bypass op aardwarmtewisselaar (AWW) | Ecobouwers.be

U bent hier

bypass op aardwarmtewisselaar (AWW)

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

30/03/2007 - 10:23

Zodra de buitenlucht meer dan 10 à 12° is, wordt deze buitenlucht
afgekoeld door de AWW. De AWW zorgt er immers voor dat de aangevoerde
lucht redelijk constant blijft: zo’n 10 à 12°.

Onderstel dat de buitentemperatuur 20° is, dan wordt de aangevoerde
buitenlucht eerst afgekoeld door de AWW naar 10 à 12°. Daarna wordt deze
lucht in de warmtewisselaar van de balansventilatie terug opgewarmd tot 18
à 20° door de afgevoerde binnenlucht. Eerst afkoelen en dan terug
opwarmen om hetzelfde resultaat te bekomen!

Een bypass op de AWW die automatisch in werking treedt zodra de
buitentemperatuur een bepaald niveau bereikt, zou dus heel nuttig zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Zie grafieken op
http://www.lika.be/content/view/144/67/#venti

52 Reacties

Reacties

01/04/2007 - 09:32

die bypass is volgens mij een standaard voorziening

01/04/2007 - 10:36

Bob,

als de buitentemperatuur 20°C is moet je je huis toch niet meer verwarmen? Als je een beetje correct isoleert, kan de verwarming uit eens het ongeveer 15a17°C is buiten. Ik denk dus niet dat die optie omwille van een energiebesparing veel zin heeft.

Walter

01/04/2007 - 20:20

Een aardwarmtewisselaar (AWW) is een buis van 30 à 40 m die 2 meter onder
de grond zit. Zodra de temperatuur van de lucht op het einde van deze buis
(net voor ze het huis binnenkomt dus) even hoog is als de
buitentemperatuur, kun je beter rechtstreekse buitenlucht aanvoeren. Dat
zal vanaf ongeveer 10° zijn.
Anders wordt deze lucht eerst afgekoeld door de AWW en dan terug
opgewarmd door de afgevoerde binnenlucht in de warmtewisselaar van je
ventilatiesysteem, wat absurd is. Deze laatste moet ook harder werken, als
de lucht een omweg door je AWW moet afleggen.

Zodra de buitentemperatuur te hoog wordt (bv. meer dan 25°), kun je dan
weer beter de aangevoerde buitenlucht door je AWW sturen om ze eerst wat
af te koelen.

Ideaal zou zijn als dit automatisch gebeurt, aangezien dit dikwijls twee keer
per dag of meer nodig zal zijn.

@ Paul
Een bypass op een AWW is niet hetzelfde als een bypass op de
warmtewisselaar van je balansventilatie. Dit laatste is wel standaard op de
meeste toestellen.

@ Walter
Ik heb het hier over balansventilatie met een AWW. Als de verwarming uit is,
moet je toch nog altijd blijven ventileren?

01/04/2007 - 20:42

Jawel, er zijn zo al wel switchboxen op de ventilatieaanvoer geplaatst.
Ik zat met hetzelfde idee en ga dat ook zo uitvoeren.
Ludwig van Wonterghem zou dit al eens zo uitgevoerd hebben dacht ik begrepen te hebben.

mvg Rudy

01/04/2007 - 20:47

kijk es bij orcon, die leveren op de orcon HRC een speciale bypass voor AWTW installaties,

de bypass treedt in werking als:
de temp van de afgevoerde lucht hoger is als de comfort-temp. ( meestal 23 graden )

en de aangevoerde lucht van de Aardbuis lager is dan de temp-afvoer.

lijkt me dat je op zon moment de aangevoerder lucht niet meer opwarmt, t is niet meer nodig...

02/04/2007 - 02:47

Bob,

natuurlijk moet je nog ventileren als het 20°C is; maar wat maakt het dan uit dat de lucht door de AWW komt?
Het enige energetische voordeel zou zijn dat je die wrijvingsverliezen/drukval door de AWW niet moet compenseren. Maar denk je echt dat die zo veel zijn? En moest je echt veel energieverliezen hebben door een AWW te gebruiken, denk ik dat die verkeerd gedimensioneerd is.
Daarnaast zou ik intuitief zeggen dat de lucht in de AWW beter niet stilstaat.

Walter

02/04/2007 - 07:37

Ik denk dat Walter een punt heeft ivm het stilstaan van de lucht in de AWW :
dat zou wel eens tot vervuiling, ophoping van vocht en schimmelvorming
kunnen leiden...

Wat de drukval betreft in een AWW : heeft iemand hier misschien cijfers over ?
Ik maak mij net de bedenking dat moest die drukval niet verwaarloosbaar
zijn, je systeem met AWW eigenlijk qua volumes aangevoerde en afgevoerde
lucht niet meer in balans draait bij gelijke krachtontwikkeling van beide
ventilatoren...?
Je zou dan eigenlijk systematisch onderduk in je woning creëren en zo toch
weer koude (of warme) buitenlucht gaan aantrekken via het zwakste punt in
je luchtdichting ?

03/04/2007 - 10:54

Bij Orcon gaat men ervan uit dat de aangevoerde buitenlucht altijd door de
AWW gaat, als je gekozen hebt voor een AWW.

Verder lees ik in hun documentatie: “De geïntegreerde elektronica in de
motor past het toerental van de ventilatoren aan om de ingestelde
luchthoeveelheid constant te houden ongeacht de weerstand; om deze reden
zullen de toerentallen van beide ventilatoren niet altijd gelijk zijn.”

Met andere woorden: de omweg die de aangevoerde buitenlucht moet
maken door de AWW, zou niet tot onderdruk leiden in je woning. Het toestel
zorgt ervoor dat alles in balans blijft.

Is dat ook bij andere merken zo?
En zijn er nog altijd mensen die problemen hebben met Orcon?

03/04/2007 - 14:22

Bob,

een echte balansventilatie zal altijd zorgen dat de in- en uitgaande debieten gelijk zijn, en daarvoor de snelheid van de ventilatoren aanpassen.
De meeste toestellen Orcon, Brink,Paul,... zijn echte balansventilatie toestellen; Stork bv was voor zijn oudere toestellen (WHR90/95) zeker geen balansventilatie. Ik weet het niet voor hun pas vernieuwde toestellen.
Of er nog problemen zijn met Orcon toestellen, moet je eens navragen in een vraagstaart hier ergens op het forum.

Walter

04/04/2007 - 22:30

Bij de Vallox 90 SE zit een ingebouwde bypass binnenin het toestel.

Buiten de diskutie over de temperaturen:
In ons vochtig zeeklimaat zal de AWW op bepaalde dagen toch ook een deel vocht uit de lucht laten condenseren. Ik zou dus toch eerder de neiging hebben om de AWW zelf nooit te 'bypassen'.

Nog een bedenking ivm die bypass:
De bypass IN het balansventilatietoestel dient volgens mijn bescheiden mening om de warmtewisselaar in het toestel zelf niet te gebruiken in bepaalde omstandigheden. M.a.w. het balansventilatietoestel gaat in dat geval letterlijk als ventilator werken, omdat het toch geen warmte moet uitwisselen.

Een bypass op de AWW zelf is een tweede mogelijkheid waarbij die in werking treed als de inkomende buitenlucht in de AWW ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de lucht die de hele AWW doorlopen heeft. Maar ik heb er geen idee van of zulke toestand in ons klimaat korte of lange tijd kan voorkomen.
Zo'n bypass zou dan in een aparte box VOOR het balansventilatietoestel kunnen staan.

Ben ik juist of fout??? Laat maar horen hé.
Beste groeten,
Rudy Martens

07/04/2007 - 09:23

Voorbeelden van zo’n bypass op de AWW:

http://www.bauweise.net/grundlagen/technik/lueftung/ewt/ewt-
systeme.htm

07/04/2007 - 10:14

Rudy:

"In ons vochtig zeeklimaat zal de AWW op bepaalde dagen toch ook een deel vocht uit de lucht laten condenseren. Ik zou dus toch eerder de neiging hebben om de AWW zelf nooit te 'bypassen'."

De momenten dat je de bypass nodig hebt speelt de behoefte aan ontvochtigen niet.
Buitenlucht tussen de 10 en 17 graden die zeer vochtig is zal binnen een stuk droger zijn omdat het binnen tussen de 20 en 22 graden is bij de meeste woningen. Pas als de buitentemperatuur hoger is dan binnen speelt de behoefte aan eventueel ontvochtigen en dan is bypass niet meer nodig.

07/04/2007 - 13:19

Bob: De link werkt niet (ik krijg de melding 'forbidden')
Groeten,
Rudy Martens

07/04/2007 - 13:44

Je auto verwarm je niet als ie geparkeert staat.
Lucht van 15 graden 100% rv naar binnen halen waar een temperatuur heerst van 21 graden hou je nog 68% over binnen.
De 100% situatie is enkel als het mist of heiig weer is.

De gemiddelde rv het gehele jaar 40 km van de kust is zo`n 70%. Aan de kust zou ik moeten opzoeken, maar ik verwacht niet dat dit veel hoger zal zijn.

07/04/2007 - 13:48

De mist is vaak het gevolg van sterk afkoelen van de buitentemperatuur en zo is de lucht voorgedroogt.
Mist bij temperaturen van 20 graden buiten maak je denk ik zelden mee.

Overgens als het regent is de luchtvochtigheid ook 100%.
(Natuurlijke droging van de luchtconditie)

07/04/2007 - 14:33

@Rudy Martens

De link werkt niet, omdat hij niet op één regel wil komen. Het laatste stuk
“systeme.htm” moet je er nog bijvoegen.

Je kunt ook volgende link aanklikken:
http://www.bauweise.net/grundlagen/technik/lueftung/lueftung.htm
en dan klikken op “Erdwärmetauscher-Systeme”.

11/04/2007 - 00:26

Rudie schreef:

"Chathanky schreef:
"De mist is vaak het gevolg van sterk afkoelen van de buitentemperatuur en zo is de lucht voorgedroogt."

Sorry maar dit is complete nonsens hoor.
Als het mistig en nevelig is is de lucht nou net volledig verzadigd met vocht en helemaal niet zoals jij beweerd "voorgedroogt".

Zoek maar eens in wat boeken van fysica wat op over luchtvochtigheid, relatieve luchtvochtheid en kijk eens goed op de dauwpunttabellen.
Dit item is zo belangrijk voor bepaalde zaken (onder andere industrieele spuitwerken op staal) dat zelfs het KMI regelmatig de waarnemingen van de relatieve vochtigheid op haar website publiceert."

Denk iets verder dan je neus lang is en je komt er achter dat het geen onzin is.
De lucht warmt op in je woning en de rel. vochtigheid zal hierdoor dalen.
Wat denk je dat er in de aww gebeurt als deze in de buis gaat condenseren? De inblaaslucht is bij je aanvoerrooster 100% met een lage temperatuur. de opwarming die je woning aan deze lucht geeft zorgt er voor dat de luchtvochtigheid daalt.

Volgens jou beleving zou het in de zomer lekker vochtig worden als dit niet zou gebeuren.
Daling van de buitentemperatuur zover dat de lucht gaat condenseren werkt mee aan het drogen van de lucht.
Buitenlucht van -10 graden kan zo`n 1 gram vocht bevatten, haal deze lucht in je woning en verwarm deze tot 20 graden dan hou je gortdroge lucht over, vandaar dat het binnenklimaat van een goed geventleerd huis in de winter in huis veel droger is dan in hartje zomer.

Of heb ik dan jaren lang nonzins studies gevolgt?

11/04/2007 - 00:29

Ps. lucht van 20 graden kan zo`n 12 gram vocht bevatten weet je ook waar je ongeveer op uitkomt als je verzadigde lucht van -10 verwarmt naar 20 graden.

11/04/2007 - 07:32

Als ik de tabel klein genoeg krijg plaats ik hier deze avond de tabellen met relatieve vochtigheid en dauwpunt.
Zijn de bestand te groot dan meld ik het hier en wie die dan wil hebben via mail die zend me dan maar een berichtje.

11/04/2007 - 17:30

http://www.installatietechnicus.nl/diagrammen/Mollier.pdf

Hier een mollier diagram, die is naar wens in te vullen.

11/04/2007 - 22:05

Ik krijg de beloofde dauwpunttabel hier niet op een deftig toonbare manier op (de getallen in de kolommen kleven gewoon tegen elkaar aan als ik de tab 'voorbeeld' gebruik).
Daarom:
Voor diegenen die er in geinteresseerd zijn: Als je in Google zoekt op 'dauwpunttabel' en 'relatieve vochtigheid' dan krijg je direct een hele reeks links.

14/04/2007 - 20:09

“Stork bv was voor zijn oudere toestellen (WHR90/95) zeker geen
balansventilatie. Ik weet het niet voor hun pas vernieuwde toestellen.”
schreef Walter.

Storkair werkt nu samen met Paul-Lüftung en dat leidde tot de geboorte van
een nieuwe telg in ventilatieland: de Storkair WHR930 (of Komfo-350). Het is
een toestel met zelfs het strenge passiefhuiskeurmerk.
(Bron: De Koevoet, lente 2007, p.41)

24/04/2007 - 14:14
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Om vervolgens dan bevriezing te voorkomen bij de Stork WHR930 hebben ze er een electrische voorverwarmer in geplaatst van 500 Watt. Hoezo energiebesparing.Dus op het moment dat het buiten onder 0 komt gaat je electraverbruik fors omhoog.

In Nederland is er de AWB Airmaster HRD, deze kan tot -10 buitentemperatuur met een rendement van >95% zonder invriezen of terugtoeren van ventilatoren. Deze ventilatoren hebben constant flow waardoor de installatie altijd perfect in balans is.

Overigens gaat Bulex deze unit in Belgie voeren.

24/04/2007 - 15:08

Hallo wij willen ook een ventilatiesysteem met warmterecuperatie plaatsen maar over een aww twijfelen we nog. Het gaat bij ons om renovatie dus dat betekent breken en we zien daar tegenop. We wilden ook een deel van onze kelder als koele ruimte voor het bewaren van voedsel ed. Nu hadden we gedacht om dit gedeelte te isoleren en een directe verluchtingsuitgang naar buiten te maken en daar onze unit met aanzuiging in de kelder te plaatsen, dan hebben we toch ook een soort voorverwarming of in de zomer een afkoeling van de aangevoerde lucht ? Is dit een naïeve redenering of zou dit wel kunnen ?

24/04/2007 - 15:49

Theo, de electrische voorverwarming in die Stork is een optie; je bent niet verplicht die te nemen. En zeker de AWW-gebruikers uit deze topic hebben die niet nodig.
Weet je waarom die Airmaster tot -10°C kan?
De Airmaster heeft die een 100% bypass, of maar een gedeeltelijke? Dat vind ik niet terug in de specificaties.
Trouwens deze toestellen kunnen ook tot -10°C gaan:
http://www.dc-ict.be/DierickxVentilatie/pdf/HRWC_WTW%20comair.pdf
vermoedelijk zit het in de ALU warmtewisselaar; ik snap alleen niet waarom die niet zou invriezen.

Walter

11/05/2007 - 09:56

"vermoedelijk zit het in de ALU warmtewisselaar; ik snap alleen niet waarom die niet zou invriezen."

Mijn vermoeden is dat ALU beter warmte geleid en het warme deel van de lamellen zou dan het bevroren deel van de lamellen opwarmen. Als dit het geval is is deze WTW wel minder efficient want eigelijk wordt het tegenstroomprincipe hierdoor voor een deel teniet gedaan (warmte beweegt in omgekeerde zin van de gewenste richting)

11/05/2007 - 10:50

Jeroen,

de uitleg zou kunnen: alleen geven die fabrikanten met ALU WTW evenhoge opbrengsten. Misschien hebben ze gewoon hun testen wat beter gedaan dan anderen. Of is de ALU WTW wat minder gevoelig aan een beetje bevriezen of gewoon wat groten...

Walter

14/10/2008 - 12:49
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik heb gevraagd aan een verdeler van de AWB airmaster waarom die tot -10 kan gaan. De reden is dus inderdaad de ALU: die geleidt beter dan een kunststof warmtewisselaar, waardoor de lamellen verder van elkaar staan en (volgens die verdeler) daarom minder snel bevriezen.

14/10/2008 - 13:44

Rudy Martens schreef op 10-04-2007 :

"Om terug naar het onderwerp zelf (de AWW) te komen:
Alles heeft voor en nadelen en niks zal 100% perfect of 100% rendement geven.
Maar als een AWW:
-voorkomt dat je belansventilatie invriest in de winter.
-een stuk gratis koeling geeft in hete zomermaanden.
-een klein beetje de lucht bijverwarmt bij vriesweer.
-op bepaalde momenten overmaat vocht laat condenseren.
Dan ben ik al heel blij want dan heb je voor een paar honderd Euro levenslang een combinatie van gratis (aard-)energie en een stukje leefcomfort."

Om dus terug naar dat onderewerp en dat van de starter te komen :

Kan iemand me dan overtuigen dat een bypass op de AWW enig nut heeft ?

Rik

14/10/2008 - 15:17

Ik bedoel dat eigenlijk bij een passiefhuis, hé.

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.