buffertank 20 000 liter water 38° Celsius | Ecobouwers.be

U bent hier

buffertank 20 000 liter water 38° Celsius

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

15/01/2015 - 14:04

Beste,

Ik ben op zoek naar een goede manier om een buffertank voor warm water van 20 000l te installeren.
Wat gebruik ik hiervoor best? Een betonnen regenput die ik met pur bezet? Of metsel ik best een kubus die ik polyester en met pur bezet? Of zijn er hiervoor beter oplossingen?

Alle mogelijke ideeën welkom!! Of bestaan hiervoor pasklare oplossingen?

grtjs
Virginie

20 Reacties

Reacties

15/01/2015 - 14:23

Bij www.wildkamp.nl: PE-tank 20.000 liter voor € 8.250 inclusief BTW. Best wel prijzig maar door de cilindervorm minder stilstandsverlies en in te graven.

 

15/01/2015 - 14:47

of misschien een tweede hands, bvb op www.tanks.be

eddy

15/01/2015 - 20:07

Je geeft wel heel weinig info om een zinnig antwoord te kunnen geven.

* Doel van het buffer?

* Benodigde isolatiepeil van het buffer?

* beschikbare hoogte?

* beschikbare grondoppervlak?

* vrijstaand, ingegraven, ingesloten,...?

* druk of drukloos?

 

Mvg, Marc

06/02/2015 - 13:50

Het doel van de buffer is een buffer voor de jacuzzi van een welnesscenter. 

Volgens vlarem 2 moet deze aangesloten zijn op een buffer van 20 M3. Aangezien het water 38°C heeft ben ik op zoek naar een oplossing voor deze buffer zodat de stookkosten toch beperkt kunnen worden, dus zo goed mogelijk isoleren.

We zouden hem graag in de grond steken, veel grondopp beschikbaar.

Alvast bedankt

 

06/02/2015 - 14:35

Dat schept al metteen veel problemen. Want de toepassing impliceert chloor en veel kunststoffen verdragen dat niet op langere termijn bij hogere temperatuur.

 

En betonnen regenwaterput is mogelijk, maar goede isolatie zal moeilijk zijn. Als er geen grondwater staat, dan nog  kan je een serieuse waterdruk hebben van oppervlaktewater. De isolatie moet waterdicht aangebracht zijn of je hebt teveel warmteverliezen.

 

Om een idee van zin en onzin van isolatie te krijgen, geef eens een idee van de totale energiebehoefte van de welness. Dan zou je warmteverlies van het buffer kunnen uitdrukken in een percentage van die totale warmtebehoefte.

08/02/2015 - 19:48

Bedankt voor de reactie.

Het beste zal dus inox zijn?

De jacuzzi op zich verbruikt niet veel, een paar pompjes. Alleen het water dat warm moet zijn kost wat. Hoe beter de tank geïsoleerd is hoe minder de kosten zullen zijn. Dus hoe beter de tank geïsoleerd is hoe kleiner de kost.

bedankt

08/02/2015 - 21:21

Hoe los je het legionella probleem op?

Walter

12/03/2015 - 13:20

Met gechloreerd water zal dat niet zo'n vaart lopen toch?

09/02/2015 - 01:22

Ik ben maar aan het brainstormen :

Stel u voor als je met twee buffervaten werkt, een warmwater en een grijswater buffervat van 400liter uw jacuzzie en douchewater opvangt, en als je met een warmtepomp de energie daar met een COP4 eruitplukt. Verder Dan kun je relatief goedkoop warm water maken met zonnepaneelondersteuning. Dus je krijgt ongeveer 50% van uw warmte van de zon, en derest pluk je met een COP4 de warmte uit uw afvalwater. Ruw geschat kom je op 12% van uw huidige kWh. Electricteit kost wel drie keer duurder, dus je komt op 36% van de aardgaskostprijs.  T'is maar een suggestie.

 

Nu ivm met uw vraag: volgens mij moet je uw systeem laten uitrekenen en optimaliseren. Dus niet zomaar 20.000liter kopen.

Als je een en ander zelf wilt simuleren, download dan een polysun demo pakket, en simuleer eens uw situatie , en simuleer met 1 tot 10 panelen, met 500-20.000liter en kijk wat het minst verbruikt, en zet uw gesimuleerd verbruik uit in een grafiek volgnes aantal panelen, dan begrijp je een beetje wat je aan het doen bent. Als je een theoretisch model hebt die u aanstaat, dan probeer je dat te zoeken. Je zult zien dat je de aannemers die dit installeren op één hand gaat mogen tellen

 

 

09/02/2015 - 08:41

Beste,

Bedankt voor jullie adviezen. Maar afvalwater van douche zou ik er niet bij mengen. Het is eingenlijk een vlarem 2 wetgeving die zegt dat een jacuzzi moet aangesloten zijn op een buffervat van 20M3. Dus het water van jacuzzi wordt constant weggepomp gaat door een filterinstalatie enzoverder komt in de buffer, daar wordt constant "vers water" opgezogen ph en chloor juistgezet, bijverwarmd en naar jacuzzi gebracht. Zo worden schommelingen in de waterkwaliteit opgevangen, dat is de enige reden. 

Het is dus zeker niet de bedoeling om het water weg te gooien maar het wordt hergebruikt. Als het water in de tank dus niet of bijna niet afkoelt moet het maar weinig bijverwarmt worden en is het betaalbaar. Dat is dus de bedoeling.

Ik er er geen douchewater bijdoen of de kwaliteit van het water is helemaal om zeep bij wijze  van spreken. 

Misschien moet ik eens prijsvragen voor een inox buffertank die geïsoleerd is.

Alvast bedankt!

09/02/2015 - 09:04

Informeer ook eens bij volgende firma: www.fsave.de. Die maken grote en goed geïsoleerde buffers. De binnenkant (waterdichting) is in PP en dat kan choor verdragen. Maar dat is wel een vrijstaande oplossing, niet ingegraven.

 

Mvg, Marc

12/03/2015 - 11:28

beste

hier hetzelfde probleem

buffertank van 20000 lieters ondergronds voor vlarem II aangesloten aan een ontsmettingsstation

hebben een tank gevonden bij www. tankgigant. nl

zijn er mee bezig om ondergronds te isoleren, maar zou wel lukken

indien interesse  

zomerroos30athotmail.com

veel plezier

13/03/2015 - 14:35

De suggestie was niet om douchewater eronder te mengen, maar om de warmte van douchewater te recupereren via een warmtewisselaar (zoals een klassieke DWTW) of een warmtepomp.

wat Broeder Paul voorstelt, is niet via erbij mengen hoor. Hij bedoelt dat je een aparte buffer neemt waar je afvalwater in terecht komt. Met een warmtepomp onttrek je wel warmte maar vermeng je die waters niet hoor. Maar je recupereert wel heel veel energie en berekent dit hierboven

18/03/2015 - 11:04

Klopt, ik heb dezelfde interpretatie als jij. :-)  Ik reageerde op virginiev, die Paul z'n suggestie verkeerd begrepen had.

12/03/2015 - 11:35

Moet er echt een buffer van 20m³ jacuzzi-water gemaakt worden of een warmtebuffer van 20m³@38°C? In het laatste geval stroom het jacuzzi-water via een warmtewisselaar (vat in buffer, spiraal of platenwisselaar) zodat het buffervat zelf niet chloorbestendig hoeft te zijn...

12/03/2015 - 11:54

Beste,

Het water loopt van in jacuzzi naar buffervat en terug naar jacuzzi. Dus het vat moet chloorbestendig zijn.

Voordat het terug in jacuzzi komt zit er een warmtewisselaar die het water terug naar 38 ° brengt moest het afgekoeld zijn.

mvg

 

12/03/2015 - 13:13

Dat begrijp ik... het is echter ook mogelijk om de buffer op temperatuur te houden en het jacuzzi-water in doorstroom door het buffervat op te warmen naar 38°C. Het voordeel hiervan is dat er minder water gechloreerd hoeft te worden en de buffer niet chloorbestendig hoeft te zijn. Met deze werkwijze hoeft alleen de doorstomer (spiraal/vat) chloorbestendig te zijn. Dat maakt nogal uit in kosten.

 

Daarom mijn vraag of de regelgeving een buffer van 20m³ gechloreerd jacuzzi-water voorschrijft of een warmtebuffer van 20m³ om het jacuzzi-water op temperatuur te houden.

12/03/2015 - 13:49

beste

die buffertank mag ook bestaan uit 2 tanken van 10000 liters hé? of 4 van 5000 liters.
kunststoftanken kunnen tegen cloor.

een beetje nadenken en stel dat je er 2 steekt van 10000 liters en die aan elkaar koppelt?
maar als je controle krijgt kan je met 1 tank toch verder doen? moet je ook maar 1 verwarmen
ik ga mij ook met vlarem II in orde stellen maar ik lees die wetgeving wel goed door hoor en je kan er verschillende kanten mee op, gewoon doen en niet omkijken!!!
wij hebben zonnepanelen genoeg liggen om daar een verwarming te laten op draaien

En de tank buiten je bouw ingegraven, kan je niet met PUR of PIR isoleren, want PUR en PIR zijn niet vochtbestendig. Bijvoorbeeld om kelders aan de buitenkant te isoleren wordt altijd XPS gebruikt. (chemisch hetzelfde als piepschuim =EPS) XPS verdraagt vocht en blijft zijn isolatiewaarde behouden. XPS is iets sterker dan EPS en isoleert wat beter.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.