Betonkachel

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste mensen, ik ben begonnen met het bedenken en aankoop van materialen voor het maken van een zelfbouw betonkachel. Het gebruikte materiaal hiervoor is een stevige Compaktuna-beton die temperaturen zou moeten kunnen verdragen tot 500 graden. Deze temperatuur zal de steenmassa nooit bereiken, dus ben ik er gerust in dat de betonkachel niet zal barsten of scheuren.

De rookkanalen zou ik maken van vuurvaste schouwpotten, die worden verbonden met vuurvaste mortel en nadien in Compaktuna-beton worden gegoten.

De buitenkant van de kachel zou ik afwerken met Viëtnamese blauwe hardsteen tegels, die ik bevestig met een flexlijm + Compaktuna.

Dit zou een goedkope maar degelijke accumulatiekachel moeten worden, waar je een paar uurtjes mee moet stoken, maar je 24 uur of langer van de warmte kan genieten. De volledige kachel is begroot op 2500 euro.

Inbegrepen: Een nieuwe inbouw kachel van 7 Kw van Bef, rookgaskanalen met schouwpotten tot op het dak, roetluiken, isolatie, ....

Veel info over accumulatiekachels heb ik op dit forum gevonden, waarvoor dank. Daarom wil ik mijn ervaringen delen, met het maken van mijn kachel.

Onze bestaande woning is van onder tot boven geïsoleerd, dus zou ik met deze kachel onze woning volledig kunnen verwarmen.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte. Tot later.

 

Jan Vissers

 

Reacties

 Jan,

 

Vooreerst proficiat met je tot nogtoe geslaagde betonkachel.

Toch een kleine opmerking. Je denkt in de winter toe te komen met 10kg hout per dag, terwijl je nu met 2000 euro stookkosten op jaarbasis zit.

2000 euro aan energie lijkt me toch een zeer grote behoefte aan warmte die niet overeen komt met 10kg hout per dag? Of verwarm je elektrisch?

 

Peter

Peter, bedankt voor het compliment.

Wij verwarmen op gas, maar wel met een oude stookketel.
Die zal nog eventjes moeten blijven staan om te bepalen wat het rendement gaat zijn van de betonkachel. Onze gasrekening is zelfs nog hoger dan 2000 euro, omdat de warmwater-productie daar voorlopig nog bovenop komt. (Als kleine zelfstandige gebruiken wij redelijk veel warm water.) Als de betonkachel te veel rendement geeft, dan kan ik hem ook nog gebruiken voor de productie van warm tapwater, omdat ik in de betonkachel ook een warmtewisselaar ingebouwd heb.

10 kg hout lijkt inderdaad weinig, maar ik recupereer bijna volledig de rookgas-warmte, daardoor heb ik een rendement dat 3 maal hoger ligt dan een klassieke houtkachel of houthaard.

Tijdens de test bleef de kachel warm na 24 uur, vertrekkende van een koude kachel, dus als ik 10 kg per dag in de winter bijstook, moet dit volgens mij wel lukken.

Groeten jan

Mooi project heb je daar maar aan de natuurwetten kan je niet veel veranderen he. Ken de waardes niet van buiten maar 10 kg droog hout geeft ongeveer 40 Kw aan warmte, verdeeld over 24 uur is dat dus pakweg een optimistische 2 Kw .... dit is het equivalent van een standaard radiatortje dat dan 24 uur aan een stuk opstaat. 

 

Heeft je woning slechts een warmteverlies van 2 Kw ( dit zijn pasiefhuizen ) dan volstaat dit. Heb je een normale woning dewelke niet denderend geïsoleerd is ( woning ouder dan 10 jaar waaraan niets gerenoveerd is ) dan heb je 10 van deze standaard radiatortjes nodig putje winter ;-)

 

Groeten   

 

bramcup, als de rookgassen mijn schouw verlaten zijn ze zo goed als koud, dus de recuperatie van de rookgaswarmte is zo goed als optimaal.

Ook heb ik een zeer performante inbouwkachel die bekleed is met chamotte en uitgerust is met vlam-deflectors.

Dus het droge hout wordt optimaal verbrand, en bijna iedere calorie optimaal benut.

Pelletkachels werken een beetje volgens het zelfde principe, d.w.z. een optimale verbranding voor maximale warmte, met dit verschil dat ik.ook nog eens de rookgaswarmte recupereer.

Daarom stel ik ook de efficiëntie van vele andere accumulatie-kachels in vraag.

Vele van die stookkamers zijn uit massief steen, waardoor de optimale verbranding (pyrolyse) pas heel laat op gang komt, omdat de stook-ruimte te lang koud blijft, en je in het begin een  onvolledige verbranding  krijgt.

Wat, mijn test betreft, het is mijn eerste test, en de resultaten zijn wat ze zijn, de echte beproeving zal pas deze winter zijn.

 

 Jan,

Ik moet Bram wel bijtreden wat betreft het verbruik van 10kg hout.

 

Stel uw kachel heeft 100% rendement, dus alle warmte wordt uit het hout getrokken. Dan ga je mss aan 5kWh/kg geraken in labo omstandigheden. Met 10kg hout ga je 50kWh hebben aan warmte. Of delen door 24u zo'n 2,08kW per uur. Daar krijg je een PH mee warm maar geen standaard woning.

 

Gezien uw verbruik met gas zal het warmteverlies van u wel een stuk hoger zijn.

 

Je zal uw woning mss wel warm krijgen met deze kachel maar je gaat toch wel meer hout nodig hebben dan 10kg, uw warmteverlies is veel groter. Je kan niet meer energie uit het hout halen of dat er in zit dus je zal gewoon meer stookbeurten nodig hebben. Dat zal natuurlijk de praktijk moeten uitwijzen.

 bertvdg, ik weet niet hoe de calorie berekeningen gebeuren i.v.m. hout, maar ik heb ervaren wat ik ervaren heb.

Voor de uiteindelijke test zal ik moeten wachten tot het najaar.

Maar als ik het goed begrijp, als het me lukt om met 10 kg hout per dag mijn woning warm te stoken, dan heb ik volgens jullie hier een 5dewereldwonder inde living staan. ;-)

 Als dat lukt betaal ik u een dikke pint ;-) (of iets anders)

 Jan,

 

Als je nu ongeveer 2000 Euro gas verbruikt komt dat omgerekend zo op een kleine 30000kWh (V test VREG met standaard leverancier). Dat is al behoorlijk wat. Mss nog wat aftrekken voor het SWW maar dat is meestal niet zoveel.

 

30000kWh uitgedrukt in hout (stel dat uw kachel 100% rendement heeft met 5kW/Kg) kom je 6000Kg dat je gaat nodig hebben per jaar. Voor een stookseisoen van eind oktober tot ergens in april in het slechtste geval. Grofweg gerekend komt dat op een gemiddelde van 33kg hout per dag. Koude periode zal dat meer zijn, warme periode minder.

jan

het is niet omdat je je kachel in juni met 10kg hout kan warmstoken, dat je dat ook in de winter gaat lukken.  nu koelt je kachel natuurlijk nauwelijks af, als het vriest heb je een heel andere situatie. je kachel gaat dan veel sneller afkoelen, en ze zal na 24h allicht niet meer warm zijn.

bertvdg

1 Nm³ aardgas bevat grofweg 9.5 a 10.5 kWh (afhankelijk van de soort aardgas).  met 2000 m³ kom ik op 20.000 en geen 30.000 kWh, dat maakt al een flink verschil. daarnaast heeft de ketel stel een rendement van 90%, blijft er dus eigenlijk maar 18000 kWh over. met 4.5 kWh per kg hout en een min of meer volledige verbranding zit je dan aan 4000 kg. 

maar dat zal dus allicht nog niet lukken met 10 kg, al moet je er ook rekening mee houden dat een massakachel met een wat lagere kamertemperatuur een gelijkaardig comfortgevoel geeft dan met radiatoren.

hans d

 Hans,

 

We hadden het hier over 2000 Euro gas en geen m³, dan klopt mijn redenering toch? Jan gaf zijn verbruik op in Euro's en dan kan je het schatten aan de gemiddelde gasprijs.

oeps, heb ik blijkbaar overgekeken.  heb eigenlijk geen idee wat aardgas op het ogenblik kost (dus blijkbaar meer dan ik dacht), maar als dat neerkomt op 3000 m³ klopt de rekening natuurlijk wel.  alleen lijkt me dat voor een ééngezinswoning zoveel dat ik daar zelfs niet aan gedacht had.

hans d

Beste mensen, gisterenavond heb ik een volgende test gedaan. Afgewogen 10 kg hout, opgestookt tussen 21u00 en 24u00. De luchtconvectie-kanalen had ik weid open gezet, zodat de warme lucht rond de inbouwkachel weg kon.  In de kamer werd het 30 graden,... met een raam open. buiten was het 16 graden. Zojuist om 10u20 heb ik de convectie-kanalen toegemaakt maar het blijft hier nog 25.5 graden warm, nog steeds met de raam weid open. Buiten is het nu 16.7 graden. De kachel straalt op dit moment nog veel warmte af, en op plaatsen kan je je hand er nog juist opleggen zonder dat je jezelf verbrand. Er zijn geen barsten te zien in de stenen mantel. De temperatuur in het eerste rookkanaal was 220 graden op het heetste moment. Als mijn kachel nog droger is hoop ik nog hogere temperaturen te krijgen, omdat het vocht in de kachel, de temperatuur tempert.
Als ik ook nog eens kan stoken met de luchtconvectie-kanalen toe, dan kan ik waarschijnlijk nog hogere temperaturen in de kachel bereiken. Op dit moment laat ik die luchtkanalen open om de kachel niet te zwaar te belasten. 

je hebt de buitentemperatuur doen stijgen van 16 graden naar 16.7 graden door je ramen open te zetten !!! wat een verspilling van energie !!!!  (grapje tussendoor)    ;-)

 

maar nu heb je met je kachel wel maar 1 ruimte van het huis opgewarmd... is het niet de bedoeling om het ganse huis te verwarmen ?

 

 

Op de lossen boef weg zitten de meeste leveranciers nu rond de 0,06 en 0,08 Euro/kWh gas. De goedkoopste volgens de V test voor 30000 kWh in mijn regio is 0,057 Euro/kWh, de duurste 0,079 Euro/kWh.

 

Als Jan 2000 Euro aan gas betaald dan verbruikt hij tussen de 25300kWh als hij bij de duurste zit en 35080 kWh bij de goedkoopste. Dus laten we het ergens in het midden houden...

 Jan,

 

Uw realisatie ziet er best mooi uit met die vlammetjes ;-) Op naar de winter zou ik zeggen, ik ben benieuwd...

 Kris, de kachel is redelijk centraal gelegen in het huis, dus dit moet wel lukken. In de living zal het wel een stuk warmer zijn, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg.

Ook heb ik een tweede gedeelte van de beton kachel op de bovenverdieping geplaatst. In dat tweede gedeelte gaan de rookgassen van van beneden ook nog eens deze steenmassa opwarmen.

Zie... Blog

 Ik ben ook benieuwd, ik hou je in ieder geval op de hoogte.

jan

hoe stook jij, of beter gezegd, hoe bouw jij je vuur op?  want wat ik op de foto zie bevalt mij minder dan andere deelnemers, althans voor wat ik kan opmaken uit de foto, de verbranding lijkt mij niet zo goed.  een goed vuur brand van boven naar onder, en mij lijkt het dat het bij jou andersom gaat?

hans d

Ben ook zeer benieuwd wat het in de winter zal geven, mijn bedenkingen betreffende je benodigde energie om je woning te verwarmen putje winter vs. 10 kg hout per dag zijn louter wetenschappelijke bedenkingen ... de wonderen zijn misschien de wereld nog niet uit ... Ik hoop het alvast voor jouw. Er zit echter een groot verschil tussen buitentemperatuur 16 °C en -16 °C wat je warmteverlies van de woning betreft. Misschien als je genoeg warmte kan bufferen tijdens najaar zodat alle wanden, kasten, tafels , .... op 25 °C staan dat het je wel lukt met die 10 kg tijdens de winter. Houdt je zwembroekje en je dagelijkse 10 kg hout dan maar alvast klaar voor tijdens de herfst ;-) ... Ik hoop echter wel dat de temp. van je rookgassen dan niet te koud zullen zijn nadat ze het 2 de traject boven verlaten waardoor je natuurlijke schouwtrek volledig wegvalt. Je kan dan natuurlijk wel nog altijd een rookgasextractor op je schouw zetten.  

 

Vind je project echter zeer mooi en inventief. Als ik meer tijd, ervaring en een te renoveren hoeve zou hebben dan zie ik een dergelijke knutsel en denk oefening ook wel zitten. 

 

Groeten en succes ermee 

 

Bram  

 Hans, op dat moment had ik juist hout bijgegooid, eigenlijk een beetje teveel ineens. Het is een nieuwe kachel, dus moet ik nog even wennen. Maar ik kan je gerust stellen, de verbranding in zijn totaliteit was ok. Geen roetvorming op de kachel-deflectoren en de chamottestenen in de kachel branden ook helemaal zuiver. Met het hout stoken heb ik al enige ervaring omdat we een hottub (badenvanhout.nl) met houtkachel hebben in de tuin. En het is inderdaad beter minder hout te stoken per keer dan je kachel vol te proppen. Laten we zeggen dat dit ook een onderdeel was van het experiment.

bramcup, de trek van de kachel is ok, want het bovengedeelte is reeds geïnstalleerd.

Ik zet binnenkort al mijn foto's(100den) van de kachelconstructie + commentaar, op een speciaal gereserveerde website. www.betonkachel.be.  Zo kan je in een mum van tijd je eigen kachel in elkaar knutselen. Groeten Jan  

Weet wel dat het bovenste deel reeds in gebruik is hoor, maar de rookgassen gaan hier sterker afkoelen bij vriestemp. in de winter dan dat ze nu doen bij 16 °C buiten.

 Ja, dit is inderdaad afwachten. De schouwconstructie boven het dak is alvast dubbelwandig, dus hoop ik dat het goed zit.

 Jan, heb je de afgastemperatuur reeds gemeten? Ik heb met een finoven (3.7) ton een afgastemperatuur van 50°C met een verwaarloosbare condens op de veegluikjes. Hoe zit dat bij jou? Onze finoven wordt tijdens het stookseizoen 1 x dag gestookt met 6kg populier voor ruimteverwarming 133m2 (22 à 23°C°) en het SWW (45 à 50°C voor +/- 500 L water).

Mon 

jan

maar daarmee heb je mijn vraag nog niet beantwoord, hoe bouw jij je vuur op?  want dat is essentieel voor een goede verbranding.

hans d

Hans, voorlopig zet ik een klein brandend aanmaakblokje in de verste hoek, waar ik spaanders tegenaanzet en dan dunne plankjes...dan pas grotere stukken.

Maar ik weet dat je het bovenaan moet aansteken, en van boven naar beneden moet stoken, maar hoe ik dat juist moet doen, moet ik nog eventjes opzoeken.

Als ik correct stook, kom ik waarschjijnlijk toe met 7 of 8 kg hout per dag.:-)

 

 

Mon, op dit moment is er nog veel condens in de veegluikjes, maar dat zal wel zijn door de kachel die nog niet volledig droog is.

De afgastemperatuur heb ik nog niet gemeten, omdat de kachel nog te nat is en ik daarom met die gegevens nog niet veel kan doen. Maar standaard wordt er nog een temperatuurmeter ingebouwd, om zo het stookproces ideaal te sturen. Op dit moment voelt de afgastemperatuur lauw/koud aan, maar als de kachel volledig droog is en ik kan stoken met de convectieluiken dicht op volle kracht, zal die temperatuur waarschijnlijk nog stijgen en de condens verminderen.

Groeten Jan

jan

't is eigenlijk heel eenvoudig (veel eenvoudiger als de klassieke manier), je stapelt je hout mooi compact op elkaar, daarboven leg je 2 balkjes of takken 4cm diameter, en daarboven nog eens hetzelfde maar in de andere richting. leg daar een aanmaakblokje tussen en je krijgt een voorbeeldige verbranding, en een merkelijk beter rendement.  kijk maar eens naar de video op  http://www.fairfeuern.ch/fileadmin/filesharing/VIDEO_TS/richtig_feuern…

hans d

 Hartelijk bedankt, voor de klare uitleg Hans.

Met 10kg een temperatuursstijging van 10°, reken dan in de winter met 20kg per dag om een een temperatuursverschil van ongeveer 20° te overwinnen.

Beste mensen, de blog is aangepast met de laatste update over de werking van de betonkachel.

(link naar blog verwijderd door admin, wegens niet meer bestaande, 7/3/2017)

 .

Beste mensen, de kachel werkt zoals verwacht.

Dagen zoals nu hoef ik 1 a 2 maal te stoken, (dus de stookkamer te vullen met hout), om een aangename warmte te krijgen.

Wel is het in heel het huis niet even warm omdat de kachel niet echt centraal gelegen is. Zo is het in de kamer waar de kachel staat 24 graden, en maar 18,5 in de keuken, en 17 graden in de badkamer wat in een bijgebouw is gelegen.

De koude in de badkamer ga ik oplossen door de radiator in de badkamer aan te sluiten op de kachel (door de in beton gegoten waterleiding). In de slaapkamers was het tijdens de vorstdagen eigenlijk te koud, maar dat is ook omdat het dak nog niet optimaal geïsoleerd is. (iets waar ik de komende maanden iets aan ga doen)

Het stook-regime tijdens de vorstdagen (-18 C° s'nachts en - 5 C° overdag), moesten we wel 5 a 6 keer de kachel aanmaken, maar we konden het toch aangenaam warm houden.

Dus je vraag; "Heeft de kachel de winter doorstaan?", daar moet ik volmondig 'ja' op zeggen omdat een speksteen-kachel of berg-kachel of tichel-kachel het volgens mijn mening, het niet beter of slechter zouden doen, dan de goedkope (maar esthetisch mooie!) betonkachel.

Ook het hout-verbruik is in mijn ogen reuze meegevallen. 12 cuub hout ga ik verbruikt hebben voor deze winter. Wel moet ik zeggen dat mijn vrouw en kinderen een beetje verwend zijn met de warmte, omdat ze in de living 20 graden als 'koud' ervaren, en ik daarom gestreefd heb naar een gemiddelde temperatuur van 22 à 23 graden.

Ook de bypass klep heb ik maar enkele keren moeten gebruiken.Als de kachel zo goed als koud is, moet je de bypass-klep gebruiken.

Maar eenmaal de kachel warm is, en je enkel moet bijstoken, kan deze klep heel het winter seizoen toe blijven.

De website is voorlopig nog niet klaar, maar ik hoop het de komende maanden toch een voorlopige versie online te kunnen zetten, zodat jij en anderen van mijn fouten kunnen leren.

De nieuwe domeinnaam is geregistreerd als www.vlekkie.org.  Waarom 'Vlekkie' omdat ons hondje Vlekkie de grootste fan is van de kachel, en me met grote ogen aankijkt "of ik die kachel nog eens wil aansteken". 

Dus is het de Vlekkie-kachel geworden, ook omdat het een neutrale naam is die ik als ik de site vertaal naar andere talen, neutraal is.

Het is een een niet commerciele site met een 'donate' button, zodat mensen die dat willen, een bijdrage kunnen geven. 

 Groeten Jan Vissers

hoe gaat het ondertussen met deze kachel?

 

Tom, het gaat buiten verwachting goed met de kachel, en doet wat hij moet doen.

Toen ik de kachel begon te ontwierp, waren er 'specialisten', die beweerden dat de vuurhaard te klein ging zijn, dat de beton ging barsten of ik nooit met het tegestroom-rookgas-kanaal kon werken,....ezv... Dit alles is flauwekul gebleken.

Zelfs bij de opendeurdag van ecobouwers werd ik geweerd, wegens te amateuristisch bezig, of zo....

-De kachel heeft het tot nu toe zeer goed uitgehouden, er is maar een scheurtje tussen twee tegels omdat ik op die plaats, de voeg te klein had gemaakt.

-De tegenstroom-klep in de kachel moet ik een maal in het seizoen openen als hij helemaal koud is.

-De vuurhaard is niet te klein. Er kan juist een half mandje hout is wat voldoende is om het op dagen zoals vandaag behachelijk warm te houden.

-Nu ik het dak van 'Unidek' panelen voorzien heb 14 cm, is het overal in het huis behachelijk warm, zelf door maar 1 X te stoken. Wel kan ik de warmte van de kachel bijsturen door als het eerste vuur bijna gedoofd is, blokken bij te in te leggen. Is het buiten zeer streng aan het vriezen dan leg je de haard volledig vol tot boven, als het een paar graden onder nul gaat dan leg je er maar een paar blokken bij.

-Het is mooi en gezellig.

-Het stoken neemt niet meer dan 10 minuten van mijn tijd per dag. Het hout halen, vullen,aansteken, evt hout bijvoegen, om de week de aslade ledigen, rookgasklep(2de klep) sluiten

Voor mij, en iedereen in huis is de kachel een meerwaarde tov de centrale verwarming, die dit stookseizoen nog niet opgstaan heeft.

 

Beste kachelbouwers de website http://vlekkie.org/ staat online met 100den foto's en bijhorende tekst.