Condensatieketel toch niet zo zuinig ?? | Ecobouwers.be

U bent hier

Condensatieketel toch niet zo zuinig ??

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

27/10/2008 - 19:44

Eind augustus heeft onze ketel van ongeveer 10 jaar oud het begeven . Het betrof een hoogrendementsketel van Renova Bulex van 28KW . We hebben na wat wikken en wegen deze vervangen door een dure Viessmann Vitodens 300-W condensatieketel (5-26KW) met war regeling. Ik heb de indruk (ben er zo goed als zeker van dat deze Viessmann veel meer verbruikt dan onze andere). Een dag zoals gisteren zondag bvb.
met onze oude ketel : gevraagde temp in huis 20° , die zou gisteren 15min volle bak gegeven hebben (tot temp 21°) en dan zeker een uur of 4 niets gedaan hebben (tot bvb. 19,5°), over een ganse dag zou die met moeite ne keer of 3 moeten werken hebben.
met onze nieuwe vitodens 300-W : die slaat aan continu zo'n 8 keer per uur. Keteltemperatuur gaat op zo'n 5min van 32gr naar 50gr om dan af te slaan , 5min later is hij terug aan rond de 32gr en slaat dan terug aan tot 50gr. Heb zowat alle parameters en info via fora proberen te veranderen maar hij blijft "pendelen". Onmogelijk dit eruit te krijgen.
Waarom draait hij bvb niet wat langer aan 45gr om dan langere tijd te "rusten" ? Hebben zo'n 123 uur branderuren voor zo'n 1750 starts.
We verwarmen met radiatoren. Ik heb de indruk dat ons watervolume te klein is om hem met z'n minimum vermogen 5,2KW een konstante brandertemperatuur te laten afgeven.
Heeft er iemand raad of een uitleg ?
In ieder geval mocht ik terug kunnen kiezen , dan opteer ik voor een gewoon aan/uit ketelke van 2500 euro ipv deze van 6000 euro .

54 Reacties

Reacties

27/10/2008 - 20:11

Beste Jan,

Een vitodens 300 zou normaal bij een koude start moeten vertrekken met 50% vermogen tot aan de gewenste aanvoertemperatuur en dan terug moduleren. Indien het minimum vermogen van 5 kW hoger is dan het afgiftevermogen van de radiatoren zal de aanvoertemperatuur langzaam oplopen.

Kan u het minimum watervolume niet verhogen door bijv. radiatoren in living, keuken en badkamer constant open te zetten ?

En vervolgens Ruimteinvloed op de WAR regeling gaan gebruiken. Indien dan de ruimte de ingestelde binnentemperatuur haald, slaat de ketel af.

De ketel is ontworpen om met een constante aanvoertemerpatuur te werken, dus het door u beschreven gedrag is niet normaal.

Bij een koude start dienen allereerst de radiatoren langzaam warm te worden. De retour van de ketel moet eigenlijk het eerste half uur nog koud blijven.

Reageert uw installatie zo ?
Indien de retour toch al veel sneller warm wordt staat mogelijk de pomp op een te groot debiet of een hydraulische kortsluiting.

En een combinatie te weinig radiatoren open, te veel waterdebiet van de pomp zal ook leiden tot veel te hoge aanvoertemperaturen bij het minimum ketelvermogen.

De ketel is toch niet veel te groot voor zijn afgiftesysteem ?

29/10/2008 - 19:45

Bedankt voor de tips en uitleg !!
Ruimteinvloed op WAR stond al op . Alle parameters overlopen en alles stond/staat goed. Probleem is wel duidelijk dat onze "watermassa" te klein is voor het minimumvermogen van 5kW tot waardeze ketel kan moduleren. Inderdaad als ik de radiator in de badkamer openzet op 5 en ook die in de inkom op 5 dan hebben we heel wat minder starts (ipv 7 per uur , maar gemiddeld 2) en geeft de ketel een mooie ongeveer konstante temperatuur af. De radiatoren in de living en keuken zijn van die grote lange aluminiumen die waarschijnlijk heel weinig water bevatten. Ons huis is groot genoeg voor deze ketel (de chauffagist raadde eerst deze aan van 35Kw) van 5kw-26kw. Ik had misschien toch nog beter een vermogen lager genomen (19,6kw). Soit daar valt nu niets meer aan te doen. Vraag blijft op mijn 2 mogelijke keuzes :
1. radiatorkraan in badkamer openlaten op 5 (=ong. 28 graden in de badkamer ) zelfs als we niet in de badkamer moeten zijn + radiatorkraan in de inkom op 5 (ipv 1 à 2) en zo maar een 2-tal starts per uur te hebben (denk ongeveer 30min ketel werking)
of
2. doen zoals het zou moeten , kraan in badkamer open wanneer we ze nodig hebben maar dan hebben we een 7 à 8-tal starts van telkemale 2 à 3 minuten)
>> optie 2 zal normaal veel minder verbruiken , maar misschien zal onze ketel hierdoor vlugger verslijten ?
Wie zou er wat kiezen ??

29/10/2008 - 20:02

Beste Jan,

Zet ruimteinvloed niet te hoog, wat hoe meer ruimteinvloed, hoe hoger het startvermogen van de ketel.

Verder kan het verlagen van de aanvoertemperatuur ook nog zorgen voor verlagen van het afgegeven vermogen van de ketel. Zet de stookcurve wat lager en de ketel geeft ook minder vermogen af(moduleert lager).

Zo'n moderne modulerende ketel werkt het beste als we de warme kamers in een keer opwarmen. Een verwarmingsysteem waar de gehele dag allerlei thermostaatkranen open en toe gaan is hier minder geschikt voor.

Warm de badkamer bijv. tot 21 graden mee, maar de inkomhal zo ik uitlaten.

30/10/2008 - 07:49
Jan

Als je met WAR werkt moet je die termostatische kranen niet gebruiken of helemaal open zetten. De watertemperatuur zal in functie van de buitentemperatuur ingesteld worden en dit in functie van de stooklijn instellingen.

- Zet ruimteinvloed eens af
- Zet overal de thermostaatkranen volledig open!
- Stel een andere stooklijn in. Op hoeveel staat die nu ?

http://www.Vanham-franck.be/pics/STOOKLIJN.JPG

Hoeveel radiatoren heb je ? Heb je een idee van de waterinhoud ?

Wij hebben een Vitodens 300 - 13kW/WAR met als ondergrens 4.2kW
vermogen. Onze LEW heeft overal vloerverwarming, volledige waterinhoud van alle circuits zal zo'n 180L water bedragen.

Onze Vitodens doet altijd lange brandercyclussen van meerder uren, meestal op ondergrens tenzij heb buiten -5 ozo is.! Pendelen heeft hij nog nooit gedaan (nu 2 jaar actief, zo'n 1300 starts voor 2600 branderuren en 1 start / dag is voor warm water -> boilercyclus)

30/10/2008 - 08:32

Beste Jan 2,

Een zuivere WAR werkt al beter bij vloerverwarming, maar is geen goede oplossing bij een modulerende gasketel in combinatie met radiatoren !!

Indien de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan, leidt dit tot verhoging van de watertemperatuur en dus verhoging van de binnentemperatuur. Het geheel wordt onregelbaar !
Dus niet werken met radiatoren als zuivere WAR, wel de stookcurve gebruiken om de watertemperatuur aan te passen aan de warmteverliezen.

Probeer de ketel echt op zijn minimale afgiftevermogen te krijgen door:

1. het minimale agiftevermogen van het afgiftesysteem aan te passen aan die van de ketel; door het minimaal openstaande vermogen van het afgiftesysteem te vergroten door het constant openzetten van de radiator in de badkamer.
2. Door het afgiftevermogen van de ketel echt zo laag mogelijk te maken door het verlagen van de stookcurve(vermogen zakt met de aanvoertemperatuur) en zoek het punt waarbij de kamers nog net warm worden.

Alleen op bovenstaande manier haalt u het beste rendement van uw modulerende gasketel.

Radiatoren, WAR, thermostaatkranen en een modulerende gasketel zijn een combinatie die leidt tot onbeheersbare binnentemperaturen in het gedeelte waar de radiatoren constant open staan en dus excessief verbruik en comfortklachten in de tussenseizoenen, omdat hier de ketel zijn laag modulatievermogen niet kwijt kan aan het afgiftesysteem.

30/10/2008 - 12:30

Rene,

door het verlagen van de watertemperatuur zal het rendement van de ketel toenemen dus zal het minimale afgiftevermogen van de ketel stijgen ipv dalen.
Ook zullen de radiatoren minder warmte afgeven waardoor de ketel zijn warmte nog moeilijker kwijtgeraakt.

Kan de actuele modulatie graad of vermogen afgelezen worden van een Vitodens 300?

30/10/2008 - 12:45
Jan

>Kan de actuele modulatie graad of vermogen afgelezen >worden van een Vitodens 300?

Ik dacht het niet, aangezien ik dat ook al heb gezocht.
Bij een Elco Thision kan je probleemloos de %-modulatie aflezen.

De Viessmann doen 1:4 modulatie, dus 25-50-75-100 procent van het vermogen.

Ik kan wel "merken" als onze Vitodens op vb ondergrens werkt vanwege fluisterstil, quasi geen uitlaatgassen en uiteraard de lage aanvoertemps in ons geval met WAR en je merkt wel als ie een stapje hoger moet.

30/10/2008 - 13:04
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ja hoor je moet elders radiatoren open zetten om je ketel zuinig te laten werken.

30/10/2008 - 13:17

Frank,

Door het verlagen van de aanvoertemperatuur zal de ketel minder vermogen afgeven, want deze zijn gekoppeld. Dit heeft niets met rendement te maken maar juist met de ketelregeling zelf. Het verhogen van de aanvoertemperatuur zal leiden tot hogere vermogens van de ketel(al heeft dit ook met gekozen instellingen te maken, want bij vloerverwarming ligt de spreiding van de curve dichter bij elkaar en natuurlijk de spreiding vann de vermogensverdeling ook)

Het verlagen van de aanvoertemperatuur zal ook leiden tot een verlaging van het vermogen van het afgiftesysteem.

De verlaging van de ketelregeling op het vermogen van de ketel werkt echter sterker dan op het afgiftevermogen van het afgiftesysteem.

Warmteverliezen en vermogen afgiftesysteem willen we in evenwicht hebben bij een zo laag mogelijke watertemperatuur. Op deze manier kan de ketel laag moduleren en heeft de installatie zijn beste rendement.

Te hoge watertemperaturen leiden tot een slechter installatierendement en pendelgedrag van de ketel.
Dus hier is rendement wel van toepassing !

Dus extra radiatoren open om de minimale afgifte van het systeem groter te maken(keuken-living-badkamer)

Het watertemperatuur zo laag mogelijk om het installatierendement te verhogen.

ALs de vitodens niet traploos moduleerd maar met stappen van 25% wordt dit zeker belangrijk.

30/10/2008 - 13:34

Chathanky,

En daarom is het zo belangrijk de juiste ketelconfiguratie
te kiezen met een vermogensverdeling welke past bij uw warmteverliezen van de woning!

Dus hoe lager de beginmodulatie hoe beter ! En te hoog heeft ook geen zin.

Had men hier geopteerd voor een lagere beginmodulatie dan had dit hele probleem niet gespeelt.

30/10/2008 - 17:58
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Een hele laag minimum vermogen is niet altijd zo gunstig.

Stel dat je 900 watt beginmodulatie hebt en zo de ketel de hele dag aan blijft. Elektrisch ben je zo`n 70 watt kwijt is je verlies 8%.
Voor 1 kwh. elektra ben je meer kwijt dan voor 1kw. warmte uit gas.

Als de ruimte zijn temperatuur heeft gehaald slaat hij echt niet elk kwartier aan met wat meervermogen.
Bij minder extreme kou kan het zijn dat de ketel 1 of 2 x aanslaat per dag.
Eenmaal de ruimte op temperatuur zal het echt niet snel afkoelen.
Met koudere dagen zal het minimum van de wat zwaardere ketels in bereik komen.
Voordeel van een wat zwaardere beginmodulatie is wel dat het huis snel op temperatuur is.

Als we het hebben over een passief huis hebben met 1,5 kw maximaal verlies is een extreem laag modulatiepunt in verhouding tot een ketel van 5 kw op een huis van 10 tot 15 kw warmteverlies.

Mocht je je huis enkel in de woonkamer verwarmen dan kun je het ook wel af met een hele lichte ketel.

In dit geval ga je niet ruimtes verwarmen die niet gewenst zijn, dit getuigt niet van het zuiniger omspringen met energie.
Laat de ketel dan maar enkele keren per dag uit gaan.

30/10/2008 - 18:13
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

janverf:

Als je voorheen een ruimteregeling had en nu een weersafhankelijke regeling zal je altijd wel iets meer verbruiken.
Het leidingssysteem blijft altijd op temperatuur.
Dit ligt niet per definitie aan de keuze van de ketel maar aan de soort regeling.

Als de stooklijn ruim is afgesteld is kan dit behoorlijk wat meer verbruik met zich mee brengen.
Je zal dan een zeer comfortabel verwarmd huis hebben maar dit kost wat energie.
Met een nauwjeurig ingestelde wa regeling kun je de grootste schade beperken en toch een comfortabel verwarmde woning overhouden.
Veel installateurs hebben niet zoveel tijd en met een ruim ingestelde stooklijn is het in iedergeval lekker behagelijk.
Als door het snelle verwarmen van het huis de ruimtes snel op temperatuur is hoeft de wa regeling alleen de leidingen op temperatuur te houden. Dit gaat gepaard met vaak opstarten van de ketel.
Met het verlagen van de stooklijn kun je dit wat langer uitstellen en zal de ruimtetemperatur niet er veel overschrijden. de ketel zal dan minder frequent aanslaan.
Echter bij weinig vraag blijft het probleem van aan en uit gaan altijd bestaan. Dit is enigzins op te lossen door de schakeldiferentie te vergroten. Je staat dan toe dat de gewenste cv temperatuur wat verder mag afkoelen.

Een wa regeling blijft voor een onervaren iemand altijd lastig. Dit is eigenlijk werk voor iemand met ruime ervaring. Dit zal voor de meeste betekenen dat het geld gaat kosten voor een installateur.

Maar goed de basis en wat tips hier maken je het mischien wat wijzer en kun je zelf de installatie in grote lijnen verbeteren.

30/10/2008 - 18:53

Ik zit ook met dat probleem.

Vandaag heb ik gezien dat de interne pomp 80W vermogen heeft en de externe pomp 50W.
Het systeem werkt met een evenwichtsfles(enkel vv).
Is het dan normaal dat de interne pomp een stuk zwaarder is dan de interne?
Ik heb gezien dat je de interne pomp ook op 40W kan zetten maar dan moet ik waarschijnlijk een draad verleggen in de aansluitdoos van de pomp.
Zou dat kunnen helpen tegen het veelvuldig aanslaan van ketel?

07/11/2008 - 22:02

Bedankt voor de vele reakties. Heb ondertussen wat meer geexperimenteerd . Inderdaad wanneer ik de radiator in de badkamer overdag laat opstaan op 4 en in de hal ook op 4 dan heb ik veel minder starts en brandt de ketel wat langer op een lage temperatuur, zoals het zou moeten.
Dit lijkt mij toch een beetje de omgekeerde wereld om overdag de badkamer op een temperatuur te laten van zo'n 25gr terwijl niemand thuis is om zo minder starts te hebben met onze vitodens. Hij mag voor mij zo'n 10keer per uur starten, ik geef het op. De ruimtes waar de thermostaat altijd volledig(5) openstaan zijn de keuken en living. We gebruiken de war met ruimtecompensatie. 's morgen en 's avonds zetten we de thermostaat in de badkamer van 1 naar 5. De slaapkamers staan altijd vast op 1 à 2. Dus in normaal regime worden alleen de living en de keuken aangestuurd wat blijkbaar te weinig is om een stabiel brandgedrag te verkrijgen. Niets aan te doen . Prachtig toestel die vitodens maar niet geschikt voor ons huis (lees radiatorhuis), voor vloerverwarming zeker ideaal.
De redenering dat je je radiatoren moet overdimensioneren vind ik ook nogal raar,ik begrijp natuurlijk waarom om zo koud mogelijke retour te verkrijgen, bedoeling is altijd denk ik om zo weinig mogelijk dikke radiators in je living te hebben . De onze zijn (in living en keuken) van aluminium smal en hoog (2M05) en bevatten waarschijnlijk weinig water wat het pendelgedrag van onze ketel verklaart.
Ik kan iedereen maar aanraden die nu bouwt van vloerverwarming te gebruiken of je living vol dikke radiatoren te zetten :-). Wat is het nadeel in feite van een ketel die voortdurend pendelt , wat gaat er dan vlugger defect , denk niet dat hij meer verbruikt. (ik zie zijn temperatuur heel vlug van zo'n 28gr naar 44gr gaan en dan slaat hij af en na redelijk korte tijd terug aan bij 28gr enz enz ..) Ons vroeger simpel renova bulexke draaide zo'n half uur en kon dan gerust meer dan een uur rusten om dan terug zo'n 15minuten te branden zeker nu met die winters die niet echt koud meer zijn.

08/11/2008 - 15:19

Jan,

probeer je max temp nog naar beneden te halen zodat ketel meer uren gaat draaien op lage temp = zuiniger

Stefan

08/11/2008 - 15:49
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Hoe meer toeters en bellen er op een ketel staan, hoe grotere prul. Dat wordt hier weer eens bewezen. Van 1 zaak kunt ge wél zeker zijn : uw geld zijt ge kwijt!

vr gr
Pluto

10/11/2008 - 16:06

Beste Jan,

Toch is het gedrag van uw ketel niet normaal.

Nog even de radiator op de badkamer: u zegt dat deze niet aan hoeft te blijven als er niemand thuis is, maar u kan toch de gehele installatie uitzetten als er niemand thuis is ?:

bijv. verwarming op 06.00 hr, af 0800 hr en vervolgens op 1600 hr af 2200 hr.

Kan u ergens zien met welk vermogen de ketel werkt ? Volgens mij wordt de ketel steeds afgezet doordat de aanvoertemperatuur te ver over zijn gewenste waarde heengaat.

Hoelang duurt het voordat de retour bij de ketel warm is ?

Bedenk ook dat grotere radiatoren hangen ook niet duur hoeft te zijn(bijv voor living en keuken), maar dat zou ik pas overwegen als u zeker weet dat het daar aan ligt.

10/11/2008 - 19:04

heb vrijdag een vaillant ecotec geplaatst met war regeling op. werkte super goed ...de keteltemperatuur is niet boven de 35 graden gegaan , binnen 22 graden (was nu wel ni heel koud buiten)..als da ni zuinig is

10/11/2008 - 19:56
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

jan, wij hebben ook een vitodens 300 met 100% WAR en radiatoren,
bij ons werkt deze perfect!
We laten hem's morgens opspringen, +/- 1,5 uur, en hij brandt dan constant.
's avonds springt hij nog eens op +/- 6 uur en brandt ook constant. Het aatal branderstarts komt bij ons +- overeen met het aantal branderuren.
Bij ons staan enkel de radiatoren in de woonkamer volledig open. In de keuken gedeeltelijk en in de badkamer enkel 'smorgens.
De radiatoren van de gang en de slaapkamers worden vrijwel nooit opengezet.
Ons verbruik is met zo'n 40% gedaald. (we hebben ook wel een zonneboiler voor sww laten installeren)

10/11/2008 - 22:10

Sabbe, gebruik je je Vitodens als bijverwarming om water in je boiler bij te warmen of als naverwarming?

11/11/2008 - 13:13
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

beginner, de vitodens gebruiken we als bijverwarming van de boiler.

11/11/2008 - 16:17

sabbe, hoeveel m³ verbruik je in zomermaanden?

19/11/2008 - 21:33

Is een condensatieketel ook nuttig voor een tweede verblijf waar je alleen in de weekends bent?

Met andere woorden, kan je hem de rest van de tijd gerust uitschakelen?

21/11/2008 - 17:43

Wat zou er nu het zuinigste zijn qua gasverbruik. 1 uur aan 5,2Kw of 10 min aan 26kw ? Als een ketel moduleert naar 20% verbruikt hij dan ook 80% minder gas ? Ik zou 's morgen eventueel de ketel een uur vroeger laten opspringen maar met een rem zodat het heel traag warmt wordt ipv nu volle bak heel vlug.

21/11/2008 - 19:23

Beste Janverf,

ik zou gaan voor de 1u aan 5.2kW, en dit om volgende reden: indien de brander slechts 5.2kW geeft, dan is het water veel langer koud en condenseert deze meer/langer dan wanneer hij heel snel opwarmt.
Het kan natuurlijk ook dat ik de bal compleet missla, maar dan hoor ik het hier wel.

MVG, Piggy

21/11/2008 - 19:48

Een modulerende gasketel haaft zijn maximum rendement bij 20-30% van het maximum vermogen afhankelijk(uiteraard verschillend per merk)

27/11/2008 - 22:31

Ik heb vloerverwarming op 2 verdiepingen met bijverwarming met convectoren, en convectoren in de kelder. Als ik enkel
op vloerverwarming werk, zie ik een identiek probleem als de originele vraagsteller.... mijn ketel gaat van 35 naar 55 gaden over zo'n een 8 minuten, en valt dan 2 minuten stil, tot de ketelT in de buurt komt van de min aanvoerT. De temperatuur binnen voelt ok, zeker niet te warm met enkel
vloerverwarming (18 graden ongeveer). Dit is ook met een vitodens 300 (8,7-33KW). De ketel start op aan 50%, maar regelt na 10sec als terug naar 25% (makkelijk te zien aan de gasmeter, ongeveer 0,015m3/min = 9KW zijnde min vermogen).

Is hier nog iets aan te verbeteren? Volgens mij is de ketel
iets te groot gekozen, om enkel de vloerverwarming te doen.
Misschien moet ik de vloerverwarming nog iets warmer maken?

Het verbruik is ook niet echt weinig te noemen: 25m3/dag bij koude herfstdagen. Starts = Branduren * 6. Verbruik is
logisch als je 8/10 van 24 uur aan 9KW draait, ben je 192KWh kwijt, of al ongeveer 20m3...

Xtof

28/11/2008 - 07:37

xtof,

Vertoond de ketel dit gedrag ook bij een koude start ? DWZ nadat de ketel een poos uit is geweest ?

Om te controleren of de ketel te groot is kan u een warmteverliesberekening maken van desbetreffende kamers, welke u tegelijkertijd verwarmd met alleen de vloerverwarming en vergelijken met het minimum afgegeven vermogen van 9 Kw.

Of de watertemperatuur verhogen effect heeft hangt af van de regeling van de vloerverwarming zelf. Bij een adaptieve regeling wordt een regime ingegeven en kan een gebruiker niet veel meer veranderen, omdat de gewenste aanvoertemperatuur door de regeling bepaald wordt.

Stel dat u de vloerverwarmingwatertemperatuur wel kan veranderen, dan warmd de vloer vervolgens sneller op en zal dit leiden tot een tevens hogere binnentemperatuur. Maar zodra de ruimte op temperatuur is gaat de ketel toch weer pendelen.

Verwarmen in tijdblokken zou dit probleem kunnen oplossen, of u zou met een waterbuffer kunnen gaan werken.

Als de ketel een te groot minimum vermogen heeft gaat u dat zien aan het verschil tussen de berekende aanvoertemp. en de werkelijke aanvoertemperatuur. Als de ketel zijn vermogen niet kwijt kan, dan gaat dit verschil oplopen.
In de ketelregeling is een max. verschil ingesteld van bij 4 of 5 K en bij het bereiken hiervan zal de regeling de ketel stoppen. De tijd welke hij vervolgens stopt is vervolgens ook vaak instelbaar als een parameter.

Het gedrag van de ketel kan dus met het instellen van deze twee parameters ook nog iets verbeteren.

janverf schrijft:
> Eind augustus heeft onze ketel van ongeveer 10 jaar oud het begeven . Het betrof een hoogrendementsketel van Renova Bulex van 28KW . We hebben na wat wikken en wegen deze vervangen door een dure Viessmann Vitodens 300-W condensatieketel (5-26KW) met war regeling. Ik heb de indruk (ben er zo goed als zeker van dat deze Viessmann veel meer verbruikt dan onze andere). Een dag zoals gisteren zondag bvb.
> met onze oude ketel : gevraagde temp in huis 20° , die zou gisteren 15min volle bak gegeven hebben (tot temp 21°) en dan zeker een uur of 4 niets gedaan hebben (tot bvb. 19,5°), over een ganse dag zou die met moeite ne keer of 3 moeten werken hebben.
> met onze nieuwe vitodens 300-W : die slaat aan continu zo'n 8 keer per uur. Keteltemperatuur gaat op zo'n 5min van 32gr naar 50gr om dan af te slaan , 5min later is hij terug aan rond de 32gr en slaat dan terug aan tot 50gr. Heb zowat alle parameters en info via fora proberen te veranderen maar hij blijft "pendelen". Onmogelijk dit eruit te krijgen.
> Waarom draait hij bvb niet wat langer aan 45gr om dan langere tijd te "rusten" ? Hebben zo'n 123 uur branderuren voor zo'n 1750 starts.
> We verwarmen met radiatoren. Ik heb de indruk dat ons watervolume te klein is om hem met z'n minimum vermogen 5,2KW een konstante brandertemperatuur te laten afgeven.
> Heeft er iemand raad of een uitleg ?
> In ieder geval mocht ik terug kunnen kiezen , dan opteer ik voor een gewoon aan/uit ketelke van 2500 euro ipv deze van 6000 euro .

28/11/2008 - 09:36

Hallo Rene,
bedankt voor de feedback.

> Vertoond de ketel dit gedrag ook bij een koude start ? DWZ nadat de ketel een poos uit is geweest ?

Nee smorgens als de ketel uit nachtregime komt draait de ketel merkelijk langer bv 2 uur.

Verwarmen in tijdsblokken lijkt me een redelijke aanpak - bv van de xtra fazes in de vitodens gebruiken om te komen tot bv 4 keer 2 uren branden overdag ipv pendelen.

Heb nog een vraag ivm met convectoren - die zijn geplaatst als bijverwarming (en dus in principe warmte te geven als je het nodig vind doordat je bv in de badkamer komt). Daar heb je dan een hoge ketelT voor nodig want anders duurt het te lang voor je iets merkt. Dit staat volgens mij haaks op
het principe van de WAR.... want gedurende 90% van de tijd zal deze hoge ketelT niet nodig zijn. Met als gevolg nog
meer pendelen, want de ketel kan deze warmte niet meer kwijt.

Viesmann is hier ook al een paar keer geweest, en stellen nu
voor om de WAR af te zetten voor de convectoren (niet voor de vloerverwarming) en de ketel bij warmte vraag van de convectoren te laten werken op max T bv 65 graden - vol vermogen indien nodig.

Ik vraag me dan ook wel af waarom een modulerende ketel nodig was in de eerste plaats... Het is duidelijk dat als de warmtevraag niet constant en/of te klein deze aanpak niet werkt.

Christophe

28/01/2011 - 20:08

als ik zowat op deze forums rondloop, zie ik overal gelijkaardige problemen opduiken, lees een keer dit :

http://www.ecobouwers.be/forum/post/problemen-modulerende-brander#comment-144715

iedereen heeft een andere situatie, maar dit leund vrij dicht tegen dt van jouw aan denk ik.

 

Feel free to comment :)

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.