Binnenisolatie : Multipor | Ecobouwers.be

U bent hier

Binnenisolatie : Multipor

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

27/12/2015 - 21:42

Dag allemaal,

Ik renoveer een oude hoeve uit de 17° eeuw.  

Ik heb de buitenmuren (30cm dikte) aan de binnenzijde reeds uitgevlakt met een mengsel van hydraulische kalk en zand.  Bedoeling is deze muren dampopen te isoleren met multipor en daarna te bezetten met leem.  (oorspronkelijk wou ik dit doen met houtvezelplaten, maar aangezien de woning ten dele onder het maaiveld ligt heb ik hier toch wat schrik van.  Het gedeelte dat onder het maaiveld ligt werd niet uitgevlakt met kalk maar gecementeerd met additief compactuna plus)

Ik weet dat isolatie aan de binnenzijde niet ideaal is, maar het kan niet anders omdat de gevels beschermd zijn.

Op de vloerplaat komt nadien gespoten PUR en vloerverwarming.  Een balansventilatie systeem is reeds geïnstalleerd.

Voor de Multipor twijfel ik echter nog over de dikte : 6cm of 8cm.  (bewust niet teveel om de vochthuishouding in de muren niet teveel te verstoren en omdat koudebruggen onvermijdelijk zijn)  Maar wat is niet teveel en toch nog zinvol ?  

Wie heeft ervaring met Multipor ?

Wie heeft ervaring met de combinatie multipor en leem (in Duitsland blijkbaar vaker toegepast) ?

Dank bij voorbaat voor deskundige suggesties en tips !

19 Reacties

Reacties

28/12/2015 - 14:10

Is heel breekbaar materiaal. Een doos met 4cm dikte platen werd gmet gebroken multipor geleverd.  Alsje die oet zetten met bij tegellijm, mlet je toch wat druk moeten uitoefene om ze vak te zette.n.

06/01/2016 - 21:24

Dag Gert, 

 

Ik zit praktisch in de zelfde situatie en ben er ook nog niet uit ( huis ouder dan 200 jaar en kan ook niet langs buiten issoleren ). 

 

Vraag naar u toe, ga je de muren niet injecteren tegen het vocht? Ik heb mij laten vertellen door de mensen van xella dat mulitpor niet bedoeld is om op vochtige muren aan te brengen, en aangezien dat jouw woning voor een stuk onder het maaiveld zit, vermoed ik dat er wel wat vocht in de muren zal zitten tot een bepaalde hoogte? 

 

Ik had voor mezelf op dit moment deze opties voorzien : 

 

1. Ytong muur van 10 cm voor bestaand muur plaatsen ( ben eens gaan kijken naar gratis crusus van xella ) ( nadeel is enorme plaatsverlies )

2. Multipor plaatsen op bestaande muur ( probleem hier is dat mijn muren totaal niet vlak zijn ) 

3. Met metalstud nieuwe muren maken en zo degelijke issolatie plaatsen (maar dan krijg je holle muren en ben ik echt fan van

4. ... 

Voor alle duidelijkheid, ik ben hierin maar een leek.

 

Wat ik wel kan vertellen over multipor, wanneer je zware objecten wilt hangen aan jouw muur bij multipor moet je speciale ankers gebruiken die tot in de volle muur gaan. 

Groeten Jonas

12/01/2016 - 17:15

Qua isolatiemateriaal ben je beter af met een vochtafstotend materiaal... Multipor/Ytong hoort daar niet bij.

Bij het isoleren aan de binnenzijde zal het vocht condenseren ofwel tegen de binnenzijde van de buitenmuur ofwel ergens in de buitenmuur.

In het geval dat de condensatie optreedt aan de binnenzijde van de buitenmuur wil je dat dit vocht wordt opgenomen door de buitenmuur (als dit een bakstenen muur is, lukt dat) en niet door uw isolatiemateriaal. Om die redenen ben je dus beter af met Glasvezel of Steenwol.

Die laatste twee hebben ook als voordeel dat ze flexibel zijn en zo de grillige contouren van uw binnenmuur kunnen volgen.

Mijn voorstel: valse wand opbouwen met houten regels op enkele cm van de muren, overmaat aan isolatie zodat deze aansluit tegen de muren. Valse wand eco-vriendelijk afwerken, bijv. fromaldehyde-arm/vrij hout of fermacell-platen.

 

@Gert: Een 17e eeuwse hoeve isoleren met brol (gespoten PUR) uit de 21ste eeuw? Niet zo fijn voor de generaties die na ons komen! 

12/01/2016 - 17:38

Princetec,

Ik zie in uw muuropbouw geen dampscherm. Bewust of een vergissing?

12/01/2016 - 18:32

Charel, scherp gezien! ;-)

 

Ik wil hier eigenlijk geen blik wormen opentrekken of dit topic misbruiken voor mijn eigen visie... maar ik ben het nu toch aan het doen ;-)

Ik ben geen voorstander van dampschermen. Ik vind het beter om er rekening mee te houden dat er damp is en dat dit vervolgens ergens zal neerslaan.

De kunst is van dit neerslaan en het daarbij geproduceerde vocht (trachten) te beheersen, niet van de damp te beheersen. 

 

De huidige isolatie- en ventialtiefilosofie komt - zeer simplistisch - neer op het leven in een thermisch geïsoleerd tupper-ware doosje waarin twee luchtkanalen worden gepropt met een daarbij horende ventilator zodat we frisse lucht hebben om te ademen. 

 

In het geval van deze oude woningen hebben de muren steeds gefunctioneerd zonder enig dampscherm. De goeie-ouwe spouwmuur werkt ook zonder dampscherm, meer nog die is voorzien op condensatie van het buitenvlak van de isolatie!

Stel dat je de damp uit de voorzetwanden wenst te houden, dan kom je altijd in de problemen bij de aansluiting wand/plafond. Accidentele doorboringen zijn altijd nefast voor de werking van het scherm.

En twee, je moet dan wel een ventialtie-systeem hebben om het vochtgehalte te regelen.

En drie, heel dat systeem is uitgedokterd voor de hooguit 3-4 echt koude maanden per jaar. In de zomer/tussenseizoenen zet je toch een raam of deur open.

 

Daarom vind ik het beter van om te gaan met de condensatie van de damp tegen/in de muren.

 

OK, in de keuken of badkamer ga je misschien wel in de problemen komen, maar daar kan een lokale afzuiging/ventilatie wel zijn nut bewijzen. In de keuken heb je die meestal al in de vorm van een dampkap.

 

Koenraad

12/01/2016 - 19:28

Princetec,

Aan de hand van uw uitleg had ik al een vermoeden dat je het zonder dampscherm bedoelde. Ik kan daar in komen, ik heb ook zeer vaak mijn twijfels bij een dampscherm in dit soort omstandigheden. Mijn idee is dat er hier beter geen kan zijn dan een dat je toch niet 100% kunt verwezenlijken.

Van belang is dan wel dat inderdaad de isolatie een zo goed mogelijk contact heeft met een poreuze buitenmuur en dat die geen te dampdichte afwerking heeft.

Maar anders dan jij blijkbaar, meen ik dat een goed ventilatiesysteem sowieso onontbeerlijk is, in de eerste plaats voor de gezondheid van de bewoners, en hier met het bijkomend voordeel dat inwendige condensatie wordt vermeden.

Voila, het blik wormen is open.

13/01/2016 - 07:52

@ Princetec

 

Geen dampscherm + glaswol/rotswol = veel kans op schimmel tussen muur en isolatie.(zeker in de vochtige ruimtes)

Als je echt geen dampscherm wilt gebruiken, pak dan 6 cm pavatherm + leemlaag.Dat kan tenminste vocht bufferen.

Of pavadentro met ingebouwd dampscherm. (of van een ander merk vochtbufferende isolatie)

13/01/2016 - 14:02

Walter,

 

Als de bestaande muren zonder extra binnenisolatie geen aanleiding geven tot schimmelgroei dan zal dat ook niet gebeuren na het aanbrengen van binnenisolatie. Let wel, in dezelfde gebruiksomstandigeheden en bij behoud van hetzelfde type beglazing.

 

In mijn opzet is het de bedoeling dat de muren het vocht opnemen en het ook meteen - via capillaire werking - verspreiden over de volledige muurdikte zodat het vocht aan de buitenzijde in de atmosfeer komt.

Met muren die geen last hebben van slagregen (dus niet doornat worden), lukt dat.

Bijkomend zou je best de binnenbepleistering verwijderen omdat dit het vocht beter vasthoudt dan baksteen. Vaak is net de bepleistering - vanwege de goede buffering van het condensvocht -  de grootste oorzaak van schimmelgroei.

 

Houtvezelplaten (zoals Pavatherm) zijn in mijn opzet niet geschikt omdat deze het condensvocht zelf opnemen en omdat deze vezels net een goede voedingsbodem zijn voor schimmels.

 

Vergeet ook niet dat de ideale temperatuur voor schimmelgroei ligt tussen de 20 en 30 °C. In de winter ga je dat achter de binnenisolatie niet hebben. En in de zomer treedt er waarschijnlijk niet eens condensatie op.

 

Zoals eerder aangehaald, ligt mijn verhaal moeilijker in een badkamer, daar zal je actief moeten ventileren. 

27/01/2016 - 12:17

Ik kom even terug op mijn eerdere stelling ivm. Glas- en Steenwol. Blijkbaarbaar zijn deze materialen waterafstotend gemaakt door een speciale toeslagstof. Om die reden is het gebruik dan ook af te raden.

Voor binnenisolatie van droge muren dient men te zorgen voor een goed capillair contact met de bestaande muren (tussenlaag uit leem of kalkmortel, zeker geen gips). 

13/01/2016 - 20:22

Ik botste net op een bericht van Xella over Miltipor op het Bouwinfo-forum. Xella gaat ervan uit dat Multipor het condensvocht opslaat tot het dat weer kan vrijgeven naar het binnen klimaat. Vermits ze ook stellen dat je Multipor 'volvlaks' verlijmt, zal een deel van het vocht ook wel naar buitentreden via de bestaande muur.

 

Persoonlijk heb ik veel moeite met isolatiematerialen die het vocht weten te bufferen zoals Cellulose, Multipor, ... in de winterperiode - wanneer je de isolatie het meest nodig hebt - functioneren die het slechts omdat ze net dan vocht aan het bufferen zijn. Sommige fabrikanten gaan ervan uit dat de buffering mag duren tot in de zomer!

In het geval van Cellulose komen ze daarom aanzetten met zgn. "intelligente" dampschermen...

 

Omdat minerale-wol misschien niet het meest ecologisch isolatiemateriaal is, kan je wel ca. 50-65% van de isolatie uitvoeren in een eco-vriendelijk materiaal. Dit geeft de volgende opbouw:

Buitenmuur, 35-50% minerale-wol (flexibele uitvoering), 50-65% Houtvezel tussen een houten regelwerk, binnenafwerking (zonder dampscherm).

 

Voor het deel van de buitenmuur dat ondergronds zit, zal je iets moeten bedenken dat deze muur zo goed mogelijk kan drogen, bijv. aan de buitenzijde een noppenfolie aanbrengen in combinatie met een lokale drainage.

 

13/01/2016 - 20:36

Princetec,

Dat vocht bufferen van isolatiematerialen moet je je ook niet overdreven voorstellen. Het is niet zo dat het isolatiemateriaal dan voelbaar vochtig is. De isolatiewaarde gaat hierdoor nauwelijks of niet achteruit. Het eventuele vocht zit in vochtbufferende materialen verdeeld in de ganse massa, terwijl dat bij niet vochtbufferende materialen zich ergens als voelbaar water verzamelt.

Die vochtbufferende eigenschappen van bepaalde isolatiematerialen zijn niets minder of niets meer dan de vochtbufferende eigenschappen van bakstenen muren, bepleisteringen, houten afwerkingen enzovoort. Die worden normaal ook niet voelbaar nat terwijl ze toch het vocht bufferen.

Uw idee van de bepleistering af te kappen om een beter contact te hebben met de poreuze muur lijkt mij inderdaad niet slecht, je hebt dan geen risico dat de bepleistering te dampdicht is. Nog beter lijkt het mij om zoals Walter aanhaalde, de muur eerst te bepleisteren met leem en daar de isolatie in te drukken, de verse leem als lijm gebruiken in feite.

Ik zou ongetwijfeld kiezen voor een volledig vochtregulerende ecologische isolatie.

Het deel van de buitenmuur dat ondergronds zit mag gerust vochtig blijven, dat hoeft echt niet uit te kunnen drogen. Je moet er uiteraard wel voor zorgen dat er een waterkering is aangebracht zodat dat vocht niet kan opstijgen tot in de bovengrondse muren.

 

15/01/2016 - 16:40

Om mijn eerder verhaal verder af te handelen: wat als je vochtige muren hebt of als je schrik hebt voor schimmel?

 

In dat geval bouw je een interne spouwmuur met onderaan in de spouw een afvoergootje.

Die spouwmuur komt daarbij enkele cm los te staan van de bestaande buitenmuur. Opbouw (binnen naar buiten):

  1. Wandafwerking (mag zonder damprem)
  2. Houten frame met daartussen eventueel isolatie (max. 1/3 van de totale isolatiedikte, bij voorkeur isolatie met vochtregulerende eigenschappen zoals houtvezel)
  3. Isolatiemateriaal met vochtafstotende eigenschappen op het buitenvlak: minerale wol, glaswol, Celit 3D, Gutex, Pavatex, ...)
  4. Luchtspouw met onderaan afvoergoot voor de opvang van het condenswater dat langs de isolatie naar beneden zal lopen.
  5. Bestaande buitenmuur.

 

Wat de aansluiting met het plafond betreft: indien het plafond fungeeert als koudebrug (en je kan dit niet verhelpen) dan zal je de eerste meter van het plafond ook moeten isoleren met een dampdicht materiaal (of een isolatiemateriaal ingepakt in een dampscherm).

Indien het plafond gedragen wordt door houten balken die verankerd zitten in de buitenmuren: deze balken ter hoogte van de verankering vochtwerend behandelen en het deel dat in de leefruimte komt, (zo goed als mogelijk) afwerken met een vernis ten einde de vochtopname te minimaliseren. 

 

 

@Charel: ik geloof in vochtregulerende materialen maar dan alleen om bepaalde vochtpieken op te vangen op een korte periode, bijv. nemen van een douche of bad, koken, feestje,...

Als een fabrikant komt vertellen dat een materiaal het vocht zal opnemen in de winter en weer vrijzettten in de zomer, dan is vochtregulerend een eufimisme voor "eigenlijk hebben we een probleem met de vochthuishouding van ons materiaal"...

15/01/2016 - 19:53

Princetec of Keon (vanwaar eigenlijk de twee namen?)

Ik ben hier helemaal niet mee. Als je zoveel lopend water net achter (en in?) de isolatie verwacht dat het nodig zou zijn om een inwendig waterafvoergootje te voorzien dan ben je volgens mij zeer verkeerd bezig. Dan zou het zelfs in de buurtt van dat gootje de perfecte plaats zijn om schimmels te kweken.

De vochtregulerende eigenschappen van bepaalde materialen mag je niet als negatief zien maar als een zeer gewenste eigenschap. Je moet ook beseffen dat hierbij geen enkele druppel water te pas komt, laat staan dat je daar een gootje voor nodig zou hebben.

15/01/2016 - 21:58

Charel,

Vroeger had je vanwege de enkele beglazing een beter idee van de hoeveel vocht dat in huis werd geproduceerd. Die hoeveel heid is vandaag de dag nog steeds hetzelfde. U zou daar van kunnen verschieten!

 

En ze mogen me vertellen wat ze willen, vocht wordt vroeg of laat condens en dan worden dingen nat!

In de eerste generatie HSB-woningen (in Canada dacht ik) gingen de verticale stijlen en onderbalken rotten vanwege de condens (aan de buitenzijde) omdat men geen dampscherm gebruikte!

 

Het vocht in onze binnenlucht wil je op één of andere manier kwijt en men houdt ons vandaag voor dat je dat best doet met een ventilatiesysteem in combinatie met dampremmers of -schermen in wand en plafond.

Mij best, maar - zoals eerder aangehaald - in ben daar geen aanhanger van omdat het moeilijk is om alles dampdicht te krijgen, zeker als het om verbouwingen gaat. 

Hierboven heb ik een mogelijk alternatief beschreven, dat is alles. 

 

En of er in dat gootje schimmel gaat groeien, betwijfel ik. De bedoeling is van dat water te laten wegvloeien en daarenboven is de temperatuur in de spouw niet gunstig voor schimmelgroei.

 

Verder is Princetec gelijk aan Keon, maar dat is onbewust, ligt aan de manier van aanmelden hier. 

15/01/2016 - 22:35

Princetec,

De hoeveelheid vocht kan dan wel dezelfde zijn, maar de vorm ervan kan totaal verschillend zijn. Waterdamp kan waterdamp blijven en/of weggeventileerd worden. Waterdamp zal enkel onder bepaalde omstandigheden water worden (condenseren). Je moet enkel vermijden dat dit gebeurt daar waar je het niet wilt. En je wilt dit niet ergens in een muuropbouw zodat je daar een gootje nodig hebt.

Als zich daar zo veel vocht zou beviinden dat het zich kan verzamelen in een gootje dan wil dit zeggen dat er druppels water van hogerop tot in dat gootje vloeien, dat de omgeving boven dat gootje dus kletsnat is. Ideaal voor schimmels dus.

Trouwens, ventileren waar jij blijkbaar de noodzaak niet zo van inziet, doe je niet in de eerste plaats om condensatie te vermijden, al is dat een zeer nuttige nevenwerking, maar dat doe je vooral om een aangenaam en gezond binnenmilieu te hebben.

15/01/2016 - 22:49

In dat gootje heersen dezelfde omstandigheden als onderaan de spouw in een traditionle spouwmuur, dan zijn dat ook allemaal broeihaarden van schimmels?

De bedoeling is wel dat het condenswater wegvloeit hè!

 

En idd. ventilatiesystemen hebben meerdere voordelen maar ze zijn niet altijd evident bij verbouwingen, ik doel dan op de energetisch gunstigere D-systemen.

16/01/2016 - 08:30

Het grote verschil met een traditionele spouw is wel dat daar de buitentemperatuur heerst terwijl het aan de binnenkant van de muur dichter bij de binnentemperatuur is. Ook is er via die traditionele spouw weinig kans op beschadiging door schimmel tot in de binnenruimte, terwijl dat aan de binnenzijde achter een voorzetwand ook heel anders kan zijn, zeker in het geval je daarbij ook nog eens een houten construcite voorstelt.

Goed ventileren hoeft niet persé met systeem D. Als dat niet mogelijk is dan zijn er nog genoeg andere systemen. Dit mag in ieder geval geen uitvlucht zijn om niet volgens de regels te ventileren.

16/01/2016 - 13:25

Euh Charel, ge waart precies nog nie goe wakker? ;-)

 

  • "Het grote verschil met een traditionele spouw is wel dat daar de buitentemperatuur heerst terwijl het aan de binnenkant van de muur dichter bij de binnentemperatuur is."

 

Als dat zou kloppen dan heeft het plaatsen van een geïsoleerde voorzetwand geen zin gehad! De temperatuur in de gehele spouw zal eerder dicht bij de buitentemperatuur liggen!

Als ik een voorzetwand plaats met dezelfde isolatiewaarden van 30 cm baksteen en het is buiten 0°C en binnen 22°C dan zal de tempertuur in de spouw ongeveer 11°C zijn.

16/01/2016 - 14:32

Princetec,

Laat ons niet vergeten waar het hier over gaat hé.

Het gaat over een massieve muur van 30 cm dikte die aan de binnenkant nog een bepleistering met een kalkmortel heeft.

Bij een klassieke spouwmuur gaat het over een slechts 8 cm dik onbepleisterd muurtje (het buitenspouwblad), wat een niet onbelangrijk verschil in temperatuur zal geven me dunkt.

Maar laat ons niet verder naast de kwestie discuteren. Ik wil maar zeggen dat je beter niet opteert voor een voorzetwand waarvan je nu al verwacht dat er zo veel water achter zal condenseren dat je het vervolgens via een gebricoleerd gootje daar zou moeten afvoeren. Dat lijkt mij vragen om ellende.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.