met een relatief laag energieverbruik (650 kwh elektriciteit, en 600m3 gas)

afbeelding van Dirk Bauwens
15/10/2007 - 12:05

Piggy schreef: “Enfin: veel hangt af van je leefpatroon. Ik ken hier in de geburen een oude vrouw die alleen woont van 87 jaar en dat mensje doet het met 102kWh elek per jaar, tesamen met 1200kg kolen. Het gebied me wel te zeggen dat ze 4 maal kleiner woont dan de meesten onder ons...”

102 kWh electiciteit per jaar? Dat betekent een gemiddeld dagelijks verbruik van 0,279 kWh. Bijvoorbeeld: 1 lampje van 60 Watt dat gedurende zo’n 5 uur per dag brandt.

1200 kg kolen per jaar in een ongeïsoleerd werkmanshuisje? Dat weet ik nog maar al te goed van vroeger, toen ik als scholier arme mensen ging helpen. Mensen die in zo’n huisje moeten rondkomen met één zakje kolen per dag lijden veel kou. Zo simpel is dat.

Die vrouw zal zich misschien geen hoger verbruik kunnen permitteren. Genoeg mensen steken geen licht aan of zitten in de kou omdat ze de energie niet kunnen betalen.

Dirk Bauwens

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.